Mainos

F1-ketju

  • 664 026
  • 5 069

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Speedye kirjoitti:
Myöskin Barrichello on aivan paska kuljettaja, se on viimeistään nähty tällä kaudella.

No niin.

Ferrari teki Barrichellosta voittavan kuljettajan. Vaikka olisi kuinka paska, oikeassa tallissa kuka tahansa voi olla voittaja. Barrichello muistaakseni oli tässä toissa kaudella(?) MM-sarjan toinen, eli eikö hän olisi ollut ilman MC:ta maailmanemestari, kuten väitinkin? Paska kuljettaja loistavassa tallissa = maailmanmestaruus.

Mutta ethän sinä taaskaan pointtia tajunnut. Se tuskin yllättää ketään.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Grainger kirjoitti:
No niin.

Ferrari teki Barrichellosta voittavan kuljettajan. Vaikka olisi kuinka paska, oikeassa tallissa kuka tahansa voi olla voittaja. Barrichello muistaakseni oli tässä toissa kaudella(?) MM-sarjan toinen, eli eikö hän olisi ollut ilman MC:ta maailmanemestari, kuten väitinkin? Paska kuljettaja loistavassa tallissa = maailmanmestaruus.

Mutta ethän sinä taaskaan pointtia tajunnut. Se tuskin yllättää ketään.

Väität siis että Barrichello olisi panoksellaan saanut Ferrarin voittamaan? Ei todellakaan. Jos Schumia ei olisi ollut tallissa työnteko olisi ollut vähän eri mallilla. Ja kun tuosta Brawnista ja Byrnestä puhutaan niin seuraava lainaus Wikipediasta kertoo aika paljon:

"By the conclusion of the 1996 season Michael Schumacher was being given free reign at Ferrari to build a team of engineers capable of returning the team to the top of the sport after years of underperforming"

Eli ilman Schumia Byrne ja Brawn eivät olisi Ferrarille koskaan tulleet. Eli ilman Schumia nämä huippumiehet olisivat menneet muihin leipiin. Tämäkin siis luetaan Schumin ansiolistaan.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Grainger kirjoitti:
Ferrari teki Barrichellosta voittavan kuljettajan. Vaikka olisi kuinka paska, oikeassa tallissa kuka tahansa voi olla voittaja. Barrichello muistaakseni oli tässä toissa kaudella(?) MM-sarjan toinen, eli eikö hän olisi ollut ilman MC:ta maailmanemestari, kuten väitinkin? Paska kuljettaja loistavassa tallissa = maailmanmestaruus.

Olisko Ferrari ollut tuolloin voittaja-auto ilman Schumaheria? Vai väitätkö että Ferrari teki Schumistakin voittajan? Eihän yhdelläkään maailmanmestaruudella ole kenellekään merkitystä jos kuski on paska mutta auton avulla saa maailmanmestaruuden.

Häkkinenkin oli ilmeisesti paska,sattui vaan ajamaan parhalla autolla = maailmanmestaruus.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Ei maailmanmestaruutta voittava kuski koskaan paska ole, mutta ei välttämättä myöskään paras kuljettaja. Esimerkiksi Villeneuve ei mielestäni ollut paras kuljettaja kaudella -97, mutta onnistui silti voittamaan ja kiitokset tästä kuuluu tod. näk. Adrian Neweylle. Newey vaikutti myös Häkkisen myös mestaruuksiin, mutta ei samassa mittakaavassa, IMO.
Schumacher on kova kuljettaja, siitä ei pääse mihinkään, mutta en koe että hän olisi mitenkään erityisesti omassa kastissaan. On mahdollista että hän on paras koskaan, mutta jos on, ei ole sitä mitenkään ylivoimaisesti. Ja ennen kuin Speedye&muut Tifosot kivettävät sivullekirjoittaneen hengiltä totean, että olen tietoinen Kerpenin Rehtorin (copyright Saari, Oskari) ennätyksistä ja meriiteistä. Autourheilua, varsinkaan F1:siä, ei vaan voi verrata mihinkään ns. normaaliin urheilulajiin jossa nopein/vahvin/pisimmälle hyppäävä/etc on paras. Paras kuljettaja ei aina voita, ja paskin ei aina ns. häviä. Elämä on.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Vuoksenmaan Jorma taisi joskus arvioida, että ykkösissä kuljettajien panos voimasuhteisiin on noin 20-25%. Tekisi mieli yhtyä tähän arvioon.

Sitä taustaa vasten nämä "väittelyt" kuljettajien paremmuudesta ovat aina yhtä hupaisia, ne kun eivät voi johtaa eivätkä ratketa kertakaikkiaan mihinkään. Ehkä juuri siksi niihin tulee usein yhtä innokkaasti yhdyttyä.


Ranger
 
Viimeksi muokattu:

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
ranger kirjoitti:
Vuoksenmaan Jorma taisi joskus arvioida, että ykkösissä kuljettajien panos voimasuhteisiin on noin 20-25%. Tekisi mieli yhtyä tähän arvioon.

Sitä taustaa vasten nämä "väittelyt" paremmuudesta ovat aina yhtä hupaisia, ne kun eivät voi johtaa eivätkä ratketa mihinkään. Ehkä juuri siksi niihin tulee usein yhtä innokkaasti yhdyttyä.


Ranger

Siksi mielestäni kannattaa verrata sitä mitä eri kuljettajat ovat saavuttaneet. Tässä luokassa Schumacher on aivan ylivoimainen ja sitään ei kukaan voi kiistää. Täten hän on kaikkien aikojen paras F1-kuljettaja. Siitä ei tarvitse edes väitellä.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Speedye kirjoitti:
Siksi mielestäni kannattaa verrata sitä mitä eri kuljettajat ovat saavuttaneet. Tässä luokassa Schumacher on aivan ylivoimainen ja sitään ei kukaan voi kiistää. Täten hän on kaikkien aikojen paras F1-kuljettaja. Siitä ei tarvitse edes väitellä.
Vai onko ollut ylivoimainen kalusto?

Kun Häkän McLaren oli parhaimmillaan ei edes sinun poikaystäväsi pysynyt kyydissä.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Speedye kirjoitti:
Siksi mielestäni kannattaa verrata sitä mitä eri kuljettajat ovat saavuttaneet. Tässä luokassa Schumacher on aivan ylivoimainen ja sitään ei kukaan voi kiistää. Täten hän on kaikkien aikojen paras F1-kuljettaja.

Oli kuljettajien panos tallien välisiin voimasuhteisiin mikä tahansa, samaan pyrkivät kuskeista kaikki, ovat aina pyrkineet. Vain yksi on kuitenkin ylitse muiden. Eivät parhaat kuljettajat keskimäärin sattumalta ole parhaissa talleissa.

Jos siis olisi pakko joku nimetä, yhtyisin toki yo. näkemykseen nimenomaan Schumin kiistattomien, aivan epäinhimillisten tilastojen takia.


Ranger
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Sitä ei voi kiistää etteikö M. Schumacher olisi tässä vaiheessa menestyksekkäin F1-kuljettaja. Se ei tarkoita että hän olisi taidoiltansa paras. Muistaakseni 2004 (mikäsenytoli mestareiden haastekisa tjms) tälläisessä haastekisassa Kovalainen voitti koko roskan ja tiputti juuri Schumin jatkosta. Jokainen kuski ajoi samanlaisella autolla. Voidaan siis perustellusti väittää Kovalaisen olleen parempi kuski. Siitä voidaan sitten väitellä kuinka monta kertaa kymmenestä Kovalainen olisi tuon kisan voittanut.

Kuten olen aikaisemminkin sanonut; Schumacher on vain yksi osa voittavassa tiimissä. Mielestäni kuitenkin jokainen osa on tärkeä ja yhden osan ottamalla pois ei talli enää olisi voittava ainakaan samoissa määrin kuin nyt. Schumacher ei mielestäni ole se tärkein tekijä Ferrarin menestyksessä. Kuten sanottua, huonokin kuski pystyy voittamaan ylivoimaisella autolla. Schumacher on kuitenkin omannut kovan työmoraalin ja voittamisen halun, jotka ovat tietenkin auttaneet tallia paljon (ensin Benettonia ja nyt Ferraria). Schumacher on erinomainen kuljettaja, sitäkään ei voi kiistää.

Edit: Krijotus häröt korjatu
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Onko siis niin, etta Ferrari laittoi katensa paskaan 90-luvulla kun se parhaana tallina varvasi kuskikseen vain keskinkertaisen kuskin Saksan maalta??

Voi hyvat hyssykat! Joidenkin olis parempi siirtya tikka-keskusteluun.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Pakkipari kirjoitti:
Sitä ei voi kiistää etteikö M. Schumacher olisi tässä vaiheessa menestyksekkäin F1-kuljettaja. Se ei tarkoita että hän olisi taidoiltansa paras. Muistaakseni 2004 (mikäsenytoli mestareiden haastekisa tjms) tälläisessä haastekisassa Kovalainen voitti koko roskan ja tiputti juuri Schumin jatkosta. Jokainen kuski ajoi samanlaisella autolla. Voidaan siis perustellusti väittää Kovalaisen olleen parempi kuski. Siitä voidaan sitten väitellä kuinka monta kertaa kymmenestä Kovalainen olisi tuon kisan voittanut.

Niin ja Heikki ei ole saanut edes paikkaa F1:ssä. Luulisi tuollaisen näytön puhuvan puolestaan vaikka F1-autolla ei ajettukaan. Voitaneen kai perustellusti väittää että Kovalainen F1-sirkuksen kovin kuski vaikka ei kilpaa ajakaan.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
1Timer kirjoitti:
Onko siis niin, etta Ferrari laittoi katensa paskaan 90-luvulla kun se parhaana tallina varvasi kuskikseen vain keskinkertaisen kuskin Saksan maalta??

Voi hyvat hyssykat! Joidenkin olis parempi siirtya tikka-keskusteluun.

Samaa suosittelen myös sinulle. Parhaana tallina?

1990 Ferrari oli vielä valmistajien kakkonen 110 pisteellä, mutta sitten alkoi alamäki...
1991 Valmistajien kolmas 55.5 pistettä - kärkeen lähes 100 pistettä
1992 Valmistajien neljäs 22 pistettä - kärkeen lähes 150 pistettä
1993 Valmistajien neljäs 28 pistettä - kärkeen lähes 150 pistettä
1994 Valmistajien kolmas 73 pistettä - kärkeen lähes 50 pistettä
1995 Valmistajien kolmas 73 pistettä - kärkeen lähes 70 pistettä

1996 Schumin tulon myötä talli nousi valmistajien MM-sarjassa jo kakkoseksi ylivoimaisen Williamsin jälkeen, 1997 taas kakkonen mutta 50 pistettä pienemmällä piste-erolla kuin '96, 1998 Ferrari edelleen kakkonen mutta jo 1999 se juhli valmistajien maailmanmestaruutta. Schumin talliin tulo käänsi mustan hevosen laukalta raville, täällä tapahtuva saksalaisen vähättely on joko a) tietämättömyyttä asioista tai sitten b) suuren suurta saksalaisvihaa jossa Schumi edustaa kansalaisuutta, ei loistavaa F1-kuljettajaa.

EDIT = Niin ja en todellakaan ole Schumi fani, miehen käsittämätön ura ja huikeat tilastot vaan ovat jotain sellaista mitä kukaan ei koskaan tule rikkomaan, ei pääsemään edes lähelle. Hattu lähtee päästä joka kerta kun tämä mies kääntää rattia formularadoilla.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
fastasashark kirjoitti:
Vai onko ollut ylivoimainen kalusto?

Kun Häkän McLaren oli parhaimmillaan ei edes sinun poikaystäväsi pysynyt kyydissä.

Sinäpäs toit "valtavasti" hienoa tietoa tähän ketjuun. Eikö Häkkisellä sitten ollut ylivoimainen kalusto? Mutta niin vain Schumi laittoi Häkälle kampoihin vaikka Mika ajoi paljon paremmalla autolla. Häkä on sanonut Schumacherin olleen kovin kilpailija ketä vastaan hän on ajanut, samoiten Schumacher on kehunut Häkkistä parhaaksi kilpakumppanikseen. Mutta fakta on se, että Michael Schumacher on kaikkien aikojen paras F1-kuljettaja. Ja se on fakta, piste.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Speedye kirjoitti:
Ja se on fakta, piste.

Sitä tuskin kukaan on missään kohtaan kiistänytkään.

Mutta sinun tekstiesi perusteella Scumacher on tehnyt kaiken auton kokoamisesta tallin moppaamiseen. Schumacherilla olisi ilman asiantuntevaa työympäristöä kokonaista 0 maailmanmestaruutta, koska itse hän ei osaa autoja koota. Näin ainakin olettaisin. Muutenhan Ferrari maksaa muutamalle kaverille ihan tyhjästä, jos Maihheli osaa sen kaaran kootakin.

Schumacher on kaikkien aikojen kuljettaja, mutta Ferrarilla on kasassa kaikkien aikojen talliosasto. Siitä et pääse mihinkään, vaikka kuinka hehkutat Schumacheria.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Grainger kirjoitti:
Sitä tuskin kukaan on missään kohtaan kiistänytkään.

Mutta sinun tekstiesi perusteella Scumacher on tehnyt kaiken auton kokoamisesta tallin moppaamiseen. Schumacherilla olisi ilman asiantuntevaa työympäristöä kokonaista 0 maailmanmestaruutta, koska itse hän ei osaa autoja koota. Näin ainakin olettaisin. Muutenhan Ferrari maksaa muutamalle kaverille ihan tyhjästä, jos Maihheli osaa sen kaaran kootakin.

Schumacher on kaikkien aikojen kuljettaja, mutta Ferrarilla on kasassa kaikkien aikojen talliosasto. Siitä et pääse mihinkään, vaikka kuinka hehkutat Schumacheria.

Tuota en kyllä allekirjoita. Nimittäin silloin kun McLarenilla oli vielä todellinen "velho" nimeltään Adrian Newey ja moottorit tulivat Ilmorin konepajalta väitän Macilla olleen aivan ylivoimainen autonrakennustiimi. Ja jälkikin oli sen mukaista. Mutta niin kuin tuossa lainasin tekstiä Wikipediasta, Schumi sai Ferrari-tallilta 1996 "vapaat kädet" kootakseen mieleisen tallin. Mies hommasi Ferrarille Ross Brawnin ja Rory Byrnen jotka hän tunsi Benetton-ajoilta. Joten ei kai liene liioittelua sanoa, että Schumacherin ansiosta nuo miehet ovat Ferrarilla ja tekevät mahtavaa työtä yhdessä. Ilman Schumacheria nuo miehet olisivat kiertäneet Ferrarin kaukaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Speedye kirjoitti:
Joten ei kai liene liioittelua sanoa, että Schumacherin ansiosta nuo miehet ovat Ferrarilla ja tekevät mahtavaa työtä yhdessä.

Just joo.

Sittenhän kaikki kunnia menee kuitenkin loistavalle tallille, joka älysi hankkia Schumacherin riveihinsö. Eli loppujen lopuksi talli oli kuitenkin se ratkaiseva tekijä, koska viisaudessaaan hankki Schumacherin. Eikö niin?

Tämä on aika turhaa kaiken kaikkiaan. Taidankin mennä nukkumaan.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Grainger kirjoitti:
Mutta sinun tekstiesi perusteella Scumacher on tehnyt kaiken auton kokoamisesta tallin moppaamiseen. Schumacherilla olisi ilman asiantuntevaa työympäristöä kokonaista 0 maailmanmestaruutta, koska itse hän ei osaa autoja koota. Näin ainakin olettaisin. Muutenhan Ferrari maksaa muutamalle kaverille ihan tyhjästä, jos Maihheli osaa sen kaaran kootakin.

Voisi myös ymmärtää luetun oikein. Olen täysin samaa mieltä Speedyn kanssa ja kirjoittanut tähän ketjuun muistaakseni itsekin tästä aiheesta. Schumi ei rakenna autoja, eikä moppaa tallin lattioita. Kyse on siitä, että Schumi talliin tullessaan muutti tallin työskentelytavat, loi talliin sellaisen ilmapiirin että siellä jokaisella olisi hyvä työskennellä ja jokainen tukisi toisiaan - tavoitteenaan vain ja ainoastaan voittaa mestaruus. Heti ensimmäisistä testeistä lähtien Schumi antoi sellaista palautetta autosta tallille, että inssit osasivat rakentaa autoa oikeaan suuntaan.

Tämän olen kirjoittanut ennenkin ja kirjoitan sen taas. Mielestäni loistava esimerkki siitä, mitä Schumi toi talliin. Ferrari ajoi talvitestejä ja Schumi tutustui tallin toimintatapoihin. Oltiin ajettu pitkä päivä ja alkoi vesisade. Ferrarin mekaanikot alkoivat pakata tavaroita kasaan, eihän sateella oltu tallissa ennenkään ajettu testejä. Schumi oli eri mieltä, komensi mekaanikkoja lopettamaan pakkaamisen ja käski kaivamaan rengasrekasta sadekumit. "Loppupäivä testataan sitten saderenkaita ja haetaan oikeita sadesäätöjä", Schumin kerrotaan sanoneen tuolloin.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Speedye kirjoitti:
Sinäpäs toit "valtavasti" hienoa tietoa tähän ketjuun.
Ironia ei taida olla sinulla vahva laji. Onneksi Grainger antoi tyhentävän vastauksen, ei tarvitse itse vastata.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
fastasashark kirjoitti:
Ironia ei taida olla sinulla vahva laji. Onneksi Grainger antoi tyhentävän vastauksen, ei tarvitse itse vastata.

Ja mihinköhän vittuun tarvitaan ironiaa jos käydään ns. asiallista keskustelua jostain aiheesta? Ärsyttää nämä 3000 + viestin klubilaiset kun joka ketjuun pitää käydä antamassa oneliner näyte ironiasta tai jotain muuta omasta mielestä hauskaa. Sitten jotkut vieläpä siirtelevät näitä mukahauskoja onelinereita johonkin mukahauskaan parhaat läpät tjms. ketjuun.

Pysytään asiassa. Minäkin lipesin, häpeä HCM!
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
HCM kirjoitti:
Heti ensimmäisistä testeistä lähtien Schumi antoi sellaista palautetta autosta tallille, että inssit osasivat rakentaa autoa oikeaan suuntaan.

Näinpä. Schumi osaa antaa autosta palautetta, että insinöörit osaavat tehdä autosta paremman.
Itse olen tuota samaa yrittänyt jankuttaa, mutta eräs toinen nimimerkki vielä hangoittelee vastaan.

Minä en ota pätkään pois Schumilta siinä suhteessa, että mies on todennäköisesti F1 varikon paras kertomaan tuntemuksia autosta insseille. Mies on myös aivan varmasti tuonut erilaista tekemisen meininkiä Ferrarille, mutta mieshän palkattiinkin talliin tuomaan vain ja ainoastaan mestaruuksia. Ferrarilla oltiin siis päätetty oikaista kurssi, ja Schumi hankittiin sen hetken parhaana kuskina tätä kurssia oikaisemaan. Aika nappiin mennyt hankinta näin jälkikäteen katsottuna Ferrarin taholta.

Schumi ei yksin kuitenkaan tee mistään tiimistä voittajaa, vaikka onkin kaikkien aikojen paras kuski.
Ferrari olisi varmasti voittanut jonkun toisenkin kuskin johdolla mestaruuksia muutamia, tässä viimeisen 10 vuoden aikana, mutta ei yhtä paljon kun Schumin johdolla. Olettaen tietenkin, että talli olisi panostanut yhtä paljon formuloihin tällä samalla ajanjaksolla, ilmankin Schumia.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Grainger kirjoitti:
Just joo.

Sittenhän kaikki kunnia menee kuitenkin loistavalle tallille, joka älysi hankkia Schumacherin riveihinsö. Eli loppujen lopuksi talli oli kuitenkin se ratkaiseva tekijä, koska viisaudessaaan hankki Schumacherin. Eikö niin?

Tämä on aika turhaa kaiken kaikkiaan. Taidankin mennä nukkumaan.

Mutta eikös Schumacher houkutellut Ferrarille ne keille sinä tämän kunnian soisit? Ja kuten todettua ei Ferrari ollut mikään loistava huipputalli Schumin sinne mennessä,hyvä muttei huipputalli.

Esimerkilläsi Jortikan 6 mestaruut hei menee ilmeisesti hänet palkanneen henkilön meriittilistalle?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
ultras kirjoitti:
Mutta eikös Schumacher houkutellut Ferrarille ne keille sinä tämän kunnian soisit? Ja kuten todettua ei Ferrari ollut mikään loistava huipputalli Schumin sinne mennessä,hyvä muttei huipputalli.

Esimerkilläsi Jortikan 6 mestaruut hei menee ilmeisesti hänet palkanneen henkilön meriittilistalle?

Jaa, että Schumi toimii Ferrarilla myös henkilöstö vastaavana. No eihän siinä mitään. Nythän meriittilistalle voi lisätä senkin.

Jortikankin 6 mestaruudella on saattanut olla jotain tekemistä sen kanssa, millainen joukkue hänellä on ollut.

P.S. Ei kyse ole siitä etteikö Schumi olisi kunniaansa ansainnut mestaruuksien puolesta, mutta edelleenkään minulle on aivan turha väittää, että vain Schumin meriittilistalle voi laittaa Ferrarin nousun. Schumi on tärkeä osa sitä nousua, mutta ei ainoa.

Korhonen kirjoitti:
Schumi vai palkankorotus?

Ei ne mitään palkkaa saa. Ne tekee töitä Schumin eteen ilmaiseksi, silkasta kunnioituksesta.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
En todellakaan ole mikään Schumi-fani, mutta on pakko myöntää herran olevan aivan uskomaton kuljettaja. En myöskään laita Schumin ansioksi koko Ferrarin nousua siihen tilaan, missä se tällä hetkellä on. Toisaalta: en myöskään usko että Ferrari olisi näin menestyksekäs ollut ilman Schumia samalla ajanjaksolla. Jotkut asiat vain toimivat hyvin yhteen, Schumi ja Ferrarin kokonaisuus henkilöstöineen päivineen on osunut 100%:sti nappiin. Samoin Ferrarin strategia ajattaa Schumia ehdottomana ykkösmiehenä. Molemmat ovat hyötyneet ja homma on kantanut hedelmää aivan käsittämättömällä tavalla.

Uskomattominta on kuitenkin se, että Schumi tekee edelleen samanlaisia suorituksia radalla. Kaiken tämän menestyksen ja onnistumisen jälkeen kello tikittää edelleen virheettömästi. Se jos jokin on aivan huikean kuljettajan merkki. Schumi ei kuitenkaan olisi onnistunut ilman Ferrarin mahtavaa teknistä ylivertaisuutta. Näin voidaan todeta jo pelkästään katsomalla miihkalin teknisten vikojen tilastoa. Melkoisen hiljaista on sillä sektorilla. Vahva panostus Schumiin silläkin saralla on siis tuottanut hedelmää.

Yli-ihminen ei Schumikaan silti ole. Kun esimerkiksi renkaat eivät vähänkään kunnolla ota toimiakseen, katoaa tämä mestarien mestarikin kärkikahinoista. Se jos joku kertoo siitä, että tekniikalla on ylivoimaisesti suurin ratkaiseva osa formuloissa menestymistä. Hyväkään kuski ei pärjää autolla joka ei ole täsmälleen tikissä. Ei edes suuri Schumi.

Olisi mielenkiintoista tietää miten samanlaisella tuella ja kokonaisuudella varustettuna esim. Kimi tai Alonso olisivat Ferrarilla samalla ajanjaksolla onnistuneet. Valitettavasti emme sitä saa koskaan tietää. En kuitenkaan näe että kukaan Schumia paremminkaan enää olisi voinut suoriutua. Uskomaton ura on Michael Schumacherilla takana ja silti mies jaksaa edelleen motivoitua voittamaan kisoja ja jahtaamaan mestaruuksia. Huh huh.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Tomppa#74 kirjoitti:
En todellakaan ole mikään Schumi-fani, mutta on pakko myöntää herran olevan aivan uskomaton kuljettaja. En myöskään laita Schumin ansioksi koko Ferrarin nousua siihen tilaan, missä se tällä hetkellä on. Toisaalta: en myöskään usko että Ferrari olisi näin menestyksekäs ollut ilman Schumia samalla ajanjaksolla. Jotkut asiat vain toimivat hyvin yhteen, Schumi ja Ferrarin kokonaisuus henkilöstöineen päivineen on osunut 100%:sti nappiin. Samoin Ferrarin strategia ajattaa Schumia ehdottomana ykkösmiehenä. Molemmat ovat hyötyneet ja homma on kantanut hedelmää aivan käsittämättömällä tavalla.

Uskomattominta on kuitenkin se, että Schumi tekee edelleen samanlaisia suorituksia radalla. Kaiken tämän menestyksen ja onnistumisen jälkeen kello tikittää edelleen virheettömästi. Se jos jokin on aivan huikean kuljettajan merkki. Schumi ei kuitenkaan olisi onnistunut ilman Ferrarin mahtavaa teknistä ylivertaisuutta. Näin voidaan todeta jo pelkästään katsomalla miihkalin teknisten vikojen tilastoa. Melkoisen hiljaista on sillä sektorilla. Vahva panostus Schumiin silläkin saralla on siis tuottanut hedelmää.

Yli-ihminen ei Schumikaan silti ole. Kun esimerkiksi renkaat eivät vähänkään kunnolla ota toimiakseen, katoaa tämä mestarien mestarikin kärkikahinoista. Se jos joku kertoo siitä, että tekniikalla on ylivoimaisesti suurin ratkaiseva osa formuloissa menestymistä. Hyväkään kuski ei pärjää autolla joka ei ole täsmälleen tikissä. Ei edes suuri Schumi.

Olisi mielenkiintoista tietää miten samanlaisella tuella ja kokonaisuudella varustettuna esim. Kimi tai Alonso olisivat Ferrarilla samalla ajanjaksolla onnistuneet. Valitettavasti emme sitä saa koskaan tietää. En kuitenkaan näe että kukaan Schumia paremminkaan enää olisi voinut suoriutua. Uskomaton ura on Michael Schumacherilla takana ja silti mies jaksaa edelleen motivoitua voittamaan kisoja ja jahtaamaan mestaruuksia. Huh huh.

Tässä on mielestäni erittäin puolueeton näkemys ja vielä perin hyvä sellainen. On totta, ettei kukaan kuljettaja pärjää radalla jos kumit sulavat alle. Ei Schumacher, Räikkönen eikä Alonsokaan. Eli tottakai tekniikka ratkaisee. Mutta sitten on tosiaan olemassa kuljettajia joiden avulla auto saadaan testattua tekniikaltaan niin hyväksi ettei tarvitse olla joka kisassa työntämässä autoa ratavalvojien apuna. Schumi on tainnut ajaa yli 100 kilpailua ilman konerikkoa, se ei taida olla enää sattumaa?

Se on myöskin totta että on uskomatonta nähdä millainen motivaatio Michael Schumacherilla on vielä 7 MM:n jälkeenkin. Moni alkaisi kävellä leuka pystyssä mutta Schumi palaa talvilomaltaan testaamaan että auto toimisi/pärjäisi jatkossakin. Nyt se työ alkaa kantaa hedelmää mitä testiradoilla on tehty. Sama juttu pätee muuhunkin urheiluun. Oikotietä onneen ei varsinaisesti ole vaan se joka on valmis uhraamaan eniten ja tekemään eniten töitä ansaitsee tällä menestyksensä. Schumacherista hehkuu edelleen se voittamisen halu niin kuin kymmenen vuotta sittenkin, joten en usko että mies lopettaa vielä. Ja minkä takia pitäisi lopettaa? Miehen ajotaidot, motivaatio ja psyyke ovat sitä luokkaa että nuorempia hirvittää. Lisäksi kun mies on ns. palannut huipulle vuoden hiljaiselon jälkeen tuntuu voittaminen jälleen erittäin mukavalta.

Vielä noista Schumin ennätyksistä että ei voi muuta kun nostaa hattua miehelle. Saksassa täyttyi 5000! johtokierrosta joka on aivan älytön määrä. Jos kilpailuissa ajetaan keskimäärin 65 kierrosta tarkoittaa tuo ennätys sitä että Schumi olisi ajanut 79 kisaa alusta loppuun johtopaikalla. Siihen ei joka poika pysty, luultavasti eivät edes Räikkönen ja Alonso.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös