Mainos

Formula 1 – kausi 2016

  • 214 563
  • 1 426

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ekat testit ajettiin tänään:

Pos Driver Car Time Gap Laps
1 Sebastian Vettel Ferrari 1m24.939s - 69
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m25.409s 0.470s 156
3 Daniel Ricciardo Red Bull/TAG Heuer 1m26.044s 1.105s 87
4 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m26.091s 1.152s 80
5 Alfonso Celis Force India/Mercedes 1m26.298s 1.359s 58
6 Jenson Button McLaren/Honda 1m26.735s 1.796s 84
7 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m27.180s 2.241s 55
8 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m27.555s 2.616s 88
9 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m28.292s 3.353s 54
10 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m28.399s 3.460s 31
11 Jolyon Palmer Renault 1m29.356s 4.417s 37

Eli Ferrari ja Mersu jylläävät kärjessä. Muina huomioina Manor ei ollut viimeinen ja McLaren-Honda ei lauennut kesken kaiken. Hamiltonin kierrosmäärä on kyllä huima.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Näyttää pelottavan varmalta tuo Mersun meno. Veikkaan, että vetää testien viimeisenä päivänä sekunnin nopeammin kuin muut. Täytyy nyt kuitenkin toivoa, että ei tule kuitenkaan viime kauden toistoa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
MCLaren näytttää rumalta ja kulmikkaalta. Etenkin keula poikkeaa muista. Yleensä nämä ratkaisut kielivät hitaasta autosta. Toivottavasti tällä kertaa jotain muuta. Mielellään näkisin Buttonin ja Alonsonkin kärkikahinoissa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Näyttää pelottavan varmalta tuo Mersun meno. Veikkaan, että vetää testien viimeisenä päivänä sekunnin nopeammin kuin muut. Täytyy nyt kuitenkin toivoa, että ei tule kuitenkaan viime kauden toistoa.
Voitko avata tätä hieman? Millä tavalla näytti paremmalta kuin Ferrarin meno? Ferrari kuitenkin kellottanut puolisekuntia nopeamman kierroksen. Toki emme tiedä bensamääriä, ohjelmaa tai mitään muutakaan, mutta ajoiko esim Ferrari nopeita pehmeällä ja Mersu kovilla vai mistä moinen arvio? Oliko Mersu selvästi ajamassa kisasimulaatiota ja Ferratri aika-ajoja?
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Voitko avata tätä hieman? Millä tavalla näytti paremmalta kuin Ferrarin meno? Ferrari kuitenkin kellottanut puolisekuntia nopeamman kierroksen. Toki emme tiedä bensamääriä, ohjelmaa tai mitään muutakaan, mutta ajoiko esim Ferrari nopeita pehmeällä ja Mersu kovilla vai mistä moinen arvio? Oliko Mersu selvästi ajamassa kisasimulaatiota ja Ferratri aika-ajoja?
Kierrosmäärät merkkaavat. Melkein 100 kierrosta enemmän kuin Ferrari testien ensimmäisenä päivänä. Se on kova sana se.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Tämmöisiä uutisia siis kuuluu ensi kauden formuloista MTV:llä:
http://www.iltalehti.fi/formulat/2016022221158143_fo.shtml

Eli periaatteessa on pakko hankkia MTV Sport -paketti nähdäkseen formuloita ensi kaudella. Viime vuoden alle satasen pakettihinta on muisto vain, ja näköjään nyt pitäisi siis hankkia 9 kuukauden Sport -paketti hintaan 9*24,95 €=224,55 €. 4 vuoden aikana siis 500% hinnannousu, MTV iskee jälleen ahneudellaan. Taidan jättää tämän paketin ostamisen väliin..
Olen jo pari kautta katsonut Elisan kaapelissa formuloita saksalaiselta RTL-kanavalta suorana. Kanava kuuluu Picnic-pakettiin ja maksaa noin 8 euroa/kk ja sopimus on toistaiseksi voimassa. Suosittelen..
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen jo pari kautta katsonut Elisan kaapelissa formuloita saksalaiselta RTL-kanavalta suorana.

Ei voi olla, totesihan MTV:n kuluttajaliiketoiminnan johtajakin, että "Suomessa ainoa virallinen ja laillinen tapa seurata formuloita on MTV".

Formuloiden katselu kallistuu rajusti – näin MTV vastaa katsojien kritiikkiin - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Omalla kohdalla eivät formulat niin kiinnosta, ihmetyttää silti tuo ei-niin-maltillinen hinnanmuutos. Vaikea uskoa, että monikaan formuloiden satunnaiskatselija haluaisi tuollaista hintaa formuloistaan maksaa. Lajiniilot ja muut syystä tai toisesta tarkkaan formuloita seuraavat sitten erikseen, vaikka en tuosta hinnoittelusta heidänkään kohdallaan saa oikeudenmukaista oikein millään. Toki saahan sitä pyytää mitä haluaa, eri asia sitten, että moniko sen pyydetyn hinnan suostuu maksamaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kyllähän tuossa haisee edelleenkin se että tuo MM-kiekkodiili oli niin tappiollinen MTV:n maksupuolelle, että rahaa on saatava muidenkin lajien taskuista. Voi olla että katkaistujen tilausten määrä tosin vesittää tämänkin korjausyrityksen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ei ollut Haasin formulataipaleen alku kovinkaan häppöinen kierrosmäärien ja parhaan aikanoteerauksen perusteella. Toki kyseessä on täysin uusi talli ja kaikkea, mutta ensimmäinen testipäivä jätti ilmaan lähinnä kysymysmerkkejä.
 

Glory Hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Club de hockey Canadien
Kyllähän tuo Hamiltonin kierrosmäärä on aivan järkyttävän kova. Jos ei muuta niin kertoo ainakin Mersun olevan luotettava auto tälläkin kaudella.

Mielestäni turha on ensimmäisen testipäivän perusteella edes yrittää arvioida Ferrarin ja Mercedeksen välistä eroa. Molemmat varmasti testailivat omia juttujaan ja Vettel nyt sattui tänään tekemään selvästi nopeamman kierroksen kuin Hamilton.

Toivotaan että Ferrari ja miksei myös Williams ja Red Bull kurovat Mersun eroa kiinni tulevalla kaudella. Saataisiinpahan lisää jännitystä kisoihin.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Ihan käsittämätön hinta formuloista. Maikkari munannut omat tilauksensa ja hinnoittelunsa aiemmin ja nyt yrittää sitten saada rahoja takaisin repimällä ne katsojiensa selkänahasta, jäätävää.

Todella vaikea uskoa että tilaajia olisi riittävästi tuollaisella tökeröhinnalla ja perustelut tosiaan on että kun niillä on niitä muitakin urheilutarjontoja, niin 25e/kk hinta on juuri sopiva ja sitä ei tulla missään nimessä muuttamaan. Maikkari kaivaa omaa hautaansa kyllä kokoajan vaan syvemmäksi ja syvemmäksi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kääpiö Bernie jyrähti Formuloiden: "Tilasta". (Yle.fi)

Tota noin, eikös tämä vanhus ole itse ollut vuosikymmeniä heiluttamassa tahtipuikkoa ja hämmentämässä soppaa ? Kannattaisikohan katsoa sinne kuuluisaan peiliin et missä "vika" ?? Palautettaisiin kisoja niille vanhoille radoille jossa sitä ollaan aiemminkin ajettu eikä vaan viedä jatkuvasti uusille ultramoderneille radoille jota ovat Tilken luomuksia ? Ääntä lisää autoihin ja tehoa. Välitankkaukset takaisin. Nyt ajetaan v*ttu jollain ekomooditilalla kuka osaa tasasemmin kuluttaa polttoainetta. onko se muka kilvanajoa ?


Itseä ei ole ko. laji kiinnostanut enään vuosiin, ei se kyllä aiemminkaan kiinnostanut, mutta aina silloin tällöin tuli telkusta katsottua.
Onneksi Maikkari on täksi kaudeksi hinnoitellut tuotteen sopivasti, joten aika moni varmasti äänestää lompakollaan, eli suosio suomessa laskee ennestään
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
On kyllä melko kallis tuo maikkarin paketti, täytyy sanoa. Tämäkö on hinta siitä että saatiin Pulkkinen pihalle ja joku Vettelin fysio maikkarin f1-tiimiin...

Saakohan sitä kisaviikonlopun pakettiakaa enää eli joku 7€/3 päivää?

Taidan edelleen katsoa briteistä nuo lähetykset suoraan, keinoja kyllä löytyy niitä vähemmän laittomiaki eikä tarvitse kuunnella epämies Oskarin "selostusta".
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taidan edelleen katsoa briteistä nuo lähetykset suoraan, keinoja kyllä löytyy niitä vähemmän laittomiaki eikä tarvitse kuunnella epämies Oskarin "selostusta".

Varsinkin nettilähetyksien hintojen nosto pistää miettimään kuinka tyhmänä ihmisiä pidetään nykypäivänä kun kokoajan ihmisten tietoisuus muista lähetyksistä joita voi katsoa ilmaiseksi nousee. Tiettyyn rajaan asti monet varmasti mielummin maksaa palvelusta ja kuuntelee lähetyksiä Suomeksi. Hinnanosto olisi ehkä perusteltua jos esim. Rallit tai Motogp tai edes joku muu moottoriurheilu tulisi näkyviin, nyt taitaa nelosella olla moottoriurheilua paljon kattavammin.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Kääpiö Bernie jyrähti Formuloiden: "Tilasta". (Yle.fi)

Tota noin, eikös tämä vanhus ole itse ollut vuosikymmeniä heiluttamassa tahtipuikkoa ja hämmentämässä soppaa ? Kannattaisikohan katsoa sinne kuuluisaan peiliin et missä "vika" ?? Palautettaisiin kisoja niille vanhoille radoille jossa sitä ollaan aiemminkin ajettu eikä vaan viedä jatkuvasti uusille ultramoderneille radoille jota ovat Tilken luomuksia ? Ääntä lisää autoihin ja tehoa. Välitankkaukset takaisin. Nyt ajetaan v*ttu jollain ekomooditilalla kuka osaa tasasemmin kuluttaa polttoainetta. onko se muka kilvanajoa ?

Kerrotko vielä mitä tekemistä Berniellä on autojen äänien, välitankkauksien tai muiden sääntöjen kanssa? Niin ei siis yhtään mitään. Ei se voi olla niin vitun vaikeaa ymmärtää että Ecclestone hallinnoi Formuloiden kaupallisia oikeuksia ja FIA yhdessä tallien kanssa päättää säännöt?!

Onhan se varmaan joo muodikasta haukkua Bernietä kun ei mitään asiasta tiedä, mutta voisi kuitenkin sen verran panostaa palsta-antiin että ottaisi selvää asioista. Ecclestone on ollut koko ajan vastaan näitä 2010-sääntömuutoksia.
 

BaronFIN

Jäsen
Haha MTV, F-Securelta VPN palvelu 8€/kk virustorjunnan ohjeen ja sitten tunnukset Englantiin. Taitaa tulle edelleen halvemmaksi kuin MTV:n paketti.

Oppia ikä kaikki. Eipä tarvitse enää pitkään katsella suomalaisia maksukanavia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllähän tuo ensimmäinen testipäivä kertoo jo paljon, ensimmäiseksi kierrosmäärät ei valehtele, harvalla on syytä ajaa vähän kierroksia, sitten täytyisi odotella jotain osia tehtaalta tai vastaavaa auton myöhästymistä. Ajaahan Sauberkin itse asiassa vanhalla autolla, joten kilsoja pitää saada niin kuskeille kuin autollekin tavalla tai toisella tämän simulaattorivuodenajan jälkeen.
Kyllä nopeudestakin jotain johtopäätöksiä voi nyt jo vetää, lähtökohta ei niin yllättäen jotakuinkin sama kuin viime vuonna. Uskon että suurin muutos autossa kärkikahinoissa on ferrarilla joka palasi klassiseen työntötankojousitukseen, vaikka aerossa ilmeisesti tällä ratkaisulla häviää jonkun verran niin uskon että merkitys on suurempi sillä että nyt auton etupää sopii paremmin niin Kimille kuin Sebillekin joka voitti vastaavan jousituksen omaavalla autolla vähän aikaa sitten mestaruuksia. Jos saavat tämän paketin toimimaan niin kuskit ovat tyytyväisempiä ja se näkyy tuloksissa. Kärjen jälkeen Williams, Red Bull... Red Bullin menestys on pitkälti kiinni Rellun koneesta, en millään usko että haastaa kärkikaksikkoa, mutta palkintosijoja tulee joillain radoilla mitkä sopii heille. Mielenkiintoista on nähdä McLarenin nykykunto joka varmasti on viime vuotta selvästi parempi, joka kisassa pistesijoille 5-10 on nopea veikkaus.

Tuolta pystyy seuraamaan testipäivien tapahtumia:
Autosport Live

Ted's Notebook käy hyvin läpi mm tätä Ferrarin tekniikkamuutosta, kyselee siitä jopa Adrian Neweyltä.
Ted's notebook. Barcelona Tests. Day 1 - YouTube

Tuossa Skyn uutinen Ferrarista
Ferrari switch to push-rod suspension for F1 2016 season | F1 News

Vertailuna viime vuoden uutinen Maikkarilta miksi Ferrari silloin pysyi vanhassa:
Miksi Ferrari käyttää muista poikkeavaa jousitusta? - Uutiset - F1 - Sport - MTV.fi


_
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en millään usko, että McLaren tuolta vielä nousisi tasaiseen pistetaistoon. Moottori on pikkuisen parantunut viime kaudesta, mutta ei tarpeeksi ja suorallahan noista mennään lentämällä ohi varmaan tänäkin vuonna. Ottaa ehkä satunnaisesti pisteitä joka toisesta kilpailuista sijoilta 8-10, mutta tuskaa tulee edelleen olemaan. Kuskeista tai aerosta tuskin jäisi niin paljon kiinni, mutta Honda, the power of dreams ei vieläkään riitä.

Williamsia on jotenkin vaikea nähdä kovempana ainakaan kuin viime vuonna. Lähinnä veikkaan Red Bullin menevän jopa ohi ja Williams saa tyytyä pääosin ajamaan sijoista 6-8, jos oletetaan kilpailuiden menevän ilman isompia hässäköitä. Vauhtiradoilla luultavasti parempi, mutta kompensaationa sitten Monacossa ja muissa aivan lapasia.
2014 jo pohdiskelin, että Valtterin pitää ottaa se voitto jos meinaa voittaa hetkeen. Ne kisat, joissa Mercedes alisuoritti ongelmien takia päätyi kuitenkin Ricciardon taskuun ja juuri niissä Williams tötöili itse hyvät sijoitukset hukkaan. Viime kaudella Ferrari painoi jo ohi ja nyt näen Red Bullinkin menevän. Renaultin kone tietysti iso kysymysmerkki, mutta aerosta ja Ricciardosta tuskin jää ainakaan kiinni.

Toivottavasti uusi etujousitus on suotuisampi Kimille. Uskon kuitenkin Vettelin menevän menojaan, mutta toivottavasti Iceman ajaa vahvemman kauden ilman niitä turhia hölmöilyitä ja virheitä. Monzan kakkosruudusta auton sammutus ja ne turhat ulosajot pois, niin pisteitä tulee huomattavasti enemmän ja sellainen MM-sarjan selvä nelossija haarukkaan. Korkeammalla en usko Kimin olevan, jollei Ferrari ole aivan tasoissa tai Mercedeksen edellä. Toivotaan vähän tasaisempaa kärkitaistoa ensi kaudeksi parin tallin välille tai ainakin niin, että Nico laittaa paremmin kampoihin Hamiltonille.

Btw Manorin auto on hieno väritykseltään.
Manor
Ajohaalari

70-luvun vivahteita.
 

BaronFIN

Jäsen
Mitenköhän tämä on Hondalle nyt näin vaikeaa? Japanilaiset ovat vuosia tehneet aivan huikeita pieniä koneita ja hybriditekniikankin pitäisi olla hanskassa, mutta ilmeisesti aivan totalitäärisellä huipulla kilpailu on vain niin kovaa, että ei vain riitä.

Pitäisi nähtävästi ottaa DTM sarjasta tutut painot käyttöön. Voitosta ja palkintopalli sijoituksista lisäpainoja ja kauden lopussa Mersut painaa 1000 kilon lisäpainoilla edelleen voitosta voittoon.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitenköhän tämä on Hondalle nyt näin vaikeaa?
Niin itse ainakin ajattelen että tämä osoittaa vielä sitä että jotain innovaatioita ja osaamista pitää edelleen olla F1-tiimin voimayksikköpuolella eikä sitä rakenneta kevyin ottein kunhan on vain moottoriurheilutaustaa. Uskon että ongelmat on edelleen siellä kestävyyspuolella, olen ymmärtänyt että huipputehoja tuosta koneesta saadaan paljonkin viimevuotista enemmän mutta tälle kaudellehan tiukentui moottorisäännöt ja kestävyyttä täytyy löytyä entistä enemmän, joten siinä riittää haastetta kuinka ottaa kestävällä pohjalla riittävästi tehoja irti jotta voisi ajaa pistesijoista.

Erittäin mielenkiintoinen on uusi tulokas Haas, omaa todellista motorsport(ja formulakin) perintöä Newman -Haas ajoilta ja itse toivoisin että tätä kautta saataisiin vahva amerikkalaistiimi ykkösiin. Tekisi todella hyvää ykkösille amerikan vinkkelistä katsottuna, Haas on on motorsport nimenä iso juttu jenkeissä. Uskon että tulevat valmiimpana kuin McLaren tähän kauteen ja pitkälti tietenkin hyvän Ferrarin voimayksikön ansiosta ja sen ansiosta ei olisi yllätys jos ajaisivat pistesijoista heti alusta alkaen.

_
 

BaronFIN

Jäsen
Toisen päivän antia lounastaukoon mennessä:

- Haas (Gutierrez) paineli menemään kovilla renkailla muutaman kymmennyksen nopeammin kuin McLaren (Alonso) mediumeilla.
- Vettel omilla sekuntiluvuilla
- Mersulla taasen eniten kierroksia, McLarenillakin kiitettävästi
- Manor > Renault

Eihän näistä saa mitään muuta kuin huumoria irti, mutta tämä on tärkein mielestäni: 2015 kisan paalupaikka irtosi Rosbergille ajalla 1:24.681. Vettel paineli menemään nyt 1:22.810.

Mielenkiintoista etten sanoisi. Vuosi vuodelta autot ovat nopeampia, tämähän ei oikeasti yllätä ketään, mutta nyt on toinen päivä menossa ja näinkin selvästi alle viime vuoden aikojen.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
2015 kisan paalupaikka irtosi Rosbergille ajalla 1:24.681. Vettel paineli menemään nyt 1:22.810.
Ennen lounasta ajettiin ensimmäistä kertaa Pirellin ultra softeilla(Seb ja Ricciardo) mutta lienee silti kyseessä ihan kova aika.

Mersun pitkät vedot mediumeilla kertoilee aika hyvästä kisakestävyydestä vaikka en nyt tarkemmin kierrosaikoja ole tutkinutkaan. Ultra softeilla heidän kärkiajasta lähtee kevyesti se 1,5s. Muistaakseni viime vuonna oli sama homma Mersu keskittyi avaustesteissä kestävyyteen isoimmilla kierrosmäärillä ja nopeimmat ajat ajoi Ferrari.

_
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tällä hetkellä Mersu ei ole noita pehmeimpiä renkaita tainnut käyttää nopeissa vedoissa, Vettel ja Rosberg vetelivät tuossa kuuden jälkeen kisasimulaatioita mediumeilla peräkkäin ja Mersu oli tuossa selkeästi nopeampi, noin puoli sekuntia per kierros. Mersu, Ferrari, Sauber, McLaren ja Red Bull vetäneet tänään jo + 100 kierrosta( McLaren ei saanut edes sataa yhteensä testeissä täyteen 2015)
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itselle oli ainakin tänään tullut sähköpostiin vanhana katsomon f1-paketin ostajana tarjous maikkarilta. Tarjoavat nyt Total sport pakettia lunastettavaksi koodilla -50% loppuvuosi. Eli hintaa kertyy 150 egee loppuvuoden ajalle. Aikaa ottaa tarjous käyttöön oli maaliskuun loppuun asti. Ilmeisesti on maikkarille tullut hieman vihaista palautetta, kun näin äkkiä on lyöty tälläinen paketti kasaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös