Kun tarpeeksi paljon keskustelee eri asioista ja näkee riittävästi mainoksia, tulee päällekkäisyyttä väkisinkin. Ajankohtaisten tuotteiden kohdalla (black friday-tarjoukset, joululahjat jne.) näitä sattuu vielä normaalia herkemmin. Varsinkin verkkomainonnassa dataa käytetään hyödyksi paljon, joten algoritmit osaavat ennustaa millaisista tuotteista voisit olla kiinnostunut tai mitä olet joskus aiemmin hankkinut ja näyttää sinulle mainoksia sen perusteella.Hyvin kyllä Facebook stalkkaa keskusteluja kännykän kautta. Juttelin noin pari tuntia sitten parista tuotteesta ja nyt niiden mainokset on news feedissä. Molemmat tuoteet olivat vielä elintarvikkeita joita ostan harvoin, mutta joiden tuotetietoja ei tarvii googlettaa. Joten ainoa keino miten fb-sai infon siitä että harkitsen noiden tuotteiden ostamista oli se että känykkä nyt oli takin povarissa kun keskustelin niiden ostamisesta.
Salakuuntelu ei ole helppoa, tehokasta, halpaa eikä eettisesti hyväksyttävää ja siksi Facebook ei sitä tee. Tiedän työni puolesta sekä preveleistä, että datapohjaisesta markkinoinnista jotain, enkä pidä lainkaan todennäköisenä että Facebook lähtisi sellaiseen Heillä on ilman kuuntelemistakin aivan riittävästi tietoa käyttäjistään. Kuvailemassasi tilanteessa on siis kyse on datan ja sattuman yhteisvaikutuksesta.
Viimeksi muokattu: