Mainos

Formula 1 – kausi 2010

  • 172 603
  • 996

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
InCar kuvaa kun katsoo, niin ei Vettel siinä kyllä leikkaa Webberin eteen. Ratti pysyy kutakuinkin suorassa ja sitten kopsahtaa. Samaa se Christian Hornerikin sanoi, ei ollut Vettelin vika, vaan hän suoritti ihan normaalisti ohitusta.

Nuo ratin liikkeet nyt on niin pieniä ettei niistä pystyä paljoa päättelemään, eihän tuossa Webberinkään incar-kuvassa ratti kovin isoja liikkeitä tee. Mutta kun katsoo tuota edestäpäin kuvattua kuvaa niin kyllähän Vettel tuossa leikkaa Webberin kylkeen. Kyllähän Webber tuossa toki olisi voinut antaa periksi mutta kilvanajostahan tuossa on kyse, ei hänen tarvitse antaa ilmaiseksi ohitusta tallikaverilleen. Webber ei tuossa kuitenkaan tehnyt mitään radikaaleja linjan vaihtoja ja peippailuita ja Vettel on tuossa se joka mielestäni tekee suuremman virheen. Vettelillä oli kyllä vielä ihan riittävästi tilaa joten hänen ei olisi ollut pakko leikata tuolla tavalla Webberin kylkeen.

Jos Red Bullin väki käy puolustamaan tilanteessa Vetteliä niin se kertoo vaan mielestäni enemmän tallin sisäisestä nokkimisjärjestyksestä ja siitä kenen takana talli loppupeleissä seisoo, kuin siitä kuka tilanteessa oikeasti oli syyllinen. Sanoihan esim. Nico Rosberg että hänenkin mielestään virheen teki nimenomaan Vettel.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Minäkin näin kyllä tilanteen niin, että Vettel oli vasta puoli autonmittaa Webberin edellä, kun hänen autonsa muuttaa suuntaa ja törmää Webberin kylkeen. Minusta Webberin linja ei tuossa lopussa enää muutu. Korkeintaan hieman on menossa radan ulkoreunaa kohti. Täysin Vettelin vika minun mielestä tuo kolari. Siinä ei mielestäni ole vikaa, että yritti, koska kyllä se Buttonin ja Hamiltoninkin taistelu oli aika lähellä päättyä huonosti. Hyvä vaan, että tiimien sisälläkin uskalletaan yrittää ohituksia.
 

RDivis

Jäsen
Marko syyttää Webberin kisainssiä

Tämä oli osastoa *REPS*. Olisiko pitänyt sanoa, että päästä Seb ohi, ettei sitä ohiteta.

On siis huhua, että Webber olisi käsketty bensansäästö-moodille. Mutta näistä "sisäpiiri" tiedoista ei koskaan tiedä. Toivottavasti Red Bull kasaa rivit ja talli säilyy mahd yhtenäisenä.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Omasta mielestäni tuo on enemmän Webberin moka. Jokainen kuka sen videolta katsoo näkee siinä ensiksi Vettelin tekevän virheen, mutta Webber siinä oikeasti tekee aivan turhan painostamisen Vettelille pysymällä pois oikealta ajolinjalta. Viisas kaveri olisi antanut suosilla mennä Vettelin ensin mutkaan, ottanut itse paremman ajolinjan ihan oikealta, ja yrittänyt kuitata seuraavassa mutkassa/suorallelähdössä. Tuommoinen tilan pois kuristaminen oli ihan järjetön liike.

Myöskin se Vettelin liikahtaminen oikealle tuntuisi olevan jonkun odottamattoman kuopan tuoma efekti, joka tempaisee autoa hivenen Webberiä kohti ja rengaskosketuksesta tulee "lisäimaisu" ja kovemmat tuhot. Jos vaan se Webber olisi antanut tilan, niin kontaktia ei olisi tapahtunut.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Webberiltä lienee turha odotella tilan antamista, kun muistellaan koiruuksia vuosien varrelta. Ihmetyttää edelleen miksi viime kautisesta Räikkösen kisan pilaamisesta ei tullut mitään penaltya. (video: http://www.youtube.com/watch?v=buArrMpQgGo)

Juuri samantyylinen tilanne tämä mielestäni oli tässäkin kisassa. Tuossa ehkä vain hieman selkeämmin vain. Ilmeisesti Webber noissa tilanteissa vain olettaa ettei siellä ole ketään tai sitten ei vain halua antaa tilaa tai muuten vain haluaa tahallaan estellä toisia..

Jokatapauksessa jos tässä jotain syylistä pitää etsiä suurennuslasin kanssa on se juurikin Webber. Käsittämätöntä miten kokematon kuljettaja pystyy tekemään tuon luokan mokia. Tuossa joku voi löytää vettelin syyliseksi, mutta mies on melkein radalta ulkona kun Webber kiilaa kylkeen ja ehkä siinä juuri ennen osumaa vettelin linja muuttuu mutta niin on pakko tehdä tai olisi pihalla. Webberin luulisi kokenaana kuskina antavan edes vähän periksi noissa ja varsinkin kun siellä oli tallikaveri..
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Tuossa joku voi löytää vettelin syyliseksi

Onhan se nyt ihan selvää, että Vettel on syyllinen.

-Webber ajoi suoraa linjaa.
-Webber jätti Vettelille tilaa.
-Vettel käänsi Webberin kylkeen.

Kaiken paskan alkuunpanija ja päättäjä oli Vettel. Hänellä oli käsissään kaikki avaimet välttää tilanne, mutta ahneuksissaan hän otti riskin. Webber ajoi kuin kilpa-ajajan kuuluu eli vaikeutti Vettelin ohitusta, mutta tarjosi tälle silti reilusti poispääsyn mahdollisuuden tilanteesta. Vettel ei vain sitä halunnut käyttää, vaan oletti, että Webber taipuu röyhkeyden edessä. Onneksi ei taipunut. Vettelille on sattunut noita töppäyksiä ennenkin, joten hyvä vain, että nuorukainen sai muistutuksen röyhkeyden vaaroista.

Eli niin kuin Nico Rosberg toteaa:"- Mielestäni tilanne oli hyvin selkeä. Mark ei liikkunut sivulle, mutta Sebastian antoi autonsa valua oikealle. Siellä oli Mark. Mielestäni tuo oli aivan selvä virhe Sebastianilta, vaikka hän olikin siinä vaiheessa jo edellä, Rosberg sanoi saksalaiselle Motorsport-Total.comille."

Syy Vettelin uhkarohkeuteen oli ilmeisesti se, että Webber oli jo alkanut säästää polttoainetta ja siksi hiljentänyt menoaan, ja Vettelillä oli sama edessä kierroksen kuluttua. Ohitusmahdollisuus oli siis yritettävä käyttää, kun sellainen tarjoutui.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Olen osittain samaa mieltä Hemingwayn kanssa, jos Webberiä syyttää liian ronskista puolustautumisesta tallikaveria vastaan, niin nuo Red Bullin perusteet Vettelin ohitusyritykselle ontuvat vielä pahemmin. Jos kerran oli riski että Hämis olisi ohittanut Vettelin, niin eikös sama uhka olisi ollut myös Webberillä jos Vettel olisi tullut ohi? Vai onko Red Bullin puolesta hyväksyttävämpää että Webber jää kolmanneksi kuin neljänneksi?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, kyllähän Webber olisi toki voinut jättää enemmän tilaa Vettelille mutta kilvanajostahan tuossa on kyse, hänellä on oikeus yrittää estää ohitus vaikka ohittajana olisikin tallikaveri. Webber ei tuossa mitenkään härskisti estele tai vaihda linjaa ja Vettelillä on kyllä koko ajan riittävästi tilaa ettei hän nyt ihan radan ulkopuolelle ole valumassa. Ja tuossa vaiheessa kun Vettel kääntää oikealle, myös Webber on jo menossa loivasti oikealle koska se on oikea ajolinja seuraavaan mutkaan. Tilanpuutteella tuota Vettelin liikettä on siis täysin turha puolustella, hän vaan yksinkertaisesti kääntää oikealle liian jyrkästi ja liian aikaisin. Minä en tuosta saa kyllä Webberin mokaa mitenkään. Ehkä se oli vähän "epäurheilijamaista" tallikaveria kohtaan mutta hänellä on täysi oikeus puolustautua ohitusta vastaan koska kaverit taistelevat keskenään maailmanmestaruudesta, ei hänen tarvitse antaa mitään ilmaiseksi Vettelille. Vettel oli yksin se joka aiheutti tuon kolarin liian aikaisella leikkauksellaan oikealle.

Ja jos tässä nyt aletaan puolustuksena käyttämään sitä että Webber on joskus aikaisemminkin kolaroinut tai estellyt niin kyllä niitä kolareita mahtuu Vettelinkin historiaan. Ja se mitä kuljettajat on joskus aikaisemmin tehnyt ei liity joka tapauksessa millään tavalla tähän tapaukseen, jos Webber on joskus ajanut Kimin etusiiven paskaksi niin se ei tee hänestä syyllistä tähän kolariin.
 

RDivis

Jäsen
-Vettel käänsi Webberin kylkeen.

Ei "käännä". Miksi olisi kääntänyt? Auto kääntyy Webberin kylkeen.

Henkka kirjoitti:
oikealle tuntuisi olevan jonkun odottamattoman kuopan tuoma efekti, joka tempaisee autoa hivenen Webberiä kohti ja rengaskosketuksesta tulee "lisäimaisu" ja kovemmat tuhot.
Noin.. Niin, että kyllä Seb ansaitsee propsit yrityksestä, nyt kävi vain huono tuuri.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Noin.. Niin, että kyllä Seb ansaitsee propsit yrityksestä, nyt kävi vain huono tuuri.

Aivan totaalisen pöljä päätös Vetteliltä ottaa tuollainen järjetön riski tilanteessa, jossa ajettiin kaksoisjohdossa. Itse en anna mitään propseja yrityksestä...ottaisin vähän jopa aikaisempiakin pois. Eiköhän asiasta pestä vielä tallin osalta jälkipyykkiä ja saadaan tietää tästä, mitä "todella" tapahtui ja mitkä ovat kuskien ajatukset asiasta...kunnes Couthard tulee totuuden torvena esille ja kertoo faktat:)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jepjep, mitäpä sitä ohittamaan, kun paikka tulee saatat jopa voittaa.

Mutta pitää niissä ohitusyrityksissäkin joku järki olla. Kun se 18 pistettäkin on huomattavasti enemmän kuin 0 pistettä. Nyt Vettel otti tarpeettoman riskin ja se maksoi hänelle koko kisan ja tallikaverilleenkin kymmenen pistettä.

Ei "käännä". Miksi olisi kääntänyt? Auto kääntyy Webberin kylkeen.

Eikös siellä kuski kuitenkin ohjaksissa ole? Vettel ei ajautunut tuossa radan ulkopuolelle jolloin tuon kääntymisen voisi selittää sillä. Vettel teki vaan yksinkertaisesti virheen ja alkoi siirtymään keskemmälle rataa liian aikaisin ja liian aggressiivisesti. Tilaa hänellä olisi ollut tuolla vasemmassa reunassa koska Webber käänsi autonsa radan reunan suuntaiseksi heti kun Vettel tuli rinnalle. Webber ei siis painanut Vetteliä radan reunaan päin enää tuossa vaiheessa jolloin Vettelin olisi ollut pakko siirtyä oikealle. Mutta Vettel tiesi että hänellä on huonompi linja seuraavaan mutkaan mikäli jää tuonne vasemmalle ja sen takia yritti tuollaista ihan älytöntä liikettä.
 

trap

Jäsen
En sanoisi Vettelin ohitusyritystä 'tarpeettomaksi riskiksi'. Tuohan oli luultavasti koko kisan ainoa mahdollisuus nousta voittoon ohi Webberin, kun Vettelkin olisi seuraavalla kierroksella joutunut säätelemään bensansäästöä. Molemminpuolinen vika, Vettel yritti vähän liian aikaisin kääntyä oikealle ja Webber antoi varsin vähän tilaa omalle tallikaverilleen.

e: kannattaa ottaa huomioon myös esim. Red Bullin johdon kommentit. Vettel oli nopeampi ja tämän takia ohitus tallin kannalta oli myös toivottava, McLarenit lähestyivät koko ajan ja olisivat saaneet Vettelin varmastikin kiinni tämän joutuessa hidastelemaan Webberin takana.
 
Viimeksi muokattu:

RDivis

Jäsen
Ja on syytä muistaa, että Mäceillä vastaava tilanne päällä, jota on kiitelty vaikkakin Button on ainoa, joka tuosta ansaitsee kiitosta. Tajusi, että "Jumalauta, sehän tulee päälle" ja väisti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En sanoisi Vettelin ohitusyritystä 'tarpeettomaksi riskiksi'.

Ohitusyrityshän ei ollut tarpeeton riski mutta tapa jolla hän sen suoritti oli. Joskus on vaan yksinkertaisesti parempi ottaa se 18 pistettä kuin yrittää väkisellä ohitusta ja menettää nekin.

Kyllähän Webber tosiaan aika vähän tilaa jätti Vettelille mutta riittävästi kuitenkin. MTV3:n sivulla on nyt juttu jossa Webber selittää toimintaansa. Hän sanoo että tarkoituksena ei ollut pakottaa Vetteliä ulos radalta vaan ainoastaan pakottaa Vettel huonolle linjalle seuraavaan mutkaan ajamalla suoraan ja jättämällä hänelle mahdollisimman vähän tilaa. Ja kun katsoo tuota videokuvaa niin Webberin toiminta tukee tätä, hänhän kääntää auton radan suuntaiseksi heti kun Vettel nousee rinnalle, eikä siis kiilaa Vetteliä mitenkään.

Olisihan Webberkin voinut hieman vähemmän aggressiivinen olla tuossa puolustautumisessaan mutta silti Vettel yksin on tuossa se joka teki virheen ja aiheutti tuon kolarin.

e: kannattaa ottaa huomioon myös esim. Red Bullin johdon kommentit. Vettel oli nopeampi ja tämän takia ohitus tallin kannalta oli myös toivottava, McLarenit lähestyivät koko ajan ja olisivat saaneet Vettelin varmastikin kiinni tämän joutuessa hidastelemaan Webberin takana.

Vettel oli tosiaan nopeampi tuolla hetkellä, johtuen siitä että Webberilla oli tuo "säästöohjelma" päällä. Mutta kun Vettelin itsensäkin olisi pitänyt seuraavalla kierroksella aloittaa sama säästöohjelma niin miten se olisi muuttanut tilannetta McLarenien suhteen? Ehkä se olisi pelastanut Vettelin McLarenien hyökkäykseltä mutta samalla laittanut Webberin samanlaiseen vaaraan kuin Vettel oli ennen tilannetta. Minusta nuokin kommentit kertovat vaan siitä mikä on kuljettajien asema ja nokkimisjärjestys tallin sisällä.
 

Sambody

Jäsen
Mutta pitää niissä ohitusyrityksissäkin joku järki olla. Kun se 18 pistettäkin on huomattavasti enemmän kuin 0 pistettä. Nyt Vettel otti tarpeettoman riskin ja se maksoi hänelle koko kisan ja tallikaverilleenkin kymmenen pistettä.
Siis mitä vikaa siinä ohitus yrityksessä oli? Paikka oli selvä. Siis, että Vettel sai imusta selvästi paremmat vauhdit ja Webber jätti auton mentävän tilan mennä ohi. Samanlailla kuin ohitustilanne tuo aina riskin niin Webber otti tarpeettoman riskin puolustaessaan paikkaansa noin kiivaasti. Edelleen alleviivan sitä, että Webber teki typerän ratkaisun tallin kannalta pakottaessaan Vettelin niin pieneen tilaan, että pienikin virhe tai kuoppa voi aiheuttaa kisan päättymisen kummankin osalta. Tuo olisi voinut pahimassa tapauksessa maksaa tallille 43 pistettä.
Eikös siellä kuski kuitenkin ohjaksissa ole? Vettel ei ajautunut tuossa radan ulkopuolelle jolloin tuon kääntymisen voisi selittää sillä. Vettel teki vaan yksinkertaisesti virheen ja alkoi siirtymään keskemmälle rataa liian aikaisin ja liian aggressiivisesti. Tilaa hänellä olisi ollut tuolla vasemmassa reunassa koska Webber käänsi autonsa radan reunan suuntaiseksi heti kun Vettel tuli rinnalle. Webber ei siis painanut Vetteliä radan reunaan päin enää tuossa vaiheessa jolloin Vettelin olisi ollut pakko siirtyä oikealle. Mutta Vettel tiesi että hänellä on huonompi linja seuraavaan mutkaan mikäli jää tuonne vasemmalle ja sen takia yritti tuollaista ihan älytöntä liikettä.
Mielestäni tuossa on täysi mahdottomuus sanoa käänsikö Vettel tarkoituskella autoaan oikealle vai imaisiko kuvissa näkyvät pomput autoa tarvittavat sentit oikealle. On täysin mahdollista noilla aerodynamiikoilla, että pienikin radasta nouseminen vie autoa suuntaan jos toiseenkin. Tämä vain lisää sitä ihmettelyä, miksi Webber jätti niin vähän pelivaraa siihen, kun kerta se oli tiimikaveri, joka tuli rinnalle.

Tarkoitukseni ei ole teilata Webberiä yksistään tuon kolarin syylliseksi vaan sanoa, että jo ohitustilanteessa oltaessa Webberillä oli kaikki avaimet käsissään tehdä tilanteesta riskittömämpi vetämällä itsensä oikealle ajolinjalle jolloin virhe marginaalit kasvavat huomattavasti.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Kaiken paskan alkuunpanija ja päättäjä oli Vettel. Hänellä oli käsissään kaikki avaimet välttää tilanne, mutta ahneuksissaan hän otti riskin. Webber ajoi kuin kilpa-ajajan kuuluu eli vaikeutti Vettelin ohitusta, mutta tarjosi tälle silti reilusti poispääsyn mahdollisuuden tilanteesta. Vettel ei vain sitä halunnut käyttää, vaan oletti, että Webber taipuu röyhkeyden edessä. Onneksi ei taipunut. Vettelille on sattunut noita töppäyksiä ennenkin, joten hyvä vain, että nuorukainen sai muistutuksen röyhkeyden vaaroista.

Turha sitten tulla valittamaan, kun F1-sarjassa ei tapahdu ohituksia, jos tällaisia näkemyksiä jaksaa viljellä. Joka saakelin ohitusyritys on riski, mutta siinä on vastuu myös ohitettavalla.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Turha sitten tulla valittamaan, kun F1-sarjassa ei tapahdu ohituksia, jos tällaisia näkemyksiä jaksaa viljellä. Joka saakelin ohitusyritys on riski, mutta siinä on vastuu myös ohitettavalla.

Jos Webber olisi päästänyt Vettelin ohi, olisi se tarkoittanut, että ykkösissä saa ohittaa kiilaamalla, sillä juuri sitä Vettel yritti - kiilaamalla ohittamista. Tällä kertaa Webber ei onneksi taipunut Vettelin kiilausyritykseen, vaan piti sitkeästi oman linjansa.

Kun Vettel seuraavan kerran aikoo kiilata, hän kaiketi muistaa, ettei kiilattava välttämättä väistäkään. Se ehkä vähän rauhoittaa menoa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Turha sitten tulla valittamaan, kun F1-sarjassa ei tapahdu ohituksia, jos tällaisia näkemyksiä jaksaa viljellä. Joka saakelin ohitusyritys on riski, mutta siinä on vastuu myös ohitettavalla.

Vastuu on myös ohitettavalla, mutta sääntöjen mukaan Webber ei tehnyt tilanteessa mitään väärää. Hän vaihtoi linjaa kerran ja piti linjansa sen jälkeen siihen asti kunnes Vettel käänsi kylkeen. Toki siitä voidaan aina keskustella että kannattaako tallikaveria vastaan taistella kovin aggressiivisesti, mutta mielestäni Webberillä oli ihan täysi oikeus yrittää puolustautua ohitusta vastaan koska molemmat taistelevat mestaruudesta ja Vettelin ohi päästämiselle suosiolla ei ollut mitään syytä.

En ainakaan minä ole syyttänyt missään nimessä Vetteliä siitä että lähti yrittämään ohitusta, ei F1:ssä koskaan nähdä liikaa ohituksia joten jokainen ohitusyritys on plussaa. Kritisoin ainoastaan Vetteliä tuosta täysin idioottimaisesta virheestä jossa hän alkoi leikkaamaan Webberin eteen tilanteessa jossa hän ei ollut edes puolta autonmittaa Webberin edellä. Ei Vettel voi olettaa että Webber automaattisesti väistää tuollaisessa tilanteessa koska Webberillä oli tuossa tilanteessa etu paremman ajolinjan ansiosta. Minusta on hyvä että tallikaveritkin taistelevat kunnolla sijoituksista eivätkä luovuta samalla tavalla kuin esim. Kovalainen teki niin monta kertaa Hamiltonia vastaan, mutta Vettel teki tuossa tilanteessa karkean virheen ja siksi tuo kolari oli täysin hänen syytään.

Minä en usko pätkääkään esim. tuohon yllä esitettyyn arveluun että auto olisi "imaissut jostain pompusta" Webberin kylkeen, ei ne autot niin holtittomasti pompi tuolla radalla - varsinkin kun Turkin rata on uudehko eikä mikään Monacon kaltainen perunapelto. Kyllä minä näkisin että Vettel vaan lähti ihan itse leikkaamaan oikealle olettaen että Webber perääntyy automaattisesti, mutta minusta Vettel ei ollut niin paljoa Webberin edellä että Webberin olisi pitänyt perääntyä ja luovuttaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Turha sitten tulla valittamaan, kun F1-sarjassa ei tapahdu ohituksia, jos tällaisia näkemyksiä jaksaa viljellä. Joka saakelin ohitusyritys on riski, mutta siinä on vastuu myös ohitettavalla.

Tottakai jokainen ohitusyritys on riski, ja vastuu on myös ohitettavalla, mutta loppukädessä vika on sen, joka tekee ajovirheen. Eli Vettelin. Webber ei tehnyt mitään sellaista, mikä olisi pakottanut Vettelin vetämään kylkeen, Webber taas ei ehtinyt tehdä mitään kun Vettel veti kylkeen.

Hienoa tapahtumaa kuitenkin, lajin ja McLarenin voitto (miten voi olla nämä yhdessä?), Red Bullin tappio. Webberkin oikeastaan hyötyi, jos ajatellaan Vettelin olevan pahin uhkaaja MM-pisteissä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni tuossa on täysi mahdottomuus sanoa käänsikö Vettel tarkoituskella autoaan oikealle vai imaisiko kuvissa näkyvät pomput autoa tarvittavat sentit oikealle.

Kyllähän noi kuskit saa pidettyä auton suorassa vähän pomppuisillakin radoilla. Eihän nyt ohitettavat voi aina jättää vähintään 1 metrin turvamarginaalia, jos vaikka ohittava auto ampaisisi jostain pompusta johonkin suuntaan...

Tämä nyt on jo monta kertaa todettu täälläkin, mutta jokainen pystyy toteamaan, että:
- Webber päätti pitää linjansa nähdessään Vettelin yrittävän ohitusta
- Vettelin ollessa puoli autonmittaa edellä, alkaa Vettel ohjaamaan oikealle, jotta saa paremman ajolinjan tulevaan mutkaan
- Webber ei ehdi tähän reagoimaan, tuloksena kolari. Osumahetkellä Vettel on siirtynyt vähintään metrin verran oikealle, eli ei tässä nyt mistään muutamista senteistä puhuta.

Ylläolevasta ei voi oikein mitenkään väitellä. Ainoa kysymys on, olisiko Webberin pitänyt päästää tallikaveri suosiolla ohitseen. Jos Vettelin tilalla olisi ollut Alonso, tuskin kukaan väittäisi täällä Webberin ohjanneen kylkeen, taikka selittelevän jostain pompusta radalla ja ihmeellisistä imaisuista.

Todettakoon vielä, että itselläni on sympatiat täysin Vettelin puolella, vaikkei sinänsä ole mitään erityistä Webberiä vastaan. Mutta en anna tämän sentään sumentaa näkö- taikka ajattelukykyäni.
 

make-88-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kolarista on minun mielestä turha etsiä syyllisiä vaan lähinnä nostan hattua molemmille kuskeille. Kuinka monessa muussa tallissa olisi annettu taistella keskenään ykköspaikasta koska juuri tälläisen kolarin sattuminen on mahdollista.

Esimerkiksi Buttonin ohittaessa Hamiltonin ja heti perään toistepäin, kävi mclarenin muurilla kädet radioilla ja tilannetta jäädytettiin.

Kuskien keskinen kilvanajo ja ohitukset/ohitusyritykset kuuluvat lajiin ja tekevät siitä mielenkiintoisen.

Ja eniten tällä hetkellä harmittaa tässä sarjassa juuri se että jos lähdet ohittamaan toista kuskia ja satut osumaan toiseen niin siitä palkitaan rangaistuksilla miksi?
 

Sambody

Jäsen
Todettakoon vielä, että itselläni on sympatiat täysin Vettelin puolella, vaikkei sinänsä ole mitään erityistä Webberiä vastaan. Mutta en anna tämän sentään sumentaa näkö- taikka ajattelukykyäni.

Sama homma täällä päin. Jos se pomppu oli kaukaa haettu niin ei se silti ole mitään pois siitä etteikö jälkeenpäin ajateltuna Webberin olisi kannattanut antaa siimaa palaamalla parhaalle ajolinjalleen. Ei tuollaisissa nopeuksissa ja tuollaisilla eroilla ajettaessa paljoa tarvitse että ryskyy vaikka sielä planeetan parhaat rattimiehet ovatkin puikoissa.

Ja kyllä, jos Alonso olisi ollut Vettelin tilalla niin en kritisoisi yhtään Webberiä. Ei siksi, että espanjalainen ei ole lempikuskejani sarjassa vaan siksi, että tottakai toista tallia vastaan taistellaan joka metristä ja sentistä, mutta tuollainen linjan pito ei vain ole nähdyin syin järkevää, kun taistellaan kauden alkuvaiheissa tallikaveriaan vastaan. Olen yhä edelleen siis Christian Hornerin kanssa samoilla linjoilla, että tallikaverusten välisessä kilvanajossa ei ole mitään vikaa, mutta kaikkien kannalta on järkevämpää antaa sille tallikaverille hieman enemmän tilaa kuin antaisi jollekkin toisen tallin kuljettajalle. Tämän sanottua siis ei mitään järkeä hakea syyllistä sen enempää vaan todeta ettei nyt kumpikaan suostunut antamaan sitä tilaa ja siinä meni ehkä kaksoisvoitto.

No joo eiköhän tämä asia ole minun osaltani loppuunkäsitelty ellei muilla ole mitään sitä vastaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Webberin olisi kannattanut antaa siimaa palaamalla parhaalle ajolinjalleen.

Mun mielestä kun kyse on kahdesta saman tallin autosta niin Webberin olisi tullut palata ajolinjalleen kun Vettel oli rinnalla. Kun jätti palaamatta niin oli ihan selvää että reuna on todella likainen ja pompuinen missä Vettel joutui ajamaan. Se ei paljoa vaadi että lähtee lapasesta ja molemmat tallin autot ulos, mikä itseasiassa oli hyvinkin lähellä. Älyttömän riskin otti Webber tässä.
Webber ajoi kilpaa kuin toista tallia vastaan mitä ymmärrettävästi Red Bull ei hyväksynyt koska pelissä on niin paljon tallipisteitä/kaksoisvoitto ja ajetaan tallille erittäin tärkeästä valmistajien mestaruudesta.

Ymmärrän erittäin hyvin tallin kannan että nopeampi päästetään ohi, siihen en ota kantaa oliko syy jotain muuta kuin Vettelin paremmat renkaat, periaatteessa syyksi riittää "parempi vauhti". Monesti aiemminkin on kuullut tallien radiosta kun tiimi kehottaa päästämään takana tulevan tiimiläisen ohi vedoten parempaan vauhtiin "pace".

On ehdottomasti tallin etu että nopeampi tiimiläisistä ottaa kaulaa takana tuleviin.

Vähän kärjistetysti täytyy muistaa että kuskit on kuitenkin vain palkollisia talleissa jotka pyörittävät F1:siä.


_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös