F1-ketju

  • 662 620
  • 5 069

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Speedye kirjoitti:
No en kyllä tiedä onko nuo Räikkösen tallikaveritkaan olleet aivan haastavimmasta päästä. Juan-Pablo on ollut viimeiset pari vuotta todellinen vitsi..

McLaren on kuitenkin antanut kuljettajilleen samanlaisen kaluston ja luvan ajaa voittoon vaikka tallikaveri olisikin takana. Ja saattaapa Kimillä olla osansa Montoyan vauhdin hiipumiseen. Nimittäin hiipuminen saattaa hyvinkin johtua motivaation puutteesta ja motivaatio voi olla kovilla, kun tulet uuteen talliin yhtenä kuumimmista nimistä sarjassa ja jäät täysin tallitoverin varjoon.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Korhonen kirjoitti:
McLaren on kuitenkin antanut kuljettajilleen samanlaisen kaluston ja luvan ajaa voittoon vaikka tallikaveri olisikin takana. Ja saattaapa Kimillä olla osansa Montoyan vauhdin hiipumiseen. Nimittäin hiipuminen saattaa hyvinkin johtua motivaation puutteesta ja motivaatio voi olla kovilla, kun tulet uuteen talliin yhtenä kuumimmista nimistä sarjassa ja jäät täysin tallitoverin varjoon.

McLaren:han on ollut todellisissa vaikeuksissa kun miehillä on täysin erilaiset ajotyylit. Joten mitä luultavimmin auto on tehty sopivaksi Kimille ja yritetty siitä sitten muokata sopivaksi Juan-Pablolle. Joten samanlaisesta autosta on vaikea puhua. Lisäksi Juan-Pablo ei ole mielestäni koskaan ollut kovin hyvä kuljettaja, Williamsin aikaankin miestä auttoi BMW:n lähes ylivoimainen V10-kone. Ja kyllä muutkin tallit ovat noita tallimääräyksiä käyttäneet kuin Ferrari. Hieman vaan "epäsuorasti".

EDIT: PeteX älä luota noin sokeasti "Arvaajan" antamiin tietoihin. Uskoisin että Kimi ei halua Ferrarille jos Schumi on siellä. Koska 7-kertaista maailmanmestaria tuskin laitetaan kakkoskuskiksi. Kimillä kun noita titteleitä ei ole ensimmäistäkään.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Webberiä huhutaan nyt sitten australialaismediassa Renaultille tai McLarenille eli Williams ei ilmeisesti liian kalliin palkan takia käyttänyt optiota. Alkaa olla asiat aika selvät eli:

Webber -> Renault
Kimppa-Pimppa -> Ferrari
Kovalainen -> Red Bull tai kolmoskuski Renault

Näin ollen ensi vuonna Ferrarilla on kaksi tasavahvaa kuskia, sikäli mikäli kun Schumi vielä jatkaa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Speedye kirjoitti:
McLaren:han on ollut todellisissa vaikeuksissa kun miehillä on täysin erilaiset ajotyylit. Joten mitä luultavimmin auto on tehty sopivaksi Kimille
Oliko se auto tehty Kimille jo tulokaskaudella? Muutenkin tuo on jo sen luokan tuubaa, että oksat pois. Kuskeilla on omat mekaanikkonsa ja säädöt ovat henkilökohtaiset. Jos auto on nopea, se on nopea. Jos kuski ei osaa kuljettaa autoa nopeasti, se ei ole toisen kuskin vika. Vaikeuksiin kuski joutuu vasta sitten, kun joutuu hyppäämään kaverin mieltymysten mukaan säädettyyn autoon. Jos silloinkaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Speedye kirjoitti:
Koska 7-kertaista maailmanmestaria tuskin laitetaan kakkoskuskiksi. Kimillä kun noita titteleitä ei ole ensimmäistäkään.

Sillähän ei ole pirunkaan väliä, jos Kimi on nykyään nopeampi kuljettaja. Schumacherin titteleitä kukaan ala siinä tapauksessa muistelemaan.

Olisihan se mukavaa nähdä joskus suomalainenkin omassa suosikkitallissa. Ikävä kyllä Ferrarista tulee sitten koko Suomen talli, kun koko Suomen Kimi ajaa siellä. No, kaikkea ei voi saada.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Speedye kirjoitti:
McLaren:han on ollut todellisissa vaikeuksissa kun miehillä on täysin erilaiset ajotyylit. Joten mitä luultavimmin auto on tehty sopivaksi Kimille ja yritetty siitä sitten muokata sopivaksi Juan-Pablolle. Joten samanlaisesta autosta on vaikea puhua. Lisäksi Juan-Pablo ei ole mielestäni koskaan ollut kovin hyvä kuljettaja, Williamsin aikaankin miestä auttoi BMW:n lähes ylivoimainen V10-kone.

Sori nyt vaan, mutta eikö tällä logiikalla kaikki kuskit ole melko huonoja tai ainakaan "ei kovin hyviä", kun hyvyys voidaan redusoida esimerkiksi moottorin "ylivoimaisuudeksi"? Kuten tiedetään, niin Ferrarilla auto tehdään Schumille ja Ferrarilla sanotaan olleen monasti ylivoimainen auto, josta voimme tehdä johtopäätöksen X esittämälläsi logiikalla.

Mielestäni Shumi on hyvä kuski. Hyvän kuskin erotus vähän huonompaan on se, että kun se hyvä auto on alla niin niitä voittoja tulee.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Grainger kirjoitti:
Sillähän ei ole pirunkaan väliä, jos Kimi on nykyään nopeampi kuljettaja. Schumacherin titteleitä kukaan ala siinä tapauksessa muistelemaan.
Paitsi mies itse ja varsinkin Weber. Vähän kyllä vaikuttaa siltä, että Kimi olisi punaisiin menossa. Jos Schumi jää talliin on hän luonnollisesti kauden alussa tallin ykkönen. Luotto on Kimiin kuitenkin kova, että kyykyttää Schumia jos vaan saa ajaa voitoista ja kauden lähestymistä loppuaan on noussut jo tallin ykköseksi. Mutta odotetaan nyt kuitenkin sitä virallista uutista Monzan kisan jälkeen.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
ultras kirjoitti:
FIA:n lemmikkilapsi Renault saa kiistanalaiset iskarinsa seuraavaan kisaan. Jotenkin ei yllätä.

Nyt täytyy ihan uteliaisuuttani kysäistä kaverilta, jolla lukee suosikkijoukkueissa "Ferrari", millä tavalla tämä Renaultin lemmikkilapsen asema ilmenee muuten kuin tämän kyseisen tapauksen kohdalla? Kyllä ne minusta ovat aivan toiset tallit, joiden tekemisiä on katseltu läpi sormien FIA:n toimesta...
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Korhonen kirjoitti:
Nyt täytyy ihan uteliaisuuttani kysäistä kaverilta, jolla lukee suosikkijoukkueissa "Ferrari", millä tavalla tämä Renaultin lemmikkilapsen asema ilmenee muuten kuin tämän kyseisen tapauksen kohdalla? Kyllä ne minusta ovat aivan toiset tallit, joiden tekemisiä on katseltu läpi sormien FIA:n toimesta...

Niinpä.

Sillä Ferrari = FIAt
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Leon kirjoitti:
Oliko se auto tehty Kimille jo tulokaskaudella? Muutenkin tuo on jo sen luokan tuubaa, että oksat pois. Kuskeilla on omat mekaanikkonsa ja säädöt ovat henkilökohtaiset. Jos auto on nopea, se on nopea. Jos kuski ei osaa kuljettaa autoa nopeasti, se ei ole toisen kuskin vika. Vaikeuksiin kuski joutuu vasta sitten, kun joutuu hyppäämään kaverin mieltymysten mukaan säädettyyn autoon. Jos silloinkaan.

Älä jauha paskaa. Juuri noin kuukausi sitten Martin Whitmars kertoi miten vaikea Juanin ja Kimin kanssa on tehdä sopivaa autoa kun esimerkiksi miesten ajotyyleistä johtuen etujousituksen on oltava täysin erilainen. Ja tämä siis McLarenin erään tekniikkapomon kertomana. Joten kyllä sillä varmasti jotain vaikutusta on.. Ja en ole puhunut Kimin tulokaskaudesta yhtään mitään joten mistä sinä sen tähän keksit?

Lisäksi on perin outoa että porukka ajattelee FIA:n suosivan Ferraria. Max Mosleyhan myönsi talvella, että tuon rengassäännön ainoa tarkoitus oli kaventaa Ferrarin etumatkaa muihin talleihin. Siinähän FIA onnistui ainakin hetkeksi. Joten jos tuollaisen jälkeen joku pystyy vakavissaan väittämään, että Ferrari on FIA:n lempilapsi niin huhheijaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
Lisäksi on perin outoa että porukka ajattelee FIA:n suosivan Ferraria. Max Mosleyhan myönsi talvella, että tuon rengassäännön ainoa tarkoitus oli kaventaa Ferrarin etumatkaa muihin talleihin. Siinähän FIA onnistui ainakin hetkeksi. Joten jos tuollaisen jälkeen joku pystyy vakavissaan väittämään, että Ferrari on FIA:n lempilapsi niin huhheijaa.

Jos joku edelleen pystyy sen erään Malesian GP:n ja Ferrarin sääntöjenvastaisten ilmanohjainten jälkeisien päätöksien tai FIA:n suhtautumisen Schumacherin kärsimään 10s stop & go rangaistuksen kisan päätyttyä edelleen ihan vakavalla naamalla puhumaan että FIA ei muka suosisi Ferraria niin huhheijaa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Jos joku edelleen pystyy sen erään Malesian GP:n jälkeisen Ferrarin sääntöjenvastaisten ilmanohjainten jälkeisien päätöksien tai FIA:n suhtautumisen Schumacherin kärsimään 10s stop & go rangaistuksen kisan päätyttyä jälkeen edelleen ihan vakavalla naamalla puhumaan että FIA ei muka suosisi Ferraria niin huhheijaa.

Malesian ilmanohjaimissa oli 5mm:n toleranssi ja Ferrarin ilmanohjaimet olivat tuon toleranssin sisällä. Eli aivan samoin olisi toimittu muidenkin tallien ohella. Tuosta stop & go rangaistuksesta sen verran, että kilpailun tuomaristo eli Jury käsittelee nuo asiat eikä todellakaan FIA. Hyvin on faktat hallussa kun väittää, että on FIA:n vika ettei tuota Stop & Go rangaistusta langetettu ajoissa.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
"Pikkuisen" taas epäilyttää tämä Ferrarin huima kehitys viime kisoissa. Ei taida taaskaan olla puhtaat jauhot pussissa. Ties mitä laittomuuksia sieltä autosta taas löytyy, jos vaan kunnolla jaksettaisiin tarkastaa, mutta Ferrarillahan on eri säännöt kuin muilla. Kyllä tämä laskee myös Schumin arvostusta meikäläisen silmissä kun sääntöjen vastaisella autolla ja FIA:n sormien läpi katsomisen avulla voitetaan kisoja.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
Malesian ilmanohjaimissa oli 5mm:n toleranssi ja Ferrarin ilmanohjaimet olivat tuon toleranssin sisällä. Eli aivan samoin olisi toimittu muidenkin tallien ohella.

Alunperin Malesian GP:n jälkeisessä mittauksessa Ferrarin ilmanohjaimet oli 10 mm sääntöjenvastaiset, mutta tuo sääntöjenvastaisuus kutistui matkalla Malesiasta Eurooppaan ja FIA:n päämajaan tuohon mainitsemaasi 5 mm kun FIA:n mittauksen suorittanut henkilö ei kuulemma ollut osannutkaan käyttää lasermittalaitteita oikein. Ja toisekseen tuo mainitsemasi 5 mm toleranssi ei koskenut, eikä koske edelleenkään, aerodynaamisia-osia (esim takasiipeä ei saa rakentaa edelleenkään 5 mm liian suureksi) mutta niin vain sitä 5 mm toleranssia voitiin soveltaa Ferrarin ilmanohjaimiin, jotka ei ilmeisesti olleet siis aerodynaamisia osia.

Speedye kirjoitti:
Tuosta stop & go rangaistuksesta sen verran, että kilpailun tuomaristo eli Jury käsittelee nuo asiat eikä todellakaan FIA. Hyvin on faktat hallussa kun väittää, että on FIA:n vika ettei tuota Stop & Go rangaistusta langetettu ajoissa.

Niin varmaan juu. FIA ei pystynyt tekemään mitään, esimerkiksi rangaistuksen langettaminen kilpailun päätteeksi olisi ollut ihan mahdotonta sillä eihän FIA ole ennenkään pystynyt antamaan rangaistuksia kisan päätyttyä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Malesian ilmanohjaimissa oli 5mm:n toleranssi ja Ferrarin ilmanohjaimet olivat tuon toleranssin sisällä. Eli aivan samoin olisi toimittu muidenkin tallien ohella. Tuosta stop & go rangaistuksesta sen verran, että kilpailun tuomaristo eli Jury käsittelee nuo asiat eikä todellakaan FIA. Hyvin on faktat hallussa kun väittää, että on FIA:n vika ettei tuota Stop & Go rangaistusta langetettu ajoissa.

On se kyllä vähintäänkin erikoista, että se toleranssi lisättiin vasta kisan jälkeen. Kilpailuntuomaristohan teki hylkäyspäätöksen olemassa olevien tietojen mukaan. Ei sen mukaan mitä FIA tulee päättämään kokouksessaan viikon kuluttua.

Stop & go on sitten vain kauhea porsaanreikä säännöissä. Siellä ei tainnut seisoa, että se pitää suorittaa ennen kisan viimeistä kierrosta, vaikka sen saisi kolmanneksi viimeisellä kierroksella. Tai sitten jos sen "suorittaa" viimeisellä kierroksella, ja ajaa täten maaliin ennen rangaistuksen suorittamista, niin loppuaikaan lisätään x-määrä sekuntteja.
En tiedä onko siellä nykyään joku moinen viritelmä, mutta olisi kyllä todella erikoista, jos ei ole. Tuo kuitenkin palvelisi kaikkeja talleja tasapuolisuudellaan.

Mutta eiköhän tuo FIA ole älyttömyyksissään sorsinut kaikkeja talleja vuosien saatossa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Alunperin Malesian GP:n jälkeisessä mittauksessa Ferrarin ilmanohjaimet oli 10 mm sääntöjenvastaiset, mutta tuo sääntöjenvastaisuus kutistui matkalla Malesiasta Eurooppaan ja FIA:n päämajaan tuohon mainitsemaasi 5 mm kun FIA:n mittauksen suorittanut henkilö ei kuulemma ollut osannutkaan käyttää lasermittalaitteita oikein. Ja toisekseen tuo mainitsemasi 5 mm toleranssi ei koskenut, eikä koske edelleenkään, aerodynaamisia-osia (esim takasiipeä ei saa rakentaa edelleenkään 5 mm liian suureksi) mutta niin vain sitä 5 mm toleranssia voitiin soveltaa Ferrarin ilmanohjaimiin, jotka ei ilmeisesti olleet siis aerodynaamisia osia.



Niin varmaan juu. FIA ei pystynyt tekemään mitään, esimerkiksi rangaistuksen langettaminen kilpailun päätteeksi olisi ollut ihan mahdotonta sillä eihän FIA ole ennenkään pystynyt antamaan rangaistuksia kisan päätyttyä.

Olet siis sitä mieltä, että Ferraria pitäisi rangaista koska joku henkilö ei osannut käyttää lasermittauslaitteita tai ettei Jury osannut langettaa stop & go rangaistusta ajoissa? Eihän se nyt saatanan Ferrarin vika ole jos FIA palkkaa tuollaisia tumpeloita töihin. Ja tuohon aikaan tuo toleranssi oli vielä voimassa, nykytilannetta en tiedä mutta ei sillä ole enää väliäkään. Jos alat miettimään, että kuka on kärsinyt FIA:n rangaistuksista eniten on se varmasti Michael Schumacher. Eli se siitä suosimisesta.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Blackie kirjoitti:
"Pikkuisen" taas epäilyttää tämä Ferrarin huima kehitys viime kisoissa. Ei taida taaskaan olla puhtaat jauhot pussissa. Ties mitä laittomuuksia sieltä autosta taas löytyy, jos vaan kunnolla jaksettaisiin tarkastaa, mutta Ferrarillahan on eri säännöt kuin muilla. Kyllä tämä laskee myös Schumin arvostusta meikäläisen silmissä kun sääntöjen vastaisella autolla ja FIA:n sormien läpi katsomisen avulla voitetaan kisoja.

No ei siihen kyllä tarvitse sääntöjen vastaista autoa, jos pahimmilla kilpailijoilla menee renkaat rakoille 10 kierroksen jälkeen. Ja samaan aikaan Ferrari voi porskuttaa rengas huolista vapaana kärjessä.

Renkaista se tämän hetkinen ero johtuu, ihan samalla tavalla kuin johtui viime vuonnakin, tosin muiden tallien eduksi.

Ja kannattaa muistaa, että mitään vilppiähän ei tapahdu, jos siitä ei jää kiinni. Jos Ferrari ajattaisi sääntöjen vastaista autoa, niin varmasti sitä tekisi myös muut kärkitallit. Ja sitten ToroRossot ja vastaavat voivatkin ylpeillä olevansa ainoita "doping" vapaita talleja.
Että hui hai väitteillesi.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä, että Ferraria pitäisi rangaista koska joku henkilö ei osannut käyttää lasermittauslaitteita tai ettei Jury osannut langettaa stop & go rangaistusta ajoissa? Eihän se nyt saatanan Ferrarin vika ole jos FIA palkkaa tuollaisia tumpeloita töihin. Ja tuohon aikaan tuo toleranssi oli vielä voimassa, nykytilannetta en tiedä mutta ei sillä ole enää väliäkään.

Tuohon lasermittalaitteiden käytön osaamattomuuteen ei varmasti uskonut sitten varmaan kukaan muu kuin sinä. Ja edelleen se 5 mm toleranssi ei todellakaan koskenut, eikä koske edelleenkään, aerodynaamisia osia.

Speedye kirjoitti:
Jos alat miettimään, että kuka on kärsinyt FIA:n rangaistuksista eniten on se varmasti Michael Schumacher. Eli se siitä suosimisesta.

Ihan ilman omaa syytäänkö, niinkö?
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Speedye kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä, että Ferraria pitäisi rangaista koska joku henkilö ei osannut käyttää lasermittauslaitteita tai ettei Jury osannut langettaa stop & go rangaistusta ajoissa? Eihän se nyt saatanan Ferrarin vika ole jos FIA palkkaa tuollaisia tumpeloita töihin. Ja tuohon aikaan tuo toleranssi oli vielä voimassa, nykytilannetta en tiedä mutta ei sillä ole enää väliäkään. Jos alat miettimään, että kuka on kärsinyt FIA:n rangaistuksista eniten on se varmasti Michael Schumacher. Eli se siitä suosimisesta.

Ei,hän tarkoitti että Moggilla oli tuollakin jo näppinsä pelissä,kuuluihan Moggikin tavallaan Fiatin omistukseen. Täten hän hommasi Ferrari myönteisen tarkastajan FIA:lta tutkimaan Ferrarin osia. Ainoa vaan että faktat puuttuvat mutta voimmehan olettaa näin oli,sillä jos FIA olisi puolueeton olisihan se hylännyt Ferrarit Monacon GP:ssä...
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Blackie kirjoitti:
"Pikkuisen" taas epäilyttää tämä Ferrarin huima kehitys viime kisoissa. Ei taida taaskaan olla puhtaat jauhot pussissa. Ties mitä laittomuuksia sieltä autosta taas löytyy, jos vaan kunnolla jaksettaisiin tarkastaa, mutta Ferrarillahan on eri säännöt kuin muilla. Kyllä tämä laskee myös Schumin arvostusta meikäläisen silmissä kun sääntöjen vastaisella autolla ja FIA:n sormien läpi katsomisen avulla voitetaan kisoja.

Provokuningas jälleen vauhdissa. Hienon vitsin heitit, heitithän? Jos et niin huonoa faktaa. Suomalainen kateus paistaa jälleen läpi. Heti kun Ferrari menestyy niin muuta syytä ei voi olla kun sääntöjenvastaisuus. Niin kuin Repe edellä totesi Bridgestone on suurin syy miksi Ferrari on sekuntia Renaultia nopeampi. Tietenkin luotettavuus ja muu paketti on myös hyvässä kunnossa ja Schumi kovassa vedossa.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
er_bai_wu kirjoitti:
Webber -> Renault
Kimppa-Pimppa -> Ferrari

Joo Webberhän se tuli sitten näitä markkinoita sotkemaan. Sikäli erikoista, että aussi on hyvän F1-uransa alun jälkeen hiipunut pahasti, aika-ajoissa nopeutta löytyy mutta kisoissa mies on kuin liikkuva shikaani radalla. Se, että nuori ja kokematon Nico Rosberg pistelee päihin Webberia lähes joka toisen kisan aika-ajoissa, ei pitäisi olla mikään hyvä asia Webberin cv'ssä. Renaultilla tilanne on todella mielenkiintoinen, Webber vai Kovalainen? Molemmat ovat Briatoren miehiä, Kovalainen Rellun juniorimyllyn käynyt kuljettaja ja Webber puolestaan Briatoren manageriasiakas.

er_bai_wu kirjoitti:
Kovalainen -> Red Bull tai kolmoskuski Renault

Kovalaisen vaihtoehdot ovat juuri Renaultin kisakuski tai Red Bull. Mies itse on useaan otteeseen ilmoittanut, että ei missään nimessä toimi testikuljettajana kaudella 2007, kisakuskin paikka pitää löytyä.
 

emz1

Jäsen
Speedye kirjoitti:
Suomalainen kateus paistaa jälleen läpi. Heti kun Ferrari menestyy niin muuta syytä ei voi olla kun sääntöjenvastaisuus

Kyllä, myöntäen, että itse en vielä tuolloin Häkkisen aikaan Ferraria osannut arvostaa ja oli aikalailla tuommosia fiiliksiä useinkin.

Nyt toivon vilpittömästi, että Ferrari noususi (ja on noussutkin) mukaan mestaruustaistoon, ja suon sen mestaruuden mielummin Michael Schumacherille, kuin Fernando Alonsolle. Yhden kauden jaksoi tuota Alonson valtakautta :)
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Speedye kirjoitti:
Malesian ilmanohjaimissa oli 5mm:n toleranssi ja Ferrarin ilmanohjaimet olivat tuon toleranssin sisällä. Eli aivan samoin olisi toimittu muidenkin tallien ohella.

Niinpä niin. Ferrari kehitti itse sen toleranssin siihen, soveltamalla ilmanohjaimiin pohjalevyn kulumista vastannutta 5millin toleranssia. Ennen kysyistä tapausta säännöissä ei ollut mitään mainintaa ilmanohjaimien toleransseista.

Onhan näitä tapauksia, jossa Ferrari tekee säännöt.

92-93 tienoilla Ferrari uhkasi vetäytymisellä sarjasta, jos sutimisenestojärjestelmää ei kielletä (itse eivät yllättäen saaneet järjestelmää toimimaan kunnolla ja jäivät vauhdissa pirusti jälkeen). Noh, 94 kaudelle se yllättäen kiellettiin.

99-00 tienoilla Mercedeksen moottorinvalmistuksen avainmateriaalina käytetty Berylliun kiellettiin Ferrarin vaatimuksesta. Heidän mielestään Beryllium oli syöpää aihuttava aine ja siten turvallisuusriski sen kanssa työskenteleville. Mercedekseltä ilmoitettiin, että työskentelymenetelmät ovat täysin turvalliset. Noh, berylliumin käyttö kuitenkin kiellettiin ja siitä alkoi Ferrarin ylivoimainen valtakausi, kun ainut kilpakumppani tipahti kyydistä.

Nyt muutama kisa sitten Ferrari politikoi näistä Renaultin iskunvaimentimista ja sai ne pois käytöstä pariin kisaan.

Samaa touhuahan tuo on ollut iät ajat, ei se enää mitenkään yllätä.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Speedye kirjoitti:
Älä jauha paskaa. Juuri noin kuukausi sitten Martin Whitmars kertoi miten vaikea Juanin ja Kimin kanssa on tehdä sopivaa autoa kun esimerkiksi miesten ajotyyleistä johtuen etujousituksen on oltava täysin erilainen. Ja tämä siis McLarenin erään tekniikkapomon kertomana. Joten kyllä sillä varmasti jotain vaikutusta on.. Ja en ole puhunut Kimin tulokaskaudesta yhtään mitään joten mistä sinä sen tähän keksit?
Minä en panisi tippaakaan painoa jonkun PR-lausunnon päälle. Luuletko, että talli voi antaa lausuntoja, joissa tähden suoritus kyseenalaistetaan? Paljon mieluummin mennään juuri jonkun tällaisen tekosyyn taakse piiloon ja annetaan kuskille työrauha. Fakta on kuitenkin se, JP on korkeintaan keskivertokuski.

Sanoin hiukan epäselvästi Kimin tulokaskausi, kun tarkoitin tulokaskautta McLarenilla. Silloin vuosikausia tallissa häärännyt Coulthard sai jälleen katsella suomalaisen perävaloja (siis silloin, kun Kimin auto ei hyytynyt radan varteen). Vai onko Davidinkin ajotyyli niin outo, ettei yksi F1-maailman ehdottomista huipputalleista osannut rakentaa autoa vuosienkaan jälkeen hänelle? Ainostaan suomalaisille?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös