Joitakin vuosia sitten suuret autovalmistajat olivat piuhaamassa omaa kilpasarjaa vastineeksi Formula ykkösten jatkuvaan riitelyyn rahasta, säännöistä ja yleisestä politikoinnista. Vastineeksi saivat Ecclestonelta uuden rahakkaamman Concorde sopimuksen ja luopuivat siten oman sarjan suunnittelusta. Sääli, sillä olisivatko olleet omaan sarjaansa sitoutuneempia kuin ykkösiin?
Mitä etäisesti tunnen ykkösten historiaa alkuajoista tähän päivään, niin FIA on viimeisen 20 vuoden aikana (Sennan kuoleman jälkeen) Mosleyn ja Ecclestonen yhteistyönä ottanut suuren roolin sarjan kehittämisessä. Turvallisuus edellä, ei siinä mitään. Ihan siihen menoon missä tallit sopivat kutakuinkin säännöt keskenään ja tekivät suorat sopimukset ratojen omistajien kanssa ja kuka ajoi missäkin, jos ajoi, ilman huolta huomisesta en haluaisi kuitenkaan palata
Mosley ja Ecclestonen olivat hyvä pari. Kumpikin ymmärsi bisneksen, shown ja turvallisuuden päälle. Ja loppu tuli kuin itsestään. Mosleyn siirryttyä sivuun, FIAn toiminta on ollut sanalla sanoen luokatonta. Todt on ollut yllättävän heikko johtaja eikä Ecclestonellakaan ole enää todellista valtaa ja on huomattavan vanhakin jo. Kauhulla odotan sitä päivää kun koko järjestelmä siirtyy FIAn alle ilman ensimmäistäkään alkuperäisen Formulamaailman edustajaa. Nyt siellä vielä pyörii mukana Laudaa, Dennistä, Williamsia, Ecclestonea, mutta tästä vielä 5+ vuotta, niin hyvänen aika.
Olisi varmaan rebootin paikka.