Mainos

Formula 1 – kausi 2011

  • 98 958
  • 515

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hitto kun pääsi unohtumaan Korean aika-ajot ihan kokonaan! Mutta näköjään siellä oli tämä Red Bullin 16 kisan paaluputki mennyt poikki Hamiltonin toimesta. McLarenit oli jo harjoituksissa hyvässä vauhdissa joten sinänsä ei mikään yllätys tuo että Hamilton on paalulla ja Button kolmosruudussa.

Nyt kun Hamilton on kärjessä niin ehkä häneltä nähdään lopultakin kisa jossa hän ei törmää kehenkään kun ei tarvitse yrittää ohituksia. Tämä siis sillä oletuksella että Hamilton pitää paikkansa startissa eikä taas tuhoa renkaitaan muutamassa kierroksessa.

Eilen oli ainakin harjoituksissa ollut aika märkä rata joten saas nähdä minkälainen keli on huomenna. Tuolta lähtöpaikalta Button saattaa olla taas aika kova luu jos rata on märkä, ja osoittihan tuo Suzukassa että pystyy voittamaan kuivallakin. Korean rata kai on Suzukan tapaan kova renkaille joten se on taas Buttonin mahdollisuus.

Massakin on ollut näköjään jo toistamiseen peräkkäin Santanderin kultapojua nopeampi aika-ajossa mutta eiköhän sieltä taas huomenna käsky käy päästää ykköskuski ohitse minkä jälkeen Massa taas romahtaa ja taistelee Rosbergin kanssa kutossijasta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hamilton mököttää. Jäätäviä kaikki ilmeet ja eleet tänään ja viime viikkoinakin. Otaako näin koville Buttonin parempi menestys viime kisoissa, en jaksa uskoa että kyse olisi vain jo ratkenneesta mestaruudesta.

Huvittavaa sinänsä koska Button on ehkä olemukseltaan koko sirkuksen rennoin kuski, mahtaa vit*ttaa tuollainen lungi tallikaveri joka osoittutuu vielä nopeammaksi.


_
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tota onkos toi Kovalainen jotenki ohjelmoitu robotti? Kun joka kerran kun on harjoitus, aika-ajot taikka kisat, niin joka kerta on paras veto ja joka kerta auto on parempi ja parempi ja silti se on aina saatana samalla 19. sijalla! Kisassa voi sit nousta tai laskea +-5 sijaa. Monesko 19 starttipaikka tää oli täl kaudel, kymmeneskö? No onneks oli kauden paras veto silti!
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tota onkos toi Kovalainen jotenki ohjelmoitu robotti? Kun joka kerran kun on harjoitus, aika-ajot taikka kisat, niin joka kerta on paras veto ja joka kerta auto on parempi ja parempi ja silti se on aina saatana samalla 19. sijalla! Kisassa voi sit nousta tai laskea +-5 sijaa. Monesko 19 starttipaikka tää oli täl kaudel, kymmeneskö? No onneks oli kauden paras veto silti!

Tuo muakin vähän ihmetyttää. Muutenkin kun voitti trullia "vain" jotain 0.6 sekunttia niin ei edes siihen nähden supersuoritus aikaisempiin aika-ajoihin ollut..

Säätiedotuksessa ei ainakaan luvattu sadetta joten siltä osin ei taideta lisämaustetta saada.

Button voi olla vahvoilla jos pysyy kärjen tuntumassa tänään. Renkaan kulutus kai on jopa niin kovaa, että 5 stopin taktiikalla voi jotkut vetää? Hamiltonin jos jonkun luulisi olevan tämmöisellä radalla kärsijänä jos ei pysty vetämään hyvää kaulaa. Button pystynee vetämään muita useamman kieroksen enemmän ja ehkä jopa yhden stopin vähemmän kun muut? ainakin yleensä stintit ollut sen verran pitempiä kuin muilla..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oli ihan mielenkiintoinen kisa vaikka mitään actionia ei hirveästi ollutkaan. Mutta kärki ajoi koko ajan melko lähellä toisiaan eikä Vetteliä lukuunottamatta kukaan ollut selvästi toisia nopeampi. Ja ensimmäinen kierroshan oli suorastaan huikea kun sijoitukset vaihteli monta kertaa niin kärjessä kuin keskikastissakin. Minä jotenkin tykkään tästä Yeongamin radasta kun siinä nuo mutkaosuudet on suunniteltu sillä tavalla että ohituksen jälkeenkään tilanne ei ole selvä vaan ajolinjat menee siten että ohitetulla on mahdollista kuitata tilanne heti seuraavassa mutkassa. Ja kun tässä kisassa oli tuo DRS-aktivointipistekin suunniteltu hyvin niin ei nähty näitä tyypillisiä DRS:n avulla suoritettuja ohituksia vaan edellä ajavalla oli DRS:stä huolimatta mahdollisuus puolustautua ja estää ohitus esim. kuten Hamilton teki käyttämällä KERSiä suoralle lähdössä juuri oikealla tavalla.

Vettel oli taas ihan omaa luokkaansa, meni heti Hamiltonin ohi kärkeen ja pysytteli siellä loppuun asti vetäen vielä aika selkeän eron Hamiltoniin jolla ei taaskaan kestänyt renkaat yhtä hyvin kuin kilpakumppaneilla. Hyvän puolustustaistelun Hamilton kuitenkin suoritti hitusen nopeampia Webberiä ja Buttonia vastaan, ja teki sen ennen kaikkea reilulla tavalla tällä kertaa. Ja hienosti Hamilton kuittasi tuonkin kun Webber kerran pääsi hänet ohittamaan, heti seuraavalla suoralla takaisin ohi.

Webberin kohdalla Red Bull vähän hölmöili taktiikassa, Webber olisi kannattanut pitää radalla vielä edes pari kierrosta sen jälkeen kun Hamilton meni toistamiseen varikolle, todennäköisesti olisi pystynyt ohittamaan Hamiltonin tällä taktiikalla ja haastamaan Vettelin voitosta.

Button oli tällä kertaa vähän vaisu. Startti meni vielä hyvin mutta ensimmäinen kierros oli jostain syystä ihan fiasko kun autoja tuli ohi oikealta ja vasemmalta. Lopussa jälleen oli hyvässä vauhdissa kun muilla oli ilmeisesti renkaat enemmän kuluneet mutta ei vaan enää riittänyt kierrokset. En tiedä olisiko Button ollut sitten paremmalla sijoituksella ilman tuota turva-autoa koska tuo muutti jonkin verran rengastaktiikoita.

Ferrareista Alonso ajoi minusta aika vaisun kisan vaikka lopussa varsin hyviä kierrosaikoja paukuttelikin. Mutta suurimman osan kisasta ajoi tallikaverinsa perässä ilman että edes pääsi ohitusetäisyydelle, ja kun tällä kertaa ei ilmeisesti kehdattu taas pyytää Massaa väistymään niin Alonso pääsi lopulta ohi paremman varikkotaktiikan ansiosta. Mutta Massalta vaihteeksi ihan hyvä suoritus, erityisesti ensimmäisellä kierroksella ajoi varsin miehekkäästi.

Rosberg putosi jälleen yhden sijan tuloksissa aika-ajoon nähden kun autosta loppui sekä renkaat että bensa. Eikä muuten ollut ensimmäinen kerta tällä kaudella. Mersuilla on kyllä paha ongelma noiden takarenkaiden kanssa, ja myös tuon bensankulutuksen kanssa kun joutuvat välillä himmaamaan lopussa todella paljon vauhtia että eivät tule hylätyksi. Schumi taitaa osata ajella sen verran säästäväisemmin että hänellä tuo ongelma ei ole ollut niin paha kuin Nicolla, mutta tänään kisa meni pipariksi Petrovin ääliömäisen syöksyn takia.

Kovalainen ajoi loistavan kisan, 14. sija Lotuksella on hyvä suoritus kun keskeytyksiä ei ollut kuin kolme. Kovalainen jätti järkevän taktiikan avulla taakseen myös yleensä kisoissa hyvin ajaneet Sauberit eikä Sennakaan ollut enää kuin reilun sekunnin päässä edessä.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jotta valmistajien mestaruus olisi pysynyt auki, olisi McLarenin pitänyt saada enemmän pisteitä kuin Red Bull. Näin ei ollut lähelläkään käydä. Webber ajoi parhaan kisansa pitkään aikaan ja Buttonilta nähtiin vaisumpi päivä. Ei ajatustakaan esim. Vettelin haastamisesta.

Kovalaiselta aika maksimionnistuminen, mutta eipä tuota autoa ilman muiden ongelmia korkealle aja. Turva-auto helpotti vähän ja Kobayashin etusiipiongelmat. Joskus tulee mieleen, että mihin oikeastaan Kobayashin maine hyvänä kuskina perustuu, kun usein kolisee ja huippunopeuskin on aika satunnaista. Hyvä nyt ehkä japanilaiseksi. :) Koska kyllähän Japani on tuottanut F1:iin ainoastaan umpisurkeita tunareita tähän asti.

Luulin, että tämä on ensimmäinen Etelä-Korean GP, mutta kerran tuollakin on käyty. Niin paljon jää nykyään mieleen paikoista ja radoista. Ihan vähän muistan sitä, että turva-auton perässä oltiin ennätysaika.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Aika hyvin vedetty Kovalaiselta, kun jätti 2 Sauberia taakseen, vaikka ilmeisesti jotain ongelmia kummallakin oli, mutta ainakaan Kobayashi ei saanut Heikkiä yhtää kiinni sen jälkeen, kun oli käynyt vaihtamassa siiven ja Sennakin oli vain sekunnin päässä edellä. Yksi kierros niin olisi ohittanut Sennan. Kyllä Lotuksen (Caterhamin) pitäisi ensi kaudella jo ihan pisteistä taistella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joskus tulee mieleen, että mihin oikeastaan Kobayashin maine hyvänä kuskina perustuu, kun usein kolisee ja huippunopeuskin on aika satunnaista.

Suhteellisen paskalla Sauberin autolla kahdessa kaudessa 59 pistettä on minusta kohtuullisen hyvä näyttö kyvyistä. Samaan aikaan tallikaverit Heidfeld, De la Rosa ja Perez on ajaneet yhteensä 25 pistettä samalla autolla. Eikä noita kolareitakaan ole mitenkään poikkeuksellisen paljon sattunut ottaen huomioon kuinka paljon ohituksia ja ohitusyrityksiä Kobayashi tekee. Kaiken kaikkiaan Kobayashi on minun mielestäni yksi Ykkösten parhaista ohittajista, tekee todella rohkeita yrityksiä mutta ei mitään törkeyksiä tai hölmöilyjä Hamiltonin tyyliin. Noita pieniä "etusiipivammoja" on joskus tullut kuten tänään, mutta niitä nyt tulee välillä kun tuolla keskikastissa taistelee sijoituksista, varsinkin kun yrittää ottaa 107% autosta irti koko ajan.

Minä haluaisin kyllä nähdä tämän Japanin pojan ihan oikeasti hyvässä autossa koska tuon Sauberin auton suorituskyky heittelee ihan liian paljon ja parhaimmillaankaan se ei ole edes Force Indian tasoa ja en usko että parasta Kobayashia on vielä nähty.

Aika hyvin vedetty Kovalaiselta, kun jätti 2 Sauberia taakseen, vaikka ilmeisesti jotain ongelmia kummallakin oli, mutta ainakaan Kobayashi ei saanut Heikkiä yhtää kiinni sen jälkeen, kun oli käynyt vaihtamassa siiven ja Sennakin oli vain sekunnin päässä edellä.

Kovalaisen ja Lotuksen taktiikka oli onnistunut, ja koska Heikki kävi toisessa renkaanvaihdossa reilusti myöhemmin kuin muut niin hän pystyi tuossa lopussa ajamaan aika reilustikin kovempaa kuin muutamat keskikastin miehet. Sennallakin oli ilmeisesti renkaat jo niin lopussa että ei olisi tarvittu kuin yksi kierros niin Heikki olisi tullut ohi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heikilta kyllä ihan hyvä kisa. Taktiikkakin kerrankin osui nappiin. Harmi vain ettei tuo auto ole yhtään nopeampi. Oikeastaan jos Kers olisi tuossa autossa niin varmaan sijoituskin olisi muutaman pykälän isompia tai ainakin pystyisi taistelemaan paremmin muita vastaan. Nyt jos satutaan olemaan muita vähän nopeampia niin ohi ei päästä kun suoranopeudessa hävitään ja muut pystyy kersillä taistelemaan vaikka etusiipi olisikin auki. Toki pieninmpiä ongelmia tällähetkellä, mutta jos tuossa tosiaan edes aavistuksen viellä eroa seuraaviin kavennetaan niin aika iso ongelma tuo kersin puuttuminen.

Heikki kyllä vetää hyvin trulliin nähden. Aika-ajoissa voitot kovalaiselle Trullista taitaa olla todella murskaavat ja melkein jokaisessa kisassakin Trulli jää sekuntti kaupalla. Harmi vain ettei viellä 10 joukkoon pysty tuolla autolla ajamaan, mutta jos tallikaveriin vertaa niin aika superkieroksia on vetänyt..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Heikki kyllä vetää hyvin trulliin nähden. Aika-ajoissa voitot kovalaiselle Trullista taitaa olla todella murskaavat ja melkein jokaisessa kisassakin Trulli jää sekuntti kaupalla.

Tuon suorituksen arvoa nostaa se että Trulli on ollut aina todella nopea aika-ajokuljettaja. Tuo "Trulli-juna" -käsitekihän on oikeastaan lähtenyt juuri siitä kun Trulli on pystynyt ottamaan aika-ajoissa huonostakin kalustosta niin paljon irti että on saanut hyviä lähtöpaikkoja ja näinollen ollut sitten kisoissa tientukkona nopeampien edessä. Mutta Heikki on kyllä pieksenyt Trullin ihan täydellisesti niin aika-ajoissa kuin kisoissakin, ja se on hyvä suoritus koska olen aina pitänyt Trullia mainettaan parempana kuljettajana.

Toivottavasti Lotus saisi ensi kaudeksi lisää vauhtia tuon Red Bullin KERSin ja lisääntyneen tuulitunnelitestauksen myötä, olisi hienoa kun Heikki pääsisi edes välillä mukaan pistetaisteluihinkin. Uusille talleillehan tämä nykyinen F1 on kyllä vaikea kun autot on niin luotettavia. Ennenhän näillä uusienkin tallien autoilla päästiin edes joskus pisteille kun sattui sellainen kisa jossa oli paljon keskeytyksiä, mutta nyt kun keskeytyksiä tulee se 3-4 per kisa niin sijoitukset on maksimissaan luokkaa 13-15 vaikka ajaisi miten hyvin.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tällä kaudella Heikki johtaa Trullia kisoissa, joissa kumpikin on päässyt maaliin 5-3 ja vielä 1-0 Chandhokia vastaan. Aika-ajoissa tilanne on 13-2 Heikille ja 1-0 Chandhokia vastaan, joten aika hyvin on Heikki onnistunut ottamaan autosta kaiken irti. Heikki on muuten voittanut nyt kaksi kertaa peräkkäin Trullin Monacon aika-ajoissa, joissa Trulli ei ennen tätä ollut koskaan hävinnyt tallikaverilleen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
. Ennenhän näillä uusienkin tallien autoilla päästiin edes joskus pisteille kun sattui sellainen kisa jossa oli paljon keskeytyksiä, mutta nyt kun keskeytyksiä tulee se 3-4 per kisa niin sijoitukset on maksimissaan luokkaa 13-15 vaikka ajaisi miten hyvin.

Taisi minardikin ennenvanhaa kerätä pisteitä vanhalla pistejärjestelmällä vaikka vauhti oli nykyistä Lotustakin heikompi. Muistelisin Webberin yltäneen pistesijoille minardilla debyyttikisassaan. 5 tai 6 taisi olla. Siitä lähtien kun 10 parhaalle on annettu pisteet niin ei ole tainut keskeyttäjiäkään olla kuin joku 6 maksimissaan joten häntäpään autolla ei ole edes jämäpisteille ollut asiaa.

Kyllä lämmöllä muistellaan viellä minardin otteita. Voi sitä juhlaa kun minardit ajoi kerran perjantain Aika-ajoissa paalulle ja olisiko toinen ollut kolmas( tosin myöhemmin hylättiin). Harmi ettei tuohon aikaan noilla ollut käytännössä muuta väliä kun lauantain aika-ajoon ajojärjestys, mutta olihan tuo hienoa :D Lempitalli kyllä oli aina. Nykyään ei oikein osaa arvostaa noita häntäpään autoja niin paljon, toki heikin ansiosta lootusta. Toki jos yltäisivät pisteille niin sympatiapisteet nousisi, mutta eipä taida nykyään yli 10 keskeyttäjää enää tulla kun autot on luotettavia.. Ei enää nähdä häkkisiä pillittämässä pusikossa jne.. kun moottori hajonnut :)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
mutta eipä taida nykyään yli 10 keskeyttäjää enää tulla kun autot on luotettavia.. Ei enää nähdä häkkisiä pillittämässä pusikossa jne.. kun moottori hajonnut :)

Noita aikoja on oikeastaan ikävä, koska vaikka tämä äärimmäinen luotettavuus takaa sen että kärjessä on aina juuri ne nopeimmat autot/miehet niin kyllä se toi oman jännitysmomenttinsa kisoihin kun autot oli viritetty ihan äärimmilleen ja touhu oli koko ajan sellaista nopeuden ja luotettavuuden rajoilla tasapainoilua. Ja silloin tuli joskus näitä mukavia yllätyksiäkin kun sattui jossain Hocken pitkällä radalla tulemaan oikein pitkä liuta moottoririkoja ja pistesijoilla oli jotain Ligierejä ja Footworkeja. Nyt on aina ne samat miehet ja samat tallit kärjessä vain hieman eri järjestyksessä, ja oikeastaan ihan vaan noilla muutamalla viimeisellä pistesijalla on vähän vaihtelua Force Indian, Toro Rosson, Sauberin ja Rellun toimesta.

Kyllähän tuo moottoreiden kehityksen jäädyttäminen ja tämä sääntö että pitää ajaa useampi kisa samalla moottorilla ja vaihdelaatikolla on varmaan vähän kustannuksia laskenut mutta samalla tehnyt lajista ennalta-arvattavampaa ja tylsempää sen suhteen kun tuo yksi jännitysmomentti on jäänyt kokonaan pois.

Jos katsoo tältä kaudelta näitä kolmen kärkitallin kuljettajia niin siellä on näillä kuudella kuljettajalla yhteensä kahdeksan keskeytystä kun on ajettu 16 kisaa. Näistä Buttonilla on yksi teknisestä viasta johtunut keskeytys, ja yksi tallin sähellys varikkokäynnillä, Alonson ainoa keskeytys johtui kolarista, Webberin ainoan keskeytyksen syy oli ulosajo, Hamiltonin molemmat keskeytykset johtuivat kolareista ja Massan keskeytyksistä toinen oli kolari mutta toisen syy oli vaihdelaatikkorikko. Eli näistä kahdeksasta keskeytyksestä ainoastaan kaksi on johtunut teknisestä viasta. Todella luotettavia on siis olleet autot, esim. Red Bullilla ei ole tällä kaudella yhtään teknisestä viasta johtuvaa keskeytystä ja tallin autot ei ole koko kaudella sijoittuneet viidettä sijaa huonommalle sijalle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Noita aikoja on oikeastaan ikävä, koska vaikka tämä äärimmäinen luotettavuus takaa sen että kärjessä on aina juuri ne nopeimmat autot/miehet niin kyllä se toi oman jännitysmomenttinsa kisoihin kun autot oli viritetty ihan äärimmilleen ja touhu oli koko ajan sellaista nopeuden ja luotettavuuden rajoilla tasapainoilua.
Ehdottomasti samaa mieltä. Nykyään siellä korkeintaan Virginillä auto jättää joskus matkan varrelle ja muutenkin tuntuu ulosajojen määrät vähentyneen rajusti. Syytä on vaikea sanoa? Helpommin ajettavat autot vai paremmat kuskit? Ehkä suurin syy on turva-alueet radoilla. Ennen lähes jokaisessa paikassa radan ympärillä oli hiekkaa tai nurmea, mutta nykyään ajelleen lentokentillä. Pieni lipsahdus ei ole vaarallista, kun siinä ei yleensä menetä kuin pari sekuntia entisaikojen lähes varmaan keskeytykseen verrattuna.

Aikanaan sitä rukoili polviltaan Häkkisen ja Räikkösen autojen kestävän maaliin asti. Yksi asia oli aina varma. Schumacherin Ferrari ei tekniseen vikaan keskeytä. Taisi 2006 Japanissa tehdä kuitenkin poikkeuksen. Oliko peräti toiseksi viimeinen kilpailu ja Schumacher kärjessä, Alonso heti siinä perässä ja sitten pamahti moottori. Alonso ajoi voittoon ja otti 10 pisteen johdon viimeiseen kilpailuun.

Muutenkin monia asioita haluaisi takaisin. V10-moottorien ääniä kova ikävä.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Pistetääs pientä spekulaatiota ensi kauden kuskeista.

Red Bull Racing:
Sebastian Vettel
Mark Webber

Sopimus ensikaudelle kummallakin. Webberillä kova yritys varmasti sillä lienee Webberin viimeinen F1 kausi.

McLaren Mercedes:
Lewis Hamilton
Jenson Button

Sopimus ensikaudelle kummallakin ja varmasti talli pystyy haastamaan paremmin Red Bullia kuin tällä kaudella.

Scuderia Ferrari:
Fernando Alonso
Felipe Massa

Sopimus ensikaudelle kummallakin ja uskon, että myös Massa ajaa vielä ensikauden. Ferrarin tilanne tulee olemaan mielenkiintoinen pysyykö RBR ja McLarenin vauhdissa.

Mercedes GP:
Michael Schumacher
Nico Rosberg

Sopimus ensikaudelle kummallakin. Mersu taitaa olla aika samassa tilanteessa ensikaudella kuin tälläkin. Toivottavasti kuitenkin menisi eteenpäin, jotta tulisi tiukempaa kärkeen.

Lotus(mikä onkaan ensikaudella)
Vitali Petrov
Bruno Senna

Petrovilla sopimus ensikaudesta. Uskon, että Senna saa vielä ensikauden aikaa näyttää, koska tuo sen verran rahaa tallille. Mahdollisuus on ajaa rellulla sinne pisteille myös noilla kuskeilla. Kubican en usko ainakaan ensikaudella ajavan. Grosjean ja Sutil toki mahdollisia.

Williams:
Kimi Räikkönen
Pastor Maldonado

Maldonado jatkaa ja Räikkönen on ykkösvaihtoehto Williamssille ilmeisesti. Toivottavasti toteutuu. Sutil toinen paikan tavoittelija.

Force India:
Paul Di Resta
Nico Hulkenberg

Vaikuttaa aika varmalta tämä skenaario.

Sauber:
Kamui Kobayashi
Sergio Perez

Jatkaa.

Toro Rosso:
Jaime Alguersuari
Daniel Ricciardo

Jaime vakuuttanut enemmän kuin Buemi ja Ricciardo pääsee näyttämään oikeasti osaamistaan.

Lotus (Caterham)
Heikki Kovalainen
Jarnon Trulli

Jatkaa. Toivotaan, että kehitys jatkuu eteenpäin.

HRT:
Vitantonio Liuzzi
Adrian Sutil

Liuzzi jatkaa ja Sutil jää ilman ajopaikkaa Force Indialta joutuu palaamaan vanhan tallitoverin kanssa Hispanialle. Mikäli HRT pääsee Cosworthin koneista eroon ja Sutil kuskiksi voi joka kilpailun häviäminen loppua ja pystyä haastamaan Virginiä ainakin tasaisesti.

Marussia Virgin Racing:
Timo Glock
Sebastian Buemi

Buemi hyvänä kuljettana paras vaihoehto Virginille.

Muut paikoista kamppailevat.
Romain Grosjean
Charles Pic
 

trap

Jäsen
Mä olen ihan samaa mieltä noista autojen luotettavuuksista. Joo, tietyllä tapaahan se oli myös "epäreilua", kun joku keskeytti vaikka kärkipaikalta tekniseen vikaan kisan lopussa, mutta kalustot kun ei ole vauhdillisestikaan tasoissa niin voisivat pettää vähän useammin. Ja ennen kaikkea olisi kiva, kun palkintopallille ja pisteille (pistesijoja harmillisesti vaikea nähdä enää niin arvokkaina pl. 3 uusimmalle tiimille) saataisiin välillä yllättäjiä takaa.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Heitetäänpä nyt jotain sekavaa kommenttia case Räikkösestä. Monessa lähteessä pidetään jo varmana, että Kimi ajaa ensi kaudella Williamsilla. Huhut on aina huhuja niin pitkään, kunnes asia virallisista lähteistä vahvistetaan, mutta jos nyt oletetaan että näin käy, niin miksi ihmeessä? On totta kai hienoa, jos Kimi F1-sarjaan palaa, mutta mies joka haluaa ajaa vain voitoista ja parhailla autoilla siirtyisi näinkin huonoon talliin jonka talous on käsitykseni mukaan vieläpä hieman kuralla ei oikein mahdu minun järkeeni. Mitä järkeä Kimin on lähteä ajelemaan Williamsilla sijoista 10-15? Ok, Kimi varmasti tuo sponsorien kautta lisää rahaa talliin, mutta ei F1:ssä rahalla osteta vauhtia muutamassa kuukaudessa niin paljoa lisää, että Williams ajaisi voitoista tyyliin ensi kaudella.
 

-RVL-

Jäsen
Taisi olla joku epäilys, että tähtäisi kaudeksi 2013 parempiin talleihin. Williamsikin tulee aika reilusti muuttumaan ensi kaudeksi, joten sijoituksia voi vain arvailla.

En tiedä paljonkin Kimi toisi tallille rahaa. Taitaa olla niin, että pitää löytää ne hyvät rahoittajat, että saadaan edes Kimille palkka maksettua.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Miksikö Williamsille? Win&Win tilanne niin tallille kuin Kimille. Ei ole mestaruus tai osakilpailuvoitto paineita ja näin päästään takaisin sisään F1:n. Huipputalliin sitten vuodenpäästä jos on vielä taidot tallella ja miksipä ei olisi. Williams saa kuskin joka on yksi seuratummista F1 kuskeista vaikka ei ole edes ajanut kahteen vuoteen sarjassa... Lisää sponsoreita lisää näkyvyyttä lisää rahaa ja mahdollisesti sarjan paras kuljettaja autoon.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ensi kauden Williams?

Spekuloidaan minkälaisen paketin Räikkönen saisi eteensä.

Legendaarinen Williams-Renault yhteistyö palaa ykkösiin:
ATT Williams

Renaultin koneella ajetaan vahvasti pisteistä jos muu paketti on edes vähän nykyaikaisessa kunnossa.

Uudet tekniikka-nerot tiimiin:
Williams: 2012 is a new dawn | Planet F1 | Formula One News

Mike Coughlan, Mark Gillan and Jason Somerville.

Coughlan omaa ainakin menestyksekästä historiaa ykkösistä.

Selvästi nyt on nähtävissä vahvaa panostusta seuraaville kausille.
Erittäin mielenkiinnolla odotan mihin tuo auto ensi kauden auto pystyy, tuohon legendaariseen yhteistyöhön sopisi kokenut mestaruuden voittanut kuski, nimenomaan 2007 mestaruuden voittanut kuski.



_
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ainakin rallipuolella tuntuu kimiltä motivaatio olevan hieman hukassa tai ei ainakaan tunnu niin täysillä tuota hommaa enää ottavan. Toki nyt ollut teknisiä murheita, mutta taisi jättää yhden kisan välistä minkä alunperin piti ajaa. Ilmeisesti rahoitustakaan ei niin paljon ole tulossa kun on odottanut ja "omista rahoista" pitää jo laittaa likoon että pääsee ajamaan. Eihän Kimi varmaan koskaan omaan lompakkoon tarvitse mennä, mutta eipähän sieltä rahakaan lisää juuri tule( toki sitä on varmasti muutenkin jo..). Nascar ja Formula varmaan ne ykkösvaihtoehdot tai sitten osittainen rallin MM-sarja ja sitä nascaria/ jotain muita kisoja/luokkia. Tällähetkellä näyttää ettei juurikaan rallissa välttämättä olisi jatkoa ainakaan täydellä sarjalla..

Pitäisin kimiltä ihan hyvänä vaihtoehtona pelata formuloihin. Tuolla autolla odotuksetkin ovat aika pienet. Hyvä kausi alle niin esimerkiksi Ferrarilla saattaisi massan tilalle paikka tulla auki tai Red Bullille Webberin tilalle ja mitä paikkoja tuolla nyt edes on kärkiautoissa. Tai eihän sitä tiedä jos williamsin autoillakin taistellaan hyvistä sijoista.
 

maukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kontulan Jokerit
Eiköhän Kimillä ole selvät suunnitelmat. Ensi kausi pikkutallissa, pääsee sisään takaisin kuvioihin ja opettelee uudet jutut esim. renkaat. Ensi kauden jälkeen paikkoja voi hyvinkin olla vapaana huipputalleissa. Webber ehkä lopettaa, Vettel siirtyy Ferrarille tai Hamilton jättää Mclarenin. Ferrarille tuskin on enään asiaa, eikä sinne edes kannata mennä kun Alonso on siellä jo melkein jumala.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Intian harjoituksissa nähty näköjään radalla kaikkea jännää koirasta lähtien. Lieneeköhän otettu koiralle aikaa, oli sen verran jäntevän näköinen koira että saattaisi pystyä HRT:t lyömään kierrosajoissa - ainakin Karthikeyanin.

Hamiltonilta taas tuttuun tapaan töhöilyä kun ei ollut hidastanut vaikka radalla oli heilunut tuplakeltaiset, ja sen seurauksena kolmen ruudun lähtöruuturangaistus. Mikä ihme tätä kaveria oikein vaivaa?

Intian rataa on kuskit kehuneet ja kyllähän tuo rataprofiili näyttää ihan mielenkiintoiselta ja nopealta. Tällä kertaa radalla on kaksi suoraa joissa saa käyttää DRS:ää mutta onneksi noista DRS-alueista on tehty melko lyhyitä Korean tyyliin niin välttämättä ei nähdä noita superhelppoja ohituksia mitä tämä DRS on pahimmillaan tuonut.

Harjoitusten perusteella on paha mennä sanomaan mikä talli kärkikolmikosta on vahvimmilla.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän Räikkösen mahdollisuudet Williamsilla tuntuvat lähes olemattomilta, jos ei talli pysty merkittävää harppausta ottamaan eteenpäin. Yleensä Räikkönen ei ole ollut kovin motivoitunut taistelemaan kuin ykköstilasta (mestaruus). Nyt tietysti, kun on pari vuotta kyntänyt marginaalissa, niin voi alkuun riittää vähempikin.

Silti on vaikea Kimin muuttuneen ihmisenä ratkaisevasti siitä Kimistä, jota kiinnostaa vain mestaruus. Kovalaiseksi tuskin aletaan Kimin luonteenlaadulla (että tämä 19. sija tuntuu paljon paremmalta kuin viime viikon 19. sija).
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joku Kimin tunteva taisi joskus mainita sellaista että Kimi olisi tässä rallia harrastellessaan oppinut sellaisen asian että kilpa-ajosta voi nauttia vaikka ei ajaisikaan voitoista tai edes kärkipäässä. Tiedä hänestä, onhan tuo Kimin voitontahto vaikuttanut aina niin voimakkaalta, mutta en minä näe ihan mahdottomana ajatuksena että hän haluaisi vielä kokeilla "uutta alkua" ykkösissä vaikka vähän heikommallakin kalustolla. Ensi kauden jälkeen noista paremmista talleistakin näyttäisi vapautuvan paikkoja (Red Bull, Mercedes, Ferrari) joten kuskipaletti voi mennä jonkin verran uusiksi ja hyvä kausi Williamsilla saattaa avata uuden mahdollisuuden johonkin parempaan tiimii. Eihän Kimi kuitenkaan ole vielä mikään ikäloppu vaan periaatteessa kilpa-ajaja parhaassa iässään.

Eikä tuo Williams välttämättä ensi kaudella huono tiimi ole vaikka tämä kausi onkin mennyt ihan perseelleen. Kimin palkkaaminen saattaa tuoda talliin lisää rahaa ja sinne on jo palkattu ihan osaavaa väkeä insinööriosastolle (esim. Mike Coughlan), ja tuo Rellun kanssa tehty moottorisopimus tuo sinnekin osastolle lisää paukkuja Cosworthiin verrattuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös