F1-kausi 2006

  • 20 436
  • 499

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
ultras kirjoitti:
Mielestäni järjen käyttö olisi sallittua radalla jolla on vaikea ohittaa. Kimi on selvästi nopeampi kuin Alonso,ja kuten tiedettyä Alonso olisi tullut aikaisemmin varikolle kuin Kimi,tässä olisi taas Kimin iskun paikka ajaa ne nopeat kierrokset ja tulla varikolta johtopaikalle (ilman safety carin radalle tuloa). Tämän tuo Saksalainen pitkänäämä punaisella autolla osaa aika hyvin...

Siis mitä Kimin olisi pitänyt tehdä? Jättää 10 sekunnin väli Alonsoon? Kimillä ei ollut kisassa missään vaiheessa paikkaa tehdä tuota mainitsemaasi iskua. Varmaankin jos Schumi olisi siinä perässä ajanut, niin turva-autoakaan ei olisi radalle tullut.

Vai väitätkö sitä vieläkin, että se on Kimin vika, kun Mclaren ei osaa rakentaa autoa? Avaa jo silmäsi ja lue mitä tallipäällikkö on asiasta sanonut. Ei voi olla sattumaa, että Kimillä oli viikonlopun aikana kaksi kertaa täysin sama ongelma, ja ekalla kerralla ei edes ajettu letkassa, vaan ihan harkkoja omaan tahtiin alennetuilla moottoritehoilla.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Ja samalla voit kysyä että mitä helvetin järkeä on mollata 7-kertaista maailmanmestaria?

Niin, no jos saisi edes arvostella miehen edes ottamuksia radalla. Ja lähinnä niitä miehen tyhmiä temppuja, joita hänellä riittää. Viime vuosina niitä ei ole tullut, kun ei ole ollut tarvetta, mutta Monacossa vanha taas vertyi (hei haloo oikeesti kadottaa auton hallinnan 16km/h vauhdissa).

Schumi on kiistatta loistava kuski, ja sadekelillä ehkä paras jonka F1:set on nähnyt.
Mutta mies on myös törttöillyt radalla, ja niistä pitää saada puhua ääneen, ilman että nenässä on kookoksia sinun osaltasi. Ja kun myös käytät fraasia on ne muutkin hölmöilleet, niin voit koota ne muiden hölmöilyt ja valistaa meitä.

Tosin vaimojen, ruuanlaiton sun muiden mukaan ottaminen on jo naurettavaa. Kyllä argumenttien pitäisi riittää perusteluihin ihan radalla tapahtuvien asioiden perusteella.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
ultras kirjoitti:
Mielestäni järjen käyttö olisi sallittua radalla jolla on vaikea ohittaa. Kimi on selvästi nopeampi kuin Alonso,ja kuten tiedettyä Alonso olisi tullut aikaisemmin varikolle kuin Kimi,tässä olisi taas Kimin iskun paikka ajaa ne nopeat kierrokset ja tulla varikolta johtopaikalle (ilman safety carin radalle tuloa). Tämän tuo Saksalainen pitkänäämä punaisella autolla osaa aika hyvin...

Niin, entä jos Kimi olisikin jättänyt tarkoituksella Alonsoon rakoa, olisi antanut miehen körryytellä rauhassa kärkipaikalla. Sitten olisi tosiaan tullu SC radalle, ja Kimi ei olisi päässytkään ohittamaan varikkokäyntien yhteydessä.

Varmaan olisit ylistänyt Kimin taktisesti loistavaa ajoa..
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Kapo kirjoitti:
Viestissä jota lainasin et myöskään kehu Schumia, onko tästä pääteltävissä ettet pidä häntä juuri minään?
Tuskin edes ymmärrät tuonkaan kysymyksen pointtia joten rautalankaa. Edellinen viestisi = mielipiteesi aivan kaikesta?
Koeta vastata esittämääni kysymykseen suomalaiskuskeista äläkä ole noin vitun pässi. Tosin tiedän ettei sinulla mitään järkiperustetta heidän haukkumiselleen ole. Kuten ei Schumin haukkumiselle noilla toisilla.

Kaikenlaisia tampioita täällä nykyään liikkuukin. Huoh.

No, jos pidät minua tampiona niin siitä vain. Puolustan vain kantojani tässä Schumacher jupakassa. Ja minä en varsinaisesti hauku suomalaiskuskeja, olen vain kertonut että hekin tekevät virheitä kun eräiden henkilöiden mielestä he ovat täydellisiä F1-kuljettajia jotka eivät tee koskaan virheitä toisinkuin Schumacher. Mm. Virheistä mainittakoon kun Repe_joke niitä kysäisi niin Häkkinen törmäili Coulthardin kanssa täysin järjettömässä tilanteessa, ajoi johtopaikalta ulos Monzassa ilman minkäänlaista painetta. Ja kun täällä on puhuttu siitä, että Schumi on sammuttanut autonsa lähtöruutuun niin aivan samallalailla Räikkönen on sen tehnyt. Minulla ei olisi mitään syytä lähteä tälle ns. mollauslinjalle mutta ilmeisesti täällä on sellainen tyyli että vain negatiiviset asiat pitää kaivaa esille niin kaivetaan sitten. Itse keskustelisin mieluusti vaikkapa F1 tulevaisuudesta, miten lajista saataisiin kiinnostavampi, ketkä ovat tulevaisuuden F1-tähtiä tai muusta ns. järkevästä mutta ilmeisesti täällä porukka haluaa vain vääntää näistä virheistä. Ei ummarra.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
repe_joke kirjoitti:
Siis mitä Kimin olisi pitänyt tehdä? Jättää 10 sekunnin väli Alonsoon? Kimillä ei ollut kisassa missään vaiheessa paikkaa tehdä tuota mainitsemaasi iskua. Varmaankin jos Schumi olisi siinä perässä ajanut, niin turva-autoakaan ei olisi radalle tullut.

Joko sä et ymmärrä tai et halua nyt ymmärtää asioista yhtään mitään.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Mm. Virheistä mainittakoon kun Repe_joke niitä kysäisi niin Häkkinen törmäili Coulthardin kanssa täysin järjettömässä tilanteessa, ajoi johtopaikalta ulos Monzassa ilman minkäänlaista painetta. J

Kyllä jokainen kuski on tehnyt virheitä, sitä kukaan ei ole kieltänyt. Mutta onko kukaan muu tehnyt esim Schumin kilkkaus vs Villeneuve tason idiotismeja radalla?
Tai Hillin kilkkaaminen vähän aikaisemmin? Ja viimeisimpänä nyt tämä Monacon temppu. Temppu jota Schumi on kuulemma käyttänyt jo junnuna. Se tieto antaa osiviittaa myös siitä, että "virhe" oli tahallinen.
Kyse ei siis ole suoraneisesti virheistä joita sattuu kaikille, vaan Schumin hankkimasta ns. "likaisen" kuskinmaineesta, jota ei kyllä minun mielestäni ole tällä hetkellä kellään muulla F1 kuskilla koko sirkuksessa.
Jos on niin toki valista meitä lisää.

ultrakselle, en taida olla minä joka ei halua ymmärtää sitä faktaa, että Mclarenilla oli aikuisten oikeasti ongelma niiden lämpöjen kanssa, eikä se liittynyt mitenkään Alonson perässä ajamiseen.
Ihan oikeasti, jos lämmöt nousee ylös, kun joutuu ajamaan liian hiljaa. Niin olisiko ne sitten laskeneet, jos Kimi olisi ajanut koko kisan kauempana Alonsosta? Kimi ero Alonsoo oli kisassa 0.2 - 1.5 sekkaa kisan aikana. Että kyllä se Kimi jätti sitä väliä siihen välillä vähän enemmän. Tuolla radalla kun 0.7 sekkaa on jo todella iso ero.
Sen iskun olisi kyllä osannut Kiminkin tehdä. Ja osaa kyllä kaikki muutkin F1 kuskit, jos vain se vauhti riittää. Ei siinä ole mistään yliluonnillisesta kyse. Itsellä on varaa parempaan, kun toinen köröttelee edessä, ja sitten kun toinen häviää edestä, niin pystytään ajamaan kovempaa. Ei siinä siis kikkapussista kaiveta yht'äkkiä vauhtia lisää sen enempää, kuin mitä olisi ollut mahdollista ajaa ilman sitä hidastelevaa sankaria jo aikaisemmin.

Se missä Schumi oli ainakin Häkkisen kilpailuaikoina ylivertainen, oli varikolta sisään ja ulosajossa. Mies tuntui aina saavan pari sekkaa lisää väliä, vaikka pysähdys oli saman mittainen, ja varikkokäynnit tehtiin kierroksen välein. Tai joissain kisoissa vaikka samalla kierroksella.
Tyhmänä sitä luulisi, että ei siinä tehdä hirveästi eroja, mutta Schumi todisti sen ainakin silloin vääräksi.
 
Viimeksi muokattu:

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
repe_joke kirjoitti:
Kyllä jokainen kuski on tehnyt virheitä, sitä kukaan ei ole kieltänyt. Mutta onko kukaan muu tehnyt esim Schumin kilkkaus vs Villeneuve tason idiotismeja radalla?
On. Senna.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Rembrandt kirjoitti:

Ja sitten niitä nykykuskeja, kun Senna on käsitelty tässäkin ketjussa noin miljoona kertaa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Uusin uutinen Schumin aika-ajotempusta.

Kuljettajat vaativat Schumilta selitystä Monacon tapaukselle


F1-kuljettajat vaativat Ferrari-tallin Michael Schumacherilta selitystä Monacon GP:n aika-ajoissa Rascasse-mutkassa sattuneeseen tapaukseen.

Schumacher pysäytti autonsa Monacon aika-ajojen viimeisellä jaksolla radan Rascasse-mutkaan ja varmisti näin itselleen kilpailun paalupaikan. Saksalainen vakuutti tapauksen johtuneen ajovirheestä, mutta selittelyistä huolimatta tuomaristo pudotti Ferrari-ässän kilpailun viimeiseen lähtöruutuun.

Muut kuljettajat eivät ole vieläkään tyytyväisiä Schumacherin antamaan selitykseen. Autosport.com kertoo kuljettajien järjestön GPDA:n kokoontuvan ensi viikolla keskustelemaan tapauksesta Silverstonen osakilpailun alla.

Osa kuljettajista on sitä mieltä, että Schumacherin tempaus Monacossa vaaransi muiden radalla kilpailevien turvallisuuden. Schumacher toimii GPDA:n puheenjohtajana, mutta osa kuljettajista vaatii nyt Schumacheria astumaan sivuun tehtävästään. Toyota-tallin Jarno Trulli haluaa Schumacherin kertovan totuuden tapauksen taustoista.

- Tapaamme Silverstonessa ja keskustelemme asiasta Michaelin kanssa. Tunteeni ovat yhä samat kuin Monacossakin. On selvää, että sinulle hän voi tarinoida mitä tahansa, mutta hän ei voi tehdä samaa muille kuljettajille, painotti Trulli.

Schumacherin mielestä tapauksessa ei kuitenkaan ole enää mitään keskusteltavaa. Saksalainen pitää tapausta tyystin loppuunkäsiteltynä.

- Mielestäni muiden kuljettajien ei ole tarvetta keskustella tästä asiasta minun kanssani. Jos tarvetta keskustelulle on olemassa, niin heidän olisi syytä jutella ratatuomarien kanssa. Kaikki mahdollinen on kuitenkin jo tehty. Ei ole kuljettajien asia keskustella tästä tapauksesta, pyöritteli Schumi.


Ei nyt millään pahalla, mutta ei minun korvaan kuulosta syyttömän miehen puheelta se, että ei halua keskustella asiasta.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
repe_joke kirjoitti:
Ei nyt millään pahalla, mutta ei minun korvaan kuulosta syyttömän miehen puheelta se, että ei halua keskustella asiasta.

Mitäpä Schumacher tuossa voisi oikeestaan muuta sanoa? Hänet on tuomariston ja muiden kuskien valossa jo tuomittu "syylliseksi"... Schumi ja Ferrari taistelkoon yksinäisinä aina muiden liittoumaa vastaan.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
ultras kirjoitti:
Mitäpä Schumacher tuossa voisi oikeestaan muuta sanoa? Hänet on tuomariston ja muiden kuskien valossa jo tuomittu "syylliseksi"... Schumi ja Ferrari taistelkoon yksinäisinä aina muiden liittoumaa vastaan.

No tuskimpa siitä keskustelemisesta mitään haittaakaan olisi. Kaikki(?) muut kuskithan ovat tällä hetkellä tuossa asiassa schumia vastaan, ja jos herralla olisi puhtaat jauhot pussissa, niin ainakin itse haluaisin varmaan vastaavassa tilanteessa keskustella asiasta ja yrittää selittää asian oikean laidan.

Schumi tais tehdä vaan nyt siinä virheen, ettei heti myöntänyt virhettään, ja tuskin ylpeys nyt sitä jälkeenpäinkään antaa periksi mennä myöntämään. Se kun olisi pitänyt tehdä saman tien. Jos schumi sen nyt jälkeenpäin myöntäisi, niin samallahan herra myöntäisi valehdelleensa.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
emest kirjoitti:
No tuskimpa siitä keskustelemisesta mitään haittaakaan olisi. Kaikki(?) muut kuskithan ovat tällä hetkellä tuossa asiassa schumia vastaan, ja jos herralla olisi puhtaat jauhot pussissa, niin ainakin itse haluaisin varmaan vastaavassa tilanteessa keskustella asiasta ja yrittää selittää asian oikean laidan.
En tiedä mikä on totuus, mutta miten voi selittää asian oikea laita, jos kerran sen on jo sanonut. Ko. keskustelutilanne olisi vain saman paskan jauhamista, mitä täällä on jo jauhettu ihan riittämiin. Toiset tuomitsevat - sanoi hän mitä tahansa. Tämä on tätä mediapeliä.

Cougar.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
repe_joke kirjoitti:
Ja sitten niitä nykykuskeja, kun Senna on käsitelty tässäkin ketjussa noin miljoona kertaa.
Ralf Schumacher Monzassa '97, Fisico Barcelonan harjoituksissa tänä vuonna (kosti Villeneuvelle edellisen kisan aika-ajojen hidastelun ajamalla eteen niin, että Jacques joutui väistämään hiekalle), Montoyan hieman vastaavanlainen kosto-operaatio Monacon harjoituksissa viime vuonna... Onhan noita, ei Schumi ainoa ole. Ei silti, ei se mikään puolustus voi olla, että muutkin tekee.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Cougar kirjoitti:
En tiedä mikä on totuus, mutta miten voi selittää asian oikea laita, jos kerran sen on jo sanonut.
Asiantuntijana on pakko tulla esittämään oma mielipide.

Jos menettää tuollaisessa "vauhdissa" (16km/h) autonsa hallinnan, voidaan miettiä A) miten mies on aikoinaan päässyt inssistä läpi B) onko Schumi sittenkään sellaisten hehkutusten arvoinen kuski, mitä luullaan. Mestaruudet on tullut mielenvikaisella tavalla ja tietysti hyvän auton ansiosta. Psyko on psyko, vaikka voissa paistaisi.

Ei olisi väärin, vaikka muut kuskit hakkaisivat - henkisesti - porukalla Schumin. Olisi vain miehen omaksi (ja muiden) parhaaksi. Toisten hengen vaarantamisen kynnys nousisi huomattavasti.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Rembrandt kirjoitti:
Ralf Schumacher Monzassa '97, Fisico Barcelonan harjoituksissa tänä vuonna (kosti Villeneuvelle edellisen kisan aika-ajojen hidastelun ajamalla eteen niin, että Jacques joutui väistämään hiekalle), Montoyan hieman vastaavanlainen kosto-operaatio Monacon harjoituksissa viime vuonna... Onhan noita, ei Schumi ainoa ole. Ei silti, ei se mikään puolustus voi olla, että muutkin tekee.

Tähän samaan porukkaan voidaan laskea Coulthardin kaatosateessa suorittama jarrutus keskellä suoraa jolloin Schumacher täräytti hengenvaarallisesti skotin perään. Ja vauhtia oli varmasti vähän vaille 300. En ymmärrä tuota Monaco-jutun jauhamista. Schumacherhan sai siitä jo rangaistuksen ja kärsi sen. That's it. Tuon kuljettajakomission kolmas "pääjäsen" Schumin ja Trullin lisäksi eli David Coulthard on jo sanonut että hän ei kyseenalaista Schumin asemaa tuossa komissiossa millään tavoin. Taitaa Trullilla olla tekemisen puutetta kun alkaa jo käsiteltyjä asioita aukomaan. FIA on jo rangaistuksensa antanut ja Schumi sen kärsinyt. Blackien provoihin en puutu enää, sen verran ala-arvoisia ne ovat.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Speedye kirjoitti:
Blackien provoihin en puutu enää, sen verran ala-arvoisia ne ovat.
Tuolla viimeisellä kappaleella tarkoitin nimenomaan, että muut kuskit pistävät sanallisesti Schumin tiukille tuosta viimeisimmästä tempauksesta. Siinähän on tuo sana "henkinen". On se mielestäni aikamoinen paradoksi, että turvallisuusyhdistyksen johtaja on itse suurin turvallisuusriski radalla. Toivottavasti lopettaa tämän kauden jälkeen.

Ja mitää provoa en heittänyt, kunhan esitin oman mielipiteeni asiasta.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Tähän samaan porukkaan voidaan laskea Coulthardin kaatosateessa suorittama jarrutus keskellä suoraa jolloin Schumacher täräytti hengenvaarallisesti skotin perään. Ja vauhtia oli varmasti vähän vaille 300.

Jarruttaminen ja kaasun nostaminen on kaksi täysin eriasiaa. Ja edelleenkin olen sitä mieltä, että siinä olisi ollut rataa kyllä aika paljon Schumilla vapaana, josta mennä ohi.
Mutta ei siitä sen enempää.

Speedye kirjoitti:
En ymmärrä tuota Monaco-jutun jauhamista. Schumacherhan sai siitä jo rangaistuksen ja kärsi sen. That's it. Tuon kuljettajakomission kolmas "pääjäsen" Schumin ja Trullin lisäksi eli David Coulthard on jo sanonut että hän ei kyseenalaista Schumin asemaa tuossa komissiossa millään tavoin. Taitaa Trullilla olla tekemisen puutetta kun alkaa jo käsiteltyjä asioita aukomaan. FIA on jo rangaistuksensa antanut ja Schumi sen kärsinyt. Blackien provoihin en puutu enää, sen verran ala-arvoisia ne ovat.

Minä en taas ymmärrä miksi jauhaa Schumin saavutuksista vuonna miekka ja kivi, ja kun tuoreempiakin juttuja olisi tarjolla.
Jos olet sitä mieltä, että Schumista ei saa kirjoittaa pahaa tänne muiden toimesta, niin lopeta itse myös hehkuttaminen vanhojen juttujen perusteella, sillä se on täysin sama asia.
Se, että tuo tapaus kiinnostaa kuskeja voi johtua siitä, että KUKAAN heistä ole uskonut Schumin selitystä ajovirheestä (kuskit saattavat ehkä tietää asiasta enemmän kuin keskiverto jatkiksen kirjoittaja). Ja sitten kun suuri ja mahtava Schumi vielä sanoo, että "jotkut asiat näyttivät ehkä erikoisilta, mutta en minä niitä rupea tässä selittelemään", niin herra tekee itsestään kyllä niin syyllisen mediassa, että on ihan turha itkeä kun mies tuomitaan F1 ympyröissä poikkeuksellisen laajasti (kyseessä ei siis todellakaan ole suomalainen ilmiö).
Tähän kun lisätään vielä päälle incar kuva, jonka mukaan Schumi ei edes yrittänyt kääntää autoa mutkaan sisälle, vaan ajaa sen parkkiin ratavallin viereen, ja tieto siitä että auton hallinta hävisi huikeassa 16km/h vauhdissa (telemetria tietoja), niin ei Schumista kyllä puhdasta pulmusta saa tekemälläkää. Ja sen takia Schumi ei halua asiasta varmasti muiden kuskien kanssa puhua (oma olettamus).
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
repe_joke kirjoitti:
Se, että tuo tapaus kiinnostaa kuskeja voi johtua siitä, että KUKAAN heistä ole uskonut Schumin selitystä ajovirheestä...

En ole Speedye mutta saan kai tulla mukaan tähän keskusteluun.

Eiköhän kaikki kuskit tiedä mitä tilanteessa tapahtui (siis että schumi aiheutti pelisilmää käyttäen tämän pikku vahingon) ja olisivat itsekin varmasti tehneet sen hyvän tilaisuuden tullen vallatakseen paalupaikan.

Tälläiset Trullit ja Villeneuvet jotka ovat olleet lehdistössä tilanteesta valittamassa kyllä hekin sen tietävät ja tuskin heitä kiinnostaa paskaakaan mitä schumi asiasta jossain kokouksessa sanoo vaan he käyttävät tilaisuutta hyväkseen saadakseen julkisuutta kun sitä ei ole radalla viimeaikoina paljoa tullut.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
jh1981 kirjoitti:
En ole Speedye mutta saan kai tulla mukaan tähän keskusteluun.

Eiköhän kaikki kuskit tiedä mitä tilanteessa tapahtui (siis että schumi aiheutti pelisilmää käyttäen tämän pikku vahingon) ja olisivat itsekin varmasti tehneet sen hyvän tilaisuuden tullen vallatakseen paalupaikan.

Tälläiset Trullit ja Villeneuvet jotka ovat olleet lehdistössä tilanteesta valittamassa kyllä hekin sen tietävät ja tuskin heitä kiinnostaa paskaakaan mitä schumi asiasta jossain kokouksessa sanoo vaan he käyttävät tilaisuutta hyväkseen saadakseen julkisuutta kun sitä ei ole radalla viimeaikoina paljoa tullut.

Olen tästä asiasta samaa mieltä. Villeneuve ja Trulli ovat tunnetusti aina olleet napit vastakkain Schumin kanssa. Toisella puolella taas ovat mm. Coulthard ja Räikkönen. Miehet ovat sanoneet Schumin olevan todella letkeä tyyppi. Ja Repe_jokelle kysymys. Jos ajat kaatosateella toisen auton imussa ja toinen nostaa kesken suoraa jalan kaasulta niin luuletko että 300km/h vauhdissa on aikaa reagoida siihen?

Ihmisen reaktioaika on hieman alle sekunnin ja sekunnissa F1-auto kulkee 300 vauhdissa aika mukavan matkan. Tarkemmin sanottuna noin 90 metriä. Eli mihin Schumacherin olisi pitänyt väistää kun reaktioaikaa oli max puoli sekuntia?
 

Kelju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, SaiPa, JM Aaltonen
Speedye kirjoitti:
Ihmisen reaktioaika on hieman alle sekunnin ja sekunnissa F1-auto kulkee 300 vauhdissa aika mukavan matkan. Tarkemmin sanottuna noin 90 metriä. Eli mihin Schumacherin olisi pitänyt väistää kun reaktioaikaa oli max puoli sekuntia?
Tosissasiko uskot, että F1-kuskien reaktioaika on sekunnin luokkaa? Höpö höpö.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Ja Repe_jokelle kysymys. Jos ajat kaatosateella toisen auton imussa ja toinen nostaa kesken suoraa jalan kaasulta niin luuletko että 300km/h vauhdissa on aikaa reagoida siihen?

Ihmisen reaktioaika on hieman alle sekunnin ja sekunnissa F1-auto kulkee 300 vauhdissa aika mukavan matkan. Tarkemmin sanottuna noin 90 metriä. Eli mihin Schumacherin olisi pitänyt väistää kun reaktioaikaa oli max puoli sekuntia?

Mistähän kisasta sinä oiken puhut? Schumi ei ajanut missään kohtaan Davidin imussa. Autojen vauhtiero oli ehkä 50km/h (ehkä enemmän, ei kuitenkaan lähelläkään 300km/h), kun kolari tapahtui.
Sen mitä minä olen tapausta katsonut (ja olen katsonut sen useasti), niin David ajoi koko suoran Schumia hitaammin, että Schumi olisi voinut ajaa vapaata linjaa ohi, ei siis jarruttanut menoaan edes yllättäen.

David on myöntänyt tehneensä virheen, kun hiljensi vauhtia, mutta mies ei ole ikinä myöntänyt tehneensä sitä tahallaan (siis tarkoituksenaan saada Schumi kisasta pois).
Ja olosuhteet huomioon ottaen David teki virheen hiljentäessään, mutta taas toisaalta toimi täysin sääntöjen mukaan, kun yritti päästää Schumin kierroksella ohi.

Tuo tapaus on siis summa siitä, että David hiljensi vauhtia, ei ollut näkyvyyttä ja Schumi ei huomionut näkyvyys tekijää.

Kumpaakohan muuten pidetään liikenteessä syyllisenä, jos toinen ajaa kaatosateessa edessä ajavan perseeseen? Oletetaan vaikka, että on 100km/h rajoitus, ja edellä menevä ajaa 80km/h ja takana tuleva päräyttää 100km/h perään.
Sitten kun ruvetaan asiaa selvittämään, niin takana tullut sanoo "en minä kyllä mitään nähnyt ja sitten jo kolahti".

Olen siis edelleenkin sitä mieltä, että molemmissa oli kyllä vikaa tuon kolarin osalta.

P.S. Myös Kimi ja David on tuominnut sen Monacon aika-ajotempun, vaikka pitävätkin Schumia letkeänä tyyppinä.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Blackie kirjoitti:
Asiantuntijana on pakko tulla esittämään oma mielipide.

Jos menettää tuollaisessa "vauhdissa" (16km/h) autonsa hallinnan, voidaan miettiä A) miten mies on aikoinaan päässyt inssistä läpi B) onko Schumi sittenkään sellaisten hehkutusten arvoinen kuski, mitä luullaan. Mestaruudet on tullut mielenvikaisella tavalla ja tietysti hyvän auton ansiosta. Psyko on psyko, vaikka voissa paistaisi.

Ei olisi väärin, vaikka muut kuskit hakkaisivat - henkisesti - porukalla Schumin. Olisi vain miehen omaksi (ja muiden) parhaaksi. Toisten hengen vaarantamisen kynnys nousisi huomattavasti.
Asiantuntijana voit varmasti myös kertoa mitkä ovat keskimääräiset nopeudet tuossa mutkassa ja olisiko täten kenenkään henki vaarantunut tässä tapauksessa, mikäli kolari olisi sattunut. Olettaisin, että muut kuljettajat saivat varoituksen lähes välittömästi radioitse tai varoituslippujen muodossa eli kysyn myös syntyikö tätä hengenvaaraa ollenkaan?

Sanottakoon selvyydeksi, etten nähnyt aika-ajoja, ja siksi kysyn ylläolevat kaksi kysymystä.

Cougar
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Cougar kirjoitti:
Asiantuntijana voit varmasti myös kertoa mitkä ovat keskimääräiset nopeudet tuossa mutkassa ja olisiko täten kenenkään henki vaarantunut tässä tapauksessa, mikäli kolari olisi sattunut. Olettaisin, että muut kuljettajat saivat varoituksen lähes välittömästi radioitse tai varoituslippujen muodossa eli kysyn myös syntyikö tätä hengenvaaraa ollenkaan?

Sanottakoon selvyydeksi, etten nähnyt aika-ajoja, ja siksi kysyn ylläolevat kaksi kysymystä.

Cougar

Ei siinä kyllä kenenkään henki ollut vaarassa, että sikäli kyseessä ei ollut vaarallinen juttu. Oiskohan tuossa mutkassa nopeudet normaalisti jotain 40 - 60km/h, elikkä formuloille todella alhaiset.
Keltaisetliput rupesivat heilumaan välittömästi, ja varmasti tietoa tuli myös radioista.
Hengenvaara on siis tuon tapauksen kohdalla aika räikeää liioittelua. Urheiluhengen vastainen se teko kuitenkin oli, ja sen takia erittäin tuomittavaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös