F1-ketju

  • 661 021
  • 5 107

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Mielestäni kannattaa tarkistaa ne faktat ettei tule heitettyä väärää tietoa..

Samaa voisi suositella sinulle. Aika paljon mutulla heitettyä faktaa tulee sieltäkin päästä koskien Schumia ja Kimiä etenkin.

Tosin itse olen sitä mieltä, että keskustelut on paljon hauskempia, kun niitä ei vedetä ihan pilkulleen, ja välillä tulee väärinkäsityksiä yms.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
repe_joke kirjoitti:
Samaa voisi suositella sinulle. Aika paljon mutulla heitettyä faktaa tulee sieltäkin päästä koskien Schumia ja Kimiä etenkin.

Tosin itse olen sitä mieltä, että keskustelut on paljon hauskempia, kun niitä ei vedetä ihan pilkulleen, ja välillä tulee väärinkäsityksiä yms.

Ja myös sinulle.. Eli et ole sen parempi itsekään. En ole missään väittänyt etten olisi itse heittänyt joskus jotain faktaa mikä ei pidä paikkaansa. Sanoin vaan että yleisesti on mukavampaa jos faktat ovat oikeita tai edes sinnepäin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
ranger kirjoitti:
Oluttuoppikeskusteluissa olen muuten usein törmännyt yllättävän sitkeässä olevaan mielikuvaan, jonka mukaan Schumacher olisi ilman muuta voittanut mestaruuden kaudella 1999 ilman ikävää loukkaantumistaan Silverstonessa. Tätä käsitystä mm. Mika Salo tuntuu silloin tällöin ruokkivan haastatteluissaan/kommentaattorintehtävissään (syistä voi jokainen tehdä haluamiaan johtopäätöksiä). Todellisuudessahan Häkkinen johti MM-sarjaa ennen Britannian GP:tä kahdeksalla pisteellä, ja on luonnollisesti täydellinen arvoitus, miten sarja olisi Schumilla varustettuna kehittynyt.

Ranger

Hyvin pitkälle samaan käsitykseen olen törmännyt. Itse olen aikanaan analysoinut tuon kauden mahdollisesti näin. Omasta mielesätni olen pyrykinyt äärimmäiseen realismiin.

Kauden 1999 ensimmäiset seitsemän kisaa tultiin siis normaalilla käsikirjoituksella, jossa Häkkinen oli voittanut neljä kilpailua ja Schumacher kaksi. Pisteet olivat Häkkiselle 40-32.

Britannian GP:ssä Schumacher siis ajoi ulos ja loukkaantui, Häkkiseltä irtosi rengas joten nollat molemmille. Tässä ainut poikkeava oletus olisi ollut se, että Schumi ei olisi loukkaantunut, mutta ulosajo teknisestä viasta johtuen olisi kuitenkin tapahtunut.

Itävallan GP:ssä Schumin mukana ollessa olisi eturivin lähtöjärjestys voinut olla tyystin erilainen. Näin Coulthard ei välttämättä olisi törmäillyt Häkkiseen ja kisa olisi mennyt McLarenin komennossa kaksoisvoittoon asti. Häkkinen 10, Schumacher 4 pistettä.

Saksassa Schumacher olisi vienyt voiton, kuten Irvinekin ja Häkkiselle olisi tullut se rengasrikko. Pisteet Schumille 10-0. Pistetilanne tässä vaiheessa Häkkinen 60, Schumacher 56.

Unkarissa McLarenit dominoivat ja Schumilla tuskin olisi ollut mitään sijaa kolmatta sijaa korkeammalle, johon Irvine pääsi. Pisteet Häkkiselle 10-4.

Belgiassa Coulthard ajoi voittoon ja McLarenit vaikuttivat jälleen todella vahvoilta. Schumi olisi toki bravuuriradallaan olla korkealla, mutta Irvinenkin ero kärkeen olis niin suuri, että Schumin olisi todennäköisesti ollut vasta kolmas. Pisteet Häkkiselle 6-4 ja MM-tilanne tässä vaiheessa Häkkiselle 66-54.

Monzan GP:stä heitänkin sitten ilmoille kovimman spekulaation. Jos Schumacher olisi ollut Häkkisen perässä, niin Mika ei olisi koskaan tehnyt sitä virhettään. Mika ei tehnyt juuri koskaan paineen alla virheitä, vaan nimenomaan tuollaisessa täysin ylivoimaisessa johdossa, kun painetta ei ollut. Mika on itse todennut, että se Monzan aika-ajokierros on hänen uransa täydellisin ja Frentzen jäikin kakkosruudussa puolen sekunnin päähän. Itse uskon, että Schumi olisi vääntänyt itsensä tuossa kisassa kakkosruutuun ja ajanut Häkkisen perässä kisassa kakkoseksi. Se Schumin perässä ajaminen olisi pitänyt Mikan keskittymisen kurissa ja sieltä olisi tullut Suzuka 98/99 kaltainen jäätävänvarma suoritus. Pisteet Häkkiselle 10-6.

Nürburgringillä ajettiin sadekisa ja siellä oli silloin vähän jokainen vaikeuksissa. Häkkisen saalisti vain 2 pistettä ja Schumi olisi vahvana sadekuskina todennäköisesti loihtinut itsensä sateella voittoon. Näin pisteet Schumille 10-1.

Malesiassa Schumacher olikin jo mukana ja Ferrarien vauhti oli todella ylivoimaista. Schumi olisi ajanut ylivoimaiseen voittoon, ellei hänen olisi tarvinut turvata Irvinen selustaa. Häkkinen joka tapauksessa kolmas. Pisteet Schumille 10-4.

Näin Suzukaan olis lähdetty tilanteessa Häkkinen 81 pistettä, Schumacher 80 pistettä. Ja jokainen tietää kuinka siinä kisassa kävi. Mestaruus Häkkiselle pistein 91-86.

Tokihan jokainen voi spekuloida näitä kisoja omalla tavallaan, mutta itse olen pyrkinyt olemaan tuossa äärimmäisen realistinen noihin poikkavuuksiin vedoten. Tokihan pistetilanteet olisivat voineet poiketa parikymmentäkin pistettä suuntaan tai toiseen, mutta mitenkään päivänselvää ei todellaakaan ollut se, että Schumi olisi automaattisesti mestaruuden vienyt. Todennäköisyysprosentit olisivat mielestäni olleet vahvemmin Häkkisen puolella.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Speedye kirjoitti:
En ole missään väittänyt etten olisi itse heittänyt joskus jotain faktaa mikä ei pidä paikkaansa.

Siinä tapauksessa lienee vielä sitäkin tärkeämpää tarkistaa, mitä lainattu on ketjuun lainatun kohdan jälkeen kirjoittanut, ettei tule vaahdottua myönnetystä virheestä ja jo käsitellystä, selvästä asiasta.

Faktan, joka ei pidä paikkaansa, heittäminen on muuten mahdotonta, eli kannattaa tarkistaa ne faktat *hymiöitä*. Omasta puolestani asia joka tapauksessa vilpitön.


EDIT:

Henkka kirjoitti:
Tässä ainut poikkeava oletus olisi ollut se, että Schumi ei olisi loukkaantunut, mutta ulosajo teknisestä viasta johtuen olisi kuitenkin tapahtunut.

Luonnollisesti, ja siksi en omassa tarkastelussani huomioinut Silverstonea ollenkaan.

Henkka kirjoitti:
Tokihan pistetilanteet olisivat voineet poiketa parikymmentäkin pistettä suuntaan tai toiseen, mutta mitenkään päivänselvää ei todellaakaan ollut se, että Schumi olisi automaattisesti mestaruuden vienyt.

Juuri näin, nimenomaan tästä on kysymys. Kuten sanottua, samoin aiemmilta kausilta - siis lähinnä 1994, 1997 ja 1998 - tuttu Schumin kantti olisi tuonut oman muuttujansa etenkin kauden päätöskilpailuun/-kilpailuihin, jos mestaruuskamppailu herrojen välillä olisi ollut pahasti auki.


EDIT 2:

Henkka kirjoitti:
Itävallan GP:ssä Schumin mukana ollessa olisi eturivin lähtöjärjestys voinut olla tyystin erilainen. Näin Coulthard ei välttämättä olisi törmäillyt Häkkiseen
...
Monzan GP:stä heitänkin sitten ilmoille kovimman spekulaation. Jos Schumacher olisi ollut Häkkisen perässä, niin Mika ei olisi koskaan tehnyt sitä virhettään.

BTW, korostettakoon siis vielä, että tarkoitin samaa kirjoittaessani jälkikäteen luettuna epäselvästi:

Schumilla varustettuna kilpailun kulkua täysin mahdoton ennustaa (siis Mäkkien törmäily mukaan lukien).
...
Schumilla varustettuna kilpailun kulkua täysin mahdoton ennustaa (siis Häkkisen spinnaus mukaan lukien).


Ranger
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
ranger kirjoitti:
Juuri näin, nimenomaan tästä on kysymys. Kuten sanottua, samoin aiemmilta kausilta - siis lähinnä 1994, 1997 ja 1998 - tuttu Schumin kantti olisi tuonut oman muuttujansa etenkin kauden päätöskilpailuun/-kilpailuihin, jos mestaruuskamppailu herrojen välillä olisi ollut pahasti auki.

Schumacherin historia paineen alla ratkaisukilpailuissa on harvinaisen synkkä.

-1993 ei mestaruustaistossa.

1994 oma virhe ajamalla seinään ja sitten tilanteen "pelastus" kolaroimalla Hillin ajokki kilpailukyvyttömäksi.

1995 ylivoimaisella autolla mestaruuden varmistus jo ennen viimeistä kisaa.

1996 ei mestaruustaistossa.

1997 pisteen erolla johdossa, Villeneuven ohitusyrityksestä Adelaide 1994 virhettä vastaava temppu.

1998 auton sammuttaminen lähtöruutuun.

1999 ei mestaruustaisossa, loukkaantui.

2000 ylivoimaisella autolla mestaruuden varmistus jo ennen viimeistä kisaa.
2001 ylivoimaisella autolla mestaruuden varmistus jo ennen viimeistä kisaa.
2002 ylivoimaisella autolla mestaruuden varmistus jo ennen viimeistä kisaa.

2003 kolaroi Ralfin kanssa viimeisessä kisassa, Barrichellon voitto ja Schumin 1 piste kuitenkin varmisti mestaruuden 2 pisteellä Schumille Räikkösen (ajoi toiseksi Suzukassa) sijaan.

2004 ylivoimaisella autolla mestaruuden varmistus jo ennen viimeistä kisaa.

2005 ei mestaruustaistossa.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Henkka kirjoitti:
Schumacherin historia paineen alla ratkaisukilpailuissa on harvinaisen synkkä..

Kuitenkin kaveri johtaa käytännössä kaikkia mahdollisia tilastoja. Ferrari on tosiaan ollut välillä ollut ylivoimainen mutta olisiko ollut ilman Schumacheria? Tuskin.

Ei se kuitenkaan ole Schumacherin vika, että mestaruudet ovat ratkenneet ennen viimeistä kisaa.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Henkka kirjoitti:
Schumacherin historia paineen alla ratkaisukilpailuissa on harvinaisen synkkä.

Vielako sa jaksat narista tosta samasta asiasta? Vuodesta toiseen... Tosin vaan eri palstalla.
 

Cube

Jäsen
Saanko kysyä mahdollisimman nätisti palstan Räkä-faneilta, että miksi toivotte ko. kaverille menestystä? Johtuuko se ainoastaan Kimin suomalaisuudesta, vaan onko hänen persoonassa tai ehkä ajotavassa jotain, joka herättää positiivisia fiiliksiä?

Itse taisin tosissaan jo luulla, että kaikki vihaavat Kimittäjää, mutta muutamaa formulaketjua lukemalla kävi ilmi, että asia ei suinkaan ole näin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Cube kirjoitti:
Johtuuko se ainoastaan Kimin suomalaisuudesta, vaan onko hänen persoonassa tai ehkä ajotavassa jotain, joka herättää positiivisia fiiliksiä?
Onko koppanokkaisen sakemannin persoonassa sitten jotain, joka herättää positiivisia fiiliksiä?
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Cube kirjoitti:
Saanko kysyä mahdollisimman nätisti palstan Räkä-faneilta, että miksi toivotte ko. kaverille menestystä? Johtuuko se ainoastaan Kimin suomalaisuudesta, vaan onko hänen persoonassa tai ehkä ajotavassa jotain, joka herättää positiivisia fiiliksiä?

En nyt tiedä olenko varsinainen Räikkös-fani, mutta kyllähän yksi ihminen noiden robottien seassa edukseen erottuu. Aivan loistavaa välillä lukea lehdista kuinka Räikkönen on tempaissut perseet olalle, tai vokotellut vieraita naisia. Toki Kimin Suomalaisuuden takia ihan periaatteestakin jo kannatan kaveria, mutta myös tuo jo mainittu persoonallisuus, ja agressiivinen ajotyyli vaikuttavat asiaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Cube kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Michael Schumacher = Teemu Selänne, kuten olen joskus ennenkin varmaan maininnut.
No joo, sitä vaan, ettei tuolla Formuloissa mielestäni ihmeemmin ole persoonallisia, jotka sillä tapaa säihkyisi ulospäin ja ihailisi jollain tapaa.

Tsemppaan Kimiä kyllä, koska hän on suomalainen, olen tsempannut muitakin suomalaisia Formulassa ja tulen tsemppaamaankin. Ei siinä mielestäni ole mitään sen kummempaa kuin olla Suomen puolella jääkiekossa tai jalkapallossa.

Mitä Räikkösen ajataitoihin ja tyyliin ennen kaikkea tulee, niin mielestäni mies ajaa usein aika uskaliaasti ja on ottanut riskejä. Siinä puolessa ei ole valittamista. Muuten herra on vähän ilmeetön ja väritön, mutta kuten sanoin, harvempi Formulakuljettaja nyt ylimääräisen sympaattiselta vaikuttaa.

Häkkinen oli ja nykyisistä kuskeista kenties De La Rosa.
 

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
Cube kirjoitti:
Saanko kysyä mahdollisimman nätisti palstan Räkä-faneilta, että miksi toivotte ko. kaverille menestystä? Johtuuko se ainoastaan Kimin suomalaisuudesta, vaan onko hänen persoonassa tai ehkä ajotavassa jotain, joka herättää positiivisia fiiliksiä?

Itse taisin tosissaan jo luulla, että kaikki vihaavat Kimittäjää, mutta muutamaa formulaketjua lukemalla kävi ilmi, että asia ei suinkaan ole näin.

1. Itse olen ainakin joka lajissa suomalaisen puolella. Fanituksen ja tunteen määrä tietenkin vaihtelee lajin ja persoonan mukaan. En voi millään käsittää niitä jotka tosissaan kannattavat esim. Schumaheria tai Niemisen seuraavaa vastustajaa, tälläinen on mielestäni osoitus heikkoudesta ja itsetunnon puutteesta. Pitää olla ylpeästi suomalainen, eikä hakea huomiota opettelemalla ulkoa parhaiten menestyneiden ulkomaalaisten titteleitä ja ennätyksiä, kaikista noloimpana pidän niitten toitottamista esim. juuri Schumin voiton hetkellä.

2. Kimi on särmä kaveri. Ei mikään sponsoreitten muokkaama pelle jolla on aina aikaa faneilleen ja joka on aina halukas vastaamaan toimittajien miljooniin kysymyksiin. Myös Kimin tyyli esiintyä medioissa on miellyttänyt itseäni.

3. Kiistattomat lahjat ajajana, kyllä kai kaikki sen jo voivat myöntää että Kimi on ehdottomasti nopein kuski tämän hetken mm-sarjassa. Jos vaikka nopeutta mitattaisiin eräänlaisella moniottelulla,(F1+Ralli+DTM+Karting) uskon että Kimi tulisi nöyryyttämään vastustajiaan. Tähän ei pidä, eikä saa sotkea pitkällä aikavälillä tapahtuvia autonkehitysprojekteja, NOPEUDESTA kun puhutaan.

4. Tämä käy lähellä syitä 1 ja 2, mutta on silti syytä lohkota erikseen omaksi asiaksi.
Kimi osaa juhlia. On hyvin vaikea kuvitella itseään Kimin tai kenen tahansa muun F1-kuljettajan ammattiin ja elämäntilanteeseen, kuitenkin yksi syy miksi Kimistä pidän on että itse luultavasti toimisin samassa tilanteessa hyvinkin samalla tavalla. Lähtisin paljon mielummin Ylöjärvelle Kaijakkaan laulamaan karaokea kuin ylimääräisiin testeihin hikoilemaan. On tosin sanottava että tässä Kimillä voisi olla parannettavaa, huippupaneutumisella lajiin hänellä todennäköisesti olisi jo 3-4 ämmämmäää takataskussa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Speedye kirjoitti:
Myöskin Barrichello on aivan paska kuljettaja, se on viimeistään nähty tällä kaudella.

No niin.

Ferrari teki Barrichellosta voittavan kuljettajan. Vaikka olisi kuinka paska, oikeassa tallissa kuka tahansa voi olla voittaja. Barrichello muistaakseni oli tässä toissa kaudella(?) MM-sarjan toinen, eli eikö hän olisi ollut ilman MC:ta maailmanemestari, kuten väitinkin? Paska kuljettaja loistavassa tallissa = maailmanmestaruus.

Mutta ethän sinä taaskaan pointtia tajunnut. Se tuskin yllättää ketään.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Grainger kirjoitti:
No niin.

Ferrari teki Barrichellosta voittavan kuljettajan. Vaikka olisi kuinka paska, oikeassa tallissa kuka tahansa voi olla voittaja. Barrichello muistaakseni oli tässä toissa kaudella(?) MM-sarjan toinen, eli eikö hän olisi ollut ilman MC:ta maailmanemestari, kuten väitinkin? Paska kuljettaja loistavassa tallissa = maailmanmestaruus.

Mutta ethän sinä taaskaan pointtia tajunnut. Se tuskin yllättää ketään.

Väität siis että Barrichello olisi panoksellaan saanut Ferrarin voittamaan? Ei todellakaan. Jos Schumia ei olisi ollut tallissa työnteko olisi ollut vähän eri mallilla. Ja kun tuosta Brawnista ja Byrnestä puhutaan niin seuraava lainaus Wikipediasta kertoo aika paljon:

"By the conclusion of the 1996 season Michael Schumacher was being given free reign at Ferrari to build a team of engineers capable of returning the team to the top of the sport after years of underperforming"

Eli ilman Schumia Byrne ja Brawn eivät olisi Ferrarille koskaan tulleet. Eli ilman Schumia nämä huippumiehet olisivat menneet muihin leipiin. Tämäkin siis luetaan Schumin ansiolistaan.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Grainger kirjoitti:
Ferrari teki Barrichellosta voittavan kuljettajan. Vaikka olisi kuinka paska, oikeassa tallissa kuka tahansa voi olla voittaja. Barrichello muistaakseni oli tässä toissa kaudella(?) MM-sarjan toinen, eli eikö hän olisi ollut ilman MC:ta maailmanemestari, kuten väitinkin? Paska kuljettaja loistavassa tallissa = maailmanmestaruus.

Olisko Ferrari ollut tuolloin voittaja-auto ilman Schumaheria? Vai väitätkö että Ferrari teki Schumistakin voittajan? Eihän yhdelläkään maailmanmestaruudella ole kenellekään merkitystä jos kuski on paska mutta auton avulla saa maailmanmestaruuden.

Häkkinenkin oli ilmeisesti paska,sattui vaan ajamaan parhalla autolla = maailmanmestaruus.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Ei maailmanmestaruutta voittava kuski koskaan paska ole, mutta ei välttämättä myöskään paras kuljettaja. Esimerkiksi Villeneuve ei mielestäni ollut paras kuljettaja kaudella -97, mutta onnistui silti voittamaan ja kiitokset tästä kuuluu tod. näk. Adrian Neweylle. Newey vaikutti myös Häkkisen myös mestaruuksiin, mutta ei samassa mittakaavassa, IMO.
Schumacher on kova kuljettaja, siitä ei pääse mihinkään, mutta en koe että hän olisi mitenkään erityisesti omassa kastissaan. On mahdollista että hän on paras koskaan, mutta jos on, ei ole sitä mitenkään ylivoimaisesti. Ja ennen kuin Speedye&muut Tifosot kivettävät sivullekirjoittaneen hengiltä totean, että olen tietoinen Kerpenin Rehtorin (copyright Saari, Oskari) ennätyksistä ja meriiteistä. Autourheilua, varsinkaan F1:siä, ei vaan voi verrata mihinkään ns. normaaliin urheilulajiin jossa nopein/vahvin/pisimmälle hyppäävä/etc on paras. Paras kuljettaja ei aina voita, ja paskin ei aina ns. häviä. Elämä on.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Vuoksenmaan Jorma taisi joskus arvioida, että ykkösissä kuljettajien panos voimasuhteisiin on noin 20-25%. Tekisi mieli yhtyä tähän arvioon.

Sitä taustaa vasten nämä "väittelyt" kuljettajien paremmuudesta ovat aina yhtä hupaisia, ne kun eivät voi johtaa eivätkä ratketa kertakaikkiaan mihinkään. Ehkä juuri siksi niihin tulee usein yhtä innokkaasti yhdyttyä.


Ranger
 
Viimeksi muokattu:

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
ranger kirjoitti:
Vuoksenmaan Jorma taisi joskus arvioida, että ykkösissä kuljettajien panos voimasuhteisiin on noin 20-25%. Tekisi mieli yhtyä tähän arvioon.

Sitä taustaa vasten nämä "väittelyt" paremmuudesta ovat aina yhtä hupaisia, ne kun eivät voi johtaa eivätkä ratketa mihinkään. Ehkä juuri siksi niihin tulee usein yhtä innokkaasti yhdyttyä.


Ranger

Siksi mielestäni kannattaa verrata sitä mitä eri kuljettajat ovat saavuttaneet. Tässä luokassa Schumacher on aivan ylivoimainen ja sitään ei kukaan voi kiistää. Täten hän on kaikkien aikojen paras F1-kuljettaja. Siitä ei tarvitse edes väitellä.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Speedye kirjoitti:
Siksi mielestäni kannattaa verrata sitä mitä eri kuljettajat ovat saavuttaneet. Tässä luokassa Schumacher on aivan ylivoimainen ja sitään ei kukaan voi kiistää. Täten hän on kaikkien aikojen paras F1-kuljettaja. Siitä ei tarvitse edes väitellä.
Vai onko ollut ylivoimainen kalusto?

Kun Häkän McLaren oli parhaimmillaan ei edes sinun poikaystäväsi pysynyt kyydissä.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Speedye kirjoitti:
Siksi mielestäni kannattaa verrata sitä mitä eri kuljettajat ovat saavuttaneet. Tässä luokassa Schumacher on aivan ylivoimainen ja sitään ei kukaan voi kiistää. Täten hän on kaikkien aikojen paras F1-kuljettaja.

Oli kuljettajien panos tallien välisiin voimasuhteisiin mikä tahansa, samaan pyrkivät kuskeista kaikki, ovat aina pyrkineet. Vain yksi on kuitenkin ylitse muiden. Eivät parhaat kuljettajat keskimäärin sattumalta ole parhaissa talleissa.

Jos siis olisi pakko joku nimetä, yhtyisin toki yo. näkemykseen nimenomaan Schumin kiistattomien, aivan epäinhimillisten tilastojen takia.


Ranger
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Sitä ei voi kiistää etteikö M. Schumacher olisi tässä vaiheessa menestyksekkäin F1-kuljettaja. Se ei tarkoita että hän olisi taidoiltansa paras. Muistaakseni 2004 (mikäsenytoli mestareiden haastekisa tjms) tälläisessä haastekisassa Kovalainen voitti koko roskan ja tiputti juuri Schumin jatkosta. Jokainen kuski ajoi samanlaisella autolla. Voidaan siis perustellusti väittää Kovalaisen olleen parempi kuski. Siitä voidaan sitten väitellä kuinka monta kertaa kymmenestä Kovalainen olisi tuon kisan voittanut.

Kuten olen aikaisemminkin sanonut; Schumacher on vain yksi osa voittavassa tiimissä. Mielestäni kuitenkin jokainen osa on tärkeä ja yhden osan ottamalla pois ei talli enää olisi voittava ainakaan samoissa määrin kuin nyt. Schumacher ei mielestäni ole se tärkein tekijä Ferrarin menestyksessä. Kuten sanottua, huonokin kuski pystyy voittamaan ylivoimaisella autolla. Schumacher on kuitenkin omannut kovan työmoraalin ja voittamisen halun, jotka ovat tietenkin auttaneet tallia paljon (ensin Benettonia ja nyt Ferraria). Schumacher on erinomainen kuljettaja, sitäkään ei voi kiistää.

Edit: Krijotus häröt korjatu
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Onko siis niin, etta Ferrari laittoi katensa paskaan 90-luvulla kun se parhaana tallina varvasi kuskikseen vain keskinkertaisen kuskin Saksan maalta??

Voi hyvat hyssykat! Joidenkin olis parempi siirtya tikka-keskusteluun.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Pakkipari kirjoitti:
Sitä ei voi kiistää etteikö M. Schumacher olisi tässä vaiheessa menestyksekkäin F1-kuljettaja. Se ei tarkoita että hän olisi taidoiltansa paras. Muistaakseni 2004 (mikäsenytoli mestareiden haastekisa tjms) tälläisessä haastekisassa Kovalainen voitti koko roskan ja tiputti juuri Schumin jatkosta. Jokainen kuski ajoi samanlaisella autolla. Voidaan siis perustellusti väittää Kovalaisen olleen parempi kuski. Siitä voidaan sitten väitellä kuinka monta kertaa kymmenestä Kovalainen olisi tuon kisan voittanut.

Niin ja Heikki ei ole saanut edes paikkaa F1:ssä. Luulisi tuollaisen näytön puhuvan puolestaan vaikka F1-autolla ei ajettukaan. Voitaneen kai perustellusti väittää että Kovalainen F1-sirkuksen kovin kuski vaikka ei kilpaa ajakaan.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
1Timer kirjoitti:
Onko siis niin, etta Ferrari laittoi katensa paskaan 90-luvulla kun se parhaana tallina varvasi kuskikseen vain keskinkertaisen kuskin Saksan maalta??

Voi hyvat hyssykat! Joidenkin olis parempi siirtya tikka-keskusteluun.

Samaa suosittelen myös sinulle. Parhaana tallina?

1990 Ferrari oli vielä valmistajien kakkonen 110 pisteellä, mutta sitten alkoi alamäki...
1991 Valmistajien kolmas 55.5 pistettä - kärkeen lähes 100 pistettä
1992 Valmistajien neljäs 22 pistettä - kärkeen lähes 150 pistettä
1993 Valmistajien neljäs 28 pistettä - kärkeen lähes 150 pistettä
1994 Valmistajien kolmas 73 pistettä - kärkeen lähes 50 pistettä
1995 Valmistajien kolmas 73 pistettä - kärkeen lähes 70 pistettä

1996 Schumin tulon myötä talli nousi valmistajien MM-sarjassa jo kakkoseksi ylivoimaisen Williamsin jälkeen, 1997 taas kakkonen mutta 50 pistettä pienemmällä piste-erolla kuin '96, 1998 Ferrari edelleen kakkonen mutta jo 1999 se juhli valmistajien maailmanmestaruutta. Schumin talliin tulo käänsi mustan hevosen laukalta raville, täällä tapahtuva saksalaisen vähättely on joko a) tietämättömyyttä asioista tai sitten b) suuren suurta saksalaisvihaa jossa Schumi edustaa kansalaisuutta, ei loistavaa F1-kuljettajaa.

EDIT = Niin ja en todellakaan ole Schumi fani, miehen käsittämätön ura ja huikeat tilastot vaan ovat jotain sellaista mitä kukaan ei koskaan tule rikkomaan, ei pääsemään edes lähelle. Hattu lähtee päästä joka kerta kun tämä mies kääntää rattia formularadoilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös