Mainos

Formula 1 – kausi 2011

  • 98 861
  • 515

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Italian GP, Monza 11.9.2011

Ensinnäkin onnittelut Valtteri Bottakselle GP3-mestaruudesta! Toivottavasti ura taas liikahtaa vähän eteenpäin tuon myötä ja paikka Ykkösistä olisi taas vähän lähempänä.

Ykkösten aika-ajossa sitten nähtiin minusta pieni yllätys sikäli että Vettel oli noin helvetin ylivoimainen. Kun kaiken järjen mukaan tällainen nopea rata pitäisi olla Red Bullille juuri huonoin johtuen esim. Mersun moottoreilla ajavia talleja huonommasta suoranopeudesta. Mutta niin vaan pystyi Vettel viemään tämänkin aika-ajon Red Bullin nimiin.

Muuten ei mitään isompia yllätyksiä. Bruno Senna ajoi jälleen hyvin kympin sakkiin ja Schumi pystyi lyömään Nicon vasta toisen kerran tällä kaudella. Nico tosin lähtee kisaan ihan erilaisella taktiikalla kuin muut, kun hän ajoi aika-ajon kovilla renkailla ja lähtee niillä kisaan. Saas nähdä miten toimii.

Webber jäi nyt viidenneksi jo aika-ajossa joten startin pitäisi onnistua vähän paremmin kuin mitä ne on tällä kaudella suurimmaksi osaksi olleet. Ei Webberillä ole varaa joka kerta antaa muille monta sijaa eteen vaikka onkin tehnyt hienoja nousuja monessa kisassa.

Harmi kun en itse kisaa pääse katsomaan huomenna, kun muut kiireet painaa päälle. Jännä olisi nähdä minkälaista DRS-härdelliä nähdään Monzan pitkillä suorilla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taas yksi kisa jossa kyllä pilattiin takasiipisäänöllä kisan kulkua.. monzassa kun pääsee ohi muutenkin.

Oli kyllä kaiken kaikkiaan todella jännittävä kisa ja Schumin sekä hamiltonin taistelu oli kyllä aika huikeaa läpi kisan, harmi ettei lopussa schumi aivan kerennyt hamiltonin eteen varikolta :)

Kaikenkaikkiaan seitsemänkertainen maailmanmestari on kyllä piristynyt selvästi viime kilpailuissa ja ollut vauhdillisesti viimekisoissa jopa ihan kärjen kanssa, belgiassa tuli nousu sijalta 24 viidenneksi ja oli parempi kun nico ja nyt sitten puhtaasti ajoi kokoajan kärkitaistelussa ja oli lopulta viides. Lisäksi 5? kisaa sitten kanadassa taisi olla neljäs sadekilpailussa. Nicolle pari epäonnistumista ja schumi sitten enää 4 pistettä jäljessä mestaruuspisteissä. Ehkä pikkuhiljaa mestari alkaa olemaan sinut auton ja uusien sääntöjen kanssa. Varmasti testikielto on eniten vaikuttanut otteisiin ja oma aikansa mennyt sisäistää uudet asiat, mutta nyt ehkä tulosta alkaa tulemaan. Ura näillä otteilla saattaa hyvinkin viellä jatkua ensikaudella. Toki nämä viimekisat on aina olleet saksalaiselle hyviä kisoja, että saapa nähdä miten seuraavat kisat menee..
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Monzan kilpailu on nyt sitten ajettu ja se vain oikeastaan selventi käsitystä siitä, kuka tulee voittamaan maailman mestaruuden tällä kaudella sillä nyt alkaa muilla jo olemaan ne teoreettisetkin mahdollisuudet aika ohuita. Nopeat plussat ja miinukset tästä kisasta.

Plussat: Vettel, Button, Schumin ja Hamiltonin taistelu, Alonson startti. Vettel ja RBR olivat saaneet auton aivan huikeaan iskuun täksi viikonlopuksi käyttämällä selvästi muista poikkeavia vaihdevälityksiä. Kisan alussa näytti, että Sebin taktiikka ei olisikaan ollut kovin hyvä el bancon terävän startin vuoksi, mutta sieltä se Vettel tuli vain ohi ja paineli maisemaan. Veikkaampa, että hänen ei tarvitse kerätä enään yhtään pistettä ja voittaisi silti mestaruuden. Buttonin alku oli aika vaisu, mutta sitten kun saavutti Schumin ja Hämäläisen, niin alkoi tapahtua. Nopeasti vain molemmista ohi ja sitten pääsi vielä alistamaan Alonsoa jo toisessa kisassa peräkkäin. Voittajalle ei hänkään voinut mitään. Schumin ja Hamiltonin taistelu oli todella viihdyttävää kaseltavaa ja koko ajan odotti, että milloin Lewis tekee jotain tyhmää, mutta näin ei tällä kertaa tapahtunut. Hyvä taistelu joka tapauksessa. Herra Santanderilta taas oli saman tyyppinen lähtö, kuin Barcelonassa, mutta sen jälkeen vauhti ei ollut kovin maagista. Saa kiittää Schumia siitä, että pääsi palkintopallille.

Miinukset: Webber, Massa ja Liuzzi. Webberin lähtöjen huonoudelle ei löydy enää oikein edes sanoja. Jälleen kerran tippui lähdössä pari sijaa, ajautui sitten kolariin Massan kanssa ja lopulta keskeytti etusiiven aiheuttamaan ulosajoon. Nämä tällaiset tilanteet olisi vältettävissä jos edes joskus lähtisi niin, että pitäisi paikkansa. Massa taas puolestaan on jotenkin niin uskomattoman näkymätön kisassa. Tänäänkin sen Webber tilanteen jälkeen ei pistänyt oikein mitenkään silmään enää loppuosalla ja kun tulokset on jatkuvasti jotain 5,6,7 luokkaa, niin on jotenkin uskomatonta, että hän vielä ajaa Ferraria. Liuzzista sen verran, että melkoista koheltamista tuossa ensimmäisessä mutkassa ja pisteitä laskee vielä se, että on heti syyttämässä muita. Ei näin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miinukset: Webber, Massa ja Liuzzi. Webberin lähtöjen huonoudelle ei löydy enää oikein edes sanoja. Jälleen kerran tippui lähdössä pari sijaa, ajautui sitten kolariin Massan kanssa ja lopulta keskeytti etusiiven aiheuttamaan ulosajoon. Nämä tällaiset tilanteet olisi vältettävissä jos edes joskus lähtisi niin, että pitäisi paikkansa. Massa taas puolestaan on jotenkin niin uskomattoman näkymätön kisassa. Tänäänkin sen Webber tilanteen jälkeen ei pistänyt oikein mitenkään silmään enää loppuosalla ja kun tulokset on jatkuvasti jotain 5,6,7 luokkaa, niin on jotenkin uskomatonta, että hän vielä ajaa Ferraria. Liuzzista sen verran, että melkoista koheltamista tuossa ensimmäisessä mutkassa ja pisteitä laskee vielä se, että on heti syyttämässä muita. Ei näin.

Massalla kyllä ollut vauhti kateissa sen onnettomuuden jälkeen, ei ole sen jälkeen päässyt oikein mihinkään, toki tallikaverikin on erittäin nopea, mutta ei eron noin suuri pitäisi olla. Sama juttu webberillä tuossa. Tallikaveri on niin ylivoimaisen paljon nopeampi, että ihme että edes jatkaa tallissa, kyllä kakkosena sarjassa pitäisi tuolla kalustolla olla, mutta kun ei niin ei. Aina startti pieleen ja sitten jämähtää sinne palkintopallin ulkopuolelle. Noh tässä varmaan tallit haluavat antaa selkeän ykköskuskin paikan alonsolle ja vettelille ja sitten webber ja massa tyytyy siihen kakkoskuskin paikkoihin, aivan kun Rubens Barrichello ferrarilla aikoinaan..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Massalla kyllä ollut vauhti kateissa sen onnettomuuden jälkeen, ei ole sen jälkeen päässyt oikein mihinkään, toki tallikaverikin on erittäin nopea, mutta ei eron noin suuri pitäisi olla.

Minä olen aina pitänyt Massaa varsin nopeana mutta henkisesti erittäin pehmeänä kuljettajana joka parhaaseen yltääkseen vaatii jonkun pitämään kädestä kiinni ja hokemaan radioon että "Felipe baby, you're the best!".

Kimin kanssa Massa pärjäsi yllättävänkin hyvin koska silloin hänen asemansa tallissa oli vahva. Talli oli jakautunut kahtia ja siellä oli "Todtin leiri" ja sitten "Domenicalin leiri" ja kun Todt jätti tallin lopullisesti niin tuo enemmän Massan takana ollut leiri pääsi niskan päälle ja se vaikutti Massan asemaan tallissa ja samalla hänen itseluottamukseensa siten että Massa ajoi ehkä uransa vahvinta vaihetta tuolloin. Mutta nyt kun Scuderia Ferrarista on tullut Scuderia Santander niin Massan asema tallissa on jotain ihan muuta, ja se on taas romahduttanut hänen itseluottamuksensa ja tuloksena on kilpailuissa erittäin pehmeä ja virheherkkä kuljettaja ihan kuten hänen Ferrari-uransa alkupuolella.

Ja kyllä tuolla onnettomuudella on ollut myös iso merkitys. Tuollaiset isot onnettomuudet ovat yleensä aikamoisia vedenjakajia kuljettajien uralla. Henkisesti vahvat kilpailijat (kuten vaikkapa Häkkinen ja Schumacher) nousevat onnettomuuden jälkeen entistä vahvempana, kun taas herkemmät kaverit (kuten Massa tai vaikka JJ Lehto) romahtavat eivätkä pääse enää lähellekään parasta tasoaan.

Kolmas tekijä Massan tilanteessa on sitten se että kun Ferrari pyörii nyt täysin johtaja-Alonson ympärillä niin Massa ei välttämättä saa ihan mieleistänsä kalustoa alleen. Esim. kaudella 2008:han Massa aloitti kauden heikosti koska auto oli enemmän Kimin ajotyyliin sopiva (kuten se oli myös 2007) mutta sitten kesken kauden autoa muutettiin Massan toivomusten mukaiseksi ja loppukaudella osat kääntyivät ihan täysin siten että Massa taisteli lopulta mestaruudesta ja Kimin loppukausi oli yhtä tuskaa. Vaikea kuvitella että tällä hetkellä Ferrari lähtisi kovin radikaaleja muutoksia autoon tekemään Massan toivomusten perusteella, vaan tämän on tyydyttävä siihen mitä Alonso haluaa.

Monzan kisasta sen verran että harmi kun Liuzzi kolasi Nicon pihalle heti alussa, olisi ollut mielenkiintoista nähdä mihin hän olisi yltänyt tuolla ihan erilaisella taktiikalla kun Schumikin ilmeisesti aika hyvin pysyi muiden kyydissä. Yllättävän paljon keskeytyksiä on näköjään ollut kisassa kun nykyisin F1:ssä on totuttu näkemään vain pari-kolme keskeytystä/kisa.

Yllättävää että tuohon Webberin starttiongelmaan ei ole löytynyt mitään ratkaisua. Eihän Mark ennen mikään poikkeuksellisen huono lähtijä ole ollut mutta tällä kaudella startit on epäonnistuneet ihan järjestään. Mikähän tuossa oikein mättää?
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei nyt kovin oleellisesti liity juuri tähän kauteen, mutta kaikille formulan ystäville suosittelen dokumenttielokuvaa Senna, joka kertaa Ayrton Sennan traagisen sankaritarinan. Saatavana Suomessakin DVD:nä. Itse katsoin tässä juuri ja sisältää muun muassa hyvää materiaalia ohjaajakokouksista, joissa vallankäyttö on vähintäänkin arvelluttavaa ollut. Tietenkin mukana ovat Sennan ja Prostin klassiset taistelut maailmanmestaruudesta jne.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielenkiintoinen on kyllä tämä Kimi-Williams -kuvio mistä nyt on viime päivinä huhuttu. Aluksi ajattelin että tämä on taas näitä jotain MTV3:n horinoita joilla ei ole mitään totuuspohjaa, koska tuntuisi oudolta että Kimi lähtisi enää mihinkään häntäpään talliin räpeltämään. Mutta nyt on yksi Williamsin pääomistajista vähän vihjaillut siihen suuntaan että jotain neuvotteluja olisi ihan oikeasti käyty ja tuo huhu ei ihan keksitty olisi. Taustalla tuossa on ilmeisesti ainakin sellainen yhteistyökuvio jossa Williams alkaisi pyörittää Jaguarin kilpailutoimintaa ainakin urheiluautopuolella ja se olisi ehkä parantamassa Williamsin kilpailukykyä myös ykkösten puolella.

Williamsillehan on joka tapauksessa tulossa ensi kaudeksi Renaultin moottorit ja talliin on tullut tekniselle puolelle uutta osaavaa väkeä. Joten jos talli vaan saa surkeassa jamassa olevan rahoituksensa kuntoon niin parannusta ainakin tähän kauteen pitäisi olla reilusti tulossa, ja jonkun Kimin kaltaisen kuljettajan saaminen talliin varmasti auttaisi yhteistyöneuvottelussa.

Mutta kyllä minä edelleen epäilen tuota että nämä mahdolliset neuvottelut mihinkään johtaisi. Kimi on koko ajan sanonut että häntä ei kiinnosta lähteä ykkösiin enää jos alla ei ole kilpailukykyistä autoa, joten mikä sellainen täky Williamsilla (ja Jaguarilla) sitten olisi että sillä saataisiin Kimi talliin kalastettua?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mielenkiintoinen on kyllä tämä Kimi-Williams -kuvio mistä nyt on viime päivinä huhuttu. Aluksi ajattelin että tämä on taas näitä jotain MTV3:n horinoita joilla ei ole mitään totuuspohjaa, koska tuntuisi oudolta että Kimi lähtisi enää mihinkään häntäpään talliin räpeltämään. Mutta nyt on yksi Williamsin pääomistajista vähän vihjaillut siihen suuntaan että jotain neuvotteluja olisi ihan oikeasti käyty ja tuo huhu ei ihan keksitty olisi. Taustalla tuossa on ilmeisesti ainakin sellainen yhteistyökuvio jossa Williams alkaisi pyörittää Jaguarin kilpailutoimintaa ainakin urheiluautopuolella ja se olisi ehkä parantamassa Williamsin kilpailukykyä myös ykkösten puolella.

Onhan Frank Williams ennenkin tehnyt tämän kaltaisia vetoja, tai ainakin monasti on yrittänyt. James Huntia yritettiin aikanaan kalastella talliin vaikka mies oli ollut jo noin 5-6 vuotta ajamatta. Ja palkkasihan Frank Williams Alain Prostin ja myöhemmin hetkeksi myös Nigel Mansellin näiden oltua välillä muissa kilpasarjoissa tai lomailemassa. Williamsin kilpailukyky ja Kimin palkkatoiveet todennäköisesti kuitenkin kaatavat tämän, Sir Frank kun ei yleensä isopalkkaisia kuskeja ole katsellut.
 

Kassu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olihan Häkkinenkin tulossa muutaman välivuoden jälkeen Williamsille 2005. Siinä uutisoinnissa ehdin retkahtaa Monacosta löytyneeseen Williams-takkiin. Kuinkahan monta sponsoria tällä saadaan retkuun?
Olisihan se kiva kyllä Kimikin nähdä taistelemassa omalla vahvuusaluellaan.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Räikkönen&Bottas ensi kauden Williams-kuskeiksi vain. Olis Williams lippiksiä kylänraitit täynnä.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Jotain Kimin ja Williamsin välillä kyllä varmasti on, sen kertoo jo Kimin käynti Williamsin tehtaalla. Ei Kimi ole sellainen kaveri, joka muuten vain kävisi paikkoja katselemassa. Mutta kuitenkin tämä todennäköisesti kaatuu juuri siihen Kimin 30m€ palkkapyyntöön, mutta toivoa on niin kauan kuin koko hommaa ei ole torpattu. Räikkönen ja Bottas olisi hienoa nähdä ensi kaudella Williamsilla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä luulen että tuo diili voi riippua aika paljon juuri tuosta Jaguar-kuviosta. Jos siellä on oikeasti jotain yhteistyötä viritteillä Williamsin ja Jaguarin välillä niin kyllä sieltä Tata-groupista varmaan rahaa löytyy sen verran että sillä yhden Kimin palkkaa. Ja varmaan vähän on Kimikin pudottanut palkkapyyntöään niistä mitä hän pyyteli silloin pari vuotta sitten. Mutta ans kattoo ny, kyllä minä joka tapauksessa alan uskoa että jotain neuvotteluja ainakin on käyty koska kuten MrMacmanaman tuossa sanoo niin ei Kimi yleensä käy missään tehtailla vain läppää heittämässä ja paikkoja katselemassa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Räikkönen&Bottas ensi kauden Williams-kuskeiksi vain. Olis Williams lippiksiä kylänraitit täynnä.

Räikkösen liittyminen talliin siirtäisi Bottaksen Williams F1-kisakuskin paikkaa ainakin vuodella ellei parilla. Eikös se ole aika selvää että Williams tarvitsee Maldonanon isoja sponsoreita. Ja Kimille sopii vallan mainiosti Pastori kakkoskuskiksi.

Jaguar-yhteys on mielenkiintoinen. Onko edes poissuljettu mahdollisuus tulevaisuudessa että Williams-nimi pyyhitään pois F1-kartalta kun Sir Frank siirtyy syrjään. Tähän kuvioon voisi sopia Jaguarin F1-tiimi ja isommat rahavirrat Jaguarin ja yhteistyökumppaneiden suunnalta.



_
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Mistähän tuon tämänpäiväisen kisan näkisi hyvälaatuisen streamin kautta? Englannin kieli plussaa. Olen aiemmin käyttänyt BBC Onea, mutta se ei tahdo nyt toimia jostain syystä.

e. Kiitokset phiirille
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vetteliltä taas aika suvereeni suoritus, ja mestaruus on enää yhden pisteen päässä. Buttonin pitäisi voittaa kaikki loput kisat ja Vettelin jäädä ilman pisteitä niin silloin voi vielä mennä mestaruus Buttonille. Ei kovin todennäköistä siis.

Itse kisa oli suurimmaksi osaksi tylsähkö. Pari komeaa ohitusta Webberiltä, muutama DRS-ohitus joita ei oikein voi edes kunnon ohitukseksi laskea, ja pari kolaria mutta ei muuta. Lopussa Button ajoi hienosti kiinni Vetteliä mutta kierrokset loppui kesken ja toisaalta myös Vettel pystyi jonkin verran kontrolloimaan tuota eroa.

Lewis Hamiltoniin käy aika hyvin tuo minun allekirjoituksenani oleva lause: "Katsokaa, ajan ilman päätä!" Ihan onnetonta töhöilyä oli taas tuo kolari Massan kanssa, ja ikävä kyllä Massa oli vielä se joka siitä kärsi eniten kun taas Hamilton pääsi vielä nousemaan Schumin avustuksella peräti viidenneksi. Mutta kyllä FIA:n olisi minusta aika jo laittaa Hamiltonille jonkinlaista bannia koska ei nuo läpiajorangaistukset ja tuomariston puhuttelut näköjään vaikuta mitään. Ei siinä mitään jos yrittää ohi ja sattuu siinä kilpailutilanteessa käymään vahinko mutta näistä Hamiltonin kolareista iso osa on ollut ihan puhdasta hölmöilyä ja nyt alkaisi olla aika puuttua tuohon koska Hamilton on tällä kaudella jo pilannut ihan liian monen kuljettajan kilpailun. Pitäisi herran nyt opetella ihan pikkuisen käyttämään päätäkin noissa tilanteissa ettei noin malttamattomasti ja huolimattomasti syöksyisi noihin tilanteisiin.

Kovalainen ajoi hyvän kisan vaikka sijoitus olikin se tyypillinen 16. Mutta tärkeintä oli että esim. Renaultilla ajanut Petrov oli melkein koko kisan ajan Kovalaisen takana muttei päässyt ohi. Tuon auton pitäisi olla sen verran Lotusta nopeampi että Petrovin olisi pitänyt päästä helposti ohi, mutta niin vaan pysyi takana loppuun asti. Muutenkaan Lotuksen kisavauhti ei näyttänyt ihan niin huonolta kuin mitä se pahimmillaan on ollut, eroa keskikastin talleihin ei ollut ihan niin paljon kuin yleensä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jaguar-yhteys on mielenkiintoinen. Onko edes poissuljettu mahdollisuus tulevaisuudessa että Williams-nimi pyyhitään pois F1-kartalta kun Sir Frank siirtyy syrjään. Tähän kuvioon voisi sopia Jaguarin F1-tiimi ja isommat rahavirrat Jaguarin ja yhteistyökumppaneiden suunnalta.

Niin onhan tuo "Jaguar -talli" ollut Formuloissa joskus aiemminkin. Menestys nyt oli silloin mitä oli, mutta kenties uudelleen tulo voisi jotain muuttaa ?
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
En nyt ihan täysin allekirjoita tuota Hamilton kritiikkiä, toki monta tilannetta on ollut hänen vikansa, mutta nykyään annetaan läpiajorangaistus jos sattuu pieraisemaan ollessaan toisen rinnalla. Hamilton sentään yrittää eikä ajele jonossa kuten Massat tai Ruusperit. DRS ohituksia on nähty niin paljon tällä kaudella joka on omiaan saamaan nuo Hamiltonin yritykset ilman DRSsää näyttämään pahalta. Mielummin kauden 05 Kimejä ja nyky Hamiltoneja lisää, kuin pelkästään jonossa köröttelyä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
En nyt ihan täysin allekirjoita tuota Hamilton kritiikkiä, toki monta tilannetta on ollut hänen vikansa, mutta nykyään annetaan läpiajorangaistus jos sattuu pieraisemaan ollessaan toisen rinnalla. Hamilton sentään yrittää eikä ajele jonossa kuten Massat tai Ruusperit. DRS ohituksia on nähty niin paljon tällä kaudella joka on omiaan saamaan nuo Hamiltonin yritykset ilman DRSsää näyttämään pahalta. Mielummin kauden 05 Kimejä ja nyky Hamiltoneja lisää, kuin pelkästään jonossa köröttelyä.

Aikalailla sama tähän, tällä kaudella Hamilton on kyllä yliyrittänyt liikaa ja aiheuttanut noita puheenaiheita, mutta ennemmin näin kuin katsellaan junamuodostelmia. Tietysti Massaa taas itketyttää että hän oli jälleen kärsijänä, mutta kärjistäen voisi sanoa että hän ei olisi ottavana osapuolena niinkään paljoa jos miehen nopeus riittäisi eikä Massu simuloisi liikkuvaa shikaania siellä radalla. Massaa saattaa myös syödä 2008 tapahtumat vielä(viittaus tuohon kisan jälkeiseen itkemiseen)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin onhan tuo "Jaguar -talli" ollut Formuloissa joskus aiemminkin. Menestys nyt oli silloin mitä oli, mutta kenties uudelleen tulo voisi jotain muuttaa ?

Jaguarillahan on kyllä tuon jälkeen muuttunut moni muukin asia, muun muassa omistaja. Tuo edellinen F1-Jaguarhan oli Fordin projekteja mutta nyt Jaggen omistaa Intialainen Tata-group. Loppujen lopuksi homma on hyvin pitkälti siitä kiinni minkälainen tiimi saadaan kasaan, ja siinä missä tuo edellinen Jaguar-projekti perustettiin aika tuoreen Stewart-tallin pohjalle niin Williamsilta löytyisi huomattavasti enemmän kokemusta ja kyllä tuolla tallissa myös osaamista on vaikka tällä kaudella menestys ei olekaan ollut kovin suurta.

Ja mitä tulee vielä tuoho case Hamiltoniin niin kyllä minäkin tykkään että kuljettajat yrittävät ohituksia jopa pienellä riskilläkin, mutta kun tuo Hamiltonin touhu ei enää ole sitä vaan ihan järjetöntä touhottamista. Tuossa Hamiltonin ajamisessa ei ole enää vitunkaan järkeä vaan kaveri tuntuu nykyisin osuvan johonkin melkeinpä jokaisessa kisassa. Tuossakaan törmäyksessä Massan kanssa ei ollut mistään muusta kyse kuin Hamiltonin huolimattomuudesta ja malttamattomuudesta pohjustaa se ohituspaikka kunnolla, ja ihan samaan sarjaan menee edellinen törmäys Belgiassa Kobayashin kanssa.

Tässäkään tilanteessa kun Massa ei tehnyt yhtään mitään väärää, hän käänsi mutkaan ihan normaalisti kun Hamilton oli selkeästi perässä eikä mitään ohitusmahdollisuutta ollut mutta silti vaan Hamilton taas yritti liikaa ja törmäsi ihan järjettömällä tavalla Massan perään. Tuollaisista tilanteista pitää tulla minun mielestäni rangaistuksia, vaikka olenkin sitä mieltä että jokaisesta törmäyksestä ei pitäisi noita rankkuja jakaa kuten nykyisin niin herkästi tehdään. Mutta tuo ei ollut enää mikään normaali kilpailutilanne vaan ihan Hamiltonin pöljyyttä kun ei kaveri näytä tajuavan milloin on järkevää himmata.

EDIT: Hyvin usein tuota Hamiltonin pöljäilyä puolustellaan juuri tuolla että "parempi tällainen kuin jonossa-ajelija" mutta kun ei tuokaan johda kyllä yhtään mihinkään että melkein joka kisassa törmää johonkin ohitusta yrittäessään. Aika monta pistettä on Hamilton itse nimittäin menettänyt tälläkin kaudella noihin pöljäilyihin, ja monta kertaa on siinä sivussa mennyt vielä jonkun toisenkin kisa pilalle kuten tänäänkin. Esimerkiksi jollekin keskikastin tallille tuollainen pisteiden menetys toisen kuskin hölmöilyn takia voi tulla todella kalliiksi koska pisteet on usein yhtä kuin rahaa. Sen takia minä haluan että tuollaisista tilanteista rangaistaan koska vaikka tuollaiset kolarit katsojien kannalta lisääkin ehkä mielenkiintoa niin kyllä sen pelin pitää olla silti reilua.
 
Viimeksi muokattu:

trap

Jäsen
edellinen Jaguar-projekti perustettiin aika tuoreen Stewart-tallin pohjalle niin Williamsilta löytyisi huomattavasti enemmän kokemusta ja kyllä tuolla tallissa myös osaamista on vaikka tällä kaudella menestys ei olekaan ollut kovin suurta.

Menee periaatteessa ohi aiheen kun kuten sanoit Jaguarin omistajat ovat muuttuneet, mutta sanottakoon kuitenkin että aika totaalinen floppi tuo Fordin Jaguar-projekti oli. Stewart oli joo aika uusi tiimi, mutta todella selkeässä nousukäyrässä ja kaikki toimi hyvin. Tosin oli Jaguarin auto vielä 2000 ihan ok ja parina seuraavanakin vuonna Irvine ajoi muutaman huipputuloksen. Isoimmat ongelmat oli auton huono luotettavuus ja sekoilu johtoportaassa - montahan tiimipäällikköä niillä oli? Rahalilla ja Laudalla ei ainakaan oikein natsannut.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja mitä tulee vielä tuoho case Hamiltoniin niin kyllä minäkin tykkään että kuljettajat yrittävät ohituksia jopa pienellä riskilläkin, mutta kun tuo Hamiltonin touhu ei enää ole sitä vaan ihan järjetöntä touhottamista. Tuossa Hamiltonin ajamisessa ei ole enää vitunkaan järkeä vaan kaveri tuntuu nykyisin osuvan johonkin melkeinpä jokaisessa kisassa.

Mitäs mieltä olet etusiipi-Schumista? Aika monta etusiipeä on hajoittanut toisten autoihin ja lähes aina hän on ollut ainoa syyllinen ja muutkin kärsijänä kuin herra ylimielisyys itse. Ja tänäänkin Schumilta täysin päätön peräänajo (oliko Perez vai kuka?) Pitäisi kaiketi Schumikin heittää ulos, koska yrittää hyödyntää jokaisen millimetrin Hamiltonin tapaan? Rapatessa roiskuu ja kisan aikana annetut rangaistukset ovat mielestäni riittäviä. Tahallisia ulosblokkauksia en ole nähnyt kuin yhden kauden aikana, ja siinä Hamilton oli kärsijänä. Blokkaaja oli Maldonano ja Span kisa. Siitä olisi pitänyt antaa kilpailukieltoa, mutta eipä vaan nähty sitä ihmettä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitäs mieltä olet etusiipi-Schumista? Aika monta etusiipeä on hajoittanut toisten autoihin ja lähes aina hän on ollut ainoa syyllinen ja muutkin kärsijänä kuin herra ylimielisyys itse. Ja tänäänkin Schumilta täysin päätön peräänajo (oliko Perez vai kuka?) Pitäisi kaiketi Schumikin heittää ulos, koska yrittää hyödyntää jokaisen millimetrin Hamiltonin tapaan?

No periaatteessa Schumi menee kyllä samaan sarjaan ainakin lähes, mutta ei häneltä ihan niin paljon järjetöntä touhottamista ole nähty kuin Hamiltonilta. Mutta en minä pitäisi siis vääryytenä vaikka Schumillekin noista jotain penalttia tulisi. Mutta mikä tuosta Hamiltonista tekee minusta vaarallisimman on tuo hänen asenteensa joka on sellainen että hänessä ei ole mitään vikaa noissa tilanteissa. Jos ei ikinä usko tehneensä mitään väärää niin silloin ei tyylikään muutu, ja sen takia noita rangaistuksia pitäisikin alkaa kohta koventamaan että kaveri tajuaisi ettei hän ihan päättömänä voi tuolla touhottaa.

Toki rapatessa roiskuu kuten sanoit, mutta kyllä tuolla silti voi ajaa rohkeastikin ja yrittää ohituksia ilman että silti törmäilee kaikkeen liikkuvaan joka kisassa. Hyvänä esimerkkinä vaikka Kamui Kobayashi joka on tehnyt koko joukon rohkeita ja näyttäviä ohituksia mutta ei ole silti ollut kovin paljoa mukana kolareissa ainakaan omasta syystään (kerranhan juuri Schumi ajoi hänen peräänsä ja kerran Hamilton torppasi pihalle). Ja kyllä myös Mark Webber tekee paljon rohkeita ohituksia mutta ei ole kovin paljoa sählännyt tai törmäillyt.

EDIT: Niin, ja unohdin vielä tuosta lopusta Hamiltonin tallikaverin Jenson Buttonin, jolla on sattumoisin eniten ohituksia kaikista kuljettajista tällä kaudella, eikä taida olla yhtään kolaria joka olisi tullut Jensonin virheestä.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Button onkin ihan oma lukunsa ja on noussut allekirjoittaneen suosikkikuskiksi ja viimeistään tämän vuoden ansiosta voidaan puheet tuurimestaruudesta Brawnilla heittää romukoppaan.

Takaisin Hamiltoniin, hyvä tuo -OO-:n pointti keskikastin tallien kärsimisestä noista virheistä. Ehkä tosiaan tuo kilpailun tai kahden ajokielto voisi rauhoittaa tai viedä suurimmat höyryt pois. Tietynlainen agressiivisuus on aina leimannut Hamiltonin ajotyyliä ja autosta hän tuntuu saavan sen viimeisenkin kymmenyksen kaivettua pois. Mitä jää käteen jos otetaan tuo pois? Ei mitään, hyvänä esimerkkinä alistettu Webber, onko se sitten Vettelin hyvyyttä vai Red Bullin määräyksiä? Mene ja tiedä. Luultavasti vähän kumpaakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös