Siirto toisesta ketjusta;
Jos sä olet oikeasti nähnyt tuon dokkarin, niin en voi kun ihmetellä, miten voi ymmärtää / tulkita sen sisällön niin väärin. Äläkä sekoita naisia ja feministejä keskenään. Nykyfeministit ovat ihan oma rotunsa, jotka ajavat vain omaa agendaansa, eli naisten uhriaseman ylläpitoa, koska se on se voima, jota feminismi tarvitsee elääkseen.
Mitä agendaa minä ajan?
En ole sekoittanut naisia ja feministejä. Valtaosa naisista ei miellä itseään feministeiksi. Tässä on toki huomioitava se, että ihmiset ymmärtävät koko käsitteen eri tavalla, joten eronteko on toisinaan vaikeaa. Ruotsissa SD:tä lukuun ottamatta kaikki puolueet ovat tavalla tai toisella feministisiä. Suomessa keskustelua kuvastaa ehdoton kieltäminen, mikä juontanee juurensa kulttuurihistoriaan.
Elokuvassa maalataan suorastaan vallankumouksellista kuvastoa, jonka pohjana käytetään jonkinlaista sukupuolten välistä sotaa. Ääneen päästetyt tyypit nostavat ihan relevantteja ongelmakohtia esille, mutta eivät kykene kokonaisvaltaiseen analyysiin juurisyistä. Eivät feministit kannata lastenhoidon omimista naisille. Mene mihin tahansa netin feministiryhmään, niin huomaat, että enemmistö kannattaa isien osallistamista ja vastuun jakamista tasaisesti sukupuolten välille. Syypää näihin huoltajuusepätasapainoihin sun muihin piilee siinä, että kulttuuri, instituutiot ja kannustimet ohjaavat sukupuolia erilleen; naisia perhe-elämään ja miehiä työurille.
Nyt tuossa dokumentissa on sellainen ongelma, että siinä kuvatut tyypit imevät väitetyistä miesten epätasa-arvo-ongelmista teemoja, joista syyllistää naisia. Sitten he luettelevat ongelmia, jotka johtuvat nykyisestä yhteiskuntajärjestelmästä. Sen sijaan, että he haluaisivat uudistaa em. systeemiä, he etsivät vihollisia ja syypäitä. Missään kohtaa (ainakaan minun muistikuvien perustella) ei tuoda ilmi, että valtaosalle miehistä heikot oppimistulokset (joista muuten jauhetaan jatkuvasti mediassa), itsemurhaluvut, vaaralliset työtehtävät tai rikkonaiset perhesuhteet eivät ole mikään ongelma. Sen sijaan ongelmana on se, että kulttuurilliset ja yhteiskunnalliset tekijät ajavat miehiä taistelemaan keskenään. Siinä taistossa on voittajien lisäksi häviäjiä, joille ongelmat kasaantuvat - sukupuolesta riippumatta. Naisten kohdalla ongelmia on vähemmän, koska keskimääräisesti naiset priorisoivat asioita eri tavalla, koska heitä kasvatetaan vastaamaan paremmin yhteiskunnan vaatimuksia ja koska heidän kohdallaan ei lietsota statuskilpailua samassa määrin.
Nuo miesasiamiehet eivät kampanjoi naisia vatsaan, vaan ennemminkin näitä radikaalifeministejä, jotka pyrkivät vaientamaan kaiken miestenongelmiin pureutuvan keskustelun... tai henkilöitä, jotka suoralta kädeltä kategorioivat heidät samantien naisvihamielisiksi.
Millä lailla keskustelua on vaiennettu? Jatkuvastihan meillä puhutaan syrjäytymisen, alkoholisoitumisen ja oppimisvaikeuksien luomista ongelmista. Usein myös sukupuoli nostetaan esille - silloinkin, kun ei tarvitsisi.
Naisvihamielisiksi sitten haukutaan näitä tyyppejä, jotka eivät kykene keskustelemaan aiheesta ilman, että ongelmien syiksi projisoidaan yleisesti "naiset". Sattumaa tai ei, näiden hännikäisten, bardien ja röyhkien suusta kuulee aika usein huorittelua ja misogynistisiä sävyjä.
Tässä olemme osittain samaa mieltä. Meninistiliikkeellä on vähän uskottavia toimijoita taustallaan. Mutta se voi hyvin johtua siitä mistä linkkaamassani raakamateriaalissakin puhutaan. Miestenasioiden esille tuominen on demonisoitu yhteiskunnassamme.
Ei ole demonisoitu. Asialliselle keskustelulle on edelleenkin tilaa.
Itse uskon, että toimijoiden vähyys johtuu näkökulman köyhyydestä. Petersonin, Laasasen ja kumppanien teoriat eivät yksinkertaisesti kestä akateemista tarkastelua. Toki ihmiset hakeutuvat niiden pariin, koska provokatiivinen ja popularisoitu teksti kiinnostaa ja tempaisee monia mukaansa. Itsekin pidän Petersonin jutuista niin kauan, kun niissä ei aleta livetä psykologian ulkopuolelle. Laasasella taas ei ole oikein minkäänlaista tutkimuksellista uskottavuutta.
Sitäkään ei sovi vähätellä, että ihmiset nyt vain tuppaavat kannattamaan sellaisia teemoja, joiden he kokevat parhaiten luovan merkitystä itselle. Yhteiskunnan vähäosaiset ovat harvemmin kokoomuksen listoilla, rikkaat vasurien toiminnassa jne. Samalla lailla moneen vetoaa ajatus oman sukupuolen sorrosta (puolin ja toisin).
Nykyfeministeillä taas ei ole lainkaan uskottavia toimijoita taustallaan, johtuen siitä yksinkertaisesta syystä, että he ovat väärässä.
Paitsi että feministeillä on liki kaikissa isommissa yliopistoissa professuurinsa (sukupuolentutkimus). Kirjallisuutta aiheesta löytyy vino pino, jos vain aihealue kiinnostaa. Suosittelen aloittamaan ihan sielä 1800-luvun taistoista, niin saa käsityksen tarkemmasta historiallisesta perspektiivistä.
Mediahan on jo pitkään ollut arvoliberalismiin ja feminismiin kallellaan. Toki käsitellyt teemat ovat aika yleisluontoisia, jolloin niihin ei ole suurella yleisöllä pahemmin nokan koputtelua.
Patriarkaallisia rakenteita, joita vastaan he taistelevat, ei ole olemassa. Vihollinen kuitenkin tarvitaan, jotta liikkeellä olisi oikeutus olla olemassa, siksi esiin tulee jatkuvasti näitä epätoivoisia manspreading, mansplaining ja toksinen maskuliinisuus-juttua, jotka keskittyvät siihen, että se vihollinen asuu miesten geeneissä.
Nuo ovat ensinnäkin symbolisia termejä, joilla on aika vähän merkitystä kokonaisuuden kannalta. Ymmärrän, että ne närkästyttävät suurta bulkkia ihmisiä, koska niihin ei olla totuttu ja koska ne edustavat asioita, jotka ovat arkipäivän todellisuudessa aika marginaalisia. Lisäksi Suomessa ihmisiä häiritsee hyvin pitkälti kaikki, jonka sanojan voidaan katsoa olevan feminismiin kallellaan (tästä edellä)..
Siirrä ihmeessä tämä keskustelu tuonne feministi-ketjuun ja yritä tarjota jonkinlaisia todisteita patriarkaalisten rakenteiden olemassaolosta.
Olen tarjonnut tässä kuukausien (ja varmaan vuosien) varrella lukuisia esimerkkejä. Patriarkaatti on, kuten todettua, käsitteellinen abstraktio, joten ei minulla ole mitään mahdollisuutta osoittaa sellaista. Se kun on teoreettinen rakennelma, jolla havainnollistetaan havaittua ilmiökokonaisuutta.
Tässä on fiksua pohdintaa feminismin vaikutuksesta nykypäivän tasa-arvokeskusteluun. Sen tarjoaa nainen, joten sitä voi kuunnella olettamatta sen olevan automaattisesti naisvihamielinen.
Why I am not a feminist | Betsy Cairo | TEDxMileHighWomen
Kuuntelin. Se, että puhuja on nainen, ei ole merkityksellistä. Lähinnä se voi toimia jonkinlaisena aatteen valkopesuna ihmisille, jotka ajattelevat feminismin olevan vain naisia koskeva aate.
Cairon argumentit pyörivät iänikuisen feminismi-termin ympärillä. Termi on edelleen relevantti, koska
feminiinisyys on tänäkin päivänä alisteinen
maskuliinisuudelle (huom. ei mies/nais -jakoa). Toki parempaan suuntaan on liikuttu, minkä vuoksi miehelle sallitaan enemmän feminiinisyyttä ja naiselle maskuliinisia piirteitä.
Jos liike kulkisi egalitarismin/equalismin hengessä, se menettäisi merkityksensä. Siitä tulisi ns. sukupuolisokea, millä tarkoitan sitä, että se ajattelisi ihmisten automaattisesti vapautuvan sosiaalisista valtasuhteista. Näinhän ei ole ennenkään käynyt; ei Antiikin Kreikassa, jossa aloiteltiin kansan asialla, eikä liiemmin Yhdysvalloissa mahtipontisen itsenäisyysjulistuksen jälkeen. YK:n ihmisoikeusjulistuksessakin todetaan kaikkien syntyvän vapaina ja tasa-arvoisina - toisille sitä vapautta ja tasa-arvoa vain on tarjolla enemmän.
Yhteiskuntaa ei voi kehittää, jos ei huomioida valta-asetelmia, institutionaalista syrjintää tai ihmisoikeuksien väheksyntään. Voimme palata egalitarismi-termin äärelle vaikka vuonna 2074, mikäli maailma on pamahtanut idealistisen tasa-arvon auvoon. Sitä ennen tarvitsemme ns. täsmätoimia, joiden pitää perustua todellisuuteen eikä dogmaattisiin ideaaleihin.