repe_joke kirjoitti:
Jätit kuitenkin kertomatta, että nuo rangaistukset on todennäköisesti sakkoja. Mosley itse totesi, että heillä on valtuudet vain sakkorangaistukseen.
Totta on että Mosleyn omien sanojen mukaan rangaistukset ovat
todennäköisesti sakkoja. Mosley on myös diplomaattisesti sanonut, että pistemenetykset ovat niin radikaali ratkaisu että niitä ei
mielellään tuomittaisi. Mutta nämä ovat vain puheita, eivät virallisia tuomioita.
Esim.
täällä uutisoidaan kuitenkin seuraavasti (sanatarkka lainaus):
... Samalla Mosley ilmoittaa, ettei usko tallien saavan kilpailukieltoja, vaan uskoo FIA:n päätyvän rankaisussaan korkeintaan sakkoihin ja pistemenetyksiin.
Oman käsitykseni mukaan se on täyttä puppua että FIAlla ei olisi mahdollisuutta tuomita pistemenetyksiä. Mosley on todennut ainoastaan sen, että FIA ei voi rankaista Micheliniä vaan ainoastaan talleja.
Se on kyllä totta että pistemenetykset olisivat liian kova rangaistus, varsinkin kuukausia jälkikäteen tuomittuina. Mutta tätä mielipidettä ei ole sanonut Mosley vaan monet muut FIAn ulkopuoliset tahot, mm. Ferrarin Michael Schumacher.
Ja pisterangaistukset olisivat liian kovia, koska tallit eivät syyllisiä Michelinin virheeseen.
On totta että tallit eivät ole syyllisiä Michelinin tekemisiin, mutta FIAn mukaan myös Michelin-tallit ovat tämän rengasfiaskon syyllisiä. Mm.
tässä uutisessa todetaan että FIAn mukaan tallit ovat syyllistyneet kahteen syytöskohtaan: 1) niillä ei ollut sopivia renkaita Indianapolisin radalle, ja 2) ne eivät päästäneet ajajiaan starttiin itse kilpailussa.
Joten tämän
FIAn näkemyksen perusteella myös tallit ovat syyllisiä tähän FIAskoon, ja näinollen myös talleille voi odottaa ehkä koviakin rangaistuksia.
Itse osaan odottaa FIAlta syyskuussa melkein mitä tahansa, ottaen huomioon
täällä mainitun Mosleyn ehkä hieman ylimielisenkin lausunnon:
"Mosley muistuttaa kattojärjestön olevan aina niskanpäällä, joten tallit eivät voi muuta kuin hyväksyä rangaistuksensa."
Kyllä minä ymmärrän, että uutiset voi lukea parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta jos kerrotaan lähes kaikki tapauksesta, niin ei pidä jättää sitten sitä oleellisinta osuutta pois.
On totta että monet uutiset luetaan "värilasit päässä", ja voi olla että olin siksi referoinut kirjoitukseeni lähinnä FIA-vastaisimmat jutut. Siksi kirjoitukseeni oli liitetty myös linkit uutisiin, joista jokainen voi tarkistaa myös kyseisen uutisen yksityiskohdat, ja lukea samat jutut ilman "värilaseja". Omassa kirjoituksessani luonnollisesti korostin omaa mielipidettäni asiasta, kuten varmaan kaikki tekevät.