F1-ketju

  • 661 777
  • 5 107

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Niilo kirjoitti:
Ei kai Fernandoa ala kaduttaa että teki sopimuksen yhteen MM-sarjan menneistä tähdistä.

Samanlaisia juttujahan liikkui Montoyasta, kun hän (samalla tavalla kuin Alonso) allekirjoitti sopimuksen hyvissä ajoin, jonka jälkeen McLaren konttaisikin oikein kunnolla.

Ei tuo mikään yllätys olisi jos katumapäälle on tullut; ei minunkaan olisi vaikea päättää kummassa tallissa haluaisin ensi kaudella ajaa: McLarenilla vai Renaultilla. Mutta en oikein usko, että McLaren olisi sopimukseen sallinut jonkinlaisen ulosostopykälän laittaa ja jos sitä ei ole, ei Alonso lähde mihinkään. Rahasta ei McLarenilla varmasti ole pulaa ja suurtalli tuskin suostuu lähtemään kauteen kuljettajakaksikolla Hamilton-de la Rosa.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
repe_joke kirjoitti:
Jostain olen lukenut, että talli ei kutsunut Mikaa tuossa kisassa ollenkaan. Vaan ilmoitti Mikalle radiossa jotain ihan normaalia kisaan liittyvää asiaa, ja Mika tuli varikolle kun kuuli väärin.
Jutussa jatkettiin vielä sen verran, että Mika kuuli väärin, koska hänen kuulonsa heikentyi merkittävästi siinä surullisen kuuluisassa kolarissa jossa melkein henkikin meni.

Jos en ihan väärin muista, niin taisi olla Ron Dennisin suusta tuo juttu. Ihan varmaksi en mene vannomaan, että olisi Dennisin kertomaa.

Legendan mukaan Mikalle sanottiin: Mika lap XXXX, save tires!

Mika kuuli/ymmärsi/tajusi asian: Mika lap XXXX, change tires!

ja tuli siis liian aikaisin varikolle. Mikä on sitten totta, sen tietänee vain Ron Dennis, mutta mieshän selitti tätä tapahtumaa nimenomaan siten, että Mika kuuli väärin.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
IS-veikkaaja kertoo seuraavaa.

Ferrari on maksanut Kimille about vuoden päivät 500 000$ kuukaudessa, siitä että mies ei lähde toiseen talliin.
Tällä Ferrari on halunnut varmistaa, että tallissa ajaa ainakin yksi huippukuljettaja, jos Schumi päättää lopettaa.

Briatore kuitenkin yrittää saada Kimi talliinsa, lupaamalla hänelle selvän ykköskuskin paikan, ja väittämällä Renaultin V8 moottorin olevan selvästi parempi, kuin Ferrarin vastaavan.

Mikäli tuo väite palkanmaksusta jo nyt pitää paikkansa, niin Kimi ajaa ensi kaudella Ferrarilla riippumatta siitä, mitä Schumi tekee.

Montoyasta lehti taas kirjoittaa sen verran, että Dennis olisi halunnut pitää miehen tallissa kauden loppuun asti. Mutta kun Mercedeksen pääjohtaja Dieter Zetsche oli vaatinut Montoyan potkuja, niin Denniksen oli pakko myöntyä siihen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ja kyllähän se sieltä viimein tulikin

FIA kieltää BMW:n pystysiivekkeet


Kansainvälinen autoliitto FIA on kieltänyt Saksan GP:stä lähtien formula ykkösten BMW-Sauber-autojen Ranskan GP:ssä käyttämien pystysuuntaisten siivekkeiden käytön, kertoo Autosport.com.

FIA on huolissaan siitä, että pystysiivekkeet rajoittavat kuljettajan näkökenttää, joten turvallisuussyihin vedoten kaikenlaiset keulaan sijoitetut pystysiivekkeet kielletään, ellei talli pysty selvästi osoittamaan, ettei niistä ole haittaa näkyvyydelle.

FIA:n päätös on linjassa aikaisempien samanlaisten kieltojen kanssa. Edellinen kielto koettiin Monacossa 2001, jolloin Arrows esitteli ajokin, jossa oli pystysuuntainen siipi auton etuosassa, ja Jordanilla oli T:n mallinen siipi aivan kuljettajan edessä.


Yllättävän kauanhan se kestikin ennen kuin FIA tuli ja näytti kuka käskee, tai mistä se kana pissii
 
Noita BMW:n siivekkeitä tuli myöskin ihmeteltyä Ranskan gp:ssä. Kamalan näköisiä ainakin jos ei muuta.
Tämän päivän iltalehdessä oli juttua Räikkösestä: Planet-f1.com sivuston mukaan varikolla huhutaan Ferrarin maksaneen Räikköselle keväällä 4,4 miljoonaa dollaria, jotta suomalainen ajaisi ensi kauden italialaistallissa. Sivustojen mukaan Räikkösen on kuitenkin mahdollista vaihtaa tallia, jos hän tai hänen uusi työnantajansa maksaa summan takaisin heinäkuun loppuun mennessä. Planet-fi.comin mukaan Renault valmis maksamaan kyseisen summan, jotta Räikkönen ajaisi ensi kaudella Renaultilla.
-Olemme valmiita maksamaan markkinahinnan hyvästä kuljettajasta. Räikkönen on prioriteettimme ensi kaudelle, ja olemme keskustelleet hänen kanssaan sopimuksesta, Planet-f1.com kertoi Renault'n presidentti Alain Dassas'n sanoneen.

Mieluiten itse näkisin Räikkösen ensi kaudella Ferrarilla ja Kovalaisen Renaultilla. Räikkösen päätös riippuu varmaan aika paljon mitä Schumacher tekee. Tuskin suostuu kakkoskuskiksi talliin. Ja luultavasti Renault hakee kuitenkin huippukuskia talliinsa. Kovalaisen uran jatko riippunee myös siitä mitä Briatore tekee. Toivottavasti kuitenkin pääsee ensi kaudeksi ajamaan kilpaa. Esim. Red Bull Racingiin. Jos ei muuta niin on sillä tallilla ainakin rahaa ja rata-alueen hienoin koju, ja oma lähes itsenäinen sanomalehti...
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
tintti83 kirjoitti:
Noita BMW:n siivekkeitä tuli myöskin ihmeteltyä Ranskan gp:ssä. Kamalan näköisiä ainakin jos ei muuta.
Tämän päivän iltalehdessä oli juttua Räikkösestä: Planet-f1.com sivuston mukaan varikolla huhutaan Ferrarin maksaneen Räikköselle keväällä 4,4 miljoonaa dollaria, jotta suomalainen ajaisi ensi kauden italialaistallissa. Sivustojen mukaan Räikkösen on kuitenkin mahdollista vaihtaa tallia, jos hän tai hänen uusi työnantajansa maksaa summan takaisin heinäkuun loppuun mennessä. Planet-fi.comin mukaan Renault valmis maksamaan kyseisen summan, jotta Räikkönen ajaisi ensi kaudella Renaultilla.
-Olemme valmiita maksamaan markkinahinnan hyvästä kuljettajasta. Räikkönen on prioriteettimme ensi kaudelle, ja olemme keskustelleet hänen kanssaan sopimuksesta, Planet-f1.com kertoi Renault'n presidentti Alain Dassas'n sanoneen.

Mieluiten itse näkisin Räikkösen ensi kaudella Ferrarilla ja Kovalaisen Renaultilla. Räikkösen päätös riippuu varmaan aika paljon mitä Schumacher tekee. Tuskin suostuu kakkoskuskiksi talliin. Ja luultavasti Renault hakee kuitenkin huippukuskia talliinsa. Kovalaisen uran jatko riippunee myös siitä mitä Briatore tekee. Toivottavasti kuitenkin pääsee ensi kaudeksi ajamaan kilpaa. Esim. Red Bull Racingiin. Jos ei muuta niin on sillä tallilla ainakin rahaa ja rata-alueen hienoin koju, ja oma lähes itsenäinen sanomalehti...

Nythän FIA kielsi nuo BMW:n siivekkeet joten asia on sillä sipuli. Itse veikkaan että Schumacher jatkaa, mies on todella motivoitunut ja ajotaidot ovat vielä hyvin tallella. Räikkönen menee näin ollen Renaultille ja Kovalainen juomaan energiajuomia. Ei huono vaihtoehto Kovalaiselle. Red Bullin auton kun suunnittelee ensi kaudelle itse Adrian Newey. Toisaalta olisi ollut hienoa nähdä Der Meister ja Räkä samassa tallissa. Oltaisiin Räkää niistetty oikein huolella sitten ;)
 
Speedye kirjoitti:
Itse veikkaan että Schumacher jatkaa, mies on todella motivoitunut ja ajotaidot ovat vielä hyvin tallella. Räikkönen menee näin ollen Renaultille ja Kovalainen juomaan energiajuomia.

IS-Veikkaaja 26.7 väittää, että Ferrari olisi jo maksanut Kimille palkkaa siitä, että ajaa ensi kaudella punaista pirssiä! Kuulemma 400.000 eugenia/kk, vaikka mies ei oo vielä muutaku nähny Ferrarin perävalot tällä kaudella. Yhteensä Kimi olisi siis saanut n. 5 milliä tähän mennessä Ferrarilta...on muuten kovempi liksa, paikkansa pitäessään, kuin tallin tämän hetkisellä kuljettajalla Felipe Massalla, joka ihan oikeasti ajaa tällä kaudella Ferraria.

Linkki uutiseen:http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1209040

Tiedä sitten, kuinka paljon perää näissä jutuissa on?!?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
TheManager kirjoitti:
Iltasanomat 26.7 väittää, että Ferrari olisi jo maksanut Kimille palkkaa siitä, että ajaa ensi kaudella punaista pirssiä! Kuulemma 400.000 eugenia/kk, vaikka mies ei oo vielä muutaku nähny Ferrarin perävalot tällä kaudella. Yhteensä Kimi olisi siis saanut n. 5 milliä tähän mennessä Ferrarilta...on muuten kovempi liksa, paikkansa pitäessään, kuin tallin tämän hetkisellä kuljettajalla Felipe Massalla, joka ihan oikeasti ajaa tällä kaudella Ferraria.

Linkki uutiseen:http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1209040

Tiedä sitten, kuinka paljon perää näissä iltiksien jutuissa on?!?

Näitä huhuja on ollut niin paljon etten usko niihin pätkääkään. Lisäksi Ilta-sanomat repii juttunsa usein jostain sensaatiolehdistä tyyliin The Sun joten ei kannata tähän lähteeseen hirveästi luottaa. Ferrarilla on mielestäni pullat hyvin uunissa. Jos Schumacher jatkaa menee hyvin ja jos Schumacher ei jatka niin Räikkönen tulee talliin(vaikka en hänestä pidäkään).
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Speedye kirjoitti:
Lisäksi Ilta-sanomat repii juttunsa usein jostain sensaatiolehdistä tyyliin The Sun joten ei kannata tähän lähteeseen hirveästi luottaa.

Ei muuten pidä paikkansa. Minulla ei ole mitään tekemistä kyseisen yrityksen kanssa (= oma etu tms.) mutta tiedän, että Ilta-Sanomilla / IS Veikkaajalla on erittäin hyvät tietolähteet F1-maailmassa, ei siihen sensaatiolehtiä tarvita.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
HCM kirjoitti:
Ei muuten pidä paikkansa. Minulla ei ole mitään tekemistä kyseisen yrityksen kanssa (= oma etu tms.) mutta tiedän, että Ilta-Sanomilla / IS Veikkaajalla on erittäin hyvät tietolähteet F1-maailmassa, ei siihen sensaatiolehtiä tarvita.

Voit sitten samalla kertoa, että minkä takia Ilta-sanomat julkaisee usein juttunsa sen jälkeen kun joku brittisensaatiolehti on ne julkaissut? Ainakin Jalkapalloa tämä koskee ja valitettavan usein myös F1-uutisia. Toki he voivat olla oikeassakin mutta epäilen vahvasti ainakin tuota uutista. Kun kerran noin perillä asioista olet niin mistäs he saavat tätä tietoa sitten?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
TheManager kirjoitti:
IS-Veikkaaja 26.7 väittää, että Ferrari olisi jo maksanut Kimille palkkaa siitä, että ajaa ensi kaudella punaista pirssiä! Kuulemma 400.000 eugenia/kk, vaikka mies ei oo vielä muutaku nähny Ferrarin perävalot tällä kaudella. Yhteensä Kimi olisi siis saanut n. 5 milliä tähän mennessä Ferrarilta...on muuten kovempi liksa, paikkansa pitäessään, kuin tallin tämän hetkisellä kuljettajalla Felipe Massalla, joka ihan oikeasti ajaa tällä kaudella Ferraria.

Linkki uutiseen:http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1209040

Tiedä sitten, kuinka paljon perää näissä jutuissa on?!?

Olenkohan minä monenkin käyttäjän ignorelistalla, vai kaikuuko täällä vain pahasti?
Itsehän kirjoitin maanantaina tuosta täysin samasta "uutisesta", jonka oli is-veikkaaja präntännyt sivuilleen. Ja kas kummaa, nyt saman puljun ip-lehteen on paria päivää myöhemmin eksynyt sama uutinen.
Tulkaa nyt joku sitten huomenna kertomaan, että Dennis olisi halunnut pitää Montoyan tallissa, kun ilta~sanomatkin muistaa siitä kirjoittaa.

Uutinen todellakin kuulostaa huuhaalta, mutta jos pitää paikkansa, niin edelleenkin olen sitä mieltä, että Schumin jatkamisella ei ole mitään merkitystä Räikkösen tallipaikan suhteen.
Toinen asia joka pisti minun silmään, oli se että vähän ajan sisään julkaistiin kaksi aika samankaltaista juttua.
Toisessa kerrotaan, että summa on maksettu könttänä, ja toisessa kerrotaan että se on maksettu erissä. Ja onpa toiseen jopa lisätty ulososto mahdollisuus.
No sehän ei tietenkään tarkoita sitä, että kumpikaan jutuista on totta. Minusta se tarkoittaa lähinnä sitä, että Kimin päätökseen yritetään vaikuttaa nyt jonkun tallin toimesta siten, että Kimi ajaa heillä. Ja mikäköhän se talli mahtaisi olla?
 
Suosikkijoukkue
Suomi
En tiedä onko porukka täällä tietoinen jo tästä loistavasta toimittajasta, joten mainitsen sen tässä ja nyt: Heikki Kulta, Turun Sanomat

Tasaiseen tahtiin tulee hyviä ja mielenkiintoisia juttuja ulos mieheltä. Ilmeisesti Turun Sanomatkin panostaa aikalailla F1-urheilutoimitukseen, sillä sen verta hyviä haastattelujakin Heikki saa. Suosittelen katsastamaan, itse ainakin tsekkaan tuolta tiuhaan tahtiin uutiset.

http://www.turunsanomat.fi/f1/
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Jos ei ole suomalainen koskaan voittanut Magny-Coursilla, ei paljon kaksisemmin ole mennyt Hockenheimissakaan. Häkkinen voitti 1998, ja se kerta onkin ainoa. Kaikki mestaruudesta vakavissaan taistelleen suomalaiset (Keke, Häkä, Räkä) ovat toisaalta ajaneet radalla paalulle. Toki Hockenheim on myös rata, jolla Salo otti 1999 uransa ainoan "voiton" vain lahjoittaakseen sen sitten Irvinille.


Josta juolahtikin vanhojen muistelona mieleen: Ilman värilaseja voi todeta, että Häkkisen voitto Japanissa 1999 pelasti lajin ko. kauden osalta aikamoiselta urheilullisuuden alasajolta. Edellisessä kisassa (Malesia) lopulta - yllätys, yllätys - Ferrarin kaksoisvoittoon päätyneen diskaus-/protestihässäkän lisäksi (Ferrarien diskaus olisi merkinnyt Häkkisen mestaruutta jo ennen Suzukaa) Irvinen sai tallikavereiltaan lahjaksi kahdeksan ylimääräistä pistettä siinä, missä McLarenin ottaessa kaksoisvoiton Belgiassa MM-taiston ollessa kiivaimmillaan Coulthard sai pitää ykkössijansa ja neljä ylimääräistä pistettä Mikan nenän edestä. Toki Häkkinen ja talli tekivät kauden kuluessa pahoja virheitä (Mika henkilökohtaisesti lähinnä Monzassa), mutta niin valtava oli ero nopeudessa keskimäärin Häkkisen eduksi Irvineen verrattuna, että hyvä näin; myös Belgian lopputulos oli jälkikäteen ainoa oikea, eipähän jäänyt toisesta mestaruudesta paska maku suuhun siinäkään mielessä.

Oluttuoppikeskusteluissa olen muuten usein törmännyt yllättävän sitkeässä olevaan mielikuvaan, jonka mukaan Schumacher olisi ilman muuta voittanut mestaruuden kaudella 1999 ilman ikävää loukkaantumistaan Silverstonessa. Tätä käsitystä mm. Mika Salo tuntuu silloin tällöin ruokkivan haastatteluissaan/kommentaattorintehtävissään (syistä voi jokainen tehdä haluamiaan johtopäätöksiä). Todellisuudessahan Häkkinen johti MM-sarjaa ennen Britannian GP:tä kahdeksalla pisteellä, ja on luonnollisesti täydellinen arvoitus, miten sarja olisi Schumilla varustettuna kehittynyt.



Ranger
 

scholl

Jäsen
ranger kirjoitti:
Oluttuoppikeskusteluissa olen muuten usein törmännyt yllättävän sitkeässä olevaan mielikuvaan, jonka mukaan Schumacher olisi ilman muuta voittanut mestaruuden kaudella 1999 ilman ikävää loukkaantumistaan Silverstonessa. Tätä käsitystä mm. Mika Salo tuntuu silloin tällöin ruokkivan haastatteluissaan/kommentaattorintehtävissään (syistä voi jokainen tehdä haluamiaan johtopäätöksiä). Todellisuudessahan Häkkinen johti MM-sarjaa ennen Britannian GP:tä kahdeksalla pisteellä, ja on luonnollisesti täydellinen arvoitus, miten sarja olisi Schumilla varustettuna kehittynyt.

Itse en ole törmännyt tuollaiseen mielikuvaan, mutta jos sitä asiaa ajattelee niin todennäköisesti asiassa olisi juuri niin käynyt, että Schumi mestaruuden olisi vienyt. Niin paljon loppukautta meni Pena Trophyn kiillottamiseen Team McLarenilta, että jopa H-H pääsi Eddie Irvinen lisäksi mukaan mestaruustaisteluun.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
scholl kirjoitti:
Itse en ole törmännyt tuollaiseen mielikuvaan, mutta jos sitä asiaa ajattelee niin todennäköisesti asiassa olisi juuri niin käynyt, että Schumi mestaruuden olisi vienyt. Niin paljon loppukautta meni Pena Trophyn kiillottamiseen Team McLarenilta, että jopa H-H pääsi Eddie Irvinen lisäksi mukaan mestaruustaisteluun.

Mahdollista totta kai, mutta todennäköisyyksiä on mahdotonta arvioida. Kuka tietää, minkälaisiin ongelmiin Schumi olisi törmännyt etenkin loppukaudella hirmuisissa paineissa ajaessaan.

Mutta tarkastellaanpa vaihteeksi ja iltapäivän ratoksi. Kausi 1999 Silverstonen jälkeen:


Itävalta, A1-Ring:

Häkkinen sai paalupaikan, mutta kakkosruudusta lähtenyt Coulthard tyrkkäsi hänet ulos radalta ensimmäisessä mutkassa kykenemättä sitten edes voittamaan. Häkkinen nousi kuitenkin hännänhuipulta kolmanneksi ajaen kisan nopeimman kierroksen. Irvine voittoon. Schumilla varustettuna kilpailun kulkua täysin mahdoton ennustaa (siis Mäkkien törmäily mukaan lukien).


Saksa, Hockenheim:

Häkkiselle rengasrikko ja keskeytys johtopaikalta. Ferrareista Salo lahjoittaa voiton Irvinelle. Ilman ongelmia Schumilla erinomaiset mahdollisuudet voittoon.


Unkari, Hungaroring:

McLareneille kaksoisvoitto. Irvine kolmas jääden toiseksi tulleelle Coulthardille melkein 20 sekuntia. Schumilla varustettuna kilpailun kulkua täysin mahdoton ennustaa.


Belgia, Spa:

McLareneille kaksoisvoitto. Parhaana Ferrarina Irvine neljäs jääden toiseksi tulleelle Häkkiselle yli puoli minuuttia. Schumilla varustettuna kilpailun kulkua täysin mahdoton ennustaa.


Italia, Monza:

Häkkinen keskeytti spinnaukseen turvallisessa johtoasemassa. Frentzen voitti, R. Scumacher toinen. Kolmanneksi tullut Salo (=paras Ferrari) jäi voittajasta reilut kymmenen sekuntia, Irvine melkein puoli minuuttia. Schumilla varustettuna kilpailun kulkua täysin mahdoton ennustaa (siis Häkkisen spinnaus mukaan lukien).


Eurooppa, Nürburgring:

Häkkinen viides (aika-ajoissa kolmas), Coulthardille ulosajo. Salo keskeytti jarruvikaan (aika-ajoissa kahdestoista), Irvine seitsemäs (aika-ajoissa yhdeksäs). Schumilla varustettuna kilpailun kulkua täysin mahdoton ennustaa.


Malesia, Sepang:

Schumi jälleen mukana. Ferrarit vakuuttavaan kaksoisvoittoon, josta ykkössija tallitaktiikalla Irvinelle. Ferrarit hylättiiin, mutta protesti meni läpi. Schumi olisi voittanut erittäin todennäköisesti myös ykkössijasta ajaessaan. Häkkinen kolmas.


Japani, Suzuka:

Häkkinen vakuuttavaan voittoon painehelvetissä, vain ykkössija riitti varmuudella mestaruuteen. Paalupaikalta lähtenyt Schumi toinen, Irvine kolmas.


Eli tee tuosta nyt sitten johtopäätöksiä ottaen huomioon, että Häkkisellä oli Schumiin nähden kahdeksan pisteen kaula ennen Silverstonea. Samoin voidaan kysyä, missä määrin koko ulosajo loukkaantumisineen voidaan panna puhtaasti saksalaisen omaan piikkiin.


Niin tai näin ja jos ja jos, niillä korteilla pelataan, jotka jaosta tulevat. Irvinen mestaruus kaudella 1999 olisi joka tapauksessa ollut aikamoinen irvikuva ottaen jo mainittujen seikkojen lisäksi huomioon sen, että mies voitti ilman tallimääräystä tasan kaksi kilpailua, ja niistäkin toisen Itävallassa Coulthardin tyrkättyä paalupaikkamies Häkkisen ulos radalta ensimmäisessä mutkassa ja toisen Australian avauskilpailussa siksi, että molemmat Mäkit keskeyttivät ja Schumi kohtasi ongelmia selviytymättä pisteille (Irvine oli aika-ajojen kuudes jääden paalupaikan napanneelle Häkkiselle melkein kaksi sekuntia). Irvine ei myöskään saavuttanut kyseisellä kaudella (niin kuin ei muuten koko urallaan) ainuttakaan paalupaikkaa, ja kilpailun nopein kierroskin hänelle merkittiin vain kerran.



Ranger
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
ranger kirjoitti:
Samoin voidaan kysyä, missä määrin koko ulosajo loukkaantumisineen voidaan panna puhtaasti saksalaisen omaan piikkiin.

Ranger

Minun mielestäni ei minkään vertaa. Letka taisi ajaa turva-auton perässä, kun Schumilta hajosi jarrut ja mutka meni suoraksi. Tosin tuo jarrujen hajoaminen tuntuu sikäli oudolta, että moottorilla saa kuitenkin suht hyvin jarrutettua autoa. Ehkä kytkimen päälle jääminen olisi järkeen käyvämpi syy?

Kuitenkin yhtä paljon tuossa kolarissa oli Schumin vikaa, kuin Sennassa oli vikaa omassa kuolonkolarissaan. Jos autossa menee jotain rikki, niin kuskista tulee matkustaja, joka ei voi tehdä juuri mitään.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
repe_joke kirjoitti:
Minun mielestäni ei minkään vertaa. Letka taisi ajaa turva-auton perässä, kun Schumilta hajosi jarrut ja mutka meni suoraksi. Tosin tuo jarrujen hajoaminen tuntuu sikäli oudolta, että moottorilla saa kuitenkin suht hyvin jarrutettua autoa. Ehkä kytkimen päälle jääminen olisi järkeen käyvämpi syy?

Kuitenkin yhtä paljon tuossa kolarissa oli Schumin vikaa, kuin Sennassa oli vikaa omassa kuolonkolarissaan. Jos autossa menee jotain rikki, niin kuskista tulee matkustaja, joka ei voi tehdä juuri mitään.

Ei ajettu turva-auton perässä. Täydet kolmesataa mentiin Hangar suoralla ja jarrutuksessa takarenkaat eivät jarruttaneet ollenkaan venttiilien kiristämisen unohtumisen takia--> siksi etupyörät lukkiutuivat, kun jarrubalanssi oli täysin edessä ja Schumi meni suoraan hietikolle ja rengasvalliin.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Henkka kirjoitti:
Ei ajettu turva-auton perässä. Täydet kolmesataa mentiin Hangar suoralla ja jarrutuksessa takarenkaat eivät jarruttaneet ollenkaan venttiilien kiristämisen unohtumisen takia--> siksi etupyörät lukkiutuivat, kun jarrubalanssi oli täysin edessä ja Schumi meni suoraan hietikolle ja rengasvalliin.

Okei. Mulle oli jostain jäänyt muistikuva, että siinä olisi menty turva-auton perässä.
Olikohan siinä sitten vähän ennen tuota tapahtumaa turva-auto radalla?

Tuo kuvaus tuo tosiaan vähän enemmän järkeä muutenkin koko tapahtumaan. Vauhtia paljon -> jarrut lukkoon -> ohjaus ei toimi -> Schumille sairasloma. Edelleenkään en siis pidä kuskin vikana.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Henkka kirjoitti:
Täydet kolmesataa mentiin Hangar suoralla ja jarrutuksessa takarenkaat eivät jarruttaneet ollenkaan venttiilien kiristämisen unohtumisen takia--> siksi etupyörät lukkiutuivat, kun jarrubalanssi oli täysin edessä ja Schumi meni suoraan hietikolle ja rengasvalliin.

OK, otetaanpa tältä osin siis takaisin. Ehkäpä asfalttiin jääneiden pitkien jarrutusjälkien (?) takia muistin väärin.

Se jäi kuitenkin koko lailla varmasti mieleen, että yhtään kokonaista kierrosta ei Schumi ehtinyt ajaa.


Ranger
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Huh huh mitä juttua täällä taas heitetään. Tällä kertaa Schumacherin jarrujen pettäminen ja tästä johtunut ulosajo oli miehen oma vika. Taisi olla Häkkisenkin vika kun häneltä puhkesi rengas Adelaidessa ja hän pamautti 200 rengaskasaan? Tai sitten ei..

Silloin kun tekniikka pettää ei kuljettaja voi tehdä yhtään mitään.. Ainoastaan toivoa parasta. Schumi on itse kertonut olleensa noin "20 sekuntia" täysin pois tästä maailmasta, ei siis tajuton, vaan jossain kooman tyyppisessä tilassa. Onneksi F1-sirkuksessa on eräs maailman parhaista lääkäreistä, Sid Watkins joka takaa kuljettajien turvallisuuden. Ainoa mikä itseäni ihmetyttää oli mm. Sennan onnettomuudessa lääkärien yms. hitaus. Senna istui autossaan muutaman minuutin ennen kuin lääkärit/muu väki auttoivat häntä. Nuo ensimmäiset minuutit ovat kuitenkin ratkaisevia vrt. Häkkisen tapaus. Mikahan olisi tukehtunut omaan kieleensä jos asiantuntevaa lääkäriä ei olisi paikalla ollut.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Speedye:

Mitä ihmettä oikein vaahtoat? Kysymys oli tekniikkavian osalta väärästä muistikuvasta / unohduksesta, minkä myönsin heti kättelyssä.


Ranger
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
repe_joke kirjoitti:
Okei. Mulle oli jostain jäänyt muistikuva, että siinä olisi menty turva-auton perässä.
Olikohan siinä sitten vähän ennen tuota tapahtumaa turva-auto radalla?

Tuo kuvaus tuo tosiaan vähän enemmän järkeä muutenkin koko tapahtumaan. Vauhtia paljon -> jarrut lukkoon -> ohjaus ei toimi -> Schumille sairasloma. Edelleenkään en siis pidä kuskin vikana.
Silverstonessa 1999 oli ennen "Schumin" onnettomuutta keskeytetty kisa punaisilla lipuilla, kun Zanardi ja Villeneuve olivat jääneet lähtöruutuun. Eli "Schumi" oli ajanut ulos, kun kisa ei virallisesti ollut enää käynnissä. Jarrut savuten mies veti käytännössä täydessä vauhdissa Stowe-mutkassa ulos.

Formula1.com:ssa on seuraava maininta kisan tulosten yhteydessä: "Notes: Race stopped after Villeneuve and Zanardi were stranded on the grid. M Schumacher's accident occurred after the red flags were out. New start for the total original distance." http://www.formula1.com/archive/grandprix/1999/75.html
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
ranger kirjoitti:
Se jäi kuitenkin koko lailla varmasti mieleen, että yhtään kokonaista kierrosta ei Schumi ehtinyt ajaa.

Ranger

Juu, puoli kierrosta oli ajettu startin jälkeen.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
ranger kirjoitti:
Speedye:

Mitä ihmettä oikein vaahtoat? Kysymys oli tekniikkavian osalta väärästä muistikuvasta / unohduksesta, minkä myönsin heti kättelyssä.


Ranger

Mielestäni kannattaa tarkistaa ne faktat ettei tule heitettyä väärää tietoa.. Ei muuten mutta tällä palstalla ei olisi ihme vaikka joku tosissaan väittäisi tuota Schumacherin onnettomuutta Schumin viaksi. Joka tapauksessa sanon loppuun, että on hienoa nähdä ettei F1 ole nähty moniin vuosiin enää vakavia onnettomuuksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös