Mainos

F1-ketju

  • 663 927
  • 5 069

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Räikkönen takoo Massaa hulluna kiinni, saa nähdä riittääkö. Paska startti saattoi tosiaan maksaa sen palkintopallisijan ja pisteitä.
 

miklis

Jäsen
Räikkönen takoo Massaa hulluna kiinni, saa nähdä riittääkö. Paska startti saattoi tosiaan maksaa sen palkintopallisijan ja pisteitä.

Eläpä vielä hurraa. Formula1.com tietää kertoa, että Räikkönen olisi lähtenyt kisaan kovemmilla renkailla ja pääsisi viimeisellä satsilla ajamaan pehmeillä muiden kovia kumeja vastaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nyt Kimin stopin jälkeen on hyvä katsoa Ferrareiden välisiä kierrosaikoja, siinä ois Kimin sauma uusilla renkailla. Hyvässä vauhdissa oli, kisan nopeinkierros ja jatkuvasti nopeampi kuin Massa ennen stoppia.

E: EI ihan riittänyt.
 
On ehkä turhan aikaista vielä sanoa mutta sanompa silti.

Kun tuota McLaren voittokulkua tässä on saatu nyt seurata, niin tulee kummasti mieleen muutaman vuoden takainen Ferrarin hallinta F1:ssä, eikös silloinkin melkein kisassa kun kisassa ollut johtavan tallin kummatkin kuljettajat jatkuvasti palkintopallilla? =)
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Menipä Nicon hieno kisa ja kuudes sija hukkaan konerikon myötä. Harmi. Täten Vettelillä mahdollisuus saada pojoja ekassa kisassaan.

E: Hamilton, Alonso, Massa, Kimi, Heikki. Siinä viiden kärki. Heikiltä hieno kisa ja hyvin pisteitä. Paras mahdollinen tulos tuolla autolla. Oisko Rellu jo vauhdeissa kolmanneksi nopein talli? Hamiltonin johto nyt 10 pistettä.
 

Hyttynen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Kyllä on ollut McLarenien hallintaa taas tämä kisa. On ne kovia. Ja kauniita. Varsinkin Hamilton. Ja etenkin Alonso. Hyvä, hyvä.

Ja Vettelkin näyttäisi olevan pääsemässä pisteille. Taitavaa porukkaa tulossa mukaan sirkukseen parin vuoden sisällä.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Nyt tosiaan harmittaa tuo Kimin huono startti kovemmilla renkailla, liekö siinä syy. Vaikutti lopussa kilpailukykyiseltä. Heikki sentään alkaa heräillä. Noin muuten Montrealiin verrattuna aika paska kisa, aivan erityinen miinus luokattomasta, tylsästä ohjaustyöskentelystä.
 

Turnipsi

Jäsen
Tulipa taas tuhlattua pari tuntia formuloiden parissa. Seuraavaan kisaan voikin sitten laittaa vetoa 3 parhaan sijoituksesta. Se on helppoa: katsoo vain aika-ajojen tuloksen ja niiden mukaan pistää äijää listaan.

Mennyt niin tylsäksi ja turhaksi tämä formula kärkiautojen osalta, että ei jaksa enää seurata. Koko kisassa oli yksi tiukka tilanne kärjen osalta; se kun Alonso pääsi Hamiltonin rinnalle pääsuoralla. Muuten täyttä jonossa ajelua, jota edes varikkokäynnit ei pahemmin muuttanut. Tylsää, tylsää, TYLSÄÄ.

Onneksi sentään Hamilton pesi Alonson. Tulevan viikon Alonsopurkautumisia odotellessa..
 

Kaivanto

Jäsen
Seuraavaan kisaan voikin sitten laittaa vetoa 3 parhaan sijoituksesta. Se on helppoa: katsoo vain aika-ajojen tuloksen ja niiden mukaan pistää äijää listaan.

Juurihan edellisessä kisassa kärkikolmikko lähti ruuduista 1,3 ja 19 ja supertriplan kerroin oli 13 294,89. Tylsä laji toki, ei siinä mitään.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
On se hienoa katsoa tuota Hamiltonin jyräämistä. Joku piti Schumacherin ennätyksiä lyömättöminä, mutta tällä hetkellä ei tunnu yhtään siltä. Toki matka on vielä pitkä, mutta voisin lyödä vetoa siitä, että Hamilton rikkoo ensimmäisenä 100 voiton rajapyykin.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Kimiltä kauden paras kisa, jos Melbourne jätetään pois laskuista. Mielestäni Kimillä oli loistava taktiikka kisaan, mutta se suli aika totaalisesti startissa. En tiedä nukkuiko Kimi taas viivalla, vai oliko yhtälö kovat renkaat + painava auto + likainen puoli = huono startti. Kuitenkin startin epäonnistumisen kruunasi totaalisesti, kun Kimi jäi Heidin taakse pussiin, eikä voinut tehdä muuta kuin painaa jarrua, jolloin "The Hard" tykitti ulkokautta ohi. Jos Kimi olisi pystynyt pitämään paikkansa "The Hardilta" suojassa, niin luulen että olisi päässyt haastamaan jopa Mclarenit tosissaan. Sen verta vakuuttavaa Kimin vauhti kuitenkin oli ekan stopin jälkeen. Ja olisi ollut ihan mielenkiintoista nähdä, millaista vauhtia Kimi olisi mennyt viimeisellä stintillä, ilman Massa nimistä ajonopeudenrajoitinta edessään.

Kaiken kaikkiaan Kimin kannalta lupauksia herättävä kisa. Vaikka mestaruus meni ohisuun jo aikapäivää sitten, niin nyt alkaa näyttämään siltä, että tallikaveri alkaa jäämään jalkoihin, ja Mclarenienkin haastaminen onnistuu kaiken mennessä nappiin.

Noista Schumin ennätyksistä, ja siitä että Hamilton rikkoo ne, on turhan aikaista puhua. Ne on kuitenkin niin käsittämättömän kovia ennätyksiä, edes puolivuosikymmentä nykyisellä tasolla ajamista, ei nosta Hamiltonia edes lähelle noita ennätyksiä.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
niin nyt alkaa näyttämään siltä, että tallikaveri alkaa jäämään jalkoihin

Nyt mulla on mennyt jotain ohi sillä eikös Massa ollut kolmas (myös aika-ajoissa nopeampi) ja Kimi neljäs? Räikkönen ehti jo arvostelemaan autonsa starttijärjestelmää, entä jos Massalla oli autossa jotain ongelmia? Oliko mahdollisesti pressissä jotain, jäi näkemättä / kuulematta?

Koska omat ajatukseni mr. Räikkösestä ovat tulleet aikaisempien vuosien saatossa jo aika selväksi, jätetään taas avautuminen vähemmälle. Mutta yhden kysymyksen heitän palstan kirjoittajille: näyttäkää vuosien varrelta formula ykkösistä joku toinen huipputallin kuski, joka useaan otteeseen on haastatteluissa toivonut muille kärjessä ajaville epäonnea tuleviin kisoihin sen sijaan, että olisi vaatinut omiltaan lisää työtä ja testiä, jotta ero kärkeen saataisiin ajamalla kurottua? Enpä muista erään saksalaisenkaan vaikealla hetkellä koskaan puhuneen muiden epäonnen mahdollisuudesta, vaan kyllä nousu takaisin voittajaksi on aina lähtenyt oman kaluston kehityksestä ja sitä kautta paineen lisäämisestä vastustajia kohtaan. Työtä, työtä, työtä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Nyt mulla on mennyt jotain ohi sillä eikös Massa ollut kolmas (myös aika-ajoissa nopeampi) ja Kimi neljäs? Räikkönen ehti jo arvostelemaan autonsa starttijärjestelmää, entä jos Massalla oli autossa jotain ongelmia? Oliko mahdollisesti pressissä jotain, jäi näkemättä / kuulematta?

Massa oli kisassa selvästi hitaampi, vaikka tulikin ennen Kimiä maaliin. Näillä nyky mopoilla kun ei ohi pääse, niin ei pääse. Turha siinä on kierrellä ja kaarella, kun paskat on housussa, ja tällä tarkoitin aivan päin vittua tehtyjä sääntömuutoksia.
Ja tuon Räikkösen vinettämisen starttijärjestelämästä voi jättää ihan omaan arvoonsa, ihan hyvin se tallikaveri näkyy sillä pääsevän liikkelle, joten syytä voi etsiä vain ja ainoastaan ratin ja penkin välistä.
Ja mitä tulee aika-ajoihin, niin taas vaihteeksi Kimin piti ajaa jostain syystä isommalla bensalastilla, ja sitä eroa kun oli aika-ajoissa vain vähän reilun kymmenyksen, niin sen vielä selittää helposti tuolla bensamäärän erolla. Olisipa kiva nähdä joskus Massa Kimiä painavammalla autolla aika-ajoissa, saisi vähän oikeampaa vertailua äijien tasosta.

Elikkä kyllä, Massa tuli ennen Kimiä maaliin, mutta oli MINUSTA kisassa selvästi Kimiä hampaattomampi.

EDIT: On se muuten helvetin hienoa, että jotkut poimivat noista viesteistä vain muutaman sanan, ja sitten kommentoivat sitä. Ihan kuin kokonaisen lauseen, tai ehkä jopa useamman lauseen sisäistäminen olisi liian vaikeaa. Puhumattakaan siitä, että koko aiempi viesti pitäisi ymmärtää, ja nähdä jopa yhteys sen, ja näiden muutamien sanojen kanssa, jotka on siihen omaan lainaukseen poimittu.
Mutta kukin toki runkkaa tyylillään.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Räikkösellä ei tosiaan nyt mestaruuteen taida olla asiaa tällä kaudella, mutta tallikaveri on silti pisteissä pestävissä varmasti vielä. Siihen myös uskon. Se olisi jo saavutus kuitenkin, koska Massalla on useamman vuoden kokemus Ferrarilta, Räikkönen taas on tulokas tallissa. Se pitää muistaa.

Jos miehen annetaan rauhassa kehittyä tallissa, niin parin seuraavan kauden aikana voi olla toinen ääni kellossa. Taitaa vaan formulamaailmassa olla vähän sellainen nyt heti ja kaikki tänne meininki nykyisin.

Ei se Schumikaan mestaruuksia Ferrarilla samantien taikonut, joskin nousu taisi samantien tulla.
 

Jooqeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja KiVa, Jeren käsilaukku & HCM
Bravo Kimi! Loistava startti jälleen.. Sinne meni viimeisetkin haaveet mestaruudesta.

Kovalaiselta paras kisa tällä kaudella. Loistavaa, virheetöntä ajoa. Jos kaveria ollaan vielä Williamsille tunkemassa, niin ihmetyttää. Fisico jäi myös hienosti taakseen, kaiken lisäksi teki ajovirheen. Hyvältä näyttää Heikin kannalta.

Hamiltonista puhuessa adjektiivit loppuvat kesken. Onko se nyt ihan varmaa, että kaveri ajaa vasta tulokaskauttaan?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hamiltonista puhuessa adjektiivit loppuvat kesken. Onko se nyt ihan varmaa, että kaveri ajaa vasta tulokaskauttaan?

Eniten minä ainakin ihastelen kaverin varmuutta. Ei virheitä kisoissa paineen alaisena, starteissa pitää asemat tai nousee, tasaisia kierrosaikoja jne jne. Lisäksi on nopeampi kuin Alonso, joka on sortunut myös muutamiin ajovirheisiin kisoissa.

Mahtaa Lewisistä tuntua upealta kun älähti, että olisi alussa ollut hieman kakkosmies tallissa. Nyt tasavertaisessa kohtelussa (taktiikat ym) hän on noussut nopeimmaksi kuljettajaksi.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Oli todella hieno kisaviikonloppu Kovalaiselta, ensin hyvät aika-ajot sitten kisassa viides ja kaupan päälle vielä räkän ohitus ja kisan johto.

Toivotaan nyt ettei Heikkiä kaupata mihinkään Williamsille. Tosin tuskin kukaan näiden näyttöjen jälkeen enää haluaakaan kapitella.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Mestaruusmahdollisuudet ovat Kimiltä menneet, eikä Ferrari tallinakaan ole tallimestaruustaistelussa kovin vahvoilla. USA:n GP oli kuitenkin lupauksia antava loppukautta ajatellen, nopeus olisi pitkästä aikaa löytymässä. Vielä etenkin startissa on paljon tekemistä ja varmasti siihen kiinnitetään huomiota tämän viikon testeissä. Ferrarilla kannattaa varmasti myös taktiikoita kokonaisuudessaan, sillä tuo Kimin muita raskaammalla kisaan -taktiikka ei selvästikään toimi. Kevyemmällä autolla starttikin varmasti helpottuisi ainakin jonkin verran.

Loppukautta ajatellen Kimin kannattaa nyt keskittyä yksittäisiin kisoihin. Veikkaisin, että muutama voitto on mahdollista vielä nähdä Kimin ajamana tällä kaudella, jos USA:n GP:n tapahtumista jotain johtopäätöksiä voisi vetää. Starttia lukuun ottamatta USA:n GP oli ihan hyvä suoritus Kimiltä. Startti tosin maksoi kolmannen sijan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ferrarilla kannattaa varmasti myös taktiikoita kokonaisuudessaan, sillä tuo Kimin muita raskaammalla kisaan -taktiikka ei selvästikään toimi. Kevyemmällä autolla starttikin varmasti helpottuisi ainakin jonkin verran.

Samaa mieltä. Kannattaisi varmaankin kokeilla kevyempää autoa ja hakea niitä eturivin paikkoja. Kuitenkin nyt Indyssä vauhti riitti kärjen vauhtiin kun autoissa (Ferrar&McLaren) oli suunnilleen samat bensat ja renkaat. Lisäksi nykyään ei taida hirveästi olla eroa siinäkään meneekö myöhemmin varikolle kuin toinen ja sitä kautta pyrkisi ohi kevyemmällä autolla ajamalla pari nopeaa kierrosta ennen stoppia ja tehdä ns. schumit. Etenkin pehmeimmillä seoksilla (soft ja super soft) pääsee heti jo todella hyvää kyytiä pari ensimmäistä kierrosta vaikka olisi tankannut juuri.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kimin taistelu tämän vuoden mestaruudesta alkaa olla vääjäämättä ohi. Ero Hamiltoniin kasvoi jo 26 pisteeseen, kun enää 10 kilpailua on jäljellä. Nykyisellä pistelaskulla, joka painottaa aivan liikaa luotettavuutta ja liian vähän voittoja, tuota eroa ei enää ajamalla saa kiinni vaan siihen vaaditaan keskeytyksiä. Hamiltonin pitäisi keskeyttää pari kertaa loppukauden aikana ennen kuin Kimi pääsisi edes varsinaisesti mestaruustaistoon mukaan. Eikä sekään vielä riitä, nimittäin Alonsonkin 16 pisteen etumatkan kiinnikurominen melkein vaatii apua keskeytyksien muodossa.

Toisaalta ovathan McLarenit ennenkin hajonneet, joskin valitettavan usein juuri suomalaisten alla. Tällä hetkellä McLaren on erittäin luotettava ja vieläpä nopeampi kuin Ferrari, joten todellisia ihmeitä saa tapahtua, mikäli Kimi vielä nousee tällä kaudella mestariksi.

Ferrari häviää edelleen nopeudessa McLarenille, joskin Ferrari on saanut kurottua jonkin verran eroa kiinni parissa viime kisassa siitä mitä se oli esimerkiksi vielä Monacossa. Toisaalta aika paljon näiden kahden tallin voimasuhteet vaihtelevat myös radan profiilin mukaan. McLaren on selvästi edellä hitaissa mutkissa ja olivat esimerkiksi USA:ssa syheröisellä keskisektorilla Ferraria nopeampia. McLaren onkin ottanut USA:n lisäksi voitot tällä kaudella Malesiasta, Monacosta, Kanadasta eli radoilta, joissa on paljon hitaita mutkia. Ferrari taas on ollut vahva nopeissa mutkissa ja ottanut voitot Australiasta, Bahrainista ja Espanjasta, joissa ei montaa hidasta mutkaa esiinny.

Ferrarin ongelmat starteissa eivät ole tätä taustaa vasten mitenkään ihmeellisiä. Ferrari ei yksinkertaisesti kiihdy starteissa ja hitaista mutkista ulos tultaessa samaan malliin kuin McLaren, ongelmia lienee siis luistoneston sekä vaihteiston kanssa.

On myös mielenkiintoista, että Kimillä on ollut huomattavasti enemmän ongelmia starteissa kuin Massalla. Kimi jäi myös USA:ssa syheröisellä keskiosuudella ratkaisevasti eikä päässyt pitkälle pääsuoralle imuun. Luultavasti McLarenilla ja Ferrarilla on tältä osin sen verran erilaiset vehkeet käytössä ettei Kimi saa kaikkea Ferrarista irti. Lähtöjärjestelmään Kimi toivoi parannusta, joten eiköhän ongelmaan ole odotettavissa parannusta lähiaikoina ja varmasti pikkuhiljaa saadaan auto paremmin Kimin käteen sopivaksi.


Taas nähtiin mitä itseluottamus tekee, Heikki sai Kanadasta rutkasti itseluottamusta ja oli aivan uusi mies. Kauden mittaan Heikki varmasti nöyryyttää Fisicoa monet kerrat ja uskoisin, että nousee vielä palkintopallille, eikä voittokaan ole täysin poissuljettua jos Rellu saa kehitystyön kunnolla käyntiin.

On muuten aivan uskomatonta, miten Suomesta voi tulla huippukuskeja toisensa perään. Tällä hetkellä F1 kymmenen parhaan kuljettajan joukossa on peräti kolme suomalaista! Mikä on se suomalaisten kuljettajien salaisuus? Pieni kansa eikä moottoriurheilun harrastajiakaan nyt loppupeleissä taida kovin paljon olla, mutta silti huippukuskeja löytyy. Tietenkin perinteitä löytyy ja suomalaiset ovat tottuneet menestymään. Jopa siinä määrin, ettei näille suomalaisille huippukuskeille osata antaa sitä arvostusta, minkä he ansaitsevat. Jonain päivänä suomalaiset heräävät todellisuuteen, kun huipulla ei olekaan enää suomalaista väriä. Toivotaan, ettei tuo hetki ole vielä kovin lähellä.

Joku paremmin pikkuluokkia seuraava voisi kertoa, onko näköpiirissä uusi suomalainen huippukuski? Tie kuninkuusluokkaan on aina pitkä ja kivinen, mutta toisaalta Kimi, Heikki ja Nico pysyvät huipulla varmasti vielä vuosia eli sikäli uudella suomalaisella ei ole vielä kiire.

Nicon kansallisuudesta näytti olevan keskeustelua tuossa aiemmin. Itse en osaa oikein pitää Nicoa suomalaisena, hän on minulle puoliksi suomalainen. Toki hänelle menestystä toivoo, muttei kuitenkaan samaan tapaan kuin Heikille tai Kimille. Esimerkiksi Nicon joutuessa keskeyttämään USA:ssa 5 kierrosta ennen maalia, harmitti että hieno kisa päättyi hänen kohdaltaan sillä tavalla. Mutta jos kyseessä olisi ollut Kimi tai Heikki olisi kirosanoja lennellyt oikein huolella. Yhtä kaikki erinomainen kuski kyseessä ja mahdollisuudet on pitkälle, pitäisi kuitenkin päästä Williamsilta johonkin suurempaan talliin.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Joku paremmin pikkuluokkia seuraava voisi kertoa, onko näköpiirissä uusi suomalainen huippukuski?

Tässä yksi erinomainen ehdokas...

Juho Annala

Ensi kaudeksi GP2 luokkaan ja sitten ykkösiin 2009 tai 2010? Pari vuotta sitten Annala hallitsi Pohjoismaiden Formula Fordeja Reima Södermannin tallissa, 2005-2006 Brittien F3:ssa (se sama sarja jota Mikat Salo ja Häkkinen hallitsivat kaudella 1990) loppupisteissä sijat kuusi ja kolme. Tämän kauden Annala ajaa uutta Formula Masters sarjaa, jota pidetään ns. "kolmosluokkana" heti F1 ja GP2 sarjojen jälkeen. Masters sarjan autot ovat tekniikalta samanlaisia mitä F3:set. Kisat ajetaan WTCC:n (vakioautojen MM) osakilpailujen yhteydessä ja Eurosport televisioi kaikki kisat suorina lähetyksinä joten ei kun kaikki katsomaan Annalan otteita : )

Kolmen osakilpailun (kuusi lähtöä) jälkeen Annala on pisteissä seitsemäntenä, parhaana saavutuksena toinen sija Paun katuradalta.

Mielenkiintoinen artikkeli muutaman vuoden takaa...
http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=703309

Heh, tämä osui silmään viisi sekuntia sen jälkeen kun olin yllä olevan tekstin kirjoittanut...
http://plaza.fi/stadion/moottoriurheilu/f1/f1-ekstrat/juho-annalasta-seuraava-suomalainen-f1-kuski
 
Viimeksi muokattu:

Boris

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiigaEura
Joku paremmin pikkuluokkia seuraava voisi kertoa, onko näköpiirissä uusi suomalainen huippukuski?

Markus Niemelä saa ainakin syksyllä testata Super Agurin F1-autoa. Niemelä ajaa Formula Renaultilla Euroopan ja Aasian sarjoja, eikä mitenkään dominoi, mutta ei kai F1-testiä ihan turistille anneta? Itselläni ei ole kauhean hyvää näppituntumaa Niemelän mahdollisuuksiin ponkaista vielä ylöspäin, ja jotenkin tuntuu kovin absurdilta ajatus raumalaisesta F1-kuskista...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös