Formula 1 – kausi 2016

  • 214 335
  • 1 426

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaa'a saas nähdä tuleeko aika-ajo muutokset voimaan. Kuskit vastustaa uutta systeemiä vahvasti ja olivat sanoneet Charlie Whitingille, että miksi taas lähdetään korjaamaan sellaista osa-aluetta mikä ei ole rikki. Nykyinen aika-ajo formaatti on ilmeisesti kaikkien kuskien mielestä paras mahdollinen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kirjataan tänne nyt sekin että meneillään olevissa testeissä Räikkönen ajoi juuri testien nopeimman ajan ultra-softeilla joka alittaa Vettelinkin ajan. Eli Räkä 1.22.765 ja Seb 1.22.810. Nyt voidaan spekuloida kuinka nopea jäämies onkaan kun tulee ja ajaa huomattavasti vähemmillä kierroksilla tuollaisia aikoja ja tuo on siis liki kaksi sekuntia nopeammin kuin viime vuoden paaluaika vaikkakin gummi on hiukan pehmeämpää.

Jatketaan vielä hiukan tästä halo-suojuksesta, tässä raporttia siitä kuinka Räikkönen kommentoi näkyvyyttä. Veikkaan että se on tarkoituksella annettu jäämiehelle testiin ensimmäiseksi ettei sieltä tule mitään 10 minuutin vastausta jonkun suulaamman kuskin toimesta, nyt ei nimittäin tullut, ei ainakaan medialle.
Ferrari's Raikkonen says visibility with F1 halo 'was OK' - F1 - Autosport

_
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara


Ihan jeeeees näköinen tuo suojazydeemi. Parempi tuokin kuin kokonaan umpinainen ohjaamo ? Kuljettajien turvallisuushan on kuitenkin se tärkein asia. Tuotkain voidaan varmasti vielä parantaa, nyt on vähän niin ja näin, että rajoittaako tuo keskitolppa näkyvyyttä. Mutta eiköhän siihenkin saada ratkaisu. En tiedä olisiko jonkin sorttinen turvatyyny mahdollista rakentaa ohjaamoon suojaamaan kuljettajan päätä tuon Hans-niskasysteemin kanssa ?
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Mä oon hieman skeptinen tuosta härvelistä toistaiseksi. Syynä että sitä on testattu lähinnä irtona lenteleviä renkaita kohtaan. Bianchin tai Massan onnettumuudessa tuo ei olisi ainakaan auttanut. Olisi kiva tietää kestääkö tuo oikeasti tilanteen jossa toinen auto liukuu toisen päälle. Se olisi ainakin omasta mielestä se realistisin tapaus jolloin tuosta on hyötyä. Myöskin epäilyttää, että onko mahdolista että tuon aiheuttamat näköhaitat suurentavat onnettomuusriskiä.

Mielestäni olisi parempi ratkaisu vielä entisestään korottaa noita kuljettajan pään sivuilla olevia patteja ja tuoda niiden etureunaa hieman eteenpäin. Tällä saataisiin kaikki muu paitsi suoraan edestä tulevat iskut eliminoitua.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Niilo @liuzka
Tässähän taistellaan vahvaa ristiriitaa vastaan, meidän tuntemat formulat, open wheelerit mitä onkaan eri nimityksiä eri kielillä, monet viittaa suoraan formuloiden dna:han mikä lähtee jo kartingista ettei ole mitään suojaa pään edessä/päällä, eikä myöskään renkaiden ympärillä, tässähän nyt annettiin tuolla amerikassa vähän aikaan sitten periksi sekä myös uudessa formula e:ssä, nyt on hyvin suojatut takapyörät ettei autot nousisi niin usein toistensa päälle ja vältyttäisiin pahimmilta ruuhkamälleiltä. Itse asiassa kartingissa tuli myös muutama vuosi sitten pakollisiksi takapuskuri.

Hornerhan Red Bullilta kertoi eilen että heillä on myös oma suunnitelma kuskin pään suojaksi, samalla vähätteli tätä halo-tsydeemiä ettei ole toimiva ratkaisu. Heidän ehdotus on eräänlainen tuulilasi joka on ylhäältä auki, en ole vielä nähnyt kuvaa mutta vähintään oudolta sekin kuulostaa kaikkine tuulilasi ongelmineen mitä voi kuvitella.

Tämä aina vain paremman turvallisuuden hakeminen muuttaa perinteisen klassisen formulan. Mutta kompromisseja on tehtävä ja sanotaan nyt vaikka näin että omasta mielestä jos tehoja nostetaan ja nopeutta saadaan lisää niin siihen yhteyteen helpommin hyväksyy myös näitä radikaaleja muutoksia. Ja en näillä kommenteilla tarkoita että kuskien hengillä voi leikkiä mutta formulat ja koppiautot on mulle kaksi eri asiaa ja on hiukan kornia jos maailma on täynnä formulaluokkia jossa ajetaan muutama sekuntti hitaampia kierrosaikoja ja ne formulat näyttää klassisilta mutta nämä hiukan nopeammat tehdään superturvallisiksi ja supertaloudellisiksi jne.

_
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vittu tää sarja on paska kaikessa naurettavuudessaan. Halutaan tehdä muutoksia ja saada lajia viihdyttävämmäksi ja sitten ne muutokset tehdään korjaamalla asioita jotka eivät todellakaan ole rikki.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jupe kirjoitti:
Tämä aina vain paremman turvallisuuden hakeminen muuttaa perinteisen klassisen formulan. Mutta kompromisseja on tehtävä ja sanotaan nyt vaikka näin että omasta mielestä jos tehoja nostetaan ja nopeutta saadaan lisää niin siihen yhteyteen helpommin hyväksyy myös näitä radikaaleja muutoksia. Ja en näillä kommenteilla tarkoita että kuskien hengillä voi leikkiä mutta formulat ja koppiautot on mulle kaksi eri asiaa ja on hiukan kornia jos maailma on täynnä formulaluokkia jossa ajetaan muutama sekuntti hitaampia kierrosaikoja ja ne formulat näyttää klassisilta mutta nämä hiukan nopeammat tehdään superturvallisiksi ja supertaloudellisiksi jne.

Ei tuo muuta klassista formulaa vaan tuhoaa sen. Avopyörät ja avo-ohjaamot tekevät formulasta formulan ja erottavat sen muista.

Hamiltonille ja Hulkenbergille tunnustus suorista ja rehellisistä sanoista.

Jos turvallisuudesta puhutaan, niin pitäisikö esim. kilpamoottoripyöriin saada kolmas pyörä ja turvakaaret?...

...niinpä.
 

Outsider

Jäsen
Jopa ykkösten tasolla käsittämätöntä paskaa tämä uusi aika-ajo pelleily. Kuskit vois pistää kovan kovaa vastaan ja olla ajamatta, jos muu ei auta, kerran useammasta suusta on nyt kuultu, että kaikki vastustavat tätä muutosta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Olipahan taas ratkaisu FIA:lta. Formaatti tyrmättiin hyvin monen tahon toimesta, mutta niin vain se otetaan käyttöön. F1-pomojen tavoitteena on lisätä aika-ajojen mielenkiintoa, mutta minä uskon tämän lähinnä vähentävän katsojien kiinnostusta, koska formaatti on sekava(yleisö ei pysy perässä) ja keinotekoinen(yleisön vaikea hyväksyä muutosta).

En olisi yllättynyt, jos tätä pelleilyä katsottaisiin vain muutaman kilpailun ajan, ja sitten palattaisiinkin takaisin nykymalliin. Onhan niin käynyt ennenkin, joten miksei nytkin?
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Aika jäätävästi kyllä naulataan arkkuun kantta kiinni kokoajan vaan varmemmin näillä päätöksillä. Luulin että World Cup on vuoden muovisin urheilutapahtuma/-laji noiden allstars-jengiensä vuoksi, mutta formulat näemmä menossa ohi helposti.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kärjen osaltahan tuossa ei muutu mikään. Riittää, että ajaa heti alussa yhden kovan vedon ja sillä ollaan varmuudella jatkossa. Viimeisessä osiossakin mennään todennäköisesti niin, että jokainen lähtee heti radalle ja ajaa yhden kovan vedon ja sitten ne jotka ehtivät ajavat sen toisen. Tuskin siellä nähdään mitään pidempiä vetoja, kun parhaan kierroksen saa kuitenkin niillä uusilla supersofteilla ja minimibensalla. Itse asiassa luulen, että Q3:n loppu tulee olemaan entistä tylsempi.

Todella turha ja typerä muutos, mutta kyllähän sen tietää, että missään missä raha liikkuu ei osata tehdä kovia päätöksiä tuotteen parantamiseksi.
 

BaronFIN

Jäsen
Kovimmat loppudraamat ja ruutulipun heilautuksen jälkeiset paaluryöstöt ja suurimmat fiilikset tulivat aikoinaan ehdottomasti 60 min ja 12 kierroksen systeemillä.

Niin paljon kuin arvostankin Ecclestonen ja Mosleyn suorittamaa Formuloiden systemaattista kehittämistä kohti nykyistä maailmanlaajuista tv/primetime/tähteyttä, niin aika-ajojen suhteen on liian paljon tehty keinotekoisia ratkaisuja, jotka ovat vieneet lajia väärään suuntaan. Ihme, että 300 km GP-mitasta on pidetty edelleen kiinni, sillä nykyisellään 90% kisoista ovat tylsää jonossa ajelua. Itse diggasin aikoinaan vielä välitankkaus-mallista, sillä se toi todella taktisen mahdollisuuden pelata kevyt vs. raskas ja taktinen ulottuvuus oli aivan mieletön.

Mutta se siitä, ennen oli paremmin. Ehkä olen vain tullut vanhaksi.
 

BaronFIN

Jäsen
Höpöpöpöä, kunhan pyörittelevät, kikkailevat ja puhuvat kauniita pr-puheita. Mersu on sekunnin puolitoista muita edellä Australian harjoituksissa. Ja jos eivät ole, niin kuitenkin luotettavuudellaan voittavat molemmat mestaruudet loppujen lopuksi. Olipa mielenkiintoinen kausi. Mitäs kivaa vuodella 2017 on suunniteltu?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jonathan Noble kirjoittaa, että vaikka Kimi teki nopeimman ajan testeissä niin Ferrarilla olisi vauhtia piilossa: Analysis: Did an unnoticed Raikkonen lap reveal Ferrari's true pace?

Tuollakin mainittu se aika tasan 1.23 aika softeilla oli erittäin hyvä veto ja kertoo varmasti ferrarin potentiaalista ja uskon että kertoo myös siitä että on kaikkien muiden edellä paitsi Mercedeksen. Mercedes haki vain ja ainoastaan kestävyyttä testeissä, muutamat vedot softeilla osoitti kuitenkin nopeuden olevan siellä. Miksi nopeutta ei haettu enempää. Vaikea sanoa mutta vahva kutina on että reserviä on mersulla enemmän kuin ferrarilla. Tasaisempi kausi on tulossa näiden kahden tiimin osalta ja nyt pitäisi keskittyä startteihin ja varikkokäynteihin, niissä oli varsinkin Kimillä(/tiimillä) paljon petrattavaa, kun ne osa-alueet saa paremmiksi ja pystyy pysymään mersujen tuntumassa heti lähdöstä niin uskon tulostakin tulevan.
Näissä starttihäröilyissä ja hiukan pidemmissä varikkokäynneissä annettiin jo viime vuonna useampi sekuntti tasoitusta per kisa eikä silloin puhuttu vielä edes itse kisavauhdista.

_
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Mielestäni tähän asti parhaat analyysit tarjoaa F1 Metrics.

2016 Preseason Form Guide | f1metrics

Kiitettävän hyvin ovat paneutuneet saatavilla olevaan dataan ja yksittäisten kierrosten tuijottelu on jätetty lähes kokonaan pois.


Olen tässä kummastellut että MTV:n formulatiimi on selvästi ollut testeissä paikalla ja ovatkin näkyneet Tedin Notebookeissa moneen kertaan taustalla. Valitettavasti kaikki materiaali mitä MTV on saanut testeistä tuotettua on oikeastaan melkein sanasta sanaan käännöksiä englanninkielisistä artikkeleista. Olisi kiva jos paikalla käyvät niin tekisivät jotain vähän kattavampaa työskentelyä kun keräävät päivän päätteeksi kuskien haastattelut.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
David Coulthard älähtää vuorostaan uudesta aika-ajosysteemistä maikkarin sivuilla, Linkki. Luulisi, että David tietää mistä puhuu ?
No odotellaan, että millaisen vastaanoton uusi systeemi tulee Australiassa saamaan. Veikkaan, että paskaa tulee niskaan aika paljon faneilta ? Tuolla systeemillä pakka menee kyllä sekaisin ja hyviäkin kuskeja jää "jämä sijoille". Se on sitten varmaan hyvä ja turvallinen juttu kun siellä on keskikastissa niitä liikkuvia hitaita shikaaneja joista oikeasti nopeat kuskit koettavat päästä ohitse ??
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
David Coulthard älähtää vuorostaan uudesta aika-ajosysteemistä maikkarin sivuilla, Linkki. Luulisi, että David tietää mistä puhuu ?
No odotellaan, että millaisen vastaanoton uusi systeemi tulee Australiassa saamaan. Veikkaan, että paskaa tulee niskaan aika paljon faneilta ? Tuolla systeemillä pakka menee kyllä sekaisin ja hyviäkin kuskeja jää "jämä sijoille". Se on sitten varmaan hyvä ja turvallinen juttu kun siellä on keskikastissa niitä liikkuvia hitaita shikaaneja joista oikeasti nopeat kuskit koettavat päästä ohitse ??

Ei kai se pahaakaan tee että siellä olisi niitä nopeampia häntäpäässäkin lähdössä, mutta jos puhutaan kuninkuusluokasta niin ei kai siitä mitään "lottoarvontaa" kannata tehdä. Mielummin sitten kääntää mestaruussarjan tulokset toisinpäin niin nähdään niitä ohituksia, Aika-ajot on mielestäni sitä varten että nähdään se nopein kuski paalulla. Yllätykset toki positiivisia, mutta miksi tuosta Aika-ajosta pitää tehdä joka kerta monimutkaisempi, niin että viedään kokoajan niitä peruskatsojia kauemmaksi lajista.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei kai se pahaakaan tee että siellä olisi niitä nopeampia häntäpäässäkin lähdössä, mutta jos puhutaan kuninkuusluokasta niin ei kai siitä mitään "lottoarvontaa" kannata tehdä. Mielummin sitten kääntää mestaruussarjan tulokset toisinpäin niin nähdään niitä ohituksia, Aika-ajot on mielestäni sitä varten että nähdään se nopein kuski paalulla. Yllätykset toki positiivisia, mutta miksi tuosta Aika-ajosta pitää tehdä joka kerta monimutkaisempi, niin että viedään kokoajan niitä peruskatsojia kauemmaksi lajista.

Niin ei noilla jatkuvilla sääntömuutoksilla ainakaan uusia katsojia saada kun ne vaki-/ammattikatsojatkaan eivät ole kohta perillä että millä säännöillä tänä vuonna ajetaan, jotta sitten ensi kaudeksi voidaan taas muuttaa sääntöjä. Lisäksi kun maikkari teki vielä pienen indeksikorotuksen tuotteeseensa, niin katsojia on entistä vähemmän ?
Se on totta että yllätykset ovat positiivisia ja kuuluvat lajiin ja tekevät siitä mielenkiintoisen, mutta voihan niitä yllätyksiä tulla sillä 45/60 min systeemillä jossa sulla on tietty määrä kierroksia aikaa ajaa se nopea aika. Jos jätät yrityksen ihan viime tippaan, niin radalla voi olla ruuhkaa ja nopea kierros menee v*tuiksi.
Nythän siellä voi olla jo moni kokeilemassa heti alkuun ajaa se 1 tai 2 nopeaa kierrosta ja sitten säästellä loppuun ne loput yritykset.
 

BaronFIN

Jäsen
Joitakin vuosia sitten suuret autovalmistajat olivat piuhaamassa omaa kilpasarjaa vastineeksi Formula ykkösten jatkuvaan riitelyyn rahasta, säännöistä ja yleisestä politikoinnista. Vastineeksi saivat Ecclestonelta uuden rahakkaamman Concorde sopimuksen ja luopuivat siten oman sarjan suunnittelusta. Sääli, sillä olisivatko olleet omaan sarjaansa sitoutuneempia kuin ykkösiin?

Mitä etäisesti tunnen ykkösten historiaa alkuajoista tähän päivään, niin FIA on viimeisen 20 vuoden aikana (Sennan kuoleman jälkeen) Mosleyn ja Ecclestonen yhteistyönä ottanut suuren roolin sarjan kehittämisessä. Turvallisuus edellä, ei siinä mitään. Ihan siihen menoon missä tallit sopivat kutakuinkin säännöt keskenään ja tekivät suorat sopimukset ratojen omistajien kanssa ja kuka ajoi missäkin, jos ajoi, ilman huolta huomisesta en haluaisi kuitenkaan palata

Mosley ja Ecclestonen olivat hyvä pari. Kumpikin ymmärsi bisneksen, shown ja turvallisuuden päälle. Ja loppu tuli kuin itsestään. Mosleyn siirryttyä sivuun, FIAn toiminta on ollut sanalla sanoen luokatonta. Todt on ollut yllättävän heikko johtaja eikä Ecclestonellakaan ole enää todellista valtaa ja on huomattavan vanhakin jo. Kauhulla odotan sitä päivää kun koko järjestelmä siirtyy FIAn alle ilman ensimmäistäkään alkuperäisen Formulamaailman edustajaa. Nyt siellä vielä pyörii mukana Laudaa, Dennistä, Williamsia, Ecclestonea, mutta tästä vielä 5+ vuotta, niin hyvänen aika.

Olisi varmaan rebootin paikka.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ennen kilpailujen jännityksen takasivat luotettavuus tai sen puute sekä kuljettajien tekemät virheet ja niiden seuraukset. Radalla käytiin myös oikeita ja välillä pitkäkestoisiakin taisteluita koska DRS oli tuntematon.

Mitä edellisistä on jäljellä nykyään? Ei juuri mitään ja siksi lajilta ollaan viemässä uskottavuutta sirkustempuilla.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Tuo luotettavuus on mielenkiintoinen juttu. Ennen vanhaan Mika Häkkisen ajoja jännittäessä eräs olennainen seikka oli viimeisten kierrosten avautuessa juuri auton luotettavuus. Siihen aikaan ne pamahtelivat usein juuri viimeisellä kierroksella. Jännitys lakkasi vasta kun ruutulippu heilahti. Räikkösen McLaren aikaan tuli tuota epäluotettavuutta manattua useaan otteeseen kun kone petti johtoasemassa kisa toisensa perään ja maaimanmestaruudet lipuivat ohi. Silloin tuli toivottua, että koneet kestäisivät paremmin, eivätkä tekniikkamurheet vaikuttaisi kisojen lopputuloksiin. No, nyt kun ne kestävät niin sekin on tylsää ja ikävää. Jos johto on riittävä, mitään ei tapahdu ja ajellaan maaliin. Koneet kestävät kyllä.

Kaikella on siis puolensa, mutta formuloista voi todeta kyllä kokoavasti, että ennen oli paremmin. Piste.

P.S DRS on saatanasta. Tiedän että porukka pitää ratamoottoripyöräilystä. Itse en ole koskaan päässyt sisälle siihen koska siinä ohittaminen imusta on niin helppoa. Usein kisat ratkeavat siihen kuka pääsee loppusuoralla tulemaan takaa imusta ohi. Ohituksia on jatkuvasti. Se on minusta tylsää. Nyt formuloissa on tultu samaan. Suoralla ohi niin että heilahtaa. Ennen vanhaan ohituksen eteen piti tehdä työtä ja sen onnistuminen oli aina hieno suoritus.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
P.S DRS on saatanasta. Tiedän että porukka pitää ratamoottoripyöräilystä. Itse en ole koskaan päässyt sisälle siihen koska siinä ohittaminen imusta on niin helppoa. Usein kisat ratkeavat siihen kuka pääsee loppusuoralla tulemaan takaa imusta ohi. Ohituksia on jatkuvasti. Se on minusta tylsää. Nyt formuloissa on tultu samaan. Suoralla ohi niin että heilahtaa. Ennen vanhaan ohituksen eteen piti tehdä työtä ja sen onnistuminen oli aina hieno suoritus.

Samaa mieltä. Ja sama juttuhan on ollut myös noissa Amerikan ratasarjoissa (Cart, IRL, Nascar jne.) jossa ohitellaan imusta vuoron perään niin paljon että niillä ohituksilla ei ole oikeastaan mitään merkitystä enää. Ohitukset on kisojen suola mutta ei ne saa liian helposti tapahtua, vaan niitä sykähdyttävimpiä ohituksia on juuri ne joita valmistellaan ensin muutama kierros ja sitten isketään vähän riskirajalla ja saadaan peippailtua kaveri huonolle linjalle tms. tai sitten saadaan painostettua toinen virheeseen. Ja vaikka tuo ohitus ei onnistuisikaan niin monesti ne yritykset ja aivan peräkkäin (ja välillä rinnakkain) taistelu on melkein yhtä hienoa kuin se ohitus - ainakin hienompaa kuin nämä DRS:n avulla suoritetut "ohitukset".
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Formuloissa kuitenkin tapahtuu vähemmän sellaista, että Hamilton ohittaa Rosbergin ja sitten seuraavalla kierroksella Rosberg kuittaa takaisin. Tuo taas on arkipäivää erityisesti moottoripyöräilyssä sekä ovaaliratakisoissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös