Esim. Googlelta saa mm. tilattua kaiken datan mitä heillä on itsestään. Siellä joukossa on myös äänitallenteita. Eli siis, tietysti Facebook kuuntelee.
Googlella on äänen avulla ohjattavia palveluita, joten tietenkin puhelimesi kuuntelee sinua, jotta voi reagoida pyyntöön. Mitään ennen "Ok Googlea" edeltänyttä se ei kuitenkaan mihinkään tallenna ja epätodennäköisenä pitäisin, että siellä ihmiset istuisivat minun vessareissujani aktiivisesti kuuntelemassa.
Sitä dataa äänitallenteista ei edes tarvitse tilata, vaan se löytyy ihan oman Google-tilin tiedoista. Ne omat puheensa saa jopa kuunnella itse.
Minulla edellinen tallenne oli reilu vuosi sitten tallennettu ei, kun ystäväni kysyi että "ootko googlannu sitä", joka ilmeisesti triggeröi puheaktivoinnin. Logista löytyi myös haku "listerine" ja tallenteessa joku soitti pianolla Piano Mania, jossa joku lause etäisesti muistutti listerineä. Kaikki muut olivat ihan tarkoituksellisia googlauksia äänen avulla. Suurimman osan Google tosin ymmärsi ihan päin helvettiä. Näillä näytöillä se teknologia ei ihmisten profiloinnissa edes toimisi. Ainakaan suomeksi.
Facebookilla ei käsittääkseni ole näitä ääniaktivoitavia palveluita, joten ei ole myöskään tarvetta jatkuvalle valmiudelle kuunnella. Ja kuten aiemmissa viesteissäni jo mainitsin, sekä Googlella että Facebookilla on käyttäjien profilointiin ja sitä kautta mainosten kohdentamiseen paljon salakuuntelua tehokkaampia keinoja, joten heidän ei yksinkertaisesti tarvitse tehdä sitä. Varmaan tekisivät jos se kannattaisi. SWOT-analyysissä riskit kuitenkin peittoavat mahdollisuudet aika selkeästi. Ne tietävät meistä kaiken kuuntelemattakin.