Varsin mielenkiintoinen kisa edessä tämän päiväisen aika-ajon perusteella. Erot tuntuvat olevan pirun pieniä kärjessä, joten luvassa on varmasti tiukka kisa. Lähtö ja taktiikkaa nousevat varmasti hyvin ratkaisevaan asemaan.
Kimillä on usein tällä kaudella ollut enemmän bensaa kuin Massalla ja nyt Kimi saa laittaa vielä enemmän bensaa tankiin ajettuaan yhden kierroksen enemmän. Kimi tullee siis pari kierrosta Massaa myöhemmin sisälle. Toisaalta myöhemmin ajoitetusta pysähdyksestä ei nykyisin saa samanlaista etua kuin aikaisemmin, uudet renkaat tuovat sellaisen edun pariksi kierrokseksi, että painavemmallakin autolla pystyy ajamaan kovia kierrosaikoja. Esimerkiksi Indyssä Kovalainen pääsi jo Heidfeldin edelle ennen varikkopysähdyksiä, mutta Heidfeld pääsi kuitenkin edelle, vaikka tuli muutama kierros aikaisemmin sisälle.
Kimi onkin valinnut ehkä väärän taktiikan kisoihin, toisaalta surkeat lähdöt ovat jättäneet usein Kimin heti lähdössä hitaamman taakse. Toivottavasti huomenna lähtö onnistuu, nimittäin esimerkiksi Kubican taakse jäämällä mahdollisuus voittoon karkaa käsistä. Kolmen kärjessä lähdön jälkeen ja kaikki on mahdollista. Ohittaminen taitaa olla keskimääräistä helpompaa rankasssa, mutta valitettavan vaikeaa se nykyisillä autoilla on. Luultavasti ratkaisut tullaankin näkemään varikolla, mutta olisihan se hienoa nähdä Kimin ja Hamiltonin välinen kamppailu.
Heikiltä hieno suoritus aika-ajossa ja mahdollisuuksia on neljänneksi, jopa palille jos kärjessä tapahtuu keskeytyksiä. Alonson en usko nousevan viiden kärkeen, sen verran epävarmoja on ollut miehen otteet viikonlopun aikana.
Sateenkin mahdollisuus on ilmeisesti olemassa ja kieltämättä se toisi mukavaa lisäväriä. Niin vähän on ajettu viime vuosina sateella kisoja, että on mahdotonta sanoa, mikä talli ja kuka kuljettaja olisi vahvoilla sadekelillä.
On ollut aikaisemmin puhetta F1:n pistelaskujärjestelmän järjettömyydestä ja ohittamisenkin helpottamiseksi tarvittaisiin pikaisesti sääntömuutoksia. Täytyy tässä nostaa jälleen uusi kissa pöydälle, nimittäin nykyinen aika-ajo joutaisi romukoppaan.
Kaksi ensimmäistä osiota ovat puuduttavia, kärkitallit käyvät ajamassa yhden kierroksen vähän sinnepäin ja jatkavat matkaa. Järjettömyyden huippu on sitten kolmannen session alku, jossa poltettaan ainoastaan bensaa. Ainoastaan aika-ajon viimeiset viisi minuuttia ovat kiinnostavaa seurattavaa ja tuonkin aikana saa seurata "huippu jännittävää" renkaiden vaihtoa. Aika-ajo kestää kaikkineensa noin tunnin, joten ei tämä varmasti ole tv-yhtiöidenkään mieleen.
Kaikki kymmenen kuljettajaa ajavat vieläpä ne kaksi ratkaisevaa nopeaa kierrosta samaan aikaan, joten seurannassa on ainoastaan yhden kuljettajan kierros. Aika-ajoissa pystyykin ainoastaan seuraaman kellosta mitä vauhtia kukin menee, sillä mahdolliset ajovirheet eivät näy tv-kuvassa. Esimerkiksi Hamiltonin virhe, joka miehen omien sanojen mukaan vei paalun meni ainakin minun silmieni ohi. Tänään oli kyllä ohjauskin aivan luokatonta, esimerkiksi Massaa seurattiin pitkään hänen jäähdyttelykierroksella, vaikka takana oli tiukka taisto menossa.
Eikö tosiaan voitaisi palata siihen edelliseen aika-ajoon, jossa jokainen kuljettaja ajoi tyhjällä radalla yhden nopean kierroksen? Näin pystyisi seuraaman myös itse ajoa ja sitä kuinka puhdas kierros lopulta oli kyseessä. Tällä systeemillä aika-ajo kestäisi niin ikään noin tunnin, mutta mielenkiintoista seurattavaa olisi huomattavasti enemmän kuin nykyisin.
Aika-ajo voisi muodostua myös kahden osan yhteisajasta (ensimmäinen perjantaina ja toinen sitten launtaina kisabensan kanssa), jolloin perjantaillekin saataisiin enemmän panosta eikä virhe yhdellä nopealla kierroksella tiputtaisi armottoman kauas.
Toisaalta niin kauan kuin Ecclestonen on johdossa, on täysin turha odottaa mitään järkeviä muutoksia sirkukseen. Turhanpäiväisiä sääntömuutoksia on kyllä nähty vuosien varrella. Mutta muutoksia, jotka tekisivät sarjasta viihdyttävämmän on turha odottaa.