Mainos

F1-ketju

  • 662 806
  • 5 069

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Speedye kirjoitti:
Moni alkaisi kävellä leuka pystyssä mutta Schumi palaa talvilomaltaan testaamaan että auto toimisi/pärjäisi jatkossakin.
Schumi on kävellyt aina leuka pystyssä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Ted Raikas kirjoitti:
Schumi on kävellyt aina leuka pystyssä.

Jälleen "musertavaa" faktaa.. En ymmärrä näitä F1-tietäjiä jotka heittävät tänne tälläisiä onelinereitä joissa ei ole päätä eikä häntää. Tosin Tediltä se ei ole mitään uutta joten..
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Jälleen "musertavaa" faktaa.. En ymmärrä näitä F1-tietäjiä jotka heittävät tänne tälläisiä onelinereitä joissa ei ole päätä eikä häntää. Tosin Tediltä se ei ole mitään uutta joten..

Taisi olla lähinnä sarkasmia, joka ei tainnut sinulle aueta.

Tosin eihän tuo Tedin kommentti keskustelua ainakaan millään tavalla edistä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Speedye kirjoitti:
Tosin Tediltä se ei ole mitään uutta joten..
Se on vaan niin hassua, miten tuo henkilöpalvontasi menee jonnekin jumaluuden tasolle vähintäänkin. Plus, että se on haudanvakava asia. =)

Hyvä kuski se on.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Speedye kirjoitti:
Jälleen "musertavaa" faktaa.. En ymmärrä näitä F1-tietäjiä jotka heittävät tänne tälläisiä onelinereitä joissa ei ole päätä eikä häntää. Tosin Tediltä se ei ole mitään uutta joten..
Tottakai muut alkaa viljellä tätä "musertavaa" faktaa kun sivutolkulla luetaan sinun Schumi-jumalan ylistystä. Sinähän kerrot faktana että Schumi on kaikkien aikojen nopein F1-kuski. Tämmöistä "faktaa" en voi missään nimessä allekirjoittaa, sillä vertailu on täysin mahdoton eri aikakauden/tallien kuskien välillä.

Jos väittäisit että Schumi saattaa olla nopein kautta aikojen voisin allekirjoittaa väittämäsi.

Myöskin se että Ferrarin suuruus on vain Schumin ansiota on täyttä huuhaata. Raha/olosuhteet/henkilökunta ratkaisee. Muista että Ferrari on testannut enemmän kuin muut tallit viime vuosina kun eivät seuranneet testirajoituksia. Taitaa olla menestykselle myöskin yksi tekijä, vai mitä?

Jos väittäiset että Schumilla on ollut suuri merkitys Ferrarin menestykselle voisin allekirjoittaa väittämäsi.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
fastasashark kirjoitti:
Muista että Ferrari on testannut enemmän kuin muut tallit viime vuosina kun eivät seuranneet testirajoituksia. Taitaa olla menestykselle myöskin yksi tekijä, vai mitä?

Nyt en ole täysin varma, mutta eikös tuo testirajoitukseen osallistumattomuus koskenut vain viime kautta? Eli kun muut vähensivät entisestään testaamista, niin Ferrari ei suostunut tähän ja oli sitten periaatteessa vapaa testaamaan miten paljon vain halusivat. Eli muistelisin Ferrarin kuuluneen aiemmin siihen sopimukseen, mutta eivät aluksi(viime kaudella) suostuneet niihin alennuksiin, joita uusi sopimus toi testpäiviin.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
KPL kirjoitti:
Nyt en ole täysin varma, mutta eikös tuo testirajoitukseen osallistumattomuus koskenut vain viime kautta? Eli kun muut vähensivät entisestään testaamista, niin Ferrari ei suostunut tähän ja oli sitten periaatteessa vapaa testaamaan miten paljon vain halusivat.
Juu, juuri tätä tarkoitinkin, sori, kirjoitin asian hieman epäselvästi.

Mutta eikö riitaa ole ollut pidempään kun vain viime kauden? Pätkiikö muistini niin pahasti?
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Eikös tuohon testikielto sopimukseen kuulunut tuona aika se että jos talli oli sopimuksessa niin sai ajattaa 3.autoa kisaviikonloppuisin ja jos ei suostunut testirajoitukseen niin 3.autoa ei saanut ajattaa kisaviikonloppuisin. En ole kyllä aivan varma menikö näin,muistelisin.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
ultras kirjoitti:
Eikös tuohon testikielto sopimukseen kuulunut tuona aika se että jos talli oli sopimuksessa niin sai ajattaa 3.autoa kisaviikonloppuisin ja jos ei suostunut testirajoitukseen niin 3.autoa ei saanut ajattaa kisaviikonloppuisin. En ole kyllä aivan varma menikö näin,muistelisin.
Kaudella 2003 testirajoitussopimukseen kuuluneet (Minardi, Jordan, Renault ja Jaguar) ajattivat kolmosautoja, mutta tämän jälkeen sääntö muuttui. Kaudesta 2004 alkaen kolmansia autoja saivat perjantaisin ajattaa edellisen kauden valmistajien MM-sarjan kuusi heikointa tallia. Tällä kaudella kolmansien autojen käyttöoikeus on Williamsilla, Hondalla (ent. BAR), Red Bullilla, Sauberilla, Midlandillä (ent. Jordan) ja Toro Rossolla (ent. Minardi). Lisäksi uutena tullut Super Aguri saa ajattaa kolmatta autoa. Mikäli FIA:n sääntömuutokset menevät läpi, poistuvat kolmannet autot ensi kaudella ja perjantai muutetaan testipäiväksi ja varsinainen GP-viikonloppu muodostuu vain lauantaista ja sunnuntaista.
 
Viimeksi muokattu:

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Jacobus kirjoitti:
Kaudella 2003 testirajoitussopimukseen kuuluneet (Minardi, Jordan, Renault ja Jaguar) ajattivat kolmosautoja, mutta tämän jälkeen sääntö muuttui. Kaudesta 2004 alkaen kolmansia autoja saivat perjantaisin ajattaa edellisen kauden valmistajien MM-sarjan kuusi heikointa tallia. Tällä kaudella kolmansien autojen käyttöoikeus on Williamsilla, Hondalla (ent. BAR), Red Bullilla, Sauberilla, Midlandillä (ent. Jordan) ja Toro Rossolla (ent. Minardi). Lisäksi uutena tullut Super Aguri saa ajattaa kolmatta autoa. Mikäli FIA:n sääntömuutokset menevät läpi, poistuvat kolmannet autot ensi kaudella ja perjantai muutetaan testipäiväksi ja varsinainen GP-viikonloppu muodostuu vain lauantaista ja sunnuntaista.

Kiitoksia faktoista.

Eikös McLaren saanut ajattaa juuri tuolloin 2004 kolmosautoa kisaviikonloppuisin?
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
ultras kirjoitti:
Kiitoksia faktoista.

Eikös McLaren saanut ajattaa juuri tuolloin 2004 kolmosautoa kisaviikonloppuisin?
McLaren sai ajattaa kolmatta autoa viime kaudella jäätyään kaudella 2004 MM-sarjassa viidenneksi.

Kahden viime kauden kolmosautojen käyttäjät:
2004: BAR, Toyota, Sauber, Jaguar, Jordan, Minardi
2005: Toyota, Jordan, Red Bull, McLaren, Sauber, Minardi

Viime kaudella Sauber ei muistaakseni käyttänyt kertaakaan kolmosautoa kustannussyistä ja Minardikin vain muutamassa kisassa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Viime vuonna Ferrari ei ollut tuossa 30 päivän testirajoituksessa. Se ei sinänsä ollut niin paha asia mielestäni, mutta Ferrari ei noudattanut myöskään niitä sopimuksia, jotka olivat olleet vuosia käytössä, eli lähinnä näitä kahta:

- Kilpailua edeltävällä viikolla saa ajaa vain 50 kilometriä testejä
- Elokuussa kalenterissa olevan kolmen viikon tauon aikana ei saa testata
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Espoon Siniset kirjoitti:
Viime vuonna Ferrari ei ollut tuossa 30 päivän testirajoituksessa. Se ei sinänsä ollut niin paha asia mielestäni, mutta Ferrari ei noudattanut myöskään niitä sopimuksia, jotka olivat olleet vuosia käytössä, eli lähinnä näitä kahta:

- Kilpailua edeltävällä viikolla saa ajaa vain 50 kilometriä testejä
- Elokuussa kalenterissa olevan kolmen viikon tauon aikana ei saa testata

Niin ja kaikesta "ylimääräisestä" testaamisestaan huolimatta, Ferrari oli viime kaudella ihan sukka.

Ehkä paskasta ei saa hyvää edes testaamalla, vaikka asialla olisi maailmanparhaat testaajat (ei ole negatiivinen kommentti Schumia kohtaan).
 

Nolan

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues ja TPS + Dougie
Schumi tuli aikanaan v.1996 nostamaan Ferrarin takaisin huippu talliksi ja sijoittui silloin MM-sarjassa kolmanneksi, kun mestaruuden vei silloin Damon Hill. Ferrarista ja Schumista voi sanoa niin että, jollei Ferrarilla olisi Michaelia, se ei olisi niin hyvä ja taas jollei Michael ajaisi Ferrarilla; hän ei olisi voittanut noin montaa mestaruutta. Joka tapauksessa kyseessä on fantastinen kuski ja jälleen eilen otti jo kauden kolmannen voiton peräkkäin, ja kun Alonso jäi viidenneksi, niin se lupaa hyvää mestaruus kamppailua. Saa nähdä miten kamppailu jatkuu ensi kisassa Budapestissa.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
repe_joke kirjoitti:
Niin ja kaikesta "ylimääräisestä" testaamisestaan huolimatta, Ferrari oli viime kaudella ihan sukka.

Ehkä paskasta ei saa hyvää edes testaamalla, vaikka asialla olisi maailmanparhaat testaajat (ei ole negatiivinen kommentti Schumia kohtaan).

Niin, toisaalta voidaan spekuloida sillä miten huono Bridgestone oli viime kaudella. Ainakin yleisesti oli paljon puhetta siitä, että pääsyy Ferrarin huonoon vauhtiin oli renkaissa. Toki on mahdollista, että autonsuunnittelussa epäonnistuttiin täysin, mutta itse veikkaan, että suurin yksittäinen tekijä Ferrarin radikaalisti laskeneeseen suorituskykyyn oli Bridgestone. Schumi taisi todeta jossain vaiheessa, että Ferrari aliarvioi vastustajansa omassa autonsuunnittelussaan ja tyytyi vain jonkinlaiseen kehitysversioon edelliskauden kilpurista. Mielestäni tästä huolimatta kompromissiautollakin olisi varmasti napsittu tasaväkisillä/paremmilla renkailla joitain voittoja. Nyt Michelin korjasi hedelmät.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
KPL kirjoitti:
Niin, toisaalta voidaan spekuloida sillä miten huono Bridgestone oli viime kaudella. Ainakin yleisesti oli paljon puhetta siitä, että pääsyy Ferrarin huonoon vauhtiin oli renkaissa. Toki on mahdollista, että autonsuunnittelussa epäonnistuttiin täysin, mutta itse veikkaan, että suurin yksittäinen tekijä Ferrarin radikaalisti laskeneeseen suorituskykyyn oli Bridgestone. Schumi taisi todeta jossain vaiheessa, että Ferrari aliarvioi vastustajansa omassa autonsuunnittelussaan ja tyytyi vain jonkinlaiseen kehitysversioon edelliskauden kilpurista. Mielestäni tästä huolimatta kompromissiautollakin olisi varmasti napsittu tasaväkisillä/paremmilla renkailla joitain voittoja. Nyt Michelin korjasi hedelmät.

Kyllä minä olen tietoinen viime kautisesta rengas hommelista. Brigestonet eivät toimineet missään vaiheessa kautta hyvin. Mutta miksi niitä ei testattu Schumin ja Ferrarin puolelta toimiviksi? Joidenkin puheiden mukaan, kun Schumi olisi tehnyt sen homman vaikka silmät kiinni, niin taitava kaveri on kyseessä.

Kommentillani siis hain lähinnä takaa sitä, että paraskaan testaaja ei paskaa hyväksi testaa, vaikka muutakin olen kuullut väitettävän.

Sitä en tiedä millainen versio heillä on ollut autosta käytössään, mutta kaikki kyllä sanoivat sen olleen paras Ferrari, jonka he ovat koskaan rakentaneet. Ja samaan hengenvetoon totesivat, että muut vain ovat kehittyneet enemmän.
Se johtuiko kehitys renkaista vai jostain muusta on täysin yhdentekevää.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Ja sitten taas takaisin kauteen 2006. Kyllä se vaan vahvasti alkaa näyttämään siltä, että Räikkönen ajaa ensi kaudella Ferrarilla. Corriere dello Sport & Il Giornale lehtien (MTV3 sivu 280) mukaan Kimi olisi ennen kilpailua paljastanut varikkotaktiikkansa Schumille! The Guardian lehti taas väittää varmaksi, että Massa saa väistyä ja 2000-luvun "Senna-Prost" kaksikko Schumi & Räkä olisivat ensi kaudella Ferrarin kuljettajat ja että uutinen julkistetaan Monzassa syyskuussa. Jos tämä toteutuisi, ainakin allekirjoittaneen mielenkiinto formuloita kohtaan kokisi taas uudenlaisen piristysruiskeen, olisi se vaan mahtavaa nähdä kun saksalainen niistäisi kilpailusta toiseen inisevää suomalaista! ; )

Tämä olisi hyvä uutinen myös Heikki Kovalaiselle, joka näin saisi kuljettajapaikan Renaultilta, jonka ykköskuljettaja paperilla olisi siis Giancarlo Fisichella. Italialaisen paineensietokyky kyllä tiedetään, Hessu alkukauden totuttautumisen jälkeen mitä todennäköisesti viimeistään puolivälissä kautta olisi katkaissut Fisikon selkärangan nopeudellaan. Kaudella 2008 Kovalainen taistelee vahvasti maailmanmestaruudesta!

2007 KULJETTAJARULETTI / Varmat sinisellä

Ferrari - Michael Schumacher / Kimi Räikkönen
Renault - Giancarlo Fisichella / Heikki Kovalainen
McLaren - Fernando Alonso / Pedro de la Rosa alkukauden kaukomaat, Lewis Hamilton loppukausi
Honda - Täysin avoin tilanne, Barrichello tuskin saa jatkosopimusta
Toyota - Jarno Trulli / Ralf Schumacher
Williams - Jatkanee kaksikolla Mark Webber - Nico Rosberg
BMW - Vaihtanee molemmat kuljettajansa, Villeneuve Amerikkaan ja Heidfeld DTM'ään
Red Bull - David Coulthard / ???
Toro Rosso - ketä kiinnostaa...
Midland - ketä kiinnostaa...
Super Aguri - ketä kiinnostaa...
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
HCM kirjoitti:
Ja sitten taas takaisin kauteen 2006. Kyllä se vaan vahvasti alkaa näyttämään siltä, että Räikkönen ajaa ensi kaudella Ferrarilla. Corriere dello Sport & Il Giornale lehtien (MTV3 sivu 280) mukaan Kimi olisi ennen kilpailua paljastanut varikkotaktiikkansa Schumille! The Guardian lehti taas väittää varmaksi, että Massa saa väistyä ja 2000-luvun "Senna-Prost" kaksikko Schumi & Räkä olisivat ensi kaudella Ferrarin kuljettajat ja että uutinen julkistetaan Monzassa syyskuussa. Jos tämä toteutuisi, ainakin allekirjoittaneen mielenkiinto formuloita kohtaan kokisi taas uudenlaisen piristysruiskeen, olisi se vaan mahtavaa nähdä kun saksalainen niistäisi kilpailusta toiseen inisevää suomalaista! ; )

Olisihan se hienoa, jos Schumi uskaltautuisi ekan kerran urallaan tilanteeseen, jossa ei ole tallin ykköskuljettaja.
Ja mielenkiinto lisääntyisi täälläkin formuloita kohtaan tuommoisen uutisen jälkeen. Minua meinaan oikeasti kiinnostaa, kumpiko näistä herroista on se nopeampi kuljettaja.
Ja olisihan se toisaalta kiva seurata kilpailuja, tietäen Räkän varikkotiimin toimivan kellon tarkkuudella. Mclarenilla on tullut kämmejä vähän turhan tiheään siihen nähden, että kyseessä on yksi sarjan isoimmista talleista.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
HCM kirjoitti:
Ja sitten taas takaisin kauteen 2006. Kyllä se vaan vahvasti alkaa näyttämään siltä, että Räikkönen ajaa ensi kaudella Ferrarilla. Corriere dello Sport & Il Giornale lehtien (MTV3 sivu 280) mukaan Kimi olisi ennen kilpailua paljastanut varikkotaktiikkansa Schumille! The Guardian lehti taas väittää varmaksi, että Massa saa väistyä ja 2000-luvun "Senna-Prost" kaksikko Schumi & Räkä olisivat ensi kaudella Ferrarin kuljettajat ja että uutinen julkistetaan Monzassa syyskuussa. Jos tämä toteutuisi, ainakin allekirjoittaneen mielenkiinto formuloita kohtaan kokisi taas uudenlaisen piristysruiskeen, olisi se vaan mahtavaa nähdä kun saksalainen niistäisi kilpailusta toiseen inisevää suomalaista! ; )

Veikkainpa että kävisi toisin päin, eli Räkä porskuttaisi ja Schumi olisi se joka valittaisi - tosin me kaikkihan tiedämme että Schumacher ei ole koskaan uskaltanut eikä tule uskaltamaan nytkään tuollaiseen asemaan jossa tallikaveri saisi oikeasti haastaa herran tasavertaisista asemista.

repe_joke kirjoitti:
Ja olisihan se toisaalta kiva seurata kilpailuja, tietäen Räkän varikkotiimin toimivan kellon tarkkuudella. Mclarenilla on tullut kämmejä vähän turhan tiheään siihen nähden, että kyseessä on yksi sarjan isoimmista talleista.

Ja myös se olisi ihan hyvä lähtökohta kisoihin kun tiedetään että tuo alla oleva auto on yksi sarjan luotettavimmista, toisin kuin McLaren on ollut.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
repe_joke kirjoitti:
Sitä en tiedä millainen versio heillä on ollut autosta käytössään, mutta kaikki kyllä sanoivat sen olleen paras Ferrari, jonka he ovat koskaan rakentaneet. Ja samaan hengenvetoon totesivat, että muut vain ovat kehittyneet enemmän.
Se johtuiko kehitys renkaista vai jostain muusta on täysin yhdentekevää.

Kyllähän autot aina kehittyvät. Jos vertailee Ferrarin kauden 2004 ja 2005 autoja, niin jälkimmäinen on varmasti parempi. Toki sääntömuutokset vaikuttavat jonkun verran vauhtiin, yleensä hidastavasti. Sama tilanne oli varmasti jopa McLarenilla, kohtuullisen hyvän 2003 kauden (vaikka se uusi auto ei ilmestynytkään kilpailuihin) jälkeen 2004 auto oli nopeampi, mutta silti se auto ei pystynyt yhtä hyviin sijoituksiin. (ei muistaakseni yhtään podiumia, sitten uusi auto joka tuli kauden puolivälissä oli huomattavasti parempi ja toi Kimille mm. Span voiton)

Auton paremmuudessa onkin pitkälti kyse siitä, kuinka hyvä se on suhteessa vastustajiin.
 

NHL

Jäsen
Veikkaan, että Schumi lopettaa vasta kun on 10 mestaruutta taskussa. Eli tämän kauden jälkeenhän niitä on 8. Eli ei lopeta ainakaan pariin vuoteen. Tosin luulen, että Schumi jatkaa Selänteen tavoin vuoden kerrallaan. Jos noin hyvin kulkee niin miksi lopettaa?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Veikkainpa että kävisi toisin päin, eli Räkä porskuttaisi ja Schumi olisi se joka valittaisi - tosin me kaikkihan tiedämme että Schumacher ei ole koskaan uskaltanut eikä tule uskaltamaan nytkään tuollaiseen asemaan jossa tallikaveri saisi oikeasti haastaa herran tasavertaisista asemista.



Ja myös se olisi ihan hyvä lähtökohta kisoihin kun tiedetään että tuo alla oleva auto on yksi sarjan luotettavimmista, toisin kuin McLaren on ollut.

Niin.. No en kyllä tiedä onko nuo Räikkösen tallikaveritkaan olleet aivan haastavimmasta päästä. Juan-Pablo on ollut viimeiset pari vuotta todellinen vitsi.. Joten ei Räikköstäkään ole vielä kunnolla "testattu". Räikkönen vs. Schumi vertailussa pitää tietenkin muistaa että Schumacherilla parhaat päivät ovat jo takana vaikkakin mies on erittäin loistava kuljettaja edelleen. Olisi mukava nähdä mihin Räikkönen pystyy 38-vuotiaana. Veikkaan ettei ainakaan maailmanmestaruuteen. Kimihän on tosin sanonut ettei aja hirveästi yli 30-vuotiaaksi.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Eikös tuo Räikkösen siirto Ferrarille ole ollut selviö jo pidemmän aikaa ja Ferrari on jopa maksanut satoja tuhansia euroja kuussa liksaa Räikköselle, jotta homma olisi saletti. Ei taida olla Räikkösellä pikkurahasta puutetta, kun liksaa tulee kahdesta tallista + mainostulot yms. Hyvä niin.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Speedye kirjoitti:
Niin.. No en kyllä tiedä onko nuo Räikkösen tallikaveritkaan olleet aivan haastavimmasta päästä. Juan-Pablo on ollut viimeiset pari vuotta todellinen vitsi.. Joten ei Räikköstäkään ole vielä kunnolla "testattu". Räikkönen vs. Schumi vertailussa pitää tietenkin muistaa että Schumacherilla parhaat päivät ovat jo takana vaikkakin mies on erittäin loistava kuljettaja edelleen. Olisi mukava nähdä mihin Räikkönen pystyy 38-vuotiaana. Veikkaan ettei ainakaan maailmanmestaruuteen. Kimihän on tosin sanonut ettei aja hirveästi yli 30-vuotiaaksi.
Paitsi, että juuri Räikkösen ansiosta Montoyan itseluottamus laski noinkin alas kuin se oli esimerkiksi tällä kaudella. Räikkönen osoitti ensimmäisellä kaudella heti olevansa nopeampi kuin Montoya. Tällä kaudella Montoyan motivaatio oli tippunut jo todella alas, joka selittää noinkin vaisut kisat.

Kyllähän toki Schumacher olisi aivan eri tason tallikaveri kuin Coulthard tai Montoya. Olisi mielenkiintoista nähdä Schumacher Räikkösen tallikaverina. Hän kyykyttäisi tallikaveriaan kunnolla. :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös