Avasin äsken pelin ensimmäistä kertaa pariin viikkoon, ei ole lomalla ehtinyt pelailemaan yhtään. Neljä peliä Bundesliigaa takana, saldona kaksi tasuria ja kaksi tappiota. Pirun vaikeaa on ja kokoonpanokin vielä hakee vähän muotoaan ja taktiikkaakin joutunut miettimään vähän uusiksi. Kova luotto on siihen, että säilymään pystytyään, mutta kovaa työtä se vaatii.
No löytyhän sitä aikaa ja kolmas kausi tuli pyöräytettyä päivällä loppuun. Syksyllä homma lähti rullaamaan ihan kohtuullisesti ja pysyttiin hyvin viivan päällä, välillä siellä 10. sijan kieppeilläkin. Joulua kohti mennessä kone rupesi aika pahasti yskimään, puolustus vuoti ja maalinteko tökki. Havahduin siihen, että sillä menolla ollaan hyvin pian viivan alla jos ei jotain keksitä. Kävin taktiikkaa uudestaan läpi tammikuun aikana ja kokeilin paria juttua, lueskelin SI:n foorumia ja tajusin pari asiaa lisää taktiikasta.
Tammikuun lopussa uusivanha taktiikka oli kasassa, mentaliteetit pysyivät samassa (defensive, very rigid) ja oikeastaan muutkin säädöt (slow tempo, drop deeper, stick to position, pass shorter, retain possession yms.), mutta miehet sijoittuivat uusiksi kentälle ja saivat vähän uusia rooleja. Neljän linja pysyi edelleen ja molemmilla laidoilla normaalioloissa complete wing backit. Keskikentän pohjalle jäi regista ja keskikentän kahdessa ruudussa on box-to-box sekä uutena löytönä central midfielder attacking-käskytyksellä. Tuo MCa tuo uuden elementin hyökkäykseen, aiemmin tuolla paikalla oli advanced playmaker, mutta se on enemmän rakenteleva rooli, kun taas MCa lähtee hyökkäyksiin paljon suoraviivaisemmin mukaan. Tuon vaihdon myötä myös registan rooli korostuu ja pallo pyörii sitä kautta enemmän, mulla oli siis aiemmin sekä regista että APM, jolloin roolit menivät vähän päällekkäin eikä kummastakaan saatu ihan täyttä hyötyä.
Mä en myöskään käytä enää laitureita ollenkaan, vaan timantin kärkenä pelaa AMC:n paikalla Gaël Kakuta trequartistana. Kärjessä sitten deep lying forward supportina ja advanced forward attackina. Ideana on se, että keskellä on tasapainoinen paketti, jotka tukee toinen toisiaan ja laitapakit sitten nousee niiden ohi tukemaan ihan reilusti hyökkäyksiä, kun ei ole wingereitä sun muita jaloissa. Hyökkäyspeli toimii loistavasti, trequ häärää vähän joka puolella, imee pakkeja itseensä jättäen sitten tilaa keskikentän nousuille. DLF:nä mulla pelaa pääsääntöisesti Daniel Frahn (tosin seuraavalle kaudelle pitää keksiä korvaaja) ja vierellä tietysti Youssuf Poulsen. Poulsen on pelannut kohtuu paskan kauden, mutta piristyi sentään vähän kohti kauden loppua.
Helmikuun lopussa taktiikka alkoi olemaan lähes täysissä ja peliotteet alkoivat parantua. Viimeisestä kolmestatoista pelistä voitin kymmenen, matkalla kaatuivat esim. Leverkusen kotona ja kauden viimeisessä pelissä Schalke vieraissa. Kauden toiseksi viimeinen peli oli vieraissa Hertha BSC:tä vastaan, värikkäiden vaiheiden jälkeen voitin pelin 7-3. Pelissä ei tullut edes kortteja, ei vaan oikein vissiin mikään onnistunut kummankaan puolustuksessa. Muutenhan mä voitan pelini yleensä 1-0 tolla taktiikalla, joten tuo oli todellinen poikkeus.
Säilyminen varmistui jo hyvissä ajoin, vissiin neljä peliä ennen loppua. Päätöskierrokselle lähteissä olin kymmenes ja pääsin lähtemään paineettomana viimeiseen otteluun. Puolessa välissä peliä satuin vilkaisemaan sarjataulukkoa ja siinä vaiheessa 1-0 johdossa olin noussun kahdeksanneksi. Noh, sitä tulikin sitten seurattua vähän tiiviimmin, sama kuin muiden pelien tuloksia, lopulta kaikki pelasivat täysin ristiin ja nousin kuudenneksi (!), eli RB Leipzig pääsi eurokentille. Aivan huikea juttu, en tajunnut yhtään ennen peliä että voisi olla vielä mahdollisuus, mutta niin vaan sieltä noustiin ohi. Schalke, joka mulla oli vastassa, oli jo aikaa sitten varmistanut kakkossijan, joten pelasivat vailla panosta ja ei ihan parhaalla kokoonpanolla.
Seuraavaksi kaudeksi pitää varmaan aika isolla kädellä hankkia vahvistuksia, jos meinaa sen verran pitää väkeä ringissä että jonkunlaista rotaatiota pystyy harrastamaan kiristyneessä ottelutahdissa. Jere Uronen tulee jo puoli ilmaisella siirrolla Turusta vaihtomieheksi vasemmalle laidalle. Ihan ok jo nyt, ja jonkun verran pitäisi vielä olla varaa kehittyä. En viitsi ostaa mitään kovin kovaa miestä sinne, kun junnuista on tulossa tähti ja nykyinen kaveri (Simone Sini) on sen verran kova ja nuori. Kärkeen pitää saada joku ja Kakutalle vaihtomies, jos noi sais samassa paketissa, niin olis hienoa. Topparia ehkä tarvii ja keskikentälle jonkun viikatteen. Kattoo nyt mitä board on valmis antamaan, tais joku 45 milliä tulla palkintorahaa tästä sijoituksesta. Parempi laittaa vähän kiertoon.