Formula 1 – kausi 2011

  • 98 796
  • 515

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Ensimmäinen tylsä kisa tänä vuonna. Eipä siinä, sillä en odottanutkaan taphtumarikasta kisaa tästä, mutta ei tämän radan pitäisi kuulua kalenteriin ollenkaan. Eipä näyttänyt myöskään tuo moottorisäätöjen muuttamisen kieltäminenkään aika-ajon ja kisan välillä vaikuttaneen voimasuhteisiin millään tavalla. Red Bull ja Vettel menee edelleen menojaan. El Banco pystyi tunkemaan itsensä Red Bullien väliin, mutta muilla ei ollut mitään mahdollisuuksia. Hamiltonkin oli aika vaisu startissa ja pystyi paikkaamaan huonoa lähtöään ainoastaan yhdellä sijalla loppukisan aikana. Eipä myöskään tainnut osua keneenkään :o (olikohan joku tunkenu rauhoittavia sen ruokaan?). Edellisen kilpailun voittajakin jäi kuudenneksi ja hävisi keskimäärin yli sekunnin Vettelille kierroksella. Kaiken lisäksi ainoastaan seitsemän autoa oli samalla kierroksella kärjen kanssa, hurjimpien jäädessä kolme kierrosta voittajasta. Tällaista tarjosi Euroopan GP. Listataan ny vielä plussat ja miinukset.

Vettel ++++
Alonso +++
Rosberg ++
Webber, Massa +
Hamilton -
Button --
Valencian rata ---

Seuraavaksi sitten vuorossa Silverstone, jossa ilmeisesti on tehty puitteisiin aika paljon muutoksia. Lisäksi Silverstonesta lähtien kielletään pakokaasujen ohjaaminen diffuusoriin silloinkin, kun kaasua ei paineta. Saapa nähdä miten tämä muutos vaikuttaa voimasuhteisiin, vai vaikuttaako mitenkään?

Muutamia ohituksia sentään tänään nähtiin mutta nekin oli oikeastaan kaikki näitä DRS:n avulla suoritettuja "heittämällä suoralla ohi ilman että toisella on mitään mahdollisuutta puolustautua" ohituksen irvikuvia. Mitään todellista kilvanajoa ei nähty kuin tuolla keskikastissa aika ajoin.

Jep näitä ohituksia nähtiin, mutta eipä näillä autoilla oikein muunlaisia ohituksia nähdä. Jarrut ovat ns liian hyvät, eivätkä näin oikein mahdollista Hamilton -tyylisiä syöksyjä kurveihin ilman että kolahtaa. Parempi siis, että ohitellaan DRS:n avulla, kuin että ei ohiteltaisi juurikaan.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kausi ei ole edes puolessa välissä, mutta mestaruus on käytännössä ratkennut. Mikään muu kuin vakava loukkaantuminen ei voi viedä mestaruutta Vetteliltä. Kahdeksan kisaa, joista kuusi voittoa ja kaksi kakkosijaa, pisteitä 14 vaille maksimit. Sanokaa mitä sanotte, mutta Vettel uusii mestaruuden. Tuleva tuplamestari on äärettömän varma ratissa, vaikka Kanadassa voitto lipsahtikin ajovirheeseen. Tänään Valenciassa kliinisen varma suoritus ja voitto kotiin. Kuivalla kelillä virheitä ei vaan tule ja kun auto on sarjan paras, niin jälki on murhaavaa. Ennätykset on tehty lyötäviksi ja Vettel saattaa muutamasta tilastosta pyyhkiä Schumin nimen pois.

Pientä luovuttamista on havaittaissa myös kuskien piirissä
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tietysti, vaikka Valencia olisi miten tylsä rata, niin jos autot ovat nopeusjärjestyksessä, niin silloinhan ei voi ohituksiakaan tulla. Nyt monesti oli jopa talleittain autot järjestyksessä. Ja kukaan ei sattunut keskeyttämään. Sinänsä terveellistä nähdä kisa, jossa hyvin harvalla on ongelmia. Silloin toteutuu autojen nopeusjärjestys. Yleensähän Barcelona on hoitanut tämän.

Suurin ongelma ns. tylsyyden kannalta toki on Vettelin ylivoima. Jos kisassa voittotaistelu ei ole missään vaiheessa auki ja sama mies johtaa paalulta maaliin, on se aina tylsää tietyssä mielessä. Ja sama kauden tasolla jos ja kun mestaruus on selvä. Nythän se on selvä ilman sensaatiomaisia käänteitä. Ratkennee Unkarissa lopullisesti.

Tää vuosi 2002:ta muistuttaa.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Adrian Newey on taas tehnyt erinomaista työtä. Selkeästi paras auto, Vettel on nyt huippukunnossa sekä fyysisesti että mentaalisesti ja muut sopivasti ovat hieman hukassa. Vettelistä voi hyvinkin tulla vasta NHL varauksen saaneen Schumacherin ennätyksen rikkoja. Ainakin lupaavalta näyttää nyt.

Kovalaisen tilanne taas ei hurjasti näytä parantuneen vaikka Heikki kovasti painottaakin että Lotus on pitkän tähtäimen projekti. Toki Heikki paukuttaa Trullia päähän melkein jokaisessa kisassa, mutta vaatimukset (ainakin mulla) ovat korkeammalla. Pitäis hiljalleen päästä siihen keskikastiin ainakin mukaan eikä vaan körötellä hännillä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä mestaruus alkaa olla taputeltu, käytännössä vain vakava loukkaantuminen tai ihme voi viedä Vetteliltä mestaruuden. Tietysti tuo seuraavaan kisaan tuleva sääntömuutos saattaa vielä keikauttaa asetelmaa mutta en usko että Red Bullin nopeus johtuisi pelkästään tuosta pakokaasujen kierrätyksestä vaikka se järjestelmä kuulemma olisikin erityisen onnistunut Renault-talleilla. Ja esim. Hamilton ehti jo sanomaan että McLaren saattaa olla tuon sääntömuutoksen suurimpia kärsijöitä, McLarenhan oli testeissä todella pahasti pulassa autonsa kanssa ja ilmeisesti saivat sen toimimaan kopioimalla tuon järjestelmän Renault-talleilta.

Mark Webberillä tietysti on yhtä nopea auto allaan kuin Vettelillä, ja Webber on osoittanut olevansa myös nopea kuljettajakin, joten hän voisi vielä Vettelin haastaa loppukaudesta mikäli kävisi jonkin sortin ihme että Vettelille tulisi ongelmia muutamassa kisassa. Nythän Red Bullin kaikki tekniset ongelmatkin tuntuu keskittyvän pelkästään Webberin autoon (esim. eilenkin ongelmaa vaihdelaatikon kanssa).

Mutta melkeinpä voisi jo onnitella Vetteliä uran toisesta maailmanmestaruudesta.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mielestäni Webberin a. suorituksissa ja b. olemuksessa ei ole koko kaudella sellaista paloa, että olisi tosissaan haastamassa Vetteliä. Pikemminkin asemaansa alistunut. Viime kauden lopussa selvisi, että talli on aina Vettelin puolella, niin olkoon nyt sitten.

Kiltti kakkoskuski on monen mestaruuden tae ollut.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Mielestäni Webberin a. suorituksissa ja b. olemuksessa ei ole koko kaudella sellaista paloa, että olisi tosissaan haastamassa Vetteliä. Pikemminkin asemaansa alistunut. Viime kauden lopussa selvisi, että talli on aina Vettelin puolella, niin olkoon nyt sitten.

Kiltti kakkoskuski on monen mestaruuden tae ollut.
Ja tämän lisäksi Webberin sopimuksessa on todennäköisesti suhteellisen iso bonus tallimestaruudesta ja pieni kuljettajien maailmanmestaruudesta. Vettelin sopimuksessa voi hyvinkin olla määrät toisinpäin.
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Mielestäni Webberin a. suorituksissa ja b. olemuksessa ei ole koko kaudella sellaista paloa, että olisi tosissaan haastamassa Vetteliä. Pikemminkin asemaansa alistunut. Viime kauden lopussa selvisi, että talli on aina Vettelin puolella, niin olkoon nyt sitten.

Tai sitten syy Webberin "vaisuuteen" on se, että täksi vuodeksi siirryttiin huonompiin renkaisiin ja silloinhan yleensä tulee eroja kuskien suhteen. Tuskin Mark yhtään sen hitaampi on kuin viime vuonna, mutta Vettel vain pystyy ajotaidollaan käyttämään renkaiden suorituskyvyn paremmin kuin Webber. Hieman samaahan on havaittavissa Ferrarilla Alonson eduksi, sillä erolla, että Massa ei pystynyt viime vuonnakaan kuin muutamassa kisassa haastamaan el bancon.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielestäni Webberin a. suorituksissa ja b. olemuksessa ei ole koko kaudella sellaista paloa, että olisi tosissaan haastamassa Vetteliä.

Ei ole ollut, syynä varmaan kirvelevä tappio tallikaverille viime kaudella ja aika pieleen lähtenyt alkukausi monine ongelmineen (+ se että nämä uudet renkaat eivät näy oikein istuvan Webberin ajotyyliin yhtä hyvin kuin Vettelin). Mutta Webberillä on taito ja osaaminen edelleen olemassa ja minä luulen että se palokin löytyisi taas jos Webber saisi pari kunnon onnistumista ja ehkä Vettelille pari nollaa tauluun että se ero MM-taulukossa kaventuisi siedettävälle tasolle. Silloin ehkä Webber pystyisi vielä jonkinlaisen haasteen tallikaverilleen heittämään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Talven testeissä Red Bullilla huimia kierrosaikoja takonut Daniel Ricciardo pääsee Silverstonessa ajamaan kilpaakin, korvaa nimittäin Hispanian Narain Karthikeyanin ainakin tuossa seuraavassa kisassa. Ilmeisesesti on Karthikeyanilta pätäkät loppu kun hän ilmeisesti ajaa seuraavan kisansa vasta kotikisassaan Intian GP:ssä.

Eipähän tuolla Hispanian romulla mihinkään ihmesuorituksiin pysty yltämään kukaan mutta mielenkiintoista on nähdä minkälaisen haasteen Ricciardo pystyy heittämään Liuzzille.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voisinpa melkein lyödä pääni pantiksi sen puolesta, että Red Bull ostaa loppukaudeksi Ricciardolle tuon Hispania paikan. Lienee kuitenkin aika selvää, että hän ajaa ensi kaudella toista Toro Rossoa, kun kyseessä on kuitenki "superlupaus" joten saanee nyt sitten hyvää kokemusta F1:stä.

Kuten -OO- sanoi, eihän toi romu mihinkään kulje, mutta jännä nähdä kykeneekö antamaan selkään Liuzzille. Veikkaan että voi tulla Italiaanolle paniikki tämän kundin kanssa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voisinpa melkein lyödä pääni pantiksi sen puolesta, että Red Bull ostaa loppukaudeksi Ricciardolle tuon Hispania paikan. Lienee kuitenkin aika selvää, että hän ajaa ensi kaudella toista Toro Rossoa, kun kyseessä on kuitenki "superlupaus" joten saanee nyt sitten hyvää kokemusta F1:stä.

Minulla on sellainen käsitys että Toro Rosson kummankaan kuljettajan paikat ei olisi kiveen kirjoitettuja, ainakin Alguersuarin paikan huhuttiin olevan liipasimella jokin aika sitten (on tosin ajanut nyt kahdessa kisassa peräkkäin pisteille sen jälkeen). Eli tuossa voi olla siitäkin kyse että Ricciardoa testataan nyt Hispanialla kisatilanteessa ja nostetaan sitten homman toimiessa Toro Rossolle - jos ei vielä tällä kaudella niin viimeistään sitten ensi kaudeksi.
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Silverstonen viikonloppu lähestyy ja samalla mielenkiinto nousee uusien teknisten määräyksien myötä. Muuttuvatko voimasuhteet ja mihin suuntaan? Tässä oheisessa artikkelissa on hieman infoa tekniikasta, mikä tullaan kieltämään ellei ole jo sattunut silmään.

Blowing hot and cold - the off-throttle diffuser debate
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä sitä nyt oltaisiin työreissun takia 20 mailin päässä radasta. Tänään ajattelin, kun oli lyhyempi päivä, että voishan sitä pyörähtää Silverstonessa kattomassa paikkoja muuten vaan. Aamulla autoratiossa sitten höpistiin jotain traffic jams caused british gp.. Luulin ettei se oo vielä tänä viikonloppuna. No ruuhkat on sitä luokkaa ettei viitti ees aivastaa siihen suuntaan. Jos olis vapaata viikonloppuna niin tulis ehkä mentyäkin katsomaan.

Sää on ollut tän viikon mukavan epävakaista täällä. Nytkin radan suunnassa oli oikein synkkä pilvi, kun ajelin hotellille. Paljon mahdollista että vettä on tulossa.
 

maukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kontulan Jokerit
Kyllä näkee, että suomalaisten kiinnostus ykkösiin on romahtanut kun ei ole enään kuskeja huipputalleissa. Maikkaria mahtaa vituttaa ja lopettavat kohta lähetykset. Kovalainenkin kuulemma vaihtaa ensi kauden jälkeen ralliin.

On sääli, että ei enään Kimin ja Mikan jälkeen löytynyt ketään. Nämä bottasit ja muut eivät tule koskaan ajamaan ykkösissä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös tuosta ollut joskus juttua, että Maxin tilaajien määrä romahti ihan helvetisti, kun Räikkönen lopetti? Sen takia siellä ruvettiin vissiin panostamaan enemmän ralliin, vaikka sekin on kyllä ihan paskaa. Samoja koosteita useaan kertaan jne.

Aika huonolta näyttää Suomalaisten tilanne tällä hetkellä tulevaisuutta ajatellen. Sellaisia superlupaavia kuskeja ei taida olla kuin tämä 17-vuotias Aaro Vainio. Kundia on muistaakseni joskus verrattu Schumacheriinkin, en kyllä muista missä.

Bottas vaikuttaa näin sivusta seurattuna aikailla Heikki Kovalainen kakkoselta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä näkee, että suomalaisten kiinnostus ykkösiin on romahtanut kun ei ole enään kuskeja huipputalleissa. Maikkaria mahtaa vituttaa ja lopettavat kohta lähetykset. Kovalainenkin kuulemma vaihtaa ensi kauden jälkeen ralliin.

On sääli, että ei enään Kimin ja Mikan jälkeen löytynyt ketään. Nämä bottasit ja muut eivät tule koskaan ajamaan ykkösissä.

Johtuisiko myös lajin ylipäätänsä siitä kun kisat ovat hieman heikompaan suuntaan mennyt.. tosin onhan viimekausilla ollut melko hyvää mestaruuskamppailua jne.. mutta ei paljon ohituksia ja kun keskeytyksiäkään ei ole nähty moneen kauteen montaa, niin sekin mielenkiinto on mennyt kun ei moottorit rähjähdä viimeisellä kieroksella ja kuskit itkemässä pusikossa. Aika-ajot mennyt mielestäni tällä nykyisellä systeemillä ja myös edellisillä huonompaan suuntaan, toki aika voi tehdä tepposet ja olla siinä 2000-luvun alun ja 90 luvun lopun kisatkin yhtä tylsiä, mutta siihen aikaan minä pienenä poikana katsoin kaikki harjoituksetkin ja warm-upit, nyt ei viitsi edes aika-ajoja katsoa.

Jännä muuten, ennen tuli Schumia inhottua yli kaiken, mutta nyt kun mies ei enää pärjää niin kaikki tsempit ja sympatiat on hänen puolellaan ja kokoajan toivoo että mies olisi nicoa nopeampi. Mikähän tuossa muuten on kun "suomalaisten" tallikaverille ja myös entisille tallikavereille toivoo menestystä.. David Coulthard oli yksi lempikuskeja ennenvahaa.. Nyt viikonloppuna tulee jännitettyä josko Schumi pärjäisi jos sadetta olisi ja toistaisi tuon melko hyvän kisan mitä viimeksi sateella teki, toki rata kuivui ja vauhti hieman hiipui eikä palkintosijaa tullut, mutta täällä taas uudet mahdollisuudet jos sataa ja ehkä sai intoa lisää yhden hyvän kisan jälkeen..

Noh uuden säänöt on tehnyt lajista mielenkiintoisemman joten katsotaan nyt.. eniten varmaan laji suomessa on kärsinyt kun lähetykset on nykyään kosteena vain maikkarilla ja läheskään kaikki ei viitsi plustv:tä ottaa pelkän formulan ja kevennettyjen rallilähetyksien takia..
 

maukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kontulan Jokerit
Jännä muuten, ennen tuli Schumia inhottua yli kaiken, mutta nyt kun mies ei enää pärjää niin kaikki tsempit ja sympatiat on hänen puolellaan ja kokoajan toivoo että mies olisi nicoa nopeampi.

Niinpä niin, tähän tämä on mennyt. Nyt kannatetaan natsia kun vielä hyvinä aikoina vihattiin.

Kimi petti kansan, hänen oli pitänyt ajaa vielä 3-5 kautta ainakin.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olihan se nyt aivan selvää että jossain vaiheessa tulee tyhjä hetki jolloin suomalainen ei taistele kärkisijoista F1:ssä. Mietin sitä jo silloin kun Häkkinen voitti mestaruudet mutta pian Kimi osoittautui vieläkin paremmaksi kuskiksi. Mutta että tällaisia lahjakkuuksia (joilla on vielä sopivasti tuuria mukana että pääsevät oikealla hetkellä huipputalliin) tulisi liukuhihnalta Suomen kokoisesta maasta ja mestaruuksia sopivasti vajaan kymmenen vuoden välein, eihän se nyt ihan realismia ole?

Ja oma vaikutuksensa on tietysti maksu-TV:n rantautumisella Suomeen, en minä ainakaan semi-kovana urheilumiehenäkään ole mitään MAXia tilannut pitkiin aikoihin koska tarjonta on hintaan nähden surkeaa. F1 oli 90-luvulla sellainen koko kansan juttu sunnuntai-iltapäivisin mökeillä ja kodeissa kun odotettiin että koska se Häkkinen voittaa ensimmäisen gp:nsä vai voittaako koskaan. Ei se nyt ihan säilytä suosiotansa kun lyödään kuukausimaksut eteen ja sanotaan että nyt voit nähdä kisat ilman mainoskatkoja, kun vaan vähän maksat meille rahaa kuukausittain.

Mielestäni Maikkari on ajamassa samaan miinaan MM-kisaoikeuksiensa kanssa kun kuvittelevat että tv-katsojat haluavat maksaa muista kuin Leijonien MM-peleistä. Ei ei..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Silverstone tarjosi taas hyvän kisan, varsinkin tuo lopun taistelu oli hienoa seurattavaa. Harmi vaan että Red Bull jäädytti taistelun viimeisellä kierroksella, ja vielä suurempi harmi että voittajaksi nousi lopulta formularatojen ykköskyrpä.

Alonsolla kävi kyllä tuuri kun Red Bullilla oli ongelmia Vettelin varikkokäynnillä ja tämä tippui paitsi Alonson niin myös Hamiltonin taakse. Hamilton pidätteli hyvän suoranopeuden turvin Vetteliä sen verran että Alonso pystyi melko helposti laskettelemaan karkuun ja sai vedettyä kunnon kaulan. Tosin kyllä Ferrarit näytti muutenkin kulkevan hyvin tänään ja Vettel olisi joka tapauksessa ollut tiukalla Alonson kanssa, näytti että Ferrari toimi koko ajan paremmin kuivan kelin renkailla ja renkaat pysyi pidempään hyvässä kunnossa, kun taas Vettelin nähtiin aina stinttien loppupuolella koukkivan välillä märälle viilentämään renkaita.

Red Bullilta ei ihan nappisuoritus ollut tämä kisa. Tuon Vettelin varikkokäyntisählingin lisäksi Webberin taktiikka ei ollut minusta kovin onnistunut, ja tämä pudotti hänet Alonson ja Hamiltonin taakse kisan keskivaiheilla. Harmi että Webberin ei annettu haastaa Vetteliä kisan lopussa, koska näytti että Webber olisi hyvinkin saattanut pystyä ohitukseen. Mutta kun muistaa esim. viime kautiset tapahtumat niin tietysti ymmärtää että Red Bullilla haluttiin varmistaa että molemmat pääsevät maaliin.

No, Vettelin asema MM-taulukossa vaan vahvistui tämän kisan myötä kun McLaren kämmäsi Buttonin pihalle, Webber jäi taakse ja voittoon nousi Alonso joka oli näistä MM-haastajista huonoimmassa asemassa. Käsittämätön on kyllä Vettelin saldo tällä kaudella: Yhdeksän kisaa joista kuusi voittoa ja kolme kakkossijaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Samaa paskaa eri paketissa, aivan kuten Ferrarillakin aikoinaan niin nyt Red Bullilla kustaan lajin silmille ihan naurettavassa tilanteessa kun Vettel johtaa MM-sarjaa lähes 100 pisteen erolla muihin niin siitä huolimatta samasta tallista tulevan Webberin ei annettu ohittaa Vetteliä. Pitäkööt tunkkinsa, paskat tää mitään kilvanajoa ole pelkkää sopupeliä ja pelleilyä.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän Alonso ja Ferrari on se yhdistelmä, joka jonkun voi haastaa mestaruustaistossa tällaisessa tilanteessa, jos ylipäätään joku. McLarenilla on käymässä niin kuin yleensä, että kuljettajat menestyvät vuorotellen ja se ei kyllä nosta heidän kuskejaan mestaruustaistoon kuin siinä tapauksessa, että alla on täysin ylivoimainen auto. Silti voivat saada taiston tiukaksi.

Webber on todennäköisesti niitattu tallin sisällä jo ennen kauden alkua jollain Barrichello-pykälällä. Että ajat kerrankin väärin, niin kenkää välittömästi ja sopimus katkeaa ilman mitään kipurahoja tai edes palkkaa kauden loppuun. Nyt sen vain saa sanoa ääneen.

Muuten vaikutti, että Vettelin kisassa ja koko Red Bullissa mukavoituminen oli vähän alkanut eikä viimeisin terävyys ollut mukana koko Silverstonessa. Vettel ajoi varmaan huonoimman viikonloppunsa tällä kaudella. Varaa on, mutta jos lipsuminen alkaa, niin se yleensä pahenee. Kuinka monta reiluakin johtoasemaa on lopulta onnistuttu sössimään täysin ylivertaisellakin kalustolla, kun luuleminen on alkanut? Liian monta.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Minulla ei ole varaa yhtään tulla huutelemaan tallimääräyksestä, koska se on nykyään sallittua, ja olen Ferrari fani joten muistan kyllä Itävallan GP:n ja Schumin nousun voittoon maalilinjalla. Silti muistan myös miten tylsäksi kisat kävivät kun kaikki jännitys katosi Schumin dominoinnin myötä. Nyt on Vettelin kanssa käymässä sama, että miehelle pedataan kaikki ja vähän enemmänkin, ulospäin mies vaikuttaa leppoiselta ja sympaattiselta, mutta tiedä sitten onko tallin sisällä sellainen "mulkku" että kaikki pitää saada ja Webberillä ei ole mitään sanavaltaa.

Mutta olipa hienoa nähdä taas punainen kuljettaja ykköskorokkeella! Toki tuo piste-ero on aivan liian suuri harmi kyllä, että sitä voisi umpeen kuroa. Mutta tekisi silti mm-sarjallekkin hyvää jos tuo ero saataisiin nyt 3-4 kisan aikana kurottua vaikka 20-40 pisteeseen ja että Ferrari tosiaan nousisi ykkösautoksi.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Webber sanoi, että hän ei totellut käskyä vaan yritti kaikkensa loppuun asti. Webber on muuten todella huono starteissa. Onko yhtään starttia tällä kaudella, jossa ei olisi menettänyt sijoituksia. Heikillä olisi ollut mahdollisuus hyvään kisaan näissä olosuhteissa, mutta tottakai silloin pitää auton hajota. Ja muuten, mitä mieltä olette Schumin rangaistuksesta. Omasta mielestäni aivan turha, koska joutui vain liukkaalle eikä auto pysähtynyt. Lisäksi Schumi kärsi enemmän ja rangaistuksen kanssa kisa meni melko pilalle, vaikka sijoitus oli silti 9.. Olisi taistellut ainakin 6. sijasta muuten.
 

janikk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, Tappara, Detroit Red Wings, KTP
Ja muuten, mitä mieltä olette Schumin rangaistuksesta. Omasta mielestäni aivan turha, koska joutui vain liukkaalle eikä auto pysähtynyt. Lisäksi Schumi kärsi enemmän ja rangaistuksen kanssa kisa meni melko pilalle, vaikka sijoitus oli silti 9.. Olisi taistellut ainakin 6. sijasta muuten.
Eihän se voi noin mennä, että "tulkitaan" sääntöjä vahingon mukaan. Jos Schumi olisi törmännyt toiseksi viimeisessä mutkassa ja päässyt samantien varikolle ei olisi menettänyt montaakaan sijaan. Lisäksi tuomaristossa ei saisi koskaan olla saman maan edustajia jottei "kotietu" näkyisi tuomioissa. Joku paremmin tietävä voisi kertoa miten rangaistukset määrätään - pitääkö kaikkien tuomareiden olla samaa mieltä vai onko kyseessä enemmistön päätös vai päättääkö vain yksi henkilö kisatapahtumista?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös