Kimin taistelu tämän vuoden mestaruudesta alkaa olla vääjäämättä ohi. Ero Hamiltoniin kasvoi jo 26 pisteeseen, kun enää 10 kilpailua on jäljellä. Nykyisellä pistelaskulla, joka painottaa aivan liikaa luotettavuutta ja liian vähän voittoja, tuota eroa ei enää ajamalla saa kiinni vaan siihen vaaditaan keskeytyksiä. Hamiltonin pitäisi keskeyttää pari kertaa loppukauden aikana ennen kuin Kimi pääsisi edes varsinaisesti mestaruustaistoon mukaan. Eikä sekään vielä riitä, nimittäin Alonsonkin 16 pisteen etumatkan kiinnikurominen melkein vaatii apua keskeytyksien muodossa.
Toisaalta ovathan McLarenit ennenkin hajonneet, joskin valitettavan usein juuri suomalaisten alla. Tällä hetkellä McLaren on erittäin luotettava ja vieläpä nopeampi kuin Ferrari, joten todellisia ihmeitä saa tapahtua, mikäli Kimi vielä nousee tällä kaudella mestariksi.
Ferrari häviää edelleen nopeudessa McLarenille, joskin Ferrari on saanut kurottua jonkin verran eroa kiinni parissa viime kisassa siitä mitä se oli esimerkiksi vielä Monacossa. Toisaalta aika paljon näiden kahden tallin voimasuhteet vaihtelevat myös radan profiilin mukaan. McLaren on selvästi edellä hitaissa mutkissa ja olivat esimerkiksi USA:ssa syheröisellä keskisektorilla Ferraria nopeampia. McLaren onkin ottanut USA:n lisäksi voitot tällä kaudella Malesiasta, Monacosta, Kanadasta eli radoilta, joissa on paljon hitaita mutkia. Ferrari taas on ollut vahva nopeissa mutkissa ja ottanut voitot Australiasta, Bahrainista ja Espanjasta, joissa ei montaa hidasta mutkaa esiinny.
Ferrarin ongelmat starteissa eivät ole tätä taustaa vasten mitenkään ihmeellisiä. Ferrari ei yksinkertaisesti kiihdy starteissa ja hitaista mutkista ulos tultaessa samaan malliin kuin McLaren, ongelmia lienee siis luistoneston sekä vaihteiston kanssa.
On myös mielenkiintoista, että Kimillä on ollut huomattavasti enemmän ongelmia starteissa kuin Massalla. Kimi jäi myös USA:ssa syheröisellä keskiosuudella ratkaisevasti eikä päässyt pitkälle pääsuoralle imuun. Luultavasti McLarenilla ja Ferrarilla on tältä osin sen verran erilaiset vehkeet käytössä ettei Kimi saa kaikkea Ferrarista irti. Lähtöjärjestelmään Kimi toivoi parannusta, joten eiköhän ongelmaan ole odotettavissa parannusta lähiaikoina ja varmasti pikkuhiljaa saadaan auto paremmin Kimin käteen sopivaksi.
Taas nähtiin mitä itseluottamus tekee, Heikki sai Kanadasta rutkasti itseluottamusta ja oli aivan uusi mies. Kauden mittaan Heikki varmasti nöyryyttää Fisicoa monet kerrat ja uskoisin, että nousee vielä palkintopallille, eikä voittokaan ole täysin poissuljettua jos Rellu saa kehitystyön kunnolla käyntiin.
On muuten aivan uskomatonta, miten Suomesta voi tulla huippukuskeja toisensa perään. Tällä hetkellä F1 kymmenen parhaan kuljettajan joukossa on peräti kolme suomalaista! Mikä on se suomalaisten kuljettajien salaisuus? Pieni kansa eikä moottoriurheilun harrastajiakaan nyt loppupeleissä taida kovin paljon olla, mutta silti huippukuskeja löytyy. Tietenkin perinteitä löytyy ja suomalaiset ovat tottuneet menestymään. Jopa siinä määrin, ettei näille suomalaisille huippukuskeille osata antaa sitä arvostusta, minkä he ansaitsevat. Jonain päivänä suomalaiset heräävät todellisuuteen, kun huipulla ei olekaan enää suomalaista väriä. Toivotaan, ettei tuo hetki ole vielä kovin lähellä.
Joku paremmin pikkuluokkia seuraava voisi kertoa, onko näköpiirissä uusi suomalainen huippukuski? Tie kuninkuusluokkaan on aina pitkä ja kivinen, mutta toisaalta Kimi, Heikki ja Nico pysyvät huipulla varmasti vielä vuosia eli sikäli uudella suomalaisella ei ole vielä kiire.
Nicon kansallisuudesta näytti olevan keskeustelua tuossa aiemmin. Itse en osaa oikein pitää Nicoa suomalaisena, hän on minulle puoliksi suomalainen. Toki hänelle menestystä toivoo, muttei kuitenkaan samaan tapaan kuin Heikille tai Kimille. Esimerkiksi Nicon joutuessa keskeyttämään USA:ssa 5 kierrosta ennen maalia, harmitti että hieno kisa päättyi hänen kohdaltaan sillä tavalla. Mutta jos kyseessä olisi ollut Kimi tai Heikki olisi kirosanoja lennellyt oikein huolella. Yhtä kaikki erinomainen kuski kyseessä ja mahdollisuudet on pitkälle, pitäisi kuitenkin päästä Williamsilta johonkin suurempaan talliin.