Formula 1 – kausi 2011

  • 98 792
  • 515

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin se vaan tekee sade ihmeitä Unkarinkin kisalle, kannattaisi varmaan kokeilla joskus Valenciassakin! Eihän tämä Unkarin kisa nyt mikään maailman mahtavin F1-kisa ollut mutta ihan hyvää taistelua nähtiin ja kärkipaikkakin vaihtui useampaan otteeseen.

Varmaan jossain vaiheessa ratoihin asennetaan kastelu- ja lämmitysjärjestelmät, joita joku automatiikka ohjaa. Kun ne sadekelit on aina niin mielenkiintoisia.

Hamilton oli nopein kisassa, mutta sade sitten pilasi hänen kisansa. Toki voittoon pitää ajaa vähillä virheillä, mutta vähän sellainen tuntuma jäi, että nopein ei voittanut tätä kisaa. Vaikka mitäs lahjahevosen suun kunnosta.

Vettelillä riittää tällä hetkellä 95 prosentin keskittyminen, mikä jotenkin ärsyttää. Vaikka itsehän hän on johtonsa ajanut ja itse hän sitä turvaa, mutta silti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hamilton oli nopein kisassa, mutta sade sitten pilasi hänen kisansa. Toki voittoon pitää ajaa vähillä virheillä, mutta vähän sellainen tuntuma jäi, että nopein ei voittanut tätä kisaa. Vaikka mitäs lahjahevosen suun kunnosta.

Itse asiassa Hamiltonin kisan pilasi jo tuo ensimmäinen väärä rengasvalinta. Hamiltonilla oli supersoftit alla mutta silti Button ajoi koko ajan kiinni, ja siinä missä softeilla ajanut Button olisi pystynyt ajamaan niillä renkailla maaliin myös kuivalla niin Hamilton olisijoutunut vielä vaihtamaan renkaat koska nuo supersoftit ei olisi mitenkään kestäneet maaliin saakka. Eli kyllä Button olisi joka tapauksessa Hamiltonin voittanut koska eroa Hamiltonin hyväksi oli vain muutama sekunti ja renkaanvaihdon jälkeen Hamilton olisi tippunut ihan liian kauas Buttonista ajaakseen tämän kiinni.

Kyllä minä olen sitä mieltä että loppunen lopuksi nopein voitti, Button teki kisassa oikeat päätökset ja otti ansaitun voiton. Hamilton saattaa olla parhaimmillaan todella nopea, paljon nopeampi kuin Button, mutta hän myös ajaa renkaansa nopeasti loppuun ja ei pysty pitämään tasaista vauhtia läpi kilpailun yllä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hamilton saattaa olla parhaimmillaan todella nopea, paljon nopeampi kuin Button, mutta hän myös ajaa renkaansa nopeasti loppuun ja ei pysty pitämään tasaista vauhtia läpi kilpailun yllä.

Hamilton on sarjan nopein kuski, kun McLaren saadaan säädettyä kullekin radalle optimaaliseksi. Tätä tapahtui alkukaudesta liian harvoin ja siksi vettel pääsi dominoimaan alkukautta. Pidän hitosti Hamiltonin tyylistä taistella voitosta. Välillä tulee toki helponnäköisiä mokia ja ulosajoja, muttei todellakaan jää kenenkän taakse körötttelemään Massan tyyliin. Jotenkin tuntuu, että jos tänä vuonna ajettaisiin Bridgestonin renkailla, niin saattaisi Hamilton nousta jopa uhkaamaan Vettelin asemaa MM-taistelussa. Mutta näillä Ferrarille suunnitelluilla kumilla ei Hamiltonin ajotyylillä nousta enää minnekään. Nakit yksinkertaisesti sulaa alle kisa toisensa jälkeen.

Tämä kausi näyttää olevan toisinto toissa kaudelta, jollon Button hallitsi alkukautta mielin määrin ja vei lopulta mestaruuden. Vettel tuskin hyytyy samalla tavalla ja vieneekin mestaruuden "helposti".
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse asiassa Hamiltonin kisan pilasi jo tuo ensimmäinen väärä rengasvalinta. Hamiltonilla oli supersoftit alla mutta silti Button ajoi koko ajan kiinni, ja siinä missä softeilla ajanut Button olisi pystynyt ajamaan niillä renkailla maaliin myös kuivalla niin Hamilton olisijoutunut vielä vaihtamaan renkaat koska nuo supersoftit ei olisi mitenkään kestäneet maaliin saakka. Eli kyllä Button olisi joka tapauksessa Hamiltonin voittanut koska eroa Hamiltonin hyväksi oli vain muutama sekunti ja renkaanvaihdon jälkeen Hamilton olisi tippunut ihan liian kauas Buttonista ajaakseen tämän kiinni.

Niin, minulle jäi se mielikuva, että Hamilton hallitsi kisaa kärkipaikalta, kunnes tuli se eka paha pyörähdys. Siinä tavallaan Button pääsi kisaan mukaan. Rengastilannetta en niin tarkkaan seurannut, että saattoi olla juuri noin, miten esitit.
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Taas yksi kisa ajettu ja nyt on edessä pidempi tauko. Siitä huolimatta tauolle lähdetään mielenkiintoisen kisan jälkeen, mikä ei ole ollut Unkarin kisoille tyypillistä. Vaihteleva keli tekee kisoista väkisinkin mielenkiintoisia. Jospa sitä joitan pointteja laittaisi kisasta.

- Nyt näyttää siltä, että kolme tiimiä (Red Bull, Ferrari, McLaren) ovat suhteellisen tasaisia tällä hetkellä ja jokainen pystyy voittamaan kisoja

- Button onnistuu kyllä joka kerta hyödyntämään nämä vaihtelevat olosuhteet parhaiten, mutta mikähän siinä on, kun täysin kuivalla kelillä ei ole läheskään yhtä vahva?

- Vettel ajoi olosuhteet huomioon ottaen ihan hyvän kisan, vaikka menettikin yhden sijan lähtökohtiin nähden. Enää ei tarvitse väkisin voittaa, kuhan ajelee siihen kolmen joukkoon tasaisesti. Nytkin pisteissä ero sen kuin lisääntyi.

- Hamilton oli kyllä viikonloppuna nopea, mutta taktiikkavirheet renkaiden suhteen maksoivat hänelle pankintokoroke sijoituksen. Sai vielä Drive through penaltyn pakottaessaan toisen Force Indianin ulos radalta spinnauksensa jälkeen, joten on sanottava, että liikaa virheitä tulee jotta voisi taistella tosissaan mestaruudesta.

- El Banco:lla ei ollut kovin vauhdikas viikonloppu, lukuun ottamatta kisan alkua. Pari radalta ulos suistumista ja yksi pyörähdys, joten siihen nähden kolmas tila on hyvä suoritus. Kokonaisuutena Alonson ja myös Ferrarin vauhti ei ollut sitä, mitä se on parissa edellisessä kilpailussa ollut.

- Webberiltä puolestaan aika perus kilpailu, mitä tulee hänen tämän kauden suorituksiin. Epäonnistuminen aika-ajoissa, muutaman sijan häviö startissa, muutaman kerran lyö tiskiin hetkellisesti kisan nopeimman kierroksen ja on lopulta viides. Taaskin lähtö oli ylivoimaisen vaikea hänelle.

- Heidfeldin keskeytys oli aika komea. Ei ole nyt vähään aikaan ollut noin isoa tulipaloa ja pienimuotoista räjähdystä F1 autossa. Ilmeisesti akut eivät ihan kestäneet tuota paloa, mutta olihan mielenkiintoinen tilanne.

- GP3:sten puolella tosiaan Bottas nousi sarjan kärkeen lauantain voitolla ja sunnuntain toisella sijalla. Ompahan muuten erikoisen tasainen sarja, kun alkukaudesta Vale ei meinannut päästä podiumille sitten millään ja pisteitäkään ei nyt liikaa tullut ja sitten parin kisaviikonlopun onnistumisilla ollaan pisteiden valossa kärjessä. Toivottavasti pystyy pitämään asetelmat loppuun asti.

Kuukauden tauon jälkeen karavaani suuntaa sitten Ardennien vuoriston läheisyydessä olevaan Spahan. Jatkuukohan epavakaisten kelien sarja myös siellä?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Domenicali: Alonso parempi kuin Schumacher - MTV3.fi - Urheilu - F1 - Uutiset

Tämä jatkuva sanallinen suihinotto Ferrarin pomojen toimesta El Bancolta alkaa kyllä saamaan huvittavia piirteitä. Onko Oviedon ihmiskyrvällä niin heikko itsetunto että sitä sitä pitää pönkittää tällaisilla pellelausunnoilla jatkuvasti?

En tiedä kuuluuko tuo Santanderin määräämänä sopimukseen että Alonsoa pitää kehua tietyin väliajoin julkisesti mutta aika huvittavaksi tuo on mennyt. Nämä Domenicalin tasaisin väliajoin toistuvat hehkutukset Alonson erinomaisuudesta, ja espanjalaislehtien hehkuttelut Alonson lähes yli-inhimillisistä kyvyistä alkavat jo muistuttamaan jotain Pohjois-Korealaista propagandaa. Seuraavaksi Ferrarilta varmaan ilmoitetaan että taivaalle syttyi kirkas tähti juuri sillä hetkellä kun Alonso kirjoitti nimensä Ferrari-sopimukseen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Joku voisi noihin Domenicalin viimeisimpiin kommentteihin vastata että miten sitten Alonso on kahdesti joutunut tallikaverinsa kanssa ahtaalle(toisin kuin Schumi ennen Comebackia), ensimmäisellä kerralla homma ratkaistiin niin että Renaultin tallipäällilkkö(ja Lonssin manageri) pisti Trullin pihalle kun kehtasi haastaa Fernandon ja McLarenilla täysin keltanokka Hamilton piti Alonsoa niin pilkkanaan että tämän oli vedettävä kesken kauden helvetilliset itkupotkuraivarit ja lähdettävä tallista ovet paukkuen?
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Itse kyllä näkisin enemmänkin asian niin, että Alonson jatkuva hehkuttaminen on paniikkitaktiikkaa, kun näyttää siltä ettei mestaruuksia tulekaan näytöstyyliin. Ja Alonso otti nopeammin johtajuuden tallissa kuin Schumi? Uskoo ken tahtoo tai no, Alonso otettiin tallin johtohahmoksi jo vuosi ennenkuin kirjoitti sopimuksen, joten sikäli ihan looginen lausunto. Mutta myönnän nauttivani jokaisesta hetkestä, kun näitä lausuntoja tulee ilman, että niille on sen kummempaa perustelua.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos minun selailuni pitää yhtään paikkaansa, niin Alonso on MM-sarjassa sijoittunut aina vähintään tasapisteisiin tallikaverinsa kanssa eli 2007 Hamiltonin (ja tulokaskaudellaan Minardilla tasan nollaan yhdessä Tarso Marques'n kanssa). Muuten edellä. En sanoisi, että 22 pisteen marginaali Trulliin (vuonna 2003) on vielä kovin ahdasta. Tai tasapisteet pilkkanaan pitämistä.

Vertailu Schumacheriin on tietysti vaikeata, kun eivät ole ikinä tallikavereina ajaneet. Paremmaksi en lähtisi julistamaan, mutta niille main kyllä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä Alonso hyvä kuljettaja eittämättä on, varmasti yksi tämän hetken parhaista, mutta tuo jatkuva hehkuttaminen on vaan jotenkin niin ällöttävää varsinkin kun näytöt Ferrarilla ovat jääneet hehkutukseen nähden aika vähäiseksi. Ehkä siinä juuri piileekin jutun juju. Kun Ferrarilla ensin ostettiin Kimi helvetinmoisella rahalla irti sopimuksesta ja palkattiin Alonso vieläkin isommalla rahalla tallin suureksi johtajaksi ja pelastajaksi, ja tulokset on jääneet loppujen lopuksi oikeastaan huonommaksi kuin Kimin aikana, niin on vähän pakko yrittää hehkuttaa että "On se Fernando oikeasti paras!" Muutenhan sitä saattaisi itse näyttää vähän hölmöltä...

Vaikka Schumia pidettiinkin aina johtajahahmona Ferrarilla niin todellisuudessa siellä oli hänen aikaansa aina Jean Todt joka piti kaiken hyppysissään ja oli se todellinen johtaja, kuten tallipäällikön pitääkin olla. Minusta tuo koko idea siitä että kuljettajan pitäisi johtaa tallia on ihan ihmeellinen, koska sitä vartenhan tallissa pitäisi olla osaava tallipäällikkö. Kuljettaja voi kyllä esim. motivoida tiimiä mahdollisimman hyvin sen lisäksi että ajaa autoa mahdollisimman kovaa, mutta jos kuljettaja on tallin johtaja niin jotain on silloin pielessä. Ja tuskin on sattumaa että Ferrarin alamäki alkoi juuri siitä kun Jean Todt jätti tallin ja tilalle tuli Domenicali. Tämä on sitten ilmeisesti yrittänyt paikata osaamattomuuttaan sillä että palkkasi talliin "johtajaksi" kuljettajan. Minä olen ollut jo pitkään sitä mieltä että Ferrarin ongelmana ei ole ollut kuljettajat vaan tallin johto Domenicali etunenässä. Jos talliin löydettäisiin jostain Todtin kaltainen oikea johtaja tuon makaronipellen tilalle niin sinne ei tarvittaisi kuljettajia jotka haluavat leikkiä johtajaa, vaan menestyä voisi sellaisetkin kuljettajat jotka haluavat vaan ajaa autoa mahdollisimman kovaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tai tasapisteet pilkkanaan pitämistä.

Jos nyt huomioidaan että testaaminen oli jo 2007 rajoitettua, eikä Hamilton ollut ajanut isossa monopostoluokassa(toisin kuin Villeneuve) ennen F1:tä, niin olihan tuo kaksinkertaisen maailmanmestarin maineelle aikamoinen isku ja veikkaan että Alonso ei ole vieläkään toipunut tuosta. Trullista taas pitää huomioida se että miehen pestyä alkukaudella 2004 Kulmakarvan alkoi Briatore savustaa miestä pihalle kun Trulli ei halunnutkaan olla reilu-Fernandon aseenkantaja.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS

Pitää kuitenkin muistaa, että tuo haastattelu on annettu brasilialaiseen lehteen, ja ainakin autosport.comin käännöksessä Villeneuve lähinnä kehuu Massaa ja sanoo, että Massa on Räkää parempi kuski tjsp... Eikä toki siinä, Villeneuvella on ehkä minun muisteloiden perusteella olleet taivaankappaleet eniten kohdallaan mestaruuden osalta, joten on viimeinen mies kuittailemaan muiden suuntaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pitää kuitenkin muistaa, että tuo haastattelu on annettu brasilialaiseen lehteen, ja ainakin autosport.comin käännöksessä Villeneuve lähinnä kehuu Massaa ja sanoo, että Massa on Räkää parempi kuski tjsp... Eikä toki siinä, Villeneuvella on ehkä minun muisteloiden perusteella olleet taivaankappaleet eniten kohdallaan mestaruuden osalta, joten on viimeinen mies kuittailemaan muiden suuntaan.

Säälittävää lässytystä Villeneuvelta, 1997 mestaruuskin olisi jäänyt tulematta jos Schumi ei olisi (taas) kolaroinut vikassa kisassa diskauksen arvoisesti. Totuuden hiven tuossa on siihen suuntaan että jonkun teorian mukaan Kimi olisi "ansainnut" ennemmin mestaruutensa McLarenilla 2003. Kaudella Kimi keskeytti jopa kolme kertaa ja Schumi kerran. Piste-ero oli 2 pistettä.

2005 Kimi voitti seitsemän osakilpailua ja keskeytti taas kolme kertaa. Hävisi Fernandolle 21 pisteellä MM:n.

2007 olikin sitten tietyllä tapaa sattumien summaa mutta varmaa ajoa Kimiltä läpi kauden ehkä sen hetken 3. nopeimmalla autolla, McLareneistä jäi aika nopea muistikuva, silloin puhuttiin paljon Maccien keskinäisestä taistelusta mutta voittihan Felipekin tuona vuonna 2 kisaa ja tuli Turkissa ja USAssa juuri Kimin edellä maaliin(vei siis pisteitä Kimiltä aika paljon).

Joka tapauksessa nämä 3 vuotta täydentävät tietyllä tavalla toisiaan. Ei aivan mahdotonta olisi ollut että plakkarissa olisi nyt kolme mestaruutta.
Näkökulmia on monia mutta 2007 Kimi ei ajanut ehkä MM:n nopeinta autoa + että oli juuri tullut uuteen talliin sisään. Joten voittoa pitäisi arvostaa sitäkin enemmän.



_
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Selvästikään Villeneuve'ltä ei ole kysytty Räikkösestä, vaan Massasta. Räikkönen vain tulee esiin ja olihan siinä Räikkösen mestaruudessa jokin osa myös onnella. Mun mielestä Räikkösen ja Massan otteet Ferrarilla menivät aika tasan kokonaisuutena. Kimi oli parempi ekalla kaudella ja Massa tokalla. Taisi kolmannella olla Massa edellä ennen kuin loukkaantui, jos muistan oikein.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
...Kimi olisi "ansainnut" ennemmin mestaruutensa McLarenilla 2003. Kaudella Kimi keskeytti jopa kolme kertaa ja Schumi kerran. Piste-ero oli 2 pistettä.

Nykyään ei enää teknisiä keskeytyksiä tule koska lajia on kehitetty(laitteta himmattu) mutta tuohon aikaan auton luotettavuus näytteli suurta osaa koko lajissa joten se jolla on luotettavin-nopein auto ,ansaitsee mestaruutensa. Ja sitähän ei me sohva-ammattilaiset voida tietää miten kuskin testausmäärät tai ajotavat vaikuttivat auton luotettavuuteen.

2007 olikin sitten tietyllä tapaa sattumien summaa mutta varmaa ajoa Kimiltä läpi kauden ehkä sen hetken 3. nopeimmalla autolla, McLareneistä jäi aika nopea muistikuva...

Mäkit olivat nopeita vain koska auto oli kopio ferrarista. Ja vietiin rangaistukseksi tallipisteet??? Yksi naurettavimmista rangaistuksista ikinä!
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Mäkit olivat nopeita vain koska auto oli kopio ferrarista. Ja vietiin rangaistukseksi tallipisteet??? Yksi naurettavimmista rangaistuksista ikinä!

Ei McLarenia oltu suunniteltu mitenkään Ferrian tietojen pohjalta, tuo vakoiluskandaali ajoittui enemmän kauden ajalle. Toki parannuksia kesken kauden tehtiin ja tietoja muilla tavoin hyödynnettiin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän noissa aina pitää muistaa, kun näitä juttuja käännellään ja siteerataan monta kertaa kielestä toiseen, että ne merkitykset saattaa vähän muuttua ja sanonnat irrota sopivasti asiayhteydestään. Mutta Villeneuvelta on kyllä ennenkin tullut kritiikkiä Kimin suuntaan enkä muista että hän olisi hirveästi positiivisia kommentteja Kimistä sanonut, joten hänellä voi hyvinkin olla jotain ihmeellistä hampaankolossa.

Se mikä tuosta Villeneuven kommentista tekee erikoisen on se että hän on sitä mieltä että Massa olisi ansainnut vuoden 2007 mestaruuden ennemmin kuin Kimi. Massa kyllä kieltämättä oli aika-ajoissa useammin Kimin edellä tuolla kaudella mutta kisavauhdissa oli selkeästi jäljessä ja jäi sarjassa vasta neljänneksi.

2008 Massa sitten pistikin Kimin todella ahtaalle sen jälkeen kun autoa muutettiin Massalle edullisempaan suuntaan (mikä ei taas sopinut Kimin ajotyylille ollenkaan), ja oli lähellä voittaakin tuon 1998 mestaruuden. Mutta 2007 Kimi oli ykkönen ja ansaitsi mestaruutensa, ja on aika vaikea mennä väittämään että se mestaruus olisi kuulunut ennemmin Massalle, tai että Kimi olisi voittanut tuon pelkästään tuurilla. Kyllähän Kimi toki hyötyi siitä että McLarenin kuljettajat söivät pisteitä toisiltaan mutta silti Kimi voitti 2007 eniten kisoja ja pystyi pitämään päänsä kylmänä kauden ratkaisuhetkillä kun McLaren-miehet näyttivät keskittyvän toistensa nokitteluun ja riitelemiseen, ja sortuivat pahoihin virheisiin.

Ja tietysti voi aina miettiä että onko Villeneuve yleensäkään oikea ihminen arvostelemaan kenenkään mestaruuksia tuurilla voitetuiksi kun hän itse voitti ainoan mestaruutensa ylivoimaisella autolla, ja onnistui melkein ryssimään senkin Schumacherille joka ajoi ensimmäistä kauttaan Ferrarilla ja selvästi hitaammalla autolla kuin Villeneuve. En väitä että Villeneuve huono kuljettaja olisi urallaan ollut mutta ei tuo hänen mestaruusvuotensa niin vakuuttava esitys ollut että olisi varaa hirveästi muiden arvosteluun.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja sitähän ei me sohva-ammattilaiset voida tietää miten kuskin testausmäärät tai ajotavat vaikuttivat auton luotettavuuteen.

Miten muistelen että McLaren johtohenkilöt ovat ottaneet tuon 2003 kauden keskeytyksiä piikkiinsä?
Vai muistanko ihan väärin.
En tarkalleen muista miten keskeytykset tuli.
Tämän season review:n mukaan ainakin kerran savuaa kone:
http://www.youtube.com/watch?v=F9ptAMQEEtI
(F1 2003 season review youtubesta)

Itse en jaksa uskoa että ainakaan moottori hajoaa kuskin ajotavasta riippuen, niin moni asia tukee sitä miten sellainen voitaisiin välttää. Radiokeskustelut kisan aikana, tarkka tuntemus millä kierroksilla ajetaan, juuri ne testikilometrit jne.
Eikös koneet hajoa aikas yllättäen, jokin komponentti prakaa jossain ja sitten pettänyttä osaa etsitään seuraavat viikot tehtaalla jne.

En tarkoita etteikö kuski voisi hajoittaa konetta mutta tuntuu aika absurdilta ajatukselta mun mielestä.

Ajotapa vaikuttaa ainakin renkaiden kulumiseen mikä saattaa laskea suorityskykyä nykyiselläänkin tuottaen useampien varikkokäyntien muodossa taikka ainakin nopeampaa pidon heikkenemistä.



_
 

trap

Jäsen
Nürburgringillä 2003 Kimi otti uransa ensimmäisen paalupaikan ja siellä pamahti myös kone selvästä johtoasemasta. Mutta muutoin 2003 auto oli kyllä todella luotettava, joskin ison osan kaudesta hitaampi mitä Ferrari ja Williams-BMW.

Uransa parhaan kauden Kimi ajoi mun mielestä 2005, aika uskomattomia kisoja ajoi. Keskeytyksiä tuli johtopaikalta ainakin Hockenheimilla ja Nürburgringillä, tietty jälkimmäinen oli osaksi myös omaa syytä. Mutta tähän päälle koneongelmat ainakin Magny Coursin, Silverstonen ja Monzan harjoituksissa, joiden takia tuli 10 lähtöruudun rangaistus. Aivan käsittämättömiä suorituksia esim. Magnyn ja Monzan aika-ajoissa ylivoimaisesti raskaimmalla autolla. Tietty autoa voidaan pitää myös ko. kauden nopeimpana, mutta JPM:kin otti aika kovaa pataan.

Villeneuve nyt on Villeneuve, loppupeleissä harvat F1-kuskit ovat lopettamisensa jälkeen edes niin kartalla tapahtumista. Ei yllätä jos on 2007 ja 2008 mennyt vähän sekaisin, yms. Ja tietysti se vaikuttaa, että haastattelu on annettu brasilialaislehteen... Ja onhan Villeneuvella oma lehmä ojassa, hävisi itse Massalle -05.

Ja tosiaan eipä noita nykyvehkeiden koneita nyt oikein voi kuski itse tuhota (no, ehkä jos koko inssitiimi on täynnä amatöörejä ja säädöt tehdään päin vittua).
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja tosiaan eipä noita nykyvehkeiden koneita nyt oikein voi kuski itse tuhota (no, ehkä jos koko inssitiimi on täynnä amatöörejä ja säädöt tehdään päin vittua).

Se oli vähän eri juttu silloin kun ajettiin ihan keppivaihteistolla, silloin kuljettaja pystyi pelkällä vaihdemissilla hajottamaan koneen. Mutta näissä nykyisissä nappivaihteistoissa on asiat varmistettu sen verran hyvin että käytännössä kuljettaja ei saa moottoria rikottua vaikka haluaisikin, ja talli seuraa koko ajan mitä siellä kopan alla tapahtuu ja sanoo heti kuljettajalle jos moottori on liian kovilla. Jotain pitää mennä pahasti vikaan jos kuljettaja pystyy toimillaan rikkomaan moottorin, ja uskoisin että tällaista ei ainakaan voi tapahtua useamman kerran saman kauden aikana.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ei McLarenia oltu suunniteltu mitenkään Ferrian tietojen pohjalta, tuo vakoiluskandaali ajoittui enemmän kauden ajalle. Toki parannuksia kesken kauden tehtiin ja tietoja muilla tavoin hyödynnettiin.

Lähinnähän McLaren taisi hyötyä eniten sillä että Ferrarin piirrustukset paljastivat sen sääntöjenvastaisen jousitusratkaisun tjms. jonka käytöstä McLaren sitten käräytti Ferrarin. Lähtökohtaisesti eri näkökulmista suunniteltuihin autoihin on sinänsä vaikea kopioida suoraan mitään toisesta autosta vaikka piirrustukset käsiinsä saisikin, tietenkin joitain hyviä ideoita voidaan hyödyntää, mutta suora kopiointi harvoin toimii.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
F1-kuskia yritettiin saada suomalaiseksi

Jos tuo uutinen pitää paikkansa, ja jotkut suomalaisyritykset ovat tosiaan yrittäneet käännyttää Vitali Petrovia suomalaiseksi ja sanoneet vielä että raha ei ole mikään ongelma, niin pistää kyllä vihaiseksi tuollainen toiminta! Suomesta löytyisi varmaan helvetisti lahjakkaita kilpa-autoilijoita joiden ura tyssää siihen että pienestä maasta on vaikea päästä uralla eteenpäin ja rahoitusta on vaikeaa saada, ja jotkut suomalaiset yrityspamput yrittäävät käännyttää venäläistä kuskia suomalaiseksi... Jos raha kerran ei ole ongelma niin laittaisivat saatana sitä rahaa näiden suomalaisten kuljettajien tukemiseen että pääsisivät urallaan eteenpäin!
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Asiaan varmaan vaikutti, että Petrov on nimenomaan Viipurista kotoisin. Joku on keksinyt, että Viipuri oli ennen Suomea jne. Mm. Masa Niemi oli viipurilainen, Viipurin Reipas voitti ensimmäisen SM-kullan jääkiekossa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös