Mainos

F1-ketju

  • 663 915
  • 5 069

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Markus Niemelä saa ainakin syksyllä testata Super Agurin F1-autoa. Niemelä ajaa Formula Renaultilla Euroopan ja Aasian sarjoja, eikä mitenkään dominoi, mutta ei kai F1-testiä ihan turistille anneta? Itselläni ei ole kauhean hyvää näppituntumaa Niemelän mahdollisuuksiin ponkaista vielä ylöspäin, ja jotenkin tuntuu kovin absurdilta ajatus raumalaisesta F1-kuskista...
Valitettavasti pikkutalleissa testaavat nimenomaan lähinnä turistit, eikä Niemelänkään testimahdollisuus ihan yksin ajotaidoilla tullut. Niemelän taustalla häärii Ilkka Kivimäki (Markku Alenin entinen kartturi, jos nimi ei ole tuttu), joka tuntee Agurin johtohahmoihin kuuluvan Daniele Audetton ralliajoiltaan. Audetto oli Luca di Montezemolon ja Sandro Munarin kartanlukija.

Niemelän sijaan odottaisin itse jotain Atte Mustosesta, joka ajaa Kimi Räikkösen tiimissä (Double R Racing) Brittein F3 -sarjaa. Uudessa International Formula Master -sarjassa kisaava Juho Annalakin lienee tosiaan ihan lupaava, mutta HCM on kyllä mennyt helppoon; Annala ajoi Brittein F3:sten National-luokkaa, joka kisataan vanhemmilla autoilla, eikä ole tasoltaan lainkaan verrattavissa "pääluokkaan". Lisäksi IFM hakee vielä jalansijaa ja vaikka autot ovatkin F3:sia nopeampia, kiertävät parhaat lupaukset sarjan ainakin toistaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Niemelän sijaan odottaisin itse jotain Atte Mustosesta, joka ajaa Kimi Räikkösen tiimissä (Double R Racing) Brittein F3 -sarjaa. Uudessa International Formula Master -sarjassa kisaava Juho Annalakin lienee tosiaan ihan lupaava, mutta HCM on kyllä mennyt helppoon; Annala ajoi Brittein F3:sten National-luokkaa, joka kisataan vanhemmilla autoilla, eikä ole tasoltaan lainkaan verrattavissa "pääluokkaan". Lisäksi IFM hakee vielä jalansijaa ja vaikka autot ovatkin F3:sia nopeampia, kiertävät parhaat lupaukset sarjan ainakin toistaiseksi.

Nyt täytyy pää pystyssä (nolona) myöntää moka, oikeassa olet tuossa Annalan F3-luokasta Brittien saarella. Tästä Formula Masters sarjasta ainakin itselläni on toisenlainen kuva; lähinnä juuri tuo erinomainen tv-näkyvyys on antanut uudelle luokalle erinomaisen alun ja uskaltaisin lyödä vaikka mitä vetoa, että ensimmäisen kauden mitalikolmikosta vähintään yksi mies tullaan näkemään ykkösissä 2-3 vuoden sisällä. Atte Mustosesta kirjoitin tähän ketjuun joskus viime vuoden puolella. Mitä Atte on tämän vuoden puolella saanut aikaan, siitä ei ole minulla tietoa, mutta silti pysyn tiukasti aikaisemmassa linjassani - Atte ei F1:ssa koskaan tule ajamaan.

Hei yksi nimi lisää keskusteluun... Emma Kimiläinen ; )
 

Boris

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiigaEura
Valitettavasti pikkutalleissa testaavat nimenomaan lähinnä turistit, eikä Niemelänkään testimahdollisuus ihan yksin ajotaidoilla tullut. Niemelän taustalla häärii Ilkka Kivimäki (Markku Alenin entinen kartturi, jos nimi ei ole tuttu), joka tuntee Agurin johtohahmoihin kuuluvan Daniele Audetton ralliajoiltaan. Audetto oli Luca di Montezemolon ja Sandro Munarin kartanlukija.

Toki Kivimäen nimi on hyvin tuttu, ja samoin hänen roolinsa testin järjestämisessä. Se mihin ei ole perspektiiviä on Niemelän mahdolliset kyvyt ajaa tuon tasoista autoa. Eli onko käytännössä mitään mahdollisuutta, että Super Aguri kiinnittäisi kaverin esimerkiksi testikuskiksi ensi talveksi.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Nyt täytyy pää pystyssä (nolona) myöntää moka, oikeassa olet tuossa Annalan F3-luokasta Brittien saarella. Tästä Formula Masters sarjasta ainakin itselläni on toisenlainen kuva; lähinnä juuri tuo erinomainen tv-näkyvyys on antanut uudelle luokalle erinomaisen alun ja uskaltaisin lyödä vaikka mitä vetoa, että ensimmäisen kauden mitalikolmikosta vähintään yksi mies tullaan näkemään ykkösissä 2-3 vuoden sisällä. Atte Mustosesta kirjoitin tähän ketjuun joskus viime vuoden puolella. Mitä Atte on tämän vuoden puolella saanut aikaan, siitä ei ole minulla tietoa, mutta silti pysyn tiukasti aikaisemmassa linjassani - Atte ei F1:ssa koskaan tule ajamaan.

Hei yksi nimi lisää keskusteluun... Emma Kimiläinen ; )
Näkyvyys IFM:llä on tosiaan kunnossa, mutta sarjan ajaminen varmistui sen verran myöhään, ettei kukaan kuuma nimi sinne täksi kaudeksi lähtenyt. Tulevaisuudessa voi hyvin nousta "GP3:ksi", mutta tämän vuoden tason suhteen olen kyllä skeptinen. Voittajat toki muistetaan aina etenkin tuolla näkyvyydellä, ettei povauksesi tietenkään mahdoton ole.

Mustonen oli edellisessä kilpailussa Snettertonissa kärkivauhdissa, mutta ensimmäinen lähtö meni paalupaikalta piloille kytkinvian vuoksi ja toisessa oli tyytyminen kahdeksanteen sijaan, kun liika yritys kostautui. Alku on minusta kuitenkin ollut ihan lupaava, kun vauhti riittää kokeneempien kisaajien joukossa kärkeen.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Toki Kivimäen nimi on hyvin tuttu, ja samoin hänen roolinsa testin järjestämisessä. Se mihin ei ole perspektiiviä on Niemelän mahdolliset kyvyt ajaa tuon tasoista autoa. Eli onko käytännössä mitään mahdollisuutta, että Super Aguri kiinnittäisi kaverin esimerkiksi testikuskiksi ensi talveksi.
OK, noh, toivottavasti oli sentään jollekulle tarpeellista tietoa :P Agurin testikuskin täytynee omata joko suhteet Hondaan (Rossiter) tai tuoda rahaa tiimiin (niin kuin van der Garde olisi tehnyt ennen kuin päätti haluta ennemmin Spykerille). Vaikeahan Niemelästä on mitään vielä sanoa, kun ajelee kuitenkin vasta Renaulteilla - tosin se, että ura on vielä tuossa vaiheessa ja ikää tulee tänä vuonna mittariin 23 ei nyt ainakaan erityisen hyvää kerro.
 
Entäs Valle Mäkelä? Onko jo täysin hukattu lupaus? Nopean googletuksen mukaan ajaa tällä kaudella brittien Formula Renault -sarjassa. Tarkemmin en jaksanut asioita kaivaa, mutta jos joku tietää enemmän, niin kertokoon. Onhan Mäkelää ihan lupaavana kuskina pidetty eikä nyt iän puolesta vielä mitenkään menetetty tapaus.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Entäs Valle Mäkelä? Onko jo täysin hukattu lupaus? Nopean googletuksen mukaan ajaa tällä kaudella brittien Formula Renault -sarjassa. Tarkemmin en jaksanut asioita kaivaa, mutta jos joku tietää enemmän, niin kertokoon. Onhan Mäkelää ihan lupaavana kuskina pidetty eikä nyt iän puolesta vielä mitenkään menetetty tapaus.
Sellainen kutina on, että ajaa englannin Formula BMW-sarjaa, mutta Valle on joka tapauksessa vielä niin kevyt kuski, että lisää kovaa kansainvälistä näyttöä tarvitaan.

Itse näkisin myös, että Annala tai Niemelä on se kaksikko, joka taistelee siitä seuraavasta potentiaalisesta F1- kuskin tittelistä Suomesta. Tosin pojat ovat molemmat jo 23-vuotiaita, joten aikapommi tikittää jo todella tiuhaan. Aikaa ei yksinkertaisesti ole paljon, koska uusia nuoria kasvaa joka vuosi sisään eri luokkiin.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Mäkelän uralle tuli aimo annos takapakkia pari vuotta sitten, kun "manageri" ei suurista puheista huolimatta ollutkaan tehnyt minkäänlaista työtä Vallen uran eteen. Kun tämä kuvio selvisi, oli jo liian myöhäistä saada mitään kunnollista aikaan. Harmi sinänsä, FFord-mestaruuden tuoma etu neuvotteluissa käytännössä menetettiin samalla. Vallen piti myös testata Jaguarin F1-autoa palkintona mestaruudesta, mutta tämäkin kuivui kokoon tallin lopetettua toimintansa.
 

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Syy Ferrarin heikkoon suorituskykyyn?

Yksi syy minkä takia Ferrarin suorituskyky on heikentynyt alkukaudesta voi olla, että heidän pää tuulitunnelinsa on hajonnut noin kuukausi sitten. Asiasta voi tarkemmin lukea grandprix.com nettisivuilta: http://www.grandprix.com/ns/ns19298.html

Tämä voisi oikeasti olla hyvinkin se syy, koska tällä kaudella aerodynamiikka on ratkaisevassa osassa ja jos tuulitunnelia ei pysty käyttämään, niin ei kyllä pysty aerodynamiikkaakaan parantamaan. Ja tällä osa-alueellahan McLaren on mennyt Ferrarista ohi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Yksi syy minkä takia Ferrarin suorituskyky on heikentynyt alkukaudesta voi olla, että heidän pää tuulitunnelinsa on hajonnut noin kuukausi sitten.

Perhana sitä Räikköstä. Pakkoko sen oli sekin mennä hajoittamaan!

Aerodynamiikan kehityksen tyssääminen yhdistettynä huonosti toimivaan starttijärjestelmään voivat hyvinkin selittää sen, miksi Ferrari ei pysy McLarenin kyydissä. Mutta, Räikköseltä on puuttunut mielestäni se samanlainen agressiivisuus otteistaan mitä hänellä vielä viime kaudellakin oli. Tuntuu, että hän vain yrittää varmistaa senhetkisen sijoituksensa eikä ota pienintäkään riskiä, ja tästä syystä ei lähde edes haastamaan.

USA:n kilpailun startissa toteutui se tavoite, että pysyi kaukana Massasta. Nyt vaan joutui väistämään Heidfeldia aika voimakkaastikin, joten optimaalinen ajolinja ensimmäiseen mutkaan meni siinä. Lopputuloksen tästä tiedämmekin jo.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Nyt on Schumacher tulossa Räikkösen korvaajaksi ja Ferrarin pelastajaksi. En jaksa kaivaa linkkiä, mutta löytyy ainakin maikkarin netistä.
 

Jooqeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja KiVa, Jeren käsilaukku & HCM

scholl

Jäsen
Nyt näkyy se, että Ferrarilta puuttuu hyvä autonkehittäjä sekä voimakas johtohahmo tallista eli Schumi sekä strateginen nero Brawn. Eivät pysty reagoimaan nopeasti ja tekemään ahkerasti duunia sen eteen, että tilanne muuttuisi. Sen sijaan ongelmat eivät nyt johdu siitä, että ei ole kunnon kuskia, vaikka sekin totta on, vaan siitä, että 3 viimeistä kisaa on ajettu tilanteessa, jossa Btone on tuonut radalle pehmeät ja erittäin pehmeät renkaat, jolloin Ferrari ei ole jostain syystä saanut noille superpehmeille renkaille grippiä ja ei pärjää aika-ajoissa. Toisekseen nyt viimeistään ei ole enää mitään hyötyä verrattuna muihin talleihin siitä, että talli käytti heidän renkaitaan aiempina kausina.

Tekisi mieli nauraa nyt tässä vaiheessa ja todeta se viime kaudella esille ottamani Niki Laudan ennustus vanhasta Ferrari-mentaliteetista eli spaghetti hin, spaghetti her, es kann auch schnell bergabgehen. Nyt ollaan jo siinä liukumäessä, vaikka on vasta kesäkuu.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Nyt näkyy se, että Ferrarilta puuttuu hyvä autonkehittäjä sekä voimakas johtohahmo tallista eli Schumi sekä strateginen nero Brawn. Eivät pysty reagoimaan nopeasti ja tekemään ahkerasti duunia sen eteen, että tilanne muuttuisi. Sen sijaan ongelmat eivät nyt johdu siitä, että ei ole kunnon kuskia, vaikka sekin totta on, vaan siitä, että 3 viimeistä kisaa on ajettu tilanteessa, jossa Btone on tuonut radalle pehmeät ja erittäin pehmeät renkaat, jolloin Ferrari ei ole jostain syystä saanut noille superpehmeille renkaille grippiä ja ei pärjää aika-ajoissa. Toisekseen nyt viimeistään ei ole enää mitään hyötyä verrattuna muihin talleihin siitä, että talli käytti heidän renkaitaan aiempina kausina.
Indianapolisissa käytetyt rengasseokset olivat soft ja medium, joten siellä ongelman ei olisi enää pitänyt vaivata, mikäli se pelkästään pehmeimpiä renkaita koskisi. Ranskassa käytössä ovat muuten samat rengasseokset ja Silverstonessa sitten kaksi kovinta vaihtoehtoa.
 

Stomper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes, Capitals, Liverpool
Joskus ihmetyttää ja pistää v@tuttaen aika moni näistä suomalaisista F1-toimittajista. Kaiken maailman "janneaittoniemet" yltiönegatiivisuudessaan ja Kimi-kriittisyydessään kampittavat Räikköstä viikosta toiseen... OK, Kimin ja Ferrarin kausihan on mennyt totaalisesti alle odotusten, mutta joskus sitä kaipaisi juttuihin jotain positiivisempaa näkökulmaa. Onkohan joltakin jäänyt joskus Kimin haastattelu saamatta...? Toinen ärsyttävä ryhmä ovat "karimelartit" (IL 18.6.), joiden jälkiviisaus on hämmästyttävän teräväkatseista. Kuinka moni tällaisista kirjoittajista huuteli Räikkösen Ferrari-siirron varmistumisen jälkeen jutimaisesti, että "hei, älä mee sinne" tai "kuuntelepa nyt mitä Mika-setä sanoo". On se pirun helppoa tässä vaiheessa jeesustella ja tärkeillä "viisauksilla"!

Toinen ääripää suomalaisessa F1-mediassa on Maikkarin posiposi-selostustiimi. Kai sitä seuraavassakin kisassa vielä spekuloidan Räikkösen mestaruusmahdollisuuksilla...
 

Milanista

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Huomioita kaudesta ja F1-säännöistä:

1. Aika-ajoissa kenttä on erittäin tiivis menneisiin kausiin verrattuna
2. Tämä johtunee moottorisäännoistä ja osittain renkaista
3. Aerodynamiikka on nykyisin(kin) sellaisessa kuosissa, että ohittamisesta on tehty todella vaikeaa.

Mitä sitten lääkkeeksi?

1. Helpointa olisi palata renkaiden vaihtokieltoon, silloin ei autosta voi kisan aikana repiä sita maksimia, vaan auton ja kuskin kyky säästää renkaita toisi oman lisänsä palapeliin. Juuri tämä teki kisoista pari kautta sitten varsin viihdyttäviä.

2. Traction control pois (ensi kaudella tulossa).

Ihan koko ketjua en jaksanut lukea, joten sori jos tästä on jo ollut keskustelua
aiemmin :)
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
1. Helpointa olisi palata renkaiden vaihtokieltoon, silloin ei autosta voi kisan aikana repiä sita maksimia, vaan auton ja kuskin kyky säästää renkaita toisi oman lisänsä palapeliin. Juuri tämä teki kisoista pari kautta sitten varsin viihdyttäviä.

Juurikin näin. On kuitenkin tavallaan aika absurdia, että B.E. halusi renkaidenvaihdon tuovan eräänlaista "elementtiä" kisoihin. Tankkauskin on niin ja näin, melkein voisi osan kisoista ajaa eri säännöillä eli muutama kisa pitäisi vetää yhdellä tankkauksella. Mutta niin kauan kun se pygmi päättää asioista, on vaikeaa nähdä mitään järkevää tulevan F1-sirkukseen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mitä sitten lääkkeeksi?

Ohituksiin voisi vaikuttaa mm. huonommilla jarruilla (pidemmät jarrutusmatkat), parantamalla mekaanista pitoa (slicksit), vähentämällä aerodynaamista pitoa (pystyy ajamaan imussa), ottamalla käyttöön "ohitusnapin" (tyyliin jenkkisarjat eli napista lisätehoa tietyksi ajaksi) ym ym. Lisäksi tuo luistoneston poisto lisännee ohituksia kuljettajien virheiden takia. Mitä sitten FIA haluaa tehdä, on eri asia. Tuskin ainakaan jarruihin kajotaan, eiköhän se turvallisuuskortti siinä pelata. Jotain tuollaista energiakeräämistä ja sen hyödyntämistä ohitustilanteissa on tuloillaan. Luistoneston poistaminen tuonee jotain lisäväriä, ainakin asfalttiin.

E: Sen verran vielä, että F1 kun aina pyrkii olemaan se kehityksen kärki niin säännöt, joilla keinotekoisesti saataisiin autoja "huonommaksi" on aina olleet aika tiukassa. Ja ohituksen parannuskeinot tuntuvat tulevan aina tähän huonontavaan kategoriaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mitä sitten lääkkeeksi?

1. Helpointa olisi palata renkaiden vaihtokieltoon, silloin ei autosta voi kisan aikana repiä sita maksimia, vaan auton ja kuskin kyky säästää renkaita toisi oman lisänsä palapeliin. Juuri tämä teki kisoista pari kautta sitten varsin viihdyttäviä.
Jyrkästi kanssasi eri mieltä, koska silloin renkaan rikkoutumiset erinaisten syiden seurauksina tulevat kasvamaan reilusti. Tämä taas johtuu vääjäämättä Kubican ulosajon tyyppisiin tilanteisiin, jossa vakavat loukkaantumisriskit kasvavat roimasti.

Tottahan toki on selvää, että renkaan valmistajat joutuisivat kehittämään entistä kovempi seoksisia renkaita juurikin sen kestävyyden takia, mutta sekään ei poista sitä tosiasiaa, että useammin vaihdettuna, ne ovat myös turvallisempia.

2. Traction control pois (ensi kaudella tulossa).
Tämä on hyvä sääntö koskien sitä kuskien arvostusta vetomiehinä, ja kannatan sääntöä myös
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Jyrkästi kanssasi eri mieltä, koska silloin renkaan rikkoutumiset erinaisten syiden seurauksina tulevat kasvamaan reilusti. Tämä taas johtuu vääjäämättä Kubican ulosajon tyyppisiin tilanteisiin, jossa vakavat loukkaantumisriskit kasvavat roimasti.

Ai? Kaudella 05 taisi tulla kaksi ulosajoa renkaiden takia (jos en väärin muista). Toinen oli Kimin keskeytys Euroopan GP:n viimeisellä kierroksella. Toinen oli PikkuSchumin mälli Indianapoliksessa, ja se kisahan meni sitten lopulta farssiksi. Mikä taas johtui Michelinin virhearviosta, jota ei annettu korjata.


Tottahan toki on selvää, että renkaan valmistajat joutuisivat kehittämään entistä kovempi seoksisia renkaita juurikin sen kestävyyden takia, mutta sekään ei poista sitä tosiasiaa, että useammin vaihdettuna, ne ovat myös turvallisempia.

Yhden valmistajan ei tarvitse mennä riskirajoilla suorituskyvyn suhteen, joten renkaat joita ei saa vaihtaa voitaisiin tehdä helposti semmoisiksi, ettei mitään ongelmaa kestävyyden kanssa olisi. Toisin sanoen, ei ne renkaat joita saisi vaihtaa olisi sen turvallisempia, niissä vain olisi enemmän pitoa. Ja huonompi pito hidastaisi autoja mutkissa, joten se olisi ainakin teoriassa turvallisempaa.
Ja toisaalta 05 kaudellakin sai vaihtaa turvallisuutta huonontavan renkaan uuteen, joten eiköhän tuo sama sääntö olisi voimassa tulevaisuudessakin, jos ei vaihtoja sääntö tulee takaisin.

Tosin nyt kannattaa ottaa huomioon se, että nykyisillä vermeillä tuo renkaidenpidon huonontaminen, mitä todennäköisimmin huonontaisi jälleen ohitus mahdollisuutta. Aerodynaamistapitoa pitäisi saada pienemmäksi, että lähellä ajaminen olisi helpompaa, ja täten myös ohittaminen mahdollista muutenkin kuin teoriassa - ja tämä siis suht saman tasoisten autojen kesken.

Luistoneston poistumiselle isopeukku ylöspäin täältäkin. Isopeukku alaspäin taas lähtee siitä, että sitä moottorinhallintointi yksiköä, suunnittelee muiden mukana microsoft. Mielenkiinnolla odottelen, milloinka jää ensimmäisellä kuskilla kisa kesken bluescreeniin takia.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Häkällekkään tuskin olisi kummoisesti käynyt, jos olisi ajanut nykymallin formulalla siihen samanlaisen mällin. Katkenneita luita ehkä, mutta hengissä säilymisestä ei todennäköisesti olisi tarvinnut taistella. Jo pelkkä hans-niskatuki olisi auttanut paljon Häkkistä.

Tuli tänään mieleen taas tämä Häkkisen kolari, ja löysimpä seuraavan videon aiheesta http://uk.youtube.com/watch?v=XXhWM8tZE_E&mode=related&search= .

Tuossa etenkin videon loppupuolella näytetty törmäyspätkä vahvistaa epäilyjäni siitä, että pelkkä hans-niskatuki olisi säästänyt Häkkisen paljolta. Pahan näköisesti lyö päänsä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös