Football Manager 2014

  • 42 106
  • 215

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Vanhana CM/FM-addiktina ja suht tuoreena tabletin omistajana kyselisin että onko kellään kekomuksia pelin handheld-versiosta?

PC:n puolella olen jämähtänyt FM09:iin vanhasta ja väsyneestä koneestani johtuen, mutta kummasti sekin parissa helposti tulee tunti poikineen toisinaan tahkottua.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vanhana CM/FM-addiktina ja suht tuoreena tabletin omistajana kyselisin että onko kellään kekomuksia pelin handheld-versiosta?

Ei ole kokemusta, ihan sen takia että kaikki arvostelut ovat olleet melko tyrmääviä. Kai siinä saa jotenkin joukkuetta ohjastettua, mutta taktinen puoli on melko olematon.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Oli Steamissa -75% ja ostin pois. On vain yksi iso ongelma: En pysty lainaamaan pelaajia ulos. Aina kun tulee tarjous, pystyn valitsemaan tarjouksesta vain "reject"-vaihtoehdon. Pelaajat ovat "available for loan" ja henkilöstön vastuutkin ovat mielestäni ok. En tajua. Vituttaa. Onko tämä bugi vai onko tässä joku uusi "hieno" ominaisuus, mitä en tajua.

Versio 14.3.1, sarjana Valioliiga.

Auttakaa!
 

Janippa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Oli Steamissa -75% ja ostin pois. On vain yksi iso ongelma: En pysty lainaamaan pelaajia ulos. Aina kun tulee tarjous, pystyn valitsemaan tarjouksesta vain "reject"-vaihtoehdon. Pelaajat ovat "available for loan" ja henkilöstön vastuutkin ovat mielestäni ok. En tajua. Vituttaa. Onko tämä bugi vai onko tässä joku uusi "hieno" ominaisuus, mitä en tajua.

Versio 14.3.1, sarjana Valioliiga.

Auttakaa!

Kato läpi development ja Unwanted listat, koska noita yleensä hallinnoi joku siun alaisistasi. Tuo auttoi ainakin itselläni, kun ihmettelin miksen saa hyväksyttyä lainatarjouksia.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Muutama tunti vierähtänyt pelin parissa ja kautta 23-24 mennään. JJK:sta kuljettu Adana Demirsporin, Feyenoordin ja Lazion kautta Valioliigan West Hamiin. Mestaruudet voitettu Turkissa, Hollannissa ja nyt viimeisimpänä Englannissa ja Euro Cupista. West Hamissa lähdin pyynnöstä nuorentamaan poppoota ja nyt on se piste saavutettu, kun rupeaa olemaan varmasti hyvää jatkuvuutta. Avauskokoonpanossakin on neljä Englannin avauksen pelaajaa. Brittein saarten lupauksia ostellut nyt pois muilta. Tanskan maalta löytyy muuten huikea tulevaisuus. Minulla oli parhaimmillaan Tanskan U21-maajoukkueen kahta vaille kaikki avauksen pelaajat plus kaikki maalivahdit. Parasta on se, että niistä joutuu maksamaan 0-200k. Islannista olen tehnyt löytöjä myös reippaasti.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuli joku aika sitten tämä ostettua ja nyt kisoja katsellessa "yllättäen" kipinä syttyi. Joukkueeksi valikoitui Saksan kolmosdivarin RB Leipzig, jota lähdetään nostamaan kohti huippua. Kyseessähän on siis melkoisen muovinen seura, joka Red Bullin sponsseilla laitettiin kasaan, mutta managerille kiva, koska fasiliteetit ovat huippuluokkaa, stadika on iso ja talous kunnossa. Omien junnujen kautta pyritään pitkälti lähtemään, joten joku uusi Hoffenheim yritetään olla.

Siirtorahaa ei ollut latin latia alkuun, mutta palkkabudjetissa oli kivasti tilaa, joten ilmaisilla siirroilla saatiin muutama ihan asiallinen veteraani sisään. Alku on ollut vähän vaikeahko taktiikan kannalta, mutta uskoisin että homma aukeaa. Taktiikkana on 4-5-1, jossa linjan yläpuolella huitoo pari jätkää, keskellä vähän ylempänä advanced playmaker, laidoilla winger ja IF sekä kärjessä seuran ykköstykki Daniel Frahn complete forwardina. Jonkintyyppistä hallinnan kautta lähtevää taktiikkaa tässä yritetään kokeilla.

Pari lupaavaa junnua jengissä on tuon vähän kokeneemman Frahnin lisäksi, siinäpä ne kyvyt ovatkin. Paljon kertoo se, että seuran paras vasen pakki on Mikko Sumulehto... Hommasin kyllä sille jo korvaajan, vaikka jälkikäteen tarkastellen Mikollakin olisi ehkä pärjännyt.

Virallinen tavoite on mid table finish, oma tavoite on tietysti nousu. Katsotaan kuin käy, ainakin on aikaa rakentaa rauhassa joukkuetta.
 

Ameno

Jäsen
Pitihän tässä itsekin nyt tuo ostaa, kun halvennuksessa oli ja jostain syystä futiskärpänen tässä on taas puraissut. Aloitin Barcelonalla uuden kauden, enkä kyllä kerennyt pelata kuin kolme harkkamatsia. Pallonhallinta oli kyllä melko Barcamaisella tasolla varsinkin parissa jälkimmäisessä, mutta vastassa olikin jotain norjan divarijoukkueita tjsp. Tulokset taas oli melko tuttuja aiemmasta versiosta hallinnasta huolimatta:
2-0 voitto, josta yksi rankkari maali, toinen oli jopa ihan jees kuvion jälkeen Messin syöttö boksissa Iniestalle, joka tykitti maaliin. Toinen peli päättyi sitten 0-0, painostuksesta huolimatta ei saatu maalia aikaan. Kolmannessa pelissä voitettiin 1-0, maalin teki Messi, kun oikealta tullut keskitys livahti vastustajan moken näpeistä ja takana ollut Messi puski maalin aivan toisen puolikkaan alussa.
Ei siis varsinaisesti kovin vakuuttavaa. Eniten pisti ihmetyttämään se, kun nuo hyökkäävät pelaajat laukoivat niin perkeleen huonosti. Usein "hyökkäys" päätyi siihen, että joku Messi, Neymar jne. ampuu siitä rankkarialueen rajalta sellaisen löysän lerpun suoraan maalivahdin syliin, vaikka tilaa ja aikaa olisi laukoa kovempikin veto. Eikö nuo oikeasti osaa ampua kovempaa, kun suurin osa laukauksista on juuri tuollaisia?
Tässä ei ilmeisesti pysty enää tekemään yhtä yksityiskohtaisia taktisia pelaajakohtaisia säätöjä mitä jossain aiemmassa versiossa pystyi? Ainakaan itse löysin vain tuon kohdan, jossa pystyi antamaan vaan pelaajakohtaisia ohjeistuksia. Oikeastaan pidän tästä näin, siinä liukureiden säätelyssä menee ikä ja terveys. Pystyykös muuten jostain määräämään muodostelman playmaykerin ja target manin, kun en nopeasti noita kohtia löytänyt? Vai meneekö ne sitten automaattisesti pelaajien roolien mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Futismanagereihin on tullut tärvättyä aikaa elämästä enemmän kuin mihinkään muihin peleihin. Ensimmäinen kosketus PC:llä oli CM 93/94. Siitä lähtien jokaista kausipäivitystä tullut pelattua. Eikös nämä nykyiset Football Managerit olekin samaa sarjaa kuin nuo muinaiset Championship Managerit, nimi vain vaihtui jossain välissä...?
Itseäni olen pitänyt aina melko pätevänä virtuaalimanagerina kun menestystä on tullut vaikka millä mitalla. Nyt kuitenkin kahdessa viime versiossa on tullut totaalinen stoppi, turhautuminen ja vitutus. Ei voi kuin ihmetellä niitä velhoja ketkä kertoilevat kuinka ovat pikkujengin siivittäneet mutasarjoista CL:een. Itsellä kun ei FM13 & FM14 peleissä tule sitten vittusta ei vattusta yhtään mistään. Kaava aina sama: Kausi alkaa selkeällä voitolla, oli sitten kotona tai vieraissa. Sitten eka 5-6 matsia kohtalaisesti, ehkä yksi vierastappio ja pari tasuria. Sen jälkeen pelkkää paskaa, maalin teko takkuaa, joka toinen veto tolppiin, vastustaja tekee joka tilanteesta. Ammoisista ajoista asti yksi vitutuksen aihe tässä sarjassa on ollut se että jos ottelu päättyy itselle esim 3-2, niin vedot kohti maalia ovat luokkaa 18-3. Nyt tietokoneen viimeistelyprosentti on sama kuin ennenkin, mutta omat vedot jäävät sinne 3-6 paikkeille. Säädettäväähän ja ohjeistettavaahan tässä uudessa versiossa on vaikka kuinka houkuttelevasti, mutta paskaako siitä kun niillä ei ole minkään valtakunnan vaikutusta. Helvetti, mulla ei ole minkään valtakunnan valmentaja/manageri taustaa, mutta väitän että luotsaisin elävässä elämässä Ajaxin Hollannin liigassa paremmille sijaluvuille kuin tässä pelissä!
Olisi suotavaa jos koneelle saisi jonkin eston että tätä peliä ei saa asennettua enää koneelle, koska aina se perkele pakko on FM:n pariin palata ja taas iskee vitutus. Nyt kun MM-skabatkin on käynnissä, niin tulisieluisen luonteeni takia pelkäänkin että vielä lähiviikkoina jokin takapihamme lintueläimistä kokee brutaalin kuoleman murskautuessaan puunrungon ja HP:n läppärin väliin.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
pelkäänkin että vielä lähiviikkoina jokin takapihamme lintueläimistä kokee brutaalin kuoleman murskautuessaan puunrungon ja HP:n läppärin väliin.

Alaoven edessä ruokailemassa ollut puluparvi sai ainakin vähintään traumoja, kun kuudennen kerroksen avonaisesta ikkunasta lennähtänyt Lenovo paiskautui asfalttiin tuhannen pillun päreiksi heidän keskuuteensa. Kolmas oma maali mestareiden liigan välierässä oli liikaa. Täytyykin katsoa josko löytäisin tallentamani videon ko. tapauksesta, oli nimittäin luokkaa klassikko.

Johnnyn tarina on aika tarkalleen kuten omani - jonkinlainen käsittämätön viha-rakkaussuhde tähän pelisarjaan on kehittynyt parinkymmenen (!) vuoden ja lukemattomien tuntien aikana. Näistä kahdesta uusimmasta versiosta olen täälläkin avautunut riittämiin, enkä kyllä vieläkään ole päässyt sinuiksi uusien systeemien kanssa. Eikä ne vanhemmatkaan mitään herkkua aina olleet.

Välillä tosiaan on sellainen fiilis, että liikkuvia osia on jo niin paljon, että niillä ei lopulta ole mitään merkitystä. Eihän sitä kukaan huomaisi jos jotain "ominaisuutta" ei olisi oikeasti edes koodattu vaikuttamaan mihinkään. Suuremmoisia vitutuksia aiheuttaa itselleni edelleen kulmapotkuista omiin ryssityt maalit, joita tulee se 1-2 per peli ja 80% vastustajan maaleista. Uutena vitutuksen kohteena olen kiinnittänyt huomiota kuinka vastustajan puskumaalin tekee järjestäen kaveri, jolla heading on 6 kun omalla vieressä seisovalla topparilla marking&heading on 16-18. Tai se kun vastustelijan 40 jaardisen hevosenpotkun runttaa verkonperukoille sankari, jonka long shots on 4.

Myös aina, kun luulee löytäneensä toimivan taktiikan - ja tarkoitan siis sitä että pelaajat pelaavat jotakuinkin sellaista potkupalloa kun haluan - muutaman ottelun jälkeen kaikki vain lakkaa toimimasta ja pelaajat alkavat huidella täysin omiaan. Esimerkiksi yhtäkkiä puolustuslinja pelaa 2.7-6.1-4.4-3.4 -arvosanat... Yritys-erehdys-yritys-erehdys -looppi alkaa tuntua melko raskaalta.

Pelaajien scouttailu, hankinta, kehittäminen ja muukin interaktio on mennyt kyllä hienosti eteenpäin, ja se onkin itselleni tällä hetkellä pelin suola. Itse pelitapahtuma taktiikoineen on vain pakkopullaa siinä sivussa, mutta pakkohan sitäkin on yrittää opetella. Muutaman kerran olen käyttänyt myös save/load -huijausta, koska perse ei vaan kestä mitään läppäri/viikko tahtia.

Addiktoiva peli, mutta eihän sitä pitäisi niin vakavasti ottaa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
On tätä vaan kiva jauhaa, kun ura sen kuin jatkaa nousua. Nyt West Hamin aikaan olen päättänyt, etten lähde mihinkään ellei Barca, Real tai Bayern Munchen houkuttele. Leverkusenit, Schalket, Tottenhamit, Arsenalit, Liverpoolit ja Chelseat ovat koittaneet houkutella. Täksi kaudeksi sain käyttööni pelaajiin törsättäväksi 54 miljoonan budjetin, kun edelliskaudelle se oli vielä 25 ja sitä edellisillä kympin pintaan. Otin riskin ja ostin 22-v kärjen Spursista 45 miljoonalla. Ylihintaa piti maksaa, kun eivät olisi halunneet myydä. Ns. mottipäinen kuitenkin kannatti. Mies on hakannut Valioliigassa, Champions Leaguessa, FA Cupissa ja Capital One Cupissa sekä niissä kahdessa mestareiden pelissä ennen kauden alkua maalin per peli tahtia. Ylivoimainen maalipörssin voitto noin kymmenen maalin erolla kakkoseen. Mestaruus 9 pinnan erolla kakkoseen ja nyt on jäljellä vielä FA Cupin finaali Liverpoolia ja Mestareiden Liigan finaali PSG:tä vastaan. Liigassa palkintopöydän putsas minun hyökkääjäpelaajat. Pelaajien paras pelaaja Justin Oakley, joka voitti puolestaan syöttöpörssin aivan ylivoimaisesti. David Roberts paras pelaaja ja todennäköinen voittaja koko Euroopan parhaaksi pelaajaksi. 23-v brassi Oliveira puolestaan paras nuori pelaaja. Kolmikolla oli paras keskiarvoinen suoritustaso. Kaikilla muistaakseni enemmän kuin 7,6. Oakley mielenkiintoinen tapaus. Ostin Chealseasta kiukuttelevana wonderboyna miljoonalla parikymppisenä. Heti alkuun kiukutteli itsensä mykkäkouluun ja yritin kaupitella. Kukaan ei halunnut ostaa, vaikken pyytänyt kuin kolmea miljoonaa, vaikka suoritustaso oli heti alusta asti aivan huikea. Nyt on 27-vuotiaana mun ehkä tärkein pelaaja ja kapteeni. Sanoisinko, että on ollut katetta sille miljoonalle. Niin, reilun kokonaisen kauden se kiukutteli, eikä suostunut puhumaan bossille lainkaan. Mulla on muutenkin tosi nuori avauskokoonpano, mutta hyvinhän tuolla pärjää. Maalista jouduin myymään Liam Hollandin Cityyn, kun ei tykännyt kun kieltäydyin Cityn tarjouksesta. Ajattelin, että saanhan ostettua toisen kovan kuitenkin ja päädyin 23-v ruotsalaiseen Mobergiin, joka ei paljon tasossa jää, mutta on vielä kehittyvä. En vaan hoksannut sitä, että hän ei saakaan pelata champparipeleissä, kun on samalla kaudella sitä pelannut toisen joukkueen kanssa. Nyt on sitten menty kahden tähden kakkosveskarilla, jonka taso ei ihan meinaa riittää. Onneksi hyökkäyksessä on ollut laatua niin paljon, että voittoja on napsunut. Välierissä meinasi jo jännittää, kun voitin ensin Chelsean vieraissa 1-3, mutta olin toista tappiolla tauolla 1-4 kotona. Taas kuitenkin kärki oli niin vahva, että tultiin maalin päähän ja jatkoon. Puolustuslinjassa on omia nuorina ostettuja ja mun avauksen vanhin pelaaja Matteo Lomolino, joka lähestyy jo kolmea kymppiä. Hänet tosin aion kaupata kesällä, kun sinne on tulossa nuori 18v suomalainen Fredrik Korpela, joka on ollut lainalla viimeiset pari vuotta Getafessa ja Belgian Mechelenissä. Pelas viidenneksi tulleen Getafen avauksessa jo 17 kesäisenä jolloin 7,3 keskiarvolla. Nyt tullee nousemaan ability jo kolmeen tähteen, niin on hyvä nostaa omiin pelaaviin miehiin. Mulla on vaan niin kovia prospekteja tulossa sieltä, että on varmaan pakko myydä osa. Tonne Ledezman tontille tunkee tanskalainen Rene Mehlsen. Sama 4,5 tähden potentiaali kuin Ledezmalla. Mehlseninkin taso on nyt jo 2,5, vaikka on 18 vuotias. Pistän todennäköisesti vielä lainalle seuraavaksi kaudeksi ja sitten myyn Ledezman mottipäisellä jonnekin Barcaan tms. Kaiken kaikkiaan mulla on 4,5 tähden potentiaalilla olevia seuraavat

Mykhailo Kosar 18, st, 2,5 (ikä, paras pelipaikka, nykyinen taso)
Ahmed Gras 18, amr, 2
Nicolai Christensen 19, gk, 2,5
Joaquin Ledezma 21, dr, 3,5
Eldin Mirvic 20, dc/dm/mc, 3
David Roberts 23, st, 4
Grant Sharrock 23, mc, 3,5
Arne Terkelsen 16, dc, 1,5
Kamel Bitam 17, amc, 17, 2
Rene Mehlsen 18, dr, 2,5
Roman Schulmeister 18, dm, 2
Fredrik Korpela 18, dr/l, 2,5
Gus Kershaw 16, gk, 1
Stepan Vavra 16, dr, 1,5

Lisäksi on 13 neljän tähden potentiaalilla olevaa. Vasen puoli on ainoa, jonne ei ole noita 4,5 tähden lupauksia. Todennäköisesti pyrinkin nyt löytämään vain vasemmalle puolelle lupauksia. Korpelasta aion kehittää vasemman laitapuolustajan.

Tämmöisellä muodostelmalla mennään nykyään. Harvemmin tulee enää 4-5-1 muodostelmaa käytettyä, mutta sekin on tuolla opeteltuna valmiina otettavaksi käyttöön niin puolustavana kuin hyökkäävänäkin. Ikä nimen perässä.

STL David Roberts 23 - STR Justin Oakley 27
AML Oliveira 23 - AMR Steffen Reynolds 22
MCL Grant Sharrock 23 - MCR Galego 23

DL Matteo Lomolino 28 - DCL Naz Paul 27 - DCR Eldin Mirvic 20 - DR Joaquin Ledezma 21

GK Mischell Moberg 23

Kaikenkaikkiaan tulevaisuus näyttää valoisalta. Nyt lopetellaan siis kautta 23-24.
 
Viimeksi muokattu:

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Pari nopeaa kyssäriä. Miten saada kaikki irti nuorista kehittyvistä lupauksista harjoittelulla? Onko skouttauksessa jotain erityisiä kikkoja tai erityisen hyviä maita tarkkailtavaksi nuoria silmällä pitäen?
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Pari nopeaa kyssäriä. Miten saada kaikki irti nuorista kehittyvistä lupauksista harjoittelulla? Onko skouttauksessa jotain erityisiä kikkoja tai erityisen hyviä maita tarkkailtavaksi nuoria silmällä pitäen?

Tanska, Islanti, Tsekki, Bosnia, Brasilia, Argentiina, Meksiko. Suomestakin löytyy muutaman vuoden välein timanttia. Etsi 15-16 kesäisiä kavereita, niin saat ne TODELLA halvalla. Kuitenkin esimerkiksi Englantiin on vaikea saada Etelä-Amerikasta nuoria pelaajia, koska eivät saa työlupaa. Sieltä kannattaa katsella täysi-ikäisiä, mutta niistä saa jo maksaa useampia miljoonia. Järkevintä lienee kalastella niitä, joiden sopimus loppuu. Esimerkiksi itse sain Oliveiran ilmaiseksi. Minä olen toki jättänyt nuorten valmennuksen muille koutseille ja hoidan itse vain edustuksen hommat. Lisäksi kaikkein timanttisimpien junnujen kohdalla suosittelen maksamaan ylihintaa, eli jos skoutti sanoo hinnan olevan esimerkiksi 40-65k, niin maksa vaikka 70, niin sinne ei tule muut seurat väliin. Hyväksyvät tarjouksen välittömästi, niin ei tule juuri kilpailua. Jos taas olet isossa seurassa, niin melko todennäköisesti valitsee silti sinut. Mutta minulla Hammersin kanssa on se ongelma, että se on vieläkin niin lilliputti, että nuo jättiseurat vaan vievät junnut nenän edestä, jos ehtivät kiinnostumaan. Ja minäkin juuri voitin äsken Valioliigan mestaruuden lisäksi FA Cupin ja Mestareiden Liigan. Summa summarum, hanki pienemmistä maista, mieluiten Euroopasta, 15-16 kesäisiä junnuja pitkällä sopimuksella ylihintaan. Jos sinulla on muutenkin laatua omissa junnuissa, niin voit antaa niiden pelata kasvattajaseurassaan vielä esim pari vuotta. Mutta itse suosin kyllä välitöntä siirtoa, että täyttävät Valioliigassa ja Euroopan seurajoukkuekilpailuissa Home grown säännökset sitten aikanaan. Pikkulisänä ja pelimiehen vetona kannattaa katsoa myös Japanin ja Kiinan markkinat. Kun hankit sieltä jonkun suht valmiin pelaajan, niin pelipaitamyynti kasvaa ihan saatanasti. Ja siitähän johto tykkää.

Äsken muuten kun valittelin tuota veskaritilannettani, niin tuo tanskalainen keltanokka veti huikean matsin Champparin finaaliin ja voitin 2-0.
 

Buster

Jäsen
Meikäläisellä on pieni metsästys nyt käynnissä. Ei kenelläkään sattuisi löytymään koneeltaan tätä FM10 ja FM11 aikaista taktiikkaa (linkki Sports Interactiven sivuille, jossa kuvia siitä): The Beautifull Game - SUPER TACTIC . Olisin suuresti kiitollinen jos jostain tuon vielä saisin kun kaikki löytämäni linkit ovat "kuolleita".

Ikinä en ole Football Managerista ja muiden tekemästä taktiikasta nauttinut niin suuresti kuin tuosta. Mahtavaa syöttöpeliä ja pallonhallintaa, jolla pelejä ei voitettu juuri koskaan edes 3-0, vaan 1-0 tai 2-1.

Ostin FM14 myös topiikkiin liittyen, mutta hieman menee sormi suuhun jo säätämisessä vanhalla. Voisi sanoa, että vuosi vuodelta osaa vähemmän ja on valmis opettelemaan vähemmän. Toki Francisco Javier Yesten naarasin kunnon FM-hengessä HJK:n riveihin vain 1100 eurolla viikossa kun sen agentti ukkoa tarjosi.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mun mielestä uusimmassa on vähemmän säätämistä kuin vanhemmissa, taktiikan saa heitettyä kasaan suht nopeasti (vaikka kyllähän sitä sitten saa säätää jatkossa vaikka loputtomasti), treenaaminen on mukavan yksinkertaista (pidän ideasta että manageri antaa vain suuntaviivat treenille) ja scouttaaminenkin on helppoa ja näppärää.

Oma taktiikka pohjautuu pitkälti pallonhallintaan, neljän linjan edessä on Anchor man sekä Regista joiden yläpuolella MC:nä Advanced Playmaker attackina. Laitapakeista oikea on complete wing back jonka yläpuolella pelaa inside forward supportina, vasemmalla full back supportina ja yläpuolella winger attackina. Kärjessä sitten yksinäinen complete forward.

Pallonhallinnan kanssa ei ole ollut ongelmia, ongelma on viimeistelyssä. Tuohon keskikentän AP:n paikalle ei ole löytynyt oikein sopivaa pelaajaa, joka auttaisi maalinteossa, eikä AMC:n paikallekaan sellaista oikein olisi, sellaistakin vaihdosta olen harkinnut. Vasen winger on myös aika tehoton, eikä oikein sovikaan tuolle paikalle, mutta crossingin ja erikoistilanteiden takia pitää paikkansa. Jotain yritän säätää aina käskyillä, temmon lisääminen sopivassa välissä monesti auttaa linjan puhkomisessa, mutta jotain kokonaisvaltaisempaa ratkaisu pitäisi hakea. Siirtoihin ei ole penniäkään, mutta ehkä tammikuussa jotain saisi napattua ilmaisella siirrolla.

RB Leipzig on talvitauolle lähdettäessä sarjassa neljäntenä, hävitty on vain kaksi kertaa, mutta tasureita sitten sitäkin enemmän. Osa maalittomia, mutta paljon myös sellaisia joissa johto on hukattu. Topparit ovat molemmat pirun hitaita ja siihen saan parannusta vasta seuraavalle kaudelle. Nousua tietysti haetaan, uskoisin että kevätkaudella saadaan hommaa parannettua sen verran että kakkossija ja suora nousu napataan.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tällä hetkellä suurinta nautintoa tuottaa, kun meikäläisen oikeaa laitapakkia yrittää kalastella ManU ja Real kilpaa. Tarjoukset ovat nousseet jo 47 miljoonaan, mutta olen hylännyt ne kerta toisensa jälkeen. Siinähän huutavat. Vuoden päästä voin jollain vähintään kuudella kympillä myydä. Toinen homma mikä tuottaa nautintoa, niin meikäläisen nuori kakkosveskari lähti juuri lainalle First team veskariksi ManUun. Omat jannut nostaa tasoaan kuin sika juoksuaan ja harvassa pelissä jää alle kolmen tehdyn maalin.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Aika hyvin sain ratkaistua hyökkäyksen ongelmat, nostin junnuista vasempaan laitaan uuden kaverin ja rooliksi vaihtui inside forward. Samalla vasen laitapakki, Mikko Sumusalo, sai uudeksi rooliksi complete wing back. Homma tuntuu toimivan paremmin, paikkoja ja maalejakin on tullut reilusti enemmän tuon vaihdoksen jälkeen. Keskikentän AP saa keskittyäkin ihan puhtaasti pallon jakamiseen kolmelle ylempänä pelaavalle pelaajalle, sedällä kun on ikääkin jo 37.

Puolustukseen hommasin ilmaisella siirrolla tammikuussa uuden vahvistuksen, joka on ihan pikkuisen vikkelämpi. Cover-rooliin ja toiselle aiemmista toppareista sitten stopper rooliksi. Eipä tuo nyt vieläkään vakuuta tuo linjan toiminta, vähän turhan helposti sinne päästään taakse syötöllä, mutta pientä parannusta on ollut havaittavissa. Kesällä tulee sitten ilmaisella siirrolla nopeampi, pallollisempi ja nuorempi kundi ottamaan vastuuta.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mukavastihan ne ongelmat sitten ratkaistiin, homma lähti rullaamaan tammikuussa ja taisi tulla 12 voittoa putkeen sen jälkeen. Luonnollisesti tuolla saldolla voitettiin kolmosdivari melko selvästi.

Kesälle oli jo sovittu pari ilmaista siirtoa, keskikentälle AP-rooliin saapui Italiasta Andrea Barberis, 20-vuotias ja todella lupaava pelaaja joka jo nyt mahtuu avaukseen. Puolustukseen saatiin Ranskasta 21-vuotias Koffi Djidji, samaten jo nyt hyvä, mutta varsinkin todella lupaava toppari.

Kesällä board tarjoili jo siirtorahaakin, ilmoitin että keskikastia tullaan olemaan ja sain vähän ylimääräistä siirtobudjettia. Joka penni on mennyt.

Italialainen Andrea Luci oli ehkä etukäteen ajatellen tärkein ja järkevin hankinta. Täydellinen pelaaja registaksi, kokenut, muttei liian vanha (29 vuotta ikää) ja taidot juuri optimaaliset tuolle paikalle. Suosittelen tsekkaamaan muihinkin sarjoihin, väittäisin ainakin Champioshippiin riittäväksi pelaajaksi. Hintaa tuli hankinnalle 1,6 miljoonaa, joten selvästi kesän kallein hankinta ja siihen hupeni lähes koko budjetti.

Laitapakki haettiin myös Italiasta, Simone Sini oli Perugian ja Roman yhteisomistuksessa, yhteensä rahaa meni £500k irroittamiseen. Kesän todellisia loistohankintoja, ollut kauden ensimmäisissä peleissä todella hyvä.

Lisäksi scoutti sattui huomaamaan sopivaan aikaan jonkun newgenin (eli pelin luoma uusi pelaaja) jonka sain napattua jollain 20k kompensaatiolla. 15 vuotta ikää, heading 18, jumping 14, marking 14, positioning 13 jne. "Touted as next Laurent Blanc", toppari siis kyseessä.

Brendan Chardonnet tarttui vielä viime metreillä mukaan ilmaisella siirrolla, 19-vuotias toppari kyseessä, Ranskasta myös. Lupaava, kohtuullisen osaava jo nyt, mutta pitkälti penkkiä tarjolla alkuun.

-

Suurin haaste tietystikin ylemmälle tasolle siirtyessä oli löytää sopiva taktiikka. Visio oli selkeä, puolustavalla taktiikalla pitää lähteä liikkeelle, kolmosdivarissa käytetty hyökkäävämpi olisi varmasti koitunut kohtaloksi.

Päätin pitää saman formaation, eli 4-2-1-2-1 parilla inside forwardilla. Mentalityksi defensive ja fluidityksi very rigid, joten siellä ei höntyillä mitään roolien ulkopuolella. Käskyiksi drop deeper, retain possession, short passer, more disciplined, play narrower ja stick to positions. Lisäksi laitapelaajat saavat vaihtaa paikkaa keskenään, vähän riippuen ketä on kentällä. Ideana siis pelata alhaalla, hieroa palloa ja sitä kautta hakea paikkoja ja mahdollisesti iskeä erikoistilanteista. Laitapakkeina on nyt ihan tekijät ja molemmilla rooleina complete wing back, joten sitä kautta saadaan vähän tehojakin tarvittaessa ja onhan se toiminutkin.

Kuuden pelin jälkeen ollaan kakkosena, kolme voittoa, pari tasuria ja yksi tappio (vieraissa, hyväksytään), maaleja tehty 11 ja päästetty 6. Kuusi päästettyä on aivan liian paljon ja odotankin että kunhan joukkue kunnolla sisäistää taktiikan, maalimäärät omiin tulevat tippumaan. Lisäksi toinen avauksen toppareista on uusi, joten saa sillä paljon anteeksi. Paras maalintekijä on muuten toinen toppareista, kaikki kulmista, joten ihan hyvin siinä mielessä homma toiminut. Toki ne muutkin saisi tehdä maaleja ja muistakin paikoista.

Tavoite on silti lopetella kausi jossain keskikastissa, nousussa ei oikein olisi järkeäkään eikä siihen riitä millään materiaali, vaikka leveyttä onkin hankittu yllättävän paljon ja junnuistakin löytyy vaihtoehtoja. Pari kautta kakkostasolla joukkuetta kehitellen ja junnuja treenaten ja sitten ylös haastamaan todella isoja, siinä on mun tavoite.

Junnuista tosiaan tuli keväällä kolme todella kovaa lupausta, ilolla odottelen miten hyvin kehittyvät. Toki kun ovat 14-15 vuotta, niin menee aika tovi ennenkuin niistä pääsee nauttimaan.

Edit: tosiaan palloa on hallittu lähes kaikissa peleissä, tosin aika niukasti. Äsken kaatui Kaiserslautern kotona 2-1, joten hyvin sujuu.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Minäkin avasin uuden uran toisen rinnalle, että olisi taas tämän hetken pelaajia. Tällä kertaa HJK:lla ajatuksena vetää huikea kausi ja tulla napatuksi jonkun ison sarjan jengin puikkoihin. Kautta pelattu 26 peliä. Johtoa 8 pinnaa, takana Liigacupin voitto ja juuri saavutetut Suomen Cupin finaalipaikka ja Mestareiden Liigan lohkovaihe. Sinne pääsy räväytti siirtobudjetiksi 2,5 miljoonaa, joka tietysti on Suomen mittakaavassa suht kookas. Ongelmana onkin sen käytön vaikeus, kun vinkumistenjkaan jälkeen ei palkkabudjetti noussut kuin kymppitonnin.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Eikös palkkabudjettia saa nostettua kun säätää siirtobudjettia alemmaksi?

Mäkin aloitin uuden uran Accrington Stanleylla, haastava joukkue. Rahat vähissä, pelaajarosteri on aika vajavainen taidoiltaan. Muutamien taktiikkakikkailuiden jälkeen nyt on löytynyt suht toimiva ja sijoitus on 19. league-twossa. Ihan hyvä koska median veikkailuissa sijoitus on ollut putoamaan tuomittu liigajumbo. Jos kauden lopussa ollaan vielä putoamissijojen yläpuolella, niin joukkuetta on helppo parantaa koska kallispalkkaisimpien pelaajien sopimukset loppuvat. Ja kyseiset pelaajat eivät kuulu edes aloituskokoonpanoon.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Eikös palkkabudjettia saa nostettua kun säätää siirtobudjettia alemmaksi?


Voihan sitä, mutta ei määräänsä enempää ja tuota olen jo puuhannut. Sain pari tonnia nostettua tekemällä jatkosopimuksen. Hieman harmi, ettei markkinoilta löytynyt yhtään semmoista vanhaa huippupelaajaa. Nuno Gomes olisi ollut ennen kauden alkua tulossa mielellään ja olisi varmasti boostannut kausikorttimyyntiä ja fanituotemyyntiä. Palkkakaan ei ollut kuin tonnin tietämissä viikko ja olisi ollut selkeä ykkösmies. Kävi kuitenkin niin, että se olisi kuitenkin muutaman tonnin vaatinut siirtorahaa, vaikka vapaan siirron alueella olikin. Se kaatui sitten siihen, kun silloin ei saanut sitä tehtyä. Nyt yritin katsella vastaavia, muttei löytynyt yhtään vanhaa staraa. Lopulta naarasin Levantesta back up-hyökkääjän rotaatioon ja Tanskanmaalta puolustuslinjaan varamiehen. Harmittaa, ettei joukkueen vetovoima juuri noussut lohkovaiheeseen selviämisestä huolimatta. No, eihän siellä ole kuin Arsenal, Schalke ja Galatasaray. *virn*
 

naapuri

Jäsen
Oli muutama kuukausi välissä ennen kuin eilen taas pelasin hieman. Belgian Third Division A on sarjataso jossa ensimmäisen kauden loppu häämöttää. RC Gent on materiaaliltaan heikko joukkue mutta kun viisi peliä on kautta vielä jäljellä, näyttää sarjapaikan säilyttäminen todennäköiseltä.

Ensi kaudella aion luoda hieman hyökkäävämmän taktiikan nykyisen ihnorealistisen taktiikan rinnalle. Vaatii tietysti uusia pelaajia, mutta muutama on jo haarukassa, tai ainakin sihdissä. Tosin siirtobudjetti on kokonaista 6 kiloa jolla ei varsinaisesti ketään osteta. Ilmaisia siirtoja siis.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Yksi asia tässä pelissä ärsyttää. Välillä vetää vaan totaalisen jumiin. Tällä kertaa ihan uudessa kohtaa. Sarjan kolmanneksi viimeinen peli ja kärkimatsi kakkosta MIFK:ta vastaan. Tasapeli varmistaa mestaruuden. Aivan suvereeni esitys ja tauluun 1-5 ja mestaruusjuhlat voi alkaa. Eiku... Loppuvihellyksen jälkeen peli jää lataamaan muka seuraavaa tilannetta. Taktiikkamuutoksia yms. voi tehdä, mutta ei vaan peli lopu. Yleensähän peli vaan kaatuu. No, ei auta kun vetää uusiksi peli. Todennäköisesti lopputulos on tappio, kun nyt kävi näin.

Aloitin muuten Mestarien liigan lohkovaiheenkin tuossa. On se hurjaa, kun parhaan pelaajan value pyörii jossain 60k paikkeilla, mutta niin vaan Galatasaraylta haettiin vieraista 1-2 voitto. Seuraavasta pelistä tulikin sitten jo tukkaan Schalkelta kotona 0-2, mutta paikkoja oli taas tehdä itsekin. Noinkohan tästä malttaa siirtyä mihinkään, jos kiinnostusta isoista sarjoista tulee. :D
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuli itsekin näin MM-kisojen aikana aloitettua uusi ura pelin parissa ja seuraksi valikoitua sama kuin Footlessillä eli Red Bull Leipzig. Ensimmäinen kausi takana ja sisälsi kyllä niin iloa kuin suruakin.

Ennen kauden alkua tuli tehtyä muutama profiilihankinta, kun keskikentän hyökkäävään rooliin hankettiin suomalaisväriä Mika Väyrysen muodossa ja puolustuksen oikealle laidalle entinen Hoffenheim-peluri Andreas Ibertsberger. Taktiikaksi valikoitua 4-2-3-1 ja suurin osa kaudesta mentiinkin seuraavanlaisessa muodostelmassa:

Frahn
Teigl-Väyrynen-Fandrich
Kaiser-Demme
Sumusalo-Hoheneder-Sebastian-Ibertsberger
Coltorti​

Myös junnuista nostettu Palacios-Martinez sai vastuuta vasemmalla laidalla Väyrysen huilatessa, jolloin Teigl siirtyi omalle paikalleen oikeaan laitaan ja Fandrich stunttasi Väyrystä keskustassa.

Vielä n. 10 kierrosta ennen kauden loppua joukkue majaili 7. sijalla ja olin käytännössä jo haudannut nousuhaaveet. Sitten alkoi kuitenkin hurja loppukiri jonka huippuna joukkue jopa johti sarjaa vielä kierros ennen loppua. Loppujen lopuksi viimeisellä kierroksella tapahtui kuitenkin ah-niin-tuttu sulaminen kun 89. minuutilla vastustaja iski voittomaalin rangaistuspotkusta ja samalla sekä kakkosena että kolmosena majailleet joukkueet voittivat omansa ja nousivat ohi. Näin ollen punaisten härkien matka kävi kohti nousukarsintaa jossa vastaan asettui Cottbus, ja kaudelle niin tyypilliseen tapaan nousu jäi vain haaveeksi otteluparin päättyessä Cottbusin voittoon yhteismaalein 4-5.

Näistä asetelmista lähdetään kohti seuraavaa kautta ja ainoana tavoitteena on nousu kakkosdivariin. Hankinnat jäävät tehtäväksi vasta kesän ajaksi, sillä palkkabudjetin ylityttyä ei ilmaisten siirtojen sopiminen ennakkoon ollut mahdollista. Tarpeissa on ainakin uuden maalivahdin hankkiminen Coltortin palkkapyynnön nousuta yli kipurajan sekä uudet johtohahmot puolustavaksi keskikentäksi, toppariksi sekä vasemmaksi laituriksi.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Frahn
Teigl-Väyrynen-Fandrich
Kaiser-Demme
Sumusalo-Hoheneder-Sebastian-Ibertsberger
Coltorti​

Mielenkiintoista nähdä miten samalla joukkueella on lähdetty melko erilailla pelaamaan. Mä kun alkuun tarkastelin joukkuetta, totesin oikean laidan olevan se vahvuus ja vasemman tarvivan vahvistusta. Niinpä hommasin ilmaisella siirrolla Marko Babicin laituriksi ja laitapakiksi saman Ibertsbergerin, jälkimmäisen piti siis korvata Sumusalo ja toimia mahdollisesti vaihtomiehenä oikean laidan Müllerille. Ibertsberger on tainnut pelata mulla viisi peliä, käytännössä kaikki ihan päin helvettiä.

Oikealla laidalla taas Müller oli ekalla kaudella todella hyvä ja paljon hyökkäyksiä rakennettiinkin miehen kautta ja peli Teiglin kanssa toimi hyvin yhteen. Pelaa edelleen mulla avauksessa, tosin harkinnassa on hankkia seuraavalle kaudelle uusi mies sinne laitaan.

Vasemmalla tosiaan Babic pelasi ihan hyvin, mutta menetti sitten paikkansa Palacios-Martinezille. Hämmästyttävästi otti sen tällä kaudella takaisin ja on ollut yksi joukkueen parhaita pelaajia, vaikka pelaa käytännössä väärää roolia ja paikkaa, mies kun on enemmän ML ja winger ja nyt siis pelaa AML:n paikalla inside forwardia. Plussana pirun hyvät kulmat ja hyvä crossing.

Toppariksi en edes alkuun harkinnut Sebastiania, vaan lähdin hakemaan parempaa ilmaisella siirrolla. Mathias Abel täyttikin paikkansa todella hyvin ja tammikuussa kun sain lisää fyrkkaa nostettuani kauden tavoitetta, hommasin vielä ilmaisella siirrolla Mathieu Bedan, joka on tälläkin hetkellä mun ykköstoppari.

Kahdella DMC:llä kun lähdin pelaamaan, kaipasin siihenkin vähän parannusta ja leveyttä ja hankin taas ilmaisella siirrolla Moise Bambaran. Todella kovan tason anchor man, 29 vuotta ja pelailee Burkina Fason maajoukkueessa. Edelleen tärkeä osa joukkuetta.

Keskikentän keskelle kaipasin advanced playmakeria ja sen paikan täytti 37-vuotias Omar Milanetto, pirun kova syöttökone ja tuli halvalla sopimuksella pyörittämään palettia.

Hyökkäykseen en luonnollisesti lähtenyt hakemaan mitään lisäyksiä, Frahn on kova complete forward ja Yussuf Poulsen on enemmän kuin riittävä vaihtomies, joka itseasiassa jo toisella kaudella on siirtynyt mulla aloittajaksi.

Kokoonpano ekalla kaudella oli siis:

Frahn
Babic/Palacios-Martinez-Teigl
Milanetto
Kaiser-Bambera
Sumusalo-Abel-Hoheneder/Bedan-Müller
Coltorti​

Fandrich ja Demme olivat eniten käytetyt vaihtopelaajat, Fandrich on siitä hyvä, että pystyi jollain tasolla pelaamaan tuossa MC:n paikallakin ja lisäksi laidoilla.

Tällä kaudella avaus on ollut jotakuinkin tämä:

Frahn/Poulsen
Babic-Teigl
Barberis-Bambera
Luci
Sini-Beda-Djidji-Müller
Coltorti
Vaihtopelaajina on tullut käytettyä edelleen Demmeä, Kaiseria sekä hyökkäyksessä Vincent Rabiegaa, joka on ottanut isoja harppauksia. Puolustukseen tunkee uutena miehenä keskelle Brendan Chardonnet, joka kilpailee toisen nuorukaisen, Koffi Djidjin kanssa toisesta paikasta.

Ensi kaudelle lähdetään varmaan etsimään korvaajia Müllerille ja Bamberalle, Bamberan tilalle kaipaisin kovan luokan box-to-boxia, mutta vaikeaa taitaa olla sellaisen löytäminen, ainakaan halvalla. Coltortille tarjosin kahden vuoden jatkoa, liksa taitaa olla jo yli kahdeksan tonnin, mutta päätin että saa pitää torjuntavastuun kunnes Tix on valmis ottamaan homman vastuun, toivottavasti jo 2017.

Tosiaan vaihdoin vähän taktiikkaa ja siirsin anchor manin ylemmäs, uudeksi rooliksi tuli tuo box-to-box. Vaikutti että hieman ylemmäs kaivataan enemmän voimaa ja regista sekä anchor man muutenkin puolustavan systeemin edessä olivat vähän liikaa.

Joulutauolle lähtiessä ollaan kakkosdivarissa kakkosena, edellä on Kaiserslautern ja perässä kolmeen pisteen päässä hönkii HSV. 19 peliä pelattu ja 16 on mennyt omiin, johon nyt voi ihan kohtuu tyytyväinen olla. HSV:n kanssa taisteltiin 0-0 tasuri, joka on tasuriksi ehkä kauden parhaita otteluita. Hävitty ollaan tässä vaiheessa kaksi kertaa ja edellisestä on jo tovi, lokakuun alussa näyttää olleen. Syöttöprosentti on sarjan paras ja taklauksissakin taidetaan olla ihan kärkipäätä, joten taktiikka toimii kuten pitääkin. Hyökkäyskin alkaa vähän löytämään tehojaan, mutta aika paljon tulee maaleja erikoistilanteista. Päivittäin tulee kyselyä johonkin työhaastatteluun, AC Milan, Inter ja puolet Englannista ovat ottaneet yhteyttä, sekä tietysti lähes kaikki Saksan jengit jotka vain manageria ovat olleet vailla.

Tammikuussa varmaankin saa vähän lisää rahaa, kun ilmoittaa boardille vähän koventuneista tavoitteista. Jos palkkabudjettia ainakin saisi sen verran, että voisi jotain vapaita agentteja tavoitella. Tammikuussa tuskin lähden hankintoja tekemään, yksi AML sieltä on jo tulossa, mutta kyseessä on enemmänkin projekti. Frahnia kovasti huhutaan lähteväksi, ja voinpa sen myydäkin jos tarjous on hyvä. Poulsen voi hyvin olla avaava kärki ja Denis Thomalla on enemmän kuin riittävä vaihtomies.

Katsellaan miten keväällä käy, nousu olisi aika uskomaton juttu, mutta kävisihä sekin. Vaikeaa voisi Bundesliigassa olla, mutta olisipa taas vähän lisää haastetta.
 

Crick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sotkamon Jymy, Ducks ja FC Barcelona.
En tiedä millä ihmeellä te ehditte pelata tätä kausikaupalla. Jos itse aloitan pelin, niin pari tuntia menee ihan heittämällä jo vaikkapa harjoittelua säätämällä tai pelaajia hakemalla. Jos vielä katselee matsien kohokohdat, niin aika kauan menee yhteen matsiin valmisteluineen. Siksi näitä ei kovin kauaa jaksa pelata, kun tietää, että kesken jää kaikki kuitenkin.

Itse toivoisin näihin mahdollisuutta aloittaa ihan random-nimillä ura. Olisi kiva kun kaikki pelaajat joka joukkueessa olisi tuulesta temmattuja. Oma mielenkiinto säilyisi näin paremmin, kun pelin edetessä oppisi myös pelaajista koko ajan lisää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös