En edes alennu kommentoimaan edellistä. Hymyilyttää vaan miten väärin sitä voidaankaan kirjoitukset ymmärtää... Tämä F1-ketju on muutenkin ehkä foorumin "riitelyalttein" ketju, tuntuu että jokaisella on kova tarve päästä pätemään tiedoillaan ja omasta mielipiteestä ei helpolla luovuta. Pitäisi järjestää kysely, kuinka kauan olet seurannut kisoja ja hankitko tietoa muualtakin kuin Maikkarin formulasivuilta ja / tai Iltalehdestä.
EDIT 1 = Okei pakko on pakko =
Ns. turha mestari on sellainen, joka on ottanut mestaruutensa sarjan parhaalla autolla, mutta muuten urallaan ei ole saannut oikeastaan mitään aikaan. Kannattaa tutustua mm. Autosportin vanhoihin numeroihin, joissa lajin todelliset asiantuntijat rankkaavat kaikkien aikojen parhaita kuskeja järjestykseen. Kaksikko Hill - Villeneuve ei jostain syystä kerää kovinkaan kovia pisteitä. Mainitsemasi Häkkinen ja Prost ovat lajin legendoja, suuria mestareita, Alonso vahvasti matkalla kohti sitä. Kaksi asiaa estää minua jatkamasta tästä, yö & turhaa tekstiä kun se kuitenkin käännetään väärinpäin.
EDIT 2 = Pakko oli vielä jatkaa... : )
Mazza kirjoitti:
Nigel Mansell vei vuoden 1992 mestaruuden todella ylivoimaiseen tyyliin Williamsin loistavalla autolla. Jos Hill ja Villeneuve ovat turhia mestareita niin kyllä Mansell samalla logiikalla menee tässä kastissa mainitun parivaljakon edelle. Alain Prostilla oli 1993 aika suvereeni auto (Williams) allaan myös, vähän liian helposti tuli se mestaruus.
Mansell oli lähellä jo 80-luvulla voittaa mestaruuden, silloin tekniset viat rassasivat brittiä ja näin Sennan sekä Prostin päänahat jäi saamatta huomattavasti heikommalla kalustolla. En ole ikinä tykännyt Mansellin persoonasta, mutta kuljettajana hän oli loistava (ailahteleva tosin) ja hakkaa Hillin vertailussa 100-0. Pointti - Mansell sai tuloksia aikaan heikommallakin kalustolla, Hill ei.
Mazza kirjoitti:
Mika Häkkinenkin on turha mestari. McLaren oli kauden 1998 alussa niin ylivoimainen auto, että mestaruuteen tarvittavat pisteet oli helppo napsia kauden alussa kun Ferrari oli vielä pahasti kehitystyössä jäljessä. Mikahan tarvitsi jopa tallimääräystä kauden avauskisassa Australiassa. Seuraavana vuonna Häkkinen oli hävitä mestaruuskamppailun Eddie Irvinelle. Kyllä, tälle irlantilaiselle rääväsuulle. Tiukaksi meni, joten ihan täyttä arvostusta Häkän mestaruudelle ei oikein voi antaa.
Luulin jo, että näihin ei tarvitsisi enää koskaan palata mutta näköjään tarvitsee. Tiesitkö Mazza, että Australian 1998 tapaus ei itse asiassa ollut tallimääräys vaan Häkkisen ja Coulthardin keskinäinen sopimus. Herrat kun starttasivat eturivistä ja olivat ennen kisaa sopineet, että se ketä on ensimmäisenä ensimmäisen mutkan jälkeen, voittaa kisan. McLaren tallin sähläyksen takia Häkkinen kutsuttiin turhaan varikolle kesken kisan ja näin Häkkinen menetti ylivoimaisen johtonsa. Coulthard kuitenkin kunnioitti keskinäistä sopimusta ja päästi Mikan ohi. Katsopa kuvia kyseisen kisan palkintojenjaosta, vaikuttaako David kauhean vittuuntuneelta? : ) Tämä oli yksi niistä asioista, jotka vaikuttivat Mikan päätökseen päästää uran viimeisessä kilpailussa 2001 Suzukassa David ohi ja kolmanneksi, kiitoksena skotille hienosta yhteistyöstä tallissa.
Mitä tulee vuoteen 1999, niin se mestaruus on itse asiassa formulapiireissä erittäin korkealle arvostettu mestaruus (tämäkin selviää kun lukee alan kirjallisuutta ja lehtiä). Tuolloin Mikalla riitti vastusta niin kanssakilpailijoista kuin omasta tallistaankin. McLarenhan antoi tuolloin Mikan ja Davidin ajaa ns. kilpaa keskenään, muistan hyvin mm. Itävallan ja Belgian kilpailut, joissa David oli hajoittaa Mikan etusiiven rohkeilla ohituksillaan. Keke kiehui, koko Suomi kiehui - Dennis vaan korosti tallin toimintatapaa antaa molemmille kuljettajille mahdollisuus taistella mestaruudesta. Lisäksi talli sähläsi Mikan kisat pieleen 3-4 kilpailussa, Ferrarilla kaikki toimi sen sijaan kuin ajatus. Ja kyllähän Eddie poikakin sai paljon apua, mm. Salo & Hockenheim sekä Schumi & Malesia.
Mazza kirjoitti:
Alonso se vasta turha mestari onkin. Rellu oli viime kaudella sarjan toiseksi nopein, mutta ylivoimaisesti paras auto. Espanjalaiselle riitti useimmiten pelkkä rauhallinen sunnuntaiköröttely maaliin, kun Räikkösen Mersu oli levinnyt radan varteen mitä mielikuvituksellisimpien vikojen saattelemana.
Ja tähän onkin helppo lopettaa. Katso missä tilassa Rellu oli ennen Alonson talliin tuloa ja mitä Alonson tallikaverit ovat saaneet samassa ajassa aikaan.