Käyttävätkö muut mobiilissa Facebookia Chromella? Ovatpahan vittumaisen päivityksen keksineet tehdä Facebookille. Jos selaan uutisvirtaani, kaikki toimii kuten pitääkin. Jos erehdyn avaamaan mitä tahansa, vaikkapa julkisen tai kaverini kirjoittaman statuspäivityksen, katoaa yläpuolen palkki. Siinä yläpuolen palkissa on siis napit joista pääsee uutisvirtaan, keskusteluihin, hakuun ja omaan profiiliin. Siinä palkissa on enää nappi "takaisin, jolla pääsen edelliselle sivulle.
Erityisen vittumainen tilanne on kun sukeltaa oikein syvälle Facebookin ytimeen, esimerkiksi avaat ryhmän, avaat mielenkiintoisen keskustelun ja sieltä avaat jonkun kommentin aiheuttaman keskustelun. Avatessa keskustelun sieltä löytyy vielä linkki johonkin toiseen Facebook-päivitykseen, jonka avaan. Miten pääsen tässä vaiheessa katsomaan vaikkapa omaa profiiliani? Pitää painaa "takaisin". Eikä siinä kaikki, sitä pitää painaa yhtä monta kertaa kuin mitä olen availlut uusia juttuja. Eka "takaisin" palauttaa lukemaan taas niitä jonkun kommentin saamia kommentteja, toinen "takaisin" vie tuohon keskusteluun, kolmas "takaisin" vie avaamaani ryhmään ja neljäs "takaisin" vie takaisin etusivulle, jonka jälkeen voin painaa oman profiilini auki.
Sen sijaan että ennen pääsin koska tahansa omaan profiiliini yhdellä klikkauksella, nyt joudun usein tekemään 2-5 klikkausta. Näppärää, eikö olekin?
Eiköhän tässä ole taas joku ihme kikkailu, että saadaan porukka lataamaan Facebookin sovelluksia, eikä suinkaan selaimen kautta kuten itse olen tehnyt. Aiemminhan Facebook terrorisoi keskustelut selaimen kautta, ihan vain saadakseen porukan lataamaan virallisen mobiilichatin. Jos saan viestin Facebookissa, Facebook kyllä ilmoittaa minulle siitä puhelimeen. Jos haluan avata viestin, FB ei suostu avaamaan keskustelua, vaan avaa väkisin Google Playn ja pyytää lataamaan messenger-sovelluksen. Olen tässä varmaan jo pari vuotta taistellut tuulimyllyjä vastaan, ja laittanut Chromen asetuksista aina viestin tullen auki kohdan "näytä tietokoneversio sivusta". Tällöin järjestelmä ei tajua minun lukevan viestiä puhelimella, ja saan FB:n chattiviestini auki ilman vitun turhia sovelluksia.