Formula 1 – kausi 2011

  • 98 664
  • 516

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Button onkin ihan oma lukunsa ja on noussut allekirjoittaneen suosikkikuskiksi ja viimeistään tämän vuoden ansiosta voidaan puheet tuurimestaruudesta Brawnilla heittää romukoppaan.

Takaisin Hamiltoniin, hyvä tuo -OO-:n pointti keskikastin tallien kärsimisestä noista virheistä. Ehkä tosiaan tuo kilpailun tai kahden ajokielto voisi rauhoittaa tai viedä suurimmat höyryt pois. Tietynlainen agressiivisuus on aina leimannut Hamiltonin ajotyyliä ja autosta hän tuntuu saavan sen viimeisenkin kymmenyksen kaivettua pois. Mitä jää käteen jos otetaan tuo pois? Ei mitään, hyvänä esimerkkinä alistettu Webber, onko se sitten Vettelin hyvyyttä vai Red Bullin määräyksiä? Mene ja tiedä. Luultavasti vähän kumpaakin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ei mitään, hyvänä esimerkkinä alistettu Webber, onko se sitten Vettelin hyvyyttä vai Red Bullin määräyksiä? Mene ja tiedä. Luultavasti vähän kumpaakin.

Webberistä vielä senverran että itse en jaksa uskoa että mies paskuuttaan on tänä vuonna kädettänyt suurimman osan lähdöistään noin pahasti. Eiköhän Red Bullilla vain ole Helmut Markon vaatimuksesta ole keksitty tekninen keino jolla estetään Webberiä haastamasta Vetteliä enää mestaruustaistelussa.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Webberistä vielä senverran että itse en jaksa uskoa että mies paskuuttaan on tänä vuonna kädettänyt suurimman osan lähdöistään noin pahasti.

Ainakaan edelliskisan startissa ei ollut mitään muuta eroa kuin se radan paskainen puoli. Niin itsestäänselvästi tuon tiesi jo etukäteen, että ruuduista 1-3-5 lähtevät ovat 1-2-3 ekassa mutkassa.

Webber lähti ihan identtisesti liikkelle kuten Vettelkin, mutta pito on vaan siellä 2-4-6-8 ruuduissa huonompi, koska ajolinja menee 1-3-5-7 ruutujen päältä.

Tämä toistuu monella radalla, ei toki kaikilla, koska joillakin radoilla ajolinja menee vinottain lähtöruutujen yli ja ratoja käytetään myös muuhun moottoriurheiluun, mutta juuri tällaisella kerran vuodessa käytettävällä katuradalla vaikutus on suurimmillaan.

Eikä tämän havaitsemisekseen ei tarvitse olla mikään ruudinkeksijä, mutta asia tuntuu olevan vielä Erkki Mustakarillekin täysi mysteeri. Jo 90-luvun Häkkisen ajoista sama homma toistuu ja toistuu, mutta asiaa ei ymmärretä.

Mä vaan ihmettelen, että tätä asiaa pitää ihmetellä.

Eiköhän Red Bullilla vain ole Helmut Markon vaatimuksesta ole keksitty tekninen keino jolla estetään Webberiä haastamasta Vetteliä enää mestaruustaistelussa.

Ihan huuhaata tämä. Jos Webber on jo pari kisaa sitten menettänyt mestaruusmahiksensa, niin miksi miestä pitäisi edelleen lähdöissä tahallisesti rankoa tiimin toimesta?

Mutta on Webberillä omat ongelmansakin. Riittää jo tuon faktan tajuaminen syömään itseluottamuksen täysin, ettei viime kaudella voittanut mestaruuttaan, kun oli se "once-in-a-lifetime" -mahdollisuus vikassa kisassa ja kädetti sen. Nyt sitten mies tiedostaa, että ajaa nykysukupolven lahjakkainta kuskia vastaan ja keskittyminen touhuun on sen mukaista.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Mutta on Webberillä omat ongelmansakin. Riittää jo tuon faktan tajuaminen syömään itseluottamuksen täysin, ettei viime kaudella voittanut mestaruuttaan, kun oli se "once-in-a-lifetime" -mahdollisuus vikassa kisassa ja kädetti sen. Nyt sitten mies tiedostaa, että ajaa nykysukupolven lahjakkainta kuskia vastaan ja keskittyminen touhuun on sen mukaista.

Kyllähän tuokin pitää paikkaansa, mutta viimekauden lopulla RB selvästi osoitti että Vettelin pitää se mestaruus tuoda. Kauden lopulla kaiken järjen mukaan RB:n olisi pitänyt käyttää tallimääräyksiä Webberin eduksi, mutta näin ei tehty ja varmasti jo sillloin alkoi Webberin alamäki, koska tiesi että soittaa kakkosviulua vaikka oli mestaruustaistelussa edellä. Viimeisessä kisassa Red Bullilla kävi oikeastaan tuuri että saivat kuljettajien mestaruuden. Väitän että Ferrarin insinöörit kusivat Alonson mestaruuden viimekaudella. Jos muurilla olisi siinä viimeisessä kisassa ollut Brawn ja Todt ajaisi Alonso numerolla 1.

Mitään Vetteliltä pois ottamatta mestari on aina mestari ja sen myös ansaitsee, mutta se että Vettel ja Webber saavat tasapuolisen kohtelun RB:ltä on yhtä totta kuin väite että MC Laren kohteli 90-luvun lopulla Mikaa ja Coulthardia tasapuolisesti.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Liittyen Hamiltoniin: Kyllähän häntä nytkin rangaistiin kolarin aiheuttamisesta. Se, että sijoittui Massan edelle silti, johtui mm. paremmasta ajamisesta noin muuten. Massa on kaikin tavoin melko säälittävä tapaus: usein osuu ja jos kisassa jotakin tapahtuu, Massa tuntuu jäävän kiinni siihen ja ajaa hyvin heikon tuloksen. Ehkä sitä ei vain ääneen sanota, mutta aika lailla kaikille on selvää, ettei Massa ole kolarinsa jälkeen enää ollut kilpailukykyinen lajin ylimmällä huipulla. Hänen vetäytymisensä vain yritetään järjestää edes jotenkin kasvoja säästävästi.

Hamilton on menettänyt itse pisteitä ja onhan sekin "rangaistus" hänelle. On MM-sarjassa vasta viidentenä ja ajaa omien sanojensakin mukaan heikointa kauttaan F1-sarjassa. Urallaan tietynlaisessa tyhjiössä, koska takana on loistava tulevaisuus. Miettimisen paikka, haluaako vielä jotakin sarjassa saavuttaa, vai oliko tässä.

Vettelin ja Webberin ero on kieltämättä selkein muutos viime kauteen. Nyt kun Vettelillä on sarjan paras auto ja kakkoskuski, joka ei haasta yhtään, ei hänelle ole pitelijää. Viime kaudella Vettel oli ongelmissa, kun Webber hänet oikeasti haastoi. Tosiaan sitten tallipäällikkö päätti viime kauden lopussa, kenen tukena talli on ja nyt Webber on ollut selkeä kakkoskuski, mikä helpottaa tallissa kaikkien muiden paitsi Webberin asemaa ratkaisevasti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Liittyen Hamiltoniin: Kyllähän häntä nytkin rangaistiin kolarin aiheuttamisesta. Se, että sijoittui Massan edelle silti, johtui mm. paremmasta ajamisesta noin muuten.

Kyllähän tuossa kolarissa Massa menetti enemmän aikaa kuin Hamilton koska joutui nilkuttamaan melkein kokonaisen kierroksen ilman takarengasta ennen kuin pääsi varikolle. Hamiltonin vauhti ei hirveästi hidastunut tuosta etusiiven rikkoutumisesta ja kun talli päätti muuttaa taktiikkaa ja teki samalla renkaanvaihdon kun tuo etusiipi vaihdettiin niin siitäkään ei tullut monta sekuntia takkiin. Läpiajorangaistuksesta tietysti tuli vähän lisää vielä takkiin mutta siltikin Massa menetti tuossa kolarissa enemmän.

Mutta siinä kyllä olen samaa mieltä että Massa ei ole enää huippuluokan kuljettaja ja hänen pasmansa menevät sekaisin liian helposti.
 
Kyllähän tuossa kolarissa Massa menetti enemmän aikaa kuin Hamilton koska joutui nilkuttamaan melkein kokonaisen kierroksen ilman takarengasta ennen kuin pääsi varikolle. Hamiltonin vauhti ei hirveästi hidastunut tuosta etusiiven rikkoutumisesta ja kun talli päätti muuttaa taktiikkaa ja teki samalla renkaanvaihdon kun tuo etusiipi vaihdettiin niin siitäkään ei tullut monta sekuntia takkiin. Läpiajorangaistuksesta tietysti tuli vähän lisää vielä takkiin mutta siltikin Massa menetti tuossa kolarissa enemmän.

Mutta siinä kyllä olen samaa mieltä että Massa ei ole enää huippuluokan kuljettaja ja hänen pasmansa menevät sekaisin liian helposti.

Ei muuten Massa menettänyt kolarissa enemmän aikaan, kun otetaan jälkiseuraamukset huomioon. Hamilton joutui käymään varikonläpiajorangaistuksen jonka jälkeen hän oli Massasta noin 5 sekuntia perässä. No muutama kierros siinä menikin, niin ero oli kurottu kiinni ja taas mentiin Massasta ohi, tällä kertaa kolaroimatta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei muuten Massa menettänyt kolarissa enemmän aikaan, kun otetaan jälkiseuraamukset huomioon. Hamilton joutui käymään varikonläpiajorangaistuksen jonka jälkeen hän oli Massasta noin 5 sekuntia perässä. No muutama kierros siinä menikin, niin ero oli kurottu kiinni ja taas mentiin Massasta ohi, tällä kertaa kolaroimatta.

Näinpä taisi muuten ollakin, my bad. Meniköhän vielä niin että tuo toinen ohitus tapahtui "ilmaiseksi" kun Massa vetäisi jonkun mutkan leveäksi?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ehkä sitä ei vain ääneen sanota, mutta aika lailla kaikille on selvää, ettei Massa ole kolarinsa jälkeen enää ollut kilpailukykyinen lajin ylimmällä huipulla. Hänen vetäytymisensä vain yritetään järjestää edes jotenkin kasvoja säästävästi.

Minusta Massu ajoi vielä ihan kohtuullisesti viime kaudella siihen asti kunnes Hockenheimissa kuultiin "Fernando is faster than you, do you understand?" Aika harvassa tapauksessa kuljettajan pasmat kestävät sitä että hänestä tehdään toisen kuskin renki, varsinkin kun tuolloinhan Massu ja Oviedon Ihmiskyrpä olivat suht samanlaisissa asemissa MM-kamppailussa, mikä varmasti soti pahasti Massan oikeudentajua kohtaan. Samaa voidaan sanoa Webberistä, hän tosin pystyi vielä vuosi sitten kokoamaan itsensä ja pistämään hanttiin vaikka Istanbulissa selvästi talli teki selväksi kuka on heidän suosikkinsa Kultapojan hölmöiltyä itsensä ulos kisasta ja Webberin pois voittokamppailusta. Tosin jatkan edelleen tuota aiempaa(tyrmättyä) väitettäni siitä että Webberin lähtöjen säännöllinen epäonnistuminen ei mielestäni voi johtua hänestä itsestään, ainakaan täysin. Pidän suht mahdollisena että Red Bullilla pystyttäisiin helpostikin tekemään asialle jotain, mutta sitä ei pidetä välttämättömänä sillä Webber pystyy keräämään suht mukavasti pisteitä tallille uhkaamatta Vettelin asemaa vaikka hänen lähtönsä epäonnistuvatkin.
 

Andrew

Jäsen
Kaikille Formula faneille suosittelen muuten elokuva-dokumenttia Ayrton Sennasta. Yllätyin positiivisesti katsottuani sen. Kertoi aika realistisesti maailman parhaan ajajan tarinan ja käsitteli Imolan -94 mustaa viikonloppua, kun Roland Ratzenberger ja Ayrton Senna menehtyivät sekä sen vaikutusta Formuloihin.

Nostalgia on vaarallinen asia mutta jotenkin sitä kaipaa niitä aikoja, kun oli Alain Prost, Nigel Mansell, Gerhard Berger ja tietenkin ikuinen numero 1. Ayrton Senna. Jotenkin Häkkisen lopettaessa ja Schumacherin ollessa täysin ylivoimainen monta vuotta, Formula 1 lähtivät semmoiseen syöksykierteeseen mistä se ei ole vieläkään toipunut. Ehkä kun Bernie Ecclestonesta aika jättää niin tilalle tulee ihmisiä, jotka palauttavat uskon lajiin ja lopettavat kaikki nämä katurata hössötykset joilla ei voi ohittaa jne.
Mielenkiinto palaa lajiin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hamilton kollegoiden puhutteluun Suzukassa (MTV3)

Eli kuljettajat aikoo siis järjestää jonkinlaisen meetingin jossa tuosta Hamiltonin ajotyylistä ja perseilystä puhutaan Hamiltonin kanssa. Saattaa olla ihan hyväkin lähestymistapa asiaan, josko tuo lopultakin alkaisi mennä perille että ei tuolla radalla voi ihan pöljänä törmäillä. Ja jos tuo ei toimi niin seuraavaan kisaan sitten uusi "meeting" jossa Hamilton pistetään kuljettajien muodostaman ringin keskelle ja pätkitään joukolla turpaan...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On tuo Vettel vaan ihmemies! McLarenit oli hyvässä vauhdissa ja näytti jo että molemmat Mäcit on eturivissä mutta niin vaan pystyi taas Vettel rutistamaan paalulle muutaman tuhannesosan turvin. Button oli myös hyvässä vauhdissa ja otti toisen eturivin paikan, tietää hyvää kilpailua ajatellen koska Button on aina parempi kilpailuissa kuin aika-ajoissa. Buttonia ja Vetteliä auttoi vähän Hamiltonin perseily kun tämä ajoi warmup-kierroksen liian hitaasti eikä ehtinyt aloittaa nopeaa kierrostaan ennen kuin aika loppui. Ottaen huomioon että Button on yleensä aina Hamiltonia hieman hitaampi aika-ajoissa, uskon että Hamilton olisi pystynyt nappaamaan paalun jos olisi ehtinyt tuolle kierrokselleen.

Kobayashilta hyvä aika-ajo ja nipisti itsensä kärkikymmenikköön. Webber oli pettymys ja jäi peräti kuudenneksi molempien Ferrareidenkin taakse. Nico ei päässyt ajamaan ollenkaan koska autoon oli tullut hydrauliikkavika jota ei ehditty korjata ajoissa.

Tuohon rengassääntöön pitäisi kyllä saada joku viilaus, esim. ihan erilliset aika-ajorenkaat. Ei ole enää mitään järkeä tuossakaan että puolet kuljettajista ei lähde ollenkaan ajamaan aika-ajon viimeiseen osioon kun haluavat säästää renkaitaan. Nyt Senna, Petrov, Kobayashi ja Schumacher eivät ajaneet yhtään nopeaa kierrosta viimeisellä osiolla. Schumi tosin yritti mutta teki saman mokan kuin Hamilton eikä ehtinyt aloittaa kierrostaan ennen ruutulippua. Mutta on tuo silti hölmöä että kuljettajat eivät enää edes yritä kun haluavat säästää vaan renkaitaan kisaa varten.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Hyvä oli kisa ja oikea mies voitti. Lähdössä Vettel kiilasi Buttonin sikamaisesti nurmikolle Vettel vs Button MTV3 Kuva kertoo kuinka selkeästi Button oli nurmikon puolella.

Vettel ei omasta mielestään tehnyt mitään väärää, mutta kolari vältettiin ainoastaan sen takia että Button nosti. Myöhemmässä vaiheessa Hamilton ja Massa osuivat lähes identtisessä tilanteessa koska Massa ei suostunut antamaan periksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Button ajoi hienon kisan ja ansaitun voiton Suzukassa. Osasin jo arvatakin että Button tulee olemaan vahvoilla kun Suzuka syö renkaita ja Button on mestari pitämään huolta renkaistaan, ja pääsi kerrankin lähtemään vielä eturivistä. Vettelin härski ja typerä liike startissa pakotti Buttonin nurmikolle mutta onneksi tuossa ei päässyt ohi kuin Hamilton joka on taas Buttonin täydellinen vastakohta siinä että tuhoaa nämä Pirellin renkaat ihan silmänräpäyksessä. Sen jälkeen Buttonilla ei ollut isompaa hätää vaan ajeli vaan renkaitaan säästellen hyviä kierrosaikoja ja odotteli että muut kuluttaa renkaansa loppuun jolloin pääsi varikkokäyntien aikana ohittamaan. Alonso pääsi aina stintin lopussa hyvin lähelle mutta stintin alkupuolella Button oli sen verran nopeampi että sai tehtyä riittävän eron Alonsoon.

Hamiltonilta nähtiin taas tältä kaudelta tuttua perseilyä. Ensinnäkin tuhoaa tosiaan renkaansa nopeammin kuin kukaan muu ja on siksi taktisesti aina alakynnessä, ja sitten vielä tuo typerä kiilaus jonka uhrina oli jälleen kerran Massa. Hamilton selitteli kisan jälkeen että peilit täristivät niin paljon ettei nähnyt Massaa mutta jotenkin ilme oli sellainen että ei itsekään uskonut tuota selitystä. Kyllä näitä tapauksia vaan sattuu ihan liian paljon yhdelle miehelle että tuota voisi millään huonolla tuurilla selittää. Nyt selvisi ilman rangaistusta koska tuomaristo piti linjansa tuon Vettelin kiilauksen jälkeen. Vaan ei näköjään ole kuljettajien puhutteluistakaan mitään apua, ehkä tuolle tosiaan pitäisi järjestää seuraavaksi se turpaanvetosessio.

Vettel ja Red Bull ajoi tänään taktiikan puolesta aika varman päälle eikä lähteneet enää hulluttelemaan Alonson kanssa ja riskeeraamaan mestaruutta. Se tarvittava piste tuli ja Vettel on nyt F1-historian nuorin tuplamestari. Kyllä tuo Vettel on tällä kaudella tehnyt niin suvereenia jälkeä että mestaruus meni täysin oikeaan osoitteeseen. Pieni tahra jäi tuosta starttitilanteesta jossa Vettel kyllä osoitti Schumimaisia otteita pakottaessaan Buttonin nurmikolle.

Kamui Kobayashin kisa meni valitettavasti aivan persiilleen kun jo startti epäonnistui eikä vauhti muutenkaan riittänyt. Mutta Sergio Perezin suoritusta kehuin jo tuossa kisan aikana. Jälleen kerran ihan erilaisella taktiikalla renkaitaan säästellen Perez ajoi huonosta lähtöruudusta pisteille. Monta kertaa tällä kaudella on nähty se että Perez jää aika-ajoissa hännille mutta onnistuu hyvällä ajolla ja kisataktiikalla nousemaan pisteille tai ainakin ihan pisteiden tuntumaan. Näyttää olevan ihan Buttonin veroinen kaveri säästämään renkaitaan vaikka Sauberin autokin näyttää auttavan tässä.

Mersut oli kisassa kohtuuhyvässä vauhdissa ja Schumi onnistui hyvällä kisataktiikalla nousemaan Massan edelle kuudenneksi. Myös viimeisestä ruudusta startannut Nico nousi lopulta viimeiselle pistesijalle.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Button ajoi tämän kisan hyvin, mutta se vain on liian vähän ja liian myöhään. Vettel olisi voinut aloittaa varmistelun huomattavasti aikaisemminkin, mutta kai se on luontevinta yrittää voittaa.

Buttonista on näköjään tullut nyt yleinen suosikki, kun monen aiemmin suosima Vettel oli liian ylivoimainen.

Kovalainen ajoi taas koko kisan ajan nopeampia tai vertailukelpoisia kierroksia edellä ajaviin nähden, mutta oli silti se jämäryhmän nopein auto, vaikka Lotus on ottanut koko ajan erittäin lupaavia kehitysaskelia ja parantunut huimasti. Eroa Barrichelloon jäi minimaalinen 13,7 sekuntia, jota nyt ei ainakaan kalenterista kannata katsoa. On ihan vain ajan kysymys, koska Lotus ottaa ensimmäiset pisteensä (eli edeltä keskeyttää 10 nopeampaa).
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kyllä parhailla kuljettajilla pitääkin olla munaa tehdä tuollaisia liikkeitä ja liikkua sääntöjen harmaalla alueella. Tästä tilanteesta ei tullut edes rangaistusta, joten liike oli onnistunut. Nyt sitten voidaankin seurata, että kuinka monta ennätystä Vettel vielä rikkoo. Tuo yhdenkauden paaluennätys vaikuttaa tällä hetkellä ehkä todennäköisimmältä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Buttonista on näköjään tullut nyt yleinen suosikki, kun monen aiemmin suosima Vettel oli liian ylivoimainen.

Toisin oli asiat pari vuotta sitten Brawnin autolla ajaessaan...

Button on symppis kaveri ja radallakin erittäin fiksu ja viisas kuljettaja. Ehkä hieman hmv, mutta usein hyvillä sijoilla. Tallikaveri onkin väriläiskä monessakin mielessä. Tämä kausi on käytännössä taputeltu, kiitos Vettelin ylivoiman. Tulee elävästi mieleen se Buttonin mestaruuskausi, käsikirjoitus pitkälti sama. Nähtäisiinpä useammin viime kauden tapaisia loppuhuipennuksia.

Kyllä parhailla kuljettajilla pitääkin olla munaa tehdä tuollaisia liikkeitä ja liikkua sääntöjen harmaalla alueella.

Tuollaisista on aiemmin tullut penaltia, jollen ihan väärin muista. Tilaa pitää jättää, eikä toista saa pakottaa ulos radalta. Tuomareilla pitää olla munaa antaa rangaistuksia myös MM-sarjaa johtavalle kuljettajalle. Takavuosina Schumilta vietiin koko kauden pisteet pois, kun kiilasi Villeneuven ulos. Se teko oli tosin täysin tarkoituksellinen ja tahallinen yritys varmistaa oma mestaruus.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Takavuosina Schumilta vietiin koko kauden pisteet pois, kun kiilasi Villeneuven ulos. Se teko oli tosin täysin tarkoituksellinen ja tahallinen yritys varmistaa oma mestaruus.

Itse asiassa pisteet (78) jäivät, mutta Schumi ei sijoittunut lainkaan MM-sarjassa. Olisi ollut kakkonen. Silloinhan Schumacheria oltiin jo ohittamassa, mutta hänen veti Villeneuven kylkeen, jäi itse siihen ja Jacques pääsi jatkamaan matkaa. Lopussa Villeneuve oli jo varma mestari ja päästeli muiden tallien autotkin ohi, kun he sitä radiolla pyysivät. Näin Häkkinen voitti ensimmäisen kisansa (kunniakkaasti!). Ja vuosi oli 1997.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kai täällä nyt kukaan oikeasti vertaa Vettelin linjan pitoa Schumin sekoiluihin? Ei tuossa Vettel vs. Button tilanteessa ollut mitään epäselvää, normaalia kilvan ajoa. Olisiko siinä sitten pitänyt antaa kiltisti tietä kaverille, että mene ohi vain kun kerran vauhti on hyvää?

Edellä ajava saa pitää omat ajolinjansa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edellä ajava saa pitää omat ajolinjansa.

Niin saakin, muttei kiilata ulos radalta. Jos on vähänkään rinnalla, niin tilaa on jätettävä. Eikä Vettel mitään linjaa pitänyt, vaan painoi Buttonia härskisti kohti nurmikkoa. Mutta en ole mikään sääntöexpertti, mutta tuollaisista on muistaakseni aiemmin tullut rangaistuksia. Oliko Schumi, joka kiilasi Webberin (?) kohti varikkomuuria tällä kaudella, vai ketkä olivat osallisia? Vanahan muisti ei riitä... No, Button voitti lopulta eikä sillä tavalla kärsinyt tuosta kiilaamisesta. Tämä tästä.

PL: kiitos tarkennuksesta.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin saakin, muttei kiilata ulos radalta. Jos on vähänkään rinnalla, niin tilaa on jätettävä. Eikä Vettel mitään linjaa pitänyt, vaan painoi Buttonia härskisti kohti nurmikkoa. Mutta en ole mikään sääntöexpertti, mutta tuollaisista on muistaakseni aiemmin tullut rangaistuksia. Oliko Schumi, joka kiilasi Webberin (?) kohti varikkomuuria tällä kaudella, vai ketkä olivat osallisia? Vanahan muisti ei riitä... No, Button voitti lopulta eikä sillä tavalla kärsinyt tuosta kiilaamisesta. Tämä tästä.

PL: kiitos tarkennuksesta.

Schumi on painanut ainakin Barrichellon 2010 kohti varikkomuuria. Silloin oli se ero, että Barrichello joutui kokonaan ulos radalta ja tilanne oli todella vaarallinen, nyt Vettel suojasi sijoitustaan ja otti oman ajolinjansa mutkaan hyvän aikaa ennen kuin Button joutui kokonaan ulos. Ja tuskin Vettel olisi Buttonia kokonaan radalta puskenutkaan.

Schumi vs. ex. tiimi"kaveri" : http://www.youtube.com/watch?v=FBeW5lxbkT8&feature=related
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta en ole mikään sääntöexpertti, mutta tuollaisista on muistaakseni aiemmin tullut rangaistuksia.

Noista lähtösuoran kiilauksista ei jostain syystä niin kovin herkästi ole annettu rangaistuksia. Esim. Schumihan harrasti tuota hyvinkin paljon huippuvuosinaan enkä muista että olisi koskaan saanut niistä mitään rangaistuksia. Sikäli tuo Vettel-Button tilanne oli minusta lievempi tapaus kuin tämä Hamilton-Massa tilanne että Buttonilla oli hädin tuskin etusiipi Vettelin rinnalla kun tämä lähti kiilaamaan Buttonia, kun taas Massa oli tuossa jo täysin Hamiltonin rinnalla kun Hamilton lähti puskemaan kohti reunaa, ja siinä missä Buttonilla oli mahdollisuus pelastaa tilanne nostamalla hieman kaasua niin Massalla ainoa mahdollisuus olisi ollut vetää nurmikolle ja koska tuo on erittäin nopea kohta radasta ja jarrutuspaikka vielä niin siitä olisi seurannut ihan varma ulosajo.

Sanoisin että tuo lähtösuoran tilanne oli sellaista "harmaata aluetta" että periaatteesta siitä olisi voinut rangaista mutta toisaalta tuollaisia on nähty ennenkin eikä niistä ole rangaistuksia jaettu. Reilua peliä se ei ollut Vetteliltä mutta siinä ja siinä että oliko sääntöjenmukaista. Mutta tuo Hamiltonin tilanne oli taas selkeämpi koska Massa oli jo ihan reilusti rinnalla ja kauden aikaisemman linjan mukaan tuosta olisi pitänyt tulla rangaistus.
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Noista lähtösuoran kiilauksista ei jostain syystä niin kovin herkästi ole annettu rangaistuksia. Esim. Schumihan harrasti tuota hyvinkin paljon huippuvuosinaan enkä muista että olisi koskaan saanut niistä mitään rangaistuksia.

No itse asiassa Mark Webber sai muistaakseni jonkun läpiajorangaistuksen Nürburgringin startissa sattuneesta kolauksesta Barichellon kanssa kaudella 2009. Tässä webberin onboard kuvaa tilanteesta. Tosin tuossahan tapahtui selvä kosketus, kun Rubensin rengas osui Markin kylkeen. Linkki vie YouTubeen.

Tämän päiväinen Vettel tilanne sen sijaan ei ollut mitenkään erityinen ja sen takia en olettanutkaan, että siitä mitään rangaistusta tulee. Enemmän pitäisi Buttonin olla rinnalla, jotta tuosta voisi rangaistuksia jakaa. Säännöt tietysti sanovat, että jos joiltain osin ollaan rinnakkain niin kummallekin pitäisi antaa tilaa. Näin ei kuitenkaan käytännössä ikinä tapahdu vaan jokainen huippukuski osaa ajattaa sen ohitusta yrittävän niin ahtaaseen tilaan, että tälle jää vaihtoehdoksi ajautua ruohikolle tai vetää ohitusyritys takaisin. Näin siis, mikäli ollaan sellaisissa asetelmissa, että ohitusta yrittävän etusiipi on ohitettavan takapyörän tuntumassa ja yleensä fiksu kuljettaja tajuaa, että vajaaksi jää yritys ja vetää yrityksen takaisin. Erikseen on sitten nämä "hamiltonit", jotka syöksyvät väkisin rinnalle, oli tilaa tai ei ja yleensä hiilikuitu palasia on ilmassa.

No se siitä, nyt on sitten mestari selvillä ja kyllähän Vettel on ollut sen verran suvereeni tällä kaudella, vaikka nyt kolmanneksi jäikin, että ansaitsee tuon täysin. Hieman ihmetyttää nuo Vettelin rengasogelmat kisassa, kun yleensä Red Bullin auto ei kovin ankara renkaille ole. Miksiköhän eivät esimerkiksi kokeilleet ajaa kahta settiä noilla keskikovilla renkailla, kun ne näyttävät toimivan heillä ajoittain jopa paremmin, kuin se pehmeämpi seos. Tänäänkin olisivat säästäneet yhden pysädyksen tuolla taktiikalla ja tuskin se vauhtikaan niin paljon olisi tippunut, että tuo aikahyöty olisi kaikki hävitty radalla takaisin. Buttonin suoritus oli aika kova vauhdillisestikin ja samaa voi sanoa myös El Bancosta. Webberkin otti pitkästä aikaa kelpo lähdön, eikä menettänyt yhtään sijaa. Hamiltton sen sijaan ajoi aika huonon kisan verrattuna tallikaveriin. Tuhosi renkaansa lähes ennätysajassa ja kaiken lisäksi kolaroi taas, yllätys yllätys, Massan kanssa. On se kone, todella epävireinen kone, vaikka eipä Massakaan ihmeitä esitellyt ja sitä paitsi oli kolmen kärkitallin autoista ainoa, joka hävisi Schumille. Kertonee taas aika paljon. No, kai se vielä joskus onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä muuten vähän ajamisen mallia by Kamui Kobayashi: Uskomaton seivaus Suzukan huippunopeassa 130R mutkassa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minusta Vettelin lähtösuoratoiminta ei ole rangaistuksen arvoinen. Normaali kisatilanne ja kun ajetaan mestaruudesta niin ei siinä silloin nöyristellä.
- Vettel vaihtoi ajolinjaa vain kerran ja sekin vaihdos oli hidas ja jatkuva, eikä mikään äkillinen schumi-isku laidasta laitaan
- Vettel oli Buttonin edellä -> saa valita ajolinjansa.
- Ei osumaa toiseen kuljettajaan eikä aiheuttanut selkeää vaaratilannetta.

Nuo lienevät ne kolme tärkeintä kohtaa, jonka perusteella tuomaristo tarkastelee tilannetta. Mikään noista kohdista ei mennyt "yli rajan", jonka perusteella rangaistus olisi pitänyt antaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös