Facebook on kyllä kuolemassa aivan kaikilta kannoilta. Eihän sinne tule itsekään enää päiviteltyä kunnolla. Facebookista on tullut yhä enemmän eräänlainen ansioluettelo. Sinne päivitetään kyllä kaikki radikaaleimmat elämänmuutokset (kihlat, lapset, muutot, valmistumiset jne), mutta eihän siellä kukaan jaa enää ns kuulumisia kuten ennen. Kuulumiset jaetaan Whatsappissa tai Instagramissa (joka sekin alkaa olemaan joidenkin mukaan elinkaarensa päässä).
Instan ja Whatsappin edut ovat selkeys. Whatsappissa ei ole oikeastaan muuta kuin pelkkää asiaa (jotkut ryhmäkeskustelut tietysti harmaalla alueella), mutta mainoksia siellä ei ole ensimmäistäkään. Instassa on jo hieman mainoksia, mutta se on jotenkin hirveän kevyt silti käyttää. Itselläni on alle 100 seurattavaa, eli aika vähän. Insta feedin lukeminen onnistuu helposti ja ei tarvitse varmaan minuuttia pidempään selata niin ehdit katsoa kaikki uudet päivityksesi. Lisäksi päivitysten tekeminen ei sekään vie montaa sekuntia pidempään. Ainakin itse koen Facebookin aika jäykäksi alustaksi lähteä tekemään päivityksiä.
Facebookista on tullut aivan hirveä paikka viimeisen reilun 5 vuoden sisällä. Tämän vuosikymmenen alussa taidettiin elää Facebookin kulta-aikaa. Sitä informaatiota on aivan perkeleesti. Mulla on aika vähän kavereita, noin 150 kaveria (olen tehnyt joskus radikaalin siivouksen listoille). Silti se uutisvirran lukeminen on kuin koittaisi Helsinki-Vantaan lentokentältä etsiä tuttuja. Mainoksia, kavereiden tykkäyksiä, kavereiden kavereiden päivityksiä. Minä olen vieläpä uhrannut varmaan tunteja oman FB-feedini siistimiseen, hiljentänyt ärsyttäviä käyttäjiä, piilottanut vittumaisia mainoksia kuten Jounin kaupat jne. Silti, ei sieltä löydä yhtään mitään. Päivityksistä aiemmin sai vielä eteensä "viimeisimmät" päivitykset, mutta tuotakin on pyritty rikkomaan viime aikoina. Jostain käsittämättömästä syystä Facebook kuvittelee että haluan vain poimia mansikoita sen sijaan että kävisin kaikki tapahtumat järjestyksessä läpi. Joskus nämä mansikat saattavat olla myös karviaisia, koska FB kuvittelee minun pitävän myös niistä.
Ja on se "some-kulttuurikin" Facebookissa mennyt ikävään suuntaan. Siinä missä vuosikymmenen alussa Facebookissa jaettiin niitä kuulumisia, niin meno oli kuitenkin pääasiassa positiivinen. Nykyäänhän Facebook on jonkinlainen tappeluiden taistelukenttä. Jaetaan ikäviä iltapäivälehtien uutisia esimerkiksi politiikasta ja haukutaan pitkillä viesteillä miten se Sipilä ei ymmärrä mistään mitään. Välillä valitetaan jossain liikkeessä tai yhteisössä saatua huonoa kokemusta, välillä valitetaan epäoikeudenmukaisuutta. Kaikki liittyy jotenkin jonkinlaiseen negatiivisuuteen. Vähintään tapellaan politiikasta. Tästä syystä en ole koskaan edes harkinnut Twitteriä, koska sekin tuntuu olevan enemmänkin julkisen kiusaamisen taistelukenttä. Instassa on ainakin vielä ihan mukava ja positiivinen meno. Sen takia sitä jaksaa käyttää. Omasta mielestäni on vaan helvetin typerää olla koukussa sovellukseen/someen, jota lukiessa koet enemmän ikäviä kuin mukavia tunteita.
Yritin itse parantaa omaa Facebookin käyttöäni tekemällä itselleni "kakkosaccountin", jolla ei ole ensimmäistäkään kaveria kaverilistalla. Vain minua kiinnostavat sivut sekä ryhmät. Vaikka näitä ryhmiä minulla oli kourallinen sekä seurattavia sivuja 10-20, niin aikamoinen sillisalaatti se tuostakin ehti tulla.
Loppuun voisi vielä mainita Facebookin omien sovellustensa pakko-tuputtaminen. Ensiksi se teki sitä Facebook-messengerin kanssa. Puhelimella en voi enää selaimen avulla ilman kikkailuja katsoa tulleita messenger-viestejäni, sillä postilaatikkoa avatessa aukeaa Google Play ja "lataa mieluummin messenger". Onneksi tämän pystyy muutamalla extra-klikkauksella kiertämään, ja viestit saa jotenkin auki myös puhelimessa ilman sovellusta. Kai tämän taustalla Facebookilla on ollut kuningasidea saada porukka lataamaan FB-messenger, mutta ainakin omalla kohdallani se on lähinnä tappanut viimeisetkin keskustelut FB-chatissa ja siirtänyt kaiken Whatsappiin. Etenkin kun Wappia voi käyttää läppäriltä käsin. Sama hommahan on nyt menossa Facebook-Liten kanssa. Facebook pyrkii tekemään selainkäytöstä vaikeaa, jotta saisi porukan lataamaan ylimääräisen sovelluksen. Itselläni ainakin on hankaluuksia esimerkiksi ilmoitusten kanssa. Saan ilmoituksen että joku on kommentoinut jotain, mutta kun avaan sen, minulle ei näy mitään. Joudun päivittämään selaimen, jonka jälkeen avaan ilmoitukset uudestaan ja sitten vasta näen mikä se ilmoitus on. Ja usein se ilmoitus on valitettavasti jotain mainospaskaa.
Liittyisin itsekin kenties teidän tilinsä poistajien komeaan joukkoon, mutta harmi kun joudun käyttämään Facebookia pienimuotoisessa mainostarkoituksessa. Koska kohderyhmääni ovat lähinnä aikuiset (suuri osa keski-ikäisistä jopa eläkeläisiin), niin eipä noita oikein lähestytä muualta kuin naamakirjasta. Mikäli kohderyhmänä olisi teinit, olisi tilin poisto varmaan helppoa.