F1-kausi 2006

  • 20 299
  • 500

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Cougar kirjoitti:
Asiantuntijana voit varmasti myös kertoa mitkä ovat keskimääräiset nopeudet tuossa mutkassa ja olisiko täten kenenkään henki vaarantunut tässä tapauksessa, mikäli kolari olisi sattunut. Olettaisin, että muut kuljettajat saivat varoituksen lähes välittömästi radioitse tai varoituslippujen muodossa eli kysyn myös syntyikö tätä hengenvaaraa ollenkaan?

Sanottakoon selvyydeksi, etten nähnyt aika-ajoja, ja siksi kysyn ylläolevat kaksi kysymystä.

Cougar

Ei siinä kyllä kenenkään henki ollut vaarassa, että sikäli kyseessä ei ollut vaarallinen juttu. Oiskohan tuossa mutkassa nopeudet normaalisti jotain 40 - 60km/h, elikkä formuloille todella alhaiset.
Keltaisetliput rupesivat heilumaan välittömästi, ja varmasti tietoa tuli myös radioista.
Hengenvaara on siis tuon tapauksen kohdalla aika räikeää liioittelua. Urheiluhengen vastainen se teko kuitenkin oli, ja sen takia erittäin tuomittavaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
Suurimmasta osasta Blackien ja Flintstonen kommentteja paistaa läpi sellainen kateus että alta pois. Ei ole Schumacherin vika jos hän on niin hyvä etteivät muut pärjää.

Mistähän minä nyt olen kateellinen ja kenelle? Sinulle? Michael Schumacherille?

Ja tottakai tämä on vain kateellisen kirjoittelijan panettelua, mitään totuuspohjaa väittelille Schumacherin muka tekemistä epäurheilijamaisista tempauksissa ei ole.

Hyvin sä Speedye vedät.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
En ymmärrä tuota Monaco-jutun jauhamista. Schumacherhan sai siitä jo rangaistuksen ja kärsi sen. That's it. Tuon kuljettajakomission kolmas "pääjäsen" Schumin ja Trullin lisäksi eli David Coulthard on jo sanonut että hän ei kyseenalaista Schumin asemaa tuossa komissiossa millään tavoin. Taitaa Trullilla olla tekemisen puutetta kun alkaa jo käsiteltyjä asioita aukomaan. FIA on jo rangaistuksensa antanut ja Schumi sen kärsinyt.

Sen mitä taakseen jättää niin sen edestään löytää. Minusta on hyvä että kerrankin tuota silkkihanskoin käsiteltyä FIA:n pyhää miestä Michael Schumacheria hieman kovistellaan herran edesottamuksista radalla. Ja on hienoa että muut F1-kuljettajat näyttävät olevan yksimielisiä siitä että tuollaiset temput kuin tuo Monacon aika-ajojen lopun tapahtumat oli ei ohiteta pelkällä olankohautuksella varsinkin kun kyseessä on kuljettajien järjestön puheenjohtaja.

Mutta varmaankin tuo on vain kateellisen Trullin asiatonta panettelua, eihän tuo jumalolento Michael Schumacher toki mitään väärää tehnyt Monacon aika-ajoissa sillä kyllähän kaikki huippu kuljettajat menettävät autonsa hallinnan 16 km/h nopeudessa.

Speedye kirjoitti:
Jos ajat kaatosateella toisen auton imussa ja toinen nostaa kesken suoraa jalan kaasulta niin luuletko että 300km/h vauhdissa on aikaa reagoida siihen?

Ihmisen reaktioaika on hieman alle sekunnin ja sekunnissa F1-auto kulkee 300 vauhdissa aika mukavan matkan. Tarkemmin sanottuna noin 90 metriä. Eli mihin Schumacherin olisi pitänyt väistää kun reaktioaikaa oli max puoli sekuntia?

Vastakysymys Speedyelle:
Mutta silloin kun Häkkinen ajoi Schumacherin perään pikkuformuloissa rikkoen oman etusiipensä, niin se olikin sinusta vain normaali ohitustilanne jossa Schumacherin tekemässä peittoliikessä ei ollut mitään erikoista, niinkö?

Niin ne vain ne vahvat värilasit näyttävät saavan näkemään samantyylisiä asioita hyvinkin erilailla.
 
Viimeksi muokattu:

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
jh1981 kirjoitti:
Eiköhän kaikki kuskit tiedä mitä tilanteessa tapahtui (siis että schumi aiheutti pelisilmää käyttäen tämän pikku vahingon) ja olisivat itsekin varmasti tehneet sen hyvän tilaisuuden tullen vallatakseen paalupaikan.

Aivan varmasti olisivat, juu. Kumma kyllä kukaan muu ei kuitenkaan tällaista ole aiemmin keksinyt tehdä. Schumihan tosiaan on saman tempun tehnyt jossain pikkuformuloissa aiemmin.

Helvetin epäurheilijamaista ja typerää käytöstä. Pelisilmä on tuosta kaukana.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Sen mitä taakseen jättää niin sen edestään löytää. Minusta on hyvä että kerrankin tuota silkkihanskoin käsiteltyä FIA:n pyhää miestä Michael Schumacheria hieman kovistellaan herran edesottamuksista radalla. Ja on hienoa että muut F1-kuljettajat näyttävät olevan yksimielisiä siitä että tuollaiset temput kuin tuo Monacon aika-ajojen lopun tapahtumat oli ei ohiteta pelkällä olankohautuksella varsinkin kun kyseessä on kuljettajien järjestön puheenjohtaja.

Mutta varmaankin tuo on vain kateellisen Trullin asiatonta panettelua, eihän tuo jumalolento Michael Schumacher toki mitään väärää tehnyt Monacon aika-ajoissa sillä kyllähän kaikki huippu kuljettajat menettävät autonsa hallinnan 16 km/h nopeudessa.



Vastakysymys Speedyelle:
Mutta silloin kun Häkkinen ajoi Schumacherin perään pikkuformuloissa rikkoen oman etusiipensä, niin se olikin sinusta vain normaali ohitustilanne jossa Schumacherin tekemässä peittoliikessä ei ollut mitään erikoista, niinkö?

Niin ne vain ne vahvat värilasit näyttävät saavan näkemään samantyylisiä asioita hyvinkin erilailla.

No.. ovatko mielestäsi täysin kuivalla kelillä ajettavat kilpailut ja kaameassa kaatosateessa ajettavat kilpailut sama asia? Eivät todellakaan.. Toiseksi. Tuossa vaiheessa Häkkisen vauhti oli max. 200km/h, nuo pikkuformulat kun kulkevat suoran päässä noin 250km/h. Eli Häkkisen nopeus oli 200km/h jolloin auto kulkee 60m/s ja näkyvyys oli varmasti huippuluokkaa koska sää oli selkeä toisin kuin Belgiassa jossa ajettiin kaameassa sumussa ja sateessa. Näitä seikkoja tuskin kiistät?

Lisäksi Schumacher ei tuossa tilanteessa jarruttanut/nostanut kaasua vaan teki normaalin ohituksen peittoliikkeen joka on sallittua F1 ja pikkuformuloissa. Eli linjaa saa vaihtaa KERRAN ennen mutkaan tuloa joten Schumacher toimi tuossa oikein. Eli näetkö tosiaan että nämä tapaukset ovat samanlaisia? Minusta ne eivät vaikuta lainkaan samanlaisilta.

Ja sitten tuohon kateus-asiaan. Puheistanne päätellen olette kateellisia Schumacherille, ette todellakaan minulle jos niin luulit. Valitettavasti tämä Schumi-viha johtuu siitä, että suuri osa suomalaisista ei voi sulattaa sitä, että Schumacher on vienyt maailmanmestaruuksia suomalaisten nokan edestä. Ja jos joku vielä jauhaa että nämä on hankittu mielenvikaisesti niin voi samalla kertoa, että kun Schumacher on kamppaillut Häkkistä tai Räikköstä vastaan maailmanmestaruudesta niin mitä mielenvikaista hän on tehnyt? Eipä muistu mieleen mitään.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Speedye kirjoitti:
No.. ovatko mielestäsi täysin kuivalla kelillä ajettavat kilpailut ja kaameassa kaatosateessa ajettavat kilpailut sama asia? Eivät todellakaan.. Toiseksi. Tuossa vaiheessa Häkkisen vauhti oli max. 200km/h, nuo pikkuformulat kun kulkevat suoran päässä noin 250km/h. Eli Häkkisen nopeus oli 200km/h jolloin auto kulkee 60m/s ja näkyvyys oli varmasti huippuluokkaa koska sää oli selkeä toisin kuin Belgiassa jossa ajettiin kaameassa sumussa ja sateessa. Näitä seikkoja tuskin kiistät?

Lisäksi Schumacher ei tuossa tilanteessa jarruttanut/nostanut kaasua vaan teki normaalin ohituksen peittoliikkeen joka on sallittua F1 ja pikkuformuloissa. Eli linjaa saa vaihtaa KERRAN ennen mutkaan tuloa joten Schumacher toimi tuossa oikein. Eli näetkö tosiaan että nämä tapaukset ovat samanlaisia? Minusta ne eivät vaikuta lainkaan samanlaisilta.

Ja sitten tuohon kateus-asiaan. Puheistanne päätellen olette kateellisia Schumacherille, ette todellakaan minulle jos niin luulit. Valitettavasti tämä Schumi-viha johtuu siitä, että suuri osa suomalaisista ei voi sulattaa sitä, että Schumacher on vienyt maailmanmestaruuksia suomalaisten nokan edestä. Ja jos joku vielä jauhaa että nämä on hankittu mielenvikaisesti niin voi samalla kertoa, että kun Schumacher on kamppaillut Häkkistä tai Räikköstä vastaan maailmanmestaruudesta niin mitä mielenvikaista hän on tehnyt? Eipä muistu mieleen mitään.
Niin toisessa tapauksessa Coulthard pysyi ajolinjalla ja ajoi keliin verrattuna sopivaa vauhtia.
Toisessa tapauksessa Schumacher kääntää autonsa suoraan Häkkisen eteen.
Toinen tapaus selkeästi tahallinen mieti vaan kumpi?
Schumi on myös näyttänyt sitten ykkösissä, että tarvittaessa "hullu" saksalainen on valmis mihin vaan.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Jani82 kirjoitti:
Niin toisessa tapauksessa Coulthard pysyi ajolinjalla ja ajoi keliin verrattuna sopivaa vauhtia.
Toisessa tapauksessa Schumacher kääntää autonsa suoraan Häkkisen eteen.
Toinen tapaus selkeästi tahallinen mieti vaan kumpi?
Schumi on myös näyttänyt sitten ykkösissä, että tarvittaessa "hullu" saksalainen on valmis mihin vaan.

Niin.. nostaa ajolinjalla jalan kaasulta kesken suoran? Coulthard on itsekin myöntänyt tehneen todella vaarallisen tempun tuolla Belgiassa. Ja tuossa Häkkis-casessa Schumacher on Häkkisen edellä vaihtaessaan ajolinjaansa. Eli tarkistahan niitä faktojasi hieman.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
No.. ovatko mielestäsi täysin kuivalla kelillä ajettavat kilpailut ja kaameassa kaatosateessa ajettavat kilpailut sama asia? Eivät todellakaan.. Toiseksi. Tuossa vaiheessa Häkkisen vauhti oli max. 200km/h, nuo pikkuformulat kun kulkevat suoran päässä noin 250km/h. Eli Häkkisen nopeus oli 200km/h jolloin auto kulkee 60m/s ja näkyvyys oli varmasti huippuluokkaa koska sää oli selkeä toisin kuin Belgiassa jossa ajettiin kaameassa sumussa ja sateessa. Näitä seikkoja tuskin kiistät?

Niin Häkkinen kyllä näki Schumin koko ajan ja lähti imusta ohittamaan (saa selvästi paremma vauhdin edellä ajavaan verrattuna) mutta Schumin myöhässä oleva peitto aiheutti sen että Häkkisellä ei käytännössä ollut mahdollisuutta väistää osumaa - jos Häkkisellä olisi ollut mahdollisuus väistöön niin tottahan Häkä olisi sen tehnyt koska ohittaminen ei olisi ollut pakollista vaan se Schumin perässä köröttely olisi riittänyt Mikalle MM-taistossa.

DC toki löysäsi suoralla päästääkseen Schumin ohi mutta Schumi ajoi vesisumun keskeltä DC:n päälle kun ei voinut tuolta sumulta nähdä kunnolla eteensä. DC:n löysäys oli hölmöilyä mutta ei se kyllä ainakaan selkeämpi tahallinen uloskilkkaus ole kuin tuo Schumin tekemä Häkkiselle.

Speedye kirjoitti:
Lisäksi Schumacher ei tuossa tilanteessa jarruttanut/nostanut kaasua vaan teki normaalin ohituksen peittoliikkeen joka on sallittua F1 ja pikkuformuloissa. Eli linjaa saa vaihtaa KERRAN ennen mutkaan tuloa joten Schumacher toimi tuossa oikein. Eli näetkö tosiaan että nämä tapaukset ovat samanlaisia? Minusta ne eivät vaikuta lainkaan samanlaisilta.

Teki kuitenkin peittoliikkeensä niin myöhään että Häkkiselle ei jäänyt reagointi aikaa väistää ja tuloksena oli Häkkisen kisan loppuminen siihen ja Schumin takasiiven hajoaminen.

Speedye kirjoitti:
Ja sitten tuohon kateus-asiaan. Puheistanne päätellen olette kateellisia Schumacherille, ette todellakaan minulle jos niin luulit. Valitettavasti tämä Schumi-viha johtuu siitä, että suuri osa suomalaisista ei voi sulattaa sitä, että Schumacher on vienyt maailmanmestaruuksia suomalaisten nokan edestä. Ja jos joku vielä jauhaa että nämä on hankittu mielenvikaisesti niin voi samalla kertoa, että kun Schumacher on kamppaillut Häkkistä tai Räikköstä vastaan maailmanmestaruudesta niin mitä mielenvikaista hän on tehnyt? Eipä muistu mieleen mitään.

Miten tuo kateellisuus ilmenee?

Minä olin Häkkisen fani (olen edelleen mutta se on eri sarjan juttuja) mutta Räikkösen suhteen olen vain kannattaja. Minusta Häkkisen ja Schumacherin taistot oli pääsääntöisesti rehellisiä kilpailuja eikä minulla ole sen suhteen Schumacherista mitään isompaa valittamista - FIA:n ratkaisut tuona aikana kyllä sai ja saa edelleen varsin vihaisen reaktion aikaiseksi. Tuo rehellinen taistelu F1:ssä Häkkistä vastaan ei kuitenkaan poista sitä että Schumacher käytti likaisia keinoja Hillin ja Villeneuven suhteen tai esimerkiksi tätä viimeisintä Monacon aika-ajon tempausta.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
flintstone kirjoitti:
Niin Häkkinen kyllä näki Schumin koko ajan ja lähti imusta ohittamaan (saa selvästi paremma vauhdin edellä ajavaan verrattuna) mutta Schumin myöhässä oleva peitto aiheutti sen että Häkkisellä ei käytännössä ollut mahdollisuutta väistää osumaa - jos Häkkisellä olisi ollut mahdollisuus väistöön niin tottahan Häkä olisi sen tehnyt koska ohittaminen ei olisi ollut pakollista vaan se Schumin perässä köröttely olisi riittänyt Mikalle MM-taistossa.

DC toki löysäsi suoralla päästääkseen Schumin ohi mutta Schumi ajoi vesisumun keskeltä DC:n päälle kun ei voinut tuolta sumulta nähdä kunnolla eteensä. DC:n löysäys oli hölmöilyä mutta ei se kyllä ainakaan selkeämpi tahallinen uloskilkkaus ole kuin tuo Schumin tekemä Häkkiselle.



Teki kuitenkin peittoliikkeensä niin myöhään että Häkkiselle ei jäänyt reagointi aikaa väistää ja tuloksena oli Häkkisen kisan loppuminen siihen ja Schumin takasiiven hajoaminen.



Miten tuo kateellisuus ilmenee?

Minä olin Häkkisen fani (olen edelleen mutta se on eri sarjan juttuja) mutta Räikkösen suhteen olen vain kannattaja. Minusta Häkkisen ja Schumacherin taistot oli pääsääntöisesti rehellisiä kilpailuja eikä minulla ole sen suhteen Schumacherista mitään isompaa valittamista - FIA:n ratkaisut tuona aikana kyllä sai ja saa edelleen varsin vihaisen reaktion aikaiseksi. Tuo rehellinen taistelu F1:ssä Häkkistä vastaan ei kuitenkaan poista sitä että Schumacher käytti likaisia keinoja Hillin ja Villeneuven suhteen tai esimerkiksi tätä viimeisintä Monacon aika-ajon tempausta.

Tuon Villeneuve-tempauksen olen minäkin tuominnut.. Siinäkin tapauksessa Schumille kävi itselleen huonosti. Villeneuvehan ajoi tämän jälkeen helposti maailmanmestaruuteen. Olen jo monesti verrannut Schumia tässä ketjussa Ayrton Sennaan. Miehissä on mielestäni paljon samaa. Kumpikin herättää suuria tunteita kilpaillessaan puolesta ja vastaan. Molemmat ovat erittäin kunnianhimoisia ja osittain tästä johtuen he ovat menestyneet varsin hyvin. Schumacherhan on myöntänyt oppineensa Sennalta paljon. Tuohon Sennan aikaa nämä kilkkauksethan olivat varsin yleisiä. Väittäisin, että paljon tuosta Sennan "törttöilystä" unohtui tuon kuoleman myötä. Mies kuoli sen verran traagisesti, että kukaan ei enää muista millainen kilpailija Senna todella oli. Schumacher on mielestäni aivan samanlainen, itse olen sitä mieltä että F1 tarvitsevat Schumacherin kaltaista magneettia joka herättää tunteita. Kun Schumacher lopettaa niin F1 häviää todella suuri osa. Sanokaa minun sanoneen.

10 vuoden päästä Schumacheria muistellaan legendana aivan kuten Sennaa. Saavutuksiltaan Schumacher on F1 kiistattomasti paras kuljettaja. Siksi haluaisinkin, että kaikki Schumi-vihaajat muistaisivat että Senna oli yhtä häikäilemätön kuski kuin Schumikin. Eli Sennalla oli myös vikaa päässä yhtälailla kuin Schumilla.

Mielestäni on FIA:n moka että Monacon aika-ajoissa tuollainen "temppu" minkä Schumacher suoritti on mahdollista. Muutenkin Monacossa tuo uusi aika-ajo systeemi ei toimi. Radalla todella monet kärsivät ruuhkasta myös ilman tuota Schumacher-juttua. Ainoa joka tuosta Schumacher-casesta muuten kärsi oli Alonso. Ja tietysti Schumi itse. Toivon että ensi vuonna Monacossa nähdään hieman erilainen aika-ajo.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Speedye kirjoitti:
Mielestäni on FIA:n moka että Monacon aika-ajoissa tuollainen "temppu" minkä Schumacher suoritti on mahdollista.

Kerrotko lyhyesti millainen aika-ajosysteemin pitäisi olla, ettei tällainen temppu ole mahdollista. Ihan mielenkiinnosta kysyn. Ja tottakai tämä oli FIA:n vika, ei tietenkään Schumacherin.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Jermu kirjoitti:
Kerrotko lyhyesti millainen aika-ajosysteemin pitäisi olla, ettei tällainen temppu ole mahdollista. Ihan mielenkiinnosta kysyn. Ja tottakai tämä oli FIA:n vika, ei tietenkään Schumacherin.

Sellainen, että Monacossa aika-ajossa kuljettajat eivät kärsisi ruuhkasta. Nythän todella moni kärsi tuosta seikasta. Eli kuljettajat ajaisivat vaikkapa viimeisen osion yksi kerrallaan.
 

Spezzzzza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ottawa Senators, AS Roma
Speedye kirjoitti:
Tuohon Sennan aikaa nämä kilkkauksethan olivat varsin yleisiä. Väittäisin, että paljon tuosta Sennan "törttöilystä" unohtui tuon kuoleman myötä. Mies kuoli sen verran traagisesti, että kukaan ei enää muista millainen kilpailija Senna todella oli. Schumacher on mielestäni aivan samanlainen, itse olen sitä mieltä että F1 tarvitsevat Schumacherin kaltaista magneettia joka herättää tunteita. Kun Schumacher lopettaa niin F1 häviää todella suuri osa. Sanokaa minun sanoneen.
Juuri näin, Sennan sädekehä kirkastui kummasti tuon tapauksen jälkeen ja ehkä vähän suotta. Luulenpa myös että kovin moni Jatkoajan kirjoittajista ei ole edes nähnyt Sennan ajavan tai ainakaan seuranneen niin tarkasti tapahtumia. Molemmat kovia kuskeja, vihaavat/vihasivat häviämistä viimeiseen saakka ja ovat/olivat valmiita tekemään kaikkensa voiton eteen.

Täytyy sanoa että en häpeilisi juhlia jos Fisichella voittaisi mestaruuden noilla keinoilla mitä esim. schumacher on käyttänyt, olisi se sen arvoista.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Speedye kirjoitti:
Sellainen, että Monacossa aika-ajossa kuljettajat eivät kärsisi ruuhkasta. Nythän todella moni kärsi tuosta seikasta. Eli kuljettajat ajaisivat vaikkapa viimeisen osion yksi kerrallaan.

Ja milläköhän radalla olisi mahdollista tehdä paalupaikkaan oikeuttava aika keltaisten lippujen liehuessa? Eiköhän jokaiselta radalta löydy kymmeniä paikkoja joihin parkkeeraamalla saat keltaiset liput ylös ja takana tulevat joutuvat löysäämään kaasua.

Toki ehdotuksesi olisi syytä harkita tarkkaan: tylsistymisen välttämiseksi voitaisiin itse asiassa laatia jokaiseen kisaan erilainen aika-ajosysteemi.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Speedye kirjoitti:
Sellainen, että Monacossa aika-ajossa kuljettajat eivät kärsisi ruuhkasta. Nythän todella moni kärsi tuosta seikasta. Eli kuljettajat ajaisivat vaikkapa viimeisen osion yksi kerrallaan.

Se, että radalla on ruuhkaa, on täysin irrelevanttia sen kanssa, miten Schumacher käyttäytyi. Nykyiseen aika-ajojärjestelmään sisältyy se riski, että hitaampi tai lämmittelykierroksella oleva auto saattaa haitata hyvän kierrosajan tekemistä. Se lisää aika-ajon jännitystä kun tällainen mahdollisuus on olemassa. Toisilla käy hyvä tuuri, toisilla huono.

Schumacherin tapauksessa ei ollut kyse vääränlaisesta aika-ajomallista, vaan yksinkertaisesti 7-kertaisen maailmanmestarin harkintakyvyn pettämisestä. Ja vaikka Schumi voittaisi vielä sata kertaa maailmanmestaruuden, hän ei nousisi arvostelun yläpuolelle, jos arvosteltavaa on. Niin kuin viimeksi oli.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Jermu kirjoitti:
Ja milläköhän radalla olisi mahdollista tehdä paalupaikkaan oikeuttava aika keltaisten lippujen liehuessa? Eiköhän jokaiselta radalta löydy kymmeniä paikkoja joihin parkkeeraamalla saat keltaiset liput ylös ja takana tulevat joutuvat löysäämään kaasua.

Toki ehdotuksesi olisi syytä harkita tarkkaan: tylsistymisen välttämiseksi voitaisiin itse asiassa laatia jokaiseen kisaan erilainen aika-ajosysteemi.

Millä tahansa muulla radalla Schumacheria ei olisi rangaistu. Monacossa tunnetusti tuo ruuhka on ainainen ongelma, myös kilpailussa. Ainoa kuka tuosta Schumacherin tempusta kärsi oli Alonso, en tällä nyt vähättele tekoa, mutta sanon vaan että tällöin Monacossa pitäisi jakaa tasaisesti "penalttia" kaikille jotka häiritsevät toisen kierrosta. On aivan yhtä häiritsevää ajaa hitaasti jonkun edessä kuin aiheuttaa keltaiset liput. Varsinkin tuossa lopussa yksi hidas auto radalla(olikohan Fisichella) pilasi kolmen auton nopean kierroksen.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
flintstone kirjoitti:
DC toki löysäsi suoralla päästääkseen Schumin ohi mutta Schumi ajoi vesisumun keskeltä DC:n päälle kun ei voinut tuolta sumulta nähdä kunnolla eteensä. DC:n löysäys oli hölmöilyä mutta ei se kyllä ainakaan selkeämpi tahallinen uloskilkkaus ole kuin tuo Schumin tekemä Häkkiselle.

Tarkista faktat! DC on myöntänyt rehellisesti että ainoa yritys oli kilkata Schumi ja sen takia nosti kaasua.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
ultras kirjoitti:
Tarkista faktat! DC on myöntänyt rehellisesti että ainoa yritys oli kilkata Schumi ja sen takia nosti kaasua.

Pistäppä faktaa väitteesi tueksi. David on myöntänyt tehneensä virheen nostaessaan kaasua, mutta ei ikinä ole myöntänyt, että tarkoituksena oli ottaa Schumi pois kisasta.
 
ultras kirjoitti:
Tarkista faktat! DC on myöntänyt rehellisesti että ainoa yritys oli kilkata Schumi ja sen takia nosti kaasua.

Vaikka et nyt minulle vastannutkaan, niin enpä muista mistään koskaan lukeneeni, että DC olisi noin "myöntänyt" tehneensä. Mistä siis tällaisen väittämäsi "faktan" voi tarkistaa?

Itse kolariahan tutkittiin aika paljon ja todettiin, että DC todellakin nosti jonkin verran jalkaa kaasulta (ei todellakaan kokonaan) hiljentääkseen vauhtiaan ja päästääkseen Schumin kierroksella ohitseen. DC ajoi myös radan oikeaa laitaa, jotta Schumille jäisi hyvin tilaa ohittaa. Keli oli vain sellainen, ettei näkyvyyttä juuri ollut ja Schumille yksinkertaisesti tuli virhearvio.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Sivuverkko kirjoitti:
Vaikka et nyt minulle vastannutkaan, niin enpä muista mistään koskaan lukeneeni, että DC olisi noin "myöntänyt" tehneensä. Mistä siis tällaisen väittämäsi "faktan" voi tarkistaa?

Itse kolariahan tutkittiin aika paljon ja todettiin, että DC todellakin nosti jonkin verran jalkaa kaasulta (ei todellakaan kokonaan) hiljentääkseen vauhtiaan ja päästääkseen Schumin kierroksella ohitseen. DC ajoi myös radan oikeaa laitaa, jotta Schumille jäisi hyvin tilaa ohittaa. Keli oli vain sellainen, ettei näkyvyyttä juuri ollut ja Schumille yksinkertaisesti tuli virhearvio.

Siis DC:lle tuli virhearvio ei Schumille. DC tajusi myöntää asian kun hänelle itselleen kävi muutama vuosi sitten samallalailla. Eli DC on myöntänyt tehneensä virheen kun hidasti armottomassa vesisateessa vauhtiaan toisen ajaessa perässä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Siis DC:lle tuli virhearvio ei Schumille. DC tajusi myöntää asian kun hänelle itselleen kävi muutama vuosi sitten samallalailla. Eli DC on myöntänyt tehneensä virheen kun hidasti armottomassa vesisateessa vauhtiaan toisen ajaessa perässä.

Kyllä minä olen edelleenkin sitä mieltä, että jos ei näe radalla kuin metrin eteensä, niin siellä ei pitäisi ajaa kisaa 300km/h vauhdilla.
Schumi ei muuten edes ollut siinä perseessä kiinni kun skotti vauhtia hidasti. Elikkä sikäli vertailu Häkkinen, Schumi tapaukseen ontuu, kun joku on senkin ottanut esille.

Toisaalta taas voi kysyä tekikö Räikkönen virheen kun ohittu Villeneuven Euroopan gp:ssä. Villeneuvehan sen virheen siinä teki, kun ei päästänyt Räikköstä ohi suoralla.
Tosin tämä tapaushan on tietenkin ihan erilainen kuin tuo Spa:n kolari, joten Räikkönenhän teki tottakai virheen.

Mietin muuten vieläkin missä kisassa Häkkinen on Davidin kilkannut ulos. Minulle tulee mieleen A1-ringin kisa, jossa David veti Häkkisen perseeseen toisessa mutkassa, mutta ei kyllä semmoista tilannetta jossa Häkkinen olisi Davidia kilkannut. Tosin se ei taas meinaa sitä, etteikö näin olisi tapahtunut.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Speedye kirjoitti:
Millä tahansa muulla radalla Schumacheria ei olisi rangaistu. Monacossa tunnetusti tuo ruuhka on ainainen ongelma, myös kilpailussa. Ainoa kuka tuosta Schumacherin tempusta kärsi oli Alonso, en tällä nyt vähättele tekoa, mutta sanon vaan että tällöin Monacossa pitäisi jakaa tasaisesti "penalttia" kaikille jotka häiritsevät toisen kierrosta. On aivan yhtä häiritsevää ajaa hitaasti jonkun edessä kuin aiheuttaa keltaiset liput. Varsinkin tuossa lopussa yksi hidas auto radalla(olikohan Fisichella) pilasi kolmen auton nopean kierroksen.
Tuosta hidastelustahan Fisichella sai rangaistuksen. Fisichellalta hylättiin aika-ajon viimeisen osion kolme nopeinta aikaa, mikä pudotti hänet sijalta viisi sijalle kymmenen. Kauemmas Fisichellaa ei voitu pudottaa, koska hän selviytyi aika-ajon viimeiseen osaan, eikä Fisichellan tekoa koettu tahalliseksi, joten hän oli varmistanut paikkansa kymmenen joukossa.

Schumacherin temppu sen sijaan koettiin tahalliseksi ja muutenkin pahemmaksi, joten "Schumi" pudotettiin lähtöruudukon hännille. Kisaan Schumacher lähti lopulta varikolta tallin päätöksellä, jotta hänelle saatiin vaihtaa moottori ja valita sopiva kisataktiikka.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Jacobus kirjoitti:
Tuosta hidastelustahan Fisichella sai rangaistuksen. Fisichellalta hylättiin aika-ajon viimeisen osion kolme nopeinta aikaa, mikä pudotti hänet sijalta viisi sijalle kymmenen. Kauemmas Fisichellaa ei voitu pudottaa, koska hän selviytyi aika-ajon viimeiseen osaan, eikä Fisichellan tekoa koettu tahalliseksi, joten hän oli varmistanut paikkansa kymmenen joukossa.

Schumacherin temppu sen sijaan koettiin tahalliseksi ja muutenkin pahemmaksi, joten "Schumi" pudotettiin lähtöruudukon hännille. Kisaan Schumacher lähti lopulta varikolta tallin päätöksellä, jotta hänelle saatiin vaihtaa moottori ja valita sopiva kisataktiikka.

Tiedän tapahtumien kulun ja juuri näinhän se meni niin kuin sanoit. Ihmettelen vaan, että miksi tuosta Fisichellan hidastelusta ei täällä jauheta. Fisicohan pilasi kolmen kuljettajan kierrokset tuolla hidastelullaan. Ja mielestäni vahingossa ei kolmea kuljettajaa hidastella, kyllä Fisico varmasti tiesi että takana on porukkaa. Schumacher pilasi vain ja ainoastaan Alonson kierroksen.. Muiden kierrosajat olivat edellisiltä sektoreilta jo niin huonoja etteivät he olisi aikojansa parantaneet. Ferrari on ollut viime viikolla Barcelonan testeissä todella kovassa vauhdissa. Luulenkin että Ferrari on voittajasuosikki seuraavaan GP:hen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Ferrari on ollut viime viikolla Barcelonan testeissä todella kovassa vauhdissa. Luulenkin että Ferrari on voittajasuosikki seuraavaan GP:hen.

Seuraavasta kisasta pitikin kirjoittaa, että saadaan suunnattua tarmo järkevämmin tässäkin ketjussa jatkossa.

Tuo on totta, että Ferrari oli testeissä kova viime viikolla, mutta itse näen Renaultin ja Alonson kuitenkin suosikkina viikonlopun kisaan. Ferrari on kuitenkin lähellä, ja Schumi voi kisan hyvinkin voittaa.

Voitosta taistelevat siis Alonso ja Schumi, ja jos Mclaren kehittynyt kuten väittävät, niin Kimikin saattaa tunkea taisteluun mukaan. Realistisempaa on kuitenkin odottaa Kimin taistelevan 3-5 sijasta Fisicon ja Massan kanssa.
BAR tallin kuskit sitten taistelevat Montoyan kanssa sijoista 5 - 7, viimeisistä pisteistä käy kamppailua Williams, Toyota ja ehkä RedBull.

Ja pistetäämpäs vielä oma ennustus aika-ajojen ja kisan suhteen.

AA

Alonso
Schumi
Fisico
Kimi
Massa
Montoya
Barrichello
Button
Webber
Trulli

Kisa

Alonso
Schumi
Kimi
Massa
Fisico
Montoya
Barrichello
Nico
Webber
Ralf
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Silverstonen GP

Niin.. Kuten Repe_Joke tuossa yllä totesi Silverstonessa voitosta kamppailevat varmasti Schumi ja Alonso. Oman mausteensa soppaan voi tuoda sää, viikonlopuksi Silverstoneen on povattu sadetta ja tunnetusti Schumi on sadekelillä jäätävä kuljettaja. Omien muistikuvieni mukaan Alonso ei sateella ole aivan omimmillaan. Sade voisi auttaa myös Kimi Räikköstä palkintopallille. Itse toivoisin että viikonloppuna nähtäisiin sadekelin kisa, en pelkästään Schumin takia, vaan sen, että sadekelin kilpailut ovat todella viihdyttäviä ja ohituksia tulee varmasti. Veikkaan, että kolmannesta sijasta Silverstonessa taistelevat Massa, Fisico ja Räikkönen. Järjestys voi olla mielestäni mikä vain. Tärkeintä MM-kamppailun jännityksen kannalta olisi ettei Alonso sijoittuisi kolmen joukkoon. Tämä taitaa jäädä haaveeksi.
 
UKAASI

Tämä on ukaasi kaikille tähän ketjuun kirjoittaville.

Äsken teimme ketjun jaon siten, että tämän kauden viestit ovat kutakuinkin omassa ketjussaan. Jokainen viesti piti yksi kerrallaan valita, paskamaisen hidasta hommaa ja tuskaista.
Jatkossa jokaisesta kilpailusta avataan OMA KETJU, jotta megaketjuilta vältytään.
Lisäksi eri tapahtumat F1-maailmassa ansaitsevat oman ketjun, ei megaketjuun kaikkea.

Toivomme jatkossa asioiden jäsentelyä oikeisiin ketjuihin.
Kysyä saa, vastaamme kyllä.

Mikäli tämän ketjun koko kasvaa ukaasista huolimatta, alamme jakamaan rangaistuksia.


Teidänkin bröm-bröm-ystävänne,
Moderaattorit
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös