Football Manager 2014

  • 42 021
  • 215

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Miten voi täydellinen taktiikka lakata toimimasta ihan yht´äkkiä. Ensin tulee 20 tappiotonta peliä putkeen ja nyt ei onnistu enää mikään. Ei saa pelaajat edes metrin syöttöjä enää omille ja vastustaja vetää maaleja 40 metristä. Ei kai auta muu kuin kokeilla jotain ihan uutta kesken kauden ennen kuin tulee potkut. Tää on yks niistä harvoista peleistä jossa menee välillä hermot ihan täysin.

Joukkuehengen kanssa mennyt joku vikaan? Onko useamman huonon pelin putki kyseessä, joskushan joku vastustaja vaan pelaa täydellisesti just sitä sun taktiikkaa vastaan.

Nousin kuin nousinkin RB Leipzigillä Bundesliigaan. Jännäksi meni lopussa, kun ykköstoppari Mathieu Beda loukkaantui loppukaudeksi ja viimeiset kymmenen peliä piti mennä aika junnupitoisella topparikaksikolla. Beda päätti myös jäädä eläkkeelle kauden päätteeksi, joten toppariostoksia kesällä luvassa. Vika peli HSV:ta vastaan oli melko jännä, HSV siirtyi ekan jakson lopuksi 2-0 johtoon. Kunnon intohimoinen taukopuhe ja taktiikan vaihto hyökkäävämpään auttoivat, Frahn tasoitti pelin kahdella maalillaan, ensimmäinen 47. minuutilla ja toinen jossain 60. minuutin paikkeilla. Tasuri riitti mulle kakkosdivarin voittoon, joten juhlat alkoivat samoin tein.

Muutamia vahvistuksia tulee kesällä tehtyä, maalivahti tulikin jo, tanskalainen 22-vuotias Frederik Rönnöv 275k hinnalla. Toppariksi tulee Nürnbergistä Per Nilsson 200k hintaan. Ilmaisella siirrolla tuli Gael Kakuta, josko se potentiaali vielä sieltä realisoituisi. Lisäksi ilmaisella siirrolla keskikentälle tuli Veli Kavlak, keskikentän työhevonen rotaatioon. Saverio Madrigali tuli Fiorentinasta ilmaisella siirrolla, tulevaisuuden nimiä ja toppariksi rotaatioon näin aluksi. Voipi mennä lainallekin.

Reilut kolme milliä tuli rahaa kesäksi boardilta, mutta eipä siitä juuri mitään tullut käytettyä vielä. Palkkabudjetti sen sijaan tuli aika täyteen, joten aika valmista alkaa olemaan. Boardilta sain myös lisää rahaa junnujen valmennukseen ja lisäksi youth recruitmentia parannetaan, joten pitäisi tulla vielä piirun verran kovempia junnuja. Bayerni tarjosi juuri yhdestä mun newgenista 2,3 miljoonaa, mutta en myynyt. Ihan kohtuullisen korvauksen olisi saanut 15-vuotiaasta...
 

Ölppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Huikean oloinen peli mutta tässä varmaan vierähtää tunti jos toinenkin opettelussa. Suuria ongelmia tuottaa tuo pelaajien tason arvioiminen, en oikein tiedä mitä milläkin taidolla tekee missäkin roolissa. Onhan tuossa toki tuo valinta millä se kone näyttää automaattiesti tärkeimmät roolit mutta olisi kiva katsella vähän syvempääkin noita esim. kenestä inneristä on pelin pyörittäjäksi, kuka on enempi puolustavan roolin pelaaja ja näin edespäin. Olen antanut tuon apuvalmentajan päättää kokoonpanot ja taktiikat ja takkiin on tullut. Jalkapallo on verrattain tuntematon laji minulle niin pelin sisälle pääseminen vaatii paljon vaivaa.

En oikein osaa arvoida joukkueen heikkouksia tai vahvuuksia niin tuo taktiikan päättäminen on myös vaikeata enkä oikein tiedä pitäisikö jotain pelipaikkaa vahvistaa pelaajilla vai ei. Ensimmäinen tallennus menee varmaan vituralleen kun alkuun on aivan kujalla mutta ehkä tää tästä.. Kovin on tahmeata vielä.
 

Kafrom

Jäsen
Miten voi täydellinen taktiikka lakata toimimasta ihan yht´äkkiä. Ensin tulee 20 tappiotonta peliä putkeen ja nyt ei onnistu enää mikään. Ei saa pelaajat edes metrin syöttöjä enää omille ja vastustaja vetää maaleja 40 metristä. Ei kai auta muu kuin kokeilla jotain ihan uutta kesken kauden ennen kuin tulee potkut. Tää on yks niistä harvoista peleistä jossa menee välillä hermot ihan täysin.

Tää on perus, vastustajat oppii pelaamaan sun taktiikkaa vastaan yllättäen. Mulla tulee sama homma joka kausi, joka sarjassa ja joka joukkueella. Pakko vain muuttaa taktiikkaa niin alkaa tippumaan voittoja.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tää on perus, vastustajat oppii pelaamaan sun taktiikkaa vastaan yllättäen. Mulla tulee sama homma joka kausi, joka sarjassa ja joka joukkueella. Pakko vain muuttaa taktiikkaa niin alkaa tippumaan voittoja.
Eikö tää ominaisuus ole ollut jo monta vuotta tässä pelissä? Pelasin viimeksi jotain 2012 vuoden peliä ja siinä piti muuttaa 1-2 peliksi taktiikka johonkin muuhun niin se vanha rupeaa taas toimimaan.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Onko kenelläkään tietoa mistä tuon (Jonyn?) Suomi - päivityksen voi ladata? Mielellään aloittaisin jossain vaiheessa pelin Suomen kakkosesta.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Mutta vähän niin kuin pikku teaserina, olisi ollut mielenkiintoista kuulla muilta mitä olette löytäneet, ja minkälaisia pelaajia näistä on kehittynyt :>

Tuli tässä nyt mieleen, kun ostoksia tein QPR:n riveihin, kun HJK:n menestyksen johdosta minut sinne halusivat, että Meksikon liigasta Chivasin joukkueesta löytyy Carlos Fierro, joka jokaisen tulisi hommata joukkueeseen. 18-19 vuotiaana ei vielä ole mikään suurmies, mutta jo parikymppisenä on kehittynyt ihan tolkuttomasti ja noussut todennäköisesti Meksikon maajoukkueeseen. Kokemusta miehestä on toisen tallennuksen ajalta, kun oli Feyenoordin mies, kun otin joukkueen haltuun. Lähes ensitöikseni möin hänet Chelseaan jollain 45 miljoonalla. Hänestä tulee ihan törkeän kova pelimies pelissä. Muutaman miljoonan hänestä joutuu maksamaan, mutta on varmasti joka pennin arvoinen. Nyt kävi huono tuuri, kun sain kaupat sovittua Chivasin kanssa, niin mies loukkaantui työlupakäsittelyä odotellessa ja feilasi medicalin. No, parin kuukauden päästä uudelleen.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Kyllä mä hurjan porukan kasasin HJK:lle kahdessa vuodessa. Vaikka oma matka jatkui Queens Park Rangersiin ennen Mestarien Liigan viimeistä lohkovaiheen peliä, niin siitä ovat jatkaneet Eurooppa Liigan pudotuspeleihin lohkon kolmossijalla ja ekalla kierroksella pudottivat AS Roman. Saas nähdä kuinka pitkälle menevät siellä. QPR oli haltuunottohetkellä Championshipissä 16. ja sarja oli lähes puolessa välissä. Nyt on tusinan verran pelejä ja tappioitta on menty. Hankintoja on tehty ja nyt ollaan 10 pelin voittoputkessa ja sarjakärkeen noustu. Hirveästi ei ollut rahaa käytettävissä, joten muutamalla ilmaissiirrolla ja muutamalla ostolla on nyt käytetty sekä palkkabudjetti lähes kokonaan, että se reilun neljän miljoonan siirtobudjetti. 14-15 kausi siis menossa ja avauskokoonpano on seuraava:

---------------- Nathan Delfouneso --- Diego Rubio -------------------
Gaël Kakuta ------------------------------------------- Joel Campbell (laina)
---------------- Esteban Granero ----- Joey Barton -------------------
---------------------------------------------------------------------
Razak Nuhu ---- Calum Butcher ------- Andrei Marc ----- Roberto Rosales
---------------------------- Samir Ujkami ----------------------------

FA Cupissa ollaan kahdeksan joukossa, mutta on kyllä onnistuttu välttämään kaikki Valioliigan porukat. Seuraavalla kierroksella onkin sitten joko Chelsea tai Cardiff ja siinä kohtaa taitaa noutaja tulla. Kiva pelailla välillä näin suurinpiirtein tätä päivää.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Ensimmäinen kausi Ilveksellä ja samalla koko FM14-pelissä takana. Toiseksi tulin Ykkösessä, kun Haka oli yksinkertaisesti liian hyvä 56 pisteellään, itseni jäädessä varsin hyvään 50 pisteeseen. Haka siis nousi ja itse jäin vielä taistelemaan liigapaikasta tulevaisuuteen. Kolme pelaajaa valittiin Ilveksestä vuoden joukkueeseen, vapaista tullut ykkösvahti Janne Henriksson, oikea pakki Antti Hynynen ja aiemmin pk:sta hankkimani mc/amc-pelaaja Ymer Khameri. Jonne Hjelm oli Ilveksen paras maalintekijä ja Ykkösen kuudenneksi paras kymmenellä maalillaan.

Lopullinen rosteri:

Henriksson

Ojanperä-Zarabi-Balogh-Hynynen/Aho
Butrimavicius/Juuti-Xhaferi-Rasimus/van Gelderen-Petrescu
Hjelm-Kaivonurmi

Ensi kaudelle tavoitteeksi vain ja ainoastaan nousu Veikkausliigaan. Liigasta putosi TPS, joten hitollisen vaikea nousuyritys tullee jälleen ensi kaudella.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
En oikein osaa arvoida joukkueen heikkouksia tai vahvuuksia niin tuo taktiikan päättäminen on myös vaikeata enkä oikein tiedä pitäisikö jotain pelipaikkaa vahvistaa pelaajilla vai ei. Ensimmäinen tallennus menee varmaan vituralleen kun alkuun on aivan kujalla mutta ehkä tää tästä.. Kovin on tahmeata vielä.

Ahh, mutta ai että sitä riemun tunnetta kun jollain konstilla löydät hyvän taktiikan ja voittoja alkaa tulemaan. Taisi olla FM2012 jota olen viimeksi pelannut ja vaikka en lajista taktisesti ja varsinkaan pienistä hienosäädöistä juurikaan mitään ymmärrä, niin Bradford City tuli hilattua Valioliigaan. Tuntui hyvältä.

Franchise Hockey Manageria on tullut pelattua, mutta nyt on kärpänen puraissut sen verran, että on pakko hankkia tämä FM2014.
 
Viimeksi muokattu:

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Huikean oloinen peli mutta tässä varmaan vierähtää tunti jos toinenkin opettelussa. Suuria ongelmia tuottaa tuo pelaajien tason arvioiminen, en oikein tiedä mitä milläkin taidolla tekee missäkin roolissa. Onhan tuossa toki tuo valinta millä se kone näyttää automaattiesti tärkeimmät roolit mutta olisi kiva katsella vähän syvempääkin noita esim. kenestä inneristä on pelin pyörittäjäksi, kuka on enempi puolustavan roolin pelaaja ja näin edespäin. Olen antanut tuon apuvalmentajan päättää kokoonpanot ja taktiikat ja takkiin on tullut. Jalkapallo on verrattain tuntematon laji minulle niin pelin sisälle pääseminen vaatii paljon vaivaa.

En oikein osaa arvoida joukkueen heikkouksia tai vahvuuksia niin tuo taktiikan päättäminen on myös vaikeata enkä oikein tiedä pitäisikö jotain pelipaikkaa vahvistaa pelaajilla vai ei. Ensimmäinen tallennus menee varmaan vituralleen kun alkuun on aivan kujalla mutta ehkä tää tästä.. Kovin on tahmeata vielä.

Hetkeen en ole käynyt tuolla, mutta ainakin aiemmin FMSuomi oli ihan mahtava paikka kysellä neuvoja. Kuten Jääkaappi tuossa edellä mainitsi, niin se hetki kun huomaa löytäneensä toimivan taktiikan (varsinkin jos se on tullut omalla kokeilulla) ja saa ensimmäisen voiton oman sarjan suurseurasta, ensimmäisen pokaalin palkintokaappiin, ensimmäisen jatkopaikan eurokentillä yms, on aivan mahtava. Joten muutamasta tappiosta ei kannata lannistua...voitot tuntuvat vaikeiden aikojen jälkeen entistäkin paremmilta.
 

ElManazer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Málaga Club de Fútbol, New York Islanders
Mielellään aloittaisin jossain vaiheessa pelin Suomen kakkosesta.

Turusta...?

Sori oli pakko.

------

Tosiaan, tietääkö joku kuinka hyvin / huonosti tämä kyseinen peli toimii läppärillä? Läppärinä toimii tuollainen tuliterä Asuksen VivoBook.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tosiaan, tietääkö joku kuinka hyvin / huonosti tämä kyseinen peli toimii läppärillä? Läppärinä toimii tuollainen tuliterä Asuksen VivoBook.

Minä pelaan läppärillä. Tämä on suht tehokas toki, mutta hyvin tukkoinen myös eikä mikään tuorekaan. Hyvin toimii. Ja jos meinaa tehdä tiukkaa, niin säätelee kevyemmäksi.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Tosiaan, tietääkö joku kuinka hyvin / huonosti tämä kyseinen peli toimii läppärillä? Läppärinä toimii tuollainen tuliterä Asuksen VivoBook.

Mulla on koneena suht nuhainen läppäri.

Ihan hyvin toimii, muistaakseni 15 liigalla. Välillä miettii vähän pitempään, jos muissa liigoissa on paljon pelejä. Ei tauot haittaa kun samalla voi tehdä syvällistä ajatustyötä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla on koneena suht nuhainen läppäri.

Ihan hyvin toimii, muistaakseni 15 liigalla. Välillä miettii vähän pitempään, jos muissa liigoissa on paljon pelejä. Ei tauot haittaa kun samalla voi tehdä syvällistä ajatustyötä.
Taukojen aikana voi myös esimerkiksi selata Jatkoaikaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Juupajuu. Annoin nyt MM-kisahuumassa tälle tekeleelle vielä viimeisen (toivottavasti!) mahdollisuuden ja totaalivitutus ja lopullinen hermoromahdus yllättäen lopputulemana. Ajattelin aloittaa pelin mahdollisimman helpolla lähtökohdalla, ja valitsin juuri Italian Serie B:hen pudonneen Palermon. Tuolla porukalla nousu takaisin A:han ei todellakaan pitäisi tuottaa vaikeuksia pitkän linjan FM-veteraanille. Ja hevon paskat ja vitun viikset. Tappioita vähiten sarjan puolivälin kohdalla (2), mutta kun voittojakaan ei montaa ole ja käytännössä joka peli tasuri, niin sijoitus sielä 7-10 korvilla koko ajan.

Käytännössä joka pelissä (joka siis ei pääty 0-0) menen alussa johtoon, ja pelin edetessä menetän johdon. Samaten käytännössä aina kun tulee highlight (asetuksena vain "key highlights") jossa pallo on omalla puolustualueella, verkko heiluu. Oma joukkue vetelee joka pelissä n.3-5 kertaa tolppiin/ylärimaan. Mitkään ottelun aikaiset huudot, ohjeistukset, muutokset eivät vaikuta vitun vertaa.

Oon tullut siihen tulokseen että juu, kyllähän sillä omalla manageroinnilla ja tekemisillä varmasti vaikutusta on tuloksiin, mutta normaalin järjen ja logiikan kanssa sillä ei ole sitten niin mitään tekemistä. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä että savettaa pelin aina ennen matsia, kokeilee sen kymmenkunta kertaa eri juttuja ja katsoo mikä tapa toimii milloinkin. Käytännössä tuohan on täyttä huijaamista eikä siinä ole siten järjen hiventäkään. Yksinkertaisesti vain tuntuu siltä että jos pelissä oikeasti haluaa rakentaa toimivan ja menestyvän paketin, täytyy käytännössä kaikki looginen ajattelu heittää romukoppaan sekä käyttää n.90% valveillaoloajasta tämän pelin hakkaamiseen pelkällä yritys ja erehdys periaatteella. Siis ei saatana, toisin sanoen tuntuu siltä että ei tätä tekelettä todellakaan voi pelata jos on muutakin elämää, saati sitten työpaikka.

Ei voi mitään, hienoja hetkiä FM:n parissa on tullut vietettyä vuosikaudet, mutta ei tätä vaan jaksa enää. Pakko heittää hanskat tiskiin ja nostaa kädet pystyyn. Huoh...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei voi mitään, hienoja hetkiä FM:n parissa on tullut vietettyä vuosikaudet, mutta ei tätä vaan jaksa enää. Pakko heittää hanskat tiskiin ja nostaa kädet pystyyn. Huoh...
Jos jaksat, niin laita taktiikka tänne näkyville tai selosta se jotenkin, niin voidaan yhdessä pohtia jos siinä on jotain tweakattavaa. Itse olen tätä peliä pelannut Championship Managereista asti jotain 10 - 15 vuotta, mutta tuntuu, että taktisen puolen olen alkanut ymmärtää vasta nyt. Pienet ristiriidat taktiikassa aiheuttavat ehkä epärealistisenkin isoja ongelmia joukkueen pelisse. FM ei todellakaan ole mikään helppo peli.

Itselläni kaksi peliä menossa tällä hetkellä: Southamptonilla 2. kausi menossa. Parilla halvalla täsmähankinnalla pelasin joukkueen valioliigan toiseksi ekalla kaudella.

Arsenalilla taasen pistin rahaa palamaan tarkoituksena ostaa ideaalit pelaajat tiki-taka pallotteluun, ja 8 kierroksen jälkeen olen Valioliigan kärjessä. Öziliä treenautan vale-ysiksi, jonka takana molemmilta laidoilta hyökkää 2 inside forwardia (Walcott & Cazorla/Podolski). Keskikentällä taasen palloa pyörittelee kolmikko Ramsey, Wilshere ja De Rossi. Siinä taitoa riittää ja peli on silmiä hivelevän kaunista. :)

Yksi vinkki on alussa laittaa managerin "Past Experience" -kohtaan "International Footballer". Vaikka missään ei näin sanota, niin tama "Past Experience" on käytännössä pelin vaikeustaso. Jos valitsee sunnuntai-jalkapalloilija niin pelaajia ei pysty motivoimaan käytännössä yhtään kun kukaan ei sinua arvosta managerina. Varsinkin jos pelaa korkeilla sarjatasoilla.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Noissa taktiikkahommeleissa ei kannata kyllä kiirehtiä. Miettiä tarkkaan mitkä asetukset sopivat KAIKILLE pelaajille ja sitten tehdä vielä pari erilaista, joita niitäkin pitäisi kaikkien osata pelata. Tuntuu, että mulla on suht hyvin hanskassa nuo taktiikkajutut, koska käytännössä kaudesta ja joukkueesta riippumatta pystyy ylisuorittamaan. Edelliskaudella nostin QPR:n tappiottomalla kauden toisella puolikkaalla Valioliigaan 9 pinnan erolla kakkoseen. Tulin siis sisään puolessa välissä, kun sijoitus oli muistaakseni 16. No sitten ei fyffeä piisannut riittävästi Valioliigajoukkueen rakennukseen, niin irtisanouduin ja kävin kärkkymään suurseurojen paikkoja. Schalkelle ja Arsenalille kävin esimerkiksi haastatteluissa, mutten päässyt sisään. Sitten kausi alkoi ja 7 pelin jälkeen otin Athletic Bilbaon johtoon. Siinä vaiheessa seura oli viimeisenä. Nyt on takana neljä La Ligan peliä. Voitot Valenciasta, Osasunasta ja Celta Vigosta, jotka kaikki olivat kympin paremmalla puolelle. Celtan pieksin peräti 6-0. Yksi tappio on mahtunut ja se oli Real Madridille vieraissa, joten en turhan pettynyt ole. Lisäksi olen voittanut kaksi Euro Cupin lohkovaiheen peliä. Sekin setti ehti alkaa ennen minua yhdellä tappiolla. Onhan mulla toki kovia pelimiehiä tässä Ander Herreran ja Iker Muniainin muodossa, mutta jotenkin silti tosi tahmainen porukka on. Ihan samaan malliin ei pysty hallitsemaan otteluita, kuin mihin on muilla porukoilla tottunut. Lisävaikeuksia tuo, kun valmistautuu tammikuun siirtoikkunaan se, ettei joukkueeseen saa hankkia kuin baskipelaajia. Sinällään ihan miellyttävä haaste, mutta edelleen tavoitteena on oikeat suurseurat. Arsenaliin olisi ollut mukava päästä, kun heti olisi siirtobudjettikin ollut sentään 37 miljoonaa. Bilbaossakin sentään 17, joten enköhän minä jotain keksi sillä. Valitettavan kapea on vaan rosteri, joten joutunen ottamaan sisään todellisia paskaback-upeja.
 
Tuli hankittua peli tämän ketjun innoittamana. Viimeksi olen pelannut FM11 ja silloin nostin Sunderlandin Valioliigan kärkijoukkueeksi. On vierähtänyt jo nyt kymmeniä tunteja pelin parissa, onneksi on ollut vapaata ja huonoa säätä. Pari kertaa on tehnyt mieli heittää läppäri seinään. Tätä peliä rakastaa ja vihaa. Mielenkiintoista, miten joku peli voi herättää näin voimakkaita tunteita.

Otin ohjaksiin Bundesiin taas nousseen Hertha BSC:n ja tehtäväkseni ensin voittaa Bundes 85 vuoden tauon jälkeen sekä pitkällä tähtäimellä nostaa berliiniläisseura Euroopan huipulle. Seura on vakavarainen, joten tehtävä ei ole mahdoton. Samalla kuitenkin riittää tarpeeksi haastetta, kun ei suoraan aloita jollain Bayernilla. Transfer budget on noin 15ME per kausi.

Ensimmäinen kausi meni ylisuorittaen - sijoitus kahdeksas kun ennakkoon arvioitiin viimeisille sijoille. Tästä hämääntyneenä ja ahneena toiselle kaudelle ilmoitin johdolle, että tavoitellaan top-8 finishiä. Toinen kausi meni enemmän realistisesti ja joukkue oli välillä kolkuttelemassa relegation zonen ovia. Suorittaminen oli todella epätasaista: toisena päivänä tappioita rupusakeille ja toisena 0-2 voitto vieraissa Dortmundista. Sijoitus kuitenkin 13.

Melkein hommasin potkut itselleni tuolla epärealistisella tavoitteella, ja olisinkin saanut jos en olisi save-kikkaillut. En vain todellakaan jaksa heittää roskiin sitä duunia mitä on jo tähän mennessä tehnyt ja aloittaa kokonaan alusta.

Filosofiani on rakentaa seuraan hyvä juniorimylly ja mieluummin roiskin euroja talenttiin kuin jo valmiiseen pelaajaan. Se on hyvää bisnestä, mutta vähän hasardia jos haluaa samalla menestyä heti. Panostus tuottaa kuitenkin jo tulosta. Esimerkiksi Bayern teki 15-vuotiaasta junioristani 5 miljoonan tarjouksen.

Kolmas kausi on menossa ja sijoitus ennen joulua 13. Saksan cupissa edetty puolivälieriin. Nyt on tavoitteetkin asetettu realistisemmin vanhasta viisastuneena. Tässä nykyinen standardikokoonpano:

4-5-1 kahdella inside forwardilla ja DM:llä. Mentaliteetti on control. Instructions: play out of defense, retain possession, hassle opponents, allow wide players to swap, much higher tempo.

---------------------------- Donis Avdijaj -----------------------------
Maxi Moralez -------------------------------------------- K. Fortounis
---------------- Sulley Muntari ----- Hany Mukhtar ------------------
-----------------------------Niklas Stark ------------------------------
Fabian Johnson -- Ciaran Clarck --- Daniel Schwaab ------- C. Jallet
----------------------------- Timo Horn -------------------------------
backuppina mm. Steve Sidwell, Nico Schulz ja Sandro Wagner

Tammikuussa olisi tarkoitus vahvistaa keskikenttää Freiburgin norskilla Mats Møller Dæhlilla tai puolustusta jollain topparilla.

Miksei joukkue omaksunut taktiikoita kokonaan, vaikka harjoitutin sitä koko edellisen offseasonin ja järjestytin paljon harjoitusotteluita? Siis se on nyt joulukuussakin vain noin 85 prosenttisesti omaksuttu, vaikka olen käyttänyt taktiikoita general trainingissa ja ennen matseja. Peleissä ongelmana on ollut def. set pieces ja puolustus muutenkin kusee. Taktiikkapuolelle ottaisin mielellään neuvoja. Mietin onko esim. retain possession hieman ristiriidassa much higher tempon kanssa? Haluaisin, että omista lähdetään nopeasti, eikä anneta vastustajalle aikaa saada miehiä pallon alle. Counter taasen ei tunnu toimivan, jos hallitsee palloa läpi ottelun.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksei joukkue omaksunut taktiikoita kokonaan, vaikka harjoitutin sitä koko edellisen offseasonin ja järjestytin paljon harjoitusotteluita? Siis se on nyt joulukuussakin vain noin 85 prosenttisesti omaksuttu, vaikka olen käyttänyt taktiikoita general trainingissa ja ennen matseja.
General training treenaa pelaajien skillejä. Eli kun olet valinnut tässä tactics, olet treenannut pelaajien taktisia taitoja esim. positioning, et siis taktiikoitasi.

Taktiikan omaksuu nopeiten kun laittaa match preparationiin 50 % ja osa-alueeksi tactics only.

Edit: Itse toimin taktiikoiden omaksumisessa laittamalla pre-seasonilla match prep 50 % ja tactics only. Jos tosimatsien alkaessa taktiikka ei ole vielä lähellä 100 %, pidän match prep 50 %, mutta vaihdan taktiikoiden tilalle esim. attacking movement. Kun taktiikka on lähes 100 % tiputan match prepin 30 %.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Nyt täytyy sanoa, että rupee kiehumaan ihan älyttömästi tän kanssa! Mulla on siis tuo saakelin Bilbao, jonka johdon runkkarit ei anna ostaa mitään muita kuin baskeja. Joukkuetta pitäisi vahvistaa ihan törkeästi ja laajentaa rosteria, mutta kun ei löydy pelaajia. Jollain ihmeen kaupalla olen saanut tuon paskalauman nostettua viidenneksi, mutta nyt on kovin huolestuttava vire päällä. Maaleja kyllä saa tehtyä ja paikkoja luotua todella paljon, mutta tasuria pukkaa paskempiakin porukoita vastaan. Toistaiseksi olen hävinnyt reilusta paristakymmenestä pelistä vain 3 (Real, Barca, Monaco) ja tasureitakin on vissiin vain kolme, mutta kun ne ovat nyt aikalailla putkeen. On todella tuskastuttavaa, kun keskikenttä luo paikkoja liukuhihnalta, mutta kun kukaan ei osaa pistää sisään niistä. Ja sitten puolustus on aivan sukka, eikä sinne löydy vahvistuksia mistään. Veskarikin on suurinpiirtein paras baski. Haluun tästä paskakasasta eroon mahdollisimman pian. Oli sitten ihan mikä tahansa porukka halukas minut ottamaan. Toki vain isot sarjat ja taloudeltaan hyvät lasketaan mukaan.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Suomi-päivitys on ladattavissa FM Suomi - foorumilta. Päivitetty Veikkausliiga, ykkönen ja kakkonen. Eli myös kakkosesta voi aloittaa pelaamaan.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hankin vihdoin tämän pelin itselleni, sarjan uskollisena fanina. Viimeisin pelaamani oli tuo '13, joka sekin oli hemmetin hieno ja edistyksellinen tekele.

Aloitin FC Utrechtilla Hollannin liigassa. Meni kaksi tuntia taktiikan virittelyyn ja treenien asettamiseen. Huhhuh. Saakelinmoinen innostus, harmi ettei duunista ole lomaa kuin vasta elokuussa. Hienosti pyörii Macbook Airilla, tosin liekö tuo sittenkään mikään ihme kun melko tehokkaasta koneesta lopulta kyse.
 

kretski683

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NY Rangers
No minäkin, kun muut. Edellinen versio, jota olen kunnolla viimeksi pelannut on about 5-6, jopa 7 vuoden takaa. Toki olen seurannut miltei vuosittain mitä uudistuksia pelisarjaan on tuotu, mutta peliä en ole aikoihin hankkinut saati pelannut.

Ensimmäiseksi joukkueeksi valikoitui Q.P.R., mukavan perinteikäs seura ja hyvät saumat nousta takaisin Valioliigaan.

Alkuun ihemtystä aiheutti ennen mukana olleet sliderit - esim. jos haluan, että joukkueeni pelaa direct style, niin onko ainoa vaihtoehto antaa ohje, että "More direct passing"? Näiden "komentojen" opettelu vaatii hiukan opettelua, sekä tuntuu, että tässä versiossa pelin aikana täytyy reagoida PALJON useammin ja nopeammin kuin ennen.

Kausi on tuloksellisesti alkanut erinomaisesti, liigassa 6 peliä, 5 voittoa, ei yhtään päästettyä maalia. Liiga Cupissa 2 peliä takana ja näistä maukkaat 2-1 (Litti teki molemmat) ja 5-1 (Litti 2+2). Huomatuksena, ettei Litmanen ole ollut liigassa edes vaihtopenkillä johtuen ajamastani 5-4-1 taktiikasta, jossa ei suoranaisesti ole Litille luonnollista paikkaa.

Harmaita hiuksia on antanut vastustajaan nähden vähäinen possession sekä iki-ihanan Joey Bartonin kiukuttelu suurempaan seuraan siirrosta.

Staff meni melkein kokonaan uusiksi, sopimus purettiin pääskouteilta, kahdelta skoutilta, fysioterapeutilta, junnutoiminnan päälliköltä ja fysiikkavalmentajalta. Näihin haettiin sitten parhaat saatavilla olleet tilalle. Ass. Managerille tekisi mieli antaa kenkää, sillä tuntuu että varsinkin pelin aikana ainoat järkevät kommentit liittyy pelaajien väsymiseen tai loukkaantumiseen. Syy, miksen ole erottanut on se, etten ole markkinoilta sopivaa ukkoa tähän vielä löytänyt.

Onko vinkkejä possessionin parantamiseen taktiikan puitteissa?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alkuun ihemtystä aiheutti ennen mukana olleet sliderit - esim. jos haluan, että joukkueeni pelaa direct style, niin onko ainoa vaihtoehto antaa ohje, että "More direct passing"? Näiden "komentojen" opettelu vaatii hiukan opettelua, sekä tuntuu, että tässä versiossa pelin aikana täytyy reagoida PALJON useammin ja nopeammin kuin ennen.
Myös mentality vaikuttaa. Jos pelaat Control, pelaa joukkue hitaammin ja lyhyimmillä syötöillä. Attacking ja Counter -tyyleillä joukkue pelaa suoraviivaisemmin. Pelaajien roolit vaikuttavat myös. Pelintekijöillä on pääasiassa pidemmät syötöt kuin muilla. Puolustuksessa taasen Limited Defender purkaa pallon saadessaan yleensä pitkällä helpolla pallolla, Ball Playing Defender hakee pitkää hyvää syöttöä kun taasen Central Defender hakee lyhyttä varmaa syöttöä. Syöttöihin voit toki vaikuttaa myös antamalla yksittäisille pelaajille ohjeen syöttää suoraviivaisemmin.
 

Teloch

Jäsen
...tuntuu, että tässä versiossa pelin aikana täytyy reagoida PALJON useammin ja nopeammin kuin ennen.

Omaa FM-uraa takana muutama tunti ja tämä herättää hämmennystä. Teen ilmeisesti jotain väärin kun esim. viimeisimmässä ottelussa, jossain 65 minuutin paikkeilla siirryn ottelussa johtoon ja välittömästi vaihdan pelityyliksi puolustavan, mutta mitään ei tapahtunut ennenkuin vastustaja tasoitti 80 minuutin kohdalla ottelun. Sen jälkeen vaihtui taktiikka sitten puolustavaksi, jolla mentiinkin ottelu loppuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös