Formula 1 – kausi 2011

  • 98 671
  • 516

trap

Jäsen
Formula 1 nyt tuskin koskaan nousee "viherpeukaloiden" suosioon tehtiin mitä vain. Huomattavasti enemmän noilla sääntömuutoksilla hävitään kuin voitetaan faneja.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Formula 1 nyt tuskin koskaan nousee "viherpeukaloiden" suosioon tehtiin mitä vain. Huomattavasti enemmän noilla sääntömuutoksilla hävitään kuin voitetaan faneja.

Pääpointti ei varmastikaan ole kosiskella vihreämpiä faneja, vaan yrittää saada F1 sopimaan paremmin autonvalmistajien vihreämpään imagoon. Muunmuassa Hondahan on väläytellyt mahdollisuutta paluuseen jos vain F1 saadaan sopimaan paremmin sen imagoon, siksi FIA ajaa näitä uusia innovaatioita sisään Formuloihin.
 

trap

Jäsen
Pääpointti ei varmastikaan ole kosiskella vihreämpiä faneja, vaan yrittää saada F1 sopimaan paremmin autonvalmistajien vihreämpään imagoon.

Joo, totta ja meinasin sen mainita. Autonvalmistajien brändeistä tuo on enemmän kiinni, samoin kuin ihan siitä että FIA itse haluaa tunnustaa vihreitä arvoja. En ole siis väittänyt että faneja haluttaisiin lisää tms. näillä muutoksilla, tartuin vaan kiinni tuohon moottoriurheilua seuraavien ihmisten määrän laskuun/nousuun.
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Toivon mukaan kyseiset muutokset eivät aja koko lajia alas. Vauhtilajista kysymys kumminkin. Onko muuten tietoa, kuinka paljon nuo muutokset ylipäätänsä verottavat huippunopeuksista noin suurinpiirtein, jos verottavat ollenkaan.

No ainakin niihin suunnitteluasteelle jääneille 1.6L V4 Turbo koneille (12000 kierrosta/min), joiden piti alunperin korvata nämä V8 moottorit, oli tarkoitus saattaa suorituskyky samoihin lukemiin, mitä se on nyt eli noin 750 hevosvoimaan. Nyt kuitenkin tulevien koneiden sylinterimäärä on noussut kuuteen, kierrosluku on noussut 12000:sta 15000 kierrokseen/min ja kun vielä KERS:stä olisi tarkoitus ottaa enemmän irti, vaihteiden määrän noustessa samalla seitsemästä kahdeksaan, niin hurjimmat ovat veikkailleet hevosvoimalukemien alkavan kasilla. Eli tehot eivät ainakaan laske ja täten eivät myöskään huippunopeudet. Eniten huolissaan ollaan oltu äänien heikkenemisestä V6 turbo koneen myötä, mutta tämä onkin jo absurdisuudessaan oma lukunsa.

FIA perustelee moottorimuutosta - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

F1-moottorit uudistuvat radikaalisti - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

Tuossa nyt pari linkkiä aiheesta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hitto että oli kyllä hieno kisa! Radalla tapahtui ihan koko ajan ja kärkikolmikko ajoi ihan tappituntumalla lähes koko kisan ajan. Ja mikä parasta niin Nürburgringillä ohitukset tuli suurimmaksi osaksi kunnon taistelun kautta eikä DRS:n avustamana puoli-ilmaiseksi.

Hamilton suoritti koko kisan hienoimman ohituksen kun toisen varikkokäynnin jälkeen hyökkäsi Alonson rinnalle ja yllätti tämän ihan täysin ulkokautta. Todella komea ohitus ja tämä oikeastaan ratkaisi koko kisan. Webber oli ajoittain todella nopea mutta Red Bull taisi vähän mokata ja otti Webberin liian aikaisin sisälle toisella varikkokäynnillä, siinä hän menetti johtonsa eikä pystynyt enää sitä uudelleen ottamaan vaikka loppua kohden taas vähän paransikin vauhtiaan.

Mielenkiintoinen oli myös tuo Ferrarin ja Red Bullin varikko-kaksintaistelu kun Massa ja Vettel eivät saaneet radalla paremmuudesta oikein selvää. Harvoin näkee tällaista että molemmat tulee sisään viimeisellä kierroksella ja paremmuus ratkaistaan tällä tavalla. Tuossa kyllä kyykytti sekä Vettel Massaa että Red Bull Ferraria; Vettelin varikolle sisääntulo oli todella paljon parempi kuin Massalla ja Red Bullin miehistökin teki vielä parempaa työtä ja oli ansaittua että järjestys vaihtui. Muuten oli kyllä vaikea kisa Vettelille, tuo sadekelin setup ei toiminut ollenkaan kun sitä sadetta ei sitten kuitenkaan nähty kisassa.

Mahtava kisa! Näitä lisää!
 

janikk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, Tappara, Detroit Red Wings, KTP
Mielenkiintoinen oli myös tuo Ferrarin ja Red Bullin varikko-kaksintaistelu kun Massa ja Vettel eivät saaneet radalla paremmuudesta oikein selvää. Harvoin näkee tällaista että molemmat tulee sisään viimeisellä kierroksella ja paremmuus ratkaistaan tällä tavalla.
Oliko niin että finishline oli vasta Ferrarin ja Red Bullin varikon jälkeen? Teknisestihän yhtä täyttä kierrosta ei välttämättä olisi tullut täyteen? Schumihan käytti tätä törkeästi hyväkseen Silverstonissa vuonna yksi ja kaksi kun tuli kärsimään varikon läpiajo rangaistuksen viimeisellä kierroksella ja tuli näin maaliin varikkosuoralla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Epäilen näiden viherpeukaloiden suhtautumista vahvasti. Autojen pitäisi olla pelkästään sähköllä kulkevia niin kyseiset henkilöt olivat tyytyväisiä. Vaikka pudotus esimerkiksi bensan käytössä on ilmeisesti roima

Joo en nyt suoraan meinannutkaan, että uusia faneja kosiskellaan vaan juurikin, että lajin imagoa saadaan paremmaksi ja juurikin autotehtaatkin saa hyvin mainetta kun ympäristöystävällisimmillä autoilla ajavat. Ylipäätänsä formulat on sen verran näkyvä laji ja muutenkin on hyvä että tämänkaltaisilla resursseilla keskitytään ympäristöystävällisempiin autoihin. Formulathan ovat olleet yllättävänkin saastuttavia autoja ja varsinkin ennenvanhaa kun testejä ei rajattu niin vedettiin tuhanssia kieroksia vain sen takia, että saadaan autoa pari tuhannesosaa paremmaksi.. Toki isossa mittakaavassa ei nyt niin iso saastuttaja, mutta jossain se ympäristön parannus on aloitettava ja mikä sen parempi paikka kun F1.

Mitä tulee tämänpäivän kisaan niin ihmeen hyvää kisaamista. Muistikuvani mukaan tämä rata ei ennen välttämättä ole ollut niin hyvä rata kilpailuna, mutta varmaan osittain uusien sääntöjenkin avulla nähtiin hyvä kisa. Jokatapauksessa tälläkaudella tylsemmätkin kisat ovat olleet paljon mielenkiintoisempia kun viimekausilla. Tämänkauden tylsimmät kisat ovat olleet melkein viimekausien parhaimpien kisojen tasoa..
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Oliko niin että finishline oli vasta Ferrarin ja Red Bullin varikon jälkeen? Teknisestihän yhtä täyttä kierrosta ei välttämättä olisi tullut täyteen? Schumihan käytti tätä törkeästi hyväkseen Silverstonissa vuonna yksi ja kaksi kun tuli kärsimään varikon läpiajo rangaistuksen viimeisellä kierroksella ja tuli näin maaliin varikkosuoralla.

Maalilinja oli juuri ennen Red Bullin varikkoa (viime kauden tallimestarina heillä on ensimmäinen paikka varikkosuoralla).

Lähtölinjaa oli siirretty täksi vuodeksi, mutta maalilinja oli entisellä paikallaan.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Schumihan käytti tätä törkeästi hyväkseen Silverstonissa vuonna yksi ja kaksi kun tuli kärsimään varikon läpiajo rangaistuksen viimeisellä kierroksella ja tuli näin maaliin varikkosuoralla.

Se oli 1998. Ilmeisesti 13 vuotta ei ole riittävästi katkeruuden lievenemiseen...

--

Itse kisasta: Jos oli edellinen viikonloppu Vetteliltä kauden huonoin, niin nyt tuli uusi kauden huonoin. Spinni oma vika ja aika-ajot mukaan lukien loistokkuus puuttui. McLaren ja Ferrari ovat ajaneet Red Bullin etumatkan koko lailla kiinni ja nyt Red Bull yrittää saada pakettinsa pysymään sen verran läjässä, että pistejohto riittää.

Kisassa oli aika tapahtumarikas hetki, kun Massa ja Webber ohittivat Vettelin ja samaan aikaan Alonso ja Hamilton kävivät varikolla tullen suoraan ensinmainittujen taakse letkaksi. Siinä petti jo Salonkin silmä.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Joo en nyt suoraan meinannutkaan, että uusia faneja kosiskellaan vaan juurikin, että lajin imagoa saadaan paremmaksi ja juurikin autotehtaatkin saa hyvin mainetta kun ympäristöystävällisimmillä autoilla ajavat.

Eihän ne niitä moottoreita minkään ympäristön takia muuta vaan siksi, että saataisiin niitä järkyttäviä kuluja, mitä F1-talleilla on alemmaksi. Onhan siellä autossa jo jotain etanolisekoitusta menovetenä.

Eniten näissä moottorimuutoksissa vaikuttaa se, että F1:ien ääni ei saisi juurikaan muuttua. Jokainen joka on seurannut, vaikka GP2 luokkaa tietää, miltä ne kuulostavat ja sehän on F1:ien jälkeen seuraavaksi suurin formula luokka.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kisassa oli aika tapahtumarikas hetki, kun Massa ja Webber ohittivat Vettelin ja samaan aikaan Alonso ja Hamilton kävivät varikolla tullen suoraan ensinmainittujen taakse letkaksi. Siinä petti jo Salonkin silmä.

Itseäni ärsytti jonkinverran kuinka Salon mielestä Massa ohitti vanhoilla renkaillaan uusilla renkailla varustetun Webberin(todellisuudessa Vettelin) ja jauhoi sillä perustein monta kierrosta kuinka kuluneet pehmeät ovat paremmat kuin juuri alle vaihdetut uudet. Salo on kyllä muuten paras Maikkarin selostajista, mutta auta armias kuinka Salon bonerin tuntee kotikatsomoon asti jos Ferrari on voittokamppailussa.

Muuten kyllä ihan bueno kisa, varsinkin kun voittotaistelu kävi kuumana loppuun saakka. En sitten tiedä arvioiko McLaren kovien renkaiden suorituskyvyn väärin, vai kusetettiinko tuossa radiokeskustelussa Ferraria oikein urakalla jotta olisivat mahdollisimman pitkään kuluneilla pehmeillä radalla luullen että Hamilton ei kovilla renkailla pysty vastaamaan. Hamiltonilta kyllä hieno kisa, voiton ratkaissut ohitus oli munakas, en kyllä ymmärrä oliko Oviedon ihmiskyrpä täysin unessa tuossa vai onko Hamilton saavuttanut "Sennamaisen" maineen noissa ohitusyrityksissä, eli ohitettavan kannattaa väistää jossei halua kolaria. Harmi vain että Vettel sai noinkin paljon pisteitä, elättelen vielä toiveita siitä että mies munii johtonsa ja saamme jännittävät viimeiset kisat.
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Kauden puoliväli ohitettu Saksan GP:n myötä, joka oli ihan viihdyttävä. Sadetta odottelin koko kisan ajan, mutta valitettavasti sitä ei tullut. Tällä hetkellä näyttää siltä, että muut tallit (Ferrari, McLaren) ovat ajaneet Red Bullin etumatkan kiinni ja taistelu tiukkenee nyt kilpailujen voitoista.

Hämäläinen palasi voitto kantaan sitten Shanghain kilpailun ja tuli ilmeisesti tärkeään paikkaan. Harjoituksissa ei vauhti näyttänyt vielä kovin kummoiselta, mutta jotenkin talli sai Hamiltonin auton iskuun. Samaa ei voine sanoa Buttonin autosta, joka lopulta sitten hajosi hydraulikan petettyä. Tärkeä voitto brittitallille ja samalla he tulivat ainakin yhden auton voimin hämmentämään kisojen voittotaisteluita. El Bancokin ajeli ihan menestyksekkään kisan, jossa mahdollisuus olisi ollut vaikka voittoonkin, mutta meni sitten päästämään Hamiltonin ohitseen tullessaan varikolta siinä kisan puolivälin tienoilla. Tarkalle oli myös laskettu hänen polttoainelasti, kun piti autokin jättää radan varteen, jotta se litra löpöä jää varmuudella tankkiin. Toinen sija kuitenkin tyydyttänee Alonsoa.

Valmistajien sarjan kärjessä oleva Red Bull sen sijaan ei nappisuoritusta esittänyt Nürburgringillä, vaikka eihän sijat 3 ja 4 mitään pahoja pettymyksiäkään ole. Mark Webberin sietäisi kyllä ruveta harjoittelemaan noista startteja sillä niin surkeasti ne tällä hetkellä sujuvat. Aina menettää sijoja lähdössä ja niitä on sitten vaikeaa hankkia takaisin. Paalupakka on näemmä muodostumassa Webberille peikoksi, mikäli seuraavankin kerran epäonnistuu voiton ottamisessa parhaista lähtöasemista. Kolmas sija oli lähtökohtiin nähden laiha lohtu. Tallikaveri Vettelillä ei myöskään kulkenut. Kärsi ilmeisesti jarruongelmista kisan alussa ja osittaiset vesikelin säädöt hidastivat matkantekoa. Tähän kun lisätään oma spinni, niin olipahan vastoinkäymisiä. Onnistui kuitenkin ohittamaan lopussa varikolla Massan ja siinä mielessä neljäs sija kaiken tuon jälkeen on ihan kohtuullinen. Härkien pitää kuitenkin kokonaisuutena otta askeleita kehitystyössä eteenpäin.

Muista kuljettajista Massa ajoi ihan kohtuullisen kisan, vaikkakin tuo tappio Vettelille kiehuttaa sekä häntä itseään, että tiimiä. Paljon on ero edelleen tallikaveriin ja se kyllä ihmetyttää. Sutililta puolestaan loistosuoritus. Kahden stopin taktiikalla kuudenneksi. Tuolla kalustolla aika maksimi suoritus. Heikiltäkin ihan jees suoritus, harmi kun tuolla autolla ei vaan pääse juuri korkeammalle ilman sekakeliä tai vesikeliä. Mersun kuskeiltakin aika vaisuja esityksiä, kun kerran Force Indiakin jo vetää päihin.

Viikon päästä sitten uusiksi Hungaroringillä...
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Salo on kyllä muuten paras Maikkarin selostajista

Salo on hyvä selostaja, mutta välillä hän tuppaa harrastamaan ihan turhaa pätemistä. Tuossa viime kisassa pisti erityisesti korvaan seuraava keskustelu :

Schumi pyörähti. ( Samassa kohtaa kuin Vettel aikaisemmin)
Salo tohkeana : Ihan samanlainen virhe kuin Vettelillä!
Saari : Niin ja oliko vielä samassa paikkaa???
Salo: No sitähän mä just sanoin et ihan samassa paikkaa ja samanlainen virhe.

Oli ihan pakko siirtyä taaksepäin että sanosko se Salo muka että sama kohta. Ei kyllä sanonut toitotti vaan että samanlainen virhe. Salon hyväksi on kuitenkin sanottava, että vähiten pihalla noista selostajista. Yleensä pysyy suht hyvin kartalla tapahtumista.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Salo on hyvä selostaja, mutta välillä hän tuppaa harrastamaan ihan turhaa pätemistä. .

Salo on aina ollut luonteeltaan aika itsekeskeinen ja v-mäinen. Olen kuullut tarinoita tutuilta Salon nuoruudesta jne.. sekä nähnyt itsekin kun kaveri painelee noin 15v sitten Kaivohuoneelle reteesti sisään kommentoimalla "etsä tiedä kuka mä oon". Kaikki tarinat kertovat ihan samoista luonteenpiirteistä jotka ovat vieläkin nähtävissä. Katsokaa vaikka MTV3 MAXin Virittäjiä, ohjelman ainoa hupihan on Salon egon pullistelu ja autojen/Tomi Tuomisen vähättely, kaiken kruunaa se alkuinsertti missä se kävelee varikkosuoraa pitkin, huh huh...

Kyllä JJ oli moninverroin tv:seen sopivampi persoona ja ihan syystä aikanaan palkattu maikkari-tiimiin. Asiantuntemus huippuluokkaa ja ulosanti erinomaista.

Keken analyysejä kaipaan, Kekessä on sellaista oikeasti coolia ja varikolla arvostettua karismaa.



_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Katsokaa vaikka MTV3 MAXin Virittäjiä, ohjelman ainoa hupihan on Salon egon pullistelu ja autojen/Tomi Tuomisen vähättely, kaiken kruunaa se alkuinsertti missä se kävelee varikkosuoraa pitkin, huh huh...

"Tämmönen... Onks täs mitään mitä mun pitäis tietää?"

Tuosta Virittäjistä olisi saanut ihan hyvän ja mielenkiintoisen ohjelman jos autojen testaaja olisi joku oikein sanavalmis ja hauska tyyppi tyyliin Bosse Grönholm mutta Salon kommentit toistivat koko ajan itseään tyyliin "Se pyrki sutii koko ajan toisella pyörällä" ja koko homma oli lähinnä Salon pullistelua ja egoilua. Tuo "Top Gun" -alkuinsertti tosiaan kruunasi kaiken.

En tiedä minkä takia MTV3 ei kokeile JJ:n korvaajana jotain muutakin kuin ex-F1-kuljettajaa. Onhan noita suomalaisia ajanut paljonkin pikkuformuloissa, koppiautosarjoissa jne. ja varmasti sieltä löytyisi joku sanavalmis ja asiantunteva kaveri joka pystyisi kommentoimaan myös F1:iä riittävällä asiantuntemuksella.

Ja samaa mieltä Kekestä. Keke on ollut ehkä paras kommentaattori mitä on koskaan näissä kotimaisissa F1-lähetyksissä nähty. Teräviä ja jopa piikikkäitä kommentteja yhdistettynä rautaiseen asiantuntemukseen ja sisäpiirin tietoihin. Ja parasta oli se pieni piikittely Matti Kyllösen suuntaan kun Matti heitti aina sen puusilmävaihteen oikein kunnolla sisään.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No eipä niillä valtavan kovat kriteerit ole pääselostajan valinnassakaan olleet. Nythän Saarikin jo brassailee "kahdeksan vuoden kokemuksellaan", vaikka itsestä tuntuu aina, että vastahan se tuli eikä siksi mistään mitään tajua. Mutta sählymies on sählymies eikä sellaista luontevaa otetta autourheiluun ole ainakaan vielä muodostunut.

Järvilehdolla ne hyvät väläykset olivat melko harvassa. Toki hän nyt Saaren ja Timpan huimimpia teoriota joskus ammuskeli alas, mutta siihen se melkein jäikin. Jos Salolla aina oma k-päisyys pyrkii pintaan, niin JJ:llä kuulsi läpi jonkinlainen selittely siitä, miksei se oma ura koskaan lyönyt kunnolla tulta. Kun joutui haljenneilla rungoilla aina ajamaan...

Kommentaattorina Salo on mielestäni silti parempi kuin kaikki kuullut miinus Keke.

Porttila varikkotoimittajana ja mielenkiintoisten (?) pikkuinserttien tekijänä taas oli jotain... miten sen sanoisi... osoitus, ettei myötähäpeään kuole.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllönen ja Keke oli hieno pari selostuskopissa! Kyllönen vastasi hehkutuksista ja sammakoista, joita Rosberg sitten experttinä oikoi ja osasi kommentoida tapahtumia erittäin kiinnostavasti. Kauden päätöskisat 98 ja 99 joissa Häkkisen mestaruudet varmistuivat ovat jääneet mieleen ja tuolloin mukana selostamassa oli myös Keke, hänhän oli mukana harvakseltaan kun managerikiireltään ehti.

Saari ja Tuominen ovat olleet Kyllösen jälkeen aika värittömiä kavereita, vaikka varmaan pysyvät paremmin perillä radan tapahtumista ja niin edelleen. Tärkeätä on kuitenkin myös ääni ja selostajan persoonallisuus, ei pelkkä kuiva faktojen latelu.

Häkkinen olisi äärimmäisen kiinnostava persoona myös kommentaattorin hommiin, mutta ei varmaan ole viitsinyt lähteä mukaan, uskoisin että kysytty on.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Häkkinen olisi äärimmäisen kiinnostava persoona myös kommentaattorin hommiin, mutta ei varmaan ole viitsinyt lähteä mukaan, uskoisin että kysytty on.

Ootko tosissasi?

Häkkinen on varmaan kuivin F1-kuljettaja ulosanniltaan mukaan lukien kaikki elossa olevat F1-kuljettajat. Jokaikisessä suomalaisessa/ulkomaalaisessa haastattelussa jaarittele samoja ympäripyöreitä maneereja vaikka toimittajat kysyisi ihan mitä tahansa.

Hieno kuljettaja radalla mutta yhtään järkevää/tyhjentävää kommenttia liittyen autourheiluun en ole häneltä kuullut.


_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo ei kyllä Häkkinen ehkä ole ihan sellainen persoona että sopisi kommentaattoriksi. Kyllä Häkkiseltäkin välillä ihan teräviä oivalluksia tulee mutta muuten on ulosanti sen verran huonoa että saattaisi olla aika raskasta kuunneltavaa. Ja mm. Coulthard juuri vähän aikaa sitten haastatteluissa ihaili sitä kuinka varovainen Häkkinen aina oli kommenteissaan, ja pyrki sanomaan haastatteluissaan mahdollisimman vähän ettei koskaan joutunut vaikeuksiin kommenttiensa vuoksi. Tällainen asenne ei välttämättä ole kuitenkaan hyväksi kommentaattorin hommassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Enpäs meinannut muistaakaan että Unkarin kisa onkin jo tänä viikonloppuna, mutta näköjään Unkarissa on palattu tuttuun päiväjärjestykseen ja Vettel lähtee huomenna kisaan paalulta. Sen verran vähän yllätystäkin että Massa oli Alonsoa nopeampi, taisi olla ensimmäinen kerta tällä kaudella.

Vaan huomenna lienee odotettavissa Valencian kaltainen spektaakkeli, ainakin viime vuosina Hungaroringillä on nähty yksi kauden tylsimmistä kisoista tuon surullisenkuuluisan Valencian ohella ja minun puolestani tuon Hungaroringin voisi vaikka pommittaa yhdeksi isoksi kuopaksi niin siellä ei enää koskaan ajettaisi F1-kilpailua. Jos nämä uusitut säännöt ja renkaat eivät pystyneet tekemään Valenciastakaan yhtään mielenkiintoisempaa niin pahoin pelkään että Unkari ei tule olemaan yhtään sen parempi. Toivon olevani väärässä.
 
Täytyy kyllä ihailla Heikki Kovalaisen positiivisuutta ja sydäntä tähän lajiin. Lotus ajaa jatkuvasti sijoilla 18-20 ja Heikki jaksaa iloita jokaisesta hetkestä Formuloissa. Tänäänkin aika-ajon 19. ruutua juhlittiin (heiteltiin yläfemmoja) kuin olisi paluulle ajanut. Toivottavasti Lotus ottaa pian isoja askeleita kohti kärkeä, sillä ei Heikkikään nyt ihan koko loppu uraansa halua ajaa sijasta 19.

Ihan nyt tähän viikonloppuun syventyen, niin hienoa että kärkitaistelussa on mukana nämä Formuloiden kolme suurta tallia. Toivottavasti kisasta tulee yhtä jännä kuin aika-ajosta, ja voi olla Vettel on ensimmäisessä mutkassa vaikeuksissa Hamiltonin kanssa. Omalle supertripla lapulle laittaisin kolmikon Hamilton-Vettel-Button/Alonso.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Unkarissa satelee tällä hetkellä vähän vettä. Toivotaan että jatkuu iltaan saakka niin jospa Unkarissakin nähtäisiin siten kerrankin mielenkiintoinen kisa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Pikku vesisade tekisi hyvää kisalle. Toivottavasti Hamilton ohittaisi startissa Vettelin tai vaikka Button haamustartilla kärkeen. Hamilton teki aika-ajoissa parivirhettä ja mielestäni se maksoi "selvän" paalun britille. Uskoisin että Lewis laittaa taas silmät kiinni ja suunauki startissa ja ottaa suuria riskejä ohittaakseen Vettelin, joka välttänee suurempia riskejä.

Toki todennäköistä on että voittaja selviää ekassamutkassa, mutta kun kärkikymmenikkö lähtee pehmeillä gummeilla jotka menettävät pidon todella nopeasti jossain arvioissa 8-9 kierroksen kohdalla niin voisi sijalta 11-12 lähtevät nousta siinävaiheessa kärkeen kun kärki vaihtaa renkaat,edellyttäen että lähtevät kovemmilla liikkeelle, mitkä ei Unkarissa ole niin paljon hitaampia kuin esim. Saksassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin se vaan tekee sade ihmeitä Unkarinkin kisalle, kannattaisi varmaan kokeilla joskus Valenciassakin! Eihän tämä Unkarin kisa nyt mikään maailman mahtavin F1-kisa ollut mutta ihan hyvää taistelua nähtiin ja kärkipaikkakin vaihtui useampaan otteeseen.

Michael Schumacher oli ennen tällaisten vaihtuvien olosuhteiden kurko mutta nyt kun Schumista on tullut vanha ja väsynyt niin Button uusi kuningas silloin kun keli vaihtelee kesken kisan. Button ajaa tasaisen varmasti, onnistuu säästämään renkaitaan silloin kun tarvis, ja tekee yleensä aina oikeat päätökset oikeaan aikaan. Niin tapahtui myös tänään ja voitto oli täysin ansaittu. Hieno suoritus uran 200. kisassa.

Hamilton aloitti hyvin mutta sitten ryssi kyllä johtonsa ihan totaalisesti ja todella lyhyessä ajassa. Ensin väärä rengasvalinta (tämä saattoi olla tallinkin moka), sitten pyörähdys minkä jälkeen yritti liian hätäisesti saada autonsa takaisin oikeaan suuntaan ja taklasi Di Restan ulos radalta saaden siitä penalttia, ja sitten vielä kaiken kruunuksi tuo täysin väärä päätös vaihtaa alle intermediatet heti kun tuo sade alkoi. Ihme että Hamilton onnistui nousemaan vielä neljänneksi tuon epäonnistumisten suman jälkeen.

Vettel ajoi aika tasaisen harmaan kisan ilman isompia mokia ja onnistui jälleen kasvattamaan MM-pistejohtoaan. Pieni lipsahdus Vettelille tuli alussa kun Hamilton painosti hänet ulos, mutta Hamilton oli sateella niin paljon nopeampi että oli ihme kuinka pitkään Vettel pystyi hänet pitämään takanaan ennen tuota lipsahdusta. Vettel napsii tasaisesti pisteitä ja tulee kyllä melkoisella varmuudella voittamaan mestaruuden, mutta ei olla enää nähty vähään aikaan sellaista alkukaudella nähtyä loistoa hänen suorituksissaan. Virheitäkin on nyt tullut jo useammassa kisassa peräkkäin.

Alonsokin taisi käydä ainakin kolme kertaa pihalla mutta kiitos Hamiltonin ja Webberin epäonnistuneiden taktiikoiden pystyi nousemaan kolmanneksi. Alonsokin teki virheen kun vaihtoi toisella varikkokäynnillä supersoftit alle mutta hänen onnekseen Hamilton ja Webber töppäsivät tuon sateen alettua. Ei Alonson vauhti tässä kisassa erityisemmin vakuuttanut vaikka välillä pystyikin ahdistelemaan Red Bulleja ja McLareneita.

Kovalainen ajoi hyvän kisan mutta ei tuolla Lotuksella vaan mihinkään ehdi ja kaiken lisäksi se on ollut tällä kaudella todella epäluotettava. Hienosti Heikki nousi alussa sijalle 15. ja piteli pitkän aikaa takanaan letkaa jossa ajoi mm. Sutil ja Heidfeld. Toisen varikkokäynnin aikana tuo letka sitten pääsi ohi ja sen jälkeen Heikki taisi ajella ihan yksikseen siihen asti kun auto porsi.
 

MrDownhouse

Jäsen
Suosikkijoukkue
KJK & NasKi (R.I.P)
Unkarissa ajettiin myös GP3-sarjan osakilpailu. Siellä Bottas ajoi hienosti ensin lauantaina paalulle ja voittoon, sekä tuli sunnuntain kisassa toiseksi ja näin pisteissä karkuun kokonaiskilpailussa. Bottaksella on tällä hetkellä 41 pistettä ja toisena olevalla Alexander Simsillä on 34 pistettä joten vaikean alkukauden jälkeen näyttää erittäin hyvältä Bottaksen osalta. Jäljellä on vielä Spa Belgiassa ja Monza Italiassa, joten mitään ei silti ole vielä voitettu.

Tätä menoa voidaan ruveta miettimään, olisiko Williamsin kisakuski paikka kuitenkin mahdollinen Bottakselle jo ensi kaudella. No ajetaan nyt loput kisat ensin loppuun...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös