Facebook

  • 990 383
  • 3 099

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Hyvin kyllä Facebook stalkkaa keskusteluja kännykän kautta. Juttelin noin pari tuntia sitten parista tuotteesta ja nyt niiden mainokset on news feedissä. Molemmat tuoteet olivat vielä elintarvikkeita joita ostan harvoin, mutta joiden tuotetietoja ei tarvii googlettaa. Joten ainoa keino miten fb-sai infon siitä että harkitsen noiden tuotteiden ostamista oli se että känykkä nyt oli takin povarissa kun keskustelin niiden ostamisesta.
Kun tarpeeksi paljon keskustelee eri asioista ja näkee riittävästi mainoksia, tulee päällekkäisyyttä väkisinkin. Ajankohtaisten tuotteiden kohdalla (black friday-tarjoukset, joululahjat jne.) näitä sattuu vielä normaalia herkemmin. Varsinkin verkkomainonnassa dataa käytetään hyödyksi paljon, joten algoritmit osaavat ennustaa millaisista tuotteista voisit olla kiinnostunut tai mitä olet joskus aiemmin hankkinut ja näyttää sinulle mainoksia sen perusteella.

Salakuuntelu ei ole helppoa, tehokasta, halpaa eikä eettisesti hyväksyttävää ja siksi Facebook ei sitä tee. Tiedän työni puolesta sekä preveleistä, että datapohjaisesta markkinoinnista jotain, enkä pidä lainkaan todennäköisenä että Facebook lähtisi sellaiseen Heillä on ilman kuuntelemistakin aivan riittävästi tietoa käyttäjistään. Kuvailemassasi tilanteessa on siis kyse on datan ja sattuman yhteisvaikutuksesta.
 
Viimeksi muokattu:

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kuvailemassasi tilanteessa on siis kyse on datan ja sattuman yhteisvaikutuksesta.
Mua pyydettiin ostamaan Apetin paprika-maissi pakastepussi ja lonkeroa. En yleensä itse osta Apetitn tuotteita ja eikä mun facebookin news feedissä ole niiden tuotteita aikasemmin näkynyt. Itse seuraan noita mainoksia ihan sen takia kun kattelen mitä Facebook tietää mun kulutuskäyttäytymisestä ja mistä olettaa mun kiinnostuvan. Noh, kun tästä keskustelu oli käyty, olin käynyt kaupassa ja sitten tuli hetki tarkistaa some niin Facebookin kaksi ekaa mainosta mun news feedissä oli joku Apetin ja lonkero mainos. Sen tiedän että Facbookin joku ohjelma analysoi jokaisen kuvan jonka FB:hen pistän joten lonkero mainos volisi voinut tulla sitä kautta. Mutta toi Apetitin mainos taas on sitten joko sattumaa tai sitten ei. Tää nyt ei ole eka kerta kun on tuulut sellainen fiilis että facebook kuuntelee keskusteluja, ja kun asiaa googlettaa niin en ole kyllä ainoa jolla tää fiilis on.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Tää nyt ei ole eka kerta kun on tuulut sellainen fiilis että facebook kuuntelee keskusteluja, ja kun asiaa googlettaa niin en ole kyllä ainoa jolla tää fiilis on.
Kyllähän se aina pelottavalta tuntuu kun mainokset tuntuvat seuraavan oikeaa elämää, enkä minä kokemustasi epäile. Kunhan kerroin mikä siihen on ylivoimaisesti todennäköisin syy. Ei se edes ole yhtään sen vähemmän hurja ajatus, että ne mainokset pamahtavat ruudullesi, koska algoritmi on onnistunut ennustamaan käytöstäsi erittäin tarkasti.

Googlettamalla löytää yhtä lailla kokemuksia rokotteiden aiheuttamasta autismista ja lentokoneiden kemikaalivanoista. Toisaalta Googlella löytää myös asiantuntijoiden kertomaa faktaa aiheesta.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Syksymmällä höpistiin töissä siitä että millä alkoholilla kukin aikoo turruttaa aistejaan viikonloppuna, onko kyseessä vodka, viski vaiko viini.

Facebookin mainos ehdotti hetken päästä Minnesota-hoitoa... eii kuuntele, ei?
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaimo oli jutellut työkaverinsa kanssa niinkin arkipäiväisestä ja tavallisesta meitä jokaista koskettavasta aiheesta kuin afgaaninvinttikoirista, joita työkaverilla on. Tuo työkaveri ei ole edes facebook-kaveri eikä tuon rotuiset koirat kuuluu millään muotoa harrastuksiin. Silti Facebook keksi tarjota afgaaneihin liittyviä juttuja. Pidän ihan varmana sitä, että se kuuntelee keskusteluja.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Eddie Howe, Sir Bobby, Rock of Gibraltar
Esim. Googlelta saa mm. tilattua kaiken datan mitä heillä on itsestään. Siellä joukossa on myös äänitallenteita. Eli siis, tietysti Facebook kuuntelee.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Eikö tässä joskus ollut uutinen, että face lopettaa ihmisten käytön puheen tulkinnassa? Hämärä mielikuva tällaisesta uutista joskus ehkä tänä tai viime vuonna (voi olla että se oli googlekin, mutta samaa paskaa molemmat). Mutta ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole, automaatio tekee kuitenkin kaiken niin ei siellä naapurin liisa tai matti sinua (enää ehkä) kuuntele.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Esim. Googlelta saa mm. tilattua kaiken datan mitä heillä on itsestään. Siellä joukossa on myös äänitallenteita. Eli siis, tietysti Facebook kuuntelee.
Googlella on äänen avulla ohjattavia palveluita, joten tietenkin puhelimesi kuuntelee sinua, jotta voi reagoida pyyntöön. Mitään ennen "Ok Googlea" edeltänyttä se ei kuitenkaan mihinkään tallenna ja epätodennäköisenä pitäisin, että siellä ihmiset istuisivat minun vessareissujani aktiivisesti kuuntelemassa.

Sitä dataa äänitallenteista ei edes tarvitse tilata, vaan se löytyy ihan oman Google-tilin tiedoista. Ne omat puheensa saa jopa kuunnella itse.
Minulla edellinen tallenne oli reilu vuosi sitten tallennettu ei, kun ystäväni kysyi että "ootko googlannu sitä", joka ilmeisesti triggeröi puheaktivoinnin. Logista löytyi myös haku "listerine" ja tallenteessa joku soitti pianolla Piano Mania, jossa joku lause etäisesti muistutti listerineä. Kaikki muut olivat ihan tarkoituksellisia googlauksia äänen avulla. Suurimman osan Google tosin ymmärsi ihan päin helvettiä. Näillä näytöillä se teknologia ei ihmisten profiloinnissa edes toimisi. Ainakaan suomeksi.

Facebookilla ei käsittääkseni ole näitä ääniaktivoitavia palveluita, joten ei ole myöskään tarvetta jatkuvalle valmiudelle kuunnella. Ja kuten aiemmissa viesteissäni jo mainitsin, sekä Googlella että Facebookilla on käyttäjien profilointiin ja sitä kautta mainosten kohdentamiseen paljon salakuuntelua tehokkaampia keinoja, joten heidän ei yksinkertaisesti tarvitse tehdä sitä. Varmaan tekisivät jos se kannattaisi. SWOT-analyysissä riskit kuitenkin peittoavat mahdollisuudet aika selkeästi. Ne tietävät meistä kaiken kuuntelemattakin.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ne tietävät meistä kaiken kuuntelemattakin.
"So when you get ads for something you've talked about out loud, it's almost certainly just advertisers being very good at predicting your interests.
It's also possible that there's an advertising campaign running, and you've seen an ad and not noticed. You've then spoken about it, never realising you've been advertised to, and only then notice future ads – which suddenly seem suspicious."
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Poistin tosiaan itseni Facebookista jo jokunen viikko takaperin, enkä ole vieläkään joutunut sitä päätöstä katumaan. Instagramin käyttönikin on vähentynyt viimeisen noin kuukauden aikana, joten enää ette pääse sanomaan mua someriippuvaiseksi nuorukaiseksi, jos nyt sellainen alun alkaenkaan olin. Eihän mulla ole edes mitään Snapchattia tai Tinderiä puhelimessa! Some on suuressa määrin ihan hanurista jos multa kysytään. Jokanen sosiaalisessa mediassa vietetty minuutti on pois oikealta ihmiskommunikaatiolta, miettikää sitä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jep tämä taitaa toimia noitten mainoksien osalta. Olen järjestelmällisesti piilottanut kaikki mainokset ja eipä niitä hirveästi näy nykyään.
mutta ylipäätään kenenkään jakamia linkkejä en juuri koskaan suoraan klikkaa. Vuosia näin tehneenä, on mun feedin pääosassa... kavereiden postaukset.

Lainaan vähän vanhempia viestejä ihan vain kiittääkseni (kiitos myös nimimerkki @Orvo Muusi) sosiaalisen median parantuneesta käyttäjäkokemuksestani. Olen nyt noin kuukauden päivät järjestelmällisesti blokannut kaikki mainokset ja "minulle suositellut sivustot" joita tuolla on vastaan tullut, enkä ole mihinkään sivustoille siirtynyt fb-linkkien kautta ja tuntuu, että "työ" alkaa pikku hiljaa kantamaan hedelmää. Nykyään ei nimittäin mainoksia juurikaan näy ja niiden sijaan etusivulla näkyy nyt paljon enemmän kaverien postauksia, sillä lailla kuin joskus back in the day. Toki niitä mainoksia vieläkin tulee, mutta ei se enää aiemman kaltaista mainostsunamia ole. Huvittavaa oli huomata, että kun blokkailin pikku hiljaa pois niitä mainoksia joiden kohderyhmään voisin kuvitella kuuluvani, tuli niiden tilalle mm. joku naisten alusvaatteita myyvä nettikauppa ja Libresse(?)-terveyssidemainos. Vaan eroonhan noistakin pienen hymähdyksen saattelemana pääsi.

Ei noita mainoksia varmaankaan koskaan saa kokonaan loppumaan, mutta uskon että kun sitkeästi jaksaa mainostajia sun muita blokkailla, johtaa se mainosten ja "sinulle suositeltujen" sivuehdotusten radikaaliin vähenemiseen, tai ainakin tämä vajaan kuukauden mittainen kokeiluni on antanut sellaista esimakua.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Hieman ironista kirjoittaa tämä sosiaaliseen mediaan.

Itse näkisin, että sosiaalisen median käyttäminen voi lisätä kommunikaatiota ihmisten välillä.
Ensimmäinen kyllä täysin totta :D Jälkimmäinen taas riippuu siitäkin, missä ja miten somea käyttää ja kuinka monta tuntia päivässä täällä roikkuu. Kyllähän tähän jää helposti koukkuun, en kiellä.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Facessa ilmeisesti jokin bugi. Avasin huvikseni puhelimen sovelluksella Viimeisimmät -näkymän, ja toden totta, siellä näkyivät kaikki seuraamieni henkilöiden / sivujen julkaisut aikajärjestyksessä, viimeisin ylimpänä. Tähän voisi vaikka tottua.

(siltä varuilta että meni joltakin ohi, niin yllä oleva kappale sisältää sarkasmia)
 

Kalmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, LäKi, KK-V, PaRa, Suomalaiset NHL:ssä
Facessa ilmeisesti jokin bugi. Avasin huvikseni puhelimen sovelluksella Viimeisimmät -näkymän, ja toden totta, siellä näkyivät kaikki seuraamieni henkilöiden / sivujen julkaisut aikajärjestyksessä, viimeisin ylimpänä. Tähän voisi vaikka tottua.

(siltä varuilta että meni joltakin ohi, niin yllä oleva kappale sisältää sarkasmia)

Tämä on hyvä bugi, toivottavasti eivät korjaa sitä kuntoon. Itsellä ei näy edes mainoksia, kun näitä viimeisimpiä selaa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Olen nähnyt joillakin kavereillani Facebookissa julkistetun tiedon siitä mikä on ollut kyseisen kaverin tykätyin tai huomioiduin kuva Facebookissa. Mistä tuon saa selville? Tahtoisin itsekin tietää mikä on tykätyin kuvani Facebookissa?
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kertokaapa tyhmälle, että mikä järki noissa "piilotetuissa kommenteissa" on joidenkin julkaisujen kohdalla? Vaikka klikkaan sieltä kohdan "näytä kaikki kommentit", niin ne eivät tule esiin. Ylläpidän yhtä Facebook-sivua ja sinne tulee välillä kommentteja. Nyt olen huomannut ilmiön, etten pääse lukemaan omalle sivulleni tulleita kommentteja. Osa näistä on spämmikommentteja, jotka haluaisin poistaa, mutten jostain syystä voi. Osa piilotetuista kommenteista on varmasti myös ihan legittiä kamaa (samat henkilöt ovat kommentoineet aiemmin julkaisujani ihan asialliseen sävyyn.

Olisi kiva reagoida noihin kommentteihin joko poistamalla tai vastaamalla, mutta Facebookin algoritmit ilmeisesti laskevat etteivät nuo kommentit minua kiinnosta, joten niitä ei kannata näyttää.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Ylläpidän yhtä Facebook-sivua ja sinne tulee välillä kommentteja. Nyt olen huomannut ilmiön, etten pääse lukemaan omalle sivulleni tulleita kommentteja. Osa näistä on spämmikommentteja, jotka haluaisin poistaa, mutten jostain syystä voi. Osa piilotetuista kommenteista on varmasti myös ihan legittiä kamaa (samat henkilöt ovat kommentoineet aiemmin julkaisujani ihan asialliseen sävyyn.
Tästä tuli mieleen eräs kommentti, jonka laitoin erääseen Jatkoajan Facebookiin linkkaamaan juttuun. Sellaista asiallista palautetta pienellä kettuilulla varustettuna. Jonkun ajan päästä huomasin kuitenkin kommentin muuttuneen piilotetuksi, joten tekeekö tätä piilottamista Facebook vai sivujen ylläpitäjä? Jos tässä tapauksessa jälkimmäinen, niin jaksamisia Jatkoajan FB-osastolle.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Olisi kiva reagoida noihin kommentteihin joko poistamalla tai vastaamalla, mutta Facebookin algoritmit ilmeisesti laskevat etteivät nuo kommentit minua kiinnosta, joten niitä ei kannata näyttää.
Mulla on käyny miellessä että kyseisten käyttäjien kommentteja on Facebookissa piilotettu muiden käyttäjien toimesta paljon jolloin Facebookin algoritmit ilmeisesti laskevat että kyseinen henkilö on jonkin sortin trolli. Toki, tossa voi sitten pesuveden mukana mennä tyypejä joilla on eriävät mielipiteet ja ovat sitten vaan aktiivisia. Tai sitten niissä kommenteissa on ollu esim. kirosanoja jolloin ne saattaa auttomaattisesti mennä piiloon.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Mulla on käyny miellessä että kyseisten käyttäjien kommentteja on Facebookissa piilotettu muiden käyttäjien toimesta paljon jolloin Facebookin algoritmit ilmeisesti laskevat että kyseinen henkilö on jonkin sortin trolli. Toki, tossa voi sitten pesuveden mukana mennä tyypejä joilla on eriävät mielipiteet ja ovat sitten vaan aktiivisia. Tai sitten niissä kommenteissa on ollu esim. kirosanoja jolloin ne saattaa auttomaattisesti mennä piiloon.
Mahdollisesti näin, mutta outoa tässä oli se, että sama kaveri kommentoi samana päivänä kaksi kertaa aiemmin erääseen julkaisuuni. Tykkäsin kommenteista ja vastasinkin niihin. Kolmas kommentti sitten aiheutti sen että kaikki kommentit (myös omat vastaukseni niihin) menivät piiloon.

Tästä tuli mieleen eräs kommentti, jonka laitoin erääseen Jatkoajan Facebookiin linkkaamaan juttuun. Sellaista asiallista palautetta pienellä kettuilulla varustettuna. Jonkun ajan päästä huomasin kuitenkin kommentin muuttuneen piilotetuksi, joten tekeekö tätä piilottamista Facebook vai sivujen ylläpitäjä? Jos tässä tapauksessa jälkimmäinen, niin jaksamisia Jatkoajan FB-osastolle.
Voi olla. En ole itse niin syvällä tuon Facebook-sivun ominaisuuksista, mutta luulisi tuon olevan mahdollista piilottaa "ärsyttäviä kommentteja".
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Mulla on käyny miellessä että kyseisten käyttäjien kommentteja on Facebookissa piilotettu muiden käyttäjien toimesta paljon jolloin Facebookin algoritmit ilmeisesti laskevat että kyseinen henkilö on jonkin sortin trolli. Toki, tossa voi sitten pesuveden mukana mennä tyypejä joilla on eriävät mielipiteet ja ovat sitten vaan aktiivisia. Tai sitten niissä kommenteissa on ollu esim. kirosanoja jolloin ne saattaa auttomaattisesti mennä piiloon.

Tämä sama taitaa päteä, kun esim. Maikkarin uutisten alta katoaa kommentteja. Nämä itkevät sitten, että ylläpito on poistellut, mutta meneekin näin. Nämä erääthän ei sitä ymmärrä...
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ihan mielenkiintoinen YLE.n juttu siitä miten Facbook lavertelee tietosi etiäpäin.


Tänään aamulla oli itsellä hieman omituinen tilanne. Olin metroasemalla ja huomasin odottassani erään mainoksen. Kun sitten astuin metroon ja rupesin räpeltämään känykästä FB:tä niin sama mainos oli FB:n news feedissä ekana.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ihan mielenkiintoinen YLE.n juttu siitä miten Facbook lavertelee tietosi etiäpäin.


Tänään aamulla oli itsellä hieman omituinen tilanne. Olin metroasemalla ja huomasin odottassani erään mainoksen. Kun sitten astuin metroon ja rupesin räpeltämään känykästä FB:tä niin sama mainos oli FB:n news feedissä ekana.

Näitä käy itselle usein. Jokin minussa ei usko sanaan "sattuma" näissä.

Suunnittelen jo tulevaa viikonloppua pieniltä osin ja pohdin muutamaa kebab-paikkaa. No, näillä ei näytä olevan Face-mainonnat käytössä, vaan feediini hyökkää RAXin mainos.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tänään Facebook tarjosi beta-versiota uudesta layoutista, jonka otin testiksi käyttöön (on mahdollista vielä palata vanhaan).

Aika lailla on menty Instagramin suuntaan kieltämättä. Vähän omituiselta näyttää aluksi, että sivulla on paljon tyhjää tilaa koska feedi täyttää vain kolmanneksen pääfreimistä. Mutta syy tähän on tietysti se että mobiili- ja desktop-näkymät halutaan yhdenmukaistaa, mikä on toki ainakin sisällöntuottajille helpotus. Ja myös Instagramin ja Facebookin yhdenmukaistus keskenään, jotta saman sisällön voi tuupata sellaisenaan molempiin medioihin.

Ja tumma väriteema on myös mukana, mistä plussaa! En minä tätä täysin tyrmää, moni asia on myös paremmin tehty tässä uudessa. Ainakin se idioottimainen omien ryhmien selaus on vähän parantunut.

Pakko udella. Oletko kuinka tarkkaan tutkaillut tapahtumat-osiota? Mahtaako tuolta löytyä vielä mahdollisuus siirtää tapahtumat muihin kalentereihin (minun tapauksessa Apple)? En itse tätä löydä beta-versiosta. Vanhan fb:n kanssa käytän/käytin tuota paljon.

Tummasta väriteemasta itsekin pidän, muutenkin varsin samaa mieltä. Noita ryhmiä ja yhtä ylläpitämääni sivua kun melkein ainoastaan facessa käytän, nekin on selkeämmin selattavissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös