Mainos

Formula 1 – kausi 2016

  • 214 551
  • 1 426

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mun mielestä nykyään on kaikenmaailman ihme rengat ja bensasääntöjä, otettaisiin helkkari siitä miehestä mittaa kuka on paras eikä kaikenmaailman keinotekoisia kikkailuja. Voisihan tuota sääntöä vielä muuttaa niin että 10-15 ekan minuutin aikana olisi pakko käydä radalla ja kierosmäärää voitaisiin vaikka lisätä parilla kieroksella. Renkaita olla vapaasti käytettävissä ja bensaa.

Edelleenkin, lisärenkaat tai bensa eivät muuta rataa hitaammaksi session loppuosuudella.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tälle kaudellehan pitä löytää ratkaisu ääniongelmaan. Mitä olen tämän viikon uutisia ja artikkeleita lueskellut niin hommaa lähettiin purkamaan tuolta hukkaporttien suunnalta, tässä selvitystä asiaan:
Speaking at a media event to discuss the V6 power units that was attended by this website, Cowell said: “The noise is something that is important for the sport. This year the tailpipe goes all the way back. You are not allowed to interrupt it, and the wastegate exit must now go all the way to the back.

“The problem we had previously is that the wastegate was fed into the tailpipe, but most of the time the wastegate was shut, so it was just a dead end connected to the tailpipe.

“It was like a silencer. If you look down a silencer there is a perforated tube with wadding and a jacket on it, and that dead end was acting like a silencer, the same principal.

“The noise out of the tailpipe is louder, as measured on the dyno, and we will find out [in testing] what that materialises to in terms noise on the track.

Noisy problems – will wastegate changes solve Formula 1’s sound complaints? // F1 News // James Allen on F1 – The official James Allen website on F1

Tässä muutama ääninäyte eiliseltä vaikkei tuossa vielä täysin urku auki vedetä. Lienee pientä muutosta havaittavissa vaikka kaukana ollaan veekasien urkusooloista.
F1 2016 Barcelona Test Day One - Ferrari & Haas Pure Engine Sound HD - YouTube
Sound Check F1 2016 - YouTube

Linkit: JamesAllenonF1 ja youtube

_
 

BaronFIN

Jäsen
Tässä muutama ääninäyte eiliseltä vaikkei tuossa vielä täysin urku auki vedetä. Lienee pientä muutosta havaittavissa vaikka kaukana ollaan veekasien urkusooloista.
F1 2016 Barcelona Test Day One - Ferrari & Haas Pure Engine Sound HD - YouTube
Sound Check F1 2016 - YouTube

Linkit: JamesAllenonF1 ja youtube
V8 vs. V10 vs. V12
Linkki: Youtube: Formula 1 Engine Sound Comparison

Pakko myöntää, mutta lähtemättömästi omaan aivooni on jäänyt mielikuva V12 koneesta äänenä siitä millaisena Formulan tulisi kuulostaa vaikka edellisen kerran V12 koneilla on ajettu varmaan 20 vuotta sitten. V10 kelpasi myös erinomaisesti ja V8 oli köyhän miehen versio siitä. V6 kuulostaa näiden jälkeen jotenkin laimealta. Ei voi mitään.

Oskari Saari kiitteli "uutta" äänenlaatua hyväksi: voi tehdä töitä ilman kuulonsuojaimia ja muisti itkeskelevää mediaa siitä, että ääntä lähtee kirjoittelijoista 25% enemmän.

edittiä Saaren sanomisista.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
V6 kuulostaa näiden jälkeen jotenkin laimealta. Ei voi mitään.
V6 hybridi on hiukan irvikuva F1-moottorista jos on kasvanut katsellen edellisen turbokauden jälkeisiä formuloita. Voisihan vapaastihengittävä V6 olla toimivakin edelleen, itselläkin live-muistikuvat riittää vain vuotaan 2001 asti jolloin rataa kiersi vielä muutama V10 mutta jo kaikki kärkiautot olivat V8 muistaakseni. Enemmän kuin sylinterien lukumäärä ääneen vaikuttaa kierrokset ja veekaseista otettiin vielä kiitettävästi kierroksia milloin saatiin huikeat urkusoolot mm lähtösuoralle.
Makuasioita vahvasti nämä ja Oskari Saarella saa olla mielipiteensä, mutta itsellleni tämä downsizing menee jo hiljalleen vähän överiksi. Hiukan sama kuin katuautopuolella otetaan 2.0 turboista 400heppaa ja Mustangiinkin piti saada euromarkkinoille 2.3 ecoboosti, pointtina että kun tehdään urheiluautoa/formulaa niin jossain vaiheessa raja tulee vastaan. Ei varmaan yllätys että oma käsitykseni koko motorsportista lähtee pitkälti moottorista, se on se sydän missä pitää olla tunnetta ja auto rakentuu sen ympärille. Eli ääni ei ole pelkästään "ääntä/melua" vaan kertoo moottorista ja sen luonteesta, tämä on se juju ollut pitkälti ykkösissäkin, varsinkin paikanpäältä katsottuna.

_
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
V6 hybridi on hiukan irvikuva F1-moottorista jos on kasvanut katsellen edellisen turbokauden jälkeisiä formuloita. Voisihan vapaastihengittävä V6 olla toimivakin edelleen, itselläkin live-muistikuvat riittää vain vuotaan 2001 asti jolloin rataa kiersi vielä muutama V10 mutta jo kaikki kärkiautot olivat V8 muistaakseni.
Ehei, kyllä kaikilla oli V10 moottorit jostain vuodesta 1996 aina sinne 2005 vuoteen asti. Tuollon 1996 tuli sääntö et kaikkien moottoreiden pitää olla samantyyppisiä.
 

BaronFIN

Jäsen
Suoranopeuksia eiliseltä päivältä:

1 Nasr, 338.5km/h
2 Hamilton, 337.5km/h
3 Massa, 334.3km/h
4 Hulkenberg, 333.3km/h
5 Haryanto, 333.3km/h
6 Magnussen, 332.3km/h
7 Grosjean, 331.2km/h
8 Raikkonen, 331.2km/h
9 Rosberg, 328.2km/h
10 Sainz, 327.2km/h
11 Kvyat, 322.3km/h
12 Button, 320.4km/h

Muut edellä, Honda perässä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ehei, kyllä kaikilla oli V10 moottorit jostain vuodesta 1996 aina sinne 2005 vuoteen asti. Tuollon 1996 tuli sääntö et kaikkien moottoreiden pitää olla samantyyppisiä.
Ok, sitten muistin väärin kun en tarkistanut. Muistelin että jonain vuonna kun olen ollut paikan päällä oli häntäpään talleilla enemmän sylintereitä mutta rajoitetut kierrokset.

Formula One engines - Wikipedia, the free encyclopedia

Totta meni vuodet sekaisin. Muistikuvat olikin vuodelta 2006.

The previous year's engines with a rev-limiter were permitted for 2006 and 2007 for teams who were unable to acquire a V8 engine, with Scuderia Toro Rosso using a Cosworth V10, after Red Bull's takeover of the former Minardi team did not include the new engines.[16]

_
 

BaronFIN

Jäsen
Hamilton painanut vaatimattomat 100 kierrosta aamupäivän aikana. Pelottavan luotettavalta vaikuttaa Mercedes. Eipähän tarvitse jännittää teknisiä vikojakaan enää Formuloissa. Mercedes tyytynyt toistaiseksi piilottelemaan nopeuttaan testeissä. Varmaan menevät omille kymmenluvuilleen jos laittaisivat ultra-softit alle.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eipähän tarvitse jännittää teknisiä vikojakaan enää Formuloissa
Suurin "ongelma" tässä Mercedeksen luotettavuudessa on ollut kilpailun puute, näkisin että tasavahva ferrari ajaisi heidät paljon ahtaammalle ja joutuisi ottamaan autosta enemmän irti. Pitkälti ylivoima tuli moottorista ja sitä myöten hyvistä suoranopeuksista. Nähtiinhän se jo viime vuonna joillain radoilla ettei auto ole kaikki voipa ja aerossa antoi tasoitusta syheröradoilla, mutta se lienee ollut tarkoituskin koska heidän kompromissilla saatiin ylivoimainen mestaruus vaikka joillain radoilla auto ei täydellisesti toiminutkaan.

Nyt merkit näyttää taas siltä että vaikka ferrari olisi saanut hilattua etumatkaa kiinni niin Mercedes on kehittynyt myös ehkä juuri sen verran että heillä on edelleen se yliote muttei niin ylivertainen kuin viime vuonna. Huippunopeudet mersuilla näyttäisi olevan taas kohdillaan sekä tämä uusi nokka mitä epäillään että toisi apua downforceen kilpailijoihin nähden, jos näin niin ei voi muuta kuin hattua nostaa että siinä tallissa homma toimii ja uusia innovaatioita, vielä toimivia sellaisia kehitellään. tämähän on nimenomaan se insinöörien suola lajiin, kyllä aina löytyy jotain viilattavaa, tuollainen tekniikka ja säännöt on täynnä porsaanreikiä taitaville insinööreille.
Analysis: How innovative is Mercedes' new Formula 1 nose? - F1 - Autosport
MERCEDES AMG F1 Twitterissä: "Daaaa-da... daaaa-da.... daaaa-da-da-da-da-da-da-da-da ;) #MyNameIsBruce #SharkAttack #F1 #F1Testing #WeAreW07 https://t.co/qeiwJl5Mrm"

Linkit: autosport ja mercedes f1 twitter

_
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Edelleenkin, lisärenkaat tai bensa eivät muuta rataa hitaammaksi session loppuosuudella.

No ei mutta lähinnä itse meinasin jos tunti ajettaisiin niin siihen voisi muutella säänöt niin että pitäisi ajaa heti alussa ja muutama kieros lisää niin siellä ajaisi enemmän ainakin näitä hitaampia kuskeja pyörisi. En oikein näe että nykyinen systeemi ainakaan sen parempi on kun 12 kieroksen systeemi, enemmän nykyään tuota odottelua on ollut kun silloin. Silloin sentään se paras kuski oli paras. Nykyään on ihme rengassääntöjä ja muita jonka takia siellä radalla ei ole mitään järkeä kiertää kun ihan lopussa. Vaikka silloin ennenvanhaakin yleensä lopussa se paras aika tuli. Nyt on enemmän tai vähemmän se 50 minuuttia lähetyksessä odottelua ja himmailua.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt on enemmän tai vähemmän se 50 minuuttia lähetyksessä odottelua ja himmailua.

Milläs logiikalla tämä nyt toimii? Toki jos kiinnostaa vain pelkästään se, kuka on paalulla niin toki on odottelua. Siinä tapauksessa suosittelen kääntämään kanavallekin vasta Q3:n alkaessa.
Jos taas kiinnostaa myös paikat väliltä 5-20 niin kyllä nykyisessäkin aika-ajossa on tapahtumia. Q1:n ja Q2:n loput ovat automaattisesti paikkoja, jolloin iso osa autoista on radalla ja tapahtumia riittää. Myös Q3:ssa nähdään se nopein aika usein jo ensimmäisellä yrittämällä, joten siltäkään saralta tuo "50 minuutin odottelu" ei pidä paikkaansa.

Tuloillaan olevasta aika-ajosysteemistä olen huolissani pääasiassa sen hätäisen toteutuksen kanssa. Kauden alkuun on alle kuukausi ja tuo 1,5 minuutin reagointi vaatii talleilta ja kuljettajilta paljon uuden opettelua. Kannattaisiko viivyttää, hioa yksityiskohdat kuntoon ja ilmoittaa, että kaudella 2017 on käytössä?

Meneillään olevista testeistä sen verran, että aikojen tuijottelu on täysin turhaa paitsi korkeintaan tallitoverien kesken. Mersulla eivät ole ajaneet vielä kierrostakaan pehmeämmillä (soft-supersoft-ultrasoft). Ferrarilla taas molemmat kuskit käyneet pikaisesti pyörähtämässä tuolla uudella ultrasoftilla ja Kimi on tässä vertailussa yli kuusi kymmenystä Vetteliä perässä. Isoja merkityksiä tuolla ei toki ole, koska kuvaa kummankaan kierroksesta ei ole puhumattakaan bensamääristä tai tallin antamista ohjeista.

Uutena tulokkaana F1-sirkukseen saapunut Rio Haryanto kolautti Manorinsa seinään muuten hetki sitten. En ole henkilökohtaisesti kovinkaan vakuuttunut indonesialaisen menosta ja odotan Pascal Wehrleinin pyyhkivän hänellä lattiaa kauden stratatessa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimin ja Vettelin aikojakaan aivan turha verrata tuolla ultrasoftilla, kun toinen pääsi ajamaan 21 asteen lämmössä ja toinen 12 asteen lämmössä. Lisäksi autosportilla ainakin kerrottiin, että juuri tuo kierros Kimillä meni pieleen, koska Kvyat hidasteli lopulta edessä.

Vettel pääsi ajamaan tällä viikolla kaksi täyttä testipäivää, kun Kimillä oli taas isoja ongelmia ja periaatteessa sai vain yhen testipäivän kasaan kahden päivän aikana. Käsittämätöntä kuinka kaikki ongelmat ajautuu aina Räikkösen autoon. Pikkasen alkaa hiipimään sellanen ajatus mieleen, että Kimi on vähän sellanen testinukke ja hän pääsee testailemaan uusia ja ei niin varmoja osia, kun taas Sebastianilla on ns. varma paketti aina autossa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Vettel pääsi ajamaan tällä viikolla kaksi täyttä testipäivää, kun Kimillä oli taas isoja ongelmia ja periaatteessa sai vain yhen testipäivän kasaan kahden päivän aikana. Käsittämätöntä kuinka kaikki ongelmat ajautuu aina Räikkösen autoon. Pikkasen alkaa hiipimään sellanen ajatus mieleen, että Kimi on vähän sellanen testinukke ja hän pääsee testailemaan uusia ja ei niin varmoja osia, kun taas Sebastianilla on ns. varma paketti aina autossa.
Ennen testejä olin vähän innoissani siitä, että Vettel ajaa kaksi ensimmäistä päivää, jolloin kaikki ne pienet viat sun muut autoista yleensä paljastuu ja Kimi saisi sitten ajella sen jälkeen autolla, josta ne viat olisi korjattu.
Paskan marjat vaan sieltähän tulikin sitten viat juuri Kimin kohdalle, eikä yllätä pätkääkään.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Onko tietoa pysyykö lähetykset MTV3:n Maxilla, vai siirtyykö ne noihin heidän urheilukanaviinsa? Jos siirtyy, niin lähtee kyllä Maxin sisältämä Mix-kanavapaketti liitäen.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko tietoa pysyykö lähetykset MTV3:n Maxilla, vai siirtyykö ne noihin heidän urheilukanaviinsa? Jos siirtyy, niin lähtee kyllä Maxin sisältämä Mix-kanavapaketti liitäen.
Maxiahan ei saa enää jatkossa lisättyä mixiin. Niillä joilla se on pitäis pysyä käytössä. Eli varmaan pysyy maxilla koska jatkossa maxia ei saa kuin ainoastaan mtv:n omaan pakettiin.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ehei, kyllä kaikilla oli V10 moottorit jostain vuodesta 1996 aina sinne 2005 vuoteen asti. Tuollon 1996 tuli sääntö et kaikkien moottoreiden pitää olla samantyyppisiä.

Kyllä V8-moottoreita nähtiin sarjassa 90-luvun lopulle saakka. Ei sillä että Fordin asiakaskoneissa olisi ollut vaihtoehtoina kuin huono tai erittäin huono (vanhoja, tehottomia ja epäluotettavia) mutta kaikkein pienimmille talleille nuo olivat ainoa vaihtoehto. Fordin tehdaskoneethan olivat tuolloin jo kymppejä ja menivät Stewartille.

Vasta vuonna 2000 tuli sääntö jonka jälkeen ainoa sallittu moottori oli V10. Tuolloin kaikilla taisi jo olla kympit käytössä muutenkin, mutta Toyota olisi halunnut tulla mukaan V12-moottorilla, jolloin FIA suuressa viisaudessaan vastasi em. säännöllä kieltävästi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Maxiahan ei saa enää jatkossa lisättyä mixiin. Niillä joilla se on pitäis pysyä käytössä. Eli varmaan pysyy maxilla koska jatkossa maxia ei saa kuin ainoastaan mtv:n omaan pakettiin.
Luulisi ainakin että johonkin syksyyn saakka näkyy, mutta voihan se olla että kun syksyllä Maikkarin pakettiin ei kuulu enää esim. Englannin Valioliiga, niin ehkä elokuusta alkaen formulat nähdäänkin pelkästään MTV Sport 1:llä ja mistään vanhasta Mix -paketista et formuloita näe...

... KORRRRROSTAN, tämä on vain epäily.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Kyllä V8-moottoreita nähtiin sarjassa 90-luvun lopulle saakka. Ei sillä että Fordin asiakaskoneissa olisi ollut vaihtoehtoina kuin huono tai erittäin huono (vanhoja, tehottomia ja epäluotettavia) mutta kaikkein pienimmille talleille nuo olivat ainoa vaihtoehto. Fordin tehdaskoneethan olivat tuolloin jo kymppejä ja menivät Stewartille.

Vasta vuonna 2000 tuli sääntö jonka jälkeen ainoa sallittu moottori oli V10. Tuolloin kaikilla taisi jo olla kympit käytössä muutenkin, mutta Toyota olisi halunnut tulla mukaan V12-moottorilla, jolloin FIA suuressa viisaudessaan vastasi em. säännöllä kieltävästi.
Joo näköjään oli viel 1997 V8-moottoreita Tyrrerillä ja Lolalla. Jotenki muistelin et se sääntö ois tult tuollon ko Ferrari siirty V10:iin.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Joo näköjään oli viel 1997 V8-moottoreita Tyrrerillä ja Lolalla. Jotenki muistelin et se sääntö ois tult tuollon ko Ferrari siirty V10:iin.

Jep, ja Hartin V8 Minardilla. Ja tosiaan, kyllä Ferrari teki tuon siirron täysin vapaaehtoisesti omista lähtökohdistaan. Peugeotilta ja Hondalta italialaisleiriin vaihtaneet moottoriammattilaiset tosin taisivat vaikuttaa päätökseen melko merkittävästi.

Kyllähän V12 takasi kovat tehot (ja ne komeat äänet), mutta ajettavuus, paino ja kulutus muodostuivat ongelmaksi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Aika-ajoista taitaa tulla ihan Farssi jo ennen kuin kausi edes alkaa. Taas ehdoitetaan uutta "versiota", kertoo ]URL=http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-2000001130247.html]ilta-sanomat[/URL]. Pikkuisen on pojilla homma hanskassa mutta kukaan ei muista missä ne hanskat on ?
Mun mielestä viime vuotinen systeemi oli hyvä, mutta F1 trendien mukaan joka vuosi pitää keksiä jotain uutta. Tuo alkaa kohta oleen ihan tuuripeliä kuka on milläkin sijalla ja radalle tulee enemmän "ruuhkaa" kun kaikki ovat samaan aikaan siellä. No se on kyllä joo itsestä kiinni, että milloin sitä koettaa saada ajettua hyvää aikaa, mutta ei toi homma tule noin toimimaan ?

Takaisin se "100 vuotta vanha" systeemi jossa sulla on 1 h aikana käytettävissä 12 kierrosta ajaa se paras mahdollinen aika. Kukaan ei tippunut kesken pois vaan kaikilla oli se 60 min aikaa. Käytännössä ei ollut kuin pari kierrosta koska sisään meno ja pois tulo kierros laskettiin 12 kierroksen "sapluunaan" =)
Tuolloin keliolosuhteiden muutokset nousivat "arvoon arvaamattomaan" kun kesken kaiken saattoi alkaa sataan, tai sitten rata oli vielä märkä/kostea ja porukka veti sitten ihan lopussa niitä kierroksiaan ?
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Mua on naurattanu ku koko aja perustellaa et fanit haluu nähä autoja ja siks tehään tätä keinotekosta pakkoajamista aika-ajoihin. Kyllä se niin on että sponsorit siellä vinkuu kulisseissa että jonkun auton on 60min oltava kuvissa kun he ovat siitä maksaneet.

Minusta kanssa tuo vanha systeemi on ollut hyvä. Voisin muuttaa jopa niin radikaalisti että 45min ajoaikaa, 12 kierrosta ja se on siinä. Saisi kivan kompaktin tasan tunnin telkkarilähetyksen 15 minuutin alkuhöpinöillä.

Itse ottaisin henk koht kisoistakin ehkä jopa vähän mittaa pois ja yrittää saada kisat mahtumaan 60-90min haarukkaan.
 

BaronFIN

Jäsen
Pyh, DTM:stä mallia ja kaksi tunnin lähtöä käänteisellä lähtöjärjestyksellä jälkimmäiseen kisaan. Tarvittaessa sitten menestyspainot: yhtä monta kiloa lisäpainoja kuin MM-pisteitä.

Se olisi siinä. Keinotekoista? Aivan varmasti! Viihdyttävääkö? Totta munassa! Siitä tulisi sellainen sirkus, että laji olisi nimensä veroinen: Formulasirkus.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pyh, DTM:stä mallia ja kaksi tunnin lähtöä käänteisellä lähtöjärjestyksellä jälkimmäiseen kisaan.
Objection! Mun mielestä ykkösiin kuuluu ehdottomasti niin autoon kuin kuljettajaan kohdistuva kestävyyselementti, siihen ei päästä DTM-mallilla ja siksi DTM:ssä ja monissa pikkuformuloissa kuljettajan kestävyysvaatimukset eivät ole lähellekään yhtä korkealla.
Yksi lajin tärkein ja haastavin asia on juuri tämä miten hallita itseään/ reaktioita ja autoa noissa g-voimissa ja nopeuksissa kun ollaan siellä tunnin ja kahden tunnin välissä, ja ehkäpä vielä Malesian kuumuudessa.

Jos halutaan lisää kilpailua pisteistä ja muutoksia aika-ajoon niin itse lähtisin jotenkin tarjoamaan pisteitä lauantaina vaikkapa kolmelle parhaalle 3-2-1 ja nimenomaan niin että aika-ajon renkailla/ bensoilla lähdetään kisaan, silloin näkisi taktikointia että ultrasofteilla /pienillä bensoilla yritettäisiin aika-ajopisteitä ja oltaisiin sitten lähdössä jaloissa ja joutuisi tekemään aikaisia stoppeja mikä mahdollistaisi ehkä eri renkaita kuin muilla jne, tämä voisi tuoda säpinää.
Ja että miksi kaikki ei sitten tekisi näin, uskon että tälläinen pieni bensa/ultrasoft kombo pakottaisi jo noin 5 kierroksen jälkeen varikolle ja lisäisi vähintään yhden lisäkäynnin varikolle kun mahdollisesti joku ajaa yhden vähemmällä varikkokäynnillä gridin toisesta rivistä ja pystyy pysymään helpostikin tuon noin 5 kierrosta riittävän lähellä.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös