F1-ketju

  • 661 035
  • 5 107

scholl

Jäsen
Nyt näkyy se, että Ferrarilta puuttuu hyvä autonkehittäjä sekä voimakas johtohahmo tallista eli Schumi sekä strateginen nero Brawn. Eivät pysty reagoimaan nopeasti ja tekemään ahkerasti duunia sen eteen, että tilanne muuttuisi. Sen sijaan ongelmat eivät nyt johdu siitä, että ei ole kunnon kuskia, vaikka sekin totta on, vaan siitä, että 3 viimeistä kisaa on ajettu tilanteessa, jossa Btone on tuonut radalle pehmeät ja erittäin pehmeät renkaat, jolloin Ferrari ei ole jostain syystä saanut noille superpehmeille renkaille grippiä ja ei pärjää aika-ajoissa. Toisekseen nyt viimeistään ei ole enää mitään hyötyä verrattuna muihin talleihin siitä, että talli käytti heidän renkaitaan aiempina kausina.

Tekisi mieli nauraa nyt tässä vaiheessa ja todeta se viime kaudella esille ottamani Niki Laudan ennustus vanhasta Ferrari-mentaliteetista eli spaghetti hin, spaghetti her, es kann auch schnell bergabgehen. Nyt ollaan jo siinä liukumäessä, vaikka on vasta kesäkuu.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Nyt näkyy se, että Ferrarilta puuttuu hyvä autonkehittäjä sekä voimakas johtohahmo tallista eli Schumi sekä strateginen nero Brawn. Eivät pysty reagoimaan nopeasti ja tekemään ahkerasti duunia sen eteen, että tilanne muuttuisi. Sen sijaan ongelmat eivät nyt johdu siitä, että ei ole kunnon kuskia, vaikka sekin totta on, vaan siitä, että 3 viimeistä kisaa on ajettu tilanteessa, jossa Btone on tuonut radalle pehmeät ja erittäin pehmeät renkaat, jolloin Ferrari ei ole jostain syystä saanut noille superpehmeille renkaille grippiä ja ei pärjää aika-ajoissa. Toisekseen nyt viimeistään ei ole enää mitään hyötyä verrattuna muihin talleihin siitä, että talli käytti heidän renkaitaan aiempina kausina.
Indianapolisissa käytetyt rengasseokset olivat soft ja medium, joten siellä ongelman ei olisi enää pitänyt vaivata, mikäli se pelkästään pehmeimpiä renkaita koskisi. Ranskassa käytössä ovat muuten samat rengasseokset ja Silverstonessa sitten kaksi kovinta vaihtoehtoa.
 

Stomper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes, Capitals, Liverpool
Joskus ihmetyttää ja pistää v@tuttaen aika moni näistä suomalaisista F1-toimittajista. Kaiken maailman "janneaittoniemet" yltiönegatiivisuudessaan ja Kimi-kriittisyydessään kampittavat Räikköstä viikosta toiseen... OK, Kimin ja Ferrarin kausihan on mennyt totaalisesti alle odotusten, mutta joskus sitä kaipaisi juttuihin jotain positiivisempaa näkökulmaa. Onkohan joltakin jäänyt joskus Kimin haastattelu saamatta...? Toinen ärsyttävä ryhmä ovat "karimelartit" (IL 18.6.), joiden jälkiviisaus on hämmästyttävän teräväkatseista. Kuinka moni tällaisista kirjoittajista huuteli Räikkösen Ferrari-siirron varmistumisen jälkeen jutimaisesti, että "hei, älä mee sinne" tai "kuuntelepa nyt mitä Mika-setä sanoo". On se pirun helppoa tässä vaiheessa jeesustella ja tärkeillä "viisauksilla"!

Toinen ääripää suomalaisessa F1-mediassa on Maikkarin posiposi-selostustiimi. Kai sitä seuraavassakin kisassa vielä spekuloidan Räikkösen mestaruusmahdollisuuksilla...
 

Milanista

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Huomioita kaudesta ja F1-säännöistä:

1. Aika-ajoissa kenttä on erittäin tiivis menneisiin kausiin verrattuna
2. Tämä johtunee moottorisäännoistä ja osittain renkaista
3. Aerodynamiikka on nykyisin(kin) sellaisessa kuosissa, että ohittamisesta on tehty todella vaikeaa.

Mitä sitten lääkkeeksi?

1. Helpointa olisi palata renkaiden vaihtokieltoon, silloin ei autosta voi kisan aikana repiä sita maksimia, vaan auton ja kuskin kyky säästää renkaita toisi oman lisänsä palapeliin. Juuri tämä teki kisoista pari kautta sitten varsin viihdyttäviä.

2. Traction control pois (ensi kaudella tulossa).

Ihan koko ketjua en jaksanut lukea, joten sori jos tästä on jo ollut keskustelua
aiemmin :)
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
1. Helpointa olisi palata renkaiden vaihtokieltoon, silloin ei autosta voi kisan aikana repiä sita maksimia, vaan auton ja kuskin kyky säästää renkaita toisi oman lisänsä palapeliin. Juuri tämä teki kisoista pari kautta sitten varsin viihdyttäviä.

Juurikin näin. On kuitenkin tavallaan aika absurdia, että B.E. halusi renkaidenvaihdon tuovan eräänlaista "elementtiä" kisoihin. Tankkauskin on niin ja näin, melkein voisi osan kisoista ajaa eri säännöillä eli muutama kisa pitäisi vetää yhdellä tankkauksella. Mutta niin kauan kun se pygmi päättää asioista, on vaikeaa nähdä mitään järkevää tulevan F1-sirkukseen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mitä sitten lääkkeeksi?

Ohituksiin voisi vaikuttaa mm. huonommilla jarruilla (pidemmät jarrutusmatkat), parantamalla mekaanista pitoa (slicksit), vähentämällä aerodynaamista pitoa (pystyy ajamaan imussa), ottamalla käyttöön "ohitusnapin" (tyyliin jenkkisarjat eli napista lisätehoa tietyksi ajaksi) ym ym. Lisäksi tuo luistoneston poisto lisännee ohituksia kuljettajien virheiden takia. Mitä sitten FIA haluaa tehdä, on eri asia. Tuskin ainakaan jarruihin kajotaan, eiköhän se turvallisuuskortti siinä pelata. Jotain tuollaista energiakeräämistä ja sen hyödyntämistä ohitustilanteissa on tuloillaan. Luistoneston poistaminen tuonee jotain lisäväriä, ainakin asfalttiin.

E: Sen verran vielä, että F1 kun aina pyrkii olemaan se kehityksen kärki niin säännöt, joilla keinotekoisesti saataisiin autoja "huonommaksi" on aina olleet aika tiukassa. Ja ohituksen parannuskeinot tuntuvat tulevan aina tähän huonontavaan kategoriaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mitä sitten lääkkeeksi?

1. Helpointa olisi palata renkaiden vaihtokieltoon, silloin ei autosta voi kisan aikana repiä sita maksimia, vaan auton ja kuskin kyky säästää renkaita toisi oman lisänsä palapeliin. Juuri tämä teki kisoista pari kautta sitten varsin viihdyttäviä.
Jyrkästi kanssasi eri mieltä, koska silloin renkaan rikkoutumiset erinaisten syiden seurauksina tulevat kasvamaan reilusti. Tämä taas johtuu vääjäämättä Kubican ulosajon tyyppisiin tilanteisiin, jossa vakavat loukkaantumisriskit kasvavat roimasti.

Tottahan toki on selvää, että renkaan valmistajat joutuisivat kehittämään entistä kovempi seoksisia renkaita juurikin sen kestävyyden takia, mutta sekään ei poista sitä tosiasiaa, että useammin vaihdettuna, ne ovat myös turvallisempia.

2. Traction control pois (ensi kaudella tulossa).
Tämä on hyvä sääntö koskien sitä kuskien arvostusta vetomiehinä, ja kannatan sääntöä myös
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Jyrkästi kanssasi eri mieltä, koska silloin renkaan rikkoutumiset erinaisten syiden seurauksina tulevat kasvamaan reilusti. Tämä taas johtuu vääjäämättä Kubican ulosajon tyyppisiin tilanteisiin, jossa vakavat loukkaantumisriskit kasvavat roimasti.

Ai? Kaudella 05 taisi tulla kaksi ulosajoa renkaiden takia (jos en väärin muista). Toinen oli Kimin keskeytys Euroopan GP:n viimeisellä kierroksella. Toinen oli PikkuSchumin mälli Indianapoliksessa, ja se kisahan meni sitten lopulta farssiksi. Mikä taas johtui Michelinin virhearviosta, jota ei annettu korjata.


Tottahan toki on selvää, että renkaan valmistajat joutuisivat kehittämään entistä kovempi seoksisia renkaita juurikin sen kestävyyden takia, mutta sekään ei poista sitä tosiasiaa, että useammin vaihdettuna, ne ovat myös turvallisempia.

Yhden valmistajan ei tarvitse mennä riskirajoilla suorituskyvyn suhteen, joten renkaat joita ei saa vaihtaa voitaisiin tehdä helposti semmoisiksi, ettei mitään ongelmaa kestävyyden kanssa olisi. Toisin sanoen, ei ne renkaat joita saisi vaihtaa olisi sen turvallisempia, niissä vain olisi enemmän pitoa. Ja huonompi pito hidastaisi autoja mutkissa, joten se olisi ainakin teoriassa turvallisempaa.
Ja toisaalta 05 kaudellakin sai vaihtaa turvallisuutta huonontavan renkaan uuteen, joten eiköhän tuo sama sääntö olisi voimassa tulevaisuudessakin, jos ei vaihtoja sääntö tulee takaisin.

Tosin nyt kannattaa ottaa huomioon se, että nykyisillä vermeillä tuo renkaidenpidon huonontaminen, mitä todennäköisimmin huonontaisi jälleen ohitus mahdollisuutta. Aerodynaamistapitoa pitäisi saada pienemmäksi, että lähellä ajaminen olisi helpompaa, ja täten myös ohittaminen mahdollista muutenkin kuin teoriassa - ja tämä siis suht saman tasoisten autojen kesken.

Luistoneston poistumiselle isopeukku ylöspäin täältäkin. Isopeukku alaspäin taas lähtee siitä, että sitä moottorinhallintointi yksiköä, suunnittelee muiden mukana microsoft. Mielenkiinnolla odottelen, milloinka jää ensimmäisellä kuskilla kisa kesken bluescreeniin takia.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Häkällekkään tuskin olisi kummoisesti käynyt, jos olisi ajanut nykymallin formulalla siihen samanlaisen mällin. Katkenneita luita ehkä, mutta hengissä säilymisestä ei todennäköisesti olisi tarvinnut taistella. Jo pelkkä hans-niskatuki olisi auttanut paljon Häkkistä.

Tuli tänään mieleen taas tämä Häkkisen kolari, ja löysimpä seuraavan videon aiheesta http://uk.youtube.com/watch?v=XXhWM8tZE_E&mode=related&search= .

Tuossa etenkin videon loppupuolella näytetty törmäyspätkä vahvistaa epäilyjäni siitä, että pelkkä hans-niskatuki olisi säästänyt Häkkisen paljolta. Pahan näköisesti lyö päänsä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ylen teksti-tv:llä oli juttua F1:n tulevaisuuden näkymistä kun FIA oli julkaissut muutoksia vuodelle 2011. Korostetaan ympäristöystävällisyyttä muuttamalla moottoreita ja polttoaineita. Lisäksi aerodynamiikkaa pyritään samaan sellaiseksi, että ohittaminen helpottuu. Mielenkiintoinen uudistus on myös tuulitunneleiden kielto ja varikkohenkilökunnan rajoitus kisaviikonloppuina.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vittu jess!

Ohituksia F1-radoilla nähdään siis seuraavan kerran jo vuonna 2011. Enää pari tylsähköä kisaa välissä, sitten alkaa tapahtua.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ylen teksti-tv:llä oli juttua F1:n tulevaisuuden näkymistä kun FIA oli julkaissut muutoksia vuodelle 2011. Korostetaan ympäristöystävällisyyttä muuttamalla moottoreita ja polttoaineita. Lisäksi aerodynamiikkaa pyritään samaan sellaiseksi, että ohittaminen helpottuu. Mielenkiintoinen uudistus on myös tuulitunneleiden kielto ja varikkohenkilökunnan rajoitus kisaviikonloppuina.

Eikös tässä jo viime vuonna ollut suunnitteilla, että Takasiipi muutettaisi vuoden parin sisällä "kaksiosaiseksi", eli kummankin takarenkaan takana olisi oma siipi.
Tämän pitäisi helpottaa ohituksia. Saa nähdä tuleeko näin tapahtumaan, tuskin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Vittu jess!

Ohituksia F1-radoilla nähdään siis seuraavan kerran jo vuonna 2011. Enää pari tylsähköä kisaa välissä, sitten alkaa tapahtua.

Eikös tämä menisi sinne ketjuun, jossa kerrotaan näistä vuosi toisensa jälkeen toistuvista uutisista?
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Eikös tässä jo viime vuonna ollut suunnitteilla, että Takasiipi muutettaisi vuoden parin sisällä "kaksiosaiseksi", eli kummankin takarenkaan takana olisi oma siipi.
Tämän pitäisi helpottaa ohituksia. Saa nähdä tuleeko näin tapahtumaan, tuskin.
Siitä on luovuttu.

Ylen uutisessa oli oikein klassinen kömmähdys, mitään muutoksia ei ole vielä julkistettu, vain ehdotuksia.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Aika kovalla riskillä mentiin harjoituksissa, mutta Ferrarit edelleen kärjessä, aivan tasoissa. Alonsolla Montrealin haamut kummittelivat useampaan otteeseen ja Heikillä oli vaikeaa.

Tuolta SpeedTV:n puolelta muuten kommentaattorit spekuleerasivat, että sekä Ferrari että Red Bull Racing ovat lähtemässä tähän supermeininkiin; ensimmäinen hankkii samanlaisen supertietokoneen kuin mitä BMW käyttää ja jälkimmäinen rakentaisi taasen simulaattorin, jossa Hamilton hankki kuolemaa uhmaavan ajotapansa. Lisäksi nämä hauskat veikot (aivan erinomaiset juontajat, muutenkin rautainen lähetys) olivat kuulleet, että tätä epäiltyä Ferrarin työntekijää vastaan (joka oli lomalla Thaimaassa) on olemassa videokuvamateriaalia, joka yhdistää hänet tähän itse tapahtumaan. Samainen jamppa olisi myös yrittänyt värvätä muita työntekijöitä Hondalle; jos tosin selostajat tunsivat miehen henkilökohtaisesti ja kieltäytyivät uskomasta mitään tällaista. Kaveri oli muuten tullut talliin jo 1993, joten pitkä matka meni Maranellossa. Edelleen, nämä nyt ihan kuulopuheena.
 

Jooqeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja KiVa, Jeren käsilaukku & HCM
Näyttää harkkojen perusteella siltä, että Ferrarit ovat saaneet ladoja kiinni. Alonsolla näköjään Montun muistot palaamassa. Ja tietenkin sen Hamiltonin pitää harkoissa vetää pihalle.. miksei kisassa?

Jokatapauksessa erittäin mielenkiintoiset aika-ajot luvassa huomenna.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
.Tuolta SpeedTV:n puolelta muuten...

On muuten paras kanava katsoa F1 kisoja. Selostajat perillä tapahtumista radalla, varikolla ja kulisseissa. Lisäksi älyävät olla hiljaa kun kotisohvalle välitetään kuljettajan ja tiimin välisiä radiokeskusteluja. Harmi kun P-Amerikan kisat oli ilmeisesti FOXilla niin ei siellä päässyt nauttimaan selostajaporukan ammattitaidosta.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Harmi kun P-Amerikan kisat oli ilmeisesti FOXilla niin ei siellä päässyt nauttimaan selostajaporukan ammattitaidosta.


Nuo kisat taisivat mennä NASCARin kanssa päällekkäin, ja kun Amerikoissa ollaan, niin valinta on selvä. Mutta hyvä F1-tiimi kasassa tosiaan; välillä jutut tyyliin "sienistä" ja muista antaa vaikutelman, että koko porukka on pienessä hönössä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nuo kisat taisivat mennä NASCARin kanssa päällekkäin, ja kun Amerikoissa ollaan, niin valinta on selvä.

Ainakin Monacon lähetyksissä muistaakseni puhuivat, että FOXilta tulisi ulos heidän lähetys Montrealista ja Indysta. Kai FOX on joku "emäkanava" tuolle Speed TV:lle. Näin ollen jäätiin Speed TV:n ja TVU:n kanssa vähän rannalle.

Kohta ois sitten aika-ajoa tarjolla. Harmi kun tulee päällekkäin Assenin MotoGP kisan kanssa. Mäkit oli ollu nyt lauantain harkoissa kiirein talli. Aika tasaista tuntuis silti olevan. Liekö Ferrari taas ottaa pari kiekkaa enemmän bensaa ja ruudut 3 ja 4? Mä ainakin lähtisin hakemaan ihan suoraan paalua ja eturiviä, koska Magnyssa lähtösuora on niin lyhyt, että huonommallakin lähdöllä (Ferrari ei ihan pärjää McLareneilla startissa) voi pysyä kärjessä ennen ekaa mutkaa.
 

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
Voi, voi. Ei riitä Kimillä ajotaidot haastamaan tallikaveria eikä McLarenin kuskeja. Ferrari nopeampi tällä radalla kuin Mäkki, mutta silti Hamilton edessä ja olisi ollut Alonsokin ilman moottoririkkoa. Kimin tulevaisuus formuloissa näyttää aika synkältä...
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Taas tuli tukkaan Massalta, mikä ei ole kovin hyvä asia. Nyt pitäisi kilpailussa pystyä näyttämään todelliset taidot.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös