JanJ kirjoitti:
Aidon jokerin tunnistaa aina, vai miten se meni.
Jos se ei ole vapaa-ajattelua että ei pakoteta yhteen uskontoon jo syntymästä asti (kuten sinulle on tehty) vaan annetaan itse valita vapaasti niin mikähän on?
Joo tiedän, uskovaisuus on mielisairautta lähellä. Se olkoon luetun ymmärtämisen heikkouden puolustuksesi.
Itse olen sitä mieltä, että vanhempien ratkaisut uskonnon suhteen vaikuttavat lapsen näkemykseen asiasta.
Jos lapsi kastetaan kirkkoon, niin on todennäköisempää, että lapsi myös pysyy kirkossa lopun elämäänsä.
Jos taas ollaan "vapaa-ajattelijoita" ja ei kasteta lasta kirkkoon, niin sitten taas sama juttu toisinpäin.
Paine mikä tulee kotoa uskonasioihin ja kaikkiin muihinkin, vaikuttaa lapseen.
Ihan sama juttu, kun jääkiekko joukkueen kannattamisen kanssa. Tuskimpa kovin monen hifk-fanilla on poikana jokerifania ja päinvastoin.
Eikä tarvitse ottaa tätä mitenkään paheksuvana viestinä. Mielestäni on hienoa, että sukusi on joskus tuommoisen ratkaisun tehnyt. Mielestäni se ei vain ole oikeasti vapaa-ajattelua, vaikka niin väitetäänkin.
Vai onko teillä avoimesti keskusteltu nuorena kirkkoon liittymisestä, Jumalasta, kirkon opeista ja muusta semmoisesta?
Oikeaa vapaa-ajattelua edustaisi tosiaan semmoinen, että lapselle joku puolueetontaho, kertoo molemmista tavoista, mahdollisimman tasapuolisesti.