Mainos

F1-ketju

  • 664 055
  • 5 069

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Leon kirjoitti:
Minä en panisi tippaakaan painoa jonkun PR-lausunnon päälle. Luuletko, että talli voi antaa lausuntoja, joissa tähden suoritus kyseenalaistetaan? Paljon mieluummin mennään juuri jonkun tällaisen tekosyyn taakse piiloon ja annetaan kuskille työrauha. Fakta on kuitenkin se, JP on korkeintaan keskivertokuski.

Tekosyy tai ei, mutta De la Rosa sanoi myös, että Juanin ajotyyli oli niin erilainen, että siihen piti rakentaa jousitus aivan eritavalla kuin Kimin autoon. Ja täten myös tallin testaaminen oli himppasen hankalaa, kuin molemmille kisakuskeille piti hakea eriasioita.
Tämä kerrottuna siis sen jälkeen, kun Montoya oli jo saanut lähtöpassit Mclarenilta.
Liekkö sitten sattumaa, että ennen Hockenheimin kisaa Mclaren löysi testeissä jotain uutta autoon?

Bernie boy muuten kertoili eräässä haastattelussa, että uskoo Kimin olevan jo nyt Schumia nopeampi, mutta Schumi pitäisi Kimin kuitenkin ruodussa kokemuksellaan. Samassa haastattelussa Bernie toivoi, Schumin jatkavan vielä 10 vuotta ykkösissä.

P.S. Eihän se Montoya Mclarenilla niin hirveän huonosti ajanut. Ei vaan pärjännyt tallikaverilleen, vaikka uho oli kova.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Henkka:

Listaan voisi lisätä myös ylimääräisen polkimen, jota McLaren ja mm. Jordan kaudella 1998 käyttivät ja jonka FIA lähinnä Ferrarin painostuksesta kielsi kategorisesti kesken kauden sen sijaan, että olisi tylysti kehottanut kaikkia talleja vastaamaan sen tekniseen haasteeseen, toimien kieltäessään* toki sääntöjen hengen puolesta perustellusti(kin).

flintstone kirjoitti:
Alunperin Malesian GP:n jälkeisessä mittauksessa Ferrarin ilmanohjaimet oli 10 mm sääntöjenvastaiset, mutta tuo sääntöjenvastaisuus kutistui matkalla Malesiasta Eurooppaan ja FIA:n päämajaan tuohon mainitsemaasi 5 mm kun FIA:n mittauksen suorittanut henkilö ei kuulemma ollut osannutkaan käyttää lasermittalaitteita oikein. Ja toisekseen tuo mainitsemasi 5 mm toleranssi ei koskenut, eikä koske edelleenkään, aerodynaamisia-osia (esim takasiipeä ei saa rakentaa edelleenkään 5 mm liian suureksi) mutta niin vain sitä 5 mm toleranssia voitiin soveltaa Ferrarin ilmanohjaimiin, jotka ei ilmeisesti olleet siis aerodynaamisia osia.
...
Niin varmaan juu. FIA ei pystynyt tekemään mitään, esimerkiksi rangaistuksen langettaminen kilpailun päätteeksi olisi ollut ihan mahdotonta sillä eihän FIA ole ennenkään pystynyt antamaan rangaistuksia kisan päätyttyä.

Ylipäätään olen silti taipuvainen uskomaan, että jos (huom. JOS) kummassakaan Flintin mainitsemassa esimerkkitapauksessa FIA:n toiminnassa jotain kyseenalaista tapahtui, kysymys oli pikemminkin ko. järjestön ja ennen kaikkea Bernie Ecclestonen kovasta paineesta tehdä MM-sarjasta mielenkiintoinen loppuun saakka kuin Ferrarin (saati Schumacherin) järjestelmällisestä suosimisesta.

Silverstonessahan 1998 Schumacher kavensi eron mestaruustaistelussa kahteen pisteeseen, mutta kisan jälkeen langetettu aikasakko 10 sekunnin stop & go -rangaistuksesta arvioituna olisi todnäk. pudottanut Schumin toiseksi tai kenties jopa kolmanneksi (ero Häkkiseen oli ~22 sekuntia ja kolmanneksi tulleeseen Irvineen ~29 sekuntia, muut hävisivät vähintään kierroksella), jolloin ero olisikin kasvanut 10-12:een pisteeseen. Myös Kanadassa 1998 Schumi jäi käsittämättömästi ilman penalttia kiilattuaan Frentzenin ulos radalta varikolta tullessaan aiheuttaen tämän keskeytyksen (ennen Montrealia Häkkisen ja Schumin ero oli 22 pistettä, sen jälkeen siis 12). Malesiassa 1999 Ferrarien diskaus olisi taas luonnollisesti merkinnyt Häkkiselle mestaruutta jo ennen päätöskisaa.


Kuten on tullut jo todettua, Häkkistä kannattaneena kumpikin ratkaisu oli näin jälkeenpäin paras mahdollinen (samoin kuin Belgiassa 1999 näkemättä jäänyt tallimääräys McLarenien kaksoisvoittaessa Coulthardin johdolla vs. esimerkiksi Irvinen tallimääräyksillä saadut kaksi ilmaista voittoa 1999 tai hänen viimeisten kierrosten "jarruviat", joilla Schumi sai ylimääräisen pisteen Itävallassa 1998). Mikan oli omalla panoksellaan varmistettava mestaruus, ja mies onnistui siinä kummallakin kaudella loistavasti.

Kuinka moni muuten muistaa, millaisin ilmein Mika ja David vilkaisivat toisiaan 1998 Itävallan GP:n jälkeisessä lehdistötilaisuudessa, kun Schumacher selitteli päätöskierrosten ohitustaan Irvinesta ja tämän "jarruvioista"?



Ranger
 
Viimeksi muokattu:

HemmoP

Jäsen
Näistä Ferrarin kuuluisista siivekkeistä, niin kyseessä oli sivuponttoonien edessä olevat pystyilmanohjaimet. Ja se miten ne rikkoivat sääntöä oli, että ne eivät olleet pystysuorat vaan tekivät pienen ( 10 mm ) vekin puolimatkassa vaakatasossa. Näin ollen ne olivat laittomat koska kyseisessä kohdassa autoa ei saa olla osia jotka näkyvät alhaalta katsottuna yli 5mm auton linjojen ulkopuolelle. No, kun mentiin oikeuteen todettiin, että jos ne ovat asennettuna hieman vinoon, jää pohjalinjan kummallekkin puolelle se 5mm marginaali ja voilá siipi on laillinen.

MUTTA samassa säännössä todetaan myös, että osien pohjan täytyy olla vaakatasossa pohjalevyn suuntaisesti mitä siivekkeet vinossa ollessaan eivät olleetkaan.... Tähän ei kukaan sitten enää jaksanut puuttua.


Tuossa on kuva vastaavasta ohjaimesta ja alkuperäisestä puuttui tuo teräväreunainen pohjaosa joka tässä on juuri sääntöjen vaatimasta syystä. Eli ettei se osa näy pohjalevyn ulkopuolella alhaaltapäin katsottaessa.

http://www.formula1.com/insight/technical_analysis/race/2004/720/39.html
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Myös Jatkoaika.com keskustelupalstalta näyttää löytyvän kymmeniä henkilöitä jotka taivat kuulua I Hate Ferrari Club:iin :)
 

scholl

Jäsen
Iloinen mieli tulee siitä, että Alexander Wurz palaa formulakisakuskiksi ensi vuonna. Mies ei ole kuitenkaan niin huono kuski ja vuodet testaajana tuoneet ainakin kokemusta. Saas nähdä löytyykö mustakarilta ja kumppaneilta yhä päinhelvettiä lausumista a la furts.

11 pistettä sarjajohtoon. Se ei ole paljon, mutta täytyy muistaa, että Renault ei ole joka radalla niin huono. Jos auto toimii ja Michelinin renkaat samaten niin tilanne voi olla toinen. Yksikin kerta, jolloin Alonso on Schumin edellä, vie tavoitteen jälleen kauemmaksi. Joka tapauksessa mestaruus on realistinen tavoite.

Kukapa olisi uskonut sellaista tapahtuvan kuin mitä viime kisassa kävi eli toivoin Rään maalinpääsyä. Siis tavallaan kallistuin Räkä-Alonso vertailussa Rään puolelle siksi, että Schumi saisi Alonson kiinni. Masentavaa miettiä tuota, mutta kaikki keinot pitää ottaa käyttöön, jotta Schumi voittaa mestaruuden ja silloin Rään maalinpääsy yhdessä kisassa ei tunnukaan niin vittumaiselta kuin normaalisti.

Unkari ei ole hyvä rata mielestäni Ferrarille, mutta jos ajaa eturiviin niin voitto on mahdollista hoitaa kotiin.
 

Bloogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ny Rangers.Chelsea&Man City.
Schumilla on etua myös kahdesta apulaisesta Massa&Räikkönen. Viime kisasta paalulta startannut Räikkönen kertoi Schumille milloin pysähtyy ja loput muistammekin Schumi ykkönen Massa ja Räkä Schumin ja Alonson välissä :). Itse kyllä arvostan Alonson viime vuotista mestaruutta todella paljon ,koska hän voitti ilman tallikaverin apua.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Bloogi kirjoitti:
Viime kisasta paalulta startannut Räikkönen kertoi Schumille milloin pysähtyy ja loput muistammekin Schumi ykkönen Massa ja Räkä Schumin ja Alonson välissä :).

Itselleni ei ole kyllä ollenkaan auennut, miten ihmeessä tämä useaan otteeseen kuultu tarina Räikkösen "tunnustuksesta" - jonka sisällön jokainen lajia seuraava kaiken huipuksi jo etukäteen tiesi - vaikutti kilpailun kulkuun edes edeltäkäsin ajateltuna, sikäli kun kyseinen tarina ylipäätään paikkansa pitää.


Viimeistään aika-ajojen jälkeen oli selvää, ettei Ferrarin kilpailutaktiikkaan tule muuta kuulumaan kuin auton saaminen valojen sammuessa liikkeelle ja sen jälkeen kaikkia mahdollisia riskejä välttäen maaliin körötteleminen. Ainakaan Räikkösen ensimmäisen pysähdyksen ajankohta ei hetkauttanut sitä yhtikäs mihinkään.



Ranger
 
Viimeksi muokattu:

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
scholl kirjoitti:
Unkari ei ole hyvä rata mielestäni Ferrarille, mutta jos ajaa eturiviin niin voitto on mahdollista hoitaa kotiin.

Tämäpä ei ole varmaa, sillä Unkarissa pehmeillä renkailla ja aerodynamiikalla on sangen suuri merkitys. Katsotaan mitä Renaultin uusi aerodynamiikkapaketti tuo tullessaan, sillä Bridgestonet taitavat pestä tällä hetkellä Michelinit. Ja kerrankin on myös sellainen rata, jolla kuskilla on merkitystä.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
scholl kirjoitti:
Saas nähdä löytyykö mustakarilta ja kumppaneilta yhä päinhelvettiä lausumista...

Ekihän puhui aina Wurstista, eli ilmeisesti jonkin sortin makkarasta.

Wurz oli aikoinaan Benettonilla ihan pätevä mies, taisteli suht tasaisesti Fisichellan kanssa. Ongelma oli miehen pituus ja sitäkautta automaattisesti kilpaveljiä suurempi paino. Ei mahdu kunnolla autoihin, ja kierrosajoissa kilogrammat näkyvät suoraan kymmenyksinä, tai ainakin sadasosina.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=99304
http://rapidshare.de/files/28006956/IltaSanomat.pdf.html

Tämän aamun Iltalehdessä on kerrottu, että Räikkösen palkka viisivuotisesta Ferrari-sopimuksesta olisi 160 miljoonaa euroa. Schumi saa tällä hetkellä saman verran, eli 32 milliä kaudessa.

er_bai_wu kirjoitti:
Tämäpä ei ole varmaa, sillä Unkarissa pehmeillä renkailla ja aerodynamiikalla on sangen suuri merkitys. Katsotaan mitä Renaultin uusi aerodynamiikkapaketti tuo tullessaan, sillä Bridgestonet taitavat pestä tällä hetkellä Michelinit. Ja kerrankin on myös sellainen rata, jolla kuskilla on merkitystä.

http://www.formula1.com/race/news/4738/763.html

Kannattaa myös ottaa huomioon se, että Unkarissa Renaultilla on nuo kaksi kisaa poissa olleet massavaimentimet taas autossa kiinni. Nopeus voi olla niiden myötä taas ihan eri planeetalta, etenkin kun Unkarissa ajetaan muutamassa kohtaa rajusti kanttareiden yli.

Saksassa talli kärsi rengasongelmista, mutta hvyin usein ne johtuvat tällaisista asioista, että joudutaan ajamaan täysin vääränlaisella jousituksella, mitä ennen kautta on suunniteltu.

Tässä teknistä tietoa kyseisestä laitteesta:

http://www.formula1.com/insight/technical_analysis/team/2006/6/311.html
http://www.formula1.com/insight/technical_analysis/team/2006/6/291.html
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Henkka kirjoitti:
Tämän aamun Iltalehdessä on kerrottu, että Räikkösen palkka viisivuotisesta Ferrari-sopimuksesta olisi 160 miljoonaa euroa. Schumi saa tällä hetkellä saman verran, eli 32 milliä kaudessa.

Juu jos tuon verran saisi massia niin voisi hyvin jäädä eläkkeelle noin 30 vuotiaana.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Espoon Siniset kirjoitti:
Ei tämä suoranaisesti ykkösiin liity, mutta entisestä F1-kuskistahan tässä on kyse. Cristiano da Matta törmäsi eilen peuraan Elkhart Laken radalla ja loukkaantui vakavasti:

http://www.speedtv.com/articles/auto/champcar/30253/

Ohhoh.. Pistää kyllä miettimään. Tuo peuraan törmääminen kuulostaa kyllä perin oudolta.. Saa nähdä miten miehelle käy, ainakin jonkinasteisia vammoja luulisi jäävän noin pahasta aivovauriosta. Harmin paikka..
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Aikamme suurin F1-tietäjä Erkki Mustakari kertoo tämän päiväisessä urkkalehdessä, että Kimi ja Alonso kumpainenkin ajaisivat F1:ssä vain kolme kautta. Sitten herrat ovat keränneet tarpeeksi rahaa, että voivat vetäytyä lajista.

Ihan mielenkiintoinen teoria. Ja saattaa Kimin osalta pitää jopa paikkansa, uran pituuden suhteen. Rahaa Kimillä on kuitenkin jo nyt sen verran, että ei tarvitsisi rattia enää työkseen vääntää.
Alonson sen sijaan uskon jatkavan F1:ssä vähintään 10 vuotta, sillä miehen puheet eivät kieli pikaisesta uran lopettamisesta. Kuinkas pitkä se Alonson Mclaren sopimus muuten olikaan?

Ja ettei tule vääriä käsityksiä, niin Mustakari perustaa arvionsa siihen, että tienattuaan tietyn summan nämä nuoret F1 tähdetä eivät enää halua ottaa riskejä radalla, ja täten vetäytyvät lajista.
Itse mietin vaan, että millä se kilpailuvietin saa ihmisestä pois. Ei rahalla ainakaan.
 

scholl

Jäsen
Itse en ymmärrä ollenkaan näiden toimittajien puheita. Useimmat kuljettajat ajavat kuitenkin siksi, koska veri vetää kilpailemaan, eikä rahan takia.

Siinä Mustakari on toki oikeassa, että Alonso tulee lopettamaan f1:ssä nuorena. Hän on itse sanonut useaan otteeseen haastatteluissa, että tavoitteena on ajaa muutamia kausia eli noin kolmekymppiseksi ja sitten vetäytyä lajin parista.

Räikkösen lyhyttä uraa sen sijaan en oikein ymmärrä. Onko se niin, että ajaminen häiritsee viinanvetoa vai mistä olisi kyse. Hän on kuitenkin senlaatuinen henkilö, että riski joutua vähintäänkin Nykäsen tielle on olemassa, joten uran jatkuminen suhteellisen pitkään olisi toivottavaa. Ellei sitten löydä tiukempaa muijaa, joka pitää hölmöilyn kurissa.

Se on tietysti totta, että harvalla on sellainen motivaatio kilpa-autoiluun kuin Schumacherilla, joten yhtä pitkän uran tekeminen ei niin monelta luonnistu.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
scholl kirjoitti:
Siinä Mustakari on toki oikeassa, että Alonso tulee lopettamaan f1:ssä nuorena. Hän on itse sanonut useaan otteeseen haastatteluissa, että tavoitteena on ajaa muutamia kausia eli noin kolmekymppiseksi ja sitten vetäytyä lajin parista.

Itse en Alonsolta ole lukenut ensimmäistäkään tämmöistä haastattelua. Joten viititkö heittää linkkiä edes yhteen semmoiseen?

Kimiltä taasen vastaavia haastatteluja on saanut lukea useitakin. Kimiä kun ei hänen mukaansa kiinnostaa ajaa formuloita hirveän vanhaksi.
 

HemmoP

Jäsen
scholl kirjoitti:
Ellei sitten löydä tiukempaa muijaa, joka pitää hölmöilyn kurissa.

Ai niinkuin Häkkisellä ?


Parempi, että menisi vuodeksi Ferrarille Schumin pariksi ja sisäistäisi elämäntapaansa asenteen jota vaaditaan moninkertaiseksi maailmanmestariksi.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
repe_joke kirjoitti:
Itse en Alonsolta ole lukenut ensimmäistäkään tämmöistä haastattelua. Joten viititkö heittää linkkiä edes yhteen semmoiseen?

Vahvistanpa vain nähneeni haastattelun, jossa Alonso on sanonut lopettavansa nuorena. Linkkejä ei löydy tähän hätään, mutta kuitenkin.

Että silleen...
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Räikkösen en usko lopettavan ihan muutamien vuosien sisällä, etenkään jos mestaruutta ei ole tullut. Miellän kyseisen kuskin sellaiseksi, jolle tuo voittaminen radalla on todella tärkeä juttu. Eli uskon, että Kimi ajaa niin kauan kuin pystyy, kunnes se mestaruus on otettu ainakin kerran.

Alonsolla taasen mestaruus jo on, eli siinä mielessä hän on saavuttanut kohtuullisen paljon. Varmasti toiseen mestaruuteenkin on hyvät mahdollisuudet, mutta jos hän on sanonut, että ei aja Formuloita kovin pitkään, niin kai se on uskominen. Tosin päätöksillä on tapana muuttuakin. Eikä hän vielä nyt kovinkaan vanha ole, eli monia vuosia varmasti jäljellä.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Ted Raikas kirjoitti:
Räikkösen en usko lopettavan ihan muutamien vuosien sisällä, etenkään jos mestaruutta ei ole tullut. Miellän kyseisen kuskin sellaiseksi, jolle tuo voittaminen radalla on todella tärkeä juttu.
Jokaikinen kuski joka ajaa F1:iä omaa uskomattoman voitontahdon, muuten tälle tasolle ei pääse, ei edes pelkällä rahalla. Se on sitten eri asia kuinka kova voitonhimo on, haluaako vain maailmanmestariksi vai legendaksi.

Schumi voitontahto on jo legendaarinen (on ollut myöskin hyvät työkalut) ja jatkaa niin kauan kun pysyy kärjen vauhdissa. Kimistä en usko tosiaankaan moiseen, päinvastoin, uskon että poika saattaa jopa lopettaa uransa seuraavan pestin jälkeen jos ei maailmanmestaruutta ole tullut (oli sitten tuleva pesti mikä talli tahansa).
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
wilco kirjoitti:
Vahvistanpa vain nähneeni haastattelun, jossa Alonso on sanonut lopettavansa nuorena. Linkkejä ei löydy tähän hätään, mutta kuitenkin.

Että silleen...
Samanlaisen haastattelun antoi nuorena myös eräs M. Schumacher. Että se siitä.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Mustakarissa alkaa olla jo vähän samaa mitä Sporde Sporddilassa, jos ei ole oikein mitään kirjoitettavaa, kirjoitetaan ihan mitä vaan mieleen tulee. Onhan Räkä rahaa tienannut jo aika kiitettävän määrän, mutta vaikea kuvitella suomalaisen lopettavan kolmen kauden jälkeen. Ymmärtäisin jos nyt elettäis 80- tai 90-lukua jolloin F1'sillä oikeasti saattoi menettää henkensä. Nykyautot kun tuntuvat olevan sitä turvallisuusluokkaa yhdistettynä yliturvallisiin nykyratoihin (Monacoa lukuunottamatta) että vaikka vedät kuuttasataa seinään 16 volttia etuperin kerien, ensimmäisenä kuskille mieleen tulee tärskyn jälkeen jotta missähän se lähin baari olis.

Jos Räkä nyt sattuisi joskus sen mestaruuden voittamaan (mihin en edelleenkään usko) niin vaikea kuvitella, että ruokahalut olisi sillä tyydytetty. Yksinkertainen maailmanmestari? Ellei Räkä nyt sitten tuossa vaiheessa ole nelikymppinen patu niin nälkää ja motivaatiota löytyy varmasti jatkaa kilpailemista. Kimi Räikkönen lopettaisi ykköset esim. 32-vuotiaana? Aivan kuten joku kirjoittikin, Matti Nykäsen kohtalo olisi aika lähellä. Mitä järkevää tekemistä uran jälkeen Kimille voisi keksiä? Aivan, rahalla ei saa kaikkea. Varsinkin kun Räkä tunnetusti ei sylje pulloon.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Hesarin mukaan Kovalainen Renaultille varmuudella. Toivottavasti näin on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös