Arvon
@Walrus21 , viestisi oli hyvä ja asiapitoinen. Kommentoin vain paria seikkaa alusta. Minusta yliyksinkertaistat tässä "kiistelyn" motiiveja roimasti. Tuskin kyse on puhemies-termistä, jäätelöpuikon nimestä tms. eristettynä. Ennemminkin väittäisin asian menevän niin, että ihmiset kokevat että eräänlainen uskonnollinen eliitti, jota he itse eivät tunnusta, yrittää sanella (kenties pieniä) yksityiskohtia heidän elämässään.
Olet varmaan ihan oikeassa tässä. Todennäköisesti keskustelun kipinä tulee pelkästään siitä, että käynnissä on kulttuurillinen ja sosiaalinen muutos. Melkein mistä tahansa debatista saadaan jokin yhteys esim. monikulttuurisuuskeskusteluun. Identiteettikysymyksiin on myös helppo ottaa kantaa, minkä vuoksi melkein jokaisella on jokin mielipide vaikkapa tästä feminismistä.
Sinusta puhemies-termi on ongelma, joskin vähäpätöinen. Uskot että siitä luopumisella on positiivisia vaikutuksia. Moni ei tätä usko vaikka olisikin tasa-arvon kannalla. Heille asia näyttäytyy uuspapiston mielivaltaisena vaatimuksena, jonka perusteet ovat uskonnollisia.
Minusta puhemies-tärmi ei ole sinällään ongelma. Toisaalta en keksi perusteluja sille, miksei termiä tuotaisi nykypäivään. Kieli kuitenkin heijastaa yhteiskunnan arvoja ja kertoo, mitä pidetään tärkeänä. Onko tärkeämpää tukeutua perinteisiin vai kannustaa neutraaliuteen? Puheenjohtaja-termin käyttöä puoltaa neutraalius, johon valtionhallinnossa pääsääntöisesti pyritään.
Jos minä menen kirkkoon, otan hatun päästä ja kunnioitan seurakuntalaisten uskoa enkä tahdo aiheuttaa häiriötä. En mene kirkkoon kertomaan kuinka typeriä rituaaleja siellä on ja kuinka taikauskoista porukkaa on läsnä. Sen sijaan jos kotonani tai julkisilla paikoilla uskonoppineet alkaisivat vaatia minua kantamaan tunnusta uskoni merkiksi (olipa sitä eli ei), nyökkäilemään tiettyyn ilmansuuntaan tiettyinä aikoina, ristimään käteni tai mitä lie, en suhtautuisi asiaan ollenkaan niin suopeasti. Totta kai, kyseessähän voi olla häviävän pieni vaiva. Miksipä en silloin tällöin voisi tehdä vaikka ristinmerkkiä, johon ei kulu sekuntia pidempää ja voin tehdä sen vaikka kauppaan kävellessäni. Vaatimuksia edustava papisto osaa varmasti myös esitellä kaikenlaisia hyötyjä joita vaaditunlaisesta toiminnasta minulle ja maailmalle koituu. Miksi en siis näkisi tätä vähäpätöistä vaivaa, korjaisi ongelmaa ja menisi eteenpäin?
Toimin aivan samalla lailla ne harvat kerrat, kun on jotain asioitavaa uskonnollisissa paikoissa. Sanoisin silti, että tämä esimerkki ontuu. Perustelen tätä sillä, että uskonnollisten yhteisöjen tulisi olla valtiosta irrallisia, yksityisiä laitoksia. Eduskunta on sen sijaan instituutio, joka kuuluu kaikille kansalaisille. Kirkosta voi erota, valtiosta ei. Näen myös hallinnon tehtävänä edustaa esimerkkiä myös symbolisissa asioissa.
Kenties selitykseni ontui, mutta hyvätahtoinen lukija ymmärtää mitä tarkoitan. Jos haluaa "tolkun ihmisille" lällättelyn sijaan aidosti ymmärtää mikä ihmisiä närästää kieltä, jäätelöpuikkojen nimiä ja ammattinimikkeitä koskevissa vaatimuksissa, on välttämätöntä tajuta ettei kyse ole jonkun yksittäisen vaatimuksen vähäpätöisyydestä tai tärkeydestä.
Ei minulla sinällään ole vaikeuksia ymmärtää, mistä nämä närästykset kumpuavat. Samalla lailla ymmärrän keskusta-puolueen intressejä ja sitä miksi ihmiset äänestävät heitä. Minulla on kuitenkin oma mielipide, joka poikkeaa varmaan jonkin verran valtavirrasta - niin tässä kepu-asiassa kuin feminisminkin kohdalla. Enkä ole toistaiseksi löytänyt hyviä perusteita muuttaa kantaani.
Tummennus minun. Joku sanoisi, että tämä on esimerkki kaltevan pinnan harhasta. Tärkeämpiin keskustelunaiheisiin vetoaminen saati kalteva pintakaan eivät kuitenkaan ole harhoja kaikissa olosuhteissa. Usein kalteva pinta on tosiasia ja tällöin oletus kaltevaa pintaa liukumisesta aivan validi. Toisinaan myös vetoaminen tärkeämpiin keskustelunaiheisiin on täysin validia.
Kyllä. Lisään sen verran, että melkein kaikki argumentaatiovirheet ovat joissain yhteyksissä hyväksyttäviä. Kuitenkin, jos tyrmää intersektionaalisuus-keskustelun sillä varjolla, että feministien pitäisi olla Afrikassa taistelemassa heimopäällikön valtaa vastaan, niin silloin kyseessä on aika puhdas argumentaatiovirhe. Etenkin, kun tarkoituksena ei ole luoda tasapainoista ja rehtiä kuvaa siitä, mitä mieltä feministit ovat Afrikan ongelmista.
Ei maailmassa ole poliittisilla tai kaupallisilla päättäjillä eikä muillakaan tahoilla rajatonta määrää aikaa, huomiokykyä ja resursseja suunnattavaksi äärettömään määrään ongelmia (paitsi kenties joissain huonosti muotoilluissa teorioissa). Jokainen julkisuuteen noussut ongelma väistämättä syö huomiota muilta ongelmilta. Jos nuo ongelmat ovat tärkeämpiä, tämä on ongelmallista.
Henk.koht uskon, että tämä koko keskustelu nousi agendalle vain sen takia, että näin heinäkuun vaihteessa ei ole hirveästi muita, kilpailevia aiheita.
Koronan ollessa pahimmillaan ei puhuttu kuukausiin Haavistosta, maahanmuutosta tai Al Holista.
edit: Vähän ensimmäisen lainauksen kommentteja jatkaen: tuskin valtaosasta ihmisille on myöskään ongelmana vaikkapa intersektionaalisen feminismin sisältö (ainakin valikoidusti). Itse termi kuitenkin nähdään (perustellustikin) eräänlaiseksi nykyajan munkkilatinaksi, jolla uuspapisto erottautuu rahvaasta. Mitä paremmin munkkilatinaa osaa, sitä korkeampi on status tässä porukassa ja kääntäen, mitä vähemmän munkkilatinaa osaa, sitä enemmän saa osakseen pilkkaa ja osoittelua. Hyvän esimerkin pilkasta ja osoittelusta tarjosi taannoin Ville Niinistö.
Uskon, että tähän liittyy myös monia sosiaalisia tekijöitä. Kaikenlaista akateemista kirjoittelua pidetään ylimielisenä, ehkä jopa elitistisenä. Se on ihan ymmärrettävää. Muutoinkin on vaikea argumentoida joistakin teemoista niin, että pysyttelee täsmällisissä termeissä mutta kunnioittaa vastapuolta ja pyrkii selkeyteen.
Kieli edustaa valtaa myös näissä feminismikeskusteluissa. Netissä törmää usein sellaiseen ilmiöön, että itseoppineet "valistuneet" kertovat "yleisölle", miten asiat ovat. Se on harvoin rakentava lähtökohta ja johtaa todennäköisesti vastareaktioon.