Facebook

  • 993 573
  • 3 109

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nykyään ilmeisesti trendikästä haukkua Facebookia ja poistaa Facebook profiili. Itse en tällaiseen osallistu vaan naamakirjaa käytän nyt ja 20 vuoden päästä. Aina ei tarvi keksiä kaikesta valitettavaa vaan käyttää tutuksi ja hyväksi koettuja asioita.

Se olisikin hyvä jos Facebook olisi edelleen semmoinen hyväksi koettu juttu, jossa asiat ja kavereiden julkaisut näkyisivät aikajärjestyksessä.

Eipä sillä, ei FB yksinään paska ole. Samaa sekavaa huttua ovat Instagram ja Twitterkin.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Nykyään ilmeisesti trendikästä haukkua Facebookia ja poistaa Facebook profiili. Itse en tällaiseen osallistu vaan naamakirjaa käytän nyt ja 20 vuoden päästä. Aina ei tarvi keksiä kaikesta valitettavaa vaan käyttää tutuksi ja hyväksi koettuja asioita.
Trendikästä tai ei, mutta aika harvan mielestä Facebook on parempaan suuntaan tässä vuosien varrella muuttunut. Ainakin omalla kohdallani juuri ne ominaisuudet ovat menneet huonompaan suuntaan, mitkä alun alkaen saivat minut innostumaan Facebookista. Vaikea niitä tutuksi ja hyväksi koettuja asioita on käyttää ellei niitä enää ole.

Minulla nämä muutokset ovat johtaneet siihen, että en ole useampaan vuoteen enää sovellusta käyttänyt kuin puhelimitse. Sitäkin jatkuvasti vähemmän. Tällä hetkellä Instagram uppoaa omiin tarpeisiini selkeästi paremmin, vaikka ei sekään täydellinen ole.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Käyttävätkö muut mobiilissa Facebookia Chromella? Ovatpahan vittumaisen päivityksen keksineet tehdä Facebookille. Jos selaan uutisvirtaani, kaikki toimii kuten pitääkin. Jos erehdyn avaamaan mitä tahansa, vaikkapa julkisen tai kaverini kirjoittaman statuspäivityksen, katoaa yläpuolen palkki. Siinä yläpuolen palkissa on siis napit joista pääsee uutisvirtaan, keskusteluihin, hakuun ja omaan profiiliin. Siinä palkissa on enää nappi "takaisin, jolla pääsen edelliselle sivulle.

Erityisen vittumainen tilanne on kun sukeltaa oikein syvälle Facebookin ytimeen, esimerkiksi avaat ryhmän, avaat mielenkiintoisen keskustelun ja sieltä avaat jonkun kommentin aiheuttaman keskustelun. Avatessa keskustelun sieltä löytyy vielä linkki johonkin toiseen Facebook-päivitykseen, jonka avaan. Miten pääsen tässä vaiheessa katsomaan vaikkapa omaa profiiliani? Pitää painaa "takaisin". Eikä siinä kaikki, sitä pitää painaa yhtä monta kertaa kuin mitä olen availlut uusia juttuja. Eka "takaisin" palauttaa lukemaan taas niitä jonkun kommentin saamia kommentteja, toinen "takaisin" vie tuohon keskusteluun, kolmas "takaisin" vie avaamaani ryhmään ja neljäs "takaisin" vie takaisin etusivulle, jonka jälkeen voin painaa oman profiilini auki.

Sen sijaan että ennen pääsin koska tahansa omaan profiiliini yhdellä klikkauksella, nyt joudun usein tekemään 2-5 klikkausta. Näppärää, eikö olekin?

Eiköhän tässä ole taas joku ihme kikkailu, että saadaan porukka lataamaan Facebookin sovelluksia, eikä suinkaan selaimen kautta kuten itse olen tehnyt. Aiemminhan Facebook terrorisoi keskustelut selaimen kautta, ihan vain saadakseen porukan lataamaan virallisen mobiilichatin. Jos saan viestin Facebookissa, Facebook kyllä ilmoittaa minulle siitä puhelimeen. Jos haluan avata viestin, FB ei suostu avaamaan keskustelua, vaan avaa väkisin Google Playn ja pyytää lataamaan messenger-sovelluksen. Olen tässä varmaan jo pari vuotta taistellut tuulimyllyjä vastaan, ja laittanut Chromen asetuksista aina viestin tullen auki kohdan "näytä tietokoneversio sivusta". Tällöin järjestelmä ei tajua minun lukevan viestiä puhelimella, ja saan FB:n chattiviestini auki ilman vitun turhia sovelluksia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nykyään ilmeisesti trendikästä haukkua Facebookia ja poistaa Facebook profiili. Itse en tällaiseen osallistu vaan naamakirjaa käytän nyt ja 20 vuoden päästä. Aina ei tarvi keksiä kaikesta valitettavaa vaan käyttää tutuksi ja hyväksi koettuja asioita.

Miten et huomaa kuinka sinähän valitat juuri itse. Tuossahan ne on taas kerrottu mikä tässä paskassa mättää ja pahasti.

Tuttua ja turvallista. Joo. Eikun ei. Tällä sekoilulla ei ole trendikkyyden kanssa mitään tekemistä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tällä sekoilulla ei ole trendikkyyden kanssa mitään tekemistä.

Voihan se siitäkin olla kiinni, mistäpä noita viimeisimpiä nuorisolaisten trendejä tietää. Mutta kyllä isoin syy fb:n laskevalle suosiolle lienee juuri se, että eihän tuo toimi enää edes välttävän hyvin, ei ole toiminut enää aikoihin kuten täällä on jo käytykin läpi. Varmaankin nuoriso lisäksi lakkaa käyttämästä Facebookia samalla tahdilla kuin vanhempansa alkavat käyttämään sitä. Mikäli olen oikein käsittänyt, niin Facebook mielletään nuorten keskuudessa "vanhusten" sosiaaliseksi mediaksi ja nuoriso sitten on siirtynyt ja siirtyy Instagramiin, Snapchatiin jamitäniitäonkaan.

Itsellä on edelleen aktiivinen fb-tili, vaikka sen käyttö on tässä sanotaan nyt parin viime vuoden aikana vähentynyt radikaalisti, isoimpana syynä juuri tuo käytettävyyden huonontuminen. Saattaa olla että itsekin seuraisin nuorison jalanjälkiä ja siirtyisin johonkin loogisemmin ja paremmin toimivaan palveluun, mutta kun ei ikinä ole tullut tehtyä profiilia mihinkään muuhun someen (tai no Twitter oli vähän aikaa vuosia sitten) eikä suuremmin edes kiinnosta sellaista/sellaisia luoda, niin menen Facebookilla. Jos ja kun se joskus muuttuu täysin mahdottomaksi käyttää, niin poistanen tilin ja palaan elämään vanhaa elämää ilman sosiaalista mediaa. Niinkin kuulemma jotkut tekevät ja tulevat toimeen.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Voihan se siitäkin olla kiinni, mistäpä noita viimeisimpiä nuorisolaisten trendejä tietää. Mutta kyllä isoin syy fb:n laskevalle suosiolle lienee juuri se, että eihän tuo toimi enää edes välttävän hyvin, ei ole toiminut enää aikoihin kuten täällä on jo käytykin läpi. Varmaankin nuoriso lisäksi lakkaa käyttämästä Facebookia samalla tahdilla kuin vanhempansa alkavat käyttämään sitä. Mikäli olen oikein käsittänyt, niin Facebook mielletään nuorten keskuudessa "vanhusten" sosiaaliseksi mediaksi ja nuoriso sitten on siirtynyt ja siirtyy Instagramiin, Snapchatiin jamitäniitäonkaan.
Niitä syitä on paljon. Vaikea sieltä on yhtä suurta syytä esiin nostaa. Itse en sanoisi, että Facebookista erotaan trendikkyyden vuoksi, vaan lähinnä Facebookin hylkääminen on trendi itsessään. Syyt ovat muualla ja vaihtelevat ihmiskohtaisesti.

Osittain kyse on luonnollisesta kehityskulusta. Eri sukupolvilla oli omat juttunsa. Ennen Facebookkia oli mm. Ircit ja IRC-Galleria. Facebook söi markkinat niiltä. Nyt Facebookin markkina on syöty. Ihmiset eivät vaikuta enää tahtovan sitä "massoille" viestimistä, mitä Facebookin seinä edusti. Ihmiset katosivat pikaviestimiin kuten WhatsAppiin ja Snapchattiin. Toisaalta Instagramin toiminnallisuus muodostui suositummaksi valokuvien jakoon. Facebook edusti aikaa, jolloin yksi palvelu yritti olla kaikki. Nyt tarjonta on sirpaloitunut ja ihmiset menevät enemmän omien kiinnostuksen kohteidensa mukaan. Eikä siinä. Siitä on jo reilut kymmenen vuotta, kun Facebookin suosia Suomessakin alkoi kasvaa. Tänä kymmenen vuoden aikana ainakin omalla kohdalla voin suoraan todeta, että seinäänsä päivittävien keski-ikä on noussut merkittävästi. Jopa parilla vuosikymmenellä tai ylikin, vaikka itselle on ikää tullut lisää vasta sen kymmenisen vuotta... "Keski-ikäisten some". Tässä alkaa olla jotain samaa kuin IRC:ssä. Vanhat jäärät sielläkin pitkään roikkuivat, taitavat edelleen sitkeimmät roikkua...

Toisaalta Facebookin muuttuminen itsessään. Tarjonta muiden palveluiden muodossa on lisääntynyt. Osin senkin johdosta Facebookkia on muutettu uusiin tarpeisiin. Saa nähdä, saadaanko Facebookista kehitettyä vielä vahvemmin kauppapaikka vai mitä siitä tulee.

Eikä nyt viime aikojen Facebook-tilien poistoja miettiessä kannata tietoturvaakaan ohittaa. Facebook on viimeisen vuoden(?) aikana saanut aika ikävää mainetta liittyen henkilötietojen käyttöön. Monet ihmiset suhtautuvat näihin juttuihin jossain määrin vakavasti. Aika moni ihminen on Facebookista poistunut ihan vain sen vuoksi, etteivät tahdo antaa tietojaan Facebookin eteenpäin myytäväksi. Olkoonkin, että joku voi tätä syytä jeesusteluna pitää.
Saattaa olla että itsekin seuraisin nuorison jalanjälkiä ja siirtyisin johonkin loogisemmin ja paremmin toimivaan palveluun, mutta kun ei ikinä ole tullut tehtyä profiilia mihinkään muuhun someen (tai no Twitter oli vähän aikaa vuosia sitten) eikä suuremmin edes kiinnosta sellaista/sellaisia luoda, niin menen Facebookilla. Jos ja kun se joskus muuttuu täysin mahdottomaksi käyttää, niin poistanen tilin ja palaan elämään vanhaa elämää ilman sosiaalista mediaa. Niinkin kuulemma jotkut tekevät ja tulevat toimeen.
Boldaus oma. Valehtelet arvon @Trenchtown. Sinua tuntematta uskallan väittää, että olet luonut tilin sosiaalisen median palveluun jo ennen kuin liityit Facebookiin. Vähintään siitä olen varma, että Facebook-profiili ei ole ainoa sosiaalisen median tilisi.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vähintään siitä olen varma, että Facebook-profiili ei ole ainoa sosiaalisen median tilisi.

Väittäisin vastaan, mutta koska olet asiastasi noin varma, niin riippuu sitten varmaan siitä miten sosiaalinen media määritellään. Itse en keksi kuin Facebookin ja sen Twitterin, joista jälkimmäisen tilin poistin jo vuosia sitten. Päästä nyt hullu jännityksestä ja kerro, että missä sosiaalisessa mediassa mulla tili tai tilejä on?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Väittäisin vastaan, mutta koska olet asiastasi noin varma, niin riippuu sitten varmaan siitä miten sosiaalinen media määritellään. Itse en keksi kuin Facebookin ja sen Twitterin, joista jälkimmäisen tilin poistin jo vuosia sitten. Päästä nyt hullu jännityksestä ja kerro, että missä sosiaalisessa mediassa mulla tili tai tilejä on?
Instagram ja Facebook ovat samaa firmaa. Jos on Instagram tili niin on pakko olla Facebookkikin. Toisinpäin ei ole varmuutta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos on Instagram tili niin on pakko olla Facebookkikin. Toisinpäin ei ole varmuutta.

Mulla tosiaan on vain Facebook, ei Instagramia, ainakaan tietääkseni. Vaan jos kerran samaa puljua ovat, niin oletettavasti Instagramiin olisi helpohkoa kirjautua fb-tunnuksilla. Mutta samapa tuo, en aio kokeilla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Väittäisin vastaan, mutta koska olet asiastasi noin varma, niin riippuu sitten varmaan siitä miten sosiaalinen media määritellään. Itse en keksi kuin Facebookin ja sen Twitterin, joista jälkimmäisen tilin poistin jo vuosia sitten. Päästä nyt hullu jännityksestä ja kerro, että missä sosiaalisessa mediassa mulla tili tai tilejä on?

Rohkeimmat väittävät Jatkoajan keskustelupalstan olevan sosiaalinen media. En ota kantaa onko, mutta asiasta keskusteltiin tuossa joskus.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Rohkeimmat väittävät Jatkoajan keskustelupalstan olevan sosiaalinen media.
Mietin että tätäköhän @rinne tarkoitti, mutta ei kai sentään. Tai no varmaan mielipiteensä kullakin, mutta itse en miellä Jatkoaikaa sosiaaliseksi mediaksi.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mietin että tätäköhän @rinne tarkoitti, mutta ei kai sentään. Tai no varmaan mielipiteensä kullakin, mutta itse en miellä Jatkoaikaa sosiaaliseksi mediaksi.

Minä ajattelen sosiaalisen median sellaiseksi verkkoviestintäympäristöksi, jossa sen käyttäjät eivät ole pelkkiä passiivisia tiedonvastaanottajia, vaan myös aktiivisia sisällöntuottajia.

Kyllähän Jatkoajan keskustelupalsta ja muut netin keskustelupalstat ovat sosiaalisia medioita ja vieläpä koko termin uranuurtajia tarkemmin ajatellen. Keskustelupalstat syntyivät kuitenkin paljon ennen kuin nämä kanavat (Facebook, Twitter ym.), jotka ihmiset yleensä ensisijaisesti mieltävät sosiaalisen median kanaviksi.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mietin että tätäköhän @rinne tarkoitti, mutta ei kai sentään. Tai no varmaan mielipiteensä kullakin, mutta itse en miellä Jatkoaikaa sosiaaliseksi mediaksi.
Juuri tätä.

Aivan kuten @Patapakka tuossa yllä kuvaa, ovat keskustelupalstat itseasiassa perinteisimpiä sosiaalisen median palveluita. Keskustelupalstat olivat "sosiaalisen median palveluita" jo paljon ennen kuin käsitettä "sosiaalinen media" tunnettiin. Samaan tapaan kuin vaikkapa Myspace tai IRC-galleria aikanaan. Määritelmät "sosiaalinen media" -käsitteelle vaihtelevat, mutta yhteistä niille on jonkinlainen maininta vuorovaikutteisuudesta ja verkkopalvelusta. Esim. tämän määritelmän näkee usein:" Sosiaalinen media tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi.". Keskustelupalstat ovat kaikkea tätä.

Näyttää Wikipediassakin "sosiaalinen media" -sivun suomalaisessa versiossa olevan ainakin pari keskustelupalstaa esimerkkinä some-palvelusta (FutisForum2, Suomi24).
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
"Keski-ikäisten some". Tässä alkaa olla jotain samaa kuin IRC:ssä. Vanhat jäärät sielläkin pitkään roikkuivat, taitavat edelleen sitkeimmät roikkua...

Toisaalta. Facebookiinhan taitaa näitä vanhoja jääriä vasta liittyä, "koska kaikki kaveritkin ovat siellä". IRCissä notkumme me, jotka olimme -90-00 -luvulla nuoria. Sitä tosiaan voi kutsua roikkumiseksi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos nuo ikinä tajuavat lähteä parantamaan käyttäjäkokemusta, uutisvirta on pakko jakaa eri näkymiin. Tein äsken pikatestin. Klikkasin etusivu ja järjestin aikajärjestykseen.

1. Tykätty sivu
2. Saatat tykätä (siis mainos)
3. Ryhmä
4. Tykätty sivu
5. Ryhmä
6. Tykätty sivu
7. RYhmä
8. Kaverin postaus!!!!
9. Ryhmä
10. Kaverin postaus

Nopealla otannalla siis 80 % uutisvirrasta on enemmän tai vähemmän tauhkaa, joka lakkaa kiinnostamasta aika pian sen ekan tykkäyksen jälkeen. Nyt tuohon ei sattumalta osunut ainuttakaan "kaverisi se ja se tykkäsivät tästä mainostajasta, eli ovat osallistuneet joskus arvontaan eivätkä ole sen jälkeen edes käyneet ko. sivulla". Yleensä niitä on top-5:ssä ainakin yksi.

Nuo voisi huoletta jakaa kolmeen osioon, joihin ihan itse voisi mennä klikkaamalla. Eniten kiinnostaa kavereiden postaukset. Olen lukenut internetistä, että fb filtteröi sisältöä, kun muuten tulee informaatioähky. Jos kavereiden postaukset olisivat omana virtanaan, niistä ei tarvitsisi blokata yhtään mitään mun uutisvirrasta. Samoin ryhmät (joihin muuten tulee ihan vitusti tauhkaa, jos on vähänkään geneerisempi ryhmä kyseessä) voisi olla ihan suodattamaton. Jonkun syyn takia ryhmiin on liitytty, joten ne kiinnostavat oletuksena. Tietysti mukana on myös kaveripiirin ryhmiä. Ne voisi halutessaan tuoda samaan uutisvirtaan kavereiden postausten kanssa. Nuo tykätyt sivut ja ehdotetut tarinat voi sitten pistää tekoälyn läpi ja tehdä sitä kohdennettua mainontaa, millä tuo paska tekee voittoa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aivan kuten @Patapakka tuossa yllä kuvaa, ovat keskustelupalstat itseasiassa perinteisimpiä sosiaalisen median palveluita.

No tässä tapauksessa kyllä ja hetken pohdittuani kyllähän tämäkin keskustelupalsta tuon määritelmän alle voidaan laittaa. Itse ajattelin jotenkin niin, että kun täällä ei olla omalla nimellä ja naamalla, mutta tuskinpa sitä Twittereissä sun muissakaan tarvitsee olla. Eli onhan minulla sitten fb-tilin lisäksi toinenkin sosiaalisen median tili, jos Jatkoajan kirjoitusoikeudet sellaiseksi lasketaan. Yritin miettiä että vieläkö olisi jotain jonka unohdan tai jonka en hoksaa olevan sosiaalista mediaa, mutta kyllä se taitaa noihin kahteen rajoittua. Ellei joskus ennen vuosituhannen vaihdetta amiksen tylsillä elintarvikekemian tunneilla harrastettua Kiss FM -chattailyä lasketa.
 

Ferris

Jäsen
Onko kellään muulla käynyt lähipäivinä niin, että kun menee www.facebook.com suomenkieliselle (ja itse asiassa mikä vaan Eurokieli) etusivulle, niin kirjautumislaatikot välähtävät vain sivulla ja häviävät sen jälkeen? Jos valitsee kieleksi EnglishUS:n niin sivu toimii normaalisti. Pöytäkone ja Chrome-selain käytössä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nyt alkaa vituttaa aika rankasti tämän firman toiminta. Sivusto on aina auki, koska Messenger sentään toimii.

Hyvä ystäväni oli käynyt pelissä, stadionilla missä en ole itse käynyt ja saan tiedon siitä vasta nyt, kun jotenkin hyppäsi kärkeen.

Ottakaa vaikka rahaa, tehkää aivan mitä haluatte. Viekää yksityisyyteni, myykää mainostajille, mutta miksi en saa nähdä päivityksiä aikajärjestyksessä ja silloin, kun ne on laitettu.

Se ei ole teille vaikeaa, saisiko jonkun puhuvan pään kertomaan miksi ei vain voi toimia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mutta miksi en saa nähdä päivityksiä aikajärjestyksessä ja silloin, kun ne on laitettu.
Tämä. Tuntuu että tämä järjestelmä huononee ja huononee jatkuvasti. Samaa vauhtia oma kiinnostus käyttää koko paskaa lähenee kovaa kyytiä kohti nollaa. Ilmeisesti en kuulu heidän tavoittelemaan kohderyhmään, sama juttu kuin joku radiorockin kannssa. Ei vain enää kiinnosta kuulla biljoonatta kertaa jonkun neverheard yhtyeen Zombie-coveria, mutta kaiketi niitäkin kuluttajia sitten tässä maassa riittää.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Käyttäkää sitä FB Puritya. Monta kertaa tässäkin ketjussa mainostettu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käyttäkää sitä FB Puritya. Monta kertaa tässäkin ketjussa mainostettu.
Saako ohjeet miten sen tähän puhelimeeni saan asennettua? Yrityksen oma sivu sanoo että "is not available for Android"...
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Odotinkin ensimmäistä nokkelaa viestiä, kun huomasin että unohdin mainita asiasta.

Eli FB Purity kannattaa ottaa käyttöön tietokoneella.

Samaa mieltä kuitenkin tuon Mobiili-appin käytettävyydestä. Suurin osa ajasta FBtä kun tulee käytettyä puhelimella. Varsinkin ryhmien jne. hallinta puhelimella. Huoh.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tällä hetkellä tuntuu etten menettäisi mitään jos eroaisin Facebookista. Kukaan oikea kaveri ei sinne mitään kirjoita, siellä ei enää järjestetä tapahtumia, seuraamani yritykset ja urheiluseurat päivittävät nopeammin ja paremmin Instagramiin jne.

Tämän lisäksi kun tuo feedin ja koko sivuston käytettävyys on muutenkin tosiaan täyttä skeidaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös