Mainos

F1-ketju

  • 663 927
  • 5 069

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ylen teksti-tv:llä oli juttua F1:n tulevaisuuden näkymistä kun FIA oli julkaissut muutoksia vuodelle 2011. Korostetaan ympäristöystävällisyyttä muuttamalla moottoreita ja polttoaineita. Lisäksi aerodynamiikkaa pyritään samaan sellaiseksi, että ohittaminen helpottuu. Mielenkiintoinen uudistus on myös tuulitunneleiden kielto ja varikkohenkilökunnan rajoitus kisaviikonloppuina.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vittu jess!

Ohituksia F1-radoilla nähdään siis seuraavan kerran jo vuonna 2011. Enää pari tylsähköä kisaa välissä, sitten alkaa tapahtua.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ylen teksti-tv:llä oli juttua F1:n tulevaisuuden näkymistä kun FIA oli julkaissut muutoksia vuodelle 2011. Korostetaan ympäristöystävällisyyttä muuttamalla moottoreita ja polttoaineita. Lisäksi aerodynamiikkaa pyritään samaan sellaiseksi, että ohittaminen helpottuu. Mielenkiintoinen uudistus on myös tuulitunneleiden kielto ja varikkohenkilökunnan rajoitus kisaviikonloppuina.

Eikös tässä jo viime vuonna ollut suunnitteilla, että Takasiipi muutettaisi vuoden parin sisällä "kaksiosaiseksi", eli kummankin takarenkaan takana olisi oma siipi.
Tämän pitäisi helpottaa ohituksia. Saa nähdä tuleeko näin tapahtumaan, tuskin.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Eikös tässä jo viime vuonna ollut suunnitteilla, että Takasiipi muutettaisi vuoden parin sisällä "kaksiosaiseksi", eli kummankin takarenkaan takana olisi oma siipi.
Tämän pitäisi helpottaa ohituksia. Saa nähdä tuleeko näin tapahtumaan, tuskin.
Siitä on luovuttu.

Ylen uutisessa oli oikein klassinen kömmähdys, mitään muutoksia ei ole vielä julkistettu, vain ehdotuksia.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Aika kovalla riskillä mentiin harjoituksissa, mutta Ferrarit edelleen kärjessä, aivan tasoissa. Alonsolla Montrealin haamut kummittelivat useampaan otteeseen ja Heikillä oli vaikeaa.

Tuolta SpeedTV:n puolelta muuten kommentaattorit spekuleerasivat, että sekä Ferrari että Red Bull Racing ovat lähtemässä tähän supermeininkiin; ensimmäinen hankkii samanlaisen supertietokoneen kuin mitä BMW käyttää ja jälkimmäinen rakentaisi taasen simulaattorin, jossa Hamilton hankki kuolemaa uhmaavan ajotapansa. Lisäksi nämä hauskat veikot (aivan erinomaiset juontajat, muutenkin rautainen lähetys) olivat kuulleet, että tätä epäiltyä Ferrarin työntekijää vastaan (joka oli lomalla Thaimaassa) on olemassa videokuvamateriaalia, joka yhdistää hänet tähän itse tapahtumaan. Samainen jamppa olisi myös yrittänyt värvätä muita työntekijöitä Hondalle; jos tosin selostajat tunsivat miehen henkilökohtaisesti ja kieltäytyivät uskomasta mitään tällaista. Kaveri oli muuten tullut talliin jo 1993, joten pitkä matka meni Maranellossa. Edelleen, nämä nyt ihan kuulopuheena.
 

Jooqeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja KiVa, Jeren käsilaukku & HCM
Näyttää harkkojen perusteella siltä, että Ferrarit ovat saaneet ladoja kiinni. Alonsolla näköjään Montun muistot palaamassa. Ja tietenkin sen Hamiltonin pitää harkoissa vetää pihalle.. miksei kisassa?

Jokatapauksessa erittäin mielenkiintoiset aika-ajot luvassa huomenna.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
.Tuolta SpeedTV:n puolelta muuten...

On muuten paras kanava katsoa F1 kisoja. Selostajat perillä tapahtumista radalla, varikolla ja kulisseissa. Lisäksi älyävät olla hiljaa kun kotisohvalle välitetään kuljettajan ja tiimin välisiä radiokeskusteluja. Harmi kun P-Amerikan kisat oli ilmeisesti FOXilla niin ei siellä päässyt nauttimaan selostajaporukan ammattitaidosta.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Harmi kun P-Amerikan kisat oli ilmeisesti FOXilla niin ei siellä päässyt nauttimaan selostajaporukan ammattitaidosta.


Nuo kisat taisivat mennä NASCARin kanssa päällekkäin, ja kun Amerikoissa ollaan, niin valinta on selvä. Mutta hyvä F1-tiimi kasassa tosiaan; välillä jutut tyyliin "sienistä" ja muista antaa vaikutelman, että koko porukka on pienessä hönössä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nuo kisat taisivat mennä NASCARin kanssa päällekkäin, ja kun Amerikoissa ollaan, niin valinta on selvä.

Ainakin Monacon lähetyksissä muistaakseni puhuivat, että FOXilta tulisi ulos heidän lähetys Montrealista ja Indysta. Kai FOX on joku "emäkanava" tuolle Speed TV:lle. Näin ollen jäätiin Speed TV:n ja TVU:n kanssa vähän rannalle.

Kohta ois sitten aika-ajoa tarjolla. Harmi kun tulee päällekkäin Assenin MotoGP kisan kanssa. Mäkit oli ollu nyt lauantain harkoissa kiirein talli. Aika tasaista tuntuis silti olevan. Liekö Ferrari taas ottaa pari kiekkaa enemmän bensaa ja ruudut 3 ja 4? Mä ainakin lähtisin hakemaan ihan suoraan paalua ja eturiviä, koska Magnyssa lähtösuora on niin lyhyt, että huonommallakin lähdöllä (Ferrari ei ihan pärjää McLareneilla startissa) voi pysyä kärjessä ennen ekaa mutkaa.
 

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
Voi, voi. Ei riitä Kimillä ajotaidot haastamaan tallikaveria eikä McLarenin kuskeja. Ferrari nopeampi tällä radalla kuin Mäkki, mutta silti Hamilton edessä ja olisi ollut Alonsokin ilman moottoririkkoa. Kimin tulevaisuus formuloissa näyttää aika synkältä...
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Taas tuli tukkaan Massalta, mikä ei ole kovin hyvä asia. Nyt pitäisi kilpailussa pystyä näyttämään todelliset taidot.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
... Kimin tulevaisuus formuloissa näyttää aika synkältä...

Tuo nyt on silkkaa paskaa. Kahdeksan kilpailua kohta ajattu, siitä ei vielä vedetä kenenkään urasta suurempia johtopäätöksiä.

On totta, että nyt pitäisi alkaa ajamaan, mutta kyllä tämä kausi pitää katsoa ensin loppuu, ennen kuin mitään linjoja aletaan vetelemään.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Voisin lyödä jopa vetoa, Räikkösen olevan liikkeellä raskaammalla kuormalla, kuin mitä Massa ja Lewis on. Ero lienee sen 2-4 kiekkaa, joka meinaa aika-ajoissa 2-4 kymmenystä, ja eron kärkeen voi jokainen sitten tarkastaa itse tulosluettelosta.

Ihme homma muuten, että Alonsolla oli tänään ongelmia auton kanssa, ja Hamiltonilla eilen. Eihän heistä kumpikaan ole suomalainen, joten luulisi sen auton kestävän kasassa. Kimi käynyt kusemassa tankkiin jurripäissään?

P.S. Oliko jollekkin muuten yllätys, että Ferrari pärjää radalla, jossa on paljon nopeita mutkia?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Voisin lyödä jopa vetoa, Räikkösen olevan liikkeellä raskaammalla kuormalla, kuin mitä Massa ja Lewis on. Ero lienee sen 2-4 kiekkaa, joka meinaa aika-ajoissa 2-4 kymmenystä, ja eron kärkeen voi jokainen sitten tarkastaa itse tulosluettelosta.

Ihme homma muuten, että Alonsolla oli tänään ongelmia auton kanssa, ja Hamiltonilla eilen. Eihän heistä kumpikaan ole suomalainen, joten luulisi sen auton kestävän kasassa. Kimi käynyt kusemassa tankkiin jurripäissään?

P.S. Oliko jollekkin muuten yllätys, että Ferrari pärjää radalla, jossa on paljon nopeita mutkia?

Ei huolta.. Voisin lyödä vetoa siitä, että Kimi kusee kilpailunsa jälleen kerran lähdössä ja joutuu hitaampien autojen taakse. Hamilton ampaisee startista kärkeen, Ferrarien lähdöt eivät ole olleet kovin hyviä. Eli Hamilton lähdöstä kärkeen ja voittoon. Räikkönen sijoittuu kolmanneksi.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Hamilton ampaisee startista kärkeen, Ferrarien lähdöt eivät ole olleet kovin hyviä.

Äläs nyt puhu Ferrareista monikossa, kun vain Räikkönen on kussut starttinsa avauskilpailua lukuunottamatta joka kerta. Massa on tainnut yhtä kertaa lukuunottamatta joko säilyttää paikkansa, tai parantaa sitä.
Joten ei huolta, Massa ajaa paalulta voittoon, Hämiksen keskeyttäessä moottoririkkoon. Kimi ajaa kännissä Schumin yli, ja saa kisan jälkeen syytteen murhasta. Veikkaus perustuu, ladojen vähäiseen kierrosmäärään tämän päivän harkoissa (pakko olla vikaa autossa, tai sitten ei), ja seiskan ynnämuiden faktalehtien kirjoituksiin räkästä.
 
Viimeksi muokattu:

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Äläs nyt puhu Ferrareista monikossa, kun vain Räikkönen on kussut starttinsa avauskilpailua lukuunottamatta joka kerta. Massa on tainnut yhtä kertaa lukuunottamatta joko säilyttää paikkansa, tai parantaa sitä.
Joten ei huolta, Massa ajaa paalulta voittoon, Hämiksen keskeyttäessä moottoririkkoon, Kimi ajaa kännissä Schumin yli, ja saa kisan jälkeen syytteen murhasta. Veikkaus perustuu siihen, ladojen vähäiseen kierrosmäärään tämän päivän harkoissa (pakko olla vikaa autossa, tai sitten ei), ja seiskan ynnämuiden faktalehtien kirjoituksiin räkästä.

On se Schumi vieläkin niin kova nakki "teille".. Nooh, on hienoa nähdä ettei Kimi pärjää edes Schumia heikommalle kuskille kun ajavat samalla autolla. Schumihan olisi pitänyt Kimiä aivan pilkkanaan, Räkä kun ei pärjää edes Massalle. Ja minua ei haittaa Massan voitto ollenkaan, päinvastoin.
 

Steele

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Florida Panthers
Hienoa nähdä että Heikki Kovalainen on vakinnuttamassa suoritustasonsa hyvälle tasolle, vaikkakin tänään tuli Fisichellalta nekkuun niin kuudes sija on hyvä aika-ajotulos nyky-Renaultilla pörräten. Toivottavasti Renault saa autoonsa lisää puhtia nyt sitten Silverstonen jälkeen niin kuin Briatore kehuskeli, niin pääsee Kovalainen ehkä jopa kärkitaisteluihin mukaan vielä tällä kaudella.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Heikillä oli tosiaan hyvä meno päällä. Oli jatkuvasti nopein Renault, paitsi lopun ohjausongelmat hidastivat vauhtia ja Fisi pääsi edelle. Varmaan tulee heillä kova vääntö Bemareiden kanssa. Kiva nähdä taktinen puoli tässä taistelussa. Luulisin, että Renaultilla olisi aavistuksen enemmän bensaa kuin Heidfeldilä tai Kubicalla.

Aika tyytyväinen oli Kimi vaikka jäi taas Massa taakse. Varmaankin hyvin samanlaiset taktiikat kärkikolmikolla. Erot todella pieniä läpi aika-ajojen (tyhjä tankki ja kisabensat) ja Kimin mukaan hänen ero johtui ajovirheestä ja virheettömällä kiekalla olisi ollut tasoissa eturivin kanssa. No, tiukkaa ja vaikeaa tulee silti olemaan. Sää voi tietenkin sotkea vielä koko pakan.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Varsin mielenkiintoinen kisa edessä tämän päiväisen aika-ajon perusteella. Erot tuntuvat olevan pirun pieniä kärjessä, joten luvassa on varmasti tiukka kisa. Lähtö ja taktiikkaa nousevat varmasti hyvin ratkaisevaan asemaan.

Kimillä on usein tällä kaudella ollut enemmän bensaa kuin Massalla ja nyt Kimi saa laittaa vielä enemmän bensaa tankiin ajettuaan yhden kierroksen enemmän. Kimi tullee siis pari kierrosta Massaa myöhemmin sisälle. Toisaalta myöhemmin ajoitetusta pysähdyksestä ei nykyisin saa samanlaista etua kuin aikaisemmin, uudet renkaat tuovat sellaisen edun pariksi kierrokseksi, että painavemmallakin autolla pystyy ajamaan kovia kierrosaikoja. Esimerkiksi Indyssä Kovalainen pääsi jo Heidfeldin edelle ennen varikkopysähdyksiä, mutta Heidfeld pääsi kuitenkin edelle, vaikka tuli muutama kierros aikaisemmin sisälle.

Kimi onkin valinnut ehkä väärän taktiikan kisoihin, toisaalta surkeat lähdöt ovat jättäneet usein Kimin heti lähdössä hitaamman taakse. Toivottavasti huomenna lähtö onnistuu, nimittäin esimerkiksi Kubican taakse jäämällä mahdollisuus voittoon karkaa käsistä. Kolmen kärjessä lähdön jälkeen ja kaikki on mahdollista. Ohittaminen taitaa olla keskimääräistä helpompaa rankasssa, mutta valitettavan vaikeaa se nykyisillä autoilla on. Luultavasti ratkaisut tullaankin näkemään varikolla, mutta olisihan se hienoa nähdä Kimin ja Hamiltonin välinen kamppailu.

Heikiltä hieno suoritus aika-ajossa ja mahdollisuuksia on neljänneksi, jopa palille jos kärjessä tapahtuu keskeytyksiä. Alonson en usko nousevan viiden kärkeen, sen verran epävarmoja on ollut miehen otteet viikonlopun aikana.

Sateenkin mahdollisuus on ilmeisesti olemassa ja kieltämättä se toisi mukavaa lisäväriä. Niin vähän on ajettu viime vuosina sateella kisoja, että on mahdotonta sanoa, mikä talli ja kuka kuljettaja olisi vahvoilla sadekelillä.

On ollut aikaisemmin puhetta F1:n pistelaskujärjestelmän järjettömyydestä ja ohittamisenkin helpottamiseksi tarvittaisiin pikaisesti sääntömuutoksia. Täytyy tässä nostaa jälleen uusi kissa pöydälle, nimittäin nykyinen aika-ajo joutaisi romukoppaan.

Kaksi ensimmäistä osiota ovat puuduttavia, kärkitallit käyvät ajamassa yhden kierroksen vähän sinnepäin ja jatkavat matkaa. Järjettömyyden huippu on sitten kolmannen session alku, jossa poltettaan ainoastaan bensaa. Ainoastaan aika-ajon viimeiset viisi minuuttia ovat kiinnostavaa seurattavaa ja tuonkin aikana saa seurata "huippu jännittävää" renkaiden vaihtoa. Aika-ajo kestää kaikkineensa noin tunnin, joten ei tämä varmasti ole tv-yhtiöidenkään mieleen.

Kaikki kymmenen kuljettajaa ajavat vieläpä ne kaksi ratkaisevaa nopeaa kierrosta samaan aikaan, joten seurannassa on ainoastaan yhden kuljettajan kierros. Aika-ajoissa pystyykin ainoastaan seuraaman kellosta mitä vauhtia kukin menee, sillä mahdolliset ajovirheet eivät näy tv-kuvassa. Esimerkiksi Hamiltonin virhe, joka miehen omien sanojen mukaan vei paalun meni ainakin minun silmieni ohi. Tänään oli kyllä ohjauskin aivan luokatonta, esimerkiksi Massaa seurattiin pitkään hänen jäähdyttelykierroksella, vaikka takana oli tiukka taisto menossa.

Eikö tosiaan voitaisi palata siihen edelliseen aika-ajoon, jossa jokainen kuljettaja ajoi tyhjällä radalla yhden nopean kierroksen? Näin pystyisi seuraaman myös itse ajoa ja sitä kuinka puhdas kierros lopulta oli kyseessä. Tällä systeemillä aika-ajo kestäisi niin ikään noin tunnin, mutta mielenkiintoista seurattavaa olisi huomattavasti enemmän kuin nykyisin.

Aika-ajo voisi muodostua myös kahden osan yhteisajasta (ensimmäinen perjantaina ja toinen sitten launtaina kisabensan kanssa), jolloin perjantaillekin saataisiin enemmän panosta eikä virhe yhdellä nopealla kierroksella tiputtaisi armottoman kauas.

Toisaalta niin kauan kuin Ecclestonen on johdossa, on täysin turha odottaa mitään järkeviä muutoksia sirkukseen. Turhanpäiväisiä sääntömuutoksia on kyllä nähty vuosien varrella. Mutta muutoksia, jotka tekisivät sarjasta viihdyttävämmän on turha odottaa.
 

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Antennitalous?

Hoksasin, että Ärrältä saa kolmeksi kuukaudeksi kanavapaketin hintaan 19,90€. Sunnuntai-kankkunen ei ole täydellinen ilman moottorien pörinää ja sekoilevia juontajia. Miten ne voi olla niin pihalla? Jätski, kola ja kanavapaketti halussa- gentlemen, start your engines!
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olenko ainoita, jotka kaipailevat vielä sitä vanhan ajan aika-ajosysteemiä, kun vielä Mikä Häkkiset, Jean Alesit ja Damon Hillit ajoivat F1:ta. Oliko siinä nyt 60min aikaa ajaa tietty määrä kierroksia radalla (12?) ja tällä homma ratkaistiin. Lopussa olikin sitten hirveät ruuhkat radalla kun kaikki sinne viimeisellä minuutilla lähtivät.

Miksi tästä systeimstä muuten luovuttiin?

Perusteena tästä aika-ajosysteemistä luopumiselle oli se, että kalliit pääsyliput aika-ajoihin ostanut yleisö kuulemma valitti tapahtumien vähyyttä. Väitettiin, että vain viimeiset pari minuuttia olivat jännittäviä. Tv-yleisön puolelta valituksia ei niinkään kai tullut.
 

HemmoP

Jäsen
Satanut juuri ennen kisaa = tulossa äärimmäisen tylsä jonossa-ajelukisa. muodostuu yksi kuiva ura jota sitten körötellään. toivottavasti Ferrarit pääsevät jonossa Hamiltonin ohi joka lähtee ymmärtääkseni huonommalta puolelta.

BMW:t voi yllättää jos ovat täysillä tankeilla liikenteessä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Jahamps, Sopcast kanavalla ESPN Phi, jos jostain löytyy parempaa niin ilmoituksia (siis netissä). Nyt se alkaa, heräsinpä sopivasti.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Sadekuuroja on kuitenkin ennustettu vielä, joten saattaa tulla mielenkiintoistakin. Radalla myös öljyä yhdessä kohdassa.

ESPN:llä tuli juuri juttua jostain helikopterionnettomuudesta. Eilen illalla tiettävästi Bridgestonen henkilökuntaa lähti radalta helikopterilla. Kopteri putosi -> 3 kuoli ja 2 loukkaantui vakavasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös