Mun mielestä nykyään on kaikenmaailman ihme rengat ja bensasääntöjä, otettaisiin helkkari siitä miehestä mittaa kuka on paras eikä kaikenmaailman keinotekoisia kikkailuja. Voisihan tuota sääntöä vielä muuttaa niin että 10-15 ekan minuutin aikana olisi pakko käydä radalla ja kierosmäärää voitaisiin vaikka lisätä parilla kieroksella. Renkaita olla vapaasti käytettävissä ja bensaa.
V8 vs. V10 vs. V12Tässä muutama ääninäyte eiliseltä vaikkei tuossa vielä täysin urku auki vedetä. Lienee pientä muutosta havaittavissa vaikka kaukana ollaan veekasien urkusooloista.
F1 2016 Barcelona Test Day One - Ferrari & Haas Pure Engine Sound HD - YouTube
Sound Check F1 2016 - YouTube
Linkit: JamesAllenonF1 ja youtube
V6 hybridi on hiukan irvikuva F1-moottorista jos on kasvanut katsellen edellisen turbokauden jälkeisiä formuloita. Voisihan vapaastihengittävä V6 olla toimivakin edelleen, itselläkin live-muistikuvat riittää vain vuotaan 2001 asti jolloin rataa kiersi vielä muutama V10 mutta jo kaikki kärkiautot olivat V8 muistaakseni. Enemmän kuin sylinterien lukumäärä ääneen vaikuttaa kierrokset ja veekaseista otettiin vielä kiitettävästi kierroksia milloin saatiin huikeat urkusoolot mm lähtösuoralle.V6 kuulostaa näiden jälkeen jotenkin laimealta. Ei voi mitään.
Ehei, kyllä kaikilla oli V10 moottorit jostain vuodesta 1996 aina sinne 2005 vuoteen asti. Tuollon 1996 tuli sääntö et kaikkien moottoreiden pitää olla samantyyppisiä.V6 hybridi on hiukan irvikuva F1-moottorista jos on kasvanut katsellen edellisen turbokauden jälkeisiä formuloita. Voisihan vapaastihengittävä V6 olla toimivakin edelleen, itselläkin live-muistikuvat riittää vain vuotaan 2001 asti jolloin rataa kiersi vielä muutama V10 mutta jo kaikki kärkiautot olivat V8 muistaakseni.
Ok, sitten muistin väärin kun en tarkistanut. Muistelin että jonain vuonna kun olen ollut paikan päällä oli häntäpään talleilla enemmän sylintereitä mutta rajoitetut kierrokset.Ehei, kyllä kaikilla oli V10 moottorit jostain vuodesta 1996 aina sinne 2005 vuoteen asti. Tuollon 1996 tuli sääntö et kaikkien moottoreiden pitää olla samantyyppisiä.
Suurin "ongelma" tässä Mercedeksen luotettavuudessa on ollut kilpailun puute, näkisin että tasavahva ferrari ajaisi heidät paljon ahtaammalle ja joutuisi ottamaan autosta enemmän irti. Pitkälti ylivoima tuli moottorista ja sitä myöten hyvistä suoranopeuksista. Nähtiinhän se jo viime vuonna joillain radoilla ettei auto ole kaikki voipa ja aerossa antoi tasoitusta syheröradoilla, mutta se lienee ollut tarkoituskin koska heidän kompromissilla saatiin ylivoimainen mestaruus vaikka joillain radoilla auto ei täydellisesti toiminutkaan.Eipähän tarvitse jännittää teknisiä vikojakaan enää Formuloissa
Edelleenkin, lisärenkaat tai bensa eivät muuta rataa hitaammaksi session loppuosuudella.
Nyt on enemmän tai vähemmän se 50 minuuttia lähetyksessä odottelua ja himmailua.
Ennen testejä olin vähän innoissani siitä, että Vettel ajaa kaksi ensimmäistä päivää, jolloin kaikki ne pienet viat sun muut autoista yleensä paljastuu ja Kimi saisi sitten ajella sen jälkeen autolla, josta ne viat olisi korjattu.Vettel pääsi ajamaan tällä viikolla kaksi täyttä testipäivää, kun Kimillä oli taas isoja ongelmia ja periaatteessa sai vain yhen testipäivän kasaan kahden päivän aikana. Käsittämätöntä kuinka kaikki ongelmat ajautuu aina Räikkösen autoon. Pikkasen alkaa hiipimään sellanen ajatus mieleen, että Kimi on vähän sellanen testinukke ja hän pääsee testailemaan uusia ja ei niin varmoja osia, kun taas Sebastianilla on ns. varma paketti aina autossa.
Maxiahan ei saa enää jatkossa lisättyä mixiin. Niillä joilla se on pitäis pysyä käytössä. Eli varmaan pysyy maxilla koska jatkossa maxia ei saa kuin ainoastaan mtv:n omaan pakettiin.Onko tietoa pysyykö lähetykset MTV3:n Maxilla, vai siirtyykö ne noihin heidän urheilukanaviinsa? Jos siirtyy, niin lähtee kyllä Maxin sisältämä Mix-kanavapaketti liitäen.
Ehei, kyllä kaikilla oli V10 moottorit jostain vuodesta 1996 aina sinne 2005 vuoteen asti. Tuollon 1996 tuli sääntö et kaikkien moottoreiden pitää olla samantyyppisiä.
Luulisi ainakin että johonkin syksyyn saakka näkyy, mutta voihan se olla että kun syksyllä Maikkarin pakettiin ei kuulu enää esim. Englannin Valioliiga, niin ehkä elokuusta alkaen formulat nähdäänkin pelkästään MTV Sport 1:llä ja mistään vanhasta Mix -paketista et formuloita näe...Maxiahan ei saa enää jatkossa lisättyä mixiin. Niillä joilla se on pitäis pysyä käytössä. Eli varmaan pysyy maxilla koska jatkossa maxia ei saa kuin ainoastaan mtv:n omaan pakettiin.
Joo näköjään oli viel 1997 V8-moottoreita Tyrrerillä ja Lolalla. Jotenki muistelin et se sääntö ois tult tuollon ko Ferrari siirty V10:iin.Kyllä V8-moottoreita nähtiin sarjassa 90-luvun lopulle saakka. Ei sillä että Fordin asiakaskoneissa olisi ollut vaihtoehtoina kuin huono tai erittäin huono (vanhoja, tehottomia ja epäluotettavia) mutta kaikkein pienimmille talleille nuo olivat ainoa vaihtoehto. Fordin tehdaskoneethan olivat tuolloin jo kymppejä ja menivät Stewartille.
Vasta vuonna 2000 tuli sääntö jonka jälkeen ainoa sallittu moottori oli V10. Tuolloin kaikilla taisi jo olla kympit käytössä muutenkin, mutta Toyota olisi halunnut tulla mukaan V12-moottorilla, jolloin FIA suuressa viisaudessaan vastasi em. säännöllä kieltävästi.
Joo näköjään oli viel 1997 V8-moottoreita Tyrrerillä ja Lolalla. Jotenki muistelin et se sääntö ois tult tuollon ko Ferrari siirty V10:iin.
Objection! Mun mielestä ykkösiin kuuluu ehdottomasti niin autoon kuin kuljettajaan kohdistuva kestävyyselementti, siihen ei päästä DTM-mallilla ja siksi DTM:ssä ja monissa pikkuformuloissa kuljettajan kestävyysvaatimukset eivät ole lähellekään yhtä korkealla.Pyh, DTM:stä mallia ja kaksi tunnin lähtöä käänteisellä lähtöjärjestyksellä jälkimmäiseen kisaan.