Feminismi – tasa-arvon asialla?

  • 356 175
  • 2 904

teppana

Jäsen
Yritäpä tässä nyt sitten keskustella maltillisesti...


Anteeksi liian kärkkäästä viestistä. Mutta et huomaa itse kuinka tympeitä nuo omasta näkökulmasta annetut yleistykset on. Penäät arvostusta perheille jotka tekevät lapsen eduksi parhaan ratkaisun ja sanojesi mukaan lapsen edun mukaista on äidin työmarkkina-aseman radikaali heikentäminen.

Perustat tämän johonkin omakohtaiseen kokemukseen jota et kuitenkaan avaa millään tavalla. Tässäkin ketjussa on linkattu tutkimuksia joista osa puoltaa varhaiskasvatusta ja osa taas kotikasvatusta. Tapasi leimata perheiden kasvatustapoja näin radikaalisti omien kokemusten mukaan avaamatta sitä on käytännössä vain "musta tuntuu" argumentti.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viimeisimmästä viestistäsi oivalsin, että pidät minua jonkinlaisena miesasiamiehenä, jonka mielestä erityisesti miesten ongelmiin tulisi keskittyä. Se ei pidä paikkaansa.
En ole tällaiseen mielikuvaan juuttunut, vaan olen olettanut, että olet osa sitä isoa joukkoa, joka näkee feminismissä piilevän uhkia joukolle "miehet". Koska valtaosa tasa-arvokeskustelusta käsittelee naisten asemaa, on oletettavaakin, että se herättää monissa miehissä epäoikeudenmukaisuuden tunnetta.

Asioita on kuitenkin hyvä pyrkiä aina parantamaan, jotta progression pyörät eivät sammaloidu, kunhan elämänlaatu pysyy tasa-arvoisena. (Koska koen elämänlaadun olevan se yleinen tasa-arvomittari.)
Tässä meillä varmaankin mielipiteet eriävät. Minä en näe tuota "elämänlaatua" relevanttina mittarina, koska se olettaa ihmisten subjektiivisten kokemusten kertovan järjestelmän epäoikeudenmukaisuudesta.

Voin samaistua siihen, että vasten tahtoaan sinkuiksi jäävät miehet kärsivät tilanteestaan, mutta tästäkin huolimatta arvotan ihmisten vapaan parinmuodostuksen korkeammalle. Yhteiskunta voi ainoastaan edistää olosuhteita, joissa pariutuminen on tavoiteltavaa ja kannustavaa; ratkaisut ovat kuitenkin viime kädessä ihmisten itsensä käsissä.

Ja jotta meillä olisi joku taho, joka määrittelisi tätä tasapainoa, tarvittaisiin tasa-arvoa ajamaan liike, jossa molemmat sukupuolet istuvat samanarvoisina. Enkä väitä, että sukupuoliongelmia pitäisi ratkoa vuorotellen. Tässä tapauksessa riittäisi se tieto, että tasa-arvoa ajavan liikkeen päämäärä on tasa-arvoinen. En siis luota feminismin olevan yhtä tasa-arvoinen alusta miehelle kuin naiselle - jo puhtaasti naisasialiike-historiansa takia. Selkeintä ja tasa-arvoisinta on perustaa puhtaalta pöydältä uusi liike, jonka määritelmä on sukupuolineutraali (vrt.egalitarismi).
Pidän jokseenkin ongelmallisena ajatusta, jonka mukaan tasa-arvoasioissa pitäisi vallita jokin mystinen balanssi. Miesten asioita ajavia liikkeitä on ollut vähän, koska sellaisia ei ole yksinkertaisesti tarvittu. Ja aika vähän tarvitaan tänäkin päivänä. Itse asiassa tasa-arvopolitiikassa tullaan luultavasti muutenkin liikkumaan suuntaan, jossa valkoisten suomalaisnaisten rooli heikkenee syrjitympien vähemmistöjen tieltä.

Liikkeethän eivät noin muutenkaan synny sormien napsautuksella, vaan ne tarvitsevat aina jonkin intressiryhmän tai yhteiskunnallisen ongelman, jonka ympärille ihmiset ryhmittyvät. Tällä hetkellä on vaikea nähdä, että miesasiamiehet saisivat taakseen mittavia ihmisjoukkoja, sillä heidän sanomansa vetoaa lähinnä pieneen katkeroituneiden nuorten miesten porukkaan.

Feministisessä liikkeessä tasa-arvon airuena minua häiritsee myös se, että se tarjoaa luonnollisen kasvualustan näille radikaalifeministeille, joita löytyy montaa eri sorttia, jotka eivät tule koskaan hyväksymään liikettä aidosti molempien sukupuolien yhteiseksi. Ja myönnän kyllä, että työskennellessäni kulttuurialalla, joka on yleisesti ottaen kallellaan vasemmalle, törmään useammin tämän sortin vihaisiin radikaaleihin - myös omassa naamakirjassani, ja se saattaa vääristää objektiivisuuttani feministiliikkeeseen yleisesti, mutta kukapa ei olisi elinympäristönsä vaikutuksen alainen.
Feministien keskuudessa on kyllä äänenpainoja, joiden mukaan naisliike ei voi koskaan ottaa mukaan miehiä. Tämä perustuu aika kyyniseen maailmankuvaan, jolle tosin löytyy historiallisia perusteita.

Feminismi voidaan nähdä vastavoimana yhteiskunnalle, jossa valtaa pitävät voittopuolisesti miehet. Miesten tulo osaksi naisliikettä tarkottaisi tälle näkemykselle sitä, että feminismin asema vastavoimana heikkenee. Pohjimmiltaan kyse on siis siitä, miten kukin tarkastelee yhteiskuntaa.

Olen myös sitä mieltä, ettei maskuliinisuutta tulisi rinnastaa mihinkään myrkyllisyyteen. Se ei tarjoa tervettä itsetuntoa nuorelle murrosiän kynnyksellä olevalle pojalle, joka yrittää miettiä hormonejaan. Feminiinisyyden tuputtaminen erityisenä hyveenä johtaa vastapainona maskuliinisuuden vähättelyyn. Termit kuitenkin ohjaavat salakavalasti ajatuksiamme.
Vaikea sanoa, mitä tarkoitat tällä kappaleella. Miksi maskuliinisuudella olisi jotain itseisarvoa? Maskuliinisuus on ihmisten keksimä määritelmä toimintatavalle, joka yhdistetään mies-sukupuoleen. Se voi olla aggressiivista, huolehtivaa tai kaikkea siltä väliltä.

Mielestäni on aika myrkyllistä, että maskuliinisuuden tavoittelu ajaa ihmisiä itsemurhiin, väkivaltaan tai koulumenestyksen laiminlyöntiin. Ratkaisuksi näkisin sen, että miehiä ohjataan pois maskuliinisuuden negatiivisista lieveilmiöistä.

Tiedän, että näemme asiat eri tavalla, johtuen varmasti isosti siitä, että miellämme elämän tärkeimmät asiat eri tavalla (mikäli olen rivien välistä oikein lukenut), mutta olen havaitsevinamme siellä yhteistäkin pintaa. Ja ainakin sain omia ajatuksiani hieman jäsentymään, joten kiitoksia siitä.
Tuskin meillä on juurikaan eroja siinä. Veikkaan, että tämä keskustelu on enemmän periaatteellinen kuin käytännön ohjaama.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ruskeiden tyttöjen blogiteksti ei ole vielä tainnut olla täällä ihmeteltävänä?

Tässä vedetään tyylipuhtaasti käytännössä nimen perusteella ihminen kuuluvaksi ko. päätoimittajan vääntämään ruskeiden ehdokkaiden listaan?

Mukana on listalla mm. Aasiasta vauvana adoptoitu Binga Tupamäki (Kokoomus). Koko Kokon juttu suorastaan tursuaa hubaraisaa rodullistamista. Ei välttämättä mennyt ihan maalin tällä(kään) kertaa?

Junes Lokka ei muuten ole kelvannut listalle. Onko sittenkin olemassa oikea ja väärä ruskean sävy?

Linkki ruskeattytöt blogin sivuille.

https://www.ruskeattytot.fi/rtmedia...itella-olevansa-poliittisesti-sitoutumattomia
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ruskeiden tyttöjen blogiteksti ei ole vielä tainnut olla täällä ihmeteltävänä?

Tässä vedetään tyylipuhtaasti käytännössä nimen perusteella ihminen kuuluvaksi ko. päätoimittajan vääntämään ruskeiden ehdokkaiden listaan?

Mukana on listalla mm. Aasiasta vauvana adoptoitu Binga Tupamäki (Kokoomus). Koko Kokon juttu suorastaan tursuaa hubaraisaa rodullistamista. Ei välttämättä mennyt ihan maalin tällä(kään) kertaa?

Junes Lokka ei muuten ole kelvannut listalle. Onko sittenkin olemassa oikea ja väärä ruskean sävy?

Linkki ruskeattytöt blogin sivuille.

https://www.ruskeattytot.fi/rtmedia...itella-olevansa-poliittisesti-sitoutumattomia
Kato Suomessakin osataan jo nuo kielipelit opilliset puhtaudet. Viihdyttävää luettavaa, jossa on otettu lähtökohta poc=ulkomaalaistaustainen.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Junes Lokka ei muuten ole kelvannut listalle. Onko sittenkin olemassa oikea ja väärä ruskean sävy?
Eikö tuossa itse linkkaamassasi artikkelissa sanottu että näitä janitoivoloita ei lasketa?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Eikö tuossa itse linkkaamassasi artikkelissa sanottu että näitä janitoivoloita ei lasketa?

Sanotaan. "Nykyisen eduskunnan poc-kansanedustajista Jani Toivola (vihr.), Sari Essayah (kd.) ja Ben Zyskowicz (kok.) ovat siis suomalaistaustaisia ja Ozan Yanar (vihr.) ulkomaalaistaustainen. (Nasima Razmyar (sdp.) luopui kansanedustajuudesta kesken kauden siirtyessaan Helsingin kaupungin apulaispormestariksi.) "

Kuitenkin Zyskowicz ja Essayah on listattuna. Tosin ei boldattuna - joten ehkä sillä Koko tarkoitti jotain? Toivolaa ei ole listattu.

Oli niin tain näin, niin onhan tuo hänen kirjoituksensa melkoista komediaa. Tosin sellaiseksi sitä ei varmastikaan ole tarkoitettu. Vai oliko tuo muuten sinusta ihan asiallinen kirjoitus?
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara

Byvajet

Jäsen
Briteissä tytöt lintsaavat koulusta yhteisten vessojen vuoksi. Kuukautishäpeä vaivaa. Tytöt myös venyttävät pissaamista, mikä voi olla haitaksi. Pissaamisen välttelemiseen liittyy juomisen lopettaminen.

Poliitikkoja ja lääkäreitä on noussut vastarintaan yhteisiä vessoja vastaan.


Tosi mahtava ideahan se alunperin olikin, että pikkuruisen vähemmistön vuoksi pakotetaan kaikki epämukavuusalueelle.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Briteissä tytöt lintsaavat koulusta yhteisten vessojen vuoksi. Kuukautishäpeä vaivaa. Tytöt myös venyttävät pissaamista, mikä voi olla haitaksi. Pissaamisen välttelemiseen liittyy juomisen lopettaminen.

Poliitikkoja ja lääkäreitä on noussut vastarintaan yhteisiä vessoja vastaan.


Tosi mahtava ideahan se alunperin olikin, että pikkuruisen vähemmistön vuoksi pakotetaan kaikki epämukavuusalueelle.
Jotta asia ei olisi niin yksinkertaista, niin nyt olisi tässä ajassa hyvinkin kuvaavaa tehdä yhteisvessat, jossa naiset saa käydä ensin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tuo vessahomma on naurettavinta ikinä missään. Meillä on joku täysin marginaalinen vähemmistö, jolla on ongelma. Sitten tietenkin aivan ylivoimainen enemmistö, jolle yhteisvessat eivät ole minkäänlainen vaikeus, joskin heistä noin 99% valitsisi erillisvessat.

Kolmas joukko on ne, jotka kärsivät yhteisvessoista. He ovat moninkertainen joukko siihen porukkaan verrattuna, joilla yhteisvessoja perustellaan.

Tarvitaan kalliimmat rakenteet, joissa syntyy aiempaa enemmän siivouksen tarvetta. Kusella käynti kestää kauemmin, joten aikaa menee enemmän pitkässä juoksussa ihan kaikilta.

Jep. Ja tällaisessa maailmassa ihmetellään sitten, että mistähän kummasta arvokonservatiivisesti toimivien äänestäjien joukko ammentaa kasvuvoimaa.

Meillä on jo ennestään ollut kolmenlaisia vessoja. M, N ja invasellaisia. Liikuntarajoitteinen tarvitsee sanitastioon enemmän tilaa, mutta ei hänellä yleensä ole pidätysvaikeuksia. Minä ainakin olen joskus käyttänyt invakoppia ihan vaan koska se on ollut vapaana ja siisti. Suon tämän myös transuille. Uskon, että liikuntarajoitteiset jaksavat pidätellä, mikäli he eivät käytä tilaa meikkaamiseen tai muuhun itsensä kasaamiseen, vaan ainoastaan sanitaatioon. Ehkä julkisissa tiloissa olisikin viisaampaa panostaa vessoista riippumattomiin meikkauspaikkoihin.
 

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Meillä on jo ennestään ollut kolmenlaisia vessoja. M, N ja invasellaisia. Liikuntarajoitteinen tarvitsee sanitastioon enemmän tilaa, mutta ei hänellä yleensä ole pidätysvaikeuksia. Minä ainakin olen joskus käyttänyt invakoppia ihan vaan koska se on ollut vapaana ja siisti. Suon tämän myös transuille. Uskon, että liikuntarajoitteiset jaksavat pidätellä, mikäli he eivät käytä tilaa meikkaamiseen tai muuhun itsensä kasaamiseen, vaan ainoastaan sanitaatioon. Ehkä julkisissa tiloissa olisikin viisaampaa panostaa vessoista riippumattomiin meikkauspaikkoihin.

Tässä on kyllä hauska kappale. Kyllä liikuntarajoitteiset jaksavat pidätellä, jep. Itseasiassa väittäisin, että aika moni invavessaa käyttävä kärsii pidätysvaikeuksista(kin) ja on muuten helvetin nasta fiilis jumittaa vessan edessä ja todeta, että sieltä tuleekin ulos ihan tervejalkainen kaveri. Unohtamatta toki sitä, että on aika paljon ihmisiä, joilla on vaikka suolistosairauksia ja silloin vessaan on päästävä nyt eikä heti. Heille invavessat totta kai hädän tullessa suotakoon.

EDIT: Ja viimeiseen lauseeseen tarkennuksena sana vessapassi, ettei kukaan pääse saivartelemaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tässä on kyllä hauska kappale. Kyllä liikuntarajoitteiset jaksavat pidätellä, jep. Itseasiassa väittäisin, että aika moni invavessaa käyttävä kärsii pidätysvaikeuksista(kin) ja on muuten helvetin nasta fiilis jumittaa vessan edessä ja todeta, että sieltä tuleekin ulos ihan tervejalkainen kaveri. Unohtamatta toki sitä, että on aika paljon ihmisiä, joilla on vaikka suolistosairauksia ja silloin vessaan on päästävä nyt eikä heti. Heille invavessat totta kai hädän tullessa suotakoon.

EDIT: Ja viimeiseen lauseeseen tarkennuksena sana vessapassi, ettei kukaan pääse saivartelemaan.

Olen ollut työpaikassa, jossa minulle osoitettiin sosiaalitilaksi invavessa. Pelisilmä on se, joka elämässä usein toimii. Ei sinne invakoppiin ummetuspaskalle mennä tietenkään.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Mihin tämä perustuu?
Koska oletettavasti enemmistölle on se ja sama millanen vessa on kunhan pääsee tarpeilleen.
Itse tosin mielelläni suosin erillisiä koska ne harvat yhteisvessat mitä olen nähnyt ovat kusilaarittomia ja itse suosin sellaisen käyttöä kusemiseen, varsinkin vedetöntä sellaista.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Koska oletettavasti enemmistölle on se ja sama millanen vessa on kunhan pääsee tarpeilleen.
Olettaisin, että @Walrus21 tarkoitti kysymyksellään @Sanainen arkku väitettä "joskin heistä noin 99% valitsisi erillisvessat". Voisin kuvitella, että on enemmän kuin 1 % niitä, joiden suhtautuminen asiaan on kirjoittamasi mukainen. Siis että heille on muuten aivan sama, kunhan vain itse pääsevät vessaan, kun tarvitsee.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olettaisin, että @Walrus21 tarkoitti kysymyksellään @Sanainen arkku väitettä "joskin heistä noin 99% valitsisi erillisvessat". Voisin kuvitella, että on enemmän kuin 1 % niitä, joiden suhtautuminen asiaan on kirjoittamasi mukainen. Siis että heille on muuten aivan sama, kunhan vain itse pääsevät vessaan, kun tarvitsee.
Aivan. Esim. minä valitsisin mieluummin yhteisvessat, koska niissä olisi oletusarvoisesti siistimmät kopit. Kusilaarit voisi sijoittaa wc-tilojen perälle näköesteen taakse.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mihin tämä perustuu?

Rankasti liioiteltu lukema. HS:n parin vuoden takainen juttu antaa kuitenkin ymmärtää suurimman osan suomalaisista preferoivan erillisvessoja, mutta enemmistö on niukka.

 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rankasti liioiteltu lukema. HS:n parin vuoden takainen juttu antaa kuitenkin ymmärtää suurimman osan suomalaisista preferoivan erillisvessoja, mutta enemmistö on niukka.

Kyllä. Ja tuossakin aineistossa lienee aika paljon keski-ikäisiä/vanhuksia, jotka lähes yksissä tuumin vastustavat nuorten kotkotuksia.

Voisin kuvitella, että 20-40-vuotiaista kovin moni ei verisesti vastusta sukupuolineutraaleja vessoja. Tai jos vastustaa, niin herää kysymys, miksi. Suurin osa lienee "ihan sama"-asenteella liikkeellä.
 

Byvajet

Jäsen
Voisin kuvitella, että 20-40-vuotiaista kovin moni ei verisesti vastusta sukupuolineutraaleja vessoja. Tai jos vastustaa, niin herää kysymys, miksi.

Siksi, että mies ja nainen kokevat toisensa erilaisiksi. Se luo jännitteen, jonka monet kokevat epämukavaksi joissain yhteyksissä. Toisen sukupuolen läsnäolo rikkoo henkisiä rajoja.

Tunnustan itsekin, että jos asioinnistani kuuluu (epämiellyttäviä) ääniä, pidän parempana vaihtoehtona seinän takana miestä kuin naista.
 

Undrafted

Jäsen
Maassa on tukku yhden hengen vessoja, mitkä jaettu sukupuolen mukaan. Merkkaisi ne ensin unisex-vessoiksi. Kun on totuttu kodin ulkopuolella käymään samassa vessassa eri sukupuolisten kanssa, niin voidaan sitten laajentaa unisex-vessaisuutta. Invavessojen asemaa suolistosairauksista kärsien kohdalla sekä ymmärrän että en ymmärrä. Asuinpaikasta riippuen ihmisen reitillä invavessoja joka tapauksessa on varsin vähän, joten kun iskee tarve päästä vessaan heti luultavimmin peli on jo pelattu kun lähin invavessa vartin-tunnin päässä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä. Ja tuossakin aineistossa lienee aika paljon keski-ikäisiä/vanhuksia, jotka lähes yksissä tuumin vastustavat nuorten kotkotuksia.

Voisin kuvitella, että 20-40-vuotiaista kovin moni ei verisesti vastusta sukupuolineutraaleja vessoja. Tai jos vastustaa, niin herää kysymys, miksi. Suurin osa lienee "ihan sama"-asenteella liikkeellä.
Eivät sukupuolineutraalit vessat varmaan aikuisille ihmisille mikään iso ongelma olekaan, mutta kuten tuossa Daily Mailin jutussakin kävi ilmi lapsille ja nuorille asia voi olla herkempi. Veikkaan, että moni yläkouluikäinen tyttö olisi aikanaan vastustanut ja varmaan vieläkin vastustaa ”verisesti” yhteisvessoja. Ei se kuukautissuojien vaihto nuorelle edes tyttöjen vessoista aina mikään simppeli juttu ole puhumattakaan siitä, että oven takana odottaa lauma poikia.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Johan noita unisex vessoja on ollut kebab pizzerioissa ja pienissä baareissa pitkään. Kukaan ei valita. Tai ainakaan hirveästi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös