Mainos

F1-ketju

  • 664 009
  • 5 069

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Jos ei ole suomalainen koskaan voittanut Magny-Coursilla, ei paljon kaksisemmin ole mennyt Hockenheimissakaan. Häkkinen voitti 1998, ja se kerta onkin ainoa. Kaikki mestaruudesta vakavissaan taistelleen suomalaiset (Keke, Häkä, Räkä) ovat toisaalta ajaneet radalla paalulle. Toki Hockenheim on myös rata, jolla Salo otti 1999 uransa ainoan "voiton" vain lahjoittaakseen sen sitten Irvinille.


Josta juolahtikin vanhojen muistelona mieleen: Ilman värilaseja voi todeta, että Häkkisen voitto Japanissa 1999 pelasti lajin ko. kauden osalta aikamoiselta urheilullisuuden alasajolta. Edellisessä kisassa (Malesia) lopulta - yllätys, yllätys - Ferrarin kaksoisvoittoon päätyneen diskaus-/protestihässäkän lisäksi (Ferrarien diskaus olisi merkinnyt Häkkisen mestaruutta jo ennen Suzukaa) Irvinen sai tallikavereiltaan lahjaksi kahdeksan ylimääräistä pistettä siinä, missä McLarenin ottaessa kaksoisvoiton Belgiassa MM-taiston ollessa kiivaimmillaan Coulthard sai pitää ykkössijansa ja neljä ylimääräistä pistettä Mikan nenän edestä. Toki Häkkinen ja talli tekivät kauden kuluessa pahoja virheitä (Mika henkilökohtaisesti lähinnä Monzassa), mutta niin valtava oli ero nopeudessa keskimäärin Häkkisen eduksi Irvineen verrattuna, että hyvä näin; myös Belgian lopputulos oli jälkikäteen ainoa oikea, eipähän jäänyt toisesta mestaruudesta paska maku suuhun siinäkään mielessä.

Oluttuoppikeskusteluissa olen muuten usein törmännyt yllättävän sitkeässä olevaan mielikuvaan, jonka mukaan Schumacher olisi ilman muuta voittanut mestaruuden kaudella 1999 ilman ikävää loukkaantumistaan Silverstonessa. Tätä käsitystä mm. Mika Salo tuntuu silloin tällöin ruokkivan haastatteluissaan/kommentaattorintehtävissään (syistä voi jokainen tehdä haluamiaan johtopäätöksiä). Todellisuudessahan Häkkinen johti MM-sarjaa ennen Britannian GP:tä kahdeksalla pisteellä, ja on luonnollisesti täydellinen arvoitus, miten sarja olisi Schumilla varustettuna kehittynyt.



Ranger
 

scholl

Jäsen
ranger kirjoitti:
Oluttuoppikeskusteluissa olen muuten usein törmännyt yllättävän sitkeässä olevaan mielikuvaan, jonka mukaan Schumacher olisi ilman muuta voittanut mestaruuden kaudella 1999 ilman ikävää loukkaantumistaan Silverstonessa. Tätä käsitystä mm. Mika Salo tuntuu silloin tällöin ruokkivan haastatteluissaan/kommentaattorintehtävissään (syistä voi jokainen tehdä haluamiaan johtopäätöksiä). Todellisuudessahan Häkkinen johti MM-sarjaa ennen Britannian GP:tä kahdeksalla pisteellä, ja on luonnollisesti täydellinen arvoitus, miten sarja olisi Schumilla varustettuna kehittynyt.

Itse en ole törmännyt tuollaiseen mielikuvaan, mutta jos sitä asiaa ajattelee niin todennäköisesti asiassa olisi juuri niin käynyt, että Schumi mestaruuden olisi vienyt. Niin paljon loppukautta meni Pena Trophyn kiillottamiseen Team McLarenilta, että jopa H-H pääsi Eddie Irvinen lisäksi mukaan mestaruustaisteluun.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
scholl kirjoitti:
Itse en ole törmännyt tuollaiseen mielikuvaan, mutta jos sitä asiaa ajattelee niin todennäköisesti asiassa olisi juuri niin käynyt, että Schumi mestaruuden olisi vienyt. Niin paljon loppukautta meni Pena Trophyn kiillottamiseen Team McLarenilta, että jopa H-H pääsi Eddie Irvinen lisäksi mukaan mestaruustaisteluun.

Mahdollista totta kai, mutta todennäköisyyksiä on mahdotonta arvioida. Kuka tietää, minkälaisiin ongelmiin Schumi olisi törmännyt etenkin loppukaudella hirmuisissa paineissa ajaessaan.

Mutta tarkastellaanpa vaihteeksi ja iltapäivän ratoksi. Kausi 1999 Silverstonen jälkeen:


Itävalta, A1-Ring:

Häkkinen sai paalupaikan, mutta kakkosruudusta lähtenyt Coulthard tyrkkäsi hänet ulos radalta ensimmäisessä mutkassa kykenemättä sitten edes voittamaan. Häkkinen nousi kuitenkin hännänhuipulta kolmanneksi ajaen kisan nopeimman kierroksen. Irvine voittoon. Schumilla varustettuna kilpailun kulkua täysin mahdoton ennustaa (siis Mäkkien törmäily mukaan lukien).


Saksa, Hockenheim:

Häkkiselle rengasrikko ja keskeytys johtopaikalta. Ferrareista Salo lahjoittaa voiton Irvinelle. Ilman ongelmia Schumilla erinomaiset mahdollisuudet voittoon.


Unkari, Hungaroring:

McLareneille kaksoisvoitto. Irvine kolmas jääden toiseksi tulleelle Coulthardille melkein 20 sekuntia. Schumilla varustettuna kilpailun kulkua täysin mahdoton ennustaa.


Belgia, Spa:

McLareneille kaksoisvoitto. Parhaana Ferrarina Irvine neljäs jääden toiseksi tulleelle Häkkiselle yli puoli minuuttia. Schumilla varustettuna kilpailun kulkua täysin mahdoton ennustaa.


Italia, Monza:

Häkkinen keskeytti spinnaukseen turvallisessa johtoasemassa. Frentzen voitti, R. Scumacher toinen. Kolmanneksi tullut Salo (=paras Ferrari) jäi voittajasta reilut kymmenen sekuntia, Irvine melkein puoli minuuttia. Schumilla varustettuna kilpailun kulkua täysin mahdoton ennustaa (siis Häkkisen spinnaus mukaan lukien).


Eurooppa, Nürburgring:

Häkkinen viides (aika-ajoissa kolmas), Coulthardille ulosajo. Salo keskeytti jarruvikaan (aika-ajoissa kahdestoista), Irvine seitsemäs (aika-ajoissa yhdeksäs). Schumilla varustettuna kilpailun kulkua täysin mahdoton ennustaa.


Malesia, Sepang:

Schumi jälleen mukana. Ferrarit vakuuttavaan kaksoisvoittoon, josta ykkössija tallitaktiikalla Irvinelle. Ferrarit hylättiiin, mutta protesti meni läpi. Schumi olisi voittanut erittäin todennäköisesti myös ykkössijasta ajaessaan. Häkkinen kolmas.


Japani, Suzuka:

Häkkinen vakuuttavaan voittoon painehelvetissä, vain ykkössija riitti varmuudella mestaruuteen. Paalupaikalta lähtenyt Schumi toinen, Irvine kolmas.


Eli tee tuosta nyt sitten johtopäätöksiä ottaen huomioon, että Häkkisellä oli Schumiin nähden kahdeksan pisteen kaula ennen Silverstonea. Samoin voidaan kysyä, missä määrin koko ulosajo loukkaantumisineen voidaan panna puhtaasti saksalaisen omaan piikkiin.


Niin tai näin ja jos ja jos, niillä korteilla pelataan, jotka jaosta tulevat. Irvinen mestaruus kaudella 1999 olisi joka tapauksessa ollut aikamoinen irvikuva ottaen jo mainittujen seikkojen lisäksi huomioon sen, että mies voitti ilman tallimääräystä tasan kaksi kilpailua, ja niistäkin toisen Itävallassa Coulthardin tyrkättyä paalupaikkamies Häkkisen ulos radalta ensimmäisessä mutkassa ja toisen Australian avauskilpailussa siksi, että molemmat Mäkit keskeyttivät ja Schumi kohtasi ongelmia selviytymättä pisteille (Irvine oli aika-ajojen kuudes jääden paalupaikan napanneelle Häkkiselle melkein kaksi sekuntia). Irvine ei myöskään saavuttanut kyseisellä kaudella (niin kuin ei muuten koko urallaan) ainuttakaan paalupaikkaa, ja kilpailun nopein kierroskin hänelle merkittiin vain kerran.



Ranger
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
ranger kirjoitti:
Samoin voidaan kysyä, missä määrin koko ulosajo loukkaantumisineen voidaan panna puhtaasti saksalaisen omaan piikkiin.

Ranger

Minun mielestäni ei minkään vertaa. Letka taisi ajaa turva-auton perässä, kun Schumilta hajosi jarrut ja mutka meni suoraksi. Tosin tuo jarrujen hajoaminen tuntuu sikäli oudolta, että moottorilla saa kuitenkin suht hyvin jarrutettua autoa. Ehkä kytkimen päälle jääminen olisi järkeen käyvämpi syy?

Kuitenkin yhtä paljon tuossa kolarissa oli Schumin vikaa, kuin Sennassa oli vikaa omassa kuolonkolarissaan. Jos autossa menee jotain rikki, niin kuskista tulee matkustaja, joka ei voi tehdä juuri mitään.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
repe_joke kirjoitti:
Minun mielestäni ei minkään vertaa. Letka taisi ajaa turva-auton perässä, kun Schumilta hajosi jarrut ja mutka meni suoraksi. Tosin tuo jarrujen hajoaminen tuntuu sikäli oudolta, että moottorilla saa kuitenkin suht hyvin jarrutettua autoa. Ehkä kytkimen päälle jääminen olisi järkeen käyvämpi syy?

Kuitenkin yhtä paljon tuossa kolarissa oli Schumin vikaa, kuin Sennassa oli vikaa omassa kuolonkolarissaan. Jos autossa menee jotain rikki, niin kuskista tulee matkustaja, joka ei voi tehdä juuri mitään.

Ei ajettu turva-auton perässä. Täydet kolmesataa mentiin Hangar suoralla ja jarrutuksessa takarenkaat eivät jarruttaneet ollenkaan venttiilien kiristämisen unohtumisen takia--> siksi etupyörät lukkiutuivat, kun jarrubalanssi oli täysin edessä ja Schumi meni suoraan hietikolle ja rengasvalliin.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Henkka kirjoitti:
Ei ajettu turva-auton perässä. Täydet kolmesataa mentiin Hangar suoralla ja jarrutuksessa takarenkaat eivät jarruttaneet ollenkaan venttiilien kiristämisen unohtumisen takia--> siksi etupyörät lukkiutuivat, kun jarrubalanssi oli täysin edessä ja Schumi meni suoraan hietikolle ja rengasvalliin.

Okei. Mulle oli jostain jäänyt muistikuva, että siinä olisi menty turva-auton perässä.
Olikohan siinä sitten vähän ennen tuota tapahtumaa turva-auto radalla?

Tuo kuvaus tuo tosiaan vähän enemmän järkeä muutenkin koko tapahtumaan. Vauhtia paljon -> jarrut lukkoon -> ohjaus ei toimi -> Schumille sairasloma. Edelleenkään en siis pidä kuskin vikana.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Henkka kirjoitti:
Täydet kolmesataa mentiin Hangar suoralla ja jarrutuksessa takarenkaat eivät jarruttaneet ollenkaan venttiilien kiristämisen unohtumisen takia--> siksi etupyörät lukkiutuivat, kun jarrubalanssi oli täysin edessä ja Schumi meni suoraan hietikolle ja rengasvalliin.

OK, otetaanpa tältä osin siis takaisin. Ehkäpä asfalttiin jääneiden pitkien jarrutusjälkien (?) takia muistin väärin.

Se jäi kuitenkin koko lailla varmasti mieleen, että yhtään kokonaista kierrosta ei Schumi ehtinyt ajaa.


Ranger
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Huh huh mitä juttua täällä taas heitetään. Tällä kertaa Schumacherin jarrujen pettäminen ja tästä johtunut ulosajo oli miehen oma vika. Taisi olla Häkkisenkin vika kun häneltä puhkesi rengas Adelaidessa ja hän pamautti 200 rengaskasaan? Tai sitten ei..

Silloin kun tekniikka pettää ei kuljettaja voi tehdä yhtään mitään.. Ainoastaan toivoa parasta. Schumi on itse kertonut olleensa noin "20 sekuntia" täysin pois tästä maailmasta, ei siis tajuton, vaan jossain kooman tyyppisessä tilassa. Onneksi F1-sirkuksessa on eräs maailman parhaista lääkäreistä, Sid Watkins joka takaa kuljettajien turvallisuuden. Ainoa mikä itseäni ihmetyttää oli mm. Sennan onnettomuudessa lääkärien yms. hitaus. Senna istui autossaan muutaman minuutin ennen kuin lääkärit/muu väki auttoivat häntä. Nuo ensimmäiset minuutit ovat kuitenkin ratkaisevia vrt. Häkkisen tapaus. Mikahan olisi tukehtunut omaan kieleensä jos asiantuntevaa lääkäriä ei olisi paikalla ollut.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Speedye:

Mitä ihmettä oikein vaahtoat? Kysymys oli tekniikkavian osalta väärästä muistikuvasta / unohduksesta, minkä myönsin heti kättelyssä.


Ranger
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
repe_joke kirjoitti:
Okei. Mulle oli jostain jäänyt muistikuva, että siinä olisi menty turva-auton perässä.
Olikohan siinä sitten vähän ennen tuota tapahtumaa turva-auto radalla?

Tuo kuvaus tuo tosiaan vähän enemmän järkeä muutenkin koko tapahtumaan. Vauhtia paljon -> jarrut lukkoon -> ohjaus ei toimi -> Schumille sairasloma. Edelleenkään en siis pidä kuskin vikana.
Silverstonessa 1999 oli ennen "Schumin" onnettomuutta keskeytetty kisa punaisilla lipuilla, kun Zanardi ja Villeneuve olivat jääneet lähtöruutuun. Eli "Schumi" oli ajanut ulos, kun kisa ei virallisesti ollut enää käynnissä. Jarrut savuten mies veti käytännössä täydessä vauhdissa Stowe-mutkassa ulos.

Formula1.com:ssa on seuraava maininta kisan tulosten yhteydessä: "Notes: Race stopped after Villeneuve and Zanardi were stranded on the grid. M Schumacher's accident occurred after the red flags were out. New start for the total original distance." http://www.formula1.com/archive/grandprix/1999/75.html
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
ranger kirjoitti:
Se jäi kuitenkin koko lailla varmasti mieleen, että yhtään kokonaista kierrosta ei Schumi ehtinyt ajaa.

Ranger

Juu, puoli kierrosta oli ajettu startin jälkeen.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
ranger kirjoitti:
Speedye:

Mitä ihmettä oikein vaahtoat? Kysymys oli tekniikkavian osalta väärästä muistikuvasta / unohduksesta, minkä myönsin heti kättelyssä.


Ranger

Mielestäni kannattaa tarkistaa ne faktat ettei tule heitettyä väärää tietoa.. Ei muuten mutta tällä palstalla ei olisi ihme vaikka joku tosissaan väittäisi tuota Schumacherin onnettomuutta Schumin viaksi. Joka tapauksessa sanon loppuun, että on hienoa nähdä ettei F1 ole nähty moniin vuosiin enää vakavia onnettomuuksia.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Mielestäni kannattaa tarkistaa ne faktat ettei tule heitettyä väärää tietoa..

Samaa voisi suositella sinulle. Aika paljon mutulla heitettyä faktaa tulee sieltäkin päästä koskien Schumia ja Kimiä etenkin.

Tosin itse olen sitä mieltä, että keskustelut on paljon hauskempia, kun niitä ei vedetä ihan pilkulleen, ja välillä tulee väärinkäsityksiä yms.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
repe_joke kirjoitti:
Samaa voisi suositella sinulle. Aika paljon mutulla heitettyä faktaa tulee sieltäkin päästä koskien Schumia ja Kimiä etenkin.

Tosin itse olen sitä mieltä, että keskustelut on paljon hauskempia, kun niitä ei vedetä ihan pilkulleen, ja välillä tulee väärinkäsityksiä yms.

Ja myös sinulle.. Eli et ole sen parempi itsekään. En ole missään väittänyt etten olisi itse heittänyt joskus jotain faktaa mikä ei pidä paikkaansa. Sanoin vaan että yleisesti on mukavampaa jos faktat ovat oikeita tai edes sinnepäin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
ranger kirjoitti:
Oluttuoppikeskusteluissa olen muuten usein törmännyt yllättävän sitkeässä olevaan mielikuvaan, jonka mukaan Schumacher olisi ilman muuta voittanut mestaruuden kaudella 1999 ilman ikävää loukkaantumistaan Silverstonessa. Tätä käsitystä mm. Mika Salo tuntuu silloin tällöin ruokkivan haastatteluissaan/kommentaattorintehtävissään (syistä voi jokainen tehdä haluamiaan johtopäätöksiä). Todellisuudessahan Häkkinen johti MM-sarjaa ennen Britannian GP:tä kahdeksalla pisteellä, ja on luonnollisesti täydellinen arvoitus, miten sarja olisi Schumilla varustettuna kehittynyt.

Ranger

Hyvin pitkälle samaan käsitykseen olen törmännyt. Itse olen aikanaan analysoinut tuon kauden mahdollisesti näin. Omasta mielesätni olen pyrykinyt äärimmäiseen realismiin.

Kauden 1999 ensimmäiset seitsemän kisaa tultiin siis normaalilla käsikirjoituksella, jossa Häkkinen oli voittanut neljä kilpailua ja Schumacher kaksi. Pisteet olivat Häkkiselle 40-32.

Britannian GP:ssä Schumacher siis ajoi ulos ja loukkaantui, Häkkiseltä irtosi rengas joten nollat molemmille. Tässä ainut poikkeava oletus olisi ollut se, että Schumi ei olisi loukkaantunut, mutta ulosajo teknisestä viasta johtuen olisi kuitenkin tapahtunut.

Itävallan GP:ssä Schumin mukana ollessa olisi eturivin lähtöjärjestys voinut olla tyystin erilainen. Näin Coulthard ei välttämättä olisi törmäillyt Häkkiseen ja kisa olisi mennyt McLarenin komennossa kaksoisvoittoon asti. Häkkinen 10, Schumacher 4 pistettä.

Saksassa Schumacher olisi vienyt voiton, kuten Irvinekin ja Häkkiselle olisi tullut se rengasrikko. Pisteet Schumille 10-0. Pistetilanne tässä vaiheessa Häkkinen 60, Schumacher 56.

Unkarissa McLarenit dominoivat ja Schumilla tuskin olisi ollut mitään sijaa kolmatta sijaa korkeammalle, johon Irvine pääsi. Pisteet Häkkiselle 10-4.

Belgiassa Coulthard ajoi voittoon ja McLarenit vaikuttivat jälleen todella vahvoilta. Schumi olisi toki bravuuriradallaan olla korkealla, mutta Irvinenkin ero kärkeen olis niin suuri, että Schumin olisi todennäköisesti ollut vasta kolmas. Pisteet Häkkiselle 6-4 ja MM-tilanne tässä vaiheessa Häkkiselle 66-54.

Monzan GP:stä heitänkin sitten ilmoille kovimman spekulaation. Jos Schumacher olisi ollut Häkkisen perässä, niin Mika ei olisi koskaan tehnyt sitä virhettään. Mika ei tehnyt juuri koskaan paineen alla virheitä, vaan nimenomaan tuollaisessa täysin ylivoimaisessa johdossa, kun painetta ei ollut. Mika on itse todennut, että se Monzan aika-ajokierros on hänen uransa täydellisin ja Frentzen jäikin kakkosruudussa puolen sekunnin päähän. Itse uskon, että Schumi olisi vääntänyt itsensä tuossa kisassa kakkosruutuun ja ajanut Häkkisen perässä kisassa kakkoseksi. Se Schumin perässä ajaminen olisi pitänyt Mikan keskittymisen kurissa ja sieltä olisi tullut Suzuka 98/99 kaltainen jäätävänvarma suoritus. Pisteet Häkkiselle 10-6.

Nürburgringillä ajettiin sadekisa ja siellä oli silloin vähän jokainen vaikeuksissa. Häkkisen saalisti vain 2 pistettä ja Schumi olisi vahvana sadekuskina todennäköisesti loihtinut itsensä sateella voittoon. Näin pisteet Schumille 10-1.

Malesiassa Schumacher olikin jo mukana ja Ferrarien vauhti oli todella ylivoimaista. Schumi olisi ajanut ylivoimaiseen voittoon, ellei hänen olisi tarvinut turvata Irvinen selustaa. Häkkinen joka tapauksessa kolmas. Pisteet Schumille 10-4.

Näin Suzukaan olis lähdetty tilanteessa Häkkinen 81 pistettä, Schumacher 80 pistettä. Ja jokainen tietää kuinka siinä kisassa kävi. Mestaruus Häkkiselle pistein 91-86.

Tokihan jokainen voi spekuloida näitä kisoja omalla tavallaan, mutta itse olen pyrkinyt olemaan tuossa äärimmäisen realistinen noihin poikkavuuksiin vedoten. Tokihan pistetilanteet olisivat voineet poiketa parikymmentäkin pistettä suuntaan tai toiseen, mutta mitenkään päivänselvää ei todellaakaan ollut se, että Schumi olisi automaattisesti mestaruuden vienyt. Todennäköisyysprosentit olisivat mielestäni olleet vahvemmin Häkkisen puolella.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Speedye kirjoitti:
En ole missään väittänyt etten olisi itse heittänyt joskus jotain faktaa mikä ei pidä paikkaansa.

Siinä tapauksessa lienee vielä sitäkin tärkeämpää tarkistaa, mitä lainattu on ketjuun lainatun kohdan jälkeen kirjoittanut, ettei tule vaahdottua myönnetystä virheestä ja jo käsitellystä, selvästä asiasta.

Faktan, joka ei pidä paikkaansa, heittäminen on muuten mahdotonta, eli kannattaa tarkistaa ne faktat *hymiöitä*. Omasta puolestani asia joka tapauksessa vilpitön.


EDIT:

Henkka kirjoitti:
Tässä ainut poikkeava oletus olisi ollut se, että Schumi ei olisi loukkaantunut, mutta ulosajo teknisestä viasta johtuen olisi kuitenkin tapahtunut.

Luonnollisesti, ja siksi en omassa tarkastelussani huomioinut Silverstonea ollenkaan.

Henkka kirjoitti:
Tokihan pistetilanteet olisivat voineet poiketa parikymmentäkin pistettä suuntaan tai toiseen, mutta mitenkään päivänselvää ei todellaakaan ollut se, että Schumi olisi automaattisesti mestaruuden vienyt.

Juuri näin, nimenomaan tästä on kysymys. Kuten sanottua, samoin aiemmilta kausilta - siis lähinnä 1994, 1997 ja 1998 - tuttu Schumin kantti olisi tuonut oman muuttujansa etenkin kauden päätöskilpailuun/-kilpailuihin, jos mestaruuskamppailu herrojen välillä olisi ollut pahasti auki.


EDIT 2:

Henkka kirjoitti:
Itävallan GP:ssä Schumin mukana ollessa olisi eturivin lähtöjärjestys voinut olla tyystin erilainen. Näin Coulthard ei välttämättä olisi törmäillyt Häkkiseen
...
Monzan GP:stä heitänkin sitten ilmoille kovimman spekulaation. Jos Schumacher olisi ollut Häkkisen perässä, niin Mika ei olisi koskaan tehnyt sitä virhettään.

BTW, korostettakoon siis vielä, että tarkoitin samaa kirjoittaessani jälkikäteen luettuna epäselvästi:

Schumilla varustettuna kilpailun kulkua täysin mahdoton ennustaa (siis Mäkkien törmäily mukaan lukien).
...
Schumilla varustettuna kilpailun kulkua täysin mahdoton ennustaa (siis Häkkisen spinnaus mukaan lukien).


Ranger
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
ranger kirjoitti:
Juuri näin, nimenomaan tästä on kysymys. Kuten sanottua, samoin aiemmilta kausilta - siis lähinnä 1994, 1997 ja 1998 - tuttu Schumin kantti olisi tuonut oman muuttujansa etenkin kauden päätöskilpailuun/-kilpailuihin, jos mestaruuskamppailu herrojen välillä olisi ollut pahasti auki.

Schumacherin historia paineen alla ratkaisukilpailuissa on harvinaisen synkkä.

-1993 ei mestaruustaistossa.

1994 oma virhe ajamalla seinään ja sitten tilanteen "pelastus" kolaroimalla Hillin ajokki kilpailukyvyttömäksi.

1995 ylivoimaisella autolla mestaruuden varmistus jo ennen viimeistä kisaa.

1996 ei mestaruustaistossa.

1997 pisteen erolla johdossa, Villeneuven ohitusyrityksestä Adelaide 1994 virhettä vastaava temppu.

1998 auton sammuttaminen lähtöruutuun.

1999 ei mestaruustaisossa, loukkaantui.

2000 ylivoimaisella autolla mestaruuden varmistus jo ennen viimeistä kisaa.
2001 ylivoimaisella autolla mestaruuden varmistus jo ennen viimeistä kisaa.
2002 ylivoimaisella autolla mestaruuden varmistus jo ennen viimeistä kisaa.

2003 kolaroi Ralfin kanssa viimeisessä kisassa, Barrichellon voitto ja Schumin 1 piste kuitenkin varmisti mestaruuden 2 pisteellä Schumille Räikkösen (ajoi toiseksi Suzukassa) sijaan.

2004 ylivoimaisella autolla mestaruuden varmistus jo ennen viimeistä kisaa.

2005 ei mestaruustaistossa.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Henkka kirjoitti:
Schumacherin historia paineen alla ratkaisukilpailuissa on harvinaisen synkkä..

Kuitenkin kaveri johtaa käytännössä kaikkia mahdollisia tilastoja. Ferrari on tosiaan ollut välillä ollut ylivoimainen mutta olisiko ollut ilman Schumacheria? Tuskin.

Ei se kuitenkaan ole Schumacherin vika, että mestaruudet ovat ratkenneet ennen viimeistä kisaa.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Henkka kirjoitti:
Schumacherin historia paineen alla ratkaisukilpailuissa on harvinaisen synkkä.

Vielako sa jaksat narista tosta samasta asiasta? Vuodesta toiseen... Tosin vaan eri palstalla.
 

Cube

Jäsen
Saanko kysyä mahdollisimman nätisti palstan Räkä-faneilta, että miksi toivotte ko. kaverille menestystä? Johtuuko se ainoastaan Kimin suomalaisuudesta, vaan onko hänen persoonassa tai ehkä ajotavassa jotain, joka herättää positiivisia fiiliksiä?

Itse taisin tosissaan jo luulla, että kaikki vihaavat Kimittäjää, mutta muutamaa formulaketjua lukemalla kävi ilmi, että asia ei suinkaan ole näin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Cube kirjoitti:
Johtuuko se ainoastaan Kimin suomalaisuudesta, vaan onko hänen persoonassa tai ehkä ajotavassa jotain, joka herättää positiivisia fiiliksiä?
Onko koppanokkaisen sakemannin persoonassa sitten jotain, joka herättää positiivisia fiiliksiä?
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Cube kirjoitti:
Saanko kysyä mahdollisimman nätisti palstan Räkä-faneilta, että miksi toivotte ko. kaverille menestystä? Johtuuko se ainoastaan Kimin suomalaisuudesta, vaan onko hänen persoonassa tai ehkä ajotavassa jotain, joka herättää positiivisia fiiliksiä?

En nyt tiedä olenko varsinainen Räikkös-fani, mutta kyllähän yksi ihminen noiden robottien seassa edukseen erottuu. Aivan loistavaa välillä lukea lehdista kuinka Räikkönen on tempaissut perseet olalle, tai vokotellut vieraita naisia. Toki Kimin Suomalaisuuden takia ihan periaatteestakin jo kannatan kaveria, mutta myös tuo jo mainittu persoonallisuus, ja agressiivinen ajotyyli vaikuttavat asiaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Cube kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Michael Schumacher = Teemu Selänne, kuten olen joskus ennenkin varmaan maininnut.
No joo, sitä vaan, ettei tuolla Formuloissa mielestäni ihmeemmin ole persoonallisia, jotka sillä tapaa säihkyisi ulospäin ja ihailisi jollain tapaa.

Tsemppaan Kimiä kyllä, koska hän on suomalainen, olen tsempannut muitakin suomalaisia Formulassa ja tulen tsemppaamaankin. Ei siinä mielestäni ole mitään sen kummempaa kuin olla Suomen puolella jääkiekossa tai jalkapallossa.

Mitä Räikkösen ajataitoihin ja tyyliin ennen kaikkea tulee, niin mielestäni mies ajaa usein aika uskaliaasti ja on ottanut riskejä. Siinä puolessa ei ole valittamista. Muuten herra on vähän ilmeetön ja väritön, mutta kuten sanoin, harvempi Formulakuljettaja nyt ylimääräisen sympaattiselta vaikuttaa.

Häkkinen oli ja nykyisistä kuskeista kenties De La Rosa.
 

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
Cube kirjoitti:
Saanko kysyä mahdollisimman nätisti palstan Räkä-faneilta, että miksi toivotte ko. kaverille menestystä? Johtuuko se ainoastaan Kimin suomalaisuudesta, vaan onko hänen persoonassa tai ehkä ajotavassa jotain, joka herättää positiivisia fiiliksiä?

Itse taisin tosissaan jo luulla, että kaikki vihaavat Kimittäjää, mutta muutamaa formulaketjua lukemalla kävi ilmi, että asia ei suinkaan ole näin.

1. Itse olen ainakin joka lajissa suomalaisen puolella. Fanituksen ja tunteen määrä tietenkin vaihtelee lajin ja persoonan mukaan. En voi millään käsittää niitä jotka tosissaan kannattavat esim. Schumaheria tai Niemisen seuraavaa vastustajaa, tälläinen on mielestäni osoitus heikkoudesta ja itsetunnon puutteesta. Pitää olla ylpeästi suomalainen, eikä hakea huomiota opettelemalla ulkoa parhaiten menestyneiden ulkomaalaisten titteleitä ja ennätyksiä, kaikista noloimpana pidän niitten toitottamista esim. juuri Schumin voiton hetkellä.

2. Kimi on särmä kaveri. Ei mikään sponsoreitten muokkaama pelle jolla on aina aikaa faneilleen ja joka on aina halukas vastaamaan toimittajien miljooniin kysymyksiin. Myös Kimin tyyli esiintyä medioissa on miellyttänyt itseäni.

3. Kiistattomat lahjat ajajana, kyllä kai kaikki sen jo voivat myöntää että Kimi on ehdottomasti nopein kuski tämän hetken mm-sarjassa. Jos vaikka nopeutta mitattaisiin eräänlaisella moniottelulla,(F1+Ralli+DTM+Karting) uskon että Kimi tulisi nöyryyttämään vastustajiaan. Tähän ei pidä, eikä saa sotkea pitkällä aikavälillä tapahtuvia autonkehitysprojekteja, NOPEUDESTA kun puhutaan.

4. Tämä käy lähellä syitä 1 ja 2, mutta on silti syytä lohkota erikseen omaksi asiaksi.
Kimi osaa juhlia. On hyvin vaikea kuvitella itseään Kimin tai kenen tahansa muun F1-kuljettajan ammattiin ja elämäntilanteeseen, kuitenkin yksi syy miksi Kimistä pidän on että itse luultavasti toimisin samassa tilanteessa hyvinkin samalla tavalla. Lähtisin paljon mielummin Ylöjärvelle Kaijakkaan laulamaan karaokea kuin ylimääräisiin testeihin hikoilemaan. On tosin sanottava että tässä Kimillä voisi olla parannettavaa, huippupaneutumisella lajiin hänellä todennäköisesti olisi jo 3-4 ämmämmäää takataskussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös