Football Manager 2014

  • 42 118
  • 215
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
En tiedä millä ihmeellä te ehditte pelata tätä kausikaupalla. Jos itse aloitan pelin, niin pari tuntia menee ihan heittämällä jo vaikkapa harjoittelua säätämällä tai pelaajia hakemalla. Jos vielä katselee matsien kohokohdat, niin aika kauan menee yhteen matsiin valmisteluineen. Siksi näitä ei kovin kauaa jaksa pelata, kun tietää, että kesken jää kaikki kuitenkin.

Itse toivoisin näihin mahdollisuutta aloittaa ihan random-nimillä ura. Olisi kiva kun kaikki pelaajat joka joukkueessa olisi tuulesta temmattuja. Oma mielenkiinto säilyisi näin paremmin, kun pelin edetessä oppisi myös pelaajista koko ajan lisää.

Kyllähän voikin pelata. Valitsee uraa aloittaessa "use fiction names" tms. Ja tuo aloitus uudessa seurassa sitä aikaa lähinnä vie. Kun joukkue on kasassa ja taktiikat oppivat automaattisesti ajan kanssa niin nopeastihan ne menee. Apuvalmentajalle kun pistää treenit ja otteluun valmistautumisen, niin nopeutuu kummasti. Tokihan tässä ei lomautettuna ihmisenä hirveästi ajasta ole pulaa, kun vaimokin on nyt ulkomailla pidemmän aikaa.

Minulla varmaan eniten on vienyt aikaa noiden nuorten pelaajien scouttaaminen. Vähemmän varakkaalla seuralla kun ei usein ole tunnettuihin lapsitähtiin varaa, niin ne on pitänyt kaivaa puskista. Siihen on käytetty kyllä aikaa varmaan vuorokauden verran yhteensä.
 

Crick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sotkamon Jymy, Ducks ja FC Barcelona.
Kyllähän voikin pelata. Valitsee uraa aloittaessa "use fiction names" tms. Ja tuo aloitus uudessa seurassa sitä aikaa lähinnä vie. Kun joukkue on kasassa ja taktiikat oppivat automaattisesti ajan kanssa niin nopeastihan ne menee. Apuvalmentajalle kun pistää treenit ja otteluun valmistautumisen, niin nopeutuu kummasti. Tokihan tässä ei lomautettuna ihmisenä hirveästi ajasta ole pulaa, kun vaimokin on nyt ulkomailla pidemmän aikaa.

Minulla varmaan eniten on vienyt aikaa noiden nuorten pelaajien scouttaaminen. Vähemmän varakkaalla seuralla kun ei usein ole tunnettuihin lapsitähtiin varaa, niin ne on pitänyt kaivaa puskista. Siihen on käytetty kyllä aikaa varmaan vuorokauden verran yhteensä.
Tuo "fake players" käytännössä vain muuttaa pelaajien nimen ja kuvan. Muutenhan tuossa on kansalaisuus ja ikä sama, eli Barcasta saa tunnistettua kyllä suurimmat tähdet helposti.

Vedätkö samoilla taktiikoilla koko ajan? Itselläni menee se aika siihen, että kun peluuttaa eri kavereita, niin joka kerta pitää käydä yksilölliset ohjeet tarkasti läpi. Vähän sama kun pelaajia vaihtaa kesken pelin. Pyrin peluuttamaan pelaajia vahvuuksien mukaan, eli ottaa juoksut pois hitailta jne. Ehkä tuo on sitten turhaa ja liikaa aikaa vievää...
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tuo "fake players" käytännössä vain muuttaa pelaajien nimen ja kuvan. Muutenhan tuossa on kansalaisuus ja ikä sama, eli Barcasta saa tunnistettua kyllä suurimmat tähdet helposti.

Vedätkö samoilla taktiikoilla koko ajan? Itselläni menee se aika siihen, että kun peluuttaa eri kavereita, niin joka kerta pitää käydä yksilölliset ohjeet tarkasti läpi. Vähän sama kun pelaajia vaihtaa kesken pelin. Pyrin peluuttamaan pelaajia vahvuuksien mukaan, eli ottaa juoksut pois hitailta jne. Ehkä tuo on sitten turhaa ja liikaa aikaa vievää...

Okei. En ole feikeillä kokeillut, niin sen enempää osannut sanoa. Mulla on tällä hetkellä kolme eri joukkuetaktiikkaa käytössä, joita vaihtelen vastustajan ja mahdollisten loukkaantumisten mukaan. 4-4-2 kahdella hyökkäävällä keskikentällä, 4-5-1 kolmella hyökkäävällä keskikentällä ja 4-5-1 yhdellä puolustavalla keskikentällä. Pelaajat olen roolittanut oman taitotasonsa mukaan. Keskikentällä pyrin pitämään yhden box-to-box midfielderin ja yhden ball winning midfielderin. Yksittäisten pelaajien taktiikoita en ole sen kummemmin muutellut, kun tulosta on tullut oikein hyvin ilmankin.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En tiedä millä ihmeellä te ehditte pelata tätä kausikaupalla.

Unohtaa kaiken muun. Syöminen, nukkuminen, sosiaaliset kontaktit sun muut turhuudet saavat luvan jäädä kun Football Manageria oikein kunnolla pelataan. Perhe lähti reissuun torstaina ja olin juhannuksen kotona, sen jälkeen on varmasti tullut pelattua reilusti yli 50 tuntia, jos edes riittää mihinkään. Kyllä mä välillä vähän katoinkin futista ja nyt on joutunut käymään parina päivänä töissäkin.

Kevät etenee Leipzigissä ja kärjessä ollaan, Kaiserslautern on jäänyt jo kolmen pinnan päähän. Hävisinkin kerran jo välissä, mutta pääsääntöisesti pelataan nollaa omiin ja rangotaan kulmista, vapareista tai tuuripompuista. Ei varmaan nättiä, mutta tulosta syntyy. Palloahan mä pidän varsinkin kotona välillä yli 60 prosenttisestikin, mutta peli pyörii keskellä ja omissa ja jätkät visusti pallon alla. 23 peliä ja 18 päästettyä, joten melko karua on. Tehtyjä on 38, joten jossain määrin on onnistuttu sentään osumaan maaliin.

Muuten, jos joku kaipaa halvalla AMC-paikalle halpaa trequartistaa, niin kannattaa katsastaa jokaisen kisoja seuraavan suosikki Petteri Forsell, pirun kovat statsit siihen rooliin ja irtoaa hiluilla, satatonnia tjsp. maksimissaan. Plussaa tietysti vapareista ja kulmista, molempijalkainenkin vielä. Luonnollinen paikka on laidassa, mutta trequksi näyttäisi sopivan pirun hyvin. Menee kesällä ostoon, nyt on budjetti käytetty.

Tammikuussa nappasin ilmaisella siirrolla box-to-boxiksi George Evansin, josta Man City oli päättänyt luopua. Kelpasi, lähes täydellinen siihen rooliin, pääpeliä pyritään vielä vähän parantamaan. Ekassa pelissä pääsi heti ratkaisemaan, kun tuli ns. ylimääräisenä miehenä alueelle kolmannesta aallosta ja laittoi sisään. Pirun kovilla statseilla pelannut tähän mennessä.

Oikeaksi laitapakiksi ostin Coventrysta Cyrus Christien, 22-vuotias kaveri joka on jo riittävällä tasolla ja saattaa vaikka vielä vähän kehittyäkin. Complete wing backiksi tarpeeksi nopea ja kestävä ja on ollut todella hyvä pelaamissaan peleissä. Hintaa tuli 220k, jota voi pitää todella vähänä. Value nyt 625k, joten ryöstönä pidän.

Edellisen kesän hankkinnoista advanced playmakeriksi hommattu Andrea Barberis pelaa liigan parhaalla average ratingilla, 7,37. Ikää 21 vuotta, palkka 3,9k viikossa ja ilmaisella siirrolla tuli, joten pirun hyvin onnistui scouttaus tuon suhteen. Ehkä paras hankinta tähän mennessä.

Nyt jo omassa mielessä on varmistunut tavoitteeksi nousu, kun sarjaa on pelaamatta reilut kymmenen kierrosta. Katsotaan miten käy, kovia pelejä on monia jäljellä. Kaiserslautern, Ingolstadt ja HSV tulevat seuraavina perässä ja kaikkia vastaan on vieraissa vielä peli luvassa.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
En tiedä millä ihmeellä te ehditte pelata tätä kausikaupalla. Jos itse aloitan pelin, niin pari tuntia menee ihan heittämällä jo vaikkapa harjoittelua säätämällä tai pelaajia hakemalla. Jos vielä katselee matsien kohokohdat, niin aika kauan menee yhteen matsiin valmisteluineen. Siksi näitä ei kovin kauaa jaksa pelata, kun tietää, että kesken jää kaikki kuitenkin.

Näin semi-kokeneena FM:n tahkoajana toteaisin, että eniten aikaa menee nimenomaan alussa kaikkien taktiikoiden, meetingien sun muiden säätöjen kanssa vääntämiseen. Kun pre-season on saatu pelattua ja kausi alkaa, niin kaiken mennessä hyvin(taktiikat ym.) homma etenee aika omalla painollaan ja yhden kauden saa kahlattua aika nopeasti läpi.

Voin puhua vain omasta puolestani, mutta itselleni eniten motivaatiota pelin pelaamiseen tuo tuhkimotarinat. Otat jonkun alasarjajoukkueen manageroitavaksi ja lähdet kehittämään sitä systemaattisesti ja samalla nostamaan sarjatasoa ylemmäs.
Itse aloitin FM 2013:ssa manageriuran AFC Wimbledonin luotsina neljänneksi ylimmältä sarjatasolta. Nyt olen vuoden pelannut tuota savea ja olen onnistunut nostamaan The Donsin Valioliigan kärkisijoille sekä mestarien liigaan. Kaiken tämän aikaan saaminen on vaatinut ihan helvetin monta tuntia koneen ääressä. :D

Itse toivoisin näihin mahdollisuutta aloittaa ihan random-nimillä ura. Olisi kiva kun kaikki pelaajat joka joukkueessa olisi tuulesta temmattuja. Oma mielenkiinto säilyisi näin paremmin, kun pelin edetessä oppisi myös pelaajista koko ajan lisää.

Muistaakseni uutta peliä aloittaessa on mahdollista aloittaa peli keksityillä pelaajilla peli-asetuksia valittaessa ruksittamalla kohta "use unreal players" tjsp.
 

Courier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, HIFK, AS Roma
Näin varsinkin perheellisenä ei ole mitenkään mahdollista pelata tällaisia pelejä niin kauan kuin haluaisi. Mutta onneksi tästä löytyy tämä Classic mode missä ei tarvitse säätää mitään ylimääräistä. Itseäni kiinnostaa lähinnä taktiikat, pelaajakaupat ja itse ottelut. Teamtalkit, treenaamiset ym. pikku jutut on hyvä jättää assarille. Tällä tavalla saa pelattua todella vauhdikkaasti kauden jos toisenkin.

En ole tätä uusinta vielä kerinnyt hommaamaan, mutta nyt kesälomien alkaessa täytyy pistää hankintaan. Amazonista (US) saisi näköjään ~20e hintaan, mutta jos ei jaksa säätää proxyjen kanssa niin Steamin kesäalesta löytyy myös 25e hintaan.

Tarkoitus on aloittaa kausi AS Romalla ja voittaa scudetton lisäksi myös mestareiden liiga. Vaikka noita wonderkideja on hauskinta etsiä itse, niin onko kellään heittää mitään suosituksia pelaajista, mistä olisi hyviä kokemuksia?
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tarkoitus on aloittaa kausi AS Romalla ja voittaa scudetton lisäksi myös mestareiden liiga. Vaikka noita wonderkideja on hauskinta etsiä itse, niin onko kellään heittää mitään suosituksia pelaajista, mistä olisi hyviä kokemuksia?

Tsekkaapas youtubesta. Siellä on suurinpiirtein miljoona listaa niistä.
 

Courier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, HIFK, AS Roma
Tsekkaapas youtubesta. Siellä on suurinpiirtein miljoona listaa niistä.

Kyllähän noita listoja löytyy sieltä täältä, mutta nimenomaan en halua mennä kahlaamaan niitä läpi spoilata kaikkea, vaan etsiä niitä itse. Wonderkidin löytäminen, kehittäminen ja menestyminen on melkeinpä se pelin suola.

Mutta vähän niin kuin pikku teaserina, olisi ollut mielenkiintoista kuulla muilta mitä olette löytäneet, ja minkälaisia pelaajia näistä on kehittynyt :>

Oli tarkoitus aloittaa Romalla, joten olisi mielenkiintoista hommata Erik Lamela jossain vaiheessa takaisin. Ainakin edellisessä versiossa se oli kova. Tosin välillä pelasi tosi huonosti vaikka kaikki statsit oli muuten ihan viimeisen päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Mutta vähän niin kuin pikku teaserina, olisi ollut mielenkiintoista kuulla muilta mitä olette löytäneet, ja minkälaisia pelaajia näistä on kehittynyt :>

Omalta kohdaltani vaikea mennä sanomaan, kun olen niihin päässyt käsiksi vasta neljän-viiden vuoden jälkeen aikaisintaan, joten ne eivät ole pelin alkaessa olemassa olevia pelaajia. JJK:lla kun aloitin ja sieltä siirryin Turkin kakkosliigaan, niin niihin ei pahemmin ollut palaa. Sitten vasta Feyenoordissa, tai oikeastaan vasta Laziossa pystyi niitä haaviin poimimaan.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Kaudessa 2020 mennään Evertonilla. Sijoitukset ovat vaihdelleet 3. - 8. välillä. Pari kertaa olen ollut sarjassa kolmas, mutta kaukana valioliigan voitosta. Mestareiden liigassa jokainen kerta menty alkulohkosta jatkoon, mutta noutaja tullut välittömästi. League Cup ja FA Cup on voitettu kertaalleen.

Eli ei kovin kaksisesti, jotenkin en hallitse näitä muutamia uudempia versiota pelistä. Mikä toki lisää mielenkiintoa. Sinällään nuo sijat eivät ole huono sijoitus Evertonilta, mutta kyllä taitavat managerit nostavat Toffeeseillakin kannua nopeasti.

Potkutkin ovat olleet lähellä kun board vaihtui kokonaan ja uudet omistajat ottivat seuran haltuunsa. Onneksi silloin olin kannattajien suosiossa. Kuluva kausi alkoi katastrofaalisesti kun muutin kesällä taktiikkaa. Se ei toiminutkaan ja puolustus vuoti kuin seula. Otin vanhan 4-2-3-1 taktiikan käyttöön vierasmatseihin ja kotona mentiin puolustavan keskikenttämiehen sijasta piilokärjellä hyökkäävällä taktiikalla. Siitä lähtien olenkin ollut eniten pisteitä kerännyt joukkue valioliigassa.

Alkukauden sukellus kuitenkin vei sen verran pisteitä, että loppusijoitus tulee olemaan 5-7. Mestareiden liigassa menin jatkoon ja pudotuskierroksilla pudotin Atalantan ja Manchester Unitedin. Semifinaaleissa vastaan tulee Napoli. Toisessa parissa Bayern-Real Madrid, joten pieni tsäkä kävi. FA Cupissa semeissä vastaan tulee paikallisvastustaja Pool. Jännä huomio, että olen voittanut 80% derbyistä uran aikana.

Board odotuksiin kuuluu, että omien kasvattien peluutuksen lisäksi ostan nuoria pelaajia joukkueesen. Tällä hetkellä nuorista onkin kasvanut erittäin vahva runko ja ensi kaudella lähdetään tosissaan haastamaan valioliigan mestaruudesta.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Nyt on kova panostus toiseen HJK-kauteen. Ensimmäinen kausi päättyi ylivoimaiseen Veikkausliigan voittoon, Liiga-cupin voittoon, Suomen Cupin voittoon ja Mestarien Liigan lohkovaiheeseen, jossa toki sitten vain yksi voitto vieraista Galatasaraysta. Nyt on isot pyörät pyörimässä ja toisen kauden tavoitteita on Veikkausliigan voitto ilman tappioita, molempien kotimaisten Cupien voitto ja Mestarien Liigan lohkovaiheesta vähintään kolmossija. Hankinnatkin ovat olleet sitten sitä luokkaa, että oksat pois.

Maaliin hommasin Jon Masalinin ja puolustuslinjaan Paulus Arajuuren miljoonalla punnalla Veli Lammen, Ville Koskimaan ja Antti Uimaniemen kaveriksi. Keskikentälle on pistää avaukseen jo viime kautisten Gonzalo Colsan, Rasmus Schüllerin, Teemu Tainion, Nikolai Alhon, Sebastian Sorsan, Sebastian Mannströmin ja Dawda Bahin lisäksi sisään ostetut Daniel Sjölund, Aleksei Eremenko jr. ja Ukrainan pääsarjasta hankittu vapaapotkuihme Maxym Kalinichenko. Kaverilla on vapaapotkut 19 ja tekikin heti ekaan peliin kaksi vaparimaalia. Hyökkäyksessä on vielä Mikael Forssell, Demba Savage ja Jorge Galan.

Tällä hetkellä paras mahdollinen kokoonpano on mallia Masalin, Lampi, Arajuuri, Koskimaa, Uimaniemi, Colsa, Sjölund, Kalinichenko, Eremenko, Bah, Forssell. Vaihtoon sitten Ville Wallen, Tapio Heikkilä, Valtteri Moren, Rasmus Schüller, Demba Savage, Jorge Galan ja Nikolai Alho. Ylikin siis jää vielä Sorsaa, Tainiota, Mannströmiä jne. Edelliskaudesta on opittu ja nyt pitäisi piisata laatua myös huilittavien tähtien tilalle, kun pelejä kertyy kauden aikana niin paljon ja välillä mennään aivan hurjalla pelitahdilla.

Kaksi peliä Liiga-cupia takana ja voitot 0-3 Tepsistä ja 5-0 kotivoitto Hongasta.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Tulkaas ny kertoon tää juttu. Itse siis olen pelannut FM-pelisarjaa pariin otteeseen, ellen kolmeen. 2012 löytyy hyllystä, mutta tuota en lopulta vaan jaksanut pelata, kun oli yksinkertaisesi liikaa tekemistä, kun joutu vastailemaan ties mihin median kyselyihin ja vääntämään ties mitä taktiikoita yms jne.

Eli onko tosiaan tässä pelissä joku "light-versio", kun ei oikein jaksais noi tarkat yksilölliset treenaukset/pelaajataktiikat kiinnostaa ja haluaisin pelata enemmän CM01/02-tyylistä managerointia.
 
Viimeksi muokattu:

Courier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, HIFK, AS Roma
Tulkaas ny kertoon tää juttu. Itse siis olen pelannut FM-pelisarjaa pariin otteeseen, ellen kolmeen. 2012 löytyy hyllystä, mutta tuota en lopulta vaan jaksanut pelata, kun oli yksinkertaisesi liikaa tekemistä, kun joutu vastailemaan ties mihin median kyselyihin ja vääntämään ties mitä taktiikoita yms jne.

Eli onko tosiaan tässä pelissä joku "light-versio", kun ei oikein jaksais noi tarkat yksilölliset treenaukset/pelaajataktiikat kiinnostaa ja haluaisin pelata enemmän CM01/02-tyylistä managerointia.

Kyllä, eli kuten aiemmin mainitsin, niin tämä viime vuonna kehitelty Classic mode on vastaus kysymykseesi. Mainitsemasi CM01/02 oli minusta paras manageri-peli mitä oli tehty ja tykkäsin siitä niin paljon, että pelasin sitä vuosia sen ilmestymisen jälkeen. Mutta onneksi nyt on tullut tilalle tällainen modernimpi vaihtoehto, missä on kuitenkin yhtä simppeli meininki.

Tsekkaa vaikka tämä sivu jos haluat tutustua tarkemmin. Tuo video kannattaa myös katsoa.
Tune Into Football Manager 2014s Classic Mode | Rock, Paper, Shotgun
 

Tanechoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, AC Oulu, SJS, Tottenham
En ole tätä uusinta vielä kerinnyt hommaamaan, mutta nyt kesälomien alkaessa täytyy pistää hankintaan. Amazonista (US) saisi näköjään ~20e hintaan, mutta jos ei jaksa säätää proxyjen kanssa niin Steamin kesäalesta löytyy myös 25e hintaan.

Ennen MM-kisojen alkua peli löytyi Steamista hintaan 12,50€. Pakko ostos oli ja uraa alottelen AC Oulun peräsimessä.

Löytyykö muuten vinkkejä tuohon harjotteluun? Itse haluaisin hoitaa sen, mutta en oikein tiedä, että minkälaista treeniä kannattaisi harjottaa. Classic modella pelailen.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Alkukauden sukellus kuitenkin vei sen verran pisteitä, että loppusijoitus tulee olemaan 5-7. Mestareiden liigassa menin jatkoon ja pudotuskierroksilla pudotin Atalantan ja Manchester Unitedin. Semifinaaleissa vastaan tulee Napoli. Toisessa parissa Bayern-Real Madrid, joten pieni tsäkä kävi. FA Cupissa semeissä vastaan tulee paikallisvastustaja Pool. Jännä huomio, että olen voittanut 80% derbyistä uran aikana.

Lopulta olin valioliigassa sijalla 7, mutta voitin sekä FA Cupin (2-0 Southamptonia vastaan) että Mestareiden liigan (1-0 Real Madrid). Ensi kaudella sitten toivottavasti valioliigan pytty ja voi siirtyä maajoukkuehommiin.
 

Courier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, HIFK, AS Roma
Ennen MM-kisojen alkua peli löytyi Steamista hintaan 12,50€. Pakko ostos oli ja uraa alottelen AC Oulun peräsimessä.

Löytyykö muuten vinkkejä tuohon harjotteluun? Itse haluaisin hoitaa sen, mutta en oikein tiedä, että minkälaista treeniä kannattaisi harjottaa. Classic modella pelailen.

En ole pelannut pitkään aikaan, niin en nyt muista että mitä kaikkea pystyi säätämään Classic modessa ja mitkä kuuluivat vain normaaliin modeen. En myöskään tiedä että ovatko jotkin asiat muuttuneettässä uusimmassa versiossa. Lisäksi nämä treenit pitää yleensä räätälöidä vähän joukkuekohtaisesti. Esim. jos joukkue pelaa paljon, tai hyviä rotaatioa pelaajia ei ole montaa, niin älä treenaa liian kovaa. Ja sama päinvastoin, jos otteluita on vähän, niin sitten voi treenata kovaa. En ole pelannut kotimaista liigaa, mutta voisin kuvitella että pelejä on aika vähän viikossa?

Ohessa hatusta vedettynä specsit, millä vedin kun pelasin AS Romalla.

General training:

Ennen kauden alkua: teamwork - very high (itselläni oli aina kova pelaajatrafiikki kesäisin joten tämä on siihen hyvä, muuten esim. fitness on hyvä)
Kauden aikana balanced - medium (huom. tämä riippuu paljon ottelumäärästä, nosta jos pelejä on vain ~1 per viikko)

Match training: Tactics (kovempi joukkuita vastaan ja myös tärkeät ottelut) Att. movement (heikompia joukkueita vastaan)

Allow rest after match, (jos otteluita on paljon)

En muista pystyikö treenin varsinaista sisältöä säätämään Classic modessa. Jos pystyi niin täytyy päivitellä siitä lisää myöhemmin kun pääsee sorvin ääreen. Ainakaan niitä "preferred moves" - liikkeitä ei muistaakseni pystynyt harjoittamaan.

Yksi tärkeimmistä jutuista on palkata paras mahdollisen staffi hoitamaan harjoituksia. Paremman kehityksen lisäksi esim. hyvä physio voi pienentää loukkaantumisriskiä. Riippuu tietysti seurasta ja budjetista, mutta ainakin isommilla jengeillä kannattaa tähdätä vähintään 4 tähteen, per harjoittelukohde. Ja hyville koutseille kannattaa antaa mahdollisimman pitkät sopimukset, koska niiden palkkapyynnöt nousevat yleensä reilusti, ja sen lisäksi jos joku isompi joukkue ryövää sellaisen, niin saa korkeamman korvauksen siitä. Sain joskus yhtenä kautena useamman miljoonan edestä korvauksia, kun pari kovaa koutsia siirtyi isompiin ympyröihin.

Pidä huoli että kaikki pelaajat ovat kesän harjoittelukauden jälkeen "100% matchfit". Jos pelaaja on kauden aikana tyytymätön työmäärään, niin ainakin silloin kannattaa pienentää taakkaa, jos kyseessä on tärkeä pelaaja jonka pelit eivät kulje.

Kaikki tämä vahvaa mutua, joten joku viisaampi korjatkoon jos on parempia ohjeita. Ylipäätään kuitenkin Classic-mode on sellainen missä harjoitteluun ei tarvitse kiinnittää paljoa huomiota. Toivottavasti näistä oli kuitenkin edes jotain apua. Täytyy tutustua enemmän paremmalla ajalla.

****

HUOM. nyt löytyi hyvä tarjous. Kinguinista peli(Steam key) irtoaa hintaan 11,97€

Summer Sale

****

E: vielä tuosta Classic modesta sen verran, että siinä voi myös simuloida matseja. Kätevä ominaisuus jos tulee vastaan jotain merkityksettömiä pelejä (esim joku cupin ottelu jotain alasarja jengiä vastaan millä ei ole mitään jakoa).
 

Hybbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, MUFC, FCUM
HUOM. nyt löytyi hyvä tarjous. Kinguinista peli(Steam key) irtoaa hintaan 11,97€

Summer Sale

G2Playstä (ks. linkki) vielä euron halvemmalla.

Itsekin tuli tähän narahdettua. CM-99/00 (Litti yhä Ajaxissa mutta siirto Barcaan sovittu) taitaa olla ensimmäinen ostettu versio näistä ja siitä eteenpäin kaikki löytyy, joskin viime vuosina pelaaminen jäänyt valitettavan vähälle. Nyt opetellaan taas, muutoksia on parissa vuodessa tullut näemmä aika rajusti... :)
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En ole pelannut kotimaista liigaa, mutta voisin kuvitella että pelejä on aika vähän viikossa?

Jos pelailee kotimaan liigaa tuossa FM14:ssa, niin lokakuun lopusta huhtikuun alkuun ei ole varsinaisia pelejä ollenkaan, lukuunottamatta Liiga Cupin pelejä keskellä talvea, joita on 6-9 koko talven aikana, riippuen siitä pääsetkö jatkoon. Harkkapelejä saa toki pelata niin paljon kuin jaksaa/kiinnostaa. Sitten huhtikuun alusta toukokuun loppuun pelejä on runsaasti, jos Suomen Cupia pelaa tosissaan. Pelejä tulee tasaisesti se 2/viikko, joskus harvoin jopa kolme. Sitten kesäkuusta eteenpäin sinne lokakuun loppuun pelejä on se 2/viikko, ihan koko ajan, lukuunottamatta maajoukkuetaukoja. Joskus tulee 3 peliä viikossa, jos pelaa Euroopan kisojen karsintoja.

Itse kun tuossa joku aika sitten pelailin HJK:lla, ja satuin pääsemään Mestarien liigan karsintojen kautta Eurooppa-liigaan, niin pelejä oli loppusyksystä ihan tasaisesti 3/viikko. Sattuipa yksi 10 päivän jakso, jolloin pelejä oli 6 kappaletta, sisältäen mm. Suomen Cupin loppuottelun, Eurooppa-liigan pelin, ja neljä Veikkausliiga-peliä. Noista peleistä kaksi oli peräkkäisinä päivinä ja kolme peliä neljän päivän sisään. Tuo johtuu todennäköisesti pelimoottorista, että kun alkukesästä on jouduttu siirtämän pelejä ruuhkan takia loppusyksyyn, niin se ei jostain syystä siirrä niitä enää uudestaan vielä myöhemmäksi, vaikka kalenterikin antaisi myöten, ja sitten vaan survoo sen Europelin sinne väliin, ns. oikeaan päivään, kuten toki kuuluukin mutta ei siirrä niitä Veikkausliigapelejä mihinkään.
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viimeisintä tallennusta Tottenhamilla takana nyt muistaakseni kuusi kautta, tuloksena neljä Valioliigan mestaruutta, pari FA -ja Liigacupia ja eilen illalla voitin juuri ensimmäisen Mestareiden liigan pokaalin, kun kaadoin Chelsean finaalissa 2-1. Lukaku vei Chelsean johtoon yhdeksän sekunnin(!) pelin jälkeen, mutta niin sieltä vain noustiin Eriksenin ja Stanciun maaleilla rinnalle ja ohi. Viimeisin kausi oli muutenkin kaikkein menestyksekkäin tähän mennessä, kun liigamestaruuden lisäksi voitin FA Cupin finaalissa niin ikään Chelsean muutamaa viikkoa ennen UCL-finaalia.

Aloituskokoonpano on tällä hetkellä seuraavaanlaista muotoa, vaikka toki vaihtopenkiltäkin löytyy melkein yhtä kova "kakkosketju":

------Dongou-Januzaj-----
------Eriksen------Stanciu
------------Tielemans----
Rodriquez-Reyes----------
---------Tah-Doria-Walker
----------Lloris-----------

Kakkosvaihtoehdoissa alkaa olla sen verran "newgenejä", että niiden luettelu ei paljon pelaajien tasosta kertoisi, mutta yksi mielenkiintoisimmista on viiden tähden potentiaalin omaava nyt 18-vuotias englantilainen maalivahti nimeltä John Garlick, joka tuli omasta akatemiasta. Sälli on nyt 18-vuotiaana jo Englannin kakkosmaalivahti Hartin takana ja pelasi jo ensimmäisen maaottelunsakin kun tuli yhdessä harjoituspelissä puoliajalla kentälle. Garlick on ollut Llorisin mentoroinnissa ja pelejäkin kertyi tällä kaudella jo parisen kymmentä ja kehitys on ollut todella huimaa. Siinä onkin sitten ykkösmaalivahti pitkäksi aikaa kunhan Lloris joskus alkaa hiipua.

Täytynee kirjoittaa paremmalla ajalla pidempi selostus, näin työpaikalta käsin kun ei muista kaikkia yksityiskohtia.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Kannattaako kapteenia vaihtaa tuossa alussa miten? Olli Vakkala siis on Ilveksen kapu, mutta kun miehellä ei ole niin _mitään_ tulevaisuutta mun joukkueessa, niin uskaltaako tuota vaihtaa tuosta vaan? Peli siis varoitteli jotain että voi vaikuttaa pelaajien moraaliin. Vakkala siis pelaa tän kauden lainalla KuPs:ssa ja sen jälkeen saa mennä minne lystää.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Kannattaako kapteenia vaihtaa tuossa alussa miten? Olli Vakkala siis on Ilveksen kapu, mutta kun miehellä ei ole niin _mitään_ tulevaisuutta mun joukkueessa, niin uskaltaako tuota vaihtaa tuosta vaan? Peli siis varoitteli jotain että voi vaikuttaa pelaajien moraaliin. Vakkala siis pelaa tän kauden lainalla KuPs:ssa ja sen jälkeen saa mennä minne lystää.

Se on riski, mutta se voi myös vaikuttaa erittäin positiivisesti. Katso siitä ominaisuuslistasta, mistä kapteenit valitaan. Jos se kaveri ei siellä kärkipäässä ole esim johtajuuden suhteen, niin tuskin tuosta pahaa tapahtuu.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Se on riski, mutta se voi myös vaikuttaa erittäin positiivisesti. Katso siitä ominaisuuslistasta, mistä kapteenit valitaan. Jos se kaveri ei siellä kärkipäässä ole esim johtajuuden suhteen, niin tuskin tuosta pahaa tapahtuu.

No siis Vakkalan leadership on 9, kun taas Heikki Aholla se on 18, että tuota...
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Kannattaako kapteenia vaihtaa tuossa alussa miten? Olli Vakkala siis on Ilveksen kapu, mutta kun miehellä ei ole niin _mitään_ tulevaisuutta mun joukkueessa, niin uskaltaako tuota vaihtaa tuosta vaan? Peli siis varoitteli jotain että voi vaikuttaa pelaajien moraaliin. Vakkala siis pelaa tän kauden lainalla KuPs:ssa ja sen jälkeen saa mennä minne lystää.

Jos vaihtaa, niin kannattanee ainakin ilmoittaa asiasta natsansa menettävälle pelaajalle etukäteen. Itse tein tuon kerran ilman etukäteis-ilmoitusta ja joukkueen reaktio oli ERITTÄIN negatiivinen. Jos teet asian selväksi ennen kapteeninvaihtoa, niin todennäköisesti reaktio on päinvastoin positiivinen.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Jos vaihtaa, niin kannattanee ainakin ilmoittaa asiasta natsansa menettävälle pelaajalle etukäteen. Itse tein tuon kerran ilman etukäteis-ilmoitusta ja joukkueen reaktio oli ERITTÄIN negatiivinen. Jos teet asian selväksi ennen kapteeninvaihtoa, niin todennäköisesti reaktio on päinvastoin positiivinen.

Yritin katsoa mistä tuota voi tehdä, mutta classic-modessa ei team talkkia jne ole, niin käsittääkseni pelaajalle ei voi ilmoittaa.
 

A Siente

Jäsen
Miten voi täydellinen taktiikka lakata toimimasta ihan yht´äkkiä. Ensin tulee 20 tappiotonta peliä putkeen ja nyt ei onnistu enää mikään. Ei saa pelaajat edes metrin syöttöjä enää omille ja vastustaja vetää maaleja 40 metristä. Ei kai auta muu kuin kokeilla jotain ihan uutta kesken kauden ennen kuin tulee potkut. Tää on yks niistä harvoista peleistä jossa menee välillä hermot ihan täysin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös