Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Formula 1 – kausi 2011

  • 98 990
  • 515

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Eihän se voi noin mennä, että "tulkitaan" sääntöjä vahingon mukaan. Jos Schumi olisi törmännyt toiseksi viimeisessä mutkassa ja päässyt samantien varikolle ei olisi menettänyt montaakaan sijaan. Lisäksi tuomaristossa ei saisi koskaan olla saman maan edustajia jottei "kotietu" näkyisi tuomioissa. Joku paremmin tietävä voisi kertoa miten rangaistukset määrätään - pitääkö kaikkien tuomareiden olla samaa mieltä vai onko kyseessä enemmistön päätös vai päättääkö vain yksi henkilö kisatapahtumista?

No pointti olikin lähinnä se, että autoa ei pystynyt pysäyttämään ja siitä aiheutui kolari. Tuon etusiiven hajoamisen mainitsin vain siksi, että kumpikin oli kärsivänä osapuolena kolarissa. En ole varma, mutta luulisin, että tuomariston pitää olla yksimielinen rangaistuksissa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minusta tuo Schumin rangaistus oli kyllä rankasti ylimitoitettu. Toki Schumi aiheutti tuon Kobayashin pyörähdyksen mutta selkeästi tuo näkyi että auto ei ollut siinä vaiheessa enää hänen hallinnassaan (kuten ei ollut Kobayashillakaan). Ihan järjettömän kova oli siis tuo pysähtymisrangaistus ottaen huomioon että pahemmistakin tilanteista on yleensä selvinnyt pelkällä läpiajorangaistuksella.

Vaan eipä voi sanoa että suuresti olisi harmittanut Schumin puolesta, tuo herra on kyllä harrastanut noita koiruuksia aiemmin niin paljon ja selvinnyt niistä kuin koira veräjästä että ei haittaa jos menee välillä toisinkin päin.
 
Ihan järjettömän kova oli siis tuo pysähtymisrangaistus ottaen huomioon että pahemmistakin tilanteista on yleensä selvinnyt pelkällä läpiajorangaistuksella.

Silverstonen uusittu varikkosuora on lyhyt ja oikaisee oikeaan rataan nähden niin paljon, että pelkkä läpiajorangaistus ei paljoa tunnu kierrosajassa, joten tällä kertaa FIA päätti käyttää stop and go systeemiä. Itse asiassa kilpailussahan olisi päässyt nopeammin maaliin varikon kuin itse varsinaisen radan kautta, mutta tämä juttu taisi olla kielletty kilpailijoilta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Silverstonen uusittu varikkosuora on lyhyt ja oikaisee oikeaan rataan nähden niin paljon, että pelkkä läpiajorangaistus ei paljoa tunnu kierrosajassa, joten tällä kertaa FIA päätti käyttää stop and go systeemiä.

Niinpä olikin joo. Sitten tuon ymmärtää paremmin. Mutta silti oikea ratkaisu olisi ollut minusta jättää tuo kokonaan rankaisematta, ei Schumi tuossa tarkoituksellisesti kolaroinut.
 

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Tämän vuoden Silverstone on siis ajettu ja viikonloppu tarjosi ainakin politikointia, joskin myös ihan hyvän kilpailun. Päällimmäisenä jäi mieleen kuitenkin tuo FIA:n palloilu pakokaasu ratkaisun kanssa. Ensin piti rajoittaa nuo hot&cold blowingit 10%, mutta sitten annettiin McLareneille erikoisvapaudet, sen jälkeen Renault sai samat vapaudet ja sitten ne vielä otettiin relluilta uudestaan pois. Nyt kuitenkin kisan jälkeen tiedotettiin että palataan samoihin sääntöihin kuin edellisessä kisassa Valenciassa. Ei voi, kuin ihmetellä, että minkä takia piti alunperinkään lähteä sääntöjä muuttamaan kesken kauden, kun kyse ei ollut edes turvallisuus asioista? No saivat sentään voimasuhteet muuttumaan, kun näytti siltä, että noista rajoituksista kärsivät lähinnä Red Bull ja McLaren. Sen sijaan Ferrariin tuo ei näyttänyt vaikuttavan oikeastaan ollenkaan. Yllättävän hiljaa olivatkin koko viikonlopun asiasta.

Kisassa sen sijaan näkyi olevan ihan hyvää vääntöä ja kaudelle saatiin neljäs eri voittaja, kun el banco onnistui tuomaan ferrarinsa ensimmäisenä ruutulipulle. Hieman heitä auttoivat nuo ongelmat Vettelin varikkokäynnin yhteydessä, mutta tuskin Vettelkään olisi pystynyt pitämään Alonsoa takanaan sillä sen verran lujaa ferrari kisassa kulki. Vettel teki sen minkä pystyi tuon varikko episodin jälkeen tekemään ja toi auton maaliin toisena. Webberin suoritus puolestaan ei kisassa kovin ihmeellinen ollut. Ensin menetti lähdössä ykköspaikan ja sitten epäonistuneen taktiikan johdosta oli jo sijoilla 4-5, mutta lopulta onnistui nousemaan kolmanneksi. Sen sijaan tapa, jolla Mark suhtautuu näihin tallinsa määräyksiin on joksenkin lapsellista. Ensinnäkään ei ole halukas niitä noudattamaan ja sitten avautuu niitä toimittajille. Itse oli kuitenkin viime vuoden Turkin GP:ssä vähän ennen sitä kolaria pyytänyt tallia jäädyttämään tilanteen hänen ja Vettelin välillä, joten silloin tuon ratkaisun pyytäminen ei näyttänyt häntä haittaavan.

Hamilton näytti yrittävän kaikkensa, että pääsisi kisassa hyvään suoritukseen. McLaren oli vaan lähes koko viikonlopun hukassa auton säätöjen kanssa ja sitten kun tuo polttoaineen riitävyyskin oli kisassa tiukoilla niin podium sijoitukset jäivät haaveiksi. Buttonin kisan sitten tiimi pilasi oikein viimeisen päälle. Lähettää nyt auto radalle, jossa etupuorän mutteri ei ole kiinni. Melkoista sähläystä McLarenilla itse kilpailussa. Massa taas ajoi kohtuulisesti ja sai ihan ok pisteet, mutta silmiin pistävää on se, kuinka paljon ero tallikaveriin kisoissa on. Eilen ei kyllä hänen taktiikkaansa hirveämmin panostettu, mutta tällä menolla ei kannataisi hänen sopimustaan uusia. Kovalaiselle olisi nyt suonut edes päästä maaliin, kun kerrankin olisi ollut mahdollisuus tehdä hyvä tulos, mutta eihän se tekniikka silloin tietenkään pelaa.

Kahden viikon päästä sitten Nürburgring, jossa voimasuhteet voi taas muuttua.
 
Viimeksi muokattu:

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Päällimmäisenä jäi mieleen kuitenkin tuo FIA:n palloilu pakokaasu ratkaisun kanssa. Ensin piti rajoittaa nuo hot&cold blowingit 10%, mutta sitten annettiin McLareneille erokoisvapaudet, sen jälkeen Renault sai samat vapaudet ja sitten ne vielä otettiin relluilta uudestaan pois. Nyt kuitenkin kisan jälkeen tiedotettiin että palataan samoihin sääntöihin kuin edellisessä kisassa Valenciassa. Ei voi, kuin ihmetellä, että minkä takia piti alunperinkään lähteä sääntöjä muuttamaan kesken kauden, kun kyse ei ollut edes turvallisuus asioista?

Ensimmäisenä tulee mieleen se, että Vettelin ylivoiman vuoksi MM-sarjaa koitetaan "väkisin" tasoittaa jotenkin. Tämä pakokaasuepisodi oli naurettava, enkä lainkaan ihmettelisi jos koko idean kehto olisi Ferrarin päämaja. Tätä tukisi mediahiljaisuus Ferrarin puolelta ja toisaalta tuon epäonnistuneen kokeilun kannattaminen. Alonso, niin mulkero kun onkin, on myös loistava kuski ja tasavertasella autolla haastaisi Vettelin tosissaan. Vähän jäi sellainen tunne, että Ferrari-Todt halusi tasoittaa taistelua, mutta jäi ilman tukea. Sitten esiin tuli FIA-Todt ja Bernie-setä ja palattiin aiempaan ruutuun. Mahtoiko Ferrari saada vetäytymisestään taskut täyteen kahisevaa Bernie-sedän suunnalta? Aika tekaistulta kuulosti Domenicalin lausunto, että vetäytyivät "lajin edun nimissä". Uskokoon ken haluaa.

Kesken kauden ei tosiaan saisi puuttua muihin kuin turvallisuutta edistäviin sääntömuutoksiin. Tallien erot perustuvat pitkälti nerokkaiden ratkaisujen löytämiseen ja siitä saatuun etuun, joten pidän arvelluttavana teknisten sääntöpykälien viilaamista kesken kauden. Onneksi nyt tajusivat vetäytyä, vaikka ei sarjan tasoittuminenkaan pahaa tekisi. Vettel kaasuttelee mestaruuteen, jos pystyy osallistumaan kaikkiin kisoihin. Lotus ja keskikasti, taitaa olla utopiaa tälläkin kaudella. Valitettavaa Kovalaisen kannalta. Toivottavasti pääsee jonnekin, jossa on paremmat mahdollisuudet taistella pistesijoista.
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Ensimmäisenä tulee mieleen se, että Vettelin ylivoiman vuoksi MM-sarjaa koitetaan "väkisin" tasoittaa jotenkin. Tämä pakokaasuepisodi oli naurettava, enkä lainkaan ihmettelisi jos koko idean kehto olisi Ferrarin päämaja. Tätä tukisi mediahiljaisuus Ferrarin puolelta ja toisaalta tuon epäonnistuneen kokeilun kannattaminen. Alonso, niin mulkero kun onkin, on myös loistava kuski ja tasavertasella autolla haastaisi Vettelin tosissaan. Vähän jäi sellainen tunne, että Ferrari-Todt halusi tasoittaa taistelua, mutta jäi ilman tukea. Sitten esiin tuli FIA-Todt ja Bernie-setä ja palattiin aiempaan ruutuun. Mahtoiko Ferrari saada vetäytymisestään taskut täyteen kahisevaa Bernie-sedän suunnalta? Aika tekaistulta kuulosti Domenicalin lausunto, että vetäytyivät "lajin edun nimissä". Uskokoon ken haluaa.

Kyllähän tuo tulee heti mieleen, että tämä sääntöpelleily olisi tehty Ferrarin aloitteesta. Sen verran enemmän huomiota tämä talli saa medialta, faneilta ja varmaan FIA:ltakin suhteessa muihin eli heidän ehdoktuksilla/mielipiteillä on merkitystä. Tuskinpa kuitenkaan saivat rahaa tuosta omasta kannasta vetäytymisestä, sillä hehän saavat jo joka vuosi rekkalllisen cashiä Maranelloon Santanderin sponssaamana ja kun muitakin rahakkaita yhteistyökumppaneita on, ei Ferrarin luulisi olevan rahan tarpeessa. Olisikohan Berniellä sen sijaan ollut ikään kuin "varastossa" jotain tietoja, joilla kiristää punaisia "lajin edun nimissä"? Tällöin tuon vetäytymisen ymmärtäisi.
 
Kimi Räikköstä huhutaan jälleen kerran takaisin ykkösiin. YLE uutisoi seuraavasti: Saksalaislehti: Räikkönen ehdolla Red Bullille. Maikkari puolestaan värittää uutista seuraavaan malliin: Saksalaislehden kohuväite: Red Bull haluaa Räikkösen.

Oma mielipiteeni on, että Formulat kaipaavat yhden Suomalaiskuskin lisää. Vaikka Heikki ajaa kalustoon nähden erinomaisesti, on ero kärkeen 3-4 sekuntia ja keskikastiinkin matkaa on vielä 1-2 sekuntia. Kisassa puuttuva KERS näkyy muita talleja vastaan helppoina ohituksina. Valtteri Bottaksesta on puhuttu useaan otteeseen, mutta ainakin tämä kausi GP3:sessa on mennyt varsin heikosti, joten tuskinpa häntäkään nähdään ykkosissä vielä seuraavan parin kauden aikana. Räikkönen voisi parhaana päivänä hyvällä kalustolla taistella kilpailujen voitoista.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Räikkönen voisi parhaana päivänä hyvällä kalustolla taistella kilpailujen voitoista.
Ilman muuta. Hyvän auton alle saadessaan tulisi edelleen menemään kovaa. Maailmanmestaruuteen en rahojani laittaisi, mutta pari voittoa ainakin.

Nuorempana fanitin Häkkistä ja myöhemmin Kimiä. Koko ajan on ollut suomalainen kärkitallissa taistelemassa vähintään voitoista. Jokainen aika-ajo ja kilpailu tulee edelleen katsottua, mutta ei niissä sitä tunnetta ole mukana mitä joskus. Kimin paluu olisi formuloillekin merkittävä asia. Yksi seuratuimpia ja suosituimpia kuljettajia koskaan. Aasiassa ainakin olivat ainakin hulluna Kimiin.

Vertaa vaikka Kimiä ja Alonsoa. Alonso tuntuu olevan jokaisessa likaisessa sopassa mukana ja jatkuvasti antaa kommentteja, joilla korostaa itseään ja kehuu omia ajotaitojaan. Nopea kuljettaja ei siinä mitään, mutta kun mietitään Räikköseen jolle on aivan sama kuka sitä toista tiimin autoa ajaa. Kimiä ei yksikertasesti kiinnosta.

Ehkä sitä pitää vain herätä haavemaailmasta ja ymmärtää se todennäköisyys Kimin paluulle. Se on pieni, mutta onhan se olemassa.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Taas jokavuotisia Kimi-huhuja. Voisihan se ehkä harkita tuloa, jos lyödään 30m palkka ja Red Bullin loistoauto. Kimin paluu olisi kyllä buusti koko lajille, mutta valitettavan epätodennäköistä, että Kimi palaisi.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vertaa vaikka Kimiä ja Alonsoa. Alonso tuntuu olevan jokaisessa likaisessa sopassa mukana ja jatkuvasti antaa kommentteja, joilla korostaa itseään ja kehuu omia ajotaitojaan. Nopea kuljettaja ei siinä mitään, mutta kun mietitään Räikköseen jolle on aivan sama kuka sitä toista tiimin autoa ajaa. Kimiä ei yksikertasesti kiinnosta.

Kyllähän Räikkösenkin sisällä kuohui, mutta hän ei vain päästänyt sitä julkisuuteen.

Räikkönen harjoituksista: "Ei nää mitään kerro, aika-ajossa sen vasta tietää."
Aika-ajoista: "Ei nää mitään kerro, ku ei tiedä paljo muilla oli bensaa."
Ennen kisaa: "En tiiä yhtään, kisa näyttää."
Kisan jälkeen: "Turha sitä on enää kommentoida."

Nykyäänhän puhutaan, että pitkän poissaolon jälkeen ei pysty huipulle palaamaan. Luca Badoer oli siitä karmein esimerkki, eikä Schuminkaan paluu ole tuottanut kuin paljon irronneita etusiipiä ja yhden nelostilan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nykyäänhän puhutaan, että pitkän poissaolon jälkeen ei pysty huipulle palaamaan. Luca Badoer oli siitä karmein esimerkki, eikä Schuminkaan paluu ole tuottanut kuin paljon irronneita etusiipiä ja yhden nelostilan.
Badoer ollut joskus huipulla? Eipä tuolla Mercedeksellä mihkään kovin isoihin tuloksiin ylletä senhän on Rosberg näyttänyt tallikaverina. Tosin Schumacher pääosin kyllä ajanut Nicoa heikommin.

Jännä juttu kun miettii Rosbergia. Edelleen fiilis Nicosta nuorena kuskina, joka parin vuoden sisällä ajelee mestaruuksia jossain huipputiimissä. Sama fiilis ollut päällä nyt viimeiset 5v.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nykyäänhän puhutaan, että pitkän poissaolon jälkeen ei pysty huipulle palaamaan. Luca Badoer oli siitä karmein esimerkki, eikä Schuminkaan paluu ole tuottanut kuin paljon irronneita etusiipiä ja yhden nelostilan.

On tuossa se ero että Badoerille tuli sitä taukoa välillä tasan kymmenen vuotta, eikä hän ikinä mikään huippukuski edes ollut ennen tuota taukoakaan. Ja Schumin kohdalla yksi ongelma oli viime kaudelle tullessa se että säännöt olivat ehtineet muuttua aika paljon ja autot oli varsin erilaisia kuin aikaisemmin, ja tietenkin myös iällä on vaikutusta koska ei Schumi enää mikään nuorukainen ole. Tällä kaudellahan tuo homma on sujunut jo vähän paremmin ja Nico on joutunut huomattavasti tiukemmalle kuin viime kaudella, mutta ei tuolla Mersun autolla mihinkään ihmesuorituksiin pysty venymään.

Jos Kimi ensi kaudelle tekisi paluun (mihin en kyllä usko ollenkaan) niin ei hänelle tulisi kuin kaksi kautta poissaoloa. Välttämättä tuolla ei vielä olisi mitään suurta vaikutusta kilpailukykyyn, kyllähän Prostkin voitti mestaruuden suoraan kun palasi ykkösiin yhden välivuoden jälkeen.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Badoer oli kuitenkin suht koht kelvollinen kuski uransa ensimmäisellä osalla. Comeback hipoi historian huonointa kilvanajoa, kun Spassa samalla autolla voitettiin ja hävittiin. Ja se auto oli Ferrari.

Räikköselläkin motivaatio koko formuloihin notkahti, kun tavoite eli yksi mestaruus tuli täyteen.

Schumacher puolestaan on ollut lajin kenties se ykkösmies (ainakin joillakin mittareilla). Kolme vuotta taukoa, niin hänen on tarvinnut opetella laji siinä määrin uudestaan, että puolentoista vuoden yrittämisen jälkeen haastaa tallikaverinsa aika-ajoissa. Siinä on aika iso notko minun mielestäni.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jännä juttu kun miettii Rosbergia. Edelleen fiilis Nicosta nuorena kuskina, joka parin vuoden sisällä ajelee mestaruuksia jossain huipputiimissä. Sama fiilis ollut päällä nyt viimeiset 5v.

Jännä juttu, mutta sama homma oli isä-Rosbergin kanssa, lukuunottamatta vuotta 1982 Keke oli tallin suhteen aina altavastaajan asemassa, Williamsiltakin mies onnistui lähtemään juuri kun Honda-yhteistyö tuotti mestaruusauton. Tosin tietysti McLaren-siirrossahan Kekellä ei ollut pääpointtina enää pelkkä mestaruuksien voittaminen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Badoerin ongelma oli ettei päässyt testaamaan autoa vaan kylmiltään suoraan kisaviikonlopulle ja sieltä hakemaan sitten tuntumaa. Toki oli joitakin testejä viimevuosina ajanut ettei ihan kylmiltään lähtenyt, mutta ei se palaaminen ilman kunnon testisessioita ole niin helppoa. Badoeri taisi olla testikuskina kylläkin tallissa, mutta kun säänöt on muuttunut niin ei ollut päässyt juurikaan ajamaan tuolla uudella autolla.

fisichellakin taisi jäädä tuolla autolla vaikka kuinka paljon kärjelle vaikkakin ei tosiaan niin paljoa kun badoer, tuo vain osoittaa että vaikka ajaa aktiivisesti niin toisesta autosta toiseen hyppääminenkään ei ole niin helppoa.

Pointti jokatapauksessa että jos Kimi tulee takaisin niin ei heti kyllä varmaan kovia tavoitteita kannata asettaa. Testaamiset ja muutkin kun on rajoitettu tiettyyn määrään niin homma ei ole helppoa tehdä paluuta. Schumillakin varmaan yksi syy miksei menestys ole ollut toivottua on tuo, että ennenvanhaa ferrarin testiradalla vedettiin pitkiä päiviä hakiessa parhaita säätöjä ja osia autoon, nyt auton kehitystä on rajoitettu ja myös testikilometrejä.. renkaatkin ja kaikki muuttunut rajusti sen jälkeen. Myös täydellä bensalastilla ajaminen kisoissa on paljon hankalampaa kun Ferrarilla pystyi vetään melko pienellä lastilla kun johtoasemassa ajettiin ja palattiin takaisin ylivoimaiseen kärkeen.. Pointti tässäkin vain että ei se kimin palaaminen niin helppoa ole kyllä vaikka nuori nopeasti oppiikin viellä uudet säänöt, mutta voisi olla että jos palaa takaisin niin monen vuoden suunitelmat kannattaa tehdä, eka kausi voi mennä oppimiseen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Schumin tapauksessa on tosin myös muistettava että nyt (todennäköisesti) autoa ei tehdä mittatilaustyönä lähtökohtaisesti hänen toiveidensa mukaan, vaan sellaiseksi että myös Nico voi tasapuolisesti sillä pärjätä.

Tässä voi ollakin Mersun akilleen kantapää, yleisesti on huomattu että voitoista taisteleminen vaatii yleensä sen että autoa lähtökohtaisesti kehitetään toisen(nopeamman) kuskin tarpeiden mukaan. Poikkeuksena tietenkin tilanteet joissa tallilla on joku etulyöntiaseman takaava tekninen innovaatio(tupladiffuusori, turbo, tms). Tästä syystä uskon esimerkiksi McLarenin olevan välillä ongelmissa, autonkehitystä ei voida valjastaa palvelemaan yksinomaan toisen kuljettajan ajotyyliä, jolloin joudutaan tekemään kompromisseja jotka eivät tuota maksimaalista tulosta. Esimerkiksi Ferrarilla ja Red Bullilla on tilanne sinänsä helpompi koska he keskittyvät yksinomaan Alonson/Vettelin toiveiden täyttämiseen.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Varmasti suuri tekijä Schumacherin suuruudessa oli siinä harjoitustyön määrässä ja laadussa. Hänellä oli motivaatio testata uudelleen ja uudelleen. Niin kauan, että on hyvä. Vastaavasti tallin yleinen linja oli samansuuntainen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

trap

Jäsen
Eipä tuolla valitettavasti ole oikein mitää väliä. Harmi, että hyvällä autolla menestymään pystyvät Trulli, Glock ja Kovalainen köröttelevät perällä sekundakalustolla jo toista kautta. Trullinkin ehkä pitäisi vaan pystyä päästämään irti ja seurata Coulthardin & Fisicon jalanjälkiä. Harmi sinänsä, ikävä tulee näitä vanhoja naamoja.

Autosportissa tosin Fernandes puhui jotain että Trullin jatko Lotuksella myös ensi kaudella on lähellä. Tiedä sitten onko järkeä, samanlaista onnenkantamoista ja uutta nousua tuskin enää sattuu kuin Barrichellolle -09. Rubenshan on myös lähellä jatkaa historian pisintä F1-uraa Williamsilla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipä tuolla valitettavasti ole oikein mitää väliä.

Tämänhetkisen menestymisen kannalta ei olekaan, mutta uskoisin että erittäin kokeneesta Jarno Trullista olisi auton kehittämisen kannalta enemmän hyötyä kuin Chandhokista jota en kyllä pidä kovin suuressa arvossa. Yleensäkin olen sitä mieltä että näiden uusien tallien ja pikkutallien pitäisi aina hankkia ainakin yksi mahdollisimman kokenut kuljettaja joka pystyisi antamaan hyvää palautetta autosta. Kun testaamista on rajoitettu vielä niin paljon viime vuosina niin on entistä tärkeämpää että talli saisi kuljettajistaan kisaviikonloppujen aikana mahdollisimman paljon hyötyä irti myös testimielessä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämänhetkisen menestymisen kannalta ei olekaan, mutta uskoisin että erittäin kokeneesta Jarno Trullista olisi auton kehittämisen kannalta enemmän hyötyä kuin Chandhokista jota en kyllä pidä kovin suuressa arvossa. Yleensäkin olen sitä mieltä että näiden uusien tallien ja pikkutallien pitäisi aina hankkia ainakin yksi mahdollisimman kokenut kuljettaja joka pystyisi antamaan hyvää palautetta autosta. Kun testaamista on rajoitettu vielä niin paljon viime vuosina niin on entistä tärkeämpää että talli saisi kuljettajistaan kisaviikonloppujen aikana mahdollisimman paljon hyötyä irti myös testimielessä.

Toisaalta näin, mutta onhan heikilläkin kuitenkin jo 5 kausi menossa joten ihan kokematon kuski hänkään ei enää ole, tosin ei mitään hajua miehen taidoista kehittää autoa ja säätää sitä, mutta melkein kyllä Trullinkin voisi jo päästää menemään. Kuitenkin jos kakkoskuskina on joku rahaa tallille tuova kuski niin kyllähän sekin vähän avittaa tallia, varsinkin jos kuskilla on jo kokemusta formuloista aikaisemmilta kausilta.

Aika jännä tuo järjestelmä jos jatkossa varikolla ajetaan pelkällä sähköllä. Tavallaan tuo on askel etenpäin, mutta toivottavasti ei olla menossa kohti "polkuautoja". Samalla saadaan ehkäpä suosiota laajemmalta markkina-alueelta ja ehkä viherpeukalotkin suhtautuu positiivisemmin lajia kohti..
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samalla saadaan ehkäpä suosiota laajemmalta markkina-alueelta ja ehkä viherpeukalotkin suhtautuu positiivisemmin lajia kohti..

Epäilen näiden viherpeukaloiden suhtautumista vahvasti. Autojen pitäisi olla pelkästään sähköllä kulkevia niin kyseiset henkilöt olivat tyytyväisiä. Vaikka pudotus esimerkiksi bensan käytössä on ilmeisesti roima:
Kaudella 2014 F1-autoihin tulee 1,6-litrainen V6-turbomoottori, johon saa syöttää polttoainetta maksimissaan 100 kiloa tunnissa.
(Lainaus otettu tästä MTV3:n uutisesta liittyen formuloihin. Kyseisen linkin jo nimimerkki Kaulasuoja on linkittänyt.

Toivon mukaan kyseiset muutokset eivät aja koko lajia alas. Vauhtilajista kysymys kumminkin. Onko muuten tietoa, kuinka paljon nuo muutokset ylipäätänsä verottavat huippunopeuksista noin suurinpiirtein, jos verottavat ollenkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös