Football Manager 2014

  • 42 040
  • 215
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Mites muut jengit Veikkausliigassa? Onko saatu kovempia pelaajia tai edetty europeleissä?

Noniin, tähän päivitystä. Mun ECC menestyksen myötä on ensimmäistä kertaa kaksi suomalaista ollut ECC:n karsinnoissa. Minähän sieltä taas vaivatta menin lohkovaiheeseen ja Honka ilahduttavasti putosi vasta viimeisellä karsintakierroksella Sevillalle ja näinollen selvisi Eurooppa Liigan lohkovaiheeseen, jossa kahden pelin jälkeen pistesaldo on 3. Btw Veikkausliigan voitosta napsahti tilille jo yli 800k, joten palkintorahatkin ovat nousseet kivasti. Monessa porukassa on lainalla kovia Etelä-Amerikkalaisia ja se on myös kiva huomata.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Pakko hehkuttaa...

HJK on Mestarien Liigan voittaja vuosimallia 2021! Finaalissa kaatui Manchester United lukemin 2-4. HJK-hyökkääjä Kadir Akyel teki kolme maalia ja hankki viimeiseen Lubos Svobodan tekemään maaliin johtaneen rankkarin. Kertaakaan ei tappiolla oltu ja kahdesti ManU tuli tasoihin, mutta lopulta HJK karkasi. Puolustavalla taktiikalla mentiin ja tärkeimmät statsit näytti pelin jälkeen seuraavaa.

Laukaukset 19-14 ManUlle
Maalia kohti 7-10 HJK:lle
Pallonhallinta 56-44 ManUlle
Rikkeet: ManU 11, HJK 5.

Uran nimi on ollut Päätyyn asti alusta alkaen. Nyt on pääty nähty, mutta eihän tätä nyt voi tähän jättää. Akyel muuten voitti mestarien liigan maalipörssin 17 maalilla ennen Lewandowskia ja Barbosaa, jotka tekivät 12.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Peliin liittyen yksi kysymys. Näenkö jostain milloin jostain pelaajasta tulee Home Grown-statuspelaaja? Ihan varmasti olen joskus tuossa nähnyt pelaajaluettelossa sen, mutta onko joku päivitys vienyt mahdollisuuden nähdä sen. Pitäisi ruveta miettimään, että antaako noiden Juhani Ojaloiden ja Alexander Ringien pikkuhiljaa lähteä hiihtämään, kun pyörivät parempien tiellä ECC-ryhmän valinnoissa. Mulla on kuitenkin ollut noita tanskalaisia ja tsekkiläisiä kasvamassa omassa organisaatiossa nimenomaan sen takia, että saisin heille sen statuksen ja pari tärkeää miestä rupeaa olemaan siinä hilkulla varmaan. Joskin molemmista minulle läiskitään jatkuvasti vajaan seitsemän miljoonan tarjouksia, mutten haluaisi päästää pois.
 

Janippa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Peliin liittyen yksi kysymys. Näenkö jostain milloin jostain pelaajasta tulee Home Grown-statuspelaaja? Ihan varmasti olen joskus tuossa nähnyt pelaajaluettelossa sen, mutta onko joku päivitys vienyt mahdollisuuden nähdä sen. Pitäisi ruveta miettimään, että antaako noiden Juhani Ojaloiden ja Alexander Ringien pikkuhiljaa lähteä hiihtämään, kun pyörivät parempien tiellä ECC-ryhmän valinnoissa. Mulla on kuitenkin ollut noita tanskalaisia ja tsekkiläisiä kasvamassa omassa organisaatiossa nimenomaan sen takia, että saisin heille sen statuksen ja pari tärkeää miestä rupeaa olemaan siinä hilkulla varmaan. Joskin molemmista minulle läiskitään jatkuvasti vajaan seitsemän miljoonan tarjouksia, mutten haluaisi päästää pois.

Mikäli nyt oon oikein ymmärtänyt, niin noiden pitää olla ikävuosien 15-21 välillä 3 vuotta siellä maassa, jotta saavat homegrown by nation statuksen. Näistä kolmesta vuodesta tulee olla kaksi vuotta yhtämittaa. Mikäli haluat Club-grown pelaajia, niin ne pitää pitää omassa joukkueessasi sen saman kolme vuotta, jolloin pelaaja saa molemmat club- ja nation statukset. Squad ja home grown-status kohdasta pitäisi löytyä milloin tulee riittävä aika täyteen. Mikäli sieltä ei löydy, niin katsot milloin olet kyseisen pelaajan ostanut ja siitä vaan se kolme vuotta eteenpäin.

Voi olla että tässä 14-versiossa sitä ei näy, mutta kolme vuotta seuraan tulosta sen pitäisi tulla täyteen. Ja sen ostohetkenhän näet pelaajan history -> biography. En nyt omasta tallennuksesta päässyt tarkastamaan, kun oma Valioliiga-jengi koostuu tällä hetkellä lähes täysin brittiläisistä pelaajista ja nämä harvat ulkomaan elävät ovat jo sen ikäisiä, ettei homegrown-status ole mahdollinen.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Mikäli nyt oon oikein ymmärtänyt, niin noiden pitää olla ikävuosien 15-21 välillä 3 vuotta siellä maassa, jotta saavat homegrown by nation statuksen. Näistä kolmesta vuodesta tulee olla kaksi vuotta yhtämittaa. Mikäli haluat Club-grown pelaajia, niin ne pitää pitää omassa joukkueessasi sen saman kolme vuotta, jolloin pelaaja saa molemmat club- ja nation statukset. Squad ja home grown-status kohdasta pitäisi löytyä milloin tulee riittävä aika täyteen. Mikäli sieltä ei löydy, niin katsot milloin olet kyseisen pelaajan ostanut ja siitä vaan se kolme vuotta eteenpäin.

Voi olla että tässä 14-versiossa sitä ei näy, mutta kolme vuotta seuraan tulosta sen pitäisi tulla täyteen. Ja sen ostohetkenhän näet pelaajan history -> biography. En nyt omasta tallennuksesta päässyt tarkastamaan, kun oma Valioliiga-jengi koostuu tällä hetkellä lähes täysin brittiläisistä pelaajista ja nämä harvat ulkomaan elävät ovat jo sen ikäisiä, ettei homegrown-status ole mahdollinen.

Joo tiesin toki nuo säädökset, lähinnä ihmettelen vaan miksi enää en löydä miten voin saada listattua ne aikajärjestykseen, mikäli ei ole vielä HG-pelaajia. Käytännössä siis pelaajan kohdalla luki esimerkiksi "tulee HG in club-pelaajaksi 27.8.2018" tms. Nyt en vaan kerta kaikkiaan löydä mistään.

Hieman muuten pelaajien value pompsahti ECC:n voiton jälkeen. Osa pomppasi jostain 60K:sta useampaan miljoonaan. Nyt koitetaan pelaajia ostella 15 miljoonalla, kun muutama kuukausi sitten ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisi maksettu edes kymppiä.
 

Selostaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Siirsin tänne, koska kysymykseni koskee enemmän tätä painosta.

Kyllä edellisessäkin uraa luodessa voi ruksia potkut pois muistaakseni. Siihen liittyen kysymys oikeastaan koko pelisarjaa koskien; koskeeko se säädös myös tietokoneen ohjaamia joukkueita, eli aukeaako niitä paikkoja muissa porukoissa?

Kävin jälleen katsomassa valikot läpi, enkä missään nähnyt kohtaa, jossa puhuttaisiin mahdollisuudesta olla saamatta potkuja. Ja tämä siis se kunnon career-muoto. Tiedän kyllä, että jonkun saavutuksen avulla voi classic-muodossa poistaa potkujen mahdollisuuden.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Kävin jälleen katsomassa valikot läpi, enkä missään nähnyt kohtaa, jossa puhuttaisiin mahdollisuudesta olla saamatta potkuja. Ja tämä siis se kunnon career-muoto. Tiedän kyllä, että jonkun saavutuksen avulla voi classic-muodossa poistaa potkujen mahdollisuuden.

Pitääpä tarkistaa vielä kunhan ehtii, mutta olen melko varma, että olen nähnyt siellä sen täpän samassa ikkunassa, mistä valitaan mahdollisuudet feikkipelaajat jne.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Siirsin tänne, koska kysymykseni koskee enemmän tätä painosta.
Kävin jälleen katsomassa valikot läpi, enkä missään nähnyt kohtaa, jossa puhuttaisiin mahdollisuudesta olla saamatta potkuja. Ja tämä siis se kunnon career-muoto. Tiedän kyllä, että jonkun saavutuksen avulla voi classic-muodossa poistaa potkujen mahdollisuuden.

Pitääpä tarkistaa vielä kunhan ehtii, mutta olen melko varma, että olen nähnyt siellä sen täpän samassa ikkunassa, mistä valitaan mahdollisuudet feikkipelaajat jne.
En myönnä nähneeni tällaista vaihtoehtoa koskaan ja juuri tarkistin että FM 2015 ei ainakaan löydy penkinlämmittäjän mainitsemasta kohdasta. Menisikö sekaisin NHL-sarjan be a gm -muodon kanssa kun siinähän on heti alkuun mahdollisuus estää fudut?
 

Selostaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En myönnä nähneeni tällaista vaihtoehtoa koskaan ja juuri tarkistin että FM 2015 ei ainakaan löydy penkinlämmittäjän mainitsemasta kohdasta. Menisikö sekaisin NHL-sarjan be a gm -muodon kanssa kun siinähän on heti alkuun mahdollisuus estää fudut?

Löysin ratkaisun, in-game editorin. Kun painaa editor-nappulaa siinä joukkueen profiilisivulla, on valikossa vaihtoehtona become unsackable. Ja näin.
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Hei, kuulkaahan. Allekirjoittaneella on paha ongelma.

Eli tuo team of the year of kadonnut kokonaan. Iskee vikakoodia ja tiesmistä. Samaan oblivioniin katosi savesta myöskin nämä vuosittaisten parhaiden pelaajien palkintojen historia. Pelaajien bioista löytyvät kyllä nuo voitetut palkinnot, mutta joku on mennyt databasessa sekaisin.

Ja koska "omien" pelaajien liukuminen all time best eleveniin on ehkä parasta hupia pelissä ikinä, niin tämä kyllä ketuttaa.

Halp?
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Oikeassahan te olitte. En löytänyt tosiaan semmoista täppää sieltä, missä luulin nähneeni. Ehkä tosiaan NHL-pelisarjaan sekoitin, mene ja tiedä. HJK on ruvennut rypemään rahassa. Sen lisäksi, että pelkästään Mestarien Liigan voitto toi isot rahat, niin nyt luistaa pelaajakauppakin. Muunmuassa kaksi edellistä keskikentän myytyä miestä hinnoilla 20 miljoonaa Stokeen ja 15 miljoonaa en muista mihin. Johonkin isoon seuraan. Tämä 15 miljoonaa maksanut pelaaja kaikenlisäksi oli minulla vain rotaatiossa ja ikääkin oli jo 23 tai 24 vuotta. Ongelmana on vaan se, ettei tiedä mihin sitä rahaa tunkee ja kun ei sitä saa käytettyä, niin board käyttää sen sitten seuratoiminnan kehittämiseen. Kesken olevalla kaudella on tullut voitettua jo Liiga Cup, Mestareiden Liiga, CUP voittajien matsi, Suomen Cup, Veikkausliiga ja Seurajoukkueiden maailmanmestaruus. Vuosi vaihtuu ja ECC:n pudotuspeleissä seuraavaksi pudotettavana Dortmund.

Avauskokoonpanossa muuten on vieläkin yksi suomalainen, Jere Uronen. Kovemmilla specseillä olevia kavereita olen koittanut tuoda siihen vasemman laitapakin tontille, mutta ei ne ole samaan pystyneet kuitenkaan kuin Uronen. Muunmuassa päättynyt Veikkausliigakausi keskiarvolla 7,74, joka oli koko sarjan paras.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
HJK poimi toisen peräkkäisen mestaruuden Champparissa ja finaalissa kaatui kliinisellä esityksellä Real Madrid Santiago Bernabeulla 0-1. Laukaukset 6-11 mulle ja maalia kohti 0-6. Eipä ollut Ronaldoilla ja Suarezeilla palaakaan! Pelaajistoa vaihtunee kesän aikana jonkin verran, tai vaihtuukin. Pari superlupausta poimin ilmaisilla siirroilla ja ovat jo sen tasoisia alle parikymppisenä, että suoraan avaukseen vaan. Lisäksi rotaatioon vapailta markkinoilta kotimainen piikki Jens Persson. Vasemman pakin paikalla vielä oleva ainoa kotimainen avauksen mies Jere Uronen putoaa nyt siitä pois, kun elokuun ensimmäinen päivä sille paikalle tulee semmoinen nuori laitapakki, joka brassiliigassa pisti keskiarvoennätykset uusiksi. Kilpahuudossa voitin kaikki suurseurat ja poimin vajaalla 13 miljoonalla Suomeen pelaamaan. Ilmaissiirrolla tulevien edestä täytyy luopua parista Argentiinalaisesta, kun mulla on jo nyt neljä foreign-statuksella pelaavaa, eikä kaikki mahdu kokoonpanoon liigamatseissa siksi. Nyt tulee brassi mukaan ja lainalta yksi columbialainen palaa takaisin, kunhan saa MM-kisat pelattua alta pois.

Niin, MM-kisat tuovat lisähaastetta, kun 7 avauksen miestä on siellä ja Veikkausliiga ei pysähdy. Ajattelin, että onneksi on laajuutta. Ensimmäinen peli ja kaksi seuraavaa loukkaantui. Nyt on sitten jäljellä maalivahti ja yksi pakki normaaleista avauksen miehistä. Noo, onneksi kuukauden päästä on jo useimmat takaisin. Kivaahan tämä on taas kuin mikä. Kovin palkka mitä maksan nyt on nimenomaan tuon brassin tuleva 49k viikkopalkka. Maksimipalkka on käytännössä tuplaantunut vuoden takaisesta ja voipi olla, että ensi vuonna pystyy jo valmiita tähtipelaajia ostelemaan. Nyt on joutunut skouttaamaan tosi tarkkaan.

Edit. Ja tosiaan, nyt piisaa pelejä, kun minun HJK:n ohella valmentamani Belgia selviytyi helposta lohkosta ilman pistemenetyksiä kisoihin.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Nyt on tullut ongelma pelin kanssa. HJK on täysin ylivoimainen jengi maailmassa ja wonderkideja on nykyään ihan mahdotonta löytää. Minä saatan myydä oman pelaajan, kun potentiaali on tippunut 2,5 tähteen, mutta muualle lähtee wonderkidinä. Sitten kohtalaista vitutusta aiheuttaa se, että kun itse skoutattuja 4,5-5 tähden potentiaalisia pelaajia ostaa, niin se putoaakin heti signauksen jälkeen johonkin 2,5 tähteen. Ei siinä mitään, mutta kun mulla on nyt jokaisella pelipaikalla maailman parhaat pelaajat käytännössä ja rotaatiopelaajia myyn hirmusummilla muualle, niin mulla ei tule pelaajia enää uusia 4,5 tähden nykytasolla varustettuja. Keskikentän keskustassa on nyt kaksi pelaajaa, joista toinen on ja toinen täyttää 32 v. En vaan kertakaikkiaan ole viiteen vuoteen löytänyt yhtään pelaajaa, joita saisin siihen tontille. Ongelmana on myös se, että kun maksimipalkka on tällä hetkellä 130k viikossa, niin ei niitä muiden seurojen starojakaan voi ostaa, kun ei niille saa maksettua riittävästi kun pyynnit on tuplan luokkaa. Tähän asti olen kehittänyt itse omat pelaajani ja se on toiminut. Nyt ei vaan kertakaikkiaan löydy enää junnuja, joista voisi kehittyä vastaavia. Joka kauden jälkeen jää kassaan käyttämätöntä rahaa yli 100 miljoonaa. Hyviä esimerkkejä on mun siirroista muualle. Olen pyrkinyt siihen, että pelaajat pysyvät minulla noin 25-vuoteen asti elleivät ole korvaamattomia. Niin pysyy home grown-pelaajien määrä suurena.

Luca Icardi, ST/AMR naturalina, 35 miljoonaaa Barcaan. Oli minulla rotaatiossa. Ensimmäisellä Barca-kaudella voitti maalipörssin 11 maalin erolla kakkoseen.
Frank Fichtel, GK, Saksan majun ykkösveskari, minulla kakkosveskarina. 25 miljoonaa ja tässä kävi virhe, kun olisin saanut paljon enemmänkin.

Hauska muuten, kun Mixu lähti Suomen maajoukkueen valmentajan paikalta kaksi vuotta sitten ilman, että kertaakaan Suomi selviytyi kisoihin. Sitten tontille palkattiin Stekelenburg ja heti ensimmäisistä karsinnoista kisoihin aiempia vuosia heikommalla materiaalilla ja isoilla loukkaantumismäärillä. Eikä loppunut siihen, vaan kisoissa lohkokakkoseksi kuudella pisteellä voittaen Italian ja häviten vain Englannille 1-0. Ensimmäisellä pudotuspelikierroksella tuli sitten meikäläisen Espanja vastaan ja lauluun. Ehkä vuoden 2034 MM-kisoissa sitten. Nyt mennään loppukesää 2032.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika mielenkiintoinen peli! Mielenkiinnosta kysyn, että ovatko muut suomalaiset jengit kehittyneet yhtään sinun perässäsi, eli pääsevätkö Euroopan kisojen lohkovaiheeseen tjs?
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Tuota oli muistaakseni ihmetellyt joku muukin. Muistaakseni selitys oli, että scoutatessa pelaajan potentiaali suhteutetaan liigan tasoon ja kun pelaaja siirtyy joukkueeseesi, niin tämän jälkeen potentiaalia verrataan joukkueesi yleistasoon. Joten kun sinulla on liigan kärkijoukkue ja kova joukkue, harva junnupelaaja voi sitä hetimiten rutkasti parantaa. (Tämä kannattaa tarkistaa jostain FM-forumilta, mutta tulipa mieleeni...)
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Aika mielenkiintoinen peli! Mielenkiinnosta kysyn, että ovatko muut suomalaiset jengit kehittyneet yhtään sinun perässäsi, eli pääsevätkö Euroopan kisojen lohkovaiheeseen tjs?
Mestarien Liigassa tuli itseasiassa juuri nyt paras toisen jengin suoritus, kun kovassa lohkossa sijoittui MIFK kolmanneksi voittaen muunmuassa sijoituksen ratkaisseessa pelissä Zenitin 5-0. Kaksi muuta porukkaa olivat Arsenal ja Sevilla. Eurooppa Liigan lohkovaiheessa oli neljä suomalaisjoukkuetta, joista valitettavasti yksikään ei jatkoon selvinnyt. Inter, VPS ja Honka päätyivät lohkoissaan kolmanneksi ja MYPA jäi viimeiseksi. Joka kausi suoritukset ovat parantuneet, joten eiköhän siellä pian ole muitakin pudotuspeleissä. Nyt taisi olla ensimmäinen kerta kun kaikki Euro-peleihin selvinneet selvittivät karsinnat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös