Henkka:
Listaan voisi lisätä myös ylimääräisen polkimen, jota McLaren ja mm. Jordan kaudella 1998 käyttivät ja jonka FIA lähinnä Ferrarin painostuksesta kielsi kategorisesti kesken kauden sen sijaan, että olisi tylysti kehottanut kaikkia talleja vastaamaan sen tekniseen haasteeseen, toimien kieltäessään* toki sääntöjen hengen puolesta perustellusti(kin).
flintstone kirjoitti:
Alunperin Malesian GP:n jälkeisessä mittauksessa Ferrarin ilmanohjaimet oli 10 mm sääntöjenvastaiset, mutta tuo sääntöjenvastaisuus kutistui matkalla Malesiasta Eurooppaan ja FIA:n päämajaan tuohon mainitsemaasi 5 mm kun FIA:n mittauksen suorittanut henkilö ei kuulemma ollut osannutkaan käyttää lasermittalaitteita oikein. Ja toisekseen tuo mainitsemasi 5 mm toleranssi ei koskenut, eikä koske edelleenkään, aerodynaamisia-osia (esim takasiipeä ei saa rakentaa edelleenkään 5 mm liian suureksi) mutta niin vain sitä 5 mm toleranssia voitiin soveltaa Ferrarin ilmanohjaimiin, jotka ei ilmeisesti olleet siis aerodynaamisia osia.
...
Niin varmaan juu. FIA ei pystynyt tekemään mitään, esimerkiksi rangaistuksen langettaminen kilpailun päätteeksi olisi ollut ihan mahdotonta sillä eihän FIA ole ennenkään pystynyt antamaan rangaistuksia kisan päätyttyä.
Ylipäätään olen silti taipuvainen uskomaan, että jos (huom. JOS) kummassakaan Flintin mainitsemassa esimerkkitapauksessa FIA:n toiminnassa jotain kyseenalaista tapahtui, kysymys oli pikemminkin ko. järjestön ja ennen kaikkea Bernie Ecclestonen kovasta paineesta tehdä MM-sarjasta mielenkiintoinen loppuun saakka kuin Ferrarin (saati Schumacherin) järjestelmällisestä suosimisesta.
Silverstonessahan 1998 Schumacher kavensi eron mestaruustaistelussa kahteen pisteeseen, mutta kisan jälkeen langetettu aikasakko 10 sekunnin stop & go -rangaistuksesta arvioituna olisi todnäk. pudottanut Schumin toiseksi tai kenties jopa kolmanneksi (ero Häkkiseen oli ~22 sekuntia ja kolmanneksi tulleeseen Irvineen ~29 sekuntia, muut hävisivät vähintään kierroksella), jolloin ero olisikin kasvanut 10-12:een pisteeseen. Myös Kanadassa 1998 Schumi jäi käsittämättömästi ilman penalttia kiilattuaan Frentzenin ulos radalta varikolta tullessaan aiheuttaen tämän keskeytyksen (ennen Montrealia Häkkisen ja Schumin ero oli 22 pistettä, sen jälkeen siis 12). Malesiassa 1999 Ferrarien diskaus olisi taas luonnollisesti merkinnyt Häkkiselle mestaruutta jo ennen päätöskisaa.
Kuten on tullut jo todettua, Häkkistä kannattaneena kumpikin ratkaisu oli näin jälkeenpäin paras mahdollinen (samoin kuin Belgiassa 1999 näkemättä jäänyt tallimääräys McLarenien kaksoisvoittaessa Coulthardin johdolla vs. esimerkiksi Irvinen tallimääräyksillä saadut kaksi ilmaista voittoa 1999 tai hänen viimeisten kierrosten "jarruviat", joilla Schumi sai ylimääräisen pisteen Itävallassa 1998). Mikan oli omalla panoksellaan varmistettava mestaruus, ja mies onnistui siinä kummallakin kaudella loistavasti.
Kuinka moni muuten muistaa, millaisin ilmein Mika ja David vilkaisivat toisiaan 1998 Itävallan GP:n jälkeisessä lehdistötilaisuudessa, kun Schumacher selitteli päätöskierrosten ohitustaan Irvinesta ja tämän "jarruvioista"?
Ranger