Oli kyllä hyvä kisa tuo Kanadan GP: Paljon ohituksia, hyvää kilvanajoa mies miestä vastaan, vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Lopputuloksesta olisin tosin toivonut vähän erilaista mutta Hamilton kyllä ansaitsi silti voittonsa. Hamilton osasi iskeä juuri oikeissa paikoissa ja pystyi käyttämään Alonson pienet virheet hyväkseen. Button ajoi myös erinomaisen kilpailun vaikka lähti vähän tallikaveriaan taempaa kisaan. Red Bullin kisa suli huonoon taktiikkaan ja pieniin teknisiin ongelmiin joiden takia Webber joutui lähtemään vasta seitsemännestä ruudusta ja Vettel joutui ajelemaan kisan lopun puolikaasulla.
Ferrarilta kisa sen sijaan ei mennyt kovin vahvasti vaikka Alonso nyt kolmanneksi ajoikin, mutta auto näytti olevan sellaisessa iskussa että voittoonkin olisi ollut hyvät mahdollisuudet. Alonson hukkasi voiton kuitenkin pieniin virheisiin kierroksella ohitettavien kanssa ja Hamilton käytti nuo tilanteet hyödykseen. Samoin myös Button pääsi vielä lopussa ohi samanlaisessa tilanteessa. Espanjalaislehdistön mielestä ehkä 10+ suoritus Alonsolta, minä en antaisi seiskaa parempaa missään nimessä. Massan suoritus ei sen sijaan juuri nelosen yläpuolelle nouse. Liuzzi pamautti kylkeen heti ensimmäisessä mutkassa ja Massalla ilmeisesti naksahti jotain päässä ja lähti kostamaan. Miehet ajoivat ensimmäiset mutkat kuin jokkiksessa kylki kylkeä vasten ja lopulta molemmat joutuivat varikolle nenänvaihtoon. Ihan ääliömäistä ajamista oli Massalta tuo tilanne kun autoon ei näyttänyt tulevan mitään vaurioita tuossa ensimmäisessä törmäyksessä, ihan suotta lähti moukuttamaan Liuzzin kylkeen sen jälkeen.
Schumilta kisa oli myös aika surkea esitys. Peitteli yliaggressiivisesti ohitustilanteissa ja pilasi kisansa ihan itse vaikka Brawn yrittikin ottaa vastuun itselleen. Mutta se oli Schumin epätoivoinen peittely Kubicaa vastaan joka aiheutti sen rengasrikon jonka takia Mersu lopulta oli pakotettu vaihtamaan taktiikkaansa. Ja lopulta Schumi vielä putosi kokonaan ulos pisteiltä kun yritti pitää väkisin Liuzzin takanaan, ja tuon törmäilyn ansiosta myös Sutil pääsi ohitse. Ja ehtipä Schumi siinä välissä vielä pilaamaan hyvän kaverinsa Massankin kisan.
Mutta kuten sanoin niin viihdyttävä oli kyllä kisa. Taas hyvä osoitus siitä että hyvään kisaan ei tarvita mitään hulppeita puitteita ja satojen miljoonien hintaista rataa. Kanadan rata ei ole puitteiltaan mikään komea ja edustava ja ratakin on vain pomppuinen katurata mutta hyvän kisan se tarjoaa lähes aina. Radan profiili on hyvä ja tarjoaa ohituspaikkoja, ja kun turva-alueita ei ole vaan ulosajosta seuraa aina joko törmäys betonimuuriin tai suistuminen hiekalle/nurmikolle niin rata ei anna kuljettajille yhtään armoa. Ei se yhtä turvallinen ole kuin nämä uudet "lentokenttäradat" mutta mielestäni ratasuunnittelussa ei tarvitsekaan pyrkiä 100% turvallisuuteen. Kyllä autourheiluun pitää kuulua pieni vaaramomentti koska tuollainen täydelliseen turvallisuuteen pyrkiminen tekee kisoista loppujen lopuksi tylsiä. Pitäisi löytää sellainen kompromissi jossa turvallisuus olisi mahdollisimman hyvä ja riskit pahoille onnettomuuksille mahdollisimman pienet, mutta samalla radat olisivat sellaisia jossa kuljettajan virhe kostautuu enemmän kuin vain parin sekunnin aikamenetyksenä.
Ferrarilta kisa sen sijaan ei mennyt kovin vahvasti vaikka Alonso nyt kolmanneksi ajoikin, mutta auto näytti olevan sellaisessa iskussa että voittoonkin olisi ollut hyvät mahdollisuudet. Alonson hukkasi voiton kuitenkin pieniin virheisiin kierroksella ohitettavien kanssa ja Hamilton käytti nuo tilanteet hyödykseen. Samoin myös Button pääsi vielä lopussa ohi samanlaisessa tilanteessa. Espanjalaislehdistön mielestä ehkä 10+ suoritus Alonsolta, minä en antaisi seiskaa parempaa missään nimessä. Massan suoritus ei sen sijaan juuri nelosen yläpuolelle nouse. Liuzzi pamautti kylkeen heti ensimmäisessä mutkassa ja Massalla ilmeisesti naksahti jotain päässä ja lähti kostamaan. Miehet ajoivat ensimmäiset mutkat kuin jokkiksessa kylki kylkeä vasten ja lopulta molemmat joutuivat varikolle nenänvaihtoon. Ihan ääliömäistä ajamista oli Massalta tuo tilanne kun autoon ei näyttänyt tulevan mitään vaurioita tuossa ensimmäisessä törmäyksessä, ihan suotta lähti moukuttamaan Liuzzin kylkeen sen jälkeen.
Schumilta kisa oli myös aika surkea esitys. Peitteli yliaggressiivisesti ohitustilanteissa ja pilasi kisansa ihan itse vaikka Brawn yrittikin ottaa vastuun itselleen. Mutta se oli Schumin epätoivoinen peittely Kubicaa vastaan joka aiheutti sen rengasrikon jonka takia Mersu lopulta oli pakotettu vaihtamaan taktiikkaansa. Ja lopulta Schumi vielä putosi kokonaan ulos pisteiltä kun yritti pitää väkisin Liuzzin takanaan, ja tuon törmäilyn ansiosta myös Sutil pääsi ohitse. Ja ehtipä Schumi siinä välissä vielä pilaamaan hyvän kaverinsa Massankin kisan.
Mutta kuten sanoin niin viihdyttävä oli kyllä kisa. Taas hyvä osoitus siitä että hyvään kisaan ei tarvita mitään hulppeita puitteita ja satojen miljoonien hintaista rataa. Kanadan rata ei ole puitteiltaan mikään komea ja edustava ja ratakin on vain pomppuinen katurata mutta hyvän kisan se tarjoaa lähes aina. Radan profiili on hyvä ja tarjoaa ohituspaikkoja, ja kun turva-alueita ei ole vaan ulosajosta seuraa aina joko törmäys betonimuuriin tai suistuminen hiekalle/nurmikolle niin rata ei anna kuljettajille yhtään armoa. Ei se yhtä turvallinen ole kuin nämä uudet "lentokenttäradat" mutta mielestäni ratasuunnittelussa ei tarvitsekaan pyrkiä 100% turvallisuuteen. Kyllä autourheiluun pitää kuulua pieni vaaramomentti koska tuollainen täydelliseen turvallisuuteen pyrkiminen tekee kisoista loppujen lopuksi tylsiä. Pitäisi löytää sellainen kompromissi jossa turvallisuus olisi mahdollisimman hyvä ja riskit pahoille onnettomuuksille mahdollisimman pienet, mutta samalla radat olisivat sellaisia jossa kuljettajan virhe kostautuu enemmän kuin vain parin sekunnin aikamenetyksenä.