Tiede ja eri alojen tutkijat olivat juuri saamassa vakuutettua, että rodun käsite on hyvin ongelmallinen. Ulkonäkö kun ei korreloi geneettisen samankaltaisuuden kanssa. Eli satunnainen ghanalainen voi olla geneettisesti lähempänä sinua/minua kuin satunnainen sallalainen (tai muu vastaava paikkakunta). Eli rasismilta oli juuri putoamassa kaikki pohja pois.
Ulkonäkö (kaikkineen) saattaakin korreloida geneettisen samankaltaisuuden kanssa, eli siis ihmisestä on joissain tapauksissa tunnistettavissa pelkästään ulkonäön perusteella se, että mistä päin maailmaa hän (tai hänen vanhempansa) on, joskus jopa luokkaa 100 kilometrin tarkkuudella. Ja siis ihan arkielämässä, jos näet kaksi samannäköistä ihmistä rinnakkain, niin pohdit, että mahtavatko he olla sisaruksia eli geneettisesti lähellä toisiaan (ja siis tästähän koko evoluutioteoria lähtee, se on vain sukupuun tutkimista laajemmassa skaalassa).
Tarkoitit todennäköisesti kuitenkin ihonväriä, jolloin tuo mitä sanoit, pitää paikkansa 110%. Olen toisessa ketjussa vääntänyt tästä melko pitkän kaavan kautta, ja kertaan about suunnilleen loppupuheenvuoroni aiheesta (jota kuitenkaan kaikki keskusteluun osallistujat eivät allekirjoita):
Rotu on ihan validi biologinen käsite, vaikka biologiankin puolella sille ei ole olemassa selkeää määritelmää. Biologiassa laji on melko täsmällisesti määritelty, eli jos kaksi yksilöä pystyvät saamaan lisääntymiskelpoisia jälkeläisiä, ne ovat samaa lajia (esim. susi ja koira). Taksonomiassa sekä lajin ylä- että alapuolinen hierarkia on enemmän tai vähemmän sopimuskysymys.
Villieläinten suhteen käytetään suomessa sanaa alalaji:
fi.wikipedia.org
"Luonnonvaraisten populaatioiden lisäksi suden alalajeihin kuuluu myös kesykoira (Canis lupus familiaris)."
Suomen kielessä sana "rotu" viittaa pääosin kesyjen eläinlajien lajinsisäiseen vaihteluun, eli vastaa paremmin englanninkielistä sanaa "breed" kuin "race". Jos kysyt englanninkieliseltä tuttavaltasi hänen lemmikkikoiransa rotua, niin et kysy, "what race is your dog?", vaan "what breed is your dog?", kts.
fi.wikipedia.org
fi.wikipedia.org
Suomenkielessä ihmisen lajinsisäiseen vaihteluun ei tavallisesti käytetä sanaa rotu (se on puhekielessä toisessa merkityksessä, esimerkiksi "rotunainen"), vaan puhumme pääosin etnisyydestä (esim. ruotsalainen, ranskalainen, slaavi, somali tai turkkilainen) ja toisinaan ihonväristä (esim. musta tai ruskea).
Ihmisillä kuitenkin on lajinsisäistä paikallista geneettistä vaihtelua, jonka takia tosiaan pystymme monissa tapauksissa arvaamaan sen, että mistä Maapallon kolkasta yksilö tai hänen vanhempansa ovat lähtöisin pelkästään ulkonäön perusteella. Ihmisrodut - eli siis paikalliset vaihtelut - eivät kuitenkaan ole sidoksissa ihonväriin, eli geneettistä samanlaisuutta ei voi päätellä pelkästään ihonväristä. Tuohan on tavattoman pöljä ajatus ihan lähtökohtaisesti, koska se tarkoittaa about sitä, että kaikki mustat koirat olisivat samaa rotua.
Englanninkielisessä maailmassa biologian puolella käytetään termejä "race" (rotu) ja "subspecies" (alalaji), mutta hieman eri tavoin:
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org
Termit sinällään ovat ihan valideja biologian termejä.
Se, mikä tätä asiaa pahasti sotkee, on se, että Yhdysvaltojen liittovaltio luokittelee kansalaisiaan "rodun" (race) mukaan:
en.wikipedia.org
Yhdysvaltojen "race"-luokittelussa on siis virallisesti kuusi kategoriaa: (1) valkoinen, (2) musta, (3) latino, (4) aasialainen, (5) natiivi (american indian), (6) hawajilainen (native hawaiian); sekä lisäkategoriat "muu" ja "mixed". Tämä on siis tieteellisyydessään about samaa luokkaa kuin se, että koirat jaettaisiin musta-, ruskea- ja valkokarvaisiin rotuihin. Kuka tahansa koirien kanssa puuhaava tietää, että about kullanruskeakarvaiset kultaiset noutajat ja suomenpystykorvat ovat kovin erilaisia. Myöskään mustan belgianpaimenkoiran (Groenendael) ja labradorinnoutajan välillä ei ole paljoa muuta yhteistä kuin karvan väri.
Kun lukee aiheesta amerikkalaista mediaa, niin tämä kannattaa huomioida, koska valtaosa keskustelusta koskee tätä liittovaltion kategoriointia ja sen tieteellisyyttä eli siis sen puutetta. On huomattava, että biologisessa mielessä sillä, että ihmisen geneettinen variaatio lajina on melko pientä, ei suoranaisesti estä käyttämästä biologisia rotu tai alalaji -termejä paikallisten variaatioiden nimeämisessä, koska kumpikaan niistä ei ota kantaa, että paljonko eroa pitää olla termin käyttämiseksi.
Käytännössä nykymaailmassa kuitenkin pyritään puhumaan jollain tavalla kiertoilmaisuin. Esimerkiksi vaikkapa tässä uutisoinnissa suomalaisten geeniperimän paikallisesta vaihtelusta pyritään välttämään niin rotu-, alalaji- kuin etnisyys-termejä:
Itä- ja länsisuomalaisten väliset geneettiset erot ovat huomattavasti suuremmat, kuin monien Euroopan kansojen väliset erot, ja tarkka geneettinen analyysi pystyy erottelemaan suomalaiset lähes maakunnan tarkkuudella.
www.helsinki.fi
Asia on silti juuri se sama, mistä suomenkielessä villieläinten suhteen käytetään termiä alalaji ja kesyjen eläinten suhteen rotua: "Itä- ja länsisuomalaisten väliset geneettiset erot ovat huomattavasti suuremmat, kuin monien Euroopan kansojen väliset erot, ja
tarkka geneettinen analyysi pystyy erottelemaan suomalaiset lähes maakunnan tarkkuudella."
Sitten tulivat woke- idiootit ym. feministit, jotka miesvihansa ohessa työnsivät rasismin taas lentoon. Mitenkähän mahtoi mennä noin omasta mielestä.
Sepä se. Juuri kun alettiin päästä suunnilleen yhteisymmärrykseen siitä, että yhteiskunnan olisi hyvä olla värisokea, niin tuodaan markkinoille aate, jonka mukaan värisokeus on rasismia.
- - -
Lisäys: Ajattelin, että tällainen lisäys tähän on pakko tehdä.
Kriittisen rotuteorian intersektionaalinen lähestymiskulma asiaan on minusta ihan validi, koska ainakin arkikielistä "rotua" voidaan lähestyä myös sosiaalisen konstruktion kautta. On kuitenkin väärin sanoa, että "rotu on (vain) sosiaalinen konstruktio", eikä mikään lukemani tieteellinen intersektionaalinen artikkeli tätä väitäkään! Kriittisessä rotuteoriassa rotu vain määritellään tällä tavalla, ja se on ihan "fine" ja OK, ja kaikin puolin validi tarkastelunäkökulma. Se vain usein ilmaistaan about niin, että sanotaan rodun olevan sosiaalinen konstruktio, ja pienellä präntillä kerrotaan, että tämä on kriittisen rotuteorian näkökulma.
fi.wikipedia.org
Olen lukenut mm. kulttuuriantropologian opiskelijoille perusteoksena kuuluvan kirjan "Todellisuuden sosiaalinen rakentuminen" (Berger, Peter L.; Luckmann, Thomas):
Todellisuuden sosiaalinen rakentuminen edustaa fenomenologisesti suuntautunutta tiedonsosiologiaa. Se on osoittautunut yhdeksi viime vuosikymmenten vaikutusvaltaisimmista yhteiskuntatieteellisistä teoksista, josta on tullut nopeasti alan kirjallisuuden moderni klassikko. Berger ja Luckmann...
kauppa.gaudeamus.fi
Kirja on hyvä, mutta mielestäni moni lukija käsittää sisällön väärin. Se on toki käsitettävissä niinkin, että "sosiaalinen konstruktio on todellisuus" (todellisuus = sosiaalinen konstruktio), mutta minulle se oli kirja siitä, kuinka (ympäröivä empiirinen) todellisuus rakentuu yhteiseksi käsitykseksi sen luonteesta (todellisuus -> sosiaalinen konstruktio).