Formula 1 – kausi 2011

  • 98 788
  • 515

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hienosti kyllä onnistuttiin pilaamaan yleensä niin viihdyttävä Span kisa tuolla DRS-pelleilyllä. Tuollaisella radalla jolla on pitkiä suoria tuo DRS ei toimi senkään vertaa kuin hitaammilla radoilla, vaan kaikki ohitukset tapahtuu keskellä suoraa ihan heittämällä, eikä minkäänlaista taistelua sijoituksista nähdä koska ohitettavalla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta puolustautua selvästi kovempaa suoralla kulkevaa autoa vastaan.

Onhan se varmaan jonkun mielestä tosi hienoa että kisoissa on nyt paljon ohituksia mutta minusta sillä ei ole vitunkaan merkitystä kun ne ohitukset tulee ilman mitään taistelua ja käytännössä ihan ilmaiseksi. Kun se ohitusta edeltävä (ja ohituksen jälkeinen) taisteluhan on nimenomaan noiden ohitusten suola, ei se että sijoitus vaihtuu.

Ihan kisan alussa nähtiin jonkinlaista taistelua mutta sitten tilanne alkoi tasaantua ja sen jälkeen nähtiin vain näitä DRS-ohituksia jotka ei paljon sykettä nostaneet. Tylsin kisa Spassa miesmuistiin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hienosti kyllä onnistuttiin pilaamaan yleensä niin viihdyttävä Span kisa tuolla DRS-pelleilyllä. Tuollaisella radalla jolla on pitkiä suoria tuo DRS ei toimi senkään vertaa kuin hitaammilla radoilla, vaan kaikki ohitukset tapahtuu keskellä suoraa ihan heittämällä, eikä minkäänlaista taistelua sijoituksista nähdä koska ohitettavalla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta puolustautua selvästi kovempaa suoralla kulkevaa autoa vastaan.

Samaa mieltä. Tuo takasiipijuttu toimii joilakin radoilla ja joilakin taas ei. Pystyisiköhän tuota säätään jotenkin että sen hyöty on joilakin radoilla vähemmän ja toisilla taas enemmän.. Spassa kun ei sitä olisi välttämättä tarvinnut olla ollenkaan ja on pari muutakin rataa jossa pystyy ohittamaan ilmankin.

Oli muuten Schumilta hyvä nousu 24 sijalta viidenneksi ohi tallikaverin. Nicolta hyvä startti, mutta sitten ei vaan vauhti riittänyt. Samaa on käynyt monesti tälläkaudella että alku hyvä, mutta loppua kohti hyytyy. Jokatapauksessa oli lupauksia antava kisa taas tallilta parin heikomman kisan jälkeen, olikohan rata vain sopiva vai jotain uutta löydetty.. paremmalla lähtöpaikalla olisi tainut Schumikin taistella jopa 4 joukkoon pääsemisestä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maikkarin lähetyksessä Salo kertoi, että oli jutellut Charlie Whitingin kanssa mainitusta DSR-touhusta. Salo oli pitänyt koko hommaa turhana ja keinotekoisena, kun taas Whiting oli puolustellut järjestelmää ohitusten lisääntymisellä. Ilmeisesti ensi kaudeksi on tulossa sääntömuutos (ylläri!), että mittauspisteessä tulee olla max. 0.4 sekunnin päässä edellä ajavasta, jotta DSR:aa voi käyttää. Nythän Spassa sekunnin ero ei merkannut mitään, kun Eau Rougen jälkeen suoralla pääsi ohi naurettavan helposti. Tämän kauden kokemuksia hyödyntäen aikarajasta tulisi tehdä kisakohtainen ratjoen erilaisesta luonteesta johtuen. Tai sitten koko järjestelmä tulisi nakata romukoppaan ja keskittyä vaikkapa tehokkaamman KERS:n rakentamiseen ja hyödyntämiseen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oli muuten Schumilta hyvä nousu 24 sijalta viidenneksi ohi tallikaverin. Nicolta hyvä startti, mutta sitten ei vaan vauhti riittänyt. Samaa on käynyt monesti tälläkaudella että alku hyvä, mutta loppua kohti hyytyy.

Nicolle kävi taas sama juttu kuin pari kertaa aikaisemminkin tällä kaudella, eli bensa alkoi ilmeisesti taas käymään vähiin ja talli käski hidastaa lopussa. Ilmeisesti Mersulla on vähän ongelmaa tuon bensan kulutuksen kanssa ja kun Nico yritti alussa taistella kärkiporukan kanssa niin kulutti sen verran bensaa että ei pystynyt loppuun asti vetämään täysillä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Bensankulutukseen vielä sekin juttu, että turva-auton takana bensaa säästetään aika hyvin. Tässä kisassa mentiin muutama kierros sen perässä, ainakin yhden täysillä ajettavan kierroksen verran uskoisin polttoainetta säästyneen jo siinä.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Maikkarin lähetyksessä Salo kertoi, että oli jutellut Charlie Whitingin kanssa mainitusta DSR-touhusta. Salo oli pitänyt koko hommaa turhana ja keinotekoisena, kun taas Whiting oli puolustellut järjestelmää ohitusten lisääntymisellä. Ilmeisesti ensi kaudeksi on tulossa sääntömuutos (ylläri!), että mittauspisteessä tulee olla max. 0.4 sekunnin päässä edellä ajavasta, jotta DSR:aa voi käyttää. Nythän Spassa sekunnin ero ei merkannut mitään, kun Eau Rougen jälkeen suoralla pääsi ohi naurettavan helposti. Tämän kauden kokemuksia hyödyntäen aikarajasta tulisi tehdä kisakohtainen ratjoen erilaisesta luonteesta johtuen. Tai sitten koko järjestelmä tulisi nakata romukoppaan ja keskittyä vaikkapa tehokkaamman KERS:n rakentamiseen ja hyödyntämiseen.

Itse pidän tuosta takasiipi-systeemistä. Jos kaveri ohittaa, niin etu siirtyy takanaolevalle. Jos taas et pysy edes sen avulla perässä, niin oli ihan ansaittu ohitus. Ehkä se ratakohtainen viilailu voisi olla paikallaan, onhan Spassa ohiteltu ennen ilman apuvälineitäkin.

Mutta on tämä ihan järjettömän paljon parempaa viihdettä kuin ne entiset jonoajelut.

Takasiipi mahdollistaa hitukset ja rengassäännöt tuo hyviä nopeuseroja tiimien välille. Aivan super-mahtavaa ollu melkeen joka kisa. Unkarissakin ohiteltiin, woot?!
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ohitukset ovat tietenkin hyvä asia, mutta ei se saisi mennä automaatioksi, että se on yhtä helppo kuin sininen lippu. Kyllä sillä ohitusta vastustavalla kuljettajallakin pitää jotain mahdollisuuksia olla.

Tällä kaudella on ollut kisoja, joissa DRS on täysin ylivertainen ja kisoja, joissa siitä ei ole ollut edes kunnon hyötyä. Ja sitten vielä näiden väliltä.

Ja ehkä se olen vain minä, mutta kyllä mielestäni renkaan pitää kestää hyvänä enemmän kuin viisi kierrosta. Muuten tulee mieleen, ettei se ole kovin hyvä rengas. (Vaikka siis Pirelliltä onkin tilattu superkuluvia renkaita.)
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Ja ehkä se olen vain minä, mutta kyllä mielestäni renkaan pitää kestää hyvänä enemmän kuin viisi kierrosta. Muuten tulee mieleen, ettei se ole kovin hyvä rengas. (Vaikka siis Pirelliltä onkin tilattu superkuluvia renkaita.)

Minun mielestä on oikein hyvä, ettei se pehmeä kestä pitempään. Muuten kukaan ei käyttäisi niitä kovempia, muuten kuin pakosta. Pehmeä = nopea ja suurempi riski sulaa alle = enemmän vaihtoja, kovempi = hidas, mutta kestävä ja vähemmän vaihtoja. Kuskille ja tiimille pähkäiltävää, kuka tekee oikean ratkaisun, kuka ei?

Näin saadaan vaihtoehtoja ja erilaisia taktiikoita kisaan, joka sitten tuo sitä viihdyttävyyttä, kun pehmeän kaverit painaa ohi, mutta häviää aikaa varikkokäynneillä. Aivan no-brainer sääntö, joka tuo viihdyttävyyttä ja vaihtelua, eikä jonoajelua, jossa jokaisella on sama taktiikka. Sata kertaa parempi, kuin vanhat systeemit.

Tänään kovillakin pystyi menestymään, kuten Webber näytti.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Parastahan lajin kannalta omasta mielestäni olisi, että kaikki turhat moottorin kierroslukurajoitukset sun muut pois saman tien. Autot ovat liian luotettavia ja, kun ennen piti jännittää, että kestääkö se Häkkisen kone kisan loppuun asti niin nyt en edes muista milloin viimeksi tapahtui moottoririkkoa. Myös, jos tommoisia avattavia takasiipiä on pakko autoissa olla niin laitetaan sääntö sitten, vaikka niin että sitä saisi käyttää aina, kun itse haluaa. (Ei välttämättä edistä ohituksia, mutta mahdollisia virheitä, kun kuskit käyttäisivät siipeä mahdollisesti väärässä paikassa yrittäesään ohi). Lisäksi haluaisin sääntöihin sen, että kuskit saisivat valita aika-ajon jälkeen bensakuormansa ja renkaansa, joita olisi vain yhtä mallia.
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Itse pidän tuosta takasiipi-systeemistä. Jos kaveri ohittaa, niin etu siirtyy takanaolevalle. Jos taas et pysy edes sen avulla perässä, niin oli ihan ansaittu ohitus. Ehkä se ratakohtainen viilailu voisi olla paikallaan, onhan Spassa ohiteltu ennen ilman apuvälineitäkin.

Mutta on tämä ihan järjettömän paljon parempaa viihdettä kuin ne entiset jonoajelut.

Samaa mieltä! Kilpailuissa pitääkin olla mahdollisuus laittaa autot nopeusjärjestykseen ja tällä kaudella siinä on onnistuttu aika hyvin. Jos ohittamista ruvetaan pitämään liian helppona, niin onhan tuota DRS aluetta mahdollista pienentää niin, että se vain alkaisi myöhemmässä vaiheessa suoraa. Tällä kaudellahan on saatu hyvää tietoa siitä, miten tämä on missäkin radalla toiminut ja siitä on hyvä lähteä muuttamaan aluetta johonkin suuntaan tarpeen mukaan. Tämä on kuitenkin ollut oikea ratkaisu lähteä ratkaisemaan sitä ohittamisen hankaluutta.

Sitten itse kisasta jotain mietteitä.

Plussat: Vettel, Button ja Schumi. Vetteliltä loistava ajo muutaman ns "heikomman" viikonlopun jälkeen. Paalupaikka ja voitto vielä siten, että joutui tekemään alussa extra pysähdyksen renkaiden takia. Hyvin se vaan ajelee, kaluston ollessa toki huippuluokkaa. Buttonilta ihan hyvä nousu, joka kruunautui vielä lopussa ohitukseen el bancosta. Aika-ajo epäonnistui, mutta muuten vauhti oli kohillaan. Schumiltakin hieno nousu sen aika-ajo tapahtuman jälkeen, joka meni tiimin piikkiin. Olisi mielenkiintoista nähdä herran vauhti, jos ohjastaisi jotakin kolmesta kärkitallien autoista.

Miinukset: Webber, Hamilton ja Massa. Webberille ei niinkään kritiikkiä ajosta sinänsä, vaan lähinnä startista. Miten se voi jatkuvasti mennä noin heikosti? Tällä hetkellä Mark on on yksi heikoimmista starttaajista ja huipputallin kuskilta se on jo aikamoinen suoritus. Jos hän viime kaudella pystyi laittamaan Vettelille kampoihin, niin nyt ei olla edes kovinkaan lähellä. Hamilton puolestaan palasi takaisin siihen alkukauden meininkiin. Pitää vaan näköjään härnätä ja leikkiä sekä aika-ajossa, että kisassa ja nyt se sitten on ruvennut kostautumaan. Uskomattoman paljon se on onnistunut jo säheltämään tällä kaudella. Massasta taas kertoo aika paljon se, että oli peräti kahdeksas ja ohitse pääsi mm. Schumi, joka lähti viimeisestä ruudusta. Alussa pystyi vähän haastamaan, mutta ei kuitenkaan päässyt ohi Rosbergista ja sitten kun Felipestä mennään ohi kahden auton voimin, niin tapahtuu jonkin sortin sekoaminen, eikä hommasta tule enää mitään. Ei ole hurraamista Massan iskykyvyssä tällä hetkellä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ohitukset ovat tietenkin hyvä asia, mutta ei se saisi mennä automaatioksi, että se on yhtä helppo kuin sininen lippu. Kyllä sillä ohitusta vastustavalla kuljettajallakin pitää jotain mahdollisuuksia olla.

Juuri näin! Ohitukset pitää tulla taistelun kautta eikä ilmaiseksi keskellä suoraa, ei niissä muuten ole mitään hohtoa. Minua lähinnä vituttaa katsoa kun toinen tulee täysin vastustamattomalla tavalla ohi ja ohitettava voi vaan katsella ilman mitään mahdollisuutta puolustautua.

Tuo DRS toimisi silloin jos se ainoastaan auttaisi takanatulevan ohitettavan rinnalle ohitusasemiin, mutta varsinainen ohitustaistelu käytäisiin vasta jarrutuksessa ja mutkaan ajettaessa. Minä uskon että tämä olisi mahdollisuus toteuttaa säätämällä tuota DRS:n tuottamaa hyötyä ratakohtaisesti simulaation avulla. Kyllähän tuo DRS tälläkin kaudella on parilla radalla ihan hyvin toiminut kun ne ohitukset ovat menneet juuri tuon esittämäni esimerkin mukaisesti, ja välillä ne ohitukset eivät edes ole onnistuneet vaan ohitettava on pystynyt puolustautumaan DRS:stä huolimatta.

Mutta sitten kun mennään Span ja Kanadan kaltaisille radoille (ja todennäköisesti myös kahden viikon päästä ajettava Monza) tuo DRS antaa aivan liian suuren hyödyn pitkillä suorilla. Jo Kanadassa nähtiin näitä ohituksia missä ohitettava ei pystynyt puolustautumaan mitenkään kun toinen tuli keskellä suoraa ohi valtavan nopeuseron turvin, ja Spassa näitä tilanteita nähtiin Kemmelin suoralla vieläkin enemmän.

Minusta tuo on väärin ja erittäin keinotekoinen tapa lisätä ohituksia. Tuollaiset "ohitukset" eivät tuo mitään lisämielenkiintoa kilpailuun vaan esim. Span kaltaisella radalla pilaavat kilpailun koska yleensä Spassa on nähty hyviä ohitustaisteluita juuri tuon Kemmelin suoran päässä.

Välttämättä tuosta DRS:stä ei tarvitse kokonaan hankkiutua eroon mutta sen käyttöä pitäisi miettiä uudestaan ja pyrkiä tosiaan säätämään sitä ratakohtaisesti siten että siitä saatava hyöty ei olisi ihan näin suuri.

Massasta taas kertoo aika paljon se, että oli peräti kahdeksas ja ohitse pääsi mm. Schumi, joka lähti viimeisestä ruudusta.

Massa on ollut ihan paska tuon onnettomuutensa jälkeen, mutta pitää muistaa tässä että Massa kärsi eilen rengasrikon ja joutui vaihtamaan uudet renkaat alleen vaikka oli juuri pari kierrosta sitten käynyt edellisen kerran varikolla. Schumi, Nico ja Sutil pääsi tuossa tilanteessa hänen edelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Monzassa pitää ottaa sellainen asia huomioon, että siellä yleisesti ajetaan pienillä siivillä, jolloin DRS:n hyöty olisi pienempi. Toki tämä sääntömuutos saattaa muuttaa asetelmia jonkin verran. Viime vuonnahan kun DRS:ää ei ollut vaan käytössä oli ns. F-duct, Button taisi olla kärkikuskeista ainoa jolla se oli Monzassa käytössä, ja samalla hän käytti isompia siipiä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mun mielestä tästä DRS:stä käytiin keskustelua jo aiemmminkin täällä, taisin itse esittää vertauksia jopa kartingiin mitä tunnen paremmin. Vertaus pätee edelleen, kun on nopeampi niin ohitus pitäisi olla selviö ottamatta turhia riskejä. Jos taasen se tapahtuu toisen virheen perusteella ja ohitettava on vähintään yhtä nopea niin hänellähän on revanssi mahdollisuus seuraavalla kierroksella. Ei se ole kilpa-autoilua että hitaampi vetää edessä siksakkia ja sillä estää ohitukset loputtomiin, puhumattakaan vaara tilanteista kun se nopeampi änkee kuitenkin johonkin väliin. Vielä tyhmempää on jonossa ajo kun nopeampi on saavuttanut sen noin 0,5 sekunttia hitaamman ja ohitukset on mahdottomia niin kuin lähivuosien Trulli-junat jne.

Tässä DRS kritisoinnissa mun mielestä unohdetaan fakta että jos ajat jonkun kiinni niin olet silloin todistanut nopeutesi ja ammattimiehen pitäisi päästä ohi. Ei puolustaminen saa olla helpompaa kuin mitä se nyt. Ennen mutkaa voi ottaa vähän keskilinjaa ettei sisään mahdu toista autoa jne, mutta ei juuri muuta. Ja kun menet ohi ja olet edelleen nopeampi niin silloin takana oleva jää, eli ei tässä koko ajan paikat vaihdu edestakaisin.

Multa vahva puolto DRS:lle, mutta ehdotettu 0,4sec väli voi olla myös toimiva.

En ole varsinaisesti itse DRS:n ystävä järjestelmänä, mutta mielestäni nopeamman on päästävä ohi samalla tavalla kuin esim 15-20 vuotta sitten jolloin imu antoi vielä potkua.



_
 

CBMS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lugu
No kyllä mielestäni siihen ohitukseen pitäisi enemmän tarvita taitoakin kun DRS-nappia painamalla, jolloin ei ole mitään mahdollisuutta puolustautua. Riskit ja vaaratilanteet nyt vaan kuuluvat lajiin. Ilman DRS:ää ohitus vaatii enemmän taitoa kuskilta. Enemmänkin näen ongelmana huonosti suunnitellut radat(varsinkin uudet). Jos ohittamisesta tehdään niin helppoa kun se nyt on ja halutaan välttää riskejä niin se on raakasti kärjistäen sama vaikka jokainen ajaisi 40 kierrosta erikseen ja katottais lopussa kuka oli nopein, ei ole vaaratilanteita eikä jännitystä, tosin olisi vielä puuduttavampia kisoja katsoa kun nykyään.
Vauhti ja vaaralliset tilanteet kuuluvat tähän lajiin ja ovat sen yksi suola.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No kyllä mielestäni siihen ohitukseen pitäisi enemmän tarvita taitoakin kun DRS-nappia painamalla, jolloin ei ole mitään mahdollisuutta puolustautua. Riskit ja vaaratilanteet nyt vaan kuuluvat lajiin. Ilman DRS:ää ohitus vaatii enemmän taitoa kuskilta. Enemmänkin näen ongelmana huonosti suunnitellut radat(varsinkin uudet). Jos ohittamisesta tehdään niin helppoa kun se nyt on ja halutaan välttää riskejä niin se on raakasti kärjistäen sama vaikka jokainen ajaisi 40 kierrosta erikseen ja katottais lopussa kuka oli nopein, ei ole vaaratilanteita eikä jännitystä, tosin olisi vielä puuduttavampia kisoja katsoa kun nykyään.
Vauhti ja vaaralliset tilanteet kuuluvat tähän lajiin ja ovat sen yksi suola.

Mun mielestä DRS:stä on tehty liian punainen vaate. Ymmärrän pointtisi mutta ajatushan tässä on se että saadaan 20 vuotta sitten ollut imusta ohi vauhti takaisin, oliko se mielestäsi huonoa aikaa F1:sissä kun imusta pääsi helpolla ohi?

Vai viime vuosien tilanne kun ei päässyt ohi ennen kuin oli 1-2 sekunttia kierroksella nopeampi mikä on valovuosi F1:ssä?

Tätä vanhaa aikaahan tällä DRS:llä ollaan lajiin tuomassa. Eikä vaan piruuttain keksitä avautuvia siivekkeitä.

Olen täsmälleen samaa mieltä että uudet radat ovat perseestä, mutta veikkaan että on vielä kaukaisempi haave että yli puolet sarjan radoista olisi Span kaltaisia oikeita moottoriratoja. Spa:ssahan ohitettiin jopa näillä viime vuosien autoilla.

Helpompi on muuttaa autoja kuin ratoja, esimerkkinä voisi pitää GP2:sia, ne ohittavat sellaisissa paikoissa missä ykkösillä ei hullukaan lähde yrittämään ohitusta. Kyse ei ole pelkästään näytönhaluisista kuljettajista vaan auton heikommasta aerodynamiikasta ja ominaisuuksista jolloin esim jarrutukset tehdään aikaisemmin = jättää tilaa enemmän ohituksille.



_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mun mielestä DRS:stä on tehty liian punainen vaate. Ymmärrän pointtisi mutta ajatushan tässä on se että saadaan 20 vuotta sitten ollut imusta ohi vauhti takaisin, oliko se mielestäsi huonoa aikaa F1:sissä kun imusta pääsi helpolla ohi?

Tällä DRS:llä ja imusta ohittamisella on vaan se ero että tämä imusta ohittaminen piti ajoittaa yleensä tuonne suoran loppupuolelle lähelle jarrutuspaikkaa koska heti kun nousit imusta rinnalle niin se vauhtiero alkoi tasoittumaan, ja ohitettavalle jäi vielä pieni mahdollisuus puolustautua jarruttamalla myöhempään. Mutta esimerkiksi nyt Span ja Kanadan kisoissa nämä DRS-ohitukset tapahtuivat suoran puolen välin tietämillä tai jopa alkupäässä, ja ohitettava ei pystynyt kuin seuraamaan katseella kun toinen tulee vastustamattomasti ohi. Suoran päässä eroa oli jo syntynyt sen verran että ei ollut mitään mahdollisuutta yrittää jarruttaa takaisin ohi.

Onhan tämä DRS toki parannus siihen jonossa ajeluun mitä pahimmillaan nähtiin, kun ohittavan tuli olla käytännössä 2 sekuntia kierroksella nopeampi ennen kuin oli edes toivoa ohitukseen. Mutta kyllä tuossa olisi paljon parantamisen varaa että ohitukset ei menisi noin helpoksi mitä ne esim. nyt Spassa olivat. Kyllä se ohitus pitää kuitenkin pienen taistelun kautta tulla eikä nappia painamalla keskellä suoraa.

Kyllä yksi hieno asia kilpa-autoilussa on nimittäin sekin että joku pystyy taidokkaalla ajolla pitämään takana tulevan nopeamman auton takanaan. Ei se blokkaaminenkaan kuitenkaan välttämättä ole mitään ihan helppoa aina, kun ajolinjaa ei enää saa vaihdella montaa kertaa yhden suoran aikana.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tällä DRS:llä ja imusta ohittamisella on vaan se ero että tämä imusta ohittaminen piti ajoittaa yleensä tuonne suoran loppupuolelle lähelle jarrutuspaikkaa koska heti kun nousit imusta rinnalle niin se vauhtiero alkoi tasoittumaan, ja ohitettavalle jäi vielä pieni mahdollisuus puolustautua jarruttamalla myöhempään.

Ymmärrän pointin. Mutta mikä olisi ratkaisu?

KERS kaikkiin autoihin?

Eiköhän FIA pohdi aika paljolti samoja ongelmia ja siellä "viisaat päät yhteenlyötynä" on päädytty tähän nykytilanteeseen ja eikös kaikki sääntömuutokset pidä hyväksyttää talliyhdistyksellä. Aika patti tilanne ilmeisesti jos tallienkaan puolelta ei ole tullut parempia ehdotuksia millä korjata tilannetta.

Huvittavinta tässä on se että GP2 autot saa hyviä kisoja aikaiseksi melkein kaikilla radoilla. Ja helpointa olisi kärjistetysti istuttaa F1-miehistö yhtä askeettisiin autoihin, heh.


_
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Hienoa Jupe, hienosti osasit kaivaa tuon DRS:n syvimmän olemuksen esiin tähän keskusteluun. Olen 100% kanssasi samaa mieltä. Tällä simuloidaan juuri sitä vanhojen päivien imuohitusta.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Turkin GP jää sarjasta pois ensi vuonna. IS:n uutinen: Turkin GP

Jotenkin persoonattomaksi jäänyt rata, josta selvin muistikuvani on se, että Massa voitti siellä huomattavan monta kertaa. Yhtään mutkaa en radasta muista näin suoralta kädeltä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Turkin radasta kasimutka ehti saada jonkunlaisen kulttimaineen vuosien aikana. Muutenkin kyllä rata on minun ja aika monen muunkin mielestä paras Tilken suunnittelemista.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Turkin GP jää sarjasta pois ensi vuonna. IS:n uutinen: Turkin GP

Jotenkin persoonattomaksi jäänyt rata, josta selvin muistikuvani on se, että Massa voitti siellä huomattavan monta kertaa. Yhtään mutkaa en radasta muista näin suoralta kädeltä.
Persoonaton? Oletko nyt seurannut f1-sirkusta ollenkaan? Tuohan on yksi parhaista uusista radoista mitä ollaan tehty. Yksi harvoista joissa kilpailun aikana oikeasti tapahtuu jotain ja ohituksia pystyy tekemään. Aivan väärään suuntaan on tämä ratapolitiikka menossa. Turkki kokonaan pois ja Belgiakin käydään vain joka toinen vuosi. Kaikkea kun ei pitäisi eikä pystykkään aina mittaamaan rahalla. Bernie perkele minkä menit tekemään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tuo Turkin rata ehdottomasti ihan kärkipäätä on näistä Tilken suunnittelemista uusista radoista, ja on harmi että juuri se nyt poistuu Span ohella kalenterista kun sinne jää vielä Valencian, Hungaroringin ja Yas Marinan kaltaisia tylsyyden huipentumia. Mutta ainoastaan raha ratkaisee Bernien maailmassa joten näillä on vaan mentävä.

EDIT: Se pitää vielä sanoa että vaikka tuo Turkin rata on tarjonnut hyviä kisoja, ja on Tilke tehnyt muitakin hyviä ratoja, niin tavallaan Pascal Lemoix on oikeassa siinä että persoonattomia ne Tilken radat kyllä on. Tilkellä on oikeastaan sellainen perusongelma että hän yrittää tunkea noihin ratoihinsa liian paljon kaikkea ja sen takia radoilta jää puuttumaan sellainen selkeä luonne mikä monella vanhalla radalla on. Esimerkiksi Monza on opittu tuntemaan huippunopeana ratana jossa ainoastaan muutama shikaani hidastaa välillä menoa, Spa tunnetaan vaikeana ja nopeana tosimiehen ratana jossa lisäksi sataa aina, Montreal on stop&go -rata jossa pitkät suorat ja ahtaat muurien reunustamat hitaat mutkat vuorottelevat, Monaco on se ahdas ja hidas sykkyrä jossa ohittaminen on huippuvaikeaa jne. jne. Näiltä Tilken uusilta radoilta tällainen selkeä luonne puuttuu koska niihin on lainailtu vähän kaikkea vanhoilta radoilta, ja tungettu ne yhteen nippuun. Komeita ovat kaikki puitteiltaan ja tosiaan muutama noista radoista on varsin onnistunutkin sikäli että ovat tarjonneet hyviä kisoja, mutta silti on vaikeaa muistaa yhdestäkään radasta mitään tiettyjä yksityiskohtia tai edes yleisilmettä.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tuo Turkin rata ehdottomasti ihan kärkipäätä on näistä Tilken suunnittelemista uusista radoista, ja on harmi että juuri se nyt poistuu Span ohella kalenterista kun sinne jää vielä Valencian, Hungaroringin ja Yas Marinan kaltaisia tylsyyden huipentumia. Mutta ainoastaan raha ratkaisee Bernien maailmassa joten näillä on vaan mentävä.

Taitaa Turkki melkein olla span ohella yksi sarjan parhaita, Turkissa muistikuvani mukaan melkein parhaimat kisat yleensä ja ohittaminen mahdollista myös ilman näitä apukeinoja. Todella loistavat rahat lähtee ja tulee keinotekoisia tilalle.. ei oikein pasi tykkää tästä... Ottaisi ne tylsät pois vaan suoraa tai vuorottelisi toisena vuonna toinen tylsä kisa ja toinen sitten seuraavalla kaudella.. ei jaksa luetella kun varmaan puolet kalenterista tämmöisiä..
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ehkä mulla vaan jo muisti pätkii, mutta en mä muista yhtäkään ikimuistoista Turkin GP:tä. Vaikka rata olisikin ok, niin Turkki GP:nä on ainakin sellainen... ei kenenkään kuskin eikä tallin kotirata, ei mainittavaa historiaa, turkkilaiset F1:ssä?...

Ei ole sellaista päivänselvää mielikuvaa kuin vaikka Unkarista, jossa usein tulee huono kisa, mutta oltiin Unkarissa! Vau muistan kuin Häkkinen keskeytti täällä ekalla kierroksella... jne. Tunneside on minulta jäänyt Turkin GP:hen muodostumatta.

Singaporestakin on enemmän muistijälkeä ja mielestäni se on niin pähkähullu kokonaisuus, että ehdottomasti jatkoon.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Italian GP:n aika-ajojen tulokset ovat niin yllätykselliset, että keskustelua piisaa. Vaihteeksi Vettel paalulla, seuraavina McLarenit ja niiden takana Ferrarit ja loput Red Bullit. Heikommat sijoitukset jaettiin myös äärimmäisen yllätyksellisesti, paitsi että Trulli oli Heikkiä nopeampi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös