Formula 1 – kausi 2010

  • 172 448
  • 996

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rellu ajoi tiettävästi kohtuu vähällä siivellä, mikä selittää Kubican ja Petrovin hyvät suoravauhdit, eihän Hamiltonkaan päässyt hyökkimään Kubican kimppuun vaikka selvästi olikin nopeampi.

Ja tuon lisäksi Rellu oli kuulemma käytössä sellainen välitys isoimmalle vaihteelle joka kävi oikein erityisen hyvin tälle radalle. Mutta varmasti myös moottoritilanteella oli jonkin verran vaikutusta, Alonso oli näissä viimeisissä kisoissa niin rajoilla moottoreiden suhteen että todennäköisesti eivät uskaltaneet ihan viimeistä paukkua ottaa irti moottorista, ja toisaalta Rellun moottoritilanne oli niin hyvä että saivat ajella jokseenkin tuoreilla myllyillä.

Tuosta Webberin lamaantumisesta, en tiedä olisiko se ollut salaliittoteorian arvoinen taktinen kuvio. Siinä kuitenkin oli Webberillä ensin se seinäkosketus, ja pari kierrosta sen jälkeen ilmotteli että takarenkaassa ongelmaa. Sitten tehtiin stoppi. Vaikuttaisi aika luonnolliselta tapahtumaketjulta. Pelättiin nakin puhkeamista ja stopattiin suunniteltua aiemmin.

Kyllä se Webberin osuma seinään oli sen verran reipas että varmasti tuli jotain vahinkoa siihen oikeaan takapyörään, ja sen takia joutui niin aikaisessa vaiheessa varikolle. En oikein usko siihen että olisivat tarkoituksella ajattaneet Ferrarin miinaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ikävä on mm. Jereziä, Buenos Airesia, a1-ringiä ja vanhaa hockenheimiä muun muassa.

Kaksi ensiksi mainittua täydellisiä mikkihiiriratoja ilman ohituksia, varsinkin Buenos Aires oli ihan turha. Hungaroring-tasoa. Isoilla siivillä hitaita mutkia. A1-ring oli ihan ok, wanha Österreichring tosimiesosastoa. Hockenheim jopa klassikko.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo ei minullakaan Buenos Airesia ja Jereziä ikävä ole, mutta enemmän toivoisin eri tyylisiä ratoja ykkösiin. Esimerkiksi juuri vanha Hocke oli tällainen ihan spesiaali rata jossa hyvin monesti nähtiin todella yllättäviä kisoja kun radan luonne oli niin erilainen. Tilken radoissa on jokunen ihan hyväkin rata mutta niiden ongelma on se että ne on luonteeltaan niin samanlaisia, ja nyt kun suurin osa radoista alkaa olla joko alusta asti Tilken suunnittelemia tai sitten Tilken modaamia niin sarjaan ei tule sellaista vaihtelua kuin vielä joskus 80- ja 90-luvuilla oli.

Lexaa:n viestistä sen verran vielä että minusta tuo Korean rata ei vaikuttanut ihan kelvottomalta. Sade sotki nyt vähän kisaa joten ei tiedetä minkälainen kisa siellä oltaisiin normaaliolosuhteissa nähty, mutta tuolla radalla vaikutti olevan ihan mielenkiintoisiakin mutkacomboja. Abu Dhabista ja Singaporesta olen kyllä ihan samaa mieltä, jokseenkin epäonnistuneita ratoja molemmat. Toivottavasti Abu Dhabin rataan tehtäisiin muutoksia koska puitteethan on komeat ja tuo rata-alue näyttää sellaiselta että siellä pystyttäisiin suht' pienillä töillä muuttamaan radan luonnetta tuntuvastikin.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitenköhän muuten pistetilanne olisi mennyt vanhalla systeemillä? toki kuskit muokkailee ajamistaan uuden systeemin mukaan, mutta lähinnä ajattelin olisiko Vettel vienyt viimekauden järjestelmällä tai vaikkapa paras 6 järjetelmällä.

Laskin kahdella aiemmalla pisteenlaskennalla tulokset ja mestari ja kakkonen olisivat kaikilla laskutavoilla samat.

Nykyinen systeemi:

1. Vettel 256
2. Alonso 252
3. Webber 242
4. Hamilton 240
5. Button 214

Vuosien 2003-2009-malli:

1. Vettel 104
2. Alonso 101
3. Hamilton 100
4. Webber 97
5. Button 89

Ainakin vuodet 1994-2002-malli:

1. Vettel 86
2. Alonso 82
3. Webber 76
4. Hamilton 76
5. Button 61

Hamiltonin 5 kakkostilaa korostuvat keskimmäisessä mallissa. Webberin neljä voittoa verrattuna Hamiltonin kolmeen ratkaisisi tasatilanteen hänen edukseen vanhimmassa mallissa. Vettelillä ja Alonsolla olivat voitot, kakkostilat ja kolmostilat tasan, joten kovin radikaalia eroa heidän välilleen ei synny millään mallilla.

Ensi kaudellako sitten mennään siihen ns. mitalijärjestelmään, jossa sijoitussarja ratkaisee suoraan paremmuuden? Sekään ei ole mielestäni huono, koska vaikka F1:ssä ei ole koskaan tullut ns. kakkostilamestaria, niin varsinkin edellisellä järjestelmällä se olisi ollut aivan mahdollista.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
enemmän toivoisin eri tyylisiä ratoja ykkösiin. Esimerkiksi juuri vanha Hocke oli tällainen ihan spesiaali rata jossa hyvin monesti nähtiin todella yllättäviä kisoja kun radan luonne oli niin erilainen. Tilken radoissa on jokunen ihan hyväkin rata mutta niiden ongelma on se että ne on luonteeltaan niin samanlaisia

Minusta tässä on kiteytetty aika hyvin tuo ratojen ongelma. Liian moni rata on nykyään samanlainen. Enemmän vaihtelua rataprofiileihin, mukaan voi heittää pari todella hidasta rataa tyyliin Monaco, mutta mukaan saisi tulla paljon myös nopeita ratoja. Ajaisivat vaikka yhden kisan ovaalilla (kärjistetysti). Paljon vaihtelua ja se olisi myös haaste tiimeille auton kehityksen suhteen. Tehdäänkö auto sopivaksi nopeille radoilla vai hitaille. Lisäksi nykyradat ovat liian anteeksiantavia. Jos tulee virhe niin kaasu pohjassa turva-alueelta hakemaan vauhtia. Esim. sunnuntaina Alonso kävi puolenkymmentä kertaa "ulkona" kärsimättä yhtään ajallisesti. Webber ei päässyt hyödyntämään kertaakaan Alonson virhettä. Toki nuo uudet asfaltoidut turva-alueet ovat turvallisia mutta silti.



Lehdistökatsauksia odotellessa....
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lisäksi nykyradat ovat liian anteeksiantavia. Jos tulee virhe niin kaasu pohjassa turva-alueelta hakemaan vauhtia. Esim. sunnuntaina Alonso kävi puolenkymmentä kertaa "ulkona" kärsimättä yhtään ajallisesti. Webber ei päässyt hyödyntämään kertaakaan Alonson virhettä. Toki nuo uudet asfaltoidut turva-alueet ovat turvallisia mutta silti.

Noita asfaltoituja turva-alueitahan on puolustettu sillä että näillä radoilla järjestetään myös moottoripyöräkisoja ja siinä käytössä tuon ymmärtää että alfaltoidut turva-alueet ovat paljon turvallisempia kuin ne sora-alueet. Mutta toivoisin että noihin keksittäisiin joku sellainen hidastava juttu että radalta ulos ajamisesta oikeasti tulisi jotain aikamenetystä tai jopa mahdollisesti auto ottaisi vähän siipeensä ihan kuten silloin kun ajetaan sora-alueelle. En tiedä aiheuttaisiko esim. jonkinlaiset "hidastetöyssyt" suuren turvallisuusriskin, siis jos ne töyssyt olisivat sellaiset että ne otettaisiin pois moottoripyöräkisojen ajaksi. Mutta ei tuo ole hyvä juttu että kuljettaja voi toistuvasti ajaa leveäksi (kuten Alonso eilen) eikä menetä oikeastaan mitään siinä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Paul Ricardin radalla on turva-alueilla ainakin osittain sellaista seosta, mikä tuhoaa rengasta rajusti. Ei räjäytä, mutta jos sillä pidempään ajelee, niin täytyy tulla pian varikolle vaihtamaan se. Jotain tuollaista sopisi varmaan olla muillakin radoilla.

http://maps.google.fi/maps?f=q&sour...3330+Le+Castellet,+Var,+Provence-Alpes-Côte+d

Taisi olla niin, että tuo punaraitainen alue on tuota renkaalle pahempaa seutua.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Paul Ricardin radalla on turva-alueilla ainakin osittain sellaista seosta, mikä tuhoaa rengasta rajusti. Ei räjäytä, mutta jos sillä pidempään ajelee, niin täytyy tulla pian varikolle vaihtamaan se. Jotain tuollaista sopisi varmaan olla muillakin radoilla.

Olisipa se juuri tuollaista ihan kaikilla radoilla. Pari kolme metriä ihan normaalia asvalttia, ja siitä eteenpäin jotakin, mikä tekee renkaalle ikävää. Ei räjäytä, mutta syö pintaa. Alueelle ajautuneen tai ajaneen kuskin olisi pakko hiljentää nopeutta voimakkaasti, ja renkaanvaihtokin aikaistuisi kummasti. Oppisivat ajamaan radalla, eikä radan ulkopuolella. Henkilökohtaisesti olisin valmis vähentämään vastaavilla keinoilla kanttareiden yliajamistakin, mutta en usko vaikutusvaltaini formuloissa riittävän siihen, että asialla alettaisiin mitään tehdä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olisipa se juuri tuollaista ihan kaikilla radoilla. Pari kolme metriä ihan normaalia asvalttia, ja siitä eteenpäin jotakin, mikä tekee renkaalle ikävää. Ei räjäytä, mutta syö pintaa. Alueelle ajautuneen tai ajaneen kuskin olisi pakko hiljentää nopeutta voimakkaasti, ja renkaanvaihtokin aikaistuisi kummasti. Oppisivat ajamaan radalla, eikä radan ulkopuolella. Henkilökohtaisesti olisin valmis vähentämään vastaavilla keinoilla kanttareiden yliajamistakin, mutta en usko vaikutusvaltaini formuloissa riittävän siihen, että asialla alettaisiin mitään tehdä.

Minun mielestäni radan reunassa ei edes tarvitsisi olla noin paljon tuota normaaliasfalttia kuin Paul Ricardissa vaan se "renkaansyöjä" voisi alkaa jo n. metrin päästä radan reunasta. Ja ennen kaikkia kaikki shikaanien keskustat pitäisi miinoittaa tuolla pinnoituksella jotta suoraksi ajanut kuljettaja menettäisi oikeasti aikaa ajaessaan sen mutkan suoraan läpi tai sitten saisi siitä vahinkoa tuhoutuneiden renkaiden muodossa. Nytkin esim. Alonso ajoi kerran shikaanin suoraksi yrittäessään ohi Petrovista, mutta ero Webberiin ei kaventunut yhtään koska Alonso pystyi jatkamaan samalla vauhdilla radan ulkopuolellakin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä se Webberin osuma seinään oli sen verran reipas että varmasti tuli jotain vahinkoa siihen oikeaan takapyörään, ja sen takia joutui niin aikaisessa vaiheessa varikolle. En oikein usko siihen että olisivat tarkoituksella ajattaneet Ferrarin miinaan.

Nii-in, mutta miksi se punainen auto sitten seurasi perässä varikolle jos Webberin pysähdys johtui PELKÄSTÄÄN osumasta?
Jos Red Bull ei ollut ovela niin Ferrari oli täysi amatööri ja puusilmä etteivät havainneet tuota. Miten oli Alonson renkaat? Eikös ne olisi kestänyt pitempäänkin suorituskykyisenä mitä olen haastatteluista ymmärtänyt.

Sen takia puin tätä että tähän ratkesi koko mestaruus, en todellakaan olisi Alonsolle sitä toivonut mutta en voi käsittää miten Ferrari voi tehdä tuollaisen päätöksen. Olen rintamassa Italian ministerismiehen kanssa joka oikeutetusti kritisoi tallia. ;) Ferrari on elämää suurempi asia Italiassa, se on tullut itsekin siellä ollessa huomattua.



_
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nii-in, mutta miksi se punainen auto sitten seurasi perässä varikolle jos Webberin pysähdys johtui PELKÄSTÄÄN osumasta?

Miten Webberin pysähdyksen syyllä voi olla mitään vaikutusta Ferrarin päätökseen? Olisihan se ollut täyttä arpapeliä ja hakuammuntaa ottaa Webber taktisista syistä sisään niin aikaisessa vaiheessa, ja luottaa, että Alonso seuraa perässä.

Ferrari teki käsittämättömän taktisen virheen, ei siinä mitään sen kummempaa ole taustalla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Miten Webberin pysähdyksen syyllä voi olla mitään vaikutusta Ferrarin päätökseen?

Haastatteluissa Ferrari on myöntänyt "seuranneensa liikaa Webberin toimia ja toimineensa sen mukaan". Tämä tekee vielä uskomattomammaksi sen että ottivat Alonson varhain sisään, koska se Webberhän osui siihen seinään, eihän se muuten olisi tullut varikolle vaihtamaan renkaita. Hyvin oli siis seurattu Webberin toimia, huh huh. Uskomatonta perseilyä Ferrarilta.

Salaliittoteoria Red Bullin oveluudesta oli vitsi.




_
 

Torspo82

Jäsen
Haastatteluissa Ferrari on myöntänyt "seuranneensa liikaa Webberin toimia ja toimineensa sen mukaan". Tämä tekee vielä uskomattomammaksi sen että ottivat Alonson varhain sisään, koska se Webberhän osui siihen seinään, eihän se muuten olisi tullut varikolle vaihtamaan renkaita. Hyvin oli siis seurattu Webberin toimia, huh huh. Uskomatonta perseilyä Ferrarilta.

Salaliittoteoria Red Bullin oveluudesta oli vitsi.
Et nyt oikein taida ymmärtää. Eihän Ferraria kiinnostanut miksi Webber tuli sisään. Heitä kiinnosti vain se, että tekemällä stopin lähes heti Webberin perään Alonso pysyisi Webberin edellä. Moka siis tehtiin siinä, että seurattiin liikaa Webberin toimia eikä oikein tajuttu, että ihan samalla tavalla Rosberg ja Petrovkin vievät niitä pisteitä Alonson pussista. Mutta olihan se kokonaisuudessaan silti ihan kardinaalimoka, siitä ei päästä mihinkään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Et nyt oikein taida ymmärtää. Eihän Ferraria kiinnostanut miksi Webber tuli sisään. Heitä kiinnosti vain se, että tekemällä stopin lähes heti Webberin perään Alonso pysyisi Webberin edellä. Moka siis tehtiin siinä, että seurattiin liikaa Webberin toimia eikä oikein tajuttu, että ihan samalla tavalla Rosberg ja Petrovkin vievät niitä pisteitä Alonson pussista. Mutta olihan se kokonaisuudessaan silti ihan kardinaalimoka, siitä ei päästä mihinkään.

Toki ymmärrän tuon, mutta ajan juuri sitä takaa että sen Webberin pysähdyksen syyn tietäessään Ferrarin ei olisi sitä Alonson pysähdystä vielä pitänyt tehdä.

Okei, mä luovutan. Ei ole kuitenkaan tulevaisuutta F1-kisainsinöörinä. :)



_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ferrarihan tuossa ilmeisesti säikähti sitä kun Webber alkoi ajamaan heti varikkokäyntinsä jälkeen paljon kovempia kierrosaikoja, ja katsoivat että heidän on pakko reagoida tilanteeseen. Ferrarihan laittoi ensin Massan varikolle mutta kun tämä tuli edelleen Webberin taakse radalle niin katsoivat että Alonso on pakko ottaa myös sisään jotta hänet saataisiin radalle edelleen Webberin eteen.

Periaatteessahan tuo oli ihan järkevää ajattelua mutta he eivät tajunneet ottaa huomioon että siellä oli Petrov ja Rosberg jo käyneet varikolla ja varikkokäynti niin aikaisessa vaiheessa pudotti Alonson (ja Webberin) näiden taakse. Eikä kukaan varmaan osannut odottaa että Petrov olisi niin helvetin hankala ohitettava, ja että hänen renkaansa kestäisivät niin hyvin loppuun saakka koska ne oli vaihdettu alle jo ensimmäisellä kierroksella.

Jälkikäteenhän on helppo jossitella ja sanoa mitä olisi pitänyt tehdä mutta jos Ferrari olisi päättänyt keskittyä Webberin sijasta vain omaan kisaansa niin Alonso olisi ehkä nyt maailmanmestari. Todennäköisesti tuo Webberin hyvä vauhti renkaanvaihdon jälkeen olisi tyssännyt Petroviin samalla tavalla kuin Alonsolle kävi ja Alonso olisi näin ehkä pystynyt ajamaan kovempia kierrosaikoja ja noussut oman renkaanvaihtonsa jälkeen Petrovin ja Webberin edelle (ja ehkä jopa Rosbergin). Ferrari teki tuossa siis virheen siinä että keskittyivät liikaa Webberiin ja hänen tekemisiinsä, ja Vetteli pääsi iskemään vähän "puun takaa". Mutta oli tuossa Ferrarin päätöksessä siis jonkinlainen logiikka olemassa, ei se ihan täysin aivoton ratkaisu ollut vaikka loppujen lopuksi pahaksi mokaksi osoittautuikin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta oli tuossa Ferrarin päätöksessä siis jonkinlainen logiikka olemassa, ei se ihan täysin aivoton ratkaisu ollut vaikka loppujen lopuksi pahaksi mokaksi osoittautuikin.

No tottakai oli logiikka olemassa. Sehän nyt on ollut täysin selvää, että Ferrari keskittyi pitämään Webberin Alonson takana, ja siksi Alonson stoppi ajoitettiin näin. Tämä on tietysti jälkikäteen helppo tuomita täysin vääräksi taktiikaksi, mutta eipä taktiikan tuomitsemiseen tarvita edes paljoa jälkiviisautta. Ferrari on ollut pakosti kartalla siitä, että Petrov ja Rosberg olivat tehneet jo stopit, kun sen tiesi kotisohvallakin. Myöskään sen laskeminen, ehtiikö Alonso näiden edelle, ei vaadi mitään korkeampaa matematiikkaa. Olettamus siitä, että kyllähän Alonso menee heittämällä Petrovista ja Rosbergista myöhemmin ohi, oli käsittämätön. Jos taas Ferrarilla ei huomioitu lainkaan Petrovia ja Nicoa, oli virheen suuruus vielä käsittämättömämpää.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ehkä Ferrarin täytyy lähettää Ross Brawnille työtarjous, josta ei voi kieltäytyä: Valmis työsopimus, josta hakija täyttää kaksi kohtaa - palkka ja allekirjoitus.

Brawnin aikana nämä tilanteet olivat Ferrarin vahvuus, tällä kaudella ei.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämän päivän "uutinen" oli sitten se että Nico Hülkenberg olisi menossa ensi kaudeksi Ferrarille Massan tilalle. Willi Weberhän (Hülkenbergin manageri) jo ilmoitti että Hülkenberg ei tule ajamaan ensi kaudella Williamsilla, mutta uusi tallipaikka on jo kiikarissa, joten ei tuo edes välttämättä ole kovin kaukaa haettua. Siinähän Alonso saisi oman Barrichellon kyykytettäväksi, tai itse asiassa kaverin joka on todistettavasti Barrichelloa hitaampi... Eipähän tarvitse ainakaan huutaa radioon "Ridiculousia" eikä tehdä tallimääräyksiä.

Ei Massan kausi kyllä mitään huippuluokkaa ollut mutta kyllä minä häntä Hülkenbergia parempana pidän, mutta Ferrarilla (ja etenkin Alonson leirissä) ei varmaan hyvällä katsottu sitä että Massan vauhti hyytyi ihan täysin kun hänen apunsa olisi ollut Alonsolle tarpeen. Ja Massa ei muutenkaan nielaissut tuota Saksan tallimääräystä ihan Irvinemäiseen tapaan joten voi olla että Ferrarilla halutaan rauhoittaa tilannetta tallin sisällä hommaamalla parhaan mahdollisimman kuljettajan sijasta lakeija Alonsolle.

Minneköhän Massa sitten suunnistaa jos tuo huhu pitää paikkansa? Sauberille Kobayashin kaveriksi? Vapaita paikkojahan ei hirveästi ole ainakaan huipputalleissa. Webberin on huhuttu myös lähtevän Red Bullilta mutta sinne ei varmaankaan Massaa kelpuuteta vaikka tuo huhu olisikin totta.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Ehkä Ferrarin täytyy lähettää Ross Brawnille työtarjous, josta ei voi kieltäytyä: Valmis työsopimus, josta hakija täyttää kaksi kohtaa - palkka ja allekirjoitus.

Brawnin aikana nämä tilanteet olivat Ferrarin vahvuus, tällä kaudella ei.

Tai liki tyhjä paperi minkä saa täyttää mielensä mukaan, toisen osapuolen allekirjoitus on jo valmiiksi sopimuksessa. Brawnin aikana voitettiin kisa neljän pysähdyksen taktiikalla, olihan säännötkin erilaiset mutta se oli temppu. Jos hatara muisti ei petä, MacLarenia jallitettiin joku kerta klassisella varikkomiehistö ulos, ei sittenkään kuskia varikolle, varikkomiehistö sisään -tempulla. Kun Ferrarin äijät tuli kamppeineen ulos, Mäkin pilttuuseen tuli säpinää, auto varikolle enemmän ja vähemmän etuajassa ja Ferrari hoiti kisan kotiin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Berniehän on muistaakseni ryöstetty Lontoossa useampaan otteeseen. Ja kun muistetaan että Seniilin epäillään olleen mukana suuressa junaryöstössä, täytyykin miettiä onko Bernie kussut yhteytensä alamaailmaan päin kun ei ole turvassa edes omiensa joukossa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös