flintstone kirjoitti:Miksi sen shikaanin rakentaminen oli mahdotonta? Eikö USA:ssa osata tehdä tuollaisia? Käsittääkseni koko se Indianapolisin ovaalin sisällä oleva rata osuus on ns väliaikainen ratkaisu ja se on käytössä vain F1:llä mutta hei yksi väliaikainen shikaani radan 13 mutkaan oli juu varmasti mahdotonta toteuttaa. Ja mitä tulee turvallisuuteen niin vaikka shikaani saattaa olla vaarallinen (niitä tosin on monissa radoissa jo luonnostaan valmiiksi kiinteästi rakennettuna mm Suzukassa ja Spa:ssa) niin siinä käytettävällä nopeudella tapahtuneet onnettomuudet on suurella todennäköisyydellä paljon vähemmän vaarallisia kuin yli 300 km/h vauhdilla sinne betoniseinää syöksyminen.
Olen lähettänyt samasta aiheesta jo useita viestejä, näköjään vielä kerran pitää toitottaa. Shikaanin rakentaminen olisi ollut urheilullinen oikeusmurha Bridgestonen talleille. Indy on renkaiden osalta haastavin rata koko F1-sirkuksessa ja en epäile hetkeäkään etteikö sekä Stone että Michelin olisi valmistautuneet Indyn kisaan huolellisemmin kuin muihin. Ennen kaikkea mutka kolmentoista takia on yksinkertaisesti käytettävä kovempaa rengasseosta. Jos mutka kolmetoista olisi pilkottu, Stonella olisi ollut
1)Liian kovat renkaat uudelle radalle
2)Järjetön määrä turhaa työtä takana
Michelineilla sen sijaan olisi ollut aivan normaali kilpailu naurettavan pehmeillä (ja siten uuteen rataan soveltuvilla) renkaillaan.
Elikkä sen sijaan että Michelin olisi saanut hölmöilystään rangaistuksen niin sen olisikin saanut Bridgestone! Minusta ei ole edes järkevää pitää kilpailua jos jonkun paskan shikaanin on oltava ainoa vaihtoehto