Feminismi – tasa-arvon asialla?

  • 355 469
  • 2 904

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
No en ihan seuraa tätä logiikkaa. Koska Kulmuni erosi ja epäillään rikosta, niin oli väärin että Ike joutui eroamaan vaikka vain valehteli puolueensa johtajalle?

Logiikka oli se, kun väitettiin että vain naisministeri joutuisi eroamaan virheen tehdessään. Ike oli vain esimerkkinä siitä, että tämä on paskapuhetta. Ike teki virheen ja joutui eroamaan. Virhe oli pienempi kuin Kulmunin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Logiikka oli se, kun väitettiin että vain naisministeri joutuisi eroamaan virheen tehdessään. Ike oli vain esimerkkinä siitä, että tämä on paskapuhetta. Ike teki virheen ja joutui eroamaan. Virhe oli pienempi kuin Kulmunin.
Sellaista väitettä että vain naisministerit joutuisivat eroamaan virheen takia ei ole esitetty.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Mutta toisaalta voihan se ehkä ollakin naiset eroaa helpommin, kun Jani Toivola ei eronnut muutama vuosi sitten vaikka käytti täydellisesti väärin taksikorttia sekä Pekka Haavisto ei ole vieläkään eronnut vaikka on toiminut ulkoministerinä väärin. Nämä molemmat herrat ovat kuitenkin miehiä.

Niin ja myös hiljattain Antti Rinne pistettiin pellolle luottamuspulan vuoksi ja tilalle otettiin nainen.

Tämä osaltani tästä keskustelusta. Palaan sitten kun saan saman lääkityksen mitä teillä on.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Niin ja myös hiljattain Antti Rinne pistettiin pellolle luottamuspulan vuoksi ja tilalle otettiin nainen.

Tämä osaltani tästä keskustelusta. Palaan sitten kun saan saman lääkityksen mitä teillä on.
Minähän olen samaa mieltä kuin sinä. Halusin vain huumorin kautta tuoda sen esille, että ehkäpä sukupuoli ei ole syy minkä takia jotkut eroaa vaan poliittinen ideologia.
 

Maukka187

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Florida Panthers, Koovee, FC Haka, NHL
Tässä on erinomaisen tärkeää huomioida feminismin kaksi eri vaihtoehtoa:

+ Klassinen feminismi (oli aikoinaan): yhteiskunnallista tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja seksuaalista itsemääräämisoikeutta ajava ajattelumalli. Kannatan.

- Toksinen feminismi (monelta osin nykyinen): tietyn ryhmän ehdotonta ylivaltaa (hegemoniaa) ajava, sortamiseen ja tosiasialliseen epätasa-arvoon pyrkivä ismi, jossa on erittäin vaarallisia ja vahingollisia lieveilmiöitä.
En oo kyllä tuohon jälkimmäiseen oikeasti ikinä törmännyt, vaikka feministejä tuttavapiirissä onkin vaikka kuinka paljon.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Mutta toisaalta voihan se ehkä ollakin naiset eroaa helpommin, kun Jani Toivola ei eronnut muutama vuosi sitten vaikka käytti täydellisesti väärin taksikorttia sekä Pekka Haavisto ei ole vieläkään eronnut vaikka on toiminut ulkoministerinä väärin. Nämä molemmat herrat ovat kuitenkin miehiä.
Molemmat ovat tosin vähemmistöjen edustajia eikä Lihaa Syöviä Valkoisia Heteromiehiä (tm(
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mutta toisaalta voihan se ehkä ollakin naiset eroaa helpommin, kun Jani Toivola ei eronnut muutama vuosi sitten vaikka käytti täydellisesti väärin taksikorttia sekä Pekka Haavisto ei ole vieläkään eronnut vaikka on toiminut ulkoministerinä väärin. Nämä molemmat herrat ovat kuitenkin miehiä.
Mistä virasta Toivolan olisi pitänyt erota? Kansanedustajuudesta luopuminen ei sekään tainnut ihan yksinkertainen prosessi ja ulkopuolelta tapahtuva erottaminen vielä vähemmän.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Kohta aletaan rakentamaan Suomea uudelleen kun hallitus on päässyt kunnolla vauhtiin ja uusi taikasana on intersektionaalinen feminismi. Eihän siinä, rahaa varmasti löytyy eikä mitään muuta tärkeämpää ole näköpiirissä. Yhtenä esimerkkinä vaikka julkisten paikkojen vessat, kuinkahan paljon niitä pitää rakentaa uusiksi että kaikki kokevat olonsa turvallisiksi? Suomelan Iiris höpisi jo juhannuksen aikaan Twitterissä uimahallien pukuhuoneesta mutta se lienee vasta alkua.


 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Kiilusilmät lähtevät hyödyntämään hallitusasemaansa. Emma Kari ja Iiris Suomela varmaan riemuitsevat.

Kepu on saanut jonkun korvauksen, turvepuolen mahtipaikan mutta kaltenbrunnerille eivät mahda mitään.
 

Undrafted

Jäsen

Minun mielestä tällaista feminismiä ei kannata ottaa tosissaan vaan istua ja nauraa kun siihen annetaan aihetta.
Ilkka Kanervalta voi kysyä miten sallittiin ministerinä viaton keskustelu puutarhanhoidosta tai kukas se virkamies oli joka kepposteli työhuoneen kalusteet hulppeamman mukaan. Taisi kumpikin lähteä aika vikkelään. Kulmunilla käynyt tuuri, ettei ole rikostutkinnassa lehmänkaupoista, kun vaalirahoittajalle pakolla haettu laskutusta ehken ylihintaan.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Kohta aletaan rakentamaan Suomea uudelleen kun hallitus on päässyt kunnolla vauhtiin ja uusi taikasana on intersektionaalinen feminismi. Eihän siinä, rahaa varmasti löytyy eikä mitään muuta tärkeämpää ole näköpiirissä. Yhtenä esimerkkinä vaikka julkisten paikkojen vessat, kuinkahan paljon niitä pitää rakentaa uusiksi että kaikki kokevat olonsa turvallisiksi? Suomelan Iiris höpisi jo juhannuksen aikaan Twitterissä uimahallien pukuhuoneesta mutta se lienee vasta alkua.



Sinänsä en nyt mitään kamalaa nähnyt tuossa, mutta väsynyt naisen euro oli saatu sisällytettyä tekstiin. Jännästi kuitenkaan valtioneuvoston sivuilla ei asiasta mainittu. Tämän koin mielenkiintoisena.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kohta aletaan rakentamaan Suomea uudelleen kun hallitus on päässyt kunnolla vauhtiin ja uusi taikasana on intersektionaalinen feminismi. Eihän siinä, rahaa varmasti löytyy eikä mitään muuta tärkeämpää ole näköpiirissä. Yhtenä esimerkkinä vaikka julkisten paikkojen vessat, kuinkahan paljon niitä pitää rakentaa uusiksi että kaikki kokevat olonsa turvallisiksi? Suomelan Iiris höpisi jo juhannuksen aikaan Twitterissä uimahallien pukuhuoneesta mutta se lienee vasta alkua.


Halla-aho kirjoittelikin tästä jo Facebookiin oman näkemyksensä. Varmasti ko. kirjoitus triggeröi muutamia henkilöitä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Halla-aho kirjoittelikin tästä jo Facebookiin oman näkemyksensä. Varmasti ko. kirjoitus triggeröi muutamia henkilöitä.

Triggeröi kieltämättä yksityisajattelijaakin. Halla-ahon päivän epistolaa lukematonta.

Jotain riipivää tirkistysreikäisyyttä on nykyään Vihreissä.
Suhteellisuuden tajutonta meuhkaamista jopa, populismia suunnattuna lukio-tytöille.
Äänestäjärihmaston kasvatusta, koska 'meillä'on nyt valta. Tiedotusvälineet hallussa ja myös hallituspositio.

Minun on vaikea enää kuvitella äänestäväni Vihreiden ehdokasta, puolueen linja erkaantuu luontosuhteestani yhä kauemmaksi.
Olen yllättävänkin pettynyt, mutta ei maailmani näiden iiris-tasoisiin politiikan hahmottajiin kaadu.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Hallituksen kiihkolla ajama intersekt... toksinen feminismi tiivistettynä kaikille, jotka eivät tiedä, mitä se tarkoittaa:


Nykyfeminismillä ei ole mitään tekemistä yhteiskunnallisen tasa-arvon tai yhdenvertaisuuden edistämisen kanssa; päinvastoin se on ylivaltaan, kaaokseen ja mielivaltaiseen sortoon tähtäävä ismi.
 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@Ikävänkantaja mielestäni oiva kuvaus koko keksinnöstä.
Siis maskista, joka toimii keskustelun minimointiin ja varmaan siten myös tartuntatautien leviämistä rajoittaa.

Jotenkin pälkähti Yle, ehkä Ylen Puhekanava eritoten totuudentorveiluna muistini syövereistä.
Tietäjät, nuo nuoremmat.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
@Ikävänkantaja mielestäni oiva kuvaus koko keksinnöstä.
Siis maskista, joka toimii keskustelun minimointiin ja varmaan siten myös tartuntatautien leviämistä rajoittaa.

Jotenkin pälkähti Yle, ehkä Ylen Puhekanava eritoten totuudentorveiluna muistini syövereistä.
Tietäjät, nuo nuoremmat.
Tässä #muuten erinomainen reportaasi ja selitys Ylen journalismin nykylinjalle; mielipidevaikuttamisen eli kolumnituotannon "päällikkönä" on kuvataiteilija (AMK) Rakel Liekki. Kyllä, oikeasti.

Kannattaa katsoa koko video. Vaikuttavaa analyysiä.

 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Nythän tämä interseksextinuaalisuuden käsite kerralla selkeytyy Anna Kontulan graafisilla kuvaajilla


Minua alkaa valitsemani setämiehisyysidentiteetti arveluttamaan.
Olen muutamissa sektoreissa sen verran ulkokehällä, että nyky-yhteiskunnan kiihtyvä trendikehitys heittää minut pakoisvoimalla huitsin ajatusavaruuteen. Kuolemaan yhteiskuntamme kylmyyteen, mikä on kai toki suomalaista kansanperinnettä.

Kontula on jännä tyyppi. Kiinnostava.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Nythän tämä interseksextinuaalisuuden käsite kerralla selkeytyy Anna Kontulan graafisilla kuvaajilla


Minua alkaa valitsemani setämiehisyysidentiteetti arveluttamaan.
Olen muutamissa sektoreissa sen verran ulkokehällä, että nyky-yhteiskunnan kiihtyvä trendikehitys heittää minut pakoisvoimalla huitsin ajatusavaruuteen. Kuolemaan yhteiskuntamme kylmyyteen, mikä on kai toki suomalaista kansanperinnettä.

Kontula on jännä tyyppi. Kiinnostava.
Pitäisiköhän tästä nyt ymmärtää, että Kontula ajaa siis laillista prostituutiota puistoihin ja pedofiliaa? Koska eihän se nyt ole yhtään intersektionaalista, että sekä puistot, rahasta ja merkittävät ikäerot löytyy kaikki sieltä ulkokehältä.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019

"Nabatanzi meni naimisiin 12-vuotiaana itseään 28 vuotta vanhemman miehen kanssa. Ensimmäiset kaksoset syntyivät siitä vuoden päästä."

Olisiko tämä sellainen tilanne, johon feminismiä oikeasti tarvittaisiin? Olen saanut täydellisen suomalaisen kasvatuksen, ja sen takia tuntuukin ihan uskomattomalta että 12-vuotias tyttö on naimisissa 40-vuotiaan kanssa. Minähän olen varmaan vain tyhmä ihminen, mutta eikö olisi fiksumpaa puuttua tällaiseen ongelmaan sen sijaan että mietitään onko puhemies kielletty termi. Suomeen ei ikinä saa tulla tuollaista kulttuuria, jossa 12-vuotias tyttö joutuu synnytyskoneeksi keski-ikäiselle miehelle.

Surullinen tapaus. Tuntuu ihan toisen planeetan touhulta tuollainen homma.
 

redpecka

Jäsen
Olisiko tämä sellainen tilanne, johon feminismiä oikeasti tarvittaisiin?
No nimenomaan olisi, maailman epäkohdat missä tahansa syrjinnässä tai alistamisessa vaativat kovia korjausprojekteja jotka alotettaisiin vaikka parinkymmenen vuoden siirtymäajalla ja jatkettaisiin uppiniskaisesti seuraavat sadat vuodet läpi. Kertarysäysratkaisuja en ainakaan itse odota tapahtuvaksi. Helvetin kärsivällistä työtä tarvitaan.

Lähtökohtaisesti, ainakin yhteiskunnan lakien ja säädösten ollessa kohdillaan (oletan, että vaikka meidän länsimaissa nämä ovat kohdallaan), mitään feminismiä alkuperäisessä tarkoituksessaan ei enää tarvita. Yhteiskunnassa on paljon viilattavaa ja sitä viilataan koko ajan. Miksi siis ylipäätään provosoitua jonkun ääriajattelijan näkemyksistä, oli sadisti tai masokisti. Aina nämä suttaantuvat jotenkin ja mielestäni vaikka kerran sadassatuhannessa vuodessa voi tarkistaa tuliko sukupuutto vai vieläkö kerran yritettäis.
 

redpecka

Jäsen
Olen saanut täydellisen suomalaisen kasvatuksen, ja sen takia tuntuukin ihan uskomattomalta että 12-vuotias tyttö on naimisissa 40-vuotiaan kanssa.
Sama täällä. Tuntuu oudolta näin omasta kulttuurista katsoen. Kun aina haluaisin kumminkin löytää asioissa edes väliaikaisen konseksuksen niin mikähän se raja olisi koko maapallon kansat huomioonottaen se missä saisi mennä naimisiin ja tehdä lapsia eikä kukaan kitisisi? Lähtökohtana tietysti itse määrittelisin että vapaaehtoisesti naimisiinmennä.

Tämä ei tietysti ole tällä hetkellä mahdollista. Jos tällaista epäoikeudenmukaisuutta vastaan jokin taho taistelee niin oon megessä. Jos joku niistä pelastusmissioissa mukanaollut vuonna 2137 sanoo että mä oon muuten feministi niin mä sanon että ole mitä olet, pääasia että saatiin lapset turvaan.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
On totta, että länsimaisena naisoletettuna (!) joskus tuntuu typerältä hyperkorrektiivisuudelta kinastella puhemiehistä - kliseisesti mutta realistisesti 12-vuotiaana leikin vielä nukeilla enkä imettänyt oikeaa vauvaa vrt. Zoidbergin linkkaama uutinen.

Toisaalta ajattelen, että kieli luo todellisuutta ja kulttuuria. Mm. uskonnolliset järjestelmät ja uskomukset pyörivät pitkälti kielellisen suggestion varassa; vakuutellaan toinen toisilleen, että me ja vain me uskomme oikein, eikö totta, ja toinen vahvistaa, koska se tukee hänen maailmankuvaansa. Tämä aasinsilta taas liittyy tasa-arvoon siten, että sangen moni uskonnollinen järjestelmä on näkyvästi tai taustalla miesjohtoinen (ei tarvitse tarkastella kuin kotoisia herätysliikkeitämme), ja jos näitä lähtee naisena pöyhimään, vastaanotto voi olla suorastaan raivokas (kokemusta on). Uskonnon varjolla on ollut hyvä pönkittää omaa valtaansa. Minulla ei ole mitään uskontoja vastaan mutta arvelen, että niiden kautta valtasuhteisiin vaikuttaminen voi olla mahdollista. Ja se taas liittyy kieleen. Siksi kieli ei ole merkityksetöntä.

Jos lisäksi ajatellaan muutosta pidempänä projektina, päädyn aina siihen, että avainsana on koulutus, kasvatus ja valistus. En tarkoita tällä tohtorintutkintoja vaan tiedon viemistä naisille ja myös miehille. Enkä tarkoita koppavaa besserwisseröintiä että katsokaa uggabuggat kun meillä Euroopassa tehdään näin täydellisesti, kun ei täälläkään nyt kaikki ihan putkeen mene. Mutta kuinka tuon 12-vuotiaan äiti tai isä olisi voinut puolustaa tytärtään ja estää varhaisen naittamisen (sic), jos hänellä ei ole omassa maailmankuvassaan ollut vaihtoehtoja? Ja vaikka halu olisikin ollut tehdä toisin, antaa lapselleen helpompi elämä kuin itsellä, kuinka voi nousta yhteisöään vastaan, jos se merkitsisi pahimmillaan elannon ja lähipiirin menetystä ja koko siihen astisen elämän mullistumista? Entä jos tähän sekoitetaan vielä, että olet Jumalalle rakas, jos luovutat hedelmällisen iän saavuttaneen tyttäresi miehelle? Onneksi monet järjestöt (myös lähetystyötä tekevät) tekevät töitä naisten ja tyttöjen eteen.

En varmaan vastannut mihinkään esitettyyn kysymykseen ja muutenkin aina jännittää kirjoittaa tästä aiheesta, kun olen elämäni aikana käynyt läpi ultrafeministin ja miesasianaisen vaiheet ja päätynyt tällaiseksi välimallinjätkäksi. Olen nähnyt läheltä lukuisia kertoja, miten ei tämä meidänkään kulttuurimme aina kovin tervettä mieskuvaa luo, eikä sekään minusta ole tavoiteltavaa. Kuitenkin on tervettä, että tästä kaikesta puhutaan ja jopa tällaisessa miesvaltaisessa yhteisössä kuin Jatkis. Kun lakataan olemasta hiljaa, asiat tuppaavat muuttumaan.

edit: typot
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Pitäisiköhän tästä nyt ymmärtää, että Kontula ajaa siis laillista prostituutiota puistoihin ja pedofiliaa? Koska eihän se nyt ole yhtään intersektionaalista, että sekä puistot, rahasta ja merkittävät ikäerot löytyy kaikki sieltä ulkokehältä.
Se on huomattu jo kauan sitten - puolileikillisesti mutta totta toinen puoli - että kotoutuminen ja tukiverkostoihin sisälle pääseminen onnistuu Suomessa parhaiten ruotsinkielisellä alueella, valitsemalla ensimmäiseksi opeteltavaksi kieleksi ruotsin, kääntymällä kristinuskoon, tunnustamalla homoseksuaalisuutensa ja kärsivänsä posttraumaattisista stressihäiriöistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös