Nappaan nyt lainauksen tuosta muutaman päivän takaa, vaikka viestini hiukan taisi karata siitä...
Ei uskoisi näiden perusteella kyseessä olevan maailman suurimman nettiyhteisö. Bugia siellä, bugia täällä.
Onhan tuolla ongelmia. Mutta olisin jollain tavalla jopa valmis ymmärtämään niitä. Facebook ei ole enää käyttäjilleen se sama palvelu, joka se aikanaan oli. Sosiaalisen median käyttötavat ovat muuttuneet. Ns. pirstaloituneet. Erityisesti nuorempi polvi pakeni näihin WhatsAppeihin, Snapchatteihin yms. pikaviestipalvelimiin. YouTubekin on ainakin nuoremmissa ikäryhmissä jo mennyt Facebookin ohi suositumpana sosiaalisen median palveluna.
Mielestäni samaa tapojen muutosta voi huomata Facebookin käytössä. Se "perusnäkymä" alkaa monille olla toissijainen ominaisuus Facebookissa, vaikka alkujaan se oli kaikki, mitä Facebook oli. Sanon monille, koska en tiedä, kuinka suuresta osasta käyttäjiä puhutaan. (Dataa olisi kiva nähdä, jos tutkimusta on jossain tehty.) Omassa kuplassani valtaosa käyttäjistä on enemmän tai vähemmän kokonaan kadonnut ryhmiin "seinän" päivittelyn sijaan. Ihmiset, jotka aktiivisesti päivittelivät statustaan eivät ole enää vuosiin sitä tehneet. Silti erilaisia ryhmiä käytetään aktiivisesti. Facebookin puhelimiin tarjoama "Messenger" on sekin monille edelleen ykkösvaihtoehto ohi esim. WhatsAppin. Kertoo mielestäni jotain palvelusta, että nuorien käyttö on vähenevää ja samalla vanhemmat käyttäjät lisääntyvät. Se on Facebookin trendi ollut jo vuosia (ks. esim.
SOSIAALINEN MEDIA 2017: VOITTAJAT JA HÄVIÄJÄT | Mikrobitti tai Pöngän diamuotoinen
Sosiaalisen median katsaus 12/2017 | Slideshare) Facebook yrittää palveluna muuttua samalla, kun sillä on jo aivan valtava määrä käyttäjiä. Eivätkä Facebookin muutokset ole tässä kymmenen vuoden aikana ihan pieniksi jääneet. Sitä kautta ymmärrän, jos algoritmien kanssa hiukan haasteitakin.
Facebook tuntuu nykyisin olevan palvelu, jota käytetään noiden erilaisten ryhmien ja tapahtumien jne. vuoksi. Nuo ovat monessa mielessä edelleen pätevä työkalu. Kirppisten säännöt ovat usein vammaisia, mutta Facebookin "ryhmä" on periaatteessa ihan pätevä alusta moisen ylläpitoon. "Marketplace" palvelu tosin taitaa olla Facebookin yritys muuntua "kauppapaikaksi" ja siirtää kaupankäynti pois noista ryhmistä (ks. esim. blogi:
FACEBOOKISTA KAUPPAPAIKKA – NIIN YRITYKSILLE KUIN YKSITYISKÄYTTÄJILLE) Tapahtumien järjestäminen jne. on suhteellisen vaivatonta Facebookin "tapahtumien" kautta. Osaltaan kyse lienee siitä, että FB:ssä on edelleen suuri massa ihmisistä tavoitettavissa. Kommunikointi on silloin vähintäänkin suhteellisen helppoa. Suomalaisista likimain puolet käyttää Facebookia. Joissain ikäpolvissa (nuoremmissakin) käyttäjiä ovat lähes kaikki ikäpolven edustajat. Päivityksiä kuitenkin vain luetaan monta kertaa suuremmalla todennäköisyydellä kuin sellainen kirjoitetaan.
Epäilemättä Facebookin perusnäkymän algoritmeissä on vikaa. Mutta jos mietitään esimerkiksi parin päivän otantaa, niin en pitäisi ihmeenä, jos jostain parista sadasta tyypistä ei päivityksiä juurikaan tarjolla olisi. (Riippuu toki kuplasta, Facebook lienee edelleen "keski-ikäisten" ensisijainen some.) Päivitysaktiivisuus on erilaisissa käyttäjäryhmissä suurestikin toisistaan eroavaa.
Mutta olisi tosiaan hienoa tietää, kuinka merkittävä osa tuo "perusnäkymä" on keskimääräiselle Facebook käyttäjälle nykyisin. Silloin joskus 2007-2008 kun Suomessakin suurin rynnistys Facebookiin tapahtui, oli sen perus "seinän" merkitys valtava. Oikeastaan muuta ei ollut. Jos se on nyt pudonnut vähämerkityksiseksi, niin ihan ymmärrettävää, että Facebook ei erityisesti sen kehitykseen panosta, vaan tuotekehityksessä mennään noiden ryhmien, marketplacen, tapahtumien jne. ehdolla, jossa käyttäjä kykenee kohdennetusti kommunikoimaan pienemmälle viiteryhmälle.