Formula 1 – kausi 2011

  • 98 664
  • 516

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toisaalta jos meinaa palata formloihin Kimi niin sitä ahneutta täytyykin löytyä.

Totta joka sana, ahneutta palkkapyynnöissä tulee mestarilla olla. Mun ahneus kommentti taas liittyi nimenomaan tähän osaomistukseen tallista ajopaikan lisäksi. Sitä kuviota en oikein vielä ymmärrä.
Onko kukaan kuski tullut takaisin formuloihin ja samalla ostanut osan tallista itselleen? Ja tähän vielä kuvio Kimin halusta ajaa voittavassa autossa mahdollisesti 2013, ei oikein täsmää.

Hieno haku Haloselta kysyä Vetteliä Linnan juhliin. Osoittaa pelisilmää, samalla olisi voinut kutsua kyllä nämä kuntovalmentajat Vierulan ja Pärmäkosken. Ehkä Hintsankin.


_
 
Heikillä on tänä viikonloppuna autossaan uusi DRS-siipi, joka tuo parantaa vauhtia peräti 0,4 sekuntia kierroksella. Vanhalla siivellä vauhtia tuli lisää suorilla 9 km/h, nykyisellä ilmeisesti 19 km/h. Toivottavasti tällä pystytään tappelemaan paikasta Q2:een. Uusi siipi auttaa myös kisassa auttaa paremmin pitämään sijoituksia ja taistelemaan sijoista.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
En oikein usko että pelkkä siipi sinällään vielä tuo Heikkiä Q2:een, vaikka sen merkitys korostuukin aika-ajoissa kun sitä saa availla vapaasti. KERSin puute häiritsee vielä sen verran Caterham-Lotusta että talli pysynee entisillä sijoillaan.

Räikkönen on ilmeisesti kääntänyt katseensa kohti (Lotus)Renaultia, Frank Williams ei ennakoidusti suostunut myymään osuutta tallistaan Kimille jotta tämä voisi sitten myydä osuutensa hyvällä voitolla pois kun vaihtaa Mercedeskselle. Rellulla taas on käynnissä muutenkin mielenkiintoinen soppa Kubican suhteen, itselläni on tuosta tilanteesta ollut kokoajan sellainen käsitys että Kubican taustajoukot tietoisesti yrittävät jatkuvasti antaa miehen tilasta todellista positiivisempaa kuvaa ja nyt Rellulla on tuohon peliin kyllästytty, varsinkin kun Renault saattaisi saada Räikkösestä hyvän korvaajan puolalaiselle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En oikein usko että pelkkä siipi sinällään vielä tuo Heikkiä Q2:een, vaikka sen merkitys korostuukin aika-ajoissa kun sitä saa availla vapaasti. KERSin puute häiritsee vielä sen verran Caterham-Lotusta että talli pysynee entisillä sijoillaan.

Niin, eiköhän se Heikki taas löydy sieltä tutulta paikaltaan lähtöruudukosta jos ei jotain teknisiä ongelmia tai lähtöruuturangaistuksia tule muille. Tai onhan tuossa tietenkin sellainen mahdollisuus että aika-ajot ajetaan vesisateella/kostealla radalla koska Brasiliaan on ennusteltu epävakaita kelejä viikonlopuksi, ja Heikki on ennenkin pystynyt näissä märän kelin aika-ajoissa yllättämään. Mutta tuo siiven muutos yksin ei kyllä Q2:een vie, en ainakaan usko niin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eipä näytä ainakaan harjoituksissa Heikin vauhti yhtään kovemmilta muihin verrattuna, mutta viellähän tuossa on aikaa aika-ajoihin saada auto parempaan kuntoon. Ainahan se taitaa niin mennä että kun joku löytää autoon jotain uutta niin toiset autot kehittyy myös joten ihan suoraan vauhti muihin nähden ei parane, mutta nyt kyllä potenttiaalia on paljon parempaan. Nyt hyvä lähtö ja ehkä jopa lähtöpaikka niin eihän sitä tiedä mihin heikki yltää. Varsinkin kun varmaan helpompi nyt puolustella sijoitustaan kun vauhtia suoralle edes vähän enemmän.

Hauskat nuo Williamsin kuskihuhut. Tällähetkellä kimi, Barrichello ja jopa Maldonado voi olla ulkona kuskihuissa joten tuossa saattaa ihan Bottaksellekin aueta kuskipaikka jos rahahanat menee Maldonaron sponsoreilta kiini. Sutil tuossa luulisi olevan tällähetkellä vahvimmin kiini.

Hauskaa olisi nähdä kolme suomalaista ajamassa jonossa siellä keskikastissa ensikaudella :D
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Oikeastaan tässä männävuosina on huomattu että harvemmin tiimit pystyvät sitä auton perusnopeutta suhteessa muihin nostamaan kesken kauden kovinkaan hirveästi, poislukien ehkä McLaren joka sai vuoden 2009 alkukauden susiautostaan parsittua loppukauden nopeimman auton, mutta McLarenin tekniset voimavarat ovat hiukan toiselta planeetalta muihin verrattuna(pl ehkä Ferrari).

Ja pari sanaa vielä tästä case räikkösen viimeisimmästä käänteestä:

Loppupelissähän homma on niin että Kimi tarvitsee tuota tallipaikkaa enemmän kuin nuo tallit Kimiä, yksi välivuosi lisää ei varmasti tee hyvää mahdollisuuksille päästä Mersun tai muun suuren tallin listoille enkä usko että Kimiä enää kiinnostaa täysipainoinen rallin ajaminen kun se menestys ei sitten tullutkaan puhtaalla lahjakkuudella suoraan syliin. Ilmeisesti Kimi on todennut myös että Nascarissa hänellä menisi pitkään ennenkuin voisi haaveilla menestyksestä, joten sekään ei kiinnosta. Olisi ehkä loppupelissä ollut Räikköseltä ja Robertsonilta tulla hiukan pienempien palkkapyyntöjen kanssa vastaan, vai eikö usko riitä siihen että vuodessa saisi annettua kunnon näytöt parempaa paikkaa varten?
 
Viimeksi muokattu:

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos Räikkönen on oikeasti motivoitunut ja haluaa ajaa F1:ssä, tulevat vielä palkassa vastaan koska eihän miehen markkina-arvo voi olla enää lähelläkään vuosien 2005-2007 tasoa. Jos tavoitteena on vaan lisärahan kerääminen, ei tuolta mikään varteenotettava talli tule sopimusta tarjoamaan eikä Kimi sitä ansaitsekaan. Olen kyllä häntä aina ajajana ihaillut ja kannattanut mutta Robertsonit ja Räikkönen ovat sopimusneuvotteluissa olleet aina niin ehdottomia että siinä on varmasti yksi syy ettei mies ole enää F1:ssä viime vuosina ajanut. Kimi on superlahjakkuus ajamaan laitteella kuin laitteella, mutta kyllä se on selväksi käynyt että maailman terävintä kärkeä hän on vain F1:ssä. Mutta onko hänellä enää todellista paloa lähteä kiertämään sarjaa keskitason tallissa?
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vettel paalulle, Kovalainen 19:s.

Vaihteeksi tällainen tulos aika-ajoista. Jos nyt kommentoidaan vaikka brasilialaiskuskeja, niin Massa totutun vaisulla tasollaan selvästi Alonson perässä. Mitä tapahtui sillä Felipelle, joka ainakin Brasiliassa dominoi? Ai, mutta tiedämmehän me.

Barrichellolla oli koko perhe mukana ja pojalle näytettiin ruudulta, että siellä se isi ajaa. Poika nyökkäsi, että tiedän. Tuuletukset olivat näyttävät. Vähän tuli mieleen, että läksiäisiäkö tässä vietetään, kun ei se ruutu nyt aivan huima ollut (12.). Hyvin toki tallikaveriin verrattuna.

Senna lukeutuu onnistujiin murtautuessaan kympin sakkiin. Tuolla nimellä kantaa melkoista painolastia jo toisessa polvessa Brasilian GP:ssä. Aika-ajo tietysti lisää vettä myllyyn.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vettel paalulle, Kovalainen 19:s.

Kukapa olisi osannut odottaa kumpaakaan...

Aika-ajon perusteella ei välttämättä ole tulossa huippujännitävää kisaa mikäli ei sitten tuo mahdollinen sade sotke kuvioita. Toivottavasti sen verran ainakin satelisi että Kovalaiselle avautuisi mahdollisuus vähän parempaankin sijoitukseen.

Jännä juttu muuten että alkukaudesta ihan katastrofaalisen hitaita kisassa olleet HRT:t on nyt menneet Marussia-Virgineiden ohi viime kisoissa. Nytkin sekä Ricciardo että Liuzzi olivat D'Ambrosion ja Glockin edellä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nonii kausi saatiin sitten päätökseen ja pakko sanoa että olipahan tylsä kisa. Sade olisi saanut sotkea vähän edes kisaa sillä varsinkin sateella tuo rata on sarjan yksi parhaita.

Webber sitten voitti, mutta vähän enemmän ja vähemmän sitten tallikaverin "vaihdelaatikko" ongelmien jälkeen. Ajamalla mies ei ole edes hetkellisesti Vetteliä pystynyt haastamaan. Oikeastaan Barrichellokin taisi sentään parikertaa haastaa Schumia, mutta nyt webber ollut täysin vastaantulija.

Massa myös kokoajan ollut selvästi Alonsoa hitaampi ja aina siellä 5 sijan tuntumassa kun alonso taas palkintopallipaikasta kamppaili melkein joka kilpailussa. Massan ura kyllä näyttää huipputallista pikkuhiljaa olemaan ohi, tosin taitaa sopimus olla ensikaudesta että saapa nähdä kauanko tuolla jatkaa.. Toki ihanteelinen tallikaveri alonsolle kun on niin hidas nykyään.

Heikki jatkoi hyviä starttejaan, mutta eipä vauhti vaan tunnu riittävän edellä ajavien kanssa viellä. Trulli taas tosin jäi selkeästi taakse että aika maksimaalinen suoritus tuolla autolla. Ihmettelen jos Trullli jatkaa ensikaudella vaikka sopimus taskussa. Jotenkin ei vaan tunnu olevan niin paljoa motivaatiota kun vaikkapa Heikillä.

Mitä tulee viellä tuohon Schumin ja Sennan kolarointiin niin minusta tuo oli sennan syytä tuo kolari. Toki Schumi ehkä vähän härskisti tuli sieltä eteen, mutta oli siellä edessä ja vähän antamalla tilaa ja hölläämällä kaasua ei kolarointia olisi tullut. Sen takia schumi tuntuu kolaroivan aika paljon kun yksinkertaisesti näyttää siltä ettei nykypäivänä osata ohittaa/antaa tilaa tarpeen tullen. 10-vuotta sitten tuo olisi varmaan ollut vain hieno ohitus, mutta eipä nykypäivänä. Sen takia varmaan noita kolareitakin 7 kertaiselta maailmanmestareilta nähty kun ohittamisen kulttuuria ei ole niin paljoa. Toki myös suurin osa kolareita on schumin vika ollut täysin, mutta kuitenkin..
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jaaha, kausianalyysien aika.

Kuljettajat:

1. Vettel - Suvereenia hallintaa paria lipsahdusta lukuunottamatta. Täysosumakausi.

2. Button - Vahvaa suorittamista. Voitti selvästi Hamiltonin. Ei jää enää mieleen vahinkomestarina, kun menestystä on laajemmaltakin ajalta.

3. Webber - Lannistui ja latistui kakkoskuskiksi. Ideatonta köröttelyä. En tiedä, oliko lupaakaan ajaa kunnolla vai menikö vain itseluottamus.

4. Alonso - Ajoi autollaan sen minkä pääsi. Vahvaa perusosaamista ja taisteli aina parhaasta sijoituksesta.

5. Hamilton - Pieleen meni eikä kukaan mitään väitäkään. Jos siviiliasiat eivät ole kunnossa, niin se heijastuu myös suorituksiin. Alakuoinen jopa paalupaikalla.

6. Massa - Ei riitä. Monessa kisassa tuntui keskittyminen hajoavan loppupuolella. Ei perusnopeutta ja luovutti vastoinkäymisiin liian herkästi.

7. Rosberg - Takoi tuttuja sijoituksia koko kauden ilman loistoa. Ei niinkään kuskista kiinni. Vähän edellä tallikaveria.

8. Schumacher - Paljon kolareita, liian paljon. Ei muuten ihan huonoa, mutta ei kovin hyvääkään.

9. Sutil - Kausi ainakin päättyi ylänuottiin. Tallin rajoissa ihan hyvin. Keskikastin ykköstila.

10. Petrov - Alkukaudella oikeinkin hyviä kisoja. Auto hyytyi kauden edetessä. Paransi mielestäni mainettaan vakavasti otettavaksi.

11. Heidfeld -Jokohan uskoi, että kaikista ei tule tähtiä, vaikka yritys on armoton.

12. Kobayashi - Hyvässä maineessa, osin värikkyyden takia. Mielestäni tarvitsisi vielä annoksen tasaisuutta.

13. di Resta - Oikein mukava tulokaskausi.

14. Alguersuari - Koko ajan vähän parempi kuin Buemi. Ei huono.

15. Buemi - Koko ajan vähän huonompi kuin tallikaveri.

16. Perez - Jotenkin jäänyt ikävä maku tästä kaverista. Ajaa luultavasti epätasaisen uran eikä koskaan kuki.

17. Barrichello - Elämäntapa-ajaja poimi vielä muutaman pisteen. Lopettaako vieläkään?

18. Senna - Renault'lla positiivinen yllätys. Ehkä tuleekin vielä jotakin urasta.

19. Maldonado - Hitaampi kuin Barrichello vanhana. Amen.

20. Trulli - Suurimman osan kautta Heikin takana. Motivaatio melko vähissä ymmärrettävästi.

21. Kovalainen - Sinänsä hyvä, että intoutuu antamaan parastaan joka viikonloppu, mutta resurssit huomioiden varsin turhaa työtä varsin turhassa tallissa. Jonne joutuu vieläpä jäämään.

22. -25. Liuzzi, d'Ambrosio, Glock ja Ricciardo. Muodostivat hännän joka kisassa. Täytyy vain toivoa siirtoa parempaan talliin, koska näitä huonompia ei ole.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni Kovalainen ajoi hemmetin hyvän kauden. Koulutti Trullia huolella aika-ajoissa 16-2 ja myös lähes yhtä hyvin kilpailuissa. Jatkuvasti paras kuljettaja näistä uusista talleista, niinkuin vähän varmasti moni osasi odottaakin ja piti selvyytenä. Ensi kaudeksi Lotus/Caterham saa Red Bullin KERS:n ja tallista huokuu sellainen eteenpäin meneminen. Positiivisin fiiliksen Heikin kannalta ensi kaudesta.

Oishan se aikamoinen märkä uni, jos ensi kaudella ajaisi peräti kolme suomalaista formuloissa. Heikki Caterhamilla, Bottas Williamsilla ja Räikkönen Lotuksella(Renault). Vaikkei kärkitalleja ennakkoasetelmissa olisikaan, niin oma mielenkiinto riittäisi helposti katsomaan kaikki lähetykset ensi kaudella mitä vain kerkeäisi.

Saisi alkaa jo tippumaan tietoja ensi kauden kuljettajista. Tuntuu siltä, että mitä pidempään joutuu odottamaan, niin sitä varmemmin Williamsilla ajaa joku kiinalainen maksukuski...
 
MTV3 uutisoi uusista käänteistä Räikkös-huhussa. Nyt Räikkönen on nyt "lähes varma Renault'n mies". Adrian Sutil sen sijaan ottaisi Barrichellon paikan Williamsilla ja Daniel Ricciardo tulisi Lotukselle (tai tulevalla Caterhamille) Trullin paikalle.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mielestäni Kovalainen ajoi hemmetin hyvän kauden. Koulutti Trullia huolella aika-ajoissa 16-2 ja myös lähes yhtä hyvin kilpailuissa. Jatkuvasti paras kuljettaja näistä uusista talleista, niinkuin vähän varmasti moni osasi odottaakin ja piti selvyytenä.

Ironista kyllä, Trulli sijoittui MM-sarjassa paremmin, kun hänellä oli kaksi 13. sijaa ja Heikillä vain yksi ja sitten sijaa 14. Tässä tullaan juuri siihen tiettyyn turhuuteen - Heikki ei jatkuvasta yrittämisestään huolimatta saanut ainuttakaan pistettä ja jäi myös MM-taulukossa tallikaverin taakse. Vaikka vei aika-ajot 16-2. Aika-ajoista ei vain saa sarjataulukkoon yhtään mitään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jaaha, kausianalyysien aika.

Muutamasta kuskista minulla vähän erilaisia mielipiteitä joten pistetään tähän omat arviot.

Sebastian Vettel
Kertakaikkiaan häikäisevä kausi. Murskasi tallikaverinsa, murskasi kaikki kilpailijat ja taisi murskata pari ennätystäkin. Uudet renkaat sopi Vettelille hyvin ja "häkkismäinen" kyky saada aika-ajossa itsestään kaikki irti ja vähän enemmänkin takasi sen että Vettelin ei tarvinnut juuri taistella sijoituksistaan ruuhkan keskellä. Ei paljon parannettavaa

Jenson Button
Button ajoi elämänsä kauden (ehkä jopa parempi kuin mestaruuskausi?) ja varmaan aika paljon hälvensi niitä epäilyjä että onko Button huippukuljettaja vai ei. Button hyötyi erittäin paljon näistä uusista renkaista koska on mestari säästämään renkaitaan ja pystyi aika monesti kisassa parempaan vauhtiin kuin aika-ajossa. Button osaa myös ohittaa ilman kolarointia toisin kuin tallikaverinsa.

Mark Webber
Webberiltä meni alkukausi ihan puihin eikä päässyt missään vaiheessa tallikaverinsa vauhtiin, ainoa voittokin tuli vasta viimeisessä kisassa. Silti Red Bullin erinomaisella autolla napsi tasaisesti pisteitä ja oli lopulta sarjan kolmonen. En tiedä eikö nämä uudet renkaat sopineet Webberille vai oliko itseluottamuksen kanssa ongelmia viime kauden pettymyksen jälkeen mutta vaisua oli meno, ja jostain kumman syystä startit meni toistuvasti pieleen. Toivottavasti tämä Brasilian voitto toi itseluottamuksen takaisin ja pystyy ensi kaudella taas olemaan oma itsensä.

Fernando Alonso
Ajoi aika näkymättömän mutta tasaisen kauden. Miehestä odotettiin Ferrarin pelastajaa mutta talli ei ole kyllä mennyt Alonson aikana yhtään eteenpäin - päinvastoin. Silti Alonso ajaa erityisesti kilpailuissa hyvin ja pystyi ottamaan Ferrarista kyllä kaiken irti. Tuon enempää ei vaan tuosta autosta nyt irronnut.

Lewis Hamilton
En tiedä heijastuiko nuo siviilielämän ongelmat ajosuorituksiin vai mistä johtui että Hamilton oli ihan kuutamolla koko kauden. Välillä ajoi kuin mestari ja voittikin kolme kisaa, mutta välillä sortui ihan älyttömiin virheisiin ja tuntuu että keskittyminen oli jossain ihan muualla kuin kilvanajossa. Otti varmaan ennätysmäärän rangaistuksia ja tuomariston puhutteluja kauden aikana ja kolaroi moneen otteeseen. Ja useimmiten vika oli Hamiltonissa vaikka tämä ei sitä itse koskaan myönnäkään.

Felipe Massa
Massan päivät huipulla alkaa olla ohi. Ei ole ilmeisesti toipunut henkisesti tuosta parin vuoden takaisesta onnettomuudesta ja kun tallikin on täysin Alonson takana niin Massa murtuu liian helposti ja pasmat menee sekaisin. Oli tasaisen hidas koko kauden ja sortui monta kertaa tyhmiin virheisiin (kuten esim. Intian kanttarin oikomiset). Ferrarin kannattaisi kyllä hankkia toiseen autoon tasokkaampi mies mutta haluaako Alonso sitä?

Nico Rosberg
Tasainen kausi ilman suuria epäonnistumisia mutta myös ilman merkittäviä onnistumisia. Oli koko kauden pulassa Mersun renkaiden ja polttoaineen kulutuksen kanssa eikä tuo Mersun vauhti muutenkaan riittänyt kärkitaistoon. Mersu oli koko ajan aika selvästi nopeampi kuin Force India mutta selvästi hitaampi kuin kärkitallit joten käytännössä Nico pyöri koko ajan samoilla sijoituksilla. Plussaa kuitenkin siitä että löi taas Schumin niin aika-ajoissa kuin pisteissäkin.

Michael Schumacher
Schumi oli nyt nopeampi kuin edellisellä kaudella, ja erityisesti startit olivat lähes poikkeuksetta erinomaisia, mutta edelleen virheitä ja kolareita tuli ihan liikaa. Muut ei ilmeisesti enää kunnioita Schumia samalla tavalla kuin ennen ja nyt Schumin röyhkeä ja rohkea ajotyyli johtaa kolareihin kun ohitettavat ei enää väistäkään edeltä. Parannusta silti edelliskauteen.

Adrian Sutil
Sutililtakin aika tasainen kausi ja pisteitäkin tuli varsin hyvin. Mutta ehkä hänen olisi pitänyt pystyä lyömään tulokas-tallikaverinsa selvemmin että jatkopaikka Force Indialla olisi irronnut. Ehkä vähän väritön.

Vitaly Petrov
Alkukaudesta näytti että Petrov on oppinut jotain mutta edelleen virheitä tuli vähän liikaa, ja suoritukset oli liian epätasaisia kuten koko tallilla. En jaksa uskoa että nousee koskaan huipulle, ja julkisuuteen annetut kriittiset lausunnot tallista ei varmaan nosta miehen osakkeita tallin johtohenkilöiden silmissä.

Nick Heidfeld
Potkut oli minusta vääryys koska oli alkukaudella nopeampi ja keräsi enemmän pisteitä kuin Petrov. Talli perusteli Heidfeldin potkuja huonoilla suorituksilla mutta todellinen syy taisi olla Sennan mukanaan tuoma sponsoripotti, ja syy potkuihin piti tekaista Heidfeldin parista keskeytyksestä.

Kamui Kobayashi
Kobayashi ajoi erinomaisen alkukauden ja oli jatkuvasti piikkinä nopeampien tallien lihassa, mutta sitten Sauber vähän tippui kärkitallien kyydistä ja samalla Kobayashinkin sijoitukset putosi usein pisteiden ulkopuolelle. Silti vakuuttava pistepotti pienen budjetin tallissa ja on ajotyylillään tehnyt vaikutuksen meikäläiseen koska taistelee aina täysillä mutta silti varsin puhtaasti. Toki Kobayashillekin pari kolaria sattui mutta silti huomattavasti enemmän puhtaita ohituksia.

Paul Di Resta
Hyvä tulokaskausi. Alkukaudesta ei pärjännyt Sutilille mutta loppukaudesta taisi kerätä jo enemmän pisteitä. Mersulle vuoden päästä?

Jaime Alguersuari
Alkukausi meni aivan persiilleen, ja potkuistakin alkoi liikkua huhuja, mutta sitten keräsi ihan kohtuullisen hyvin pisteitä ja taisi sillä pelastaa tallipaikan myös ensi kaudeksi? Silti en pidä kovin hyvänä kuljettajana ja uskoisin että Toro Rosson autolla osaavampi kuljettaja pystyisi keräämään enemmän pisteitä. Plussaa kuitenkin Buemin lyömisestä.

Sebastien Buemi
Hävisi (keskinkertaiselle) tallikaverilleen selvästi eikä nopeus oikein vakuuttanut. En antaisi enää jatkosopimusta tälle miehelle koska parempiakin kuljettajia olisi tarjolla.

Sergio Perez
Erittäin lupaava tulokaskausi, oli jopa ensimmäisessä kisassaan ottamassa pisteitä mutta menetti ne hylkäyksen takia. Buttonin tapaan mestari säästämään renkaitaan ja ajoikin hyvin usein täysin erilaisella taktiikalla kuin muut, ja onnistui sen ansiosta nousemaan monta kertaa huonolta lähtöpaikalta pisteille. Aika-ajoissa pitäisi pystyä vielä parempaan jotta lähtöpaikat olisi parempia.

Rubens Barrichello
Williamsin kausi oli vaikea mutta silti onnistui saamaan muutaman pisteen ja löi tallikaverinsa. Saas nähdä löytääkö enää tallipaikkaa ensi kaudeksi.

Bruno Senna
Aika epätasaisia suorituksia. Ensimmäisessä kisassaan Lotus/Rellulla erinomainen suoritus, ja väläytteli välillä aika-ajoissa, mutta sitten oli välillä vaikeuksissa jopa sen hitaamman Lotus-tallin autojen kanssa ja oli hitaampi kuin Petrov. Pidän edelleen keskinkertaisena kuljettajana.

Pastor Maldonado
Olisi pitänyt pystyä haastamaan Barrichello paremmin, ja myös virheitä tuli liikaa. Saanee kuitenkin jatkaa sponsoreiden ansiosta.

Jarno Trulli
Heikko kausi veteraanilta. Lotuksen tämän kauden auto ei jostain syystä sopinut Trulli käteen yhtään, erityisesti ohjauksen kanssa tuntui olevan suuria ongelmia, ja Heikki käytännössä murskasi tallikaverinsa täydellisesti. Sopimus ensi kaudeksi mutta niinköhän saa silti jatkaa?

Heikki Kovalainen
Heikki ajoi varmaan yhden uransa parhaista kausista mutta kun auton vauhti ei riitä niin se ei riitä. Murskasi tallikaverinsa ja erityisesti Heikin startit oli jatkuvasti loistavia, mutta käytännössä oli jatkuvasti samoilla sijoilla niin aika-ajossa kuin kisassakin. Motivaatio vaikuttaisi olevan kunnossa vaikka tuollaisen luulisi turhauttavankin.

Timo Glock
Vähän samanlaisessa tilanteessa kuin Heikki. Lyö kyllä tallikaverinsa selvästi mutta kun auton vauhti ei riitä niin se ei riitä.

Jerome D'Ambrosio
Eipä tästä oikein mitään sanottavaa. Hitaampi kuin Glock ja ensi kaudella tilalle tulee joku joka maksaa enemmän (ja on toivottavasti myös nopeampi).

Vitantonio Liuzzi
Paskalla HRT:llä ei ihmeitä pysty esittämään mutta ei Liuzzista kyllä ihmeisiin olekaan.

Daniel Ricciardo
Olisin odottanut että Ricciardo olisi pystynyt olemaan jatkuvasti Liuzzia nopeampi mutta tulokas on aina tulokas. HRT ainakin meni tallina eteenpäin sen jälkeen kun Ricciardo tuli talliin, ja oli selvästi nopeampi kuin edeltäjänsä.

Narain Karthikeyan
"Kartingkeijo" on toivottavasti ajonsa ajanut F1:ssä. Hidas ja epävarma, ja esim. Intian GP:ssä oli jatkuvasti nopeampien tiellä ja vaikeuttamassa kierroksella ohituksia.

Pedro De la Rosa ja Karun Chandhok ajoivat vaan yhden kisan joten heistä ei sen enempää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Heikki ei jatkuvasta yrittämisestään huolimatta saanut ainuttakaan pistettä ja jäi myös MM-taulukossa tallikaverin taakse. Vaikka vei aika-ajot 16-2. Aika-ajoista ei vain saa sarjataulukkoon yhtään mitään.

Niin, ja kun F1:n säännöt on menneet siihen että autot on superluotettavia niin käytännössä näillä "jämätallien" miehillä ei ole enää minkäänlaista mahdollisuutta yllättää kuten vielä esim. 90-luvulla. Se on harmi koska kyllä ne oli aina positiivisia juttuja kun jotkut Minardit ja Larrousset pääsi pisteille, ja joskus jopa palkintopallillakin nähtiin todellisia yllättäjiä kuten esim. JJ Lehto Dallaralla Imolassa vuonna 1991.
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Kauden viimeinenkin kilpailu on nyt sitten ajettu. Hieman kyllä meni nämä viimeiset kilpailut Vettelin mestaruuden varmistamisen jälkeen laimeiksi, eikä niistä oikein mitään jaksanut kirjoittaakkaan, mutta eivät ne täysin tylsiä olleet. Tästä kaudesta jää mieleen kuitenkin joitain seikkoja:

-Vettelin ylivoima. Nuorin tuplamestaruuden saavuttanut kuljettaja, yhden kauden paalupaikkaennätys ja yli kymmenen voittoa (tarkalleen 11) tällä kaudella ovat kyllä sellaisia saavutuksia, että niitä ei parin viimeisen kilpailun teknisetviat himmennä. Huikea kausi kertakaikkiaan, siitäkin huolimatta, että autokin oli huippuvireinen.

-Vettelin lisäksi myös Button sekä Alonso nöyryyttivät tallikavereitaan oikein huolella. Aika harvinaista, että kaikissa kolmessa kärkitallissa oli näin selkeät erot toisen hyväksi.

-Hamilton vs Massa -taistelut. Monta kertaa olivat jossakin vaiheessa kilpailua peräkkäin ja aika monta kertaa kolisi. Välillä meni toisen piikkiin, välillä toisen. Saatiinpahan kuitenkin nähdä pari mielenkiintoista tilannetta haastatteluissa asian tiimoilta.

-Schumi paransi myös otteitaan verrattuna viime kauteen ja välillä oli mukana taistelemassa lähes podium sijoista. Parantaako otteitaan vielä entisestään ensi vuonna?

-Bahrainin GP:n peruuntuminen. En ihan heti muista, että onko milloin viimeksi kilpailu jouduttu perumaan poliittisten levottomuuksien vuoksi? Myös se, että kilpailua yritettiin tunkea väkisin loppukauden ohjelmaan vielä alkukesästäkin, jäi vain kohtuullisen hyvin mieleen.

-Kimi huhut. Loppukaudesta, varsinkin Vettelin mestaruuden varmistumisen jälkeen, taisi olla lähes ykköspuheenaihe; palaako kimi vai ei ja jos palaa niin mihin talliin? Huhuissa on ollut kauden aikana mukana mm. Reb Bull, McLaren ja Mercedes GP. Sittemmin mukaan tuli vähän vakavammin Willianms ja nyt viimeisen huhun mukaan Lotus Renault on se todennäköisin paluuvaihtoehto. Eihän siinä, itsekin toivoisin, että Räikkönen olisi mukana ensikaudella, mutta saa nyt nähdä. Ainakin se on selvä, että Räikkösen nimi kiinnostaa edelleen, kun kerran viikosta toiseen aihe puhututtaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös