F1-kausi 2006

  • 20 441
  • 499

HemmoP

Jäsen
Hyvää osviittaa Schumin taidoista antaa voitetut/ajetut kisat. Täysin ylivoimainen muihin huippukuskeihin verrattuna.


Schumacher 86/239
Senna 41/162
Prost 51/202
Lauda 25/177
Häkkinen 20/165
Räikkönen 9/94
Rosberg 5/128

Esim Alonso on nyt voittanut 12/77, jotta saavuttaisi Schumin voitot samalla prosentilla pitäisi sen voittaa n 7:n kilpailua per kausi kymmenen vuoden ajan.
Tietenkin voittamalla enemmän lyhyemmällä ajalla ajaisi edelle, mutta vertailun vuoksi.

Pitkässä juoksussa epäonni/onni tasoittuu ja kuljettajan hyvyys radalla ja auton kehittämisessä nousee näkyviin ilman, että selittelylle jää sijaa.


Omia lukujansa on tietenkin -50 luvun Juan Manuel Fangio ( 24/51 ), mutta toisaalta hänellä onkin vain viisi mestaruutta.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tyhjän elämän ratoksi

Speedye kirjoitti:
Tämä on kyllä taas tietämyksen huippu.

Kiitos.

Speedye kirjoitti:
En tiedä missä Flintstone olet elänyt, mutta jos Schumacher on voittanut 7 maailmanmestaruutta niin on hänen täytynyt jossain vaiheessa voitoista myös taistella.

Diipadaapa, so?

No minä muistan monia Häkkisen ja Schumacherin välisiä hienoja taistoja ja niiden ajoilta minulla on mielikuva jolloin Schumacherin sortui Häkkisen painostuksen alla. Mutta mitäpä minä näistä kun meillä on täällä Speedye jolta voidaan tarkistaa aina asioiden oikea laita.

Speedye kirjoitti:
Ja on muuan Kimi Räikkönen kuin Mika Häkkinenkin sammuttanut moottorinsa lähtöruutuun. Ja vielä pienemmän paineen alla. Eli heillä on vielä huonommat hermot kuin Schumilla.

Niin kai sitten jos kerran sanot niin. Joku sortuu alokasmaiseen virheeseen kun paine MM-taistossa on kovimmillaan ja joku sortuu huolimattomuuteen kun paineet on pienet (tai niitä ei oikeastaan ole) ja homma näyttäisi hoituvan vasemmalla kädellä. Häkkinen oli parhaimmillaan kovassa paineessa ja minusta Schumacher on heikoimmillaan (ei se lähelläkään sarjan huonoimpi tuolloinkaan ole) kovan paineen alla mutta vastaavasti Häkkinen saattoi hölmöillä itsensä pihalle kun piti vain varmistella eikä kukaan enää tarjonnut painetta ja tässä tilanteessa Schumacher (ja myös Alonso) oli selkeästi Häkkistä parempi.

Speedye kirjoitti:
Ja sinä jaksat jauhaa noista epäurheilijamaisista teoista. Elämäsi sisältö taitaa olla aika vähissä tällä hetkellä. Tai siltä vähän vaikuttaa.

Hmmm, vai sellaista tuo kertoo? Kerrotko mitä muuta olet salapoliisina käsiala-analyysillasi saanut selville minusta? Minäkin voisin arvailla mitä miehestä kertoo se että hän palvoo lähes 40-kymppistä saksalaista ympyränajajaa mutta enpä taida viitsiä.

ps. nuo Schumin useat epäurheilijamaiset teot nyt vain sattuvat kuulumaan herran toimenkuvaan vaikka se sinun jumalhahmoasi loukkaisikin.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Kiitos.



Diipadaapa, so?

No minä muistan monia Häkkisen ja Schumacherin välisiä hienoja taistoja ja niiden ajoilta minulla on mielikuva jolloin Schumacherin sortui Häkkisen painostuksen alla. Mutta mitäpä minä näistä kun meillä on täällä Speedye jolta voidaan tarkistaa aina asioiden oikea laita.



Niin kai sitten jos kerran sanot niin. Joku sortuu alokasmaiseen virheeseen kun paine MM-taistossa on kovimmillaan ja joku sortuu huolimattomuuteen kun paineet on pienet (tai niitä ei oikeastaan ole) ja homma näyttäisi hoituvan vasemmalla kädellä. Häkkinen oli parhaimmillaan kovassa paineessa ja minusta Schumacher on heikoimmillaan (ei se lähelläkään sarjan huonoimpi tuolloinkaan ole) kovan paineen alla mutta vastaavasti Häkkinen saattoi hölmöillä itsensä pihalle kun piti vain varmistella eikä kukaan enää tarjonnut painetta ja tässä tilanteessa Schumacher (ja myös Alonso) oli selkeästi Häkkistä parempi.



Hmmm, vai sellaista tuo kertoo? Kerrotko mitä muuta olet salapoliisina käsiala-analyysillasi saanut selville minusta? Minäkin voisin arvailla mitä miehestä kertoo se että hän palvoo lähes 40-kymppistä saksalaista ympyränajajaa mutta enpä taida viitsiä.

ps. nuo Schumin useat epäurheilijamaiset teot nyt vain sattuvat kuulumaan herran toimenkuvaan vaikka se sinun jumalhahmoasi loukkaisikin.

Taas samaa schaissea. Valitettavasti minun "palvomiseni" ja kehumiseni taustalla on 7 maailmanmestaruutta, kohta melkein 90 GP-voittoa ja lisäksi lähes kaikki F1-ennätykset. Eli tämä sinun "saksalainen ympyränajajasi" on parempi F1-kuljettaja kuin kaikki suomalaiset yhteensä. Ja mielestäni kaikkien aikojen parhaan ja menestyksekkäimmän F1-kuljettajan mollaaminen kertoo itse kirjoittajasta aika paljon. Jos alkaisi hakemalla hakemaan Räikkösen tai Häkkisen tekemiä virheitä/mokia löytyisi niitäkin aika suuri nippu. Mutta mielestäni se ei ole oleellista. Kaikki tekevät virheitä, myös Schumacher, ja se täytyy vain hyväksyä. Ihminen on erehtyväinen Flintstone. Myös sinä. Ja minä. Ymmärrän, että sinun täytyy yrittää mustamaalata Schumacher keinoilla millä hyvänsä, mutta harmi kannaltasi on se että miehen saavutuksia ei koskaan pyyhitä pois. Ja näinollen hän on menestyksekkäin F1-kuljettaja sanoit sinä mitä vaan.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
ultras kirjoitti:
Onko muuten sattumaa että Kimillä hajoaa moottori niin usein mutta tallikaverilla taas ei? Tuskinpa...

Taisipa muuan Häkkiselläkin hajota auto aika usein? Outoa, erikoinen sattuma etten sanoisi. Jokainen kun miettii niin tajuaa mistä Häkkisen/Räikkösen nopeus ja luotettavuusongelmat johtuvat.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Taisipa muuan Häkkiselläkin hajota auto aika usein? Outoa, erikoinen sattuma etten sanoisi. Jokainen kun miettii niin tajuaa mistä Häkkisen/Räikkösen nopeus ja luotettavuusongelmat johtuvat.

Molemmilla ollut mersun moottori suht pitkän ajan urastaan. Häkkisellä oli tosin pösön ja porschenkin moottoria käytössään. Ja silloin kun Häkkinen ajoi kilpaa tosissaan, niin moottoririkot olivat vielä suht yleisiä, myös Schumilla.
Mutta olet kyllä oikeassa, että jokainen tajuaa Mclarenin rakentavan autoonsa nopeutta luotettavuuden kustannuksella. Ja tämän on sanonut ihan suoraan Ron Dennis, joten sitä sinä et pysty millään ajotyyliseikka diipadaapalla edes kumoamaan.
Katotaan montako kertaa Kimin moottori hajoaa ensi kaudella Ferrarilla, ja Alonson vastaavasti Mclarenilla, ja palataan sitten takaisin suomalaisten haukkumiseen.
 

Kapo

Jäsen
repe_joke kirjoitti:
Molemmilla ollut mersun moottori suht pitkän ajan urastaan. Häkkisellä oli tosin pösön ja porschenkin moottoria käytössään. Ja silloin kun Häkkinen ajoi kilpaa tosissaan, niin moottoririkot olivat vielä suht yleisiä, myös Schumilla.
Mutta olet kyllä oikeassa, että jokainen tajuaa Mclarenin rakentavan autoonsa nopeutta luotettavuuden kustannuksella. Ja tämän on sanonut ihan suoraan Ron Dennis, joten sitä sinä et pysty millään ajotyyliseikka diipadaapalla edes kumoamaan.
Katotaan montako kertaa Kimin moottori hajoaa ensi kaudella Ferrarilla, ja Alonson vastaavasti Mclarenilla, ja palataan sitten takaisin suomalaisten haukkumiseen.

Ettei nyt vaan mennyt metsään? Eikös tuo Speedye juuri tuosta vihjannut? Eihän kukaan selkeästi ajatteleva voi muuta päätellä.
 
Suosikkijoukkue
TPS
ultras kirjoitti:
Onko muuten sattumaa että Kimillä hajoaa moottori niin usein mutta tallikaverilla taas ei? Tuskinpa...
En tiedä mistä se johtui aikaisempina vuosina, todennäköisesti huonoa tuuria, mutta tällä kaudella ei ole vielä kertaakaan hajonnut moottori ainakaan Kimillä.
 

HemmoP

Jäsen
Huippuvalmennus kirjoitti:
En tiedä mistä se johtui aikaisempina vuosina, todennäköisesti huonoa tuuria, mutta tällä kaudella ei ole vielä kertaakaan hajonnut moottori ainakaan Kimillä.

Moottori on kuitenkin taidettu vaihtaa pari kertaa jo ennen kisoja ?

Edellisessä kisassa Monacossa Alonson perässä roikkuminen kuumensi moottoritilaa liikaa ja sähköjohdot paloivat. Tyypillinen ajajan virhe Monacon radalla. Samanlaisella autolla Montoya ajeli toiseksi.

Ei silti, katson paljon mieluummin Räkän tyyppistä nastalaudassa touhua kuin esim alonson "kakkossija on kiva sija"-ajelua. Rapatessa roiskuu ja se tulee esille jopa moottoriurheilussa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
HemmoP kirjoitti:
Moottori on kuitenkin taidettu vaihtaa pari kertaa jo ennen kisoja ?

Edellisessä kisassa Monacossa Alonson perässä roikkuminen kuumensi moottoritilaa liikaa ja sähköjohdot paloivat. Tyypillinen ajajan virhe Monacon radalla. Samanlaisella autolla Montoya ajeli toiseksi.

Eipä ole vaihdettu kertaakaan käsittääkseni. Sillä siitähän seuraisi 10 ruudun tiputus.

Se Monacon kisan keskeytys ei johtunut siitä, että Kimi ajoi liian lähellä Alonsoa, vaan siitä, että turva-auton perässä ajettiin liian hiljaa, ja sen takia ei moottorin tuuletus toiminut kuten pitäisi. Siis Mclarenin suunnittelu moka, ei Kimin moka.
Oli mennyt edellisen viikon testeissä samalla tavalla johdot paskaksi muutamia kertoja, ja Kimillä meni myös harjoituksissa johdot samalla tavalla aikaisemmin viikonloppuna.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Ihan näin off-topikina, on aivan mahtavaa lukea näitä Speedyeyeyeyeyen viestejä. Jokainen alkaa henkilökohtaisuudella, ja useimmat myös päättyvät sellaiseen. Siis silloin kun mies(?) quottaa jotakuta.

Kimi on parsa!!1
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Kapo kirjoitti:
Ettei nyt vaan mennyt metsään? Eikös tuo Speedye juuri tuosta vihjannut? Eihän kukaan selkeästi ajatteleva voi muuta päätellä.

Speedyen aiempia viestejä kun lukee, niin mies on suoraan väittänyt, että Kimi hajoittaa autonsa ajamalla, autossa siis itsessään ei ole vikaa.
 
Suosikkijoukkue
TPS
En ole valmis tuomitsemaan Kimiä moottorikoista, eikä tietääkseni kukaan F1-asiantuntijakaan ole koskaan siitä Kimiä moittinut.
Tulokaskaudellaan Sauberilla Kimillä oli tasan nolla moottoririkkoa. Kimin ajotyyli tuskin muuttui radikaalisti hänen siirtyessä Mclarenille.
 

Kapo

Jäsen
repe_joke kirjoitti:
Speedyen aiempia viestejä kun lukee, niin mies on suoraan väittänyt, että Kimi hajoittaa autonsa ajamalla, autossa siis itsessään ei ole vikaa.

Ahaa, ilmeisesti Super Agureillakin ne vaan ajaa liian hiljaa..

Edit. Tämä on juuri se asia joka minua vituttaa ralliajaja Mikko Hirvosessa. Joka kisassa tehdaskalustolla minuuttitolkulla kärjestä ja sönköttää telkkarissa että "ihan hyvin on tullu, koitetaan tuoda auto maaliin saakka ja saada pisteitä"
 

HemmoP

Jäsen
repe_joke kirjoitti:
Eipä ole vaihdettu kertaakaan käsittääkseni. Sillä siitähän seuraisi 10 ruudun tiputus.

Se Monacon kisan keskeytys ei johtunut siitä, että Kimi ajoi liian lähellä Alonsoa, vaan siitä, että turva-auton perässä ajettiin liian hiljaa, ja sen takia ei moottorin tuuletus toiminut kuten pitäisi. Siis Mclarenin suunnittelu moka, ei Kimin moka.
Oli mennyt edellisen viikon testeissä samalla tavalla johdot paskaksi muutamia kertoja, ja Kimillä meni myös harjoituksissa johdot samalla tavalla aikaisemmin viikonloppuna.


My bad, sorry. Ekassa kisassa laukesi jousitus, taisi olla viime vuosi mielessä.

Ajoihan Montoyakin safety carin perässä ? Epäilemättä McLarenin aerodynamiikka on viety niin pitkälle, että jäähdytyksen kanssa pelaaminen tuottaa ongelmia jos tulee erikoisempia olosuhteita/tilanteita.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
ultras kirjoitti:
Onko muuten sattumaa että Kimillä hajoaa moottori niin usein mutta tallikaverilla taas ei? Tuskinpa...
Keke Rosbergin ja muutaman muun ihan oikeasti Formuloista jotakin tietävän sanoin, nykyautoja ei pysty kilpaa ajamalla hajottamaan. Mikä sinun selityksesi tähän ihmettelemääsi asiaan on?

Monacossa Räikkösen toinen varikkopysähdys tuli SC:n takia huomattavasti aiemmin kuin oli suunniteltu, ja varikolla ei ehditty kunnolla jäähdyttää moottoria. Kone siis kävi todella kuumana, ja jonossa ajaminen SC:n perässä aiheutti sen ettei ilmaa saatu koneeseen tarpeeksi jäähdyttämistä varten. Jotkut johdot sitten kärähtivät ja seuraukset tiedetään. Sama olisi voinut yhtä hyvin käydä Montoyalle, mutta ei vaan käynyt.

Sitten haluan vielä lisätä, että todella huikeaa settiä tähän keskusteluun kertyy! Älkää vaan lopettako.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Designer kirjoitti:
Keke Rosbergin ja muutaman muun ihan oikeasti Formuloista jotakin tietävän sanoin, nykyautoja ei pysty kilpaa ajamalla hajottamaan. Mikä sinun selityksesi tähän ihmettelemääsi asiaan on?

Niin,samainen mieshän vaahtosi että Schumaherin pitäisi lopettaa uransa koska on häpeäksi lajille,melkoinen asiantuntija!?
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
ultras kirjoitti:
Niin,samainen mieshän vaahtosi että Schumaherin pitäisi lopettaa uransa koska on häpeäksi lajille,melkoinen asiantuntija!?

No aikamoinen pelle taitaa olla sellainenkin henkilö joka on kuljettajien yhdistyksen puheenjohtaja tehtävänään puhua mm kuljettajien turvallisuuden puolesta kun samaan aikaan itse jättää autonsa tahallaan poikittaan mutkaan kapealla katuradalla vain säilyttääkseen itsellään paalupaikan kun on kuullut radiosta Alonson tehneen huikean väliajan 1.väliaika-asemalle.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
flintstone kirjoitti:
No aikamoinen pelle taitaa olla sellainenkin henkilö joka on kuljettajien yhdistyksen puheenjohtaja tehtävänään puhua mm kuljettajien turvallisuuden puolesta kun samaan aikaan itse jättää autonsa tahallaan poikittaan mutkaan kapealla katuradalla vain säilyttääkseen itsellään paalupaikan kun on kuullut radiosta Alonson tehneen huikean väliajan 1.väliaika-asemalle.

Mistä tiedät että oli kuullut Alonson väliajoista,entäs jos ei ollutkaan? Eikö tässä ole ollenkaan sellaista mahdollisuutta että se oli ajovirhe? Asiasta on noussut kauhea haloo vain sen takia että sen teki Schumi. Minua ainakin tuo temppu hymyilytti,toivonkin että se nimenomaan oli tahallinen teko,sen verran hienosti se oli oivallettu että saisi paalun itselleen,harmi vaan että F1 piireissä ollaan niin katkeria tälle kaikkien aikojen menestyneimmälle kuskille että joka asiasta yritetään kaataa paskaa hänen niskaansa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
ultras kirjoitti:
Niin,samainen mieshän vaahtosi että Schumaherin pitäisi lopettaa uransa koska on häpeäksi lajille,melkoinen asiantuntija!?
Kiistätkö, että Rosberg olisi asiantuntija Formuloissa?
Mikä sinun selityksesi tähän ihmettelemääsi asiaan on, eli siis siihen, miksi auto on hajonnut Räikkösen alta niin usein?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Saku #11 kirjoitti:
Ihan näin off-topikina, on aivan mahtavaa lukea näitä Speedyeyeyeyeyen viestejä. Jokainen alkaa henkilökohtaisuudella, ja useimmat myös päättyvät sellaiseen. Siis silloin kun mies(?) quottaa jotakuta.

Kimi on parsa!!1

Hienoa! Ihmettelen vaan minkä takia kirjoitit tähän ketjuun jos sanomasi on "Kimi on parsa". Parahin Saku olet erehtynyt ketjusta.

Niin.. Kimin ja yleensäkin McLarenin tapana on ollut säätää auto niin "kireälle", että luotettavuusongelmat ovat yleisiä. Tuntuu oudolta, että miksi lähes jokaisella kerralla Kimin auto pettää eikä Montoyan. Se ei varmasti ole sattumaa. Auto miehillä on täsmälleen samanlainen joten auton hajoamiseen voi vaikuttaa vain ja ainoastaan ajotyyli ja auton säätäminen. Ja on paskapuhetta jos sanotaan ettei F1-autoa saa ajamalla hajalle. Ajat vaan toisen perässä liian kauan niin moottori ei saa tarvittavaa viileää ilmaa ja that's it. Luulisi nyt Keke Rosbergin tietävän tämän. Mies on kyllä semmoinen: Minä, minä ja aina vaan minä asiantuntija että alta pois. Schumacher tietää nykyisistä F1-autoista paljon enemmän kuin Rosberg.

Ja Schumacherhan parkkeerasi autonsa radan laitaan, ei todellakaan keskelle mutkaa. Ja lisäksi hän ei alkanut peruuttelemaan ettei aiheuttaisi lisää vahinkoa. Nythän kenellekkään ei sattunut mitään koska lähes kaikki kuljettajat noudattivat keltaisia lippuja ja hidastivat kohdassa.

Ja kun täällä on väitetty, ettei kuljettajan ajotyyli vaikuta auton luotettavuuteen niin monikos muistaa viime kaudella sellaisen tilanteen kun Räikkönen teki tyhmänrohkean ohituksen kierroksellaohitettavasta ja samalla lukitsi eturenkaansa pitkäksi aikaa. Tämä johti lopulta siihen, että Kimin eturipustukset hajosivat koska rengas täristi niin pahasti. Eli tämä johtui täysin Kimistä. Ja autoahan ei kuljettaja saa hajalle? Eihän?
 

Kapo

Jäsen
ultras kirjoitti:
Mistä tiedät että oli kuullut Alonson väliajoista,entäs jos ei ollutkaan? Eikö tässä ole ollenkaan sellaista mahdollisuutta että se oli ajovirhe? Asiasta on noussut kauhea haloo vain sen takia että sen teki Schumi. Minua ainakin tuo temppu hymyilytti,toivonkin että se nimenomaan oli tahallinen teko,sen verran hienosti se oli oivallettu että saisi paalun itselleen,harmi vaan että F1 piireissä ollaan niin katkeria tälle kaikkien aikojen menestyneimmälle kuskille että joka asiasta yritetään kaataa paskaa hänen niskaansa.

Kyllä täytyy ihmetellä sitä katkeruutta joka Schumia vastaan F1-piireissä vallitsee, kun ei edes kesken aika ajon saa pysähtyä ajolinjalle.. Luulisi sitä nyt saavan pitää tauon silloin kun huvittaa mutta ei, Schumia rangaistaan koska ollaan katkeria.


Edit. aina paranee, nyt Kekekään ei tiedä mitään mistään. Ei sulle vielä kovin moni naura, spede
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Speedye kirjoitti:
Ja Schumacherhan parkkeerasi autonsa radan laitaan, ei todellakaan keskelle mutkaa. Ja lisäksi hän ei alkanut peruuttelemaan ettei aiheuttaisi lisää vahinkoa. Nythän kenellekkään ei sattunut mitään koska lähes kaikki kuljettajat noudattivat keltaisia lippuja ja hidastivat kohdassa.

Kaikista vähiten olisi aiheutettu vaaraa muille, jos Schumikin olisi ajanut kiltisti radan loppuun asti eikä jättänyt ensinkään autoaan siihen "radan laitaan".
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Designer kirjoitti:
Kiistätkö, että Rosberg olisi asiantuntija Formuloissa?
Mikä sinun selityksesi tähän ihmettelemääsi asiaan on, eli siis siihen, miksi auto on hajonnut Räikkösen alta niin usein?

Ei tarvitse kiistää! Minua ei kiinnosta ollenkaan missä Kimi pörrää kunhan pysyy Ferrarin ja Schumin takana tavalla tai toisella kisassa. Kunhan vain olen ihmetellyt tuota asiaa että Kimillä hajoaa auto ja tallikaverilla ei juuri ikinä,ei sen ihmeellisempiä fetissejä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
ultras kirjoitti:
Kunhan vain olen ihmetellyt tuota asiaa että Kimillä hajoaa auto ja tallikaverilla ei juuri ikinä,ei sen ihmeellisempiä fetissejä.
Sinä olet sitä mieltä, että se tuskin on sattumaa, mutta et osaa selittää, mitä se sitten on. Jep jep.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös