Mainos

F1-ketju

  • 663 128
  • 5 069

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
flintstone kirjoitti:
...mikä olisi ollut urheilullinen ratkaisu ajaa tuo kilpailu, kun selvää on vain että jos kisa ajetaan normaalisti 300 km/h läpi tuon ovaalimutkaan niin Michelinin ei pysty takaamaan että sen renkaat kestävät tällöin kisan rasitukset?

Paras ratkaisuhan katsojien kannalta olisi ollut että MM pisteet olisi jaettu Bridgestone talleille aika-ajon perusteella ja kilpailussa olisi ajettu shikaanin kautta pelkästä kunniasta ja palkintopokaalista.

MUTTA urheilullisesti ajateltuna toteutunut tilanne oli aivan oikea, jos turvallista autoa ei jollakin ole niin kilpailuun ei pidä osallistua ollenkaan.

flintstone kirjoitti:
Michelin tallien kuljettajien turvallisuudella ei ole FIA:n mielestä väliä?

"Ajakaa hiljenpaa mutta älkää estäkö Ferraria" -lausunto sen sijaan oli FIA:lta sinun peräänkuuluttamaa urheilullisuutta parhaimmillaan?

"No doubt you will inform your teams what is the maximum safe speed for their cars in Turn 13. We will remind them of the need to follow your advice for safety reasons. We will also ask them to ensure their cars do not obstruct other competitors."

FIA:han vain muistutti että tallit eivät saa ylittää tuossa mutkassa rengasvalmistajan antamaa suurinta turvallista nopeutta eikä nopeampia kuljettajia saa blokata.

Eihän tuo mitenkään tyylikäs kommentti ole, mutta turvallisuus ennen kaikkea.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
flintstone kirjoitti:
Ai olisiko Michelin ja Michelin renkailla ajavat tallit saaneet testata Indyssä etukäteen? Vai mitä sinä tarkoitat radalla etukäteen käymisellä ja mitä sillä olisi niin kuin käytännössä saavutettu?

Ei siellä olisi välttämättä tarvinnut testata. Eiköhän ne olisi saaneet käydä tutkimassa radanpinnoituksen uuden, nimen omaan turvallisuus syihin vedoten.
Jos Michelinin kokemuksen omaava rengasvalmistaja, ei pystyisi tekemään kestäviä renkaita, heidän asiantuntija reporttien perusteella (oletetaan, että ovat käyneet tutustumassa rataan), niin kannattaa lopettaa se renkaiden valmistaminen kokonaan.

Michelin hakia ylimääräistä pitoa keskisektorilla ylipehmeillä, ulkoreunoillaan. No ne ei sitten olisi kait kestäneet ovaaliosuutta, joten tällä kertaa edun tavoittelu meni kyllä aika pahasti perseelleen.
Toivottavasti oppivat edes jotain tästä episodista.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
repe_joke kirjoitti:
Michelin hakia ylimääräistä pitoa keskisektorilla ylipehmeillä, ulkoreunoillaan. No ne ei sitten olisi kait kestäneet ovaaliosuutta, joten tällä kertaa edun tavoittelu meni kyllä aika pahasti perseelleen.
Toivottavasti oppivat edes jotain tästä episodista.
Höpö-höpö. Pehmeillä ulkoreunoilla nimenomaan haettiin pitoa siihen nopeaan mutkaan. Mutta Misukalle tuntemattomasta syystä pinta ei kestänytkään rasitusta.

En edelleenkään käsitä FIA:n kaksinaamaisuutta asiassa. Michelin ilmoitti mahdollisimman suoraan, että renkaalla ei pysty turvallisesti ajamaan kisaa läpi. Ja tämä on erittäin paljon tekemisissä FIA:n kuningasajatuksen kanssa, että aika-ajon jälkeen ei saa käytännössä vaihtaa renkaita. Nerokasta. FIA ehdotti suunnitelma B:nä, että ajakaa hiljempaa. Ymmärrettävistä syistä rengasvalmistajaa ei kiinnosta, kuinka lujaa renkaalla voi FIA:n mielestä turvallisesti ajaa, vaan voiko renkaan antaa käyttöön mestaruuksista taisteleville kuskeille radalle, missä se todennäköisesti räjähtää pahimmassa mahdollisessa paikassa. Ja FIA suuressa viisaudessaan kutsuu Michelinin kuultavaksi kisan pilaamisesta ja todennäköisesti langettaa tilanteesta vielä sanktiotkin. Kuinka saatanan pässejä ihmisiä siellä oikein on johdossa? EIKÖ SIELLÄ JUMALAUTA KIINNOSTA ENÄÄ AJAJIEN TURVALLISUUS? Pitääkö menettää ihmishenkiä, ennen kuin säännöt saadaan sellaisiksi, että tällaisia farsseja ei tarvitse enää katsella? Niin kauan kun sirkuksessa on yli yksi rengasvalmistaja, rengassota on käynnissä. Ja sodassa tuppaa tulemaan myös uhreja.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Minun silmissäni FIA ei suostunut (käytännössä) minkäänlaisiin kompromisseihin itsekkään. Nyt se tuntuu kuola valuen suunnittelvan sanktioita talleille ja Michelinille. Ei mitään järkeä näin maallikon silmin. Ylivoimaisesti paras vaihtoehto olisi ollut se, että Bridgestonet 6 ekalle paikalle ja Michelinit perään. Schumi olisi silloinkin karannut voittoon. Jonkun tulisi rankaista myös FIA:a ehdottomuudesta. Se on on nyt perseestä väittää, että oisittehan te voinu ajaa hiljempaa. Mitä siinä on mieltä, että Ferrarit voittaa muut kierroksella kahdella ja saa ajella rauhassa karkuun, se jos mikä olisi katsojien silmiin viilaamiista. Michelin saa osin turhaa paskaa niskaan. Se myönsi oman virheen ja toi sen suoraselkäisesti esiin. FIA:lla oli paljon aikaa ratkaista tilanne, mutta se ei siihen järkevillä toimilla pystynyt. Nuo FIA:n ehdotukset oli ihan perseestä suoraan sanottuna. Mitä järkeä ajaa uusilla renkailla, kun tietää, että tulee penalttia ja rajusti tai mitä järkeä lähtä hidastelemaan radalle. Itse olen tässä kyllä Michelinin puolella. Michelin mokasi ja rajusti, sillä oli kuitenkin munaa olla suoraselkäinen. FIA taas ei oikeastaan tehnyt mitään asian hyväksi. Nyt se vain haluaa näyttää omaa mahtiaan ja tehdä vielä lisää hallaa lajille. Melko itsetuhoisa firma. Ketä nämä rangaistukset ja sanktiot hyödyttävät? Ei niin ketään. Melkoinen surffailija se on tuo FIAkin.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
FIA teki oikein Indianapolisin GP:n suhteen, mutta jatkotoimenpiteet Michelin-talleja kohtaan voivat mielestäni saada enää aikaan vain lisävahinkoa MM-sarjalle. Kun yksi osakilpailu meni jo katastrofin puolelle, olisi sulaa hulluutta pilata enää tulevia esim. pistemenetyksin tms. Jos FIA haluaa osoittaa mahtinsa ja rankaista, antakoon sakkoja. MM-taistelun soisi säilyvän tiiviinä loppukauden. Edelleen ikävää, että kaikki mitä Michelin-hässäkkä on aiheuttanut/tulee aiheuttamaan, kaatuu raskaana Kimi Räikkösen MM-haaveiden päälle.
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Parin päivän jälkeen taidan kommentoida USA:n GP:tä. Ehdottomasti suurin syyllinen tapahtumiin on vain ja ainoastaan Michelin, joka ei kyennyt toimittamaan asiakkailleen toimivia renkaita. Syyttävää sormea ei kannata osoittaa mihinkään talliin, FIA voi ottaa syyt niskoilleen joustamattomuudesta sääntöjen tulkinnassa.

Jotenkin alkaa tuntumaan siltä, että tuolla uritetulla asfaltilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten renkaat kestivät viime viikonloppuna. Tai siis on, mutta luulisi että asia oli Michelinin ja Bridgestonen tiedossa. Jos jossain vaiheessa selviää, että Michelinillä ei tiedetty asiasta "mitään" voi hyvällä syyllä kysyä mitä vittua te teette siellä noin niinku yleensä? Jos firma toimittaa renkaat tämän pallon seuratuimpaan moottoriurheilulajiin eikä jaksa ottaa selvää mitä radoilla tapahtuu; jossain on vikaa. BS varmasti tiesi asiasta Firestonen kautta. Michelinillä on dataa Indystä jo muutaman vuoden ajalta, kyllä heidän pitää tietää millaiselle rasitukselle renkaat joutuvat ovaalissa, jopa ilman uria.

Shikaanin rakentaminen oli huono idea jo syntyessään. Idea ajalta jolloin Senna ja Ratzenberger kuolivat. Siellä radalla on tarkoitus ajaa isoa ja kovaa, jos vehkeet ei kestä niin se on voivoi.

Itse olin kääntynyt jo kisan aikana sen ratkaisun kannalle, että Michelinit saa vaihtaa kestävämpään renkaaseen kisaa varten, ja Bridgestone saa toimittaa kisaa varten uudet rengassarjat talleilleen, jotka olisi saanut laittaa joko starttiin tai vaihtaa varikkostopin aikana. Todennäköisesti häviäjä olisi ollut Michelin, koska ei voi mitenkään ennustaa kuinka autot olisivat käyttäytyneet uusilla renkailla. BS olisivat todennäköisesti käyttäyneet niinkuin pitääkin.

my .02€

Ja vituttaahan tämä Kimin kannalta. Voitto olisi ollut tulossa, mutta Michelin mokasi. En muuten hetkeen aio sylkästäkään Michelinin renkaita päin, saati harkita ostamista.

http://www.2ndrealm.net/files/Michelin.jpg
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
repe_joke kirjoitti:
Ei siellä olisi välttämättä tarvinnut testata. Eiköhän ne olisi saaneet käydä tutkimassa radanpinnoituksen uuden, nimen omaan turvallisuus syihin vedoten.
Jos Michelinin kokemuksen omaava rengasvalmistaja, ei pystyisi tekemään kestäviä renkaita, heidän asiantuntija reporttien perusteella (oletetaan, että ovat käyneet tutustumassa rataan), niin kannattaa lopettaa se renkaiden valmistaminen kokonaan.

Tuon kommentin perusteella kaikki ajettavat rengastestit on ihan turhia. Riittää että käy tutkimassa rataa tai kaivaa jotkut parin vuoden takaiset kisadatat esille radoilta, jotka on päällystetty uudelleen kisan jälkeen tms. Tuota et usko itekään.

Tottakai ne pystyy tekemään kestäviä renkaita. Kysehän on siitä miten kilpailukykyinen rengas saadaan aikaiseksi. Väsynyt lausahdus: "pienillä marginaaleilla mennään" pitää paikkansa myös tässä lajissa. Nyt Misukka epäonnistui karkeasti omissa arvioissaan tuon ovaalin uuden päällysteen osalta, ehkä ne oppi tästä jotain.

Koko episodin aikana on tullut yhä selvemmäksi, että FIAn ja useiden autonvalmistajien välit ovat aika kireät. Suurin syy on tietenkin autonvalmistajien kilpailevan sarjan, GPWC valmistelutyö. Ferrarihan jäi pois tuosta porukasta kun sai ikioman diilin FIA:n kanssa F1:n rahanjakoon(tämähän ei ollut mikään yllätys). Lisäksi kiivaat taistelut kulisseissa uusista sääntömuutoksista eivät ole varmaan parantaneet välejä. Politikointi ja skandaalit ovat kuuluneet aina F1:n arkeen. On ollut kuljettajien lakkoja talliboikotteja tms. Saas nähdä kauanko formuloita ajetaan tässä muodossa.


EDIT:
Jos jaksaa/haluaa lukaista jenkkiläisen "rengasmiehen" näkemyksen aiheesta, niin täältä löytyy: http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=189414
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
mekabyte kirjoitti:
Koko episodin aikana on tullut yhä selvemmäksi, että FIAn ja useiden autonvalmistajien välit ovat aika kireät. Suurin syy on tietenkin autonvalmistajien kilpailevan sarjan, GPWC valmistelutyö.
Ei välttämättä kovin kaukaa haettu ajatus. Max Mosleyn into päästä rankaisemaan talleja, jotka noudattivat rengastoimittajan turvallisuusohjeita, tukee tätä ajatusta entisestään. Mosley haluaa rangaista talleja, jotka ovat tapahtuneeseen täysin syyttömiä. Mitkähän lienevät hänen todelliset motiivinsa?
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mazza kirjoitti:
Kerropa nyt flintstone meille minkä takia rata olisi pitänyt laittaa uusiksi Michelinin anteeksiantamattoman virheen jälkeen? F1 on moottoriurheilua, ja jos joku tai jotkut tallit eivät pysty ajamaan kilpailua läpi, olkoon sitten ajamatta.

No turvallisuus olisi ollut yksi sellainen syy, FIA on ennenkin pystynyt joustamaan säännöissään ja jopa aikatauluissaan jos se on katsonut turvallisuuden olevan vaarattuna. Ja Michelin tallithan oli ajamatta juuri tuosta syystä, miksihän FIA on kuitenkin ajamassa niille nyt jotain rangaistusta? Siksikö että Ralf ei ole nyt seinäkoristeena Indyn seinässä?

Mazza kirjoitti:
Sunnuntaina nähty ratkaisu oli ainoa oikea FIA:lta, ja peiliinkatsomisen paikka tämän farssin aikaansaannoksista on vain ja ainoastaan Michelinillä. Tilanne on aivan eri kuin Imolan 1994 jälkeen, sen nyt luulisi tajuavan jokaisen vähänkään lajista ymmärtävän.

Michelinin syyllisyyttä ei kukaan ole kieltämässä ja se saa varmasti ammattitaidottomuudestaan ansaitsemansa rangaistuksen (isot sakot), mutta ainakaan minusta sunnuntaina nähty ratkaisu ei ollut missään nimessä paras vaihtoehto mitä tuosta jo perjantaina tiedossa olleesta ongelmasta oli saatavissa. Jos tuo FIA:sko oli parasta mitä oli saatavissa niin ihmettelen miksi siitä on noussut näin kamala meteli. Minusta peiliin katsomisen paikka on myös FIA:lla ja Bernie Ecclestonella, Ferrarin nihkeyden minä sen sijaan ymmärrän.

Jos Michelin tallit olisivat ajaneet kisan niin kuin FIA toivoi niin tuo surullinen Imolan GP olisi saattanut olla vain kevyt aamuhartaus verrattuna siihen mitä tuolla Indyssä olisi niitetty.

Mutta kuten sanottua niin parasta mitä lajille olisi voinut tapahtua sunnuntaina olisi ollut se että Michelin tallit olisivat ajaneet, rengasvalmistajan kehoituksesta huolimatta, kisan normaalisti ja Ralf Schumacher olisi tehnyt itsestään seinäkoristeen Indyn betoniseinään.

ps. toivottavasti FIA on yhtä ehdoton myös silloin kun Bridgestonella tai Ferrarilla on vastaavia ongelmia ja toivottavasti FIA kuitenkin kykenee yhtä nopeisiin sääntömuutoksiin kuin silloin kun ylivoimaisen McLarenin kahden jarrupolkimen ratkaisu muutettiin kesken kauden sääntöjen vastaiseksi.
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Yleinen käsitys siitä, että FIA suosii Ferraria johtuu pääasiassa noista tabloid-osaston jutuista. Veikkanpa, ettei moni tälläkään palstalla kirjoittava tiedä, kuinka esimerkiksi berylliumin käyttökielto moottorissa on vaikuttanut huipputallien voimasuhteisiin. Formuloiden säännöt on paljon laajemmat ja yksityiskohtaisemmat kuin uskoisi. Iso osa sääntömuutoksista ei usein edes kantaudu yleisön korviin.

Jos oli Ferrarilla laittomat ilmanohjaimet muutama vuosi sitten (ja siitä tehtiin hirveä numero mediassa) niin on McLarenilla ollut laitonta bensaa ja ties mitä, mutta se ei ole saanut kerättyä täällä Suomessa huomiota, joka vaikuttaa osaltaan mielipiteisiin. Suosittelen siis lukemaan britannialaisia, saksalaisia ja italialaisia moottoriurheilulehtiä. Niistä saa usein sen toisen näkökannan, joka on saanut minutkin ohittamaan tuon naurettavan FIA ja Ferrari vastaan muut tallit-asettelun (Jonka paikkansapitävyyteen en sen enempää ota kantaa)
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
tilliliha kirjoitti:
Jos oli Ferrarilla laittomat ilmanohjaimet muutama vuosi sitten (ja siitä tehtiin hirveä numero mediassa) niin on McLarenilla ollut laitonta bensaa ja ties mitä, mutta se ei ole saanut kerättyä täällä Suomessa huomiota, joka vaikuttaa osaltaan mielipiteisiin. Suosittelen siis lukemaan britannialaisia, saksalaisia ja italialaisia moottoriurheilulehtiä. Niistä saa usein sen toisen näkökannan, joka on saanut minutkin ohittamaan tuon naurettavan FIA ja Ferrari vastaan muut tallit-asettelun (Jonka paikkansapitävyyteen en sen enempää ota kantaa)

Ero on FIA:n antamissa rangaistuksissa. Ferrarin laittomat ilmanohjaimet eivät aiheuttaneet sen kuljettajille, eikä tallille pistemenetyksiä ainut miten FIA Ferraria "rankaisi" oli se että Ferrarin kehoitettiin vaihtamaan nuo ilmanohjaimet toisenlaisiin seuraavaan kilpailuun mennessä. McLaren sen sijaan menetti laittoman bensiinin takia kyseisessä kisassa saavuttamansa pisteet. Myös FIA:n ratkaisu Michael Schumacher tultua kärsimään stop and go rangaistustaan maalin tulon jälkeen oli naurettavuudessaan vertaansa vailla. Ei sitä Ferrarin ja FIA:n erityistä suhdetta tarvitse millään suurennuslasilla hakea.

Bernien sanoin "F1 tulee toimeen ilman McLarenia, ilman Williamsia mutta se ei tule toimeen ilman Ferraria". Bernie on myös täysin avoimesti kertonut toivovansa Ferrarin ja Michael Schumacherin voittavan maailmanmestaruuden.
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Designer kirjoitti:
Italialaisista moottoriurheilulehdistähän se totuus ja puolueettomuus varmastikin löytyvät :D

Usko tai älä mutta näin on!

EDIT: Tarkennetaan nyt vielä, että en missään tapauksessa ole Ferrarin fani vaan McLarenin. Voin myös sanoa, että Ferrari selviää toisinaan kevyemmillä rangaistuksilla kuin Mäkit. Haluan vain kritisoida tätä suomalaisten tabloidien yliampumista F1-jutuissa. Urheilujournalismi on Suomessa loppujen lopuksi älyttömän yksipuolista. Mun mielestä ei ole oikein, että joku IL:n toimittaja arvostelee mielipidekirjoituksessaan Ferrarin (tai minkä tahansa muun tallin) toimintaa jos ei ole tarpeeksi tietoa taustoista. Veikkaajan Janne Aittoniemi syyllistyy usein tähän.
 
Viimeksi muokattu:

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
flintstone kirjoitti:
Ero on FIA:n antamissa rangaistuksissa. Ferrarin laittomat ilmanohjaimet eivät aiheuttaneet sen kuljettajille, eikä tallille pistemenetyksiä ainut miten FIA Ferraria "rankaisi" oli se että Ferrarin kehoitettiin vaihtamaan nuo ilmanohjaimet toisenlaisiin seuraavaan kilpailuun mennessä. McLaren sen sijaan menetti laittoman bensiinin takia kyseisessä kisassa saavuttamansa pisteet. Myös FIA:n ratkaisu Michael Schumacher tultua kärsimään stop and go rangaistustaan maalin tulon jälkeen oli naurettavuudessaan vertaansa vailla. Ei sitä Ferrarin ja FIA:n erityistä suhdetta tarvitse millään suurennuslasilla hakea.

Eiköhän se ero noissa tapauksissa ollut siinä että bensan suhteen oli tarkat säännöt, joista ei voinut poiketa kun taas ilmanohjaimet ja stop and go-rangaistus olivat harmaalla (silloin sallitulla) alueella?
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Kuriositeettina

Flint:

"Myös FIA:n ratkaisu Michael Schumacher tultua kärsimään stop and go rangaistustaan maalin tulon jälkeen oli naurettavuudessaan vertaansa vailla."


Ellei muistini vallan heita haranpyllya, mainitsemassasi tilanteessa homman ryssivat Silverstonessa kisajarjestajat, ei FIA. Rangaistus tuomittiin, mutta Schumacheria ei kutsuttu ajoissa sisaan.

Niin tai nain, huippuarvokkaat voittopisteet menivat joka tapauksessa tuolloin Schumille, mita ei olisi ilman tata kasittamatonta torvelointia siis koskaan tapahtunut. Mestaruuden nappasi ko. kaudella kuitenkin Mika, joka johti MM-sarjaa aina ensimmaisesta ruutulipun heilahduksesta viimeiseen.



Ranger
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Safety Car

Niin semmoista kyselisin että menikö toissakisassa (?) sääntöjen mukaan ja oikein kun ekana turva-auton perässä ei ajellut kisaa johtava auto? Jotenkin olen ymmärtänyt että ekana tulisi ajaa sen joka johtaa.
 
Kawasaki kirjoitti:
BMW ostaa Sauber-tallin:

Aika kylmät tekee Bemari Williamsille. Sopimus olisi voimassa vielä ainakin ensi kaudelle. BMW rikkoo sopparia ja perustaa oman tallin, Williamsille tarjotaan mahdollisuutta sopimusmoottoreihin. Onhan se selvä, ettei sopimusmoottorit ole yhtä ärjyjä kuin omassa tallissa käytettävät. Williamsilla ei liene muuta mahdollisuutta, kuin tyytyä rooliinsa. Näin lähellä ensi kautta on mahdotonta saada tehdasmoottoritoimittajaa yksinoikeudella ja onko halukkaita edes tulemaan FYkkösiin? Sopimusmoottoreita voi saada Cosworthilta tai Ferrarilta tms. mutta väistämättä suoritustaso tippuu ensi kaudeksi. Näinköhän Webber vaihtaa maisemaa ensi kaudeksi. Yksi legendaarisimmista talleista vaipuu osastolle ynnämuita tulevalla kaudella.

Ferrari, Toyota, BMW ja Renault. Siinä ovat autonvalmistajat, joilla oma talli ykkösissä. Koskahan Mersu vaatii lisää näkyvyyttä ja perustaa/ostaa oman tallin ja onko se McLaren vai joku muu? Trendi on selvä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Bluesbrother kirjoitti:
Aika kylmät tekee Bemari Williamsille.
Tämä on ollut nähtävissä jo jonkun aikaa. Esim Williamsin auton kritisointi julkisuudessa jne.

Bluesbrother kirjoitti:
Sopimusmoottoreita voi saada Cosworthilta tai Ferrarilta tms. mutta väistämättä suoritustaso tippuu ensi kaudeksi. Näinköhän Webber vaihtaa maisemaa ensi kaudeksi. Yksi legendaarisimmista talleista vaipuu osastolle ynnämuita tulevalla kaudella.
Ei ole ensimmäinen kerta kun Williams jää heikoille moottoritoimittajan kanssa. Kannattaa muistella esim Hondan ja Rellun luopumista moottorinvalmistajina. Frankin porukka on noussut monta kertaa, mutta saa nähdä jaksaako äijä vielä

Bluesbrother kirjoitti:
Koskahan Mersu vaatii lisää näkyvyyttä ja perustaa/ostaa oman tallin ja onko se McLaren vai joku muu? Trendi on selvä.
Mersu omistaa jo ison osan McLarenista, joten irtautuminen olisi varsin hurja peliliike.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Twite kirjoitti:
Niin semmoista kyselisin että menikö toissakisassa (?) sääntöjen mukaan ja oikein kun ekana turva-auton perässä ei ajellut kisaa johtava auto? Jotenkin olen ymmärtänyt että ekana tulisi ajaa sen joka johtaa.

Joo, tästähän taisi olla joku pikku-uutinenkin kisan jälkeen. Montoya tuli johtajan paikalta varikolle, jolloin kierroksen perässä ollut Ralf jäi ensimmäiseksi turva-auton taakse. Kisan tuomaristo oli silloin ilmoittanut Toyotalle, että homma on ihan ok ja Ralf voi ajaa siinä jonon ensimmäisenä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Master Chief kirjoitti:
Eiköhän se ero noissa tapauksissa ollut siinä että bensan suhteen oli tarkat säännöt, joista ei voinut poiketa kun taas ilmanohjaimet ja stop and go-rangaistus olivat harmaalla (silloin sallitulla) alueella?

Bensa piti olla samaa tavaraa kuin se mitä oli leimattu ennen kilpailua tallin käyttöön. Käsittääkseni myös Ferrarin ilmanohjaimet oli silloisten sääntöjen mukaan täysin laittomat, FIA vain "löysi" porsaanreiän säännöissään soveltamalla 5 mm toleranssia aerodynaamisiin-osiin vaikka tuo 5 mm toleranssi ei näitä osia koskenutkaan, ei esim takasiivet olisi saaneet olla 5 mm leveämpiä kuin oli säännöissä määrätty. Ilmanohjaimillekin oli olemassa aivan yksiselitteiset maksimi mitat ja muoto vaatimukset mutta Ferrarin kohdalla tuo sääntö jousti. Ja eiköhän siellä FIA:n säännöissä kerrota että stop and go rangaistus kärsitään kisassa ei lämmittelyssä, ei ennen aika-ajoja eikä maalintulon jälkeen, Schumacher vain sattui punaisessa autossaan taas olemaan sääntöjen suhteen koskematon.

Ja nyt sitten Mosley suuressa viisaudessaan meinaa rangaista Michelin-talleja Indyn väliin jättämisestä, vaikka kyseisten tallien rengastoimittaja nimenomaan kertoi että sen renkaat ei ole turvalliset koko kisan läpi ajamiseen Indyn ovaalilla. Hienoa Max!!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös